Magyar Figyelő 1916/3

Malonyay Dezső

Malonyay Dezső 47 ennek érdekében lelkesített, mint műkritikus szüntelenül a magyarság szempontjából latolgatta a műalkotásokat, mint etno­gráfus a magyar népművészet szépségeit hirdette. Ha­­gy sok­oldalú működésének azonos volt a forrása, és oly szabatosan tisztázta önmagával e munkálkodás célját is, amely — saját kifejezését idézve — az volt, hogy mi magyarok ismerjük meg önmagunkat s bízzunk őserejű képességeinkben. A pedagógiai munkán kívül — amelyet, mint nem neki valót, hamar félre­tett — minden terve és minden munkája ebből a programmjá­­ból magyarázható. Akik csak felületesen ismerik Malonyay életrajzának ada­tait, csodálkozhatnak azon, hogy egy író, aki tulajdonképen hosszas párisi tartózkodása folyamán vált ismeretessé nálunk, épen ilyen célok szolgálatába szegődik. Az ilyentől inkább a «művelt Nyugat» formáit, eszejárását, érzésvilágát lehetett volna várni. A hosszas külföldi tartózkodás azonban nem válik mindig egy későbbi külföldieskedés alapjává. Példa rá írótársa, Justh Zsigmond is, aki szintén a francia fővárosban tanyázott, hogy ott annál melegebb szeretettel formálja ki magában a magyar jellemvonást. Malonyay Debrecen és Kolozsvár után indult Párisba, tehát oly ifjúkori emlékekkel, amelyek minden író és művész életére a legnagyobb erővel és állandóan hatnak. Leg­fogékonyabb éveiben jó helyeken szedte magába az útravalót. Párisban pedig, amely igazi kibontakozásának első állomása, egy véletlen megint csak tősgyökeres, zamatos környezetbe sodorta: Munkácsy Mihálynak lett szívesen látott mindennapos vendége, bizalmasa. Ebben a légkörben töltötte legtöbb idejét s ez igen nagy hatással volt rá. Munkácsy párisi háza tárva-nyitva volt a nagyvilág szá­mára, a Párisban összeverődött szellemi és társadalmi előkelő­ségek otthonosan érezték magukat nála. Malonyaynak bő al­kalma nyílt tehát az oly emberekkel való gyakori érintkezésre, akik a világ ízlését kormányozták. Munkácsy akkor hírneve delelőjét élte. Egyik szenzációja volt Párisnak. Azon a ponton állott, amikor alkotó ereje már nem volt a teljében, de a nagy­világ épen megtelt a hírével. Malonyay közvetlen közelből lát­hatta, mily egyoldalún ítélte meg a mestert a világ: azokat a nagy képeit magasztalták, amelyekben legkevésbbé adhatta ön­magát s elsiklottak ama bensőséges művei felett, amelyeket

Next