Magyar Hirlap, 1929. március (39. évfolyam, 50-73. szám)

1929-03-01 / 50. szám

Péntek" HAPILAP 1­929­ március 9. 3 Budapestről csütörtök dél óta nem indítanak vonatot Bécsbe Hófúvás és orkán akadályozza az osztrák vonalon a magyar vonatok átvételét Az Államvasutak igazgatóságától február 28-án az esti órákban vett értesülés szerint a Hegyeshalom—Zurány (Zurndorf) állo­mások között osztrák területen fennálló nagyméretű hóakadályok miatt a 27-én, szerdán éjjel 23 óra 30 perc­kor Budapestről Bécsbe indított 10. számú gyorsvonat az esti órákban még Zurány előtt a nyílt vonalon el van akadva.­­A kiszabadítására irányuló intézkedések eddig nem vezettek eredményre. A 28-án reggel Győrből indított 840. és 842-es számú személyvonatok, valamint a Budapestről reggel indult 2-es számú bécsi gyors és a 72-es számú személyvonat még Hegyeshal­mon állanak. Minthogy az osztrák vasút egyelőre semmiféle vonatot nem vesz át, ezért a ma délután 13 óra 15 perckor esedé­kessé vált 4-es számú bécsi gyorsvona­tot Budapestről nem indították. A 6-os számú gyorsvonatot pedig 16 óra 25 perckor csak Hegyeshalomig indították. A MÁV vonalain Győr—Szombathely között a forgalmat, ugyancsak hóakadályok miatt,­­korlátolt mértékben tartották fenn. A hegyeshalom—porpác—oroszvári és a pápa—bánhida—csornai, végül a zalabér—sárvár—visi vonalakon a hó­fúvásban elakadt vonatok miatt a for­galom ez idő szerint szünetel.­­A hóakadályok elhárításán mindenütt erő­sen dolgoznak. A munkálatokat azonban megnehezíti az elmúlt éjfél óta tartó erős szélvihar, amely a 27-én esett friss havat, továbbá a már részben összefagyott, de új­­ból feltépett régi havat is erősen hordja. Ez természetesen nagymértékben hátrál­tatja a munkálatok véghezvitelét. Az Államvasutak késő éjjel még azt is jelentik, hogy a csütörtök esti 10. számú gyorsvonat, amelynek 23 óra 30 perckor kellett volna indulnia Bécs felé, nem közleke­dik, mivel az osztrákok nem vesznek át semmiféle vonatot. A Duna-Száva-Adria Vasút igazgatósága viszont azt közli, hogy hófúvások miatt a Nagykanizsa—Ágfalva országhatári vonalán Szombathely és Sopron között a személy­­szállító vonatok csak hóeke előreküldésével közlekedtek, aminek következtében a sze­mélyszállító vonatok fél órától három óráig terjedő késést szenvedtek, így a bécs— nagykanizsa—zágrábi gyorsvonat három órát késett. A Székesfehérvár—komáromi vonalon a Komáromból 12 óra 15 perckor elin­dult 713. számú vonat Ászár és Kisbér állomások között a hóban elakadt. A kiszabadítási munkálatok folyamatban vannak. Ennek következtében ma Kisbér és Komárom között a 226. és 715. számú vo­natok elmaradtak. A vasúttársaság többi vonalain semmiféle forgalmi akadály nincs, teljesen betemette a pályatestet, úgy­hogy a forgalmat be kellett szüntetni. Brünn és Lundenburg között az elmúlt éj­szaka a pálya megtisztításán dolgozó kato­nák között súlyos szerencsétlenség történt. Az egyik vonat lépcsői elütöttek négy kato­nát, akik súlyosan megsebesültek. Lipcséből jelentik: Az elmúlt éjszaka egész Közép-Németországban óriási hótömeg hullott alá. A vasútforgalomban súlyos zavarok ál­lottak be. A drezdai lipcsei személyvonat tegnap este elakadt a hóban s utasait csak csütörtökön délben tudták tovább szállítani egy segély­vonattal. Bázelből jelentik: A fagy hullám ismét ellepte egész Svájcot. A hőmérséklet ma reggel mindenütt stoH im fimyc£,31(V 11­­ MEDICINAL 10 fok mínusz alatt mozgott s több­­helyütt 14—16 fokos minimumot is mértek. Az ország legnagyobb részében esik a hó. Szokatlan erejű hóvihar tombol Borsod megyében Miskolcról jelenti a Magyar Hírlap tudó­sítója. Csütörtökön reggel óta egész Borsod vármegyében és Miskolcon ezen a vidéken egész szokatlan erejű, hóvihar tombol. A hóvihar megnehezítette, sőt egyes vo­nalakon teljesen megakasztotta a vas­úti közlekedést s nem egy községet tel­jesen elvágott a világtól. A legsúlyosabb akadályok a miskolc— mezőcsáti vonalon merültek föl. A reggel 7 óra 26 perckor Miskolc felé induló személy­­vonat, amely zsúfolásig telve volt utasokkal, Szalonta és Mezőkeresztes között elakadt s még a késő