Magyar Hirlap, 1926. augusztus (36. évfolyam, 172-196. szám)

1926-08-01 / 172. szám

[Vasárnap Nyilatkoznak az egyházak papjai az öngyilkossági járvány elleni küzdelem nehézségeiről (A Magyar Hírlap tudósítójától.) Az ön­gyilkossági epidémia egyre nagyobb ará­nyokat ölt, úgyhogy végre a hatóságok is kénytelenek komolyan foglalkozni vele. Hiába cirkálnak rendőrőrszemek a Duna­­parton, hiába működik az öngyilkosok védőirodája, egyre többen és többen dob­ják el maguktól az életet. Az öngyilkosok statisztikája hétről-hétre emelkedik és mind­ezt a rossz gazdasági helyzettel magyaráz­zák. A társadalom szomorú hajótöröttjeit gyors segéllyel nem lehet megvigasztalni, az állástalanság radikális megoldására van szükség, mert csak így lehet az öngyilkosok ■megdöbbentő statisztikáján enyhíteni. A főváros hatmilliárdot irányzott elő gyorssegélyek címén és ezt az összeget a kerületi elöljáróságok útján osztják szét. A hatmilliárd azonban igen kis összeg a nyomorgó munkátlanok nagy számához képest és a látszólagos nagy segélyalap csak jelentéktelen összeggé zsu­goruik össze a nincstelenek tömegével szemben. A szemérmes szegények, akik va­laha jobb napokat láttak, nem állanak sorba a kerületi elöljáróságokon könyör­­adományért, hanem a központi városháza épületében a közjótékonysági ügyosztály ajtaján kopogtatnak. Liber Endre tanács­nok és Gallina Frigyes főjegyző szobája délelőttönként tele van komoly urakkal, jobban öltözött asszonyokkal, akik segélyért jelentkeznek. NYOMORGÓ FŐSZOLGABÍRÓK, TANÁROK — KÖNYÖRADOMÁNYT KÉRNEK Megdöbbentő adatok kerülnek ilyenkor napvilágra: B-listás főszolgabíró, volt fő­jegyző, menekült tanárok, kérnek segít­séget, mert családjukkal napok óta éhez­nek, tömegszálláson laknak és a minden­napi kenyeret sem tudják megkeresni. Az ügyosztálynak diszkrecionális joga van az intellektuális szegények segélyezésére, akik­nek 50—300.000 korona segélyt adnak. Hat hónap alatt több, mint négyszáz milliót osztottak ki a közjóté­konysági ügyosztály külön pénztárából. A jelentkezők között igen sok a diák is, akiknek nincs pénzük a vizsgára és szinte összetett kezekkel könyörögnek, hogy segít­senek rajtuk, hogy járuljanak hozzá a vizsgadíjukhoz, mert ellenkező esetben ön­gyilkosok lesznek. Az ügyosztály folyosóin gyakran látható, amint hatósági emberek kétségbeesett fiatal­embereket, asszonyokat visznek a tanács­nok elé. A Duna fölött, a híd karfájáról rántották őket vissza, vagy pedig másfajta öngyilkossági kísérlet elkövetésében aka­dályozták meg őket és most a közjótékony­sági osztályra viszik, hogy az élet elfáradt vándorait lebeszéljék sötét tervükről. Érde­kes, hogy az öngyilkos jelöltek káromkodva szidják azokat, akik visszatartották őket az életnek és hiábavalónak bizonyul min­den rábeszélés, konokul hangoztatják, hogy mégis öngyilkosok lesznek, mert a nélkülö­zéseket nem tudják elviselni. NYOLC MOTOROS CSÓNAKON AZ ÖN­GYILKOSOK UTÁN... A főváros komolyan siet az öngyilkosje­­löltek segítségére, helyesebben az öngyilkos­ságok fizikai megakadályozására. Holnaptól kezdve kettőzött őrszemek vigyáznak végig a Dunaparton és a hidakon, hogy a dunai öngyilkosjelölteket végleg elriasszák. Vasár­naptól kezdve minden híd mellett, egy-egy svéd rendszerű motoros­ csónak lesz perma­­nenciában, hogy a vízbeugróknak idejében