Magyar Fórum, 2017. január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

2017-04-27 / 17. szám

10 A MÚZSÁK GYERMEKE Brassótól a Cifrapalotáig Nem dolgozom megrendelésre. Azt árulom, amim van Damó István grafikus- és festőművész 1951-ben született Nagy­szebenben. 1990-ben költözött Magyarországra. Nyugdíjba vonu­lásig Kecskeméten élt, dolgozott. 1978-ban szerzett diplomát a bu­karesti Nicolae Grigorescu Képzőművészeti Főiskola grafika sza­kán. 1978-1979 között a Képzőművészeti Főiskola ösztöndíjasa volt. 1980-1990 között a bukaresti Kriterion Könyvkiadó és a Ion Creanga Gyermekkönyvkiadó grafikusaként dolgozott. Grafikusi munkásságát a kép- és sokszorosító grafika mellett a könyvilluszt­rálás egészíti ki. Emellett festészettel, könyvtárgyak és művész­könyvek készítésével is foglalkozik. Tagja a Magyar Alkotók Országos Egyesületének, a Magyar Gra­fikusművészek Szövetségének, a Magyar Illusztrátorok Társaságá­nak, a Magyar Művészkönyvalkotók Társaságának, a Magyar Pa­pírművészek Társaságának, a Kecskeméti Műhely Művészeti Egye­sületnek, a kaposvári Kapos Art Egyesületnek. Munkái megtalál­hatóak itthoni és külföldi köz-és magángyűjteményekben. Számos díjat kapott itthon és külföldön egyaránt. Neve nem ismeretlen olvasóink előtt, hiszen Szakolczay Lajos négy évvel ezelőtt írt A megnyugvás ösvénye­in sorozatáról, amit akkor az Újpes­ti Kulturális Központban láthattak. Ebből idézek: „Damó István grafikai univerzuma attól megejtő - amely so­sem valamely konstruktív művész ih­lető erejét tükrözi, ám dubuffet-i len­dülettel építkezik -, hogy a bölcs gra­fikus a gyermekrajz frissességét inven­­ciózus csendbe (színgazdag csendbe) burkolja. Aki az olajpasztell krétát és az olajrudat fogja, az nem akar mást, mint sajátos szépségkertjét megmutat­ni. ” Mennyire ért egyet a leírtakkal, és milyen is a Damó-féle grafikai uni­verzum? - Szakolczay Lajos irodalmi kri­tikus. Több alkalommal mondott véleményt alkotásaimról. Arra fi­gyeltem fel, hogy nagyon tud ké­peket „olvasni” és nemcsak a lát­ványra figyel, hanem a bennük ki­rajzolódó „sajátos szépségkertre” is. Alkotó ember ő is. Hogy mi­lyen az én grafikai univerzumom, nem hiszem, hogy erre röviden tudnék válaszolni. Több műfaj­ban dolgozom. Az biztos, hogy akik ismerik munkásságomat, Sza­kolczay Lajoshoz hasonló módon közelítették, értelmezték, magya­rázták alkotásaimat, így kialakult, kialakítottak egy egységes képet rólam. Jól veszem észre, hogy az elmúlt 10 évben keletkezett autonóm grafikái in­kább nonfiguratívak, míg illusztráci­óit a figuralitás jellemzi? - El lehetne kalandozni a nonfi­guratív ábrázolás labirintusában. Kétségkívül a korábbi rajzaimhoz képest, ahol az emberábrázolás volt a mérvadó - ott is inkább a fej nél­küli alakok voltak a szereplők -, utóbbi időben a térbe kilépő, szá­guldó ember(ek), különböző kar­ós kézmozdulatai népesítik be azt. A mostanában készült festménye­imen, vagy színes rajzaimon is az ember a főszereplő, csak nem olyan egyértelműen felismerhető módon. A formavilágom sokkal elvontabb, de ugyanakkor tömörebb is lett. Ami az illusztrációimat illeti, azt hiszem, hogy a gyermekkönyvek­hez készített rajzokra gondolt. Mert, akkor természetesen figuratív ala­kokról beszélhetünk. Ebben az eset­ben is igyekszem művészi elképze­léseimet érvényesíteni, azaz kerü­löm a naturalista elemeket, vagy ábrázolásmódot. Amennyiben a mesékben, vagy a versekben bár­mi megtörténhet, akkor a rajzok­nak is tükrözniük kellene ezt a meg­közelítést. Élénk színvilágom is ezt hivatott szolgálni. Arra viszont ügyelek, hogy alakjaim felismerhe­tők, szórakoztatóak legyenek. Mi a véleménye a figuratív-nonfi­­guratív vitáról? - Nem alkalmaznám a kizáró­lagosságot. Mindkét ábrázolás­­módnak egyformán van létjogo­sultsága. Ma nincs egységes kánon a művé­szetben. Ez szabadságot ad? - A szabadság fogalma a művé­szetben is viszonylagos. A 19. szá­zadig a művészek társadalmi meg­rendelésre dolgoztak, azaz ismer­ték a követelményeket, tudtak mi­hez igazodni, de ez egyben megkö­töttséget is jelentett, mégis voltak olyan nagy egyéniségek, akik a meg­kötöttségek mellett, érvényre jut­tatták művészi elképzeléseiket. Egy­szerűsítve