Magyar Hirlap, 1927. január (37. évfolyam, 1-24. szám)

1927-01-30 / 24. szám

[Vasárnap A halottak feltámasztásának lehetőségét egyáltalán nem kell kizártnak tartanunk. •­ (A Magyar Hírlap tudósítójától.) Nem­csak a nagyközönség körében, hanem a ma­gyar orvostársadalomban is nagy feltűnést keltett a Magyar Hírlap­nak az a tegnapi cikke, amely a római poliklinikán lefolyta­tott halottfeltámasztási kísérlettel foglalko­zott A római kísérletről ma még csak kül­földi napilapok javarészt nem túlzottan szak­szerű leírásaiból értesült a nagyközönség, így természetesen végleges véleményt a magyar orvosok még nem formálhattak maguknak arról, hogy az adrenalin-injekció valóban — habár csak ideig-óráig is — újból életre tudja kelteni azokat az egyéneket, akiknek a szívműködése már egészen abbamaradt, lég­zésük megszűnt és egyébként is a halm­ minden jelét mutatták. Természetesen, az adrenalin-injekció még a római kísérlet sze­rint is csak akkor segíthet, ha a halott szer­vezete egyébként teljesen ép és a haláleset bekövetkezte után azonnal megtörténik az injekció. A cikk megjelenése óta egész sor magyar orvos kezdett foglalkozni a római kísérlettel, amelyről azonban pontos értesülések a mai napig nem érkeztek Budapestre. Az adrena­linnak az emberi szervezetre gyakorolt kü­lönleges hatásával egyébként már régebben foglalkoztak magyar orvosok is, így első­sorban Tornay József dr. egyetemi magán­tanár és Schuster Gyula dr. főorvos, az is­mert ideggyógyász. A Magyar Hírlap munka­társa ma délután felkereste Schuster dr.-t, hogy tőle magától kérjen felvilágosítást a római poliklinika halottfeltámasztási kísér­letéről, továbbá az adrenalin szerepéről és jelentőségéről az ilyesfajta kísérleteknél. Schuster dr. munkatársunknak körülbe­lül ezeket mondotta: — Valóban én is végeztem már az adre­nalinnal, egész sor újszerűnek mondható kísérletet, de speciálisan a római poliklinika halottfeltámasztási­­kísérletéhez hasonló ex­perimentumokkal egy kollégám, Tornay Jó­zsef dr. próbálkozott. Tornay dr. direkt a szívbe, majd később az aortákba inficiált adrenalint olyan haldoklóknál, akiknek a szíverejét akarta fokozni. Tornay József dr. állatokon a halál pillanatában is végzett ha­sonló kísérleteket, de idáig tudomásom sze­rint emberen hasonló experimentumot nem végzett. Egy orosz tudós a háború előtt egész sor laboratóriumi kísérletet folytatott le annak bizonyítására, hogy adott körülmé­nyek között az emberi szív éppen úgy visel­kedik a halál után is, mint például a halott békák szíve, amelyek még jóval az élet meg­szűnte után is új működésre bírhatók. Egy diftériában elhunyt kisgyerek szívét költötte fel éppen úgy, mint a békaszívekkel szok­ták tenni és egy vérhez hasonló fiziológiai lenyhasó-oldatott vezetett rajta keresztül, ami a szívet új működésre bírta.­­ Mérgezéseknél és szepszisbe jutott ope­rált betegeknél már régen kísérletez az or­vostudomány hígított adrenalin befecsken­dezésével és igen szép eredményeket is ér­tek el. Azért éppen az adrenalint választot­ták erre a célra, mert ez az egyetlen hor­mon, amelynek a szerkezetét ismerjük és így szintetikus, vegyi úton is előállíthatjuk. Az adrenalin tudvalevőleg a mellékvese ké­­regrészének a kivonata és többnyire akkor használja az orvostudomány, ha nagyfokú izomerő- vagy ideggyengeség mutatkozik. Az adrenalin fentartja az izmok összehúzó­­dási képességét, így tehát mérgezési estek­ben, amikor fontos a légzés és a szívműkö­dés fentartása, odáig, amíg a méreg eltávo­zik a szervezetből, sűrűn használják az ad­renalin-injekciókat. — Magam is végeztem kísérteteket az­­irányban, hogy az eszméletüket vesztett, és egészen elgyengült betegeket adrenalin­­injekciókkal ismét felélesszem és ezek a kí­sérletek teljes eredménnyel is jártak. A szívműködés szabályosságának visszaállítá­sában az adrenalin különben is nagy szere­pet játszik, mert például van olyan formája a rendellen szívműködésnek, amikor időn­ként a pulzus 150 kIGO-ot is ver és a beteg a legsúlyosabb állapotba jut, amellett pedig rettenetes kínokat is szenved. Az adrenalin hatása három irányú: hat az idegrendszerre, hat az érfalakra, amellett pedig a vérnyo­mást is emeli. Miután az adrenalin hatása szinte másodpercek alatt mutatkozik, egyik páciensemnél, akinek állandóan ilyen szív­rohamai voltak, kísérletet végeztem ez irány­­ban és sikerült is egy hihetetlen nagydózisú, egy köbcentiméteres, adrenalin-injekcióval húsz másodperc alatt a rendetlen szívműkö­dést megszüntetnem és normálissá változtat­nom. Ilyen nagymennyiségű adrenalint egyet­len egészséges ember szervezete sem bírna el és feltétlenül collapsus állana be már ennek az adagnak egy tizede következté­ben is.­­ Amint látjuk tehát, az adrenalin való­ban egészen különös sajátosságokat mutat fel és ezek mind olyan természetűek, hogy szinte önmaguktól kínálkoznak a római poliklinika kísérletéhez hasonló experimen­tum elvégzésénél. Mindenekelőtt fontos volna tudni, hogy mit csinált még az adre­nalin insierálásán kívül is az olasz orvos, mert egymagában véve nem hiszem, hogy a négy injekció eredménnyel járt volna. Va­lószínű, hogy a római poliklinika halottjá­nak egyébként egészséges volt a szíve, ép volt az idegrendszere és semmiféle súlyo­sabb szervezeti elváltozás nem akadályozta az orvosok munkáját, így a direkt a szívbe adott adrenalin-injekció, ha a test még nem halt ki egészen és csupán a nagy vérvesz­teség okozta a halál bekövetkeztét, úgy az elvesztett vér pótlása esetén valóban újból életrekelhetett a halott. Semmitesetre sem lehet a halottfeltá­masztás lehetőségét teljesen kizártnak mondani, hiszen tudjuk, hogy kivégzéseknél például amikor a tüdőbe nem jut többé oxigén, ha az agy eszméletlen állapotban van is és az elitélt látszólag már meg is halt, a szív még mindig dobog. Ha a nyúlt agyvelő nincsen elroncsolva és a szív összehúzódóképessége még megvan, a kivégzettet még akkor is „fel lehet támasztani", ha a szíve meg is szűnt dobogni. Természetesen az orvosi közbelépésnek azonnal be kell következnie és ha akkor villanyáramokat vezetnek a ki­végzett ember testébe, ugyanakkor pedig adrenalin-injekció segítségével a szívet újabb összehúzódásokra tudjuk bírni, úgy a halott csakhamar feltámadhat.­­ A szegénység a legfőbb akadálya annak, hogy ilyen irányban az orvostudo­mány kísérleteket végezhessen, mert a sze­génység meggátolja az orvosokat abban, hogy iniciatíváikat keresztül is tudják vinni, ilyenformán a rómaihoz hasonló kísérletek végzésénél az öngyilkossági cselekre va­gyunk szorítva, amikor a halállal folytatott küzdelemben az orvos mindent megkísérel az irányban, hogy végül is ő maradjon felül. Nem egyszer napokon át folytatunk mi or­vosok küzdelmet, hogy az életuntakat mégis csak meg tudjuk menteni a haláltól és erő­sen hiszem, hogy ha a római poliklinika kísérletének a részleteit is sikerül majd megtudnunk, úgy igen sok önakasztott embert lehet még megmenteni az életnek, ha még idejekorán jön a segítség és nem órákkal a halál bekövetkezkezése után, amikor persze már hiába próbálkozna az orvostudomány bármiféle eszközzel is. Amit idáig produkált az orvostudomány, az volta­képpen csak alap arra, hogy új utakon ha­ladjunk tovább, amellett pedig még ez a bázis sincsen egészen kiépítve. Hiszem és remélem, hogy most már azért mérföldes léptekkel fog előrehaladni az orvostudo­mány a nyitvaálló úton és ha minden ha­lottat nem is fog tudni feltámasztani még az adrenalin segítségével sem, a betegségek pusztításainak mégis csak erősebb gátakat­­ tudunk majd vetni, mint amilyenek idáig védték az embert a halál ellen. Az utolsó magyar sámán írta: Móra Ferenc I. Kálmány Lajosnak hívták, öreg falusi pap volt, most nyolc esztendeje jelentették róla a pesti lapok, hogy elhunyt Szegeden, amelynek társadalma nagy részvét mellett temette el s hogy a legkiválóbb magyar folklorista halálhírét mély részvéttel fo­gadja az egész magyar tudományos világ. Dehogy fogadta részvéttel... 1920 elejét írták akkor. Hol volt akkor az egész ma­gyar tudományos világ? S ha volt, bizony egészen más dolga volt neki, mint halotta­kat megeleveníteni. Inkább az élőkből kel­lett halottakat csinálni, legalább úgy in el Tigie. Akkor folytak az igazoltatási eljárá­sok a Tudományos Akadémiától kezdve a rókabögyösi paprikahasító­ lányok Önképző­köréig. Istenem, hogy az ilyen szép világ is elmúlik. Aztán nem is akkor halt meg Kálmány La­jos, mikor a lapok eltemették, hanem vagy másfél hónappal azelőtt. Csakhogy ennyi időbe került, míg Szegedről Budapestre ért a hír. Szeged akkor francia impérium alatt volt és éjszakánként madagaszkári szere­­csenek igazoltatták az utcán a népeket. Nem fölhányásképpen mondom, hiszen ez is elmúlt már s különben is ezek a mal­­gasszok nagyon barátságos és jókedélyű úri­emberek voltak. Legföljebb azt mondták a riadt polgárnak: — Na, már félsz, fene pofádba ? Van kell neked jó szigarett? Ingyen barátságból adták, nem kértek érte aranyórát senkitől se. A Kálmány Lajos temetéséhez is ilyen fe­kete uraság szolgáltatta a díszőrséget. Ott­­ posztolt a francia tábornok kapujában s mikor elhaladt mellette a gyászkocsi, szalu­tált a halottnak. Ez képviselte az úgyneve­zett társadalmi részvétet. A három kapa­­kaszakerülő, alá a temetőig kísérte a néhai papot, a kocsiút térdig felcsapó latyakjá­ban, az nem számított. Az nem társadalom volt, csak három vidéki skriblifex. Szóval a nekrológnak csak a lényege volt igaz, de az aztán csakugyan igaz volt. A leg­kiválóbb magyar folklorista meghal. II. Én sohase láttam sámánt, csak régi északi útleírások rézmetszetein, de mikor Kálmány Lajossal találkoztam, mindig olyan gyerekes hidegrázást éreztem: ilyenek lehettek ős­hitünk papjai ott az Obi meg a Káma körül a szent nyírligetekben. Oszlopokon járó nagy­testű óriás, magamform­ájú ember, pedig én is megütöm a mértéket, kihasadt volna be­lőle kettő. Példátlanul nagy gömbölyű ko­ponya, violásba játszó, tömpe orrrú szókra­­teszi arccal, pillátlan kerek szemekkel, kü­lönös tüzes katlanokkal, amelyekben egy­szerre forrott fájdalom gyűlölet, cinizmus és fanatizmus. Az egyik karja szélütötten ló­gott, a másikkal mindig kefélgette a kizöl­­dült, eltü­krösödött hosszú papi civilkabát mellét s mentél jobban kefélgette, annál több lett azon a pehely, a kenyérmorzsa és az a mefilikus büzű dohánykaparék, amely bele­sül a pipa aljába s onnan csak furfangos vasszerkezetekkel hozható napvilágra s mintha ez mind a kabátujjból ömlött volna, mint valami kifogyhatatlan bőségszaruból. Hiszen tudom én, hogy ez a leírás nem nagyon vág a sámánokra, de azért én Kál­mány Lajosnak a nyakába mégis sokkal jobban oda tudtam képzelni a varázsdobot, mint a stólát s benne láttam az ősmagyar titkok tudóját, aki egymaga tudja meg a já­rást a titokzatos magyar olimpuson, amely­nek a lakói ezer esztendővel ezelőtt hol le­süllyedtek a keresztény pokol fenekére, hol felmagasztosodta­k a glóriatermő égi me­zőkre. III. A „Boldogságos Szűz“-et, a „Beats Virgo“-t a magyar nép Boldogasszony­nak hívja, amiről a többi európai kereszténység nem tud. És nekünk nem is egy Boldogasz­­szonyunk van, hanem sok s azok közt több olyan, amit más keresztény népek nem is­mernek. Nekünk nemcsak gyertyaszentelő, gyümölcsoltó, sarlós, havi Boldogasszonyunk van, hanem Nagy-Boldogasszonyunk is, Kis-Boldogasszonyunk is, akiit röviden Kis­asszonynak tisztelnek. Ilyen rangbeli megkü­lönböztetés a Mária-kultuszban másfelé nincs. Se más népek Beata Virgó­ja pántli­kát, kötőt, papucsot nem visel, mint a ma­gyar Boldogasszony. Az is különös, hogy a szegedi menyecske Boldogasszony-ágyai fek­szik s a ke­resztelőlakomán Boldogasszony­­poharat isznak. Csupa olyan ősiség, amely­nek gyökerei a keresztény szent legendában meg nem találhatók. Honnan valók hát, hol találta őket a magyar néphit ? Hozta az őshazából, Túrán füvellő mezői­ről, a nyírfaligetekből, a szent források mellől, ahol a révületbe esett sámánoknak megnyílt az ég. Mikor az új hazában az első király ellocsolta a szentelt vízzel a­­ szentelt tüzet, a pogány olimpus lakói bukott isten­nek szokása szerint menekültek, ki hová tu­dott. Az egyik elbújt egy gyerekmondókába, a másik egy népmesébe, a harmadik el­­álarcolta magát egy dallal, a negyedik be­állt tréfás szitoknak, figurás átoknak s aki ártó isten volt a Volgánál, abból a Tisza mentin lett országa vesztett fene, noha még így is igen tekintetes és nagy nemzetségű állat és akit a sámánok talán még dobve­réssel tiszteltek, abból itt már csak a ka­­nászgyerekek csináltak kultuszt, azok is csak úgy, hogy rákiabáltak egymásra: „az íz egyen meg!“ A pogány mitológia öreg istenének a neve nem maradt ránk, az valahol elkallódott az ó­ hit és az új­ hit harcaiban,­­ a férfiak mindig állhatatlanok voltak. Az asszonyok­ban mindig több volt a ragaszkodás az égiek­­hez, azok a maguk pártfogóit átsegítették az új vallásba is, az talán nem is volt olyan nehéz, hiszen a szép, szelíd, tiszta Mária nem lehetett nekik idegen. Lakott olyan az ő pogány mennyországukban is, a magtala­nok segítője, a szülőasszonyok pártfogója, a neki szentelt kedden tisztult Nagyboldog­­asszony, akinek az udvari népei voltak a kisasszonyok. A Szűzanyát is csak úgy kellett tisztelni, mint a Nagyboldogasszonyt, tiszta szívvel, tiszta élettel, jámbor fohásszal, zengő ének­kel s úgy is tisztelték, a két szentasszony kultusza egybeolvadt s az új hit papjai se szóltak ez ellen semmit. Tudták ők azt, hogy a pogány istenasszonyok gyorsan bele fog­nak veszni a Liliomos Szűz fénykörébe s nem marad belőlük más, csak a nevük, azt is a Mária fogja viselni. Boldogasszony, ősvallásunk istenasszonya: ez volt a címe a fiatal szegedi káplán érte­kezésének, amelyben megfejtette a Boldog­asszony-rejtélyt s amelyet az Akadémia adott ki. De ezt megelőzte két hatalmas nép­költési gyűjteménye. Koszorúk az Alföld vadvirágaiból és a háromkötetes Szeged népe, Ős-Szeged népköltése, a legtöbbet idé­zett, külföldön is ismert s már itthon is ré­gen ritkaságszámba menő folklorisztikai gyűjteményünk. Aztán jött még néhány úttöb’C tanulmány, a Csillagok nyelvhagyományainkban, a Vi­­lágunk alakulásai, a Gyermekijesztők és rablók s a szegedi segédlelkész neve kezdett nagyon fölkapott lenni a magyar tudomány­ban. Hunfalvy Pál buzdítóleveleket ír neki, Ipolyi Arnold pedig bírálata alá bocsátja a kéziratait s Gyulai Pál már az akadémiai tagság reményét is megcsillantja előtte, amikor a nagylendületűnek indult élet ke­resztülbukik és keresztbetörik egy szalma­szálon. IV. 1891-ben megüresedett a szeged-rókusi plébánosi állás. Kálmány Lajos azt gon­dolta, hogy ha ő jó az Akadémiának arra, hogy kiadja a könyveit, a rókusi plébániá­nak is jó lesz arra, hogy ő vezesse az anya­könyvet. Beadta a kérvényét és elmondta benne, hogy Szeged néphagyományainak a megmentésével mekkora szolgálatot tett­­ a városának, hát még mennyit tehet akkor, ha gondtalan kenyeret és állandó fedelet biztosít neki a szülőváros. Ezen persze élén­ken derültek a város akkori atyjai. A folklórét még akkor hírből se ismerték, el­lenben Kálmányt annál jobban ismerték a híréből. Tudták róla, hogy összeférhetetlen, hörcsögös természetű paraszt-pap, aki nem ért a maga keltetéshez és az úri szokások­hoz. Aztán néminemű hazaárulásban is lu­das volt. Olyasmit állított, hogy a szegedi megyeség nem éppen keveretlen magyar­ság. Van abban kun is, török is, tót is, rác is, görög is, dalmát is. így játszott össze minden abban, hogy Kálmány Lajos nem kellett rókusi papnak. Az amúgy is indulatos természetű ember Az új fascista akadémia felavatása április 21-én, Róma megalapításá­­­­nak évfordulóján lesz. Mussolini ugyanezen­­ a napon nevezi ki az akadémia első 30 tag­ját, akiknek névsorát minden valószínűség szerint Gabriele d'Annunzio fogja meg­nyitni. 1927 január 30. ) Letartóztatott kokaincsempészek Péntek délután, mint azt már jelentettük, a rendőrség őrizetbe vette Huszár Ilona rendőri felügyelet alatt álló nőt és egy Sohár Elek nevű fiatalembert, aki Budapestről tíz évre ki volt tiltva és akik kokain­csempészéssel foglalkoz­tak. A rendőrség tovább folytatta a nyomozást és ennek során őrizetbe vették Klein Árpád foglalkozás nélküli gyógyszerészt, továbbá Szalmássy Zsigmond régiségkereskedőt, Moldo­­vényi István nyomdászt, Katzer Jenő állás­ nélküli­ pincért és Horváth Katalin rendőri felügyelet alatt álló nőt. Miután a letartózta­tottaknál nagymennyiségű kokaint találtak, a rendőrségről kihallgatásuk után a Markó uccai ügyészség fogházába kísérik át őket közveszé­lyes munkakerülés címén. geazminmi'f w vw m miirwBg———■ lókioi jelentések szerint Kobr­yshitashi városában tegnap óriási tűzvész pusztított, amely egy egész városnegyedet elhamvasztott. Hatszáz ház úgyszólván teljesen eltűnt a földszínéről. Az erőt szolgáltató táplálék alapja a jó egész­ségnek. Minél egészségesebb és értékesebb a táplálék, annál fokozottabb a szervezet munka­­képessége. Az elhasznált erők és energiák pót­lására azonban a rendes táplálék egymagában nem elegendő. Azt olyan erősítő tápszerrel kell kiegészíteni, amely a gyomor és belek megter­helése nélkül, koncentráltan tartalmazza az egészség és munkaképesség fentartásához szük­séges tápanyagokat, vitaminokat, és amellett olyan kellemes ízű, hogy a kényes ízlésű és érzékeny gyomrú emberek is örömest veszik. Ezeknek a feltételeknek mindenben megfelel az OVOMALTINE, de csak az Dr. Wander-féle OVOMALTINE. Nincs a művelt világnak olyan állama, amelyben az OVOMALTINE hosszú évek sora óta ne volna az orvosok és a nagyközönség legmeghittebb barátja. Egy doboz ára 1 pengő 50 fillér. Kapható gyógyszertárakban, drogériákban, fűszer- és csemegekereskedésekben. Magyarországon gyártja, mintát és ismerte­tést ingyen küld a Dr. WANDER gyógyszer- és tápszergyár rt., Budapest, X., Keresztúri út 30­­.

Next