a segítségére siessen. Ezek a mentőcsóna­kok Japánban is használatban vannak és minden egyes esetben pontosan beváltak. Egyelőre nyolc ilyen svéd rendszerű motorcsónakot helyeznek készenlétbe, később azonban a számukat szaporítani fogják. A főváros százötven millió koronát irányzott elő a motoroscsónakok megvéte­lére. Ezenkívül két nagy motoros cirkál ál­landóan az exponáltabb helyeken és a szol­gálatot a motoroscsónakokon a dunai kapi­tányság emberei látják el. A főváros kötelezte a partbérlőket, hogy megfelelő mentőeszközökkel lássák el ma­gukat, azok a bérlők pedig, akik nagyobb területtel bírnak, csónakot kötelesek ké­szenlétben tartani. A partokon ezenkívül állandóan őrök cirkálnak, akiknek az a kö­telességük, hogy ügyeljenek az öngyilkos­jelöltekre és még idejekorán értesítsék a partbérlőket, hogy csónakon az öngyilkos­jelöltek segítségére siessenek. Az utóbbi időben a propellerek kis mentőcsónakot visz­nek magukkal, hogy alkalomadtán szintén segítségére le­hessenek az öngyilkosoknak. Értesítés! Ezúton közöljük a mélyen tisz­telt vásárlóközönségünkkel, hogy raktárunkon levő egész modern és legfinomabb angol és francia úridivatcikkeinket rendkívüli le­szállított áron hozzuk forgalomba. Külföldi gallér, 12 drb vételnél 180.000. Francia crepe de Chine nyakkendő rendkívül leszállí­tott ár 60.000. Eredeti francia nyakkendő nehéz selyemből 75.000. Angol félkemény gallér, mélyen leszállítva drb­ja 18.000. Legfinomabb fehérneműek, mér­ték után, rendkívül leszállított áron. Angol zokni 48.000. Angol selyem Pouplin pyjama 500.000. Angol sárga mosó, szarvasbőr kesztyű 150.000. Havas Aladár a volt Mitterdorfer és Tia cég, Kigyó ucca 4. Az egyházak­­ az öngyilkosságok ellen A főváros közjótékonysági ügyosztálya napokkal ezelőtt megkérte az egyházakat, hogy a vallás eszközeivel hassanak oda, hogy az öngyilkosjelölteket visszatérítsék a szándékuktól. Talán a szószékről kellene hozzányúlni a lelkekhez, hogy az Istenbe vetett bizalom ne hagyja el az embereket. A feldúlt lelkek megnyugtatására kéri a fő­város az egyházakat abban a reményben, hogy ezzel is sikerül az öngyilkosságok szá­mát csökkenteni. A főváros átiratával kapcsolatosan kér­dést intéztünk több egyházközséghez, hogy mennyiben látják célravezetőnek azt, hogy az öngyilkosság ellen az egyház is a maga tekintélyével és erejével fellépjen. A főváros katolikus egyházi életének egyik vezető állásban lévő funkcionáriusa ezeket mon­dotta: — A főváros felkérésének természetesen örömmel teszünk eleget, mert hiszen az egyház elsőrendű küldetése, hogy ilyen lehetetlen állapotokon a maga erejével is segítsen. Minden erővel elő kell mozdítani, hogy az öngyilkosságok megszűnjenek. Az összes plébániák és az egyházi szónokok igyekez­nek visszatéríteni a bűnös útról azokat, akik önmaguktól vetnek véget az életüknek. Sajnos, anyagiak tekintetében nem igen állhatunk rendelkezésre, mert hiszen a plébániákon naponta annyian járnak se­gélyért, hogy valamennyit nem lehet idelé­­r­íteni. Kétségbeesetten kérnek segítséget, s a legtöbben azt hangoztatják, hogy a Duná­nak mennek, ha nem segítünk rajtuk. Meg kell mozdulnia a társadalomnak, meg kell mozdulnia mindenkinek, hogy a mai súlyos időkben megmentsük a veszendő lelkeket. A katolikus egyház mindent megtesz és min­den erőnkkel azon