Régi-Új Magyar Építőművészet, 2020 (1-4. szám)

2020 / 2. szám

a freskó megrendelője, festője a keletke­zéstörténet, a jellemzők és az állapot mel­lett kitér az építészeti tér leírására is, olyan ábrákkal, amelyek lehetővé teszik a freskók helyének beazonosítását. Elemzi a boltozat- és fényviszonyokat is, hiszen ezek a freskók befogadását befolyásolják. Korábbi feldolgo­zásokhoz képest új elem a látszatarchitektú­ra, díszítőfestés, keretek feldolgozása. Ez a szemszög képes összeilleszteni az építész és a festő illuzionisztikus programját. Itt szeret­ném visszaigazolni Jernyei Kiss János utolsó mondatát: ...... abban is bízunk, hogy mun­kánkkal a szélesebb közönség érdeklődését is felkeltjük.” Néhai Lelkes István - aki egy­házművész is volt - tanítványaként, valamint színházi látványtervezőként a tezaurusz élve­zetéről tudok beszámolni. Néhány szubjektív freskó-leget is meg­említek: abai plébániatemplom (A. Werlének tulajdonítva), székesfehérvári II. János Pál Pápa téri plébániatemplom (J. I. Cimbal), Oroszlány-Majkpuszta, kamalduli remeteség refektóriuma (G. Vogl?), sümegi plébánia­­templom (F. A. Maulbertsch). Utóbbi fotói a festőt a közép-európai freskófestészet nagy alakjaként láttatják, rengeteg egész oldalas részlettel - amit ott Sümegen nem láthatunk így. Negatív esettanulmány Magyarpolány templomának hámló freskója - talán csak ezek a fotók maradnak az utókorra. Zárás­ként írom ide a korábban rejtett freskók szép felújítását a veszprémi Dubniczay-palotában - F. X. Bucher freskói. A rendkívül igényes kiállítású kötet a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ kiadásában, az MMA Kiadó gondozásában jelent meg.­­ Magyarország XVII. századi festészete. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1953 ill. Magyarország XVIII. századi festészete. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1954 2 Borz Zsófia,Gaylhoffer-Kovács Gábor, Haris Andrea, Herczeg Renáta, Jernyei Kiss János, Lóczi Dóra, Nagy Veronika, Opra Zsuzsanna, Ökrös Dóra, Sárossy Péter, Serfőző Szabolcs, Smohay András, Somorjay Séiysette, Tatár Sarolta és Ugry Bálint . Dercsényi Balázs-Hegyi Gábor-Marosi Ernő-Török József: Katolikus templomok Magyarországon (ill. a Református és Evangélikus templomok c. kötetei). Hegyi & Társa Kiadó, Budapest, 1991-92 Barokk freskófestészet Magyarországon II. Somogy, Tolna, Baranya és Zala megye Várhatóan 2020 novemberében jelenik meg a könyvsorozat második kötete a Dunántúl déli részén található barokk fres­kóemlékről. Az elsőhöz hasonló terjedelmű kötet 51 freskó művészettörténeti feldol­gozását tartalmazza, gazdag fotóanyaggal illusztrálva. Olyan jól ismert, de részlete­sen eddig nem publikált freskóciklusok szerepelnek majd a könyvben, mint Ba­­latonkeresztúr, Nova, Zics, Zalaegerszeg és Zalakomár plébániatemplomainak de­korációja. A terület jellegzetességei miatt a városi vagy városi léptékű templomok mellett nagyobb számmal szerepelnek szerényebb falusi templomok és egészen kis kápolnák. Ez utóbbiak freskódíszei megmutatják, hogyan szólal meg az aka­démiai festészet legelőkelőbb műfaja a népművészet nyelvén (pl. Pölöske, Pusz­­tamagyaród, Várvölgy kápolnái). SEBESTYÉN ANNA: MAGYAR BAU, MAGYAR HAUS Ingatlanfejlesztés a két világháború között SZÖVEG­I text: GÖTZ ESZTER RÉGI-ÚJ MAGYAR ÉPÍTŐMŰVÉSZET Az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesü­let sorozatában 2019 végén jelent meg Se­bestyén Anna művészettörténész munkája, amely a Bauhaus magyarországi hatását fog­lalja össze az iskola alapításának 100 éves évfordulója alkalmából. A szerző a témával kapcsolatos sztereotípiák és félreértések tisztázási szándékával kerek összegzést ad a Bauhaus tevékenységéről, és azon belül az építészet jelentőségéről. Részletesen vé­gigkíséri a Bauhaushoz kapcsolódó magyar építészek munkásságát, pontosítja a modern építészet és a Bauhaus fogalmait, amelyek a mai közgondolkodásban gyakran összecsúsz­nak, és jó stílusban, közérthető módon összefoglalja az iskola eredményeit, majd azt a folyamatot, amelynek során a Bauhaus épí­tészet szociális misszióból stílussá vált. Szá­mos korabeli forrást idézve képet ad a moz­galom igen változatos hazai fogadtatásáról is. Önálló fejezetben foglalkozik a Walter Gropius irodájában működő Forbát Alfréddal, valamint az iskola egykori hallgatóinak, Molnár Farkas­nak, Breuer Marcellnek és Weiner Tibornak a későbbi életművével. A kötet második fele a modern építészet hatását tárgyalja a buda­pesti ingatlanfejlesztésre. A remek képanyag legnagyobb részét a Magyar Építészeti Múze­um és Műemlékvédelmi Dokumentációs Köz­pont gyűjteményéből válogatták. MAGYAR BAU MAGYAR HAUS 2020 1­02 66

Next