a gondolatot, az imp­resszionistáktól errefelé a külön­böző izmusokon keresztül, az em­lített megkötöttségek megszűntek. Ahogyan az impresszionisták a sza­badban felfedezték a színeket, szín­­harmóniákat, úgy az alkotók, meg­hitt, belső világukat, érzelmeiket juttatták kifejezésre. Ez szabadság. Jelenünkben felbukkantak a „nép­­irányzatok”. Ön milyen stílusba sorol­ná be magát? - Úgy gondolom, hogy nem az én feladatom azzal foglalkozni, hogy milyen irányzathoz tartozom, vagy milyen stílusban dolgozom. Ez jön magától, ugyanis valahogy kifeje­zésre kell juttatni gondolatainkat, érzelmeinket. A képzőművészet eszköztára nagyon gazdag, csak ki kell választani a megfelelő eszközt. Ha nem hangzana közhelynek, azt mondanám, hogy az ember maga a stílus. Mennyire törekszik az egyediségre, hogy aki ránéz a képére, megmond­hassa, hogy ez egy Damó-alkotás? - Fontos tényező és alkotóeleme a művészetnek az egyediség. Tu­dat alatt „igyekszem” saját magam lenni. Ahogyan megfogalmazom, illetve formába zárom gondolatai­mat, érzelmeimet, abból kiderül, hogy Damó-alkotás, vagy nem az. Eddig, úgy látom, sikerült felismer­hetővé tenni magam. Tudtommal régebben a tiszta vonal­­vezetésen volt ennél a hangsúly. Majd azt láttuk, hogy a felület uralkodott, ami mintha szabálytalanul lenne be­rendezve. Valóban szabálytalanság­ról van szó, vagy csak mi érezzük an­nak, első látásra? - Grafikus vagyok. Kezdetben nálam is a vonal volt. Amint fen­tebb említettem, több műfajban dolgozom. Kerülöm az egyhangú­ságot. Valószínű, hogy ennek kö­szönhetően felfedeztem a kifejezés­­módok sokoldalú lehetőségét. Hogy ki, mit érez, mit olvas ki alkotása­imból, soha sem tudhatom előre. Ez nem foglalkoztat, mert akkor elveszíteném szabadságomat. Európában a felvilágosodás óta, magánügynek tekintik a vallást. Lehet, hogy ez is az oka a sok bajnak A szabálytalanság mennyire utal­hat a káoszra, ami Európa nagy ré­szén tapasztalható? - Érzékenyen reagálok szűkebb vagy tágabb környezetem esemé­nyeire. Ami mostanság Európában tapasztalható, összetett kérdés. Más világvallásokhoz képest, Európá­ban a felvilágosodás óta, magán­ügynek tekintik a vallást. Lehet, hogy ez is az oka a sok bajnak. Meg­győződésem, hogy mindenkire va­lamilyen mértékben hatnak az ese­mények. Ki hogyan dolgozza fel, mindenkinek lelki érzékenységi fo­kától függ. Ez mutatkozik meg A káosz archi­tektúrája festménysorozatán is? - Röviden, igen Apropó, ezek sorozatok, vagy vál­tozatok egy témára? - Ritkán gondolkodom soroza­tokban. Általában egy gondolat­körre több változatot készítek, ezért hatnak sorozatnak. Nehezen viselem az értékvesztést Ugyanakkor eléggé groteszkek ezek a rajzok, festmények. A szatírába, a groteszkbe kell menekülni? Ha igen, akkor ez egy tudatos választás? - Inkább adottság, mint tudatos választás, hiszen amit magunkra erőltetünk, nem biztos, hogy hite­les és meggyőző. A mű elemeinek egymáshoz való viszonya, a valós és valótlanszerű, valamint a humo­ros elemek társítása, milyensége kölcsönzi a groteszk minősítést. Az elidegenedés, az egyedüllét, a szo­rongás, a félelem a kiváltó okai a jelenségnek. Ezek kerülnek papír­ra, vászonra. Ismerősei olyannak mondják, aki a nehézségek idején is derűs, sőt néha öniróniával is rendelkezik. Hogyan ér­zi magát egy olyan világban, ahol a valódi értékek lassan elhalványulnak, gúny tárgyává silányulnak? - Egyre feszültebb vagyok és né­ha ingerült. Nehezem viselem ezt az értékvesztést. Az alkotás, terá­pia, így egyensúlyozom. Előző kérdésem onnan is ered, hogy két éve az ön alkotása is látható volt a Szent István Bazilikában bemuta­tott kortárs keresztény kiállításon. Meg­festette már Jézust, vagy tanítványa­it, a szenteket, prédikátorokat? - Nincs, nem alakult ki bennem egy Jézus-kép. A nagy elődeinkhez nem tudom mérni magam. Dilem­mában vagyok, az embert, vagy a nevéhez fűződő keresztény eszme­­rendszert ábrázoljam? Számomra a téma sikamlós, nem akarok giccs­­be fulladni. Mindennek ellenére, mégis ábrázoltam Jézus alakját gye­rekeknek szóló bibliai történetek­hez készült illusztrációkban. De az más, hiszen cselekedeteiről volt szó. Magyar Fórum Naplótöredék (művészkönyv) 2017. április 27.

Next