igyekezünk, hogy segít­sünk a szegényeken. ..AKI ÖNGYILKOS AKAR LENNI, NEM JÁR TEMPLOMBA“ A Calvin téri református lelkészi hivatal­ban Vitéz Komáromi­ János lelkész a követ­kezőket mondotta:­­— Nehéz a helyzetünk, mert azok, akik az öngyilkosság gondolatával foglalkoznak, nem járnak a templomba. Azelőtt is prédi­kációkban megpróbáltuk megnyugtatni a lelkeket, hogy erősek legyenek a további küzdelemben.. Mind a tíz templomunkban a szószékről igyekeztünk hozzáférni a lel­kekhez és a református egyház más tekin­tetben is kiveszi a részét abban a harcban, amit a társadalom az öngyilkosságok ellen vív. Felkeressük a legsötétebb helyeket is, ahol a legnagyobb a nyomor. Patronázs­­egyesü­leteink tőlük telhetőleg minden meg­tesznek, hogy a szegényeken segítsünk, sajnos azonban anyagiak nem igen il­lannak rendelkezésünkre és a perselypénzből csak édeskeveset juttat­hatunk az arra rászorulóknak. A református egyháznak nincsenek nagy földbirtokai és bár látjuk a nagy feladatot, még sincs annyi erőnk, hogy segítő­­kezü­nk mindenkihez odaérjen. Naponta száz és száz ember fordul meg a lelkészi hivatalokban és könyöradományt kérnek. Emberek, akik napok óta nem esz­nek, akiken lerongyolódott a ruha, tíz-húsz­ezer koronás segítségért könyörögnek. Az anyagi bajokon azonban gyökeresen nem tudunk segíteni, bár a legvégsőkig elme­gyünk, mert jól tudjuk, hogy a református egyháznak nagy missziója van­ a magyar nemzet megmentésében. Fischer Gyula dr. főrabbi szerint munka­alkalommal kell megoldani az öngyilkosság problémáját. — A szószéken sűrűn felemlítettük ezt a kérdést, külön azonban nem szükséges er­ről beszélni. Ha lelkierőről és Istenbe vetett bizalomról beszélünk, akkor mindig érint­jük ezt a kérdést, amely, sa­jnos, már csak­nem állandóvá vált. A zsidó öngyilkosok száma napról-napra szaporodik, mert a zsidó kereskedők és iparosok súlyo­san érzik a gazdasági válságot. Az öngyilkossággal szerintem külön prédi­kációban nem szabad foglalkozni, mert esetleg ellenkező hatást érnénk el vele. Az emberek nagyon idegesek és ha erről a témáról beszélünk, a téma feldúlja lelkiértelinket. Az öngyilkosság kérdését csak egészen tá­volról szabad érinteni. A társadalomnak mielőbb meg kell mozdulnia, hogy végre praktikus megoldást találjanak az öngyil­kossági epidémia leküzdésére. Az egyházak tehát megegyeznek abban, hogy eredményt csak egyféleképpen lehet elérni: praktikus megoldásra van szükség. A pillanatnyi anyagi segély nem használ, munkaalkalmakat kell teremteni. Ezzel aztán önmagától megoldódik az öngyilkos­ság problémája. Fodor Tibor. A B-listás tisztviselő felesége elment szakácsáénak és feljelentették lopásért, mert húst vitt a gyermekének A mostani leépítéses idők jellegzetes bűn­ügyét tárgyalta ma a budapesti királyi tör­vényszéken Gamberszky Guido egyes bíró. Gyárfás Lajosné állott kétrendbeli lopás bűntettével terhelten a bíróság előtt. Gyár­­fásné nagyobb állású B-listás tisztviselő neje, akit a nehéz megélhetés arra kényszerített, hogy szakácsnői állást vállaljon vendéglő­ben. Előbb a Holzmann-féle vendéglőben volt, majd Tőkésnél és mind a két helyen följelentették, hogy esténkint, amikor meg­főzte a vacsorát, húst vitt magával a kony­hából, továbbá szalvétákat és ezüstneműe­­ket lopott. A második feljelentésre a rend­őrség