Magyar Grafika, 1984 (28. évfolyam, 1-6. szám)

1984 / 1. szám

A gyomai Kner Nyomdaipari Múzeum Petőcz Károly A Kner Nyomdaipari Múzeumot azzal a fel­adattal alapították 1967-ben, hogy a megye nyomdászatának emlékeit - ezen belül természe­tesen elsődlegesen a régi gyomai Kner-nyom­­da, és a jelenlegi nagyvállalat történeti anyagára tekintettel - gyűjtse és rendezze, rendszerezze. Ezt a munkát állandó és időszaki kiállítások ke­retében tegye közkinccsé, biztosítsa a kutatási munkát a belső munkatársak és a külső tudo­mányos érdeklődők számára egyaránt. A múzeum 1970 augusztusában nyílt meg, s igen rövid időn belül meglehetősen ismertté vált nemcsak a szakmai körökben, hanem idegen­­forgalmi nevezetesség is lett, amelyet egyéni utazók és szervezett turistacsoportok látogatnak. A múzeum épületének története és leírása A népi barokk jegyeket hordozó épület a jó nevű gyomai nyomdász, Kner Imre és családja számára épült 1925-ben. Terveit Kozma Lajos készítette, a kiviteli munkákat dr. Sándor Ödön építészmérnök irányította. Műemlék jellegű épü­let (1970).­­Kozma Lajos építész, Kner Imre legközvet­lenebb munkatársa volt, s a nyomda grafikusa 1917-től. A magyar könyv külső jegyeinek meg­újítására irányuló stíluskísérletekhez nyerte meg Kner Imre, és a nyomda barokk könyvdíszeinek megalkotása fűződik nevéhez. Az egységes stí­lusú díszanyag: egyedi darabokból [Magyar Grafika, 1982. 5-6. szám], fejlécekből, záródí­szekből, iniciálékból, vignettákból, könyvdí­szekből áll. A díszek teljes katalógusa a Kner­­nyomda épületeinek, gépeinek és betűinek tör­ténete című kiadvány­­ megjelent a nyomda fennállásának 60. évfordulójára, 1941-ben­­71- 78., 101-120. lapjain található. Kiemelkedő szerepe volt a Kner-klasszikusok kötetei és a Monumenta Literarum füzetei tervezésénél, mert ezek díszei teljesen tőle származnak.) A tervezés időpontjában a barokk egyetlen formája és változata sem volt jellemző már az építészetben. Bár erre nézve nincsen semmiféle utalás az építkezés és az utána következő évek vaskos iratanyagában, mégis azt kell elfogad­nunk, hogy az épület stílusa Knerék könyvstí­lust kereső munkásságából egyenesen követke­zik. Ugyanis a szecessziót tagadó nyomdai éve­ket (1919-1923) a barokk jellemezte, ehhez foly­tatta a könyvtári és a múzeumi kutatásokat Kner Imre és Kozma Lajos, s a nyomdának ezen években készült szinte valamennyi nyomtatvá­nyát (üzleti anyag, könyvjelző, ex libris, levél­záró bélyegek, cégkártyák, meghívók stb.) a barokk díszekkel szedték, vagy e stílusban met­szették fába. A teljes nyomdai munka tehát e körben folyt, s nem lehetett nehéz dolga az épü­letet tervező grafikusnak, amikor a hosszú esz­tendők grafikai stílusát adaptálta a lakóépület terveihez. Bizonyára magának az építtetőnek már korábban is megvolt az elhatározása a stí­lust illetően. A villa építésére vonatkozó szerződés 1925. március 31-én datált, s ebben az átadott teljes tervdokumentáció szerinti kivitelt 720 925 000,­­korona összegért vállalta a kivitelező legkésőbb 1925. november végi kulcsátadással. A család 1925. november 15-én beköltözött az új házba. A megbízó és a vállalkozó között még az építés ideje alatt vita kezdődött, amely a használatba vétel után évekig tartott. Oka a tervektől való eltérés és a kiviteli munkák gyatra minősége volt. Ez azonban mit sem javított az épületen, s a hibák okozta kellemetlenségek végigkísérték valamennyi használót. Az épület tulajdonképpen egyszintes, mert a pince és a padlástér nem lakás céljait szolgálta. A földszinten rendezték be a szalont, a könyv­tárt, a lakó-, a háló-, a gyerekszobát, a konyhát és a fürdőszobát, míg a pincében mosókonyha volt, valamint a tüzelőanyagot tárolták ott. A padlástérben kapott helyet a vendég- és a cse­lédszoba. Mindegyik helyiség megfelelően tá­gas, kitűnő természetes megvilágítású. A villa azonnal Gyoma és a környék neveze­tessége lett az egyedülálló külseje miatt, s a ha­zai építészkörök nyilvántartották és tanulmá- 70 MAGYAR GRAFIKA

Next