Magyar Fórum, 2017. január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

2017-04-27 / 17. szám

12 Mad­a^:1^ata memento _ Földi Imre 1938. május 8- án született Kecskeméten. Szegény családból szárma­zott, ráadásul édesapját na­gyon fiatalon elveszítette, ezért szinte gyermekként munkát kellett vállalnia, így került Tatabányára, a helyi szénbá­nya-vállalthoz dolgozni. Mi­közben az akkortájt induló súlyemelői pályafutása már javában felfelé ívelt, még ak­tívan dolgozott is, lakatos­ként a bányatrösztnél. 1955- től 1978-ig volt a Tatabányai Bányász SE igazolt verseny­zője, majd 1988-ig az egyesü­let edzője. 1959-től lett válo­gatott kerettag, és különleges tehetségét jól mutatja, hogy már ugyanebben az évben a világ- és az Európa-bajnok­­ságon is bronzérmet szerzett. 1960-tól kezdve nemcsak hazánk, de a világ egyik első számú súlyemelőjévé vált. Már az 1960-as, római olim­pián is részt vett, és első sze­replése alkalmával azonnal a pontszerző, 6. helyen végzett. Az ezt követő szűk másfél év­tized minden előzetes vára­kozást felülmúló sikertörté­net lett. Földi Imre aktuális súlycsoportja - légsúlyban és pehelysúlyban versenyzett - legjobbja lett, amely a világ­­bajnokságokon és a konti­nensviadalokon is rendre meg­mutatkozott. A tokiói (1964) és a mexikóvárosi (1968) olim­piára már egyaránt esélyes­ként utazhatott, ám mindkét játékokon be kellett érnie az ezüstéremmel. A Jóisten azon­ban igazságot szolgáltatott számára: 1972-ben, München­ben nem csupán megnyerte a hőn áhított olimpiai arany­érmet, de mindezt világ­csúccsal szerezte meg, így a magyar súlyemelősport első olimpiai bajnoka lett. S ha már az olimpiákról esik szó: 38 évesen, 1976-ban még a montreali játékokra is kvali­fikálta magát, sőt mintegy ke­retbe foglalván olimpiai ered­ménysorát, az 5. helyen zárt, vagyis utolsó - sorrendben az ötödik - olimpiájáról is pontszerzőként térhetett ha­za. Ez a páratlan eredményes­ség máig egyedülálló világ­rekord a súlyemelésben. Az olimpiák mellett termé­szetesen a világ- és az Euró­­pa-bajnokságokon, valamint a hazai megmérettetéseken is a legjobbak közé tartozott. Öt világbajnoki és 10 Európa­bajnoki aranyérmet gyűjtött, miközben ezek mellett továb­bi ezüst és bronzérmek sorát nyerte meg. Idehaza végképp egyeduralkodó volt, 1959 és 1975 között tizenhárom alka­lommal nyerte meg a magyar bajnokságot. Húsz világcsúcs és ötven magyar rekord fűző­dik a nevéhez, mindezt úgy, hogy az 1973-ban megszűnt fogásnem (nyomás) volt az igazi erőssége, bár szakítás­ban és lökésben is kiemelke­dő képességű versenyző volt. Miután egy sérülés 1977- ben végképp leparancsolta a dobogóról, edzői munkát vál­lalt, természetesen Tatabá­nyán. Legszebb edzői ered­ményeit saját lánya, Földi Csil­la jóvoltából érte el. Csilla 16- szor ünnepelhetett Európa­­bajnoki címet, és ugyanennyi magyar bajnoki aranyérem is fűződik a nevéhez, így elmond­ható: lánya személyében Föl­di Imre egy világklasszis ver­senyzőt is nevelt a magyar súlyemelő-sport számára. Rendkívüli sikerekben bő­velkedő pályafutásáért sze­rencsére még életében meg­kapta az őt megillető elisme­réseket. A Magyar Népköz­­társaság Kiváló Sportolója, a Munkaérdemrend Ezüst-, va­lamint Arany Fokozatát még versenyzőként nyerte el, ugyanezekben az években öt ízben az év súlyemelője is lett. A rendszerváltozás után az­tán kitüntetései, elismerései is megszaporodtak. 1991-ben lett a Halhatatlanok Klubjá­nak tagja, egy évvel később Ezüst Turul-díjjal tüntették ki, majd 1993-ban a Súlye­melő Halhatatlanok Klubjá­nak tagja lett. Ugyanebben az esztendőben a Magyar Köz­­társasági Érdemrend közép­keresztjével, egy évvel később pedig a Magyar Köztársasá­gi Érdemrend tisztikereszt­jével tüntették ki. Mindezek mellett még az ezredforduló előtt elnyerte a MOB Olim­piai aranygyűrűjét, Tatabá­nya Város Sportdíját és a Ma­gyar Örökség-díjat is. 2000- ben Az évszázad legjobb ma­gyar súlyemelője elismerés­sel jutalmazták rendkívüli pályafutását, amely elisme­rést 2005-ben a Nemzetközi Súlyemelő Szövetségtől is megkapott. 