Magyar Futár, 1858 (3. évfolyam, 185-287. szám)

1858-01-14 / 187. szám

Kolozsvár JiS^o Csütörtök jan. 14. 1858» ______ _____________ " - r. ■■ ■ i ■ ■" i ■ ii — ... in—-—.. .„ negyedévre 3 pfttalMAGYAR FUTÁR. (Harmad­évi folyam.) Megjelenik e lap hetenként kétszer vasárnap és csü­törttökön. Előfizethetni minden postahivatalnál bér­me­n­t­e­s t­évéiben vagy helyben a szerkesztői szál­láson k. tordautczai 13 sz. alatt, egy évre 13, félévre A Hirdetések négyszer hasábozott sorának ára 4 pengő krajcár s ezenkívül mindenkori beiktatásért 1 & pkr. kincstári adó. Vidék hirdetésekkel egyszersmind a díj is beküldendő. ICSS5* A cim mellett olvasható előfizetési dijakért teljes számú példányokkal még folyvást szol­gálhatunk. 25-dik hadsergi parancs. Tetszett a Mindenható akaratának hadsergem legidősb vete­ránját, annak győzelemkoszoruzott vezérét, leghí­vebb szolgámat gróf Radetzky tábornagyot ez életből kiszólítani. Az ő halhatatlan dicsősége a történeté. Hogy azonban hős­ neve hadseregem számára örökre fen­­maradjon, ötödik huszárezredem azt folyvást és ö­­rök időkig viselni fogja. Hogy Velem együtt gyászoló hadseregem fáj­dalmának kifejezés adassák, parancsolom továbbá, hogy az elhunytért minden katonai állomáson ün­nepélyes gyászisteni tisztelet tartassák, és egész had­seregem és hajóhadam 14 napig gyászt öltsön. Ezen idő alatt minden zászlónak gyászfátyolt kell hordania. Bécs, január 5. 1858. Ferenc József s. k. Ő cs. kir. apostoli felsége, gróf Radetzky Tódor vezérőrnagyhoz a következő legfelsőbb kéz­iratot méltóztatott intézni: „Kedves gróf Radetzky! Ön édes atyjának, dicső tábornagyom Radetzky grófnak, elhunyta mély gyászszal tölt el Engemet. Fogadja ön ezennel legbensőbb részvétem ki­fejezését. Enyhítse ön fájdalmát azon meggyőző­dés, hogy a halhatatlan hős elvesztését Én, a ha­za és a hadsereg, melyet ő győzelemre vezetett, épp oly fájdalommal siratjuk, mint Ön, ki az el­hunytban a szeretett atyát gyászolja. Az Én gondom lesz, a nagy férfiú emlékének a méltó tiszteletet megadni, és a Magam, házam és a haza körüli érdemeinek emlékezetét az utó­doknak maradandó emlék által átszolgáltatni.“ Bécs, január 5. 1858. S­erenc fló­zsef s. k. Az „Oesterr. Corresp.“ ekkép jelenti gróf Ra­­d­e­t­z­k­y halálát: „Egy leverő gyászhir rázza meg Austria min­den országait. Radetzky gróf tábornagy nincs többé. D f. hó 5-kén reggeli 8 óra után 5 perc­cel , 91 éves korában kimúlt. — Minden valódi austriai mélyen gyszolandja ezen nagy veszteséget; s valóban kevesen voltak Austria hősei közt, kik a trón s haza irányában oly elenyészhetlen érde­met szereztek volna maguknak mint Radetzky. — Már másfél emberkor előtt magas állásban s kitű­­­nőleg vevén részt az 1813. s 1814. évi nagy har­cokban, a gondviselés által arra volt feltartva, hogy még egy dicsteljes élet estéjén nehéz veszély idején, Austria zászlaját magasra emelje föl és ha­­sonlithatlan világos hadvezéri tekintettel s tánto­­rithatlan hadvezéri bátorsággal győzelemről győze­lemre vezesse. — Az élet császári Urának legma­gasabb kegye, a vitéz hadsereg legmélyebb s leg­bensőbb tisztelete, a haza minden hit fiainak há­lája, a kortársak becsülése s bámulata boldogitá; most a ritka dicsfényben elhunytat, mint a legne­mesebb s legünnepeltebb hősök egyikét, a törté­nelem jegyzi fel elenyészhetlen tábláira s Radetzky emléke a legkésőbbi időkig Austria harcosai előtt örök fényű vezércsillagul fog ragyogni.“ Erdély kereskedése és a snezi csatorna. is. (Y. Z.) Valahányszor ezen fontos ügy szőnyegre kerül, az angolok azzal állanak elő, hogy az egész dolog haszontalan chimaera és Európának összeköttetését Keletindiával egy vasút által eszközölni indítványozzák. Ámde egy több ízben tengerek által meg­­szakasztott, nagyobbára sivatag s nem pol­gári sak népektől lakott vidékeken keresztül vonuló vaspálya bizonytalan, költséges, szi­lárd alap nélküli és eredményre nem vezet­hető terv, mert ezen pálya létesítése eseté­ben is a tengeren való közlekedés kikerül­hetlen lévén, a szállítandó árukat igen gyak­ran vasútról hajóra és viszont kellene át­rakni. Különben a suezi csatorna magától a természettől kijelölt és Európában valamint a Keleten is sokkal népszerűbb vállalat, mintsem azt végképpen megakadályozni le­hessen, és oly kevéssé lehet azt akadályoz­ni, mint a tengerek apályát és dagályát. Hogy Angolország a csatorna létesítése ellen van, igen világos és az „Ind. Beige“ stam­­buli levelezője szerint lord Redcliffe kijelen­tette, hogy Angolország abba beleegyezni soha sem fog. Ez igen természetes, mert a suezi csatornával Angolország politikai be­folyása nem keveset csökkenne, miután a pontok, melyek most az Indiába vezető úton uralkodnak, egész fontosságukat vesztenék. A csatorna ellen fölhozott azon állítás, hogy a vörös tenger szelei a vitorlás hajók szál­lításának koronként nem kedveznek, szintén gyönge, mert a gőz és a csávás­ a vitorlát mind inkább háttérbe szorítják. A terv elle­nei állítják továbbá, hogy a suezi csatorna valósulása esetében Egyiptom Franciaország martaléka lenne, a földközi tenger pedig francia tóvá válnék. Mi azt hisszük, hogy ezen veszély éppen a suezi csatorna által szűnnék meg. Ha egyszer Angolország, Kö­zép-­s Dél-Európa Orosz-­s Törökország nagy pénzáldozatok által a tervet létesítik és az ez által megszerzett jogokat és jogalmakat szerződések által biztosítják, úgy a franciák sokkal bajosabban létesíthetik ezen vízi u­­takra célzó netaláni terveiket; ez esetben Franciaországnak nem csak Angolországgal hanem egész Európával gyűlne meg a baja. Mások megint a csatorna fölösleges voltát avval bizonyítják, mert néhány — tegyük fel — igen sok északi kikötő igen sokat vesz­tene miatta. Mellőzve, hogy valamely óriási tervnél nem az egyik vagy másik nagy ki­kötő hasznát, hanem millió, meg millió ter­mesztő és fogyasztó javát tekintik, miért nem sikerült a földközi tenger kikötőinek megtil­tani, hogy a jóreményfokát körül ne hajóz­zák? Mi e néhány sorban az annyiszor meg­vitatott pro és contrák rövid vázlatát adtuk és befejezésül még megjegyzésre méltónak tartjuk, hogy ha az Indiákba vezető út kiin­duló pontjául a gibraltári szorost vesszük, úgy a jóreményfokánál elvezető út 11,500, a suezi pedig csak 6000 tengeri mértföld. Mennyivel vannak aztán még közelebb a Kelet felé fekvő részei Dél-Európának ? Az új világúthoz való közelségre nézve, a száraz­földi tartományok között, a török provinciák után Erdély egyike a legelsőknek. Mily változáson fog iparo­­s kereskedése keresz­tül menni, ha a suezi csatorna elkészül, azt mindenki képzelheti, a­ki hazánk kereske­dési s iparviszonyai régibb és mostani állá­sát némileg ismeri. *) Maros-Vásárhely, jan. 9. Örvendetes hírrel, illetőleg tervvel kezdem meg ez idei- és szorosan véve, első levelemet. Egy m. vásár­helyi g­é­z­m­a­l­m­i társulat akar alakulni, mely­nek eszméjét gr. Kornis Ferenc penditette meg. Mint halljuk, a t. gróf 10,000 pftig, kereskedő id. Fogarassi Demeter hasonlag ennyi összegig szándékoznak részt venni a vállalatban. Ha váro­sunknak fekvését, környéke fogyasztó kapatos kö­zönségét, a gabona­termelésre nézve közel mező­séget, az ugrai, csapói és radnóthi határokat, a fa­szükségletre nézve pedig a görgényi és vécsi ha­vasokból egészen idáig vizen szállítható készletek könnyű megszerezhetését fontolóra vesszük, úgy minden túlzás nélkül bizton állíthatjuk, hogy a válla­­at az illető részvényeseket a legfényesebb eredmé­nyekkel kecsegtetné, ha egy Macskán Ferenc, egy Tolnai Gábor, gr. Rindsmaul sat. abban részt venni fognának. A nevezett urakon kívül első helyen és saját érdekükben leginkább