Magyar Grafika, 1971 (15. évfolyam, 1-6. szám)

1971 / 1. szám

A bérszabályozás rendszerének, valamint a vállalati érdekeltségi alapok képzésének változásáról Baranyai József-Kiss Károly Az 1971-től alkalmazásra kerülő jövedelemszabályo­zás összefüggő rendszerét a vállalatok már előzetes megfogalmazásban megismerhették, sőt nagy több­ségük próbaszámításokat végzett a várható - akkor még több variációt tartalmazó előírások - kihatá­sáról. Ez a megismerési lehetőség egyben a felkészülést is megkönnyítette és időben lehetővé tette a szabályo­zók szerinti magatartás, valamint cselekvés kialakí­tását. A szabályozók változtatását népgazdasági okok tették időszerűvé és szükségessé, amit sok gazdasági és politikai szakcikk már ismertetett. A jelen cikk szerzői arra vállalkoztak, hogy az 1968. január 1-től kisebb változtatásokkal érvényben volt rendszert az 1971. évvel életbe lépővel hasonlítsák össze és a leglényegesebb változásokról egyszerűsí­tett példán keresztül adjanak tájékoztatást a lap ol­vasóinak. Azt már előre leírhatjuk, hogy a szabályo­zók mint gazdaságpolitikai célt szolgáló eszközök össztársadalmi érdekeket szolgálnak. Az össztársa­dalmi érdek mércéje viszont a dolgozók széles töme­geinek szükségleteiből indul ki, annak igyekszik ele­get tenni. A szükséglet mércéje pedig egyre maga­sabb, ami nem kerülhet kielégítésre, ha a termelő egy­ségek, a vállalatok nincsenek jobb, szervezettebb, hatékonyabb munkára ösztönözve. Ezen elsőrendű érdek miatt a szabályozók elvárásai lényegesen ma­gasabbak, mint korábban, ugyanakkor a teljesítmé­nyek honorálása is meghaladja az eddigi lehetősé­get. A szabályozók összessége teljes mértékben átfogja a gazdaság minden lényeges területét. Cikkünk eb­ből csak egy részterülettel, de nagyon fontos részterü­lettel foglalkozik, a bérszabályozás és anyagi érde­keltség rendszerével. A gazdaságirányítás reformjának a jövedelemszabá­lyozásra és az anyagi ösztönzésre vonatkozó - an­nak idején elfogadott­­ célkitűzései a következők voltak: - a vállalatok fejlesztésére és a vállalati deig személyi jövedelmének növelésére fordítható an­­gi eszközök nagysága elsősorban és döntő mérték­ben a vállalati nyereségtől függjön; - a foglalkoztatás színvonala a népgazdaságban át­menetileg se csökkenjen; - erőteljesebben ösztönözzön a belső tartalékok fel­tárására, a munkaerő racionális foglalkoztatására, a technikai és technológiai színvonal javítására, végső soron a termelékenység növelésére; - segítse elő a személyi jövedelmeknek a munka ha­tékonysága szerinti differenciálódását. Az 1970. december 31-ig érvényben volt nyereség­érdekeltségi rendszerben a mérleg szerinti nyeresé­get központilag előírt szabályok (képlet) szerint kellett a fejlesztési és személyi jövedelmi célok kö­zött megosztani. A megosztásra központilag előírt képlet: ^ ^ • 100 volt, ahol 2-B + E B ‰ a vállalat által a tárgyévben felhasznált bér­tömeg E ‰ a vállalat eszközértékét forintban kifejezve. (Mielőtt cikkünkben az előzőek gyakorlati értelme­zésére számszerű példánkat bemutatnánk, szükséges­nek tartjuk megemlíteni, hogy a közlésre kerülő egy­szerű példa csak a legfontosabb - és az alapelvek, a változások megértését elősegítő - megoldást tartal­mazza, szándékosan mellőzi azoknak a jogszabályok­ban még előírt részszámításoknak közlését, amelyek az 1970. és 1971. évek közötti változások helyes értel­mezését zavarnák, így a többi között nem foglalkozik a példa 1969. évről 1970-re bekövetkezett létszámvál­tozás kihatásával, a korrigált nyereség figyelembe­vételével, a fiktív létszám számítási módjával stb., stb.) Pl.: ha egy vállalat 1970. évi mérleg szerinti nyere­sége 40 000 eFt, felhasznált bértömege 22 000 eFt, eszközértéke 200 000 eFt, akkor a megosztás: ______2-22 000 eFt-----------100-18,0%, 2-22 000 eFt + 200 000 eFt azaz a mérleg szerinti nyereség 18,0%-a, 7200 eFt a részesedési nyereségrész, a fennmaradó 82,0 % pedig - melynek összege 32 800 eFt - a fejlesztési nyereség­­rész. A két részt egymástól eltérő módon adóztatták, még­pedig a részesedési rész után progresszív, a fejlesztési rész után lineáris adót kellett fizetni. A fejlesztési rész adója 60%, mely szerint a 32 800 eFt-ból 19 680 eFt adót kellett befizetni, a vállalatot 13 120 eFt illette meg, melyből 10%-ot, azaz 1312 eFt-ot tartalékalapba kellett helyezni. A részesedési rész progresszív adókulcsa 1970. év­ben a következő volt:

Next