2003-ban Tata­bánya díszpolgára, 2007-ben pedig a Nemzet Sportolója lett. Tavaly a Magyar Sport kategóriában Prima Primis­­sima-díjat kapott. A magyar súlyemelősport első olimpiai bajnoka május 8- án lett volna 79 esztendős. Is­ten nyugosztalja Földi Imrét! K.A. Elhunyt Földi Imre, a Nemzet Sportolója A magyar súlyemelés első olimpiai bajnoka volt Április 23-án, életének 79. évében elhunyt az olimpiai bajnok súlyemelő, Földi Imre, aki 2007 óta a Nemzet Sportolója címet is birtokolhatta. Az évtizedek óta Tatabányán élő kiváló sportembert otthonában érte a halál. Földi Imrét a Magyar Olimpiai Bi­zottság, a Magyar Súlyemelő Szövetség és Tatabánya városa is saját halottjának tekinti, temetéséről később intézkednek. 2017. április 27. Magyar Féru­m A neoliberális gazdaságpolitika pusztítása Könyv jelent meg a diósgyőri kohászat végnapjairól Április 19-én a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum (RETÖRKI) konferenciatermében mutatták be a Lóránt Károly mérnök-közgazdász által szerkesz­tett Az acélváros végnapjai kötetet. A priva­tizáció gyakorlatilag ingyenes vagyonelosz­­tást jelent, olyan pénzügyi konstrukciókkal, amelyek a vétel látszatát keltik. A privatizá­ció végső­ soron azt jelentette, hogy a nyolc­vanas évekre megerősödött hatalmi elit po­litikai hatalmát gazdasági hatalomra váltot­ta át - hangoztatja a könyv szerkesztője. Dr. Bíró Zoltán a RETÖRKI főigazgató­ja köszöntője elején szeretettel üdvözölte a megjelentek közül Lenkovics Barnabás jog­tudóst, az Alkotmánybíróság volt elnökét, akinek kitűnő könyve, az Ember és tulajdon tartalmában a jelen témához illeszkedik. Ez­után arról szólt, hogy intézetük miért dön­tött Az acélváros végnapjai c. könyv megje­lentetéséről. „A rendszerváltás vizsgálata, dokumentumainak feltárása a privatizációs folyamatra is vonatkozik. Olyannyira, hogy ezzel nem is fejeződött be az intézet ez irá­nyú munkálkodása. Éppen Lóránt Károly és Giday András közgazdász végeznek ko­moly vizsgálatot a privatizáció ügyében, a dokumentumok segítségével, illetve a doku­mentumok feltárása érdekében. Az eredeti terv szerint Drótos László, az egykori Lenin Kohászati Művek nyugalmazott vezérigaz­gatója is jelen lett volna a könyvbemutatón, de az áprilisi havazás miatt nem tudott fel­utazni Budapestre. A könyv pedig úgy szü­letett meg, hogy Drótos László dokumentu­maival felkeresett bennünket. Ezt követően munkatársaimmal együtt leutaztunk Mis­kolcra, ahol Drótos László bemutatta a haj­dani Lenin Kohászati Művek területét. Mit láttunk: rozsdás felületeket, betört ablakú épületeket egy 140 hektárnyi területen. En­nek a hatására és Drótos László ajánlására befogadtuk a dokumentumokat, majd arról döntöttünk, hogy Miskolcon további kuta­tásokat végzünk. Kiváló kollégáim interjúk sorát készítették el a gyár korábbi vezetői­vel, munkatársaival. A kutatás eredménye: Az acélváros végnapjai.” Majd arról szólt, hogy 20 ezer ember munkahelyének megszünte­tése gazdaságpolitikai és szociálpolitikai kö­vetkezményekkel jár. Elég sok cigány ember dolgozott tisztességesen a Lenin Kohászati Művekben. Szociális hálózat is kiépült, majd fokozatosan mindenki az utcára került. „En­nek az intézménynek komoly az ipartörté­neti jelentősége. Ez nem a Lenin Kohászati Művek, hanem a Bazola Henrik által alapított diósgyőri vasgyár, amely ezt a nevet kapta ké­sőbb. De a nevétől függetlenül ez egy hallatlanul értékes és érdekes ipartörténeti jelenség. Bizo­nyos épületeinek megmentése még mai is komoly muzeális tett lenne. Hiszen a gyár­nak vannak értékes részei, s hazánk nem bő­velkedik ipartörténeti jelentőségű épületek­ben, hogy megengedhetnénk magunknak azt, hogy nem foglalkozunk vele. Ezért is be­széltünk a Miniszterelnökség munkatársai­val. Reménytelennek látszik az ügy, ha va­laki ott jár ezen a telepen, de az nem igaz, hogy semmit sem lehet tenni, mert szociá­lis és gazdasági problémákról van szó.” A fő­igazgató elismeri, hogy meg kellett szüntet­ni a vas- és acélgyártás jelentős részét, de vol­tak olyan ágazatok, melyeket nem kellett vol­na megszüntetni, hiszen fejlesztésre méltó­ak és piacképesek voltak. Lóránt Károly a könyv bemutatásakor el­mondta, hogy a kötet több fejezetét ő írta. „Érdekes összehasonlítást lehet tenni akö­zött, ahogy a hajdani vezetők látták ezt a fo­lyamatot, a privatizációt, s ahogy én, aki ab­ban az időben az Országos Tervhivatal mun­katársa voltam.” Nemcsak a rendszerváltás folyamatát élte át, hanem az azt megelőző majdnem két évtizedet is, amikor sok gaz­daságpolitikai kérdéssel foglalkozott. Közöl­te, hogy bár mérnök-közgazdásznak titulál­ják, de villamosmérnöki diplomával rendel­kezik. Mindezt azért hangsúlyozta ki, mert „mérnöki szemmel a gazdaságpolitika más­ként néz ki, mint egy olyan közgazdász sze­mével, aki vállalatot belülről soha nem lá­tott, és bekerült a minisztériumba, ahol nem­zetközi szakirodalmak alapján mondta meg, mit kell tenni.” A RETÖRKI két munkatár­sa, Madácsy Tamás és Havasi Dániel nagyon komoly munkát végzett. Ők készítették el a videóinterjúkat a hajdani gyár vezetőivel, munkatársaival, melyeket a könyvben fel­használtak. Ezek az interjúk megtalálhatók a RETÖRKI honlapján. Hogy miért érde­mes ezeket megtekinteni? Mert a vállalat műszaki, gazdasági problémáit is megtud­hatjuk, és a cigány emberekkel készített ri­portok rávilágítanak a szociális háttérre. Tud­valévő, hogy az ország gazdaságpolitikáját meghatározó neoliberális közgazdasági ide­ológia talán leglényegesebb tétele az állami tulajdon alacsony, a magántulajdon magas hatékonyságáról szóló tanítás, melynek kö­vetkeztében minden olyan országban, ahol ez az ideológia hatalomra jutott, gazdaság­­politikai céljai között a privatizáció megha­tározó jelentőségűvé vált, függetlenül attól, hogy az állami tulajdon aránya a gazdaság­ban magas volt-e (mint például Ausztriában, 30% körül), vagy alacsony (mint például az Egyesült Államokban, 10% körül). Magyar­­országon a gazdasági átalakulással kapcsola­tos törvényeket (Társasági törvény, Átala­kulási törvény) még a nyolcvanas évek vé­gén hozták meg, és az úgynevezett spontán privatizáció azonnal megkezdődött. Majd a ’90-es évek elején kezdték el hangoztatni azt, hogy az állam rossz tulajdonos, s ezért aztán sok mindent a magánvállalatoknak, főleg a külföldieknek adtak. Mivel Lóránt Károly célja, hogy ne kese­rítse el teljesen az embereket, ezért a harma­dik fejezet a magyar vaskohászat jövőjéről szól, melyben a szerkesztő a Bay Zoltán Al­kalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. elemzése alapján javaslatokat is tett. Úgy véli, a hazai acélipar súlyos válsággal küsz­ködik. A problémák egy része az EU-szabá­­lyozás következménye; ezek korrekcióját az acélipar európai szervezetén keresztül lehet megoldani. Közülük kiemelkedő a kereske­delempolitika és a klímapolitika korrekció­ja. Minden nehézség ellenére úgy véli, hogy a nemzetgazdasági szempontból szükséges a hazai acélipar, mivel az acél az elkövetkező időszakban a világon és hazánkban is a leg­nagyobb mennyiségben előállított fémes szer­kezeti anyag lesz. A hazai acélipar méreté­nél fogva rugalmasan képes kiszolgálni a ha­zai és a nemzetközi felhasználókat, és ko­moly szerepet tölthet be a hazánkba települt autóipari, gépipari vállalatok féltermékek­kel, alkatrészekkel való ellátásában, így az acélipar minőségi fejlesztése a hazai iparfej­lesztés egyik súlypontja lehet. Érdekes, hogy a valamikor a gyárban dol­gozó és ma már idős mérnökök továbbra sem gondolják, hogy a szakma elveszett, és külö­nös tekintettel a hazai járműgyártás felfutá­sára és a kormány iparfejlesztési terveire, re­ménykednek, hogy a réginél ugyan kisebb mértékben, de nemesebb formában újraéled Diósgyőrben az acélgyártás. Lóránt Károly mérnök-közgazdász és Dr. Bíró Zoltán, a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum főigazgatója

Next