M. V­á­s­á­r­­h­e­g­y városa és az eklézsia malma volnának hivatva a legnagyobb számú részvényeket maguk számukra biztosítani. A város — ha nem csaló­dunk — malmai jó karba hozása tekintetéből kény­telen lesz az adósságtól eddig szűzen maradott pénztárt 20,000 pftnyi kölcsönnel megterhelni; nem volna-e célszerűbb ez összeget a tervezett gőzmal­­mi részvényekbe fektetni? Mert annyi bizonyos, hogy a vállalat előbb utóbb létesülni fog; ez eset­ben pedig úgy hisszük, hogy a vízimalomba fek­tetett tőke bajosan fogna hasznot hajtani. Melyik lisztfogyasztó lenne elég döre, cselédeit éjjel nap­pal, sokszor egész hetet tölteni engedni őrlés vé­gett valamely malomban, midőn olyan létesülhet, honnan szükségletét minden időben, minden idő­­vesztegetés nélkül és jóval jutányosabban fedez­heti? F. R. * A brassói kohó- és vasműtársulat eddigi mű­ködéséről a „Kronst. Ztg.“ igen érdekes részle­teket közül. A mondott társulat tulajdona öt akna Szt. K. Bányán, kettő A. Rákoson és 8 szabad­kutatás, továbbá 6 bejelentett vaskő-kutatás , 2 bar­na kőszén és egy fekete kőszén szabad­kutatás, összesen 24 bánya. Biz továbbá az alsó rákosi vas­kő és holbaki fekete kőszén területén kivül kuta­tó joggal a baróthi és bodosi barna kőszénre a bibarcfalvi, száldobosi, bardoci és fülei községi ha­tárokon levő spath vastelepekre; a veres vaskő kutatás­a. Rákostól Vargyasig még nincs befejez­­ve; ez utóbbi, az igazgató véleménye szerint, ki­­meríthetlennek mondható. A fekete kőszén terme­lése eddigelé kívánt sikert nem adott ugyan, an­nál fényesebben ütött ki a baróthi barna kőszén bányászat; a baróthi barna kőszéntelep , ga él vas­tagságú lévén, nem csak a füles kohó­műnél szük­ségelt tűzi anyagot pótolja, s nem csak a vert vas készítésénél van hivatva fontos szolgálatokat ten­ni, hanem, a létesülendő brassói vaspályavonalhoz való közelségénél fogva, több mint csupán metal­lurgiai céloknak fog megfelelni. A társulat Szt. Keresz­tbányánál is nyitott jövedelmes barna kő­­szénbányát. A társulat, mely elején csak a rész­karban volt füles vasművet, néhány erdő­nyilat Felső-Rákoson, Dobón, Almás-Lövétén, Hatodon, Dobrottán és Dezsőn és 200 holdnyi földet Bras­só mellett mondhatott magáénak, most Fülén az üzlethez szükséges 16 különféle telket, építményt és műszert (ezek között a 30—40,000 mázsa é­­venkénti termelésre készült olvasztó kohót) állított fel és szerzett meg s a Barótban megnyitandó kő­­szénbánya közelében hasonlag szerzett illő telket. A fülei vasgyár június 4-től december végéig 4000 mázsát fogott készíteni, ebből 1600 mázsa öntött vas. A társulat készítményei jó minősége bizony­ságául a kolozsvári kiállításon nyert bronz érmet említi az igazgató. Az 1858-iki üzleti évre Fü­lében 80,000 mázsa vaskövet, 30,000 mázsa bar­na kőszenet és kedvező esetben 12,000 m. holba­ki fekete kőszenet reméli; Szt. Keresztbányán pe­dig 36,000 m.; az erdőkből 8000 köb­öl fát és 780,000 köb-láb szenet; a fülei olvasztó kohótól 18,000 mázsa vasat, ebből­­ alkalmasint 8000 m. öntött vasat; a fülei és szt. k. bányai müvek reméllhe­­tő rudvas-készletét 12,000 m, az öntött vasét 14,000 — összesen tehát 26,000 mázsára — teszi. A re­­méllhető és a részvényesek közt felosztandó ka­matokat és osztalékokat pedig subtractis subtra­­dendis 40,800 ttra. * Hír szerint a 1. f. rendőri hatóság a köz­lekedés érdekében elhatározta, hogy az utazó kí­sérete, a törvényes föltételek teljesítése mellett, az igazoló jegybe fölvehető; továbbá hogy a csa­ládfő igazoló jegye által a vele utazó neje, kisko- *) És emlékezetébe vissza idézi, hogy a jóreményfoki világ­kereskedési út felfedezése előtt, egyike azoknak Erdé­lyen ment keresztül, hol, pl. Besztercén, még ma is fen­­állnak a raktárak, melyek a Hanzavárosok kereskedését a legtávolabb Kelettel előmozdították. Szerk.

Next