letartóztatta és hosszabb vizsgálati fogság után mára tűzték ki ügyében a fő­­tárgyalást. Eleinte megpróbálkozott a raga­­dssal, de csakhamar megtört és bevallotta, hogy tényleg vitt haza esténkint húst. — Három gyermek anyja vagyok — vé­dekezett —, az uram B-listás tisztviselő, aki egyetlen fillért sem keres. Nem lehet olyan szigorú törvény, amely az anyától rossz né­ven vegye, ha gyermekeiről gondoskodni akar. Én a vendéglőben kaptam ebédet — csak ebédet — és anyai szívem nem bírta elviselni a gondolatot, hogy mialatt én teli gyomorral megyek haza, gyermekeimnek ne legyen ennivalójuk. Úri családból származom, úri­asszony voltam a férjem oldalán is mind­addig, amíg le nem építették. Akkor, hogy éhen ne halljunk, szakácsnénak kellett el­­mennem. Kérem a bíróságot, ítélje meg eny­hén a szerencsétlen anya bűnét. Gyurffáné továbbra is tagadta, hogy a ven­déglő tulajdonát tevő szalvétákat és ezü­st­­neműeket lopott és védője, Beck Oszkra dr. fölajánlotta a bizonyítást arra, hogy a szal­véták és az ezüsterőeszközök, amiket lakásán a házkutatáskor megtaláltak, az ő tulajdonai és a régi jó időkben szerzett ezüstkészletéből valók. A bíróság helyt adott a­­ védő indítvá­nyának, elrendelte a bizonyítást és azonnal szabadlábra helyezte a vádlottat. Móra­i Éris-k­i Dr. Müller kir tanácsos tátraiul*! sza­natóriumában hízó és fekvő kúra vérszegénységnél, légzőszerv­ bu­­rutoknál, Basedownál, naponta ötszöri étkezéssel, lakással 45 oK-tól. Elsőrendű konyha házi kezelésben. Felvétel, vizum­­szerzés, prospektus budapesti igazgatóság­nál. Magyar-Olasz Bank fiókja, Andrássy út 5., délelőtt 10­­-ig. Telefon L 981 10 EGY HÓNAPRA A MAGYAR HÍRLAP 30*0­00 korona­­ g­rrimmi—krri ! 1926 augusztus 9. 3 A NAP LOVAGJA vol­. 1. SACHA &UITRY Párizsban már kissé alkonyodni kezdett napja, de most kapott egy newyorki szer­ződést, és ez havonként 1­3 millió frankot­­ biztosít számára. Akármennyire lefelé for­dult is a frank árfolyama, esténként 100.000­­ frankot keresni még mindig nagy és szép dolog. Azonkívül Sacha Guitry számára még két haszonnal jár a newyorki vendégszerep­lés. Az egyik haszon: egy olyan hölgy, aki közel állott Sacha Guitry-hez, egy időre bú­csút vett tőle és körülnézett a világban egy angol milliomos társaságában, de most Sacha Guitry többet keres az angol millio­mosnál. A másik haszon: Sacha Guitry egy dara­big nem lesz kénytelen darabokat írni. Sacha Guitry mindig csak saját darabjaiban lépett fel Párizsban, így eljutott az évi négy­et darabhoz, és mivel már a huszadik éve előtt vert gyökeret a színpad deszkáin, mint színész és mint drámaíró, veszélyesen kez­dett közeledni a századik premier jubileu­mához. Ez a kezdeti kissé so kienne Párizs számá­­noha éppen ekkor, amikor Sacha Guitry követte Kolombusz Kristóf példáját és el­indult Amerika felé, volt még egy nagy si­kere, csak éppen már a revü és többé nem a vígjáték színpadán. Sacha Guitry revüt írt a beteg frankról akkor, amikor a frank még nem volt egész olyan beteg, mint most, és a színpadon sorjában felvonultak a frank doktorai, kissé elváltoztatott névvel, Cail­­laux, Herriot, filum, Briand, Poincaré, meg a többiek. Sacha Guitry briliánsan ötletes kosztümöket rajzolt a doktoroknak, brilián­san kegyetlen ötletekkel tette mulatságossá a sok doktor harcát az egyre betegebb frank körül, sőt néhányszor m­ég táncra is perdí­­tette a frank tudós orvosait, míg végül meg­jelent egy egészséges parasztasszony, a francia falu, és saját házi receptje szerint valóban meggyógyította a frankot, miután seprőnyéllel kergette el a színpadról az ösz­­szes doktorokat. Bizony, ha a francia falu és a francia paraszt szeretne adót fizetni, vagy legalább kedvetlenül lefizetné adóját, a frank meggyógyítása nem volna súlyos probléma. De Sacha Guitry húszéves korától fogva, sőt már húszéves korán innen aratott igen nagy sikereket a revűnél komolyabb mű­fajokban is. Ha ugyan szabad komoly mű­fajjá keresztelni a vígjátékot és bohózatot. De Sacha Guitry bohózataiban néha volt nagyon sok komolyság. Amikor az öreg tudós megjelenik fiatal barátnőjének fiatal barátjánál, és kéri, újítsa föl a viszonyt a hölggyel, mert mióta barátnőjének más ba­rátja van, sokkal rosszabbul bánik vele: ennek a jelenetnek minden kiélezett komi­kuma ellenére egy kis meghatódás volt a hatása Párizsban. Hiszen az a fiatalember, akit most meglátogat az öreg nagy tudós, azért búcsúzott el a beszélgetés során em­legetett hölgytől, mert megismerkedett az öreg tudóssal, egyre nagyobb tiszteletet ér­zett iránta és nem volt többé erkölcsi ereje megcsalni az öreg tudóst a fiatal hölggyel. Minden rendbejön, az öreg tudós kérésére a fiatalember visszatér a fiatal hölgyhöz, de szeretné, ha az öreg tudós könnyítene feladatán. Ezt a szörnyű ruhát hamar vesse le és így többé ne jelenjék meg Rosette előtt, mondja szigorúan a fiatalember, és szegény öreg tudós elsápadva néz a tü­körbe, mert ez a szörnyű ruha az a nézete szerint divatos, elegáns ruha, amelyet éppen fiatal barátnőjének visszahódítására vett át ma a szabótól. Az ilyen furcsán szentimentális bohóza­tok megírásában igazán virtuóz Sacha Guitry, Franciaország legnagyobb, legelő­kelőbb színészének, Lucien Guitry-nek fia és Yvonne Printemps férje, aki ma már úgy odatartozik Párizshoz, mint az Arc de Triomphe, vagy az Eiffel-torony, pedig ma sincs még negyven esztendős. Sacha Guitry írt nyolcvanhat vígjátékot, játszott minden évben háromszázhúsz estén át, volt min­den évben hatszáz zsúron, rendezett min­den második évben egy igen ötletes karika­túra-kiállítást, és az évek sora óta az egyik szerkesztője egy igen érdekes irodalmi heti­lapnak, azonkívül, hogy Lucien Guitry fiá­nak született és Yvonne Printemps-ot kí­sérte az oltár elé, ha ugyan voltak az oltár előtt. Pedig a nyolcvanhat vígjáték mellett volt valamelyes szerepe Sacha Guitry pá­lyáján ennek a születésnek és ennek a há­zasságnak is. A pariando énekstílusát vitte át a vígjá­tékra Sacha Guitry. A színpadi dialógusnak nyoma sincsen Sacha Guitry színpadi dia­lógusaiban. Pongyolán és fesztelenül beszél­getnek az emberek a szalon egyik sarkában, néha negyedórákig csak beszélgetnek, és nem történik semmi. És Sacha Guitry mint színész is átvette a pariando-nak ezt a stílu­sát. Azért jó színész, mert egyáltalában nem színész. Csak bejön a színpadra és beszél­get. Néha nem azt a szöveget mondja, amelyet papírra vetett, de ki emlékezhetnék pontosan saját színműveire, ha még a negyvenen innen nyolcvanhat többfelvoná­­sos színművet fejezett be. Senki nem sivít, nyafog, karmol kedvesebben ma a francia színpadon, mint Yvonne Printemps, aki tud

Next