esti órákban sem sikerült az el­akadt vonatot a kiküldött segítő szerelvé­nyekkel helyéből elmozdítani. Az utasokat mozdonyból és kocsiból álló szerelvényeken szállították be Miskolcra. A Miskolcról Mezőcsátra induló vonat Nyékládházáról visszatért, mert a hó­fúvás miatt helyenként 2—3 méter ma­gas hótömegek lepték el a síneket. Hasonlóképpen teljesen meg kellett szün­tetni a délutáni órákban a forgalmat a Miskolc—Hidasnémeti és Miskolc—Torna­­nádaska vonalon. Akadályok vannak a Sze­rencs—Miskolc és Szerencs—Sátoraljaújhely vonalakon is, ahol csak a gyorsvonatot in­dították el, míg a személy- és tehervonato­­kat ki sem engedték az állomásról. A vona­tok leállása miatt többszáz iskolásgyermek rekedt az állomáson. Ezeknek az egyik váró­teremben rendeztek be hálóhelyet az éjsza­kára és élelmezésükről az állomásfőnökség gondoskodik. Az országúti közlekedés is szinte teljesen megszűnt. Egyes községek teljesen el vannak vágva egymástól, mert az utakat 3­4 méteres hó borítja. A Miskolctól Sze­rencs felé vivő országúton se autón, se kocsin nem lehet közlekedni, lóháton járnak az emberek. A Bükk aljában lévő községekkel nincs semmiféle összeköt­tetés, errefelé a hóvihar még a telefon­­hálózatot is tönkretette. A hóvihar még a késő esti órákban is to­vább tart. Az egész nap tartó hóviharnak tulajdonítják, hogy igen sok autó, amelynek a nap folya­mán kellett volna Miskolcra befutnia, nem érkezett meg s valószínűleg valahol az országúton vagy valamely útbaeső helységben elakadt. Orkán egy veszprémmegyei községben Vinár, veszprémmegyei községből jelen­tik. A községben éjfél óta orkánszerű vihar dühöng. Az összes közlekedési útvonalakat a hó­fúvás teljesen elzárta, aminek következ­tében a vonatok sem közlekedhetnek. Egy vonat reggel óta budapesti utasaival együtt Marcalgergelyi határában a nyílt pá­lyán vesztegel. A Duna és a Tisza vízállása A földművelésügyi minisztérium vízrajzi osztálya jelenti. A Duna az osztrák határtól Újvidékig lassan árad, lejjebb apad, víz­állása alacsony és a legnagyobb árvizet je­lentő tíz hidrográdhoz viszonyítva seh­ol­­sem lépi túl az öt hidrográdot. A jég az egész szakaszon áll, torlasz még sehol sincs, mert torlasz csak a jégzajlás megindulása után képződhet. Dunaföldvár körül a nagytömegű álló jég a víz lefolyását hátráltatja és ennélfogva a vízállás itt magasabb, mint az alatta levő szakaszon. A Tisza vízállása igen alacsony és sehol sem lépi túl a három hidrográdot. A jég itt is a folyó egész hosszában áll. Milyen magyarországi utak járhatók automobilon? A Magyar Touring Club közli: Az utakon a legtöbb helyen már nem ütköznek legyőz­hetetlen akadályokba a gépkocsik. Rendsze­res gépkocsiközlekedés azonban még csak egyes útszakaszokon indult meg. A Budapest—Cegléd—Szolnok, vala­mint Szolnok—Nagykőrös és Budapest— Lajosmizse—Kecskemét vonalakon az utak egy kocsinyom-szélességben jár­hatók, a kikerülés azonban az olvadó havon lehet­séges. Budapest—Vác, valamint Budapest— Nagykáta—Jászberény útvonalakon a kité­rés nem mindenütt lehetséges. A kalocsai út csak Dunaharasztiig, a székesfehérvári csak Érdig járható. Hóviharok egész Közép-Európában Prágából jelentik: Csehszlovákiában, Morva­országban és Sziléziában az elmúlt éjszaka mindenütt erős hóvihar dühöngött, amely a vasúti közlekedésben súlyos zavarokat oko­zott. Több vonalon teljesen be kellett szüntetni a közlekedést s a vasútigazga­tóság a katonai hatóságokhoz fordult segítségért. A vonatok horribilis késésekkel érkeznek Prágába. A pozsonyi gyorsvonat például, amelynek ma reggel fél 9 órakor kellett volna Prágába érkeznie, 10 órás késéssel este fél 7 órakor jött meg. Prága és Oderberg között a hófúvás több helyütt Pilsudszky tábornagy lopással és csalás az előző lengyel kormányokat „A szejm tanácskozási módja buta és haszontalan“ Varsóból jelentik. A szejm költségvetési bizottságában ma váratlanul megjelent Pilsudszky tábornagy is és másfélórás be­szédben a szejm ellen súlyos vádakat emelt. — Eddig — mondotta — nem vett részt a vitában, mert a szejm tanácskozási módját „butá­nak“ tartja és azonfelül „haszonta­lannak“. Ehhez járul még, hogy a szejmben ismétel­­ten megtámadták a lengyel hadsereg tiszti­karát és neki, mint tábornagynak az ilyen támadásokra nem beszédekkel, hanem tettekkel kell válaszolnia. Pilsudszky ezután a hadügyminisztérium költségvetését vé­delmébe vette, mondván, hogy a hadügymi­nisztérium annyira takarékoskodik, mint a korábbi kormányok alatt sohasem. Régeb­ben a hadügyminiszter ,,gyalázatosan" gaz­dálkodott. Az elmúlt évek jobboldali kormányai mást sem tettek, mint loptak, csaltak és sikkasztottak, úgyhogy a szejm most nagyon rosszul teszi, ha az ő L-ni-m­­ í­njának pénzügyminiszterét vonja fele­lősségre. Éles hangon fordult szembe a tábornagy­ a szejmnek azzal a kívánságával, hogy a belügyminisztérium titkos rendelkezési alap­ját töröljék a költségvetésből. A szejm na­gyon jól tudja, hogy ez a rendelkezési alap, főleg a kémszervezetek leküzdésére szolgált A világnak egy országában sem kém­kednek annyit, mint Lengyelországban. A képviselők azáltal, hogy ezt a rendelke­zési alapot törlik a költségvetésből, szolida­ritást vállalnak a kémekkel. Pilsudszky beszédét a többséghez tartozó képviselők nagy tapssal fogadták, különösen a beszédnek végső passzusát, amelyben Pilsudszky beismeri, hogy a parlament elleni kritikája túllépi a parlamenti­­ szokásokat. A tábornagy beszéde óriási feltűnést keltett. Azt hiszik, hogy a diktátor most már végleg le akar számolni az engedetlen képviselő­házzal. „haszonta­ Csatornabúvárokkal akadályozzák meg Budapesten az esetleges csatorna-robbanásokat Az utóbbi időben Londonban és más kül­földi városban katasztrofális robbanásokat okozott a csatornák mérges gázokkal telített levegője. A mérges csatornajégnek a múlt héten Budapesten is két halálos áldozata volt és ezért a főváros út- és csatornázási ügyosztálya a hasonló szerencsétlenségek megakadályozására megtette a szükséges intézkedéseket. Mindenekelőtt elrendelték a csatornahálózat állandó és gyakori szellőz­tetését, amely az aknákon át történik. Gon­doskodás történt aziránt is, hogy a szellőz­tetés éjjel legyen, amikor az utcán kevesen járnak. Elrendelték továbbá, hogy a jövőben a lakóházak csatornabekötését csakis hatósági személyek végezzék, mert ha ezt a munkát felületesen végzik, akkor a csatornahálózatban később súlyos zavarok támadnak. A kerületi mérnökök ellenőrzik ugyan a bekötéseket, de csak­­ külsőleg, míg a csatorna belsejében nem­­ ellenőriz senki. Emiatt fordult elő aztán az, hogy a bekötés hanyagul történt és csa­­tornabeomlás következett be. A főváros most kötelezővé teszi, hogy minden csatornabekötést jelentsenek be a csatornázási ügyosztálynak, amely azután búvárjaival benn a csatornában ellenőriz­­tet­, hogy jól történt-e az elkészítés. Erre szükség van azért is, mert hozzá nem értő emberek az ilyen munkánál nemcsak a közcsatornákat rongálják mos? dp mmsértll­ A közeljövőben tehát csatornabúvárok ellenőrzik a robbanó és mérges gázokkal teli hálózatot, hogy elejét vegyék a csatorna-katasztrófák­nak. A földalatti közművekről egyébként most katasztert fognak készíteni és Budapest csatornatérképe már készen is van. Ezt írói vetik a víz-, gáz- és kábelhálózatra vonat­kozó térképek. Jelenleg az a helyzet, hogy, minden úttest-felbontás ötletszerűen történik s nem tudni előre, hogy az ember milyen közműbe ütközik. A központi csatornaszivattyútelep újjá-­­építési munkálatai is folyamatban vannak s a telepnek külön érdekessége lesz a szennys­vízkamarák berendezése, amelyekben az iszapot kétszeri láncrostély szállítja fel és a szennyvíz teljesen tisztán, átszűrve ömlik a Dunába. A láncrostélyiszapból viszont trágya lesz, amelyet mezőgazda­­sági célokra fog a főváros értékesíteni. A központi csatornaszivattyútelephez ha­­­sonló berendezés épül az Andor utcánál, az angyalföldi főgyűjtő számára pedig a Rá­,­kospatak torkolatánál. A budai főgyűjtő­csatorna a Dunaparton vonul majd végig és két átemelő állomása lesz, az egyik a Pálity téren, a másik pedig a Döbrentei téren. Mindebből az is kiderül, hogy Budapest csatornázása a nagyváros követelményeinek megfelelően modernizálódik.

Next