Magyar Hirlap, 1933. december (43. évfolyam, 273-296. szám)

1933-12-01 / 273. szám

Mai számunkban közöljük a teljes heti rádió­műsort lO FULLER ELŐFIZETÉSI ÁRAK: MB ^ Szerkesztőség a au v AKOKszAQON, és kiadóhivatal iwr.ua ^Up^. «AUr mi SS Hl liiplll SfiBk VI., Aradi ucca 10. »Am. ““ TLgM­­§9 B ffppl #11% BT Wk TMetea; 21-8-47, 23-6-86 és 10-6-06 WTwIli B ifi LA H­­B utazási és fü­rdőiroda CSEHSZLOVÁKIÁBAN: K»« §||$§ M VI„ Aradi ucca 10. «zim.­­ hftr. S6 ch. ki, k­r« 100 et Telefon: 21-8-47, 23-6-86 és 10-8-06 bÜdÁpÉsHkIuSehmbeim^ ÍGY is lehet A numerus clausus ügyét mint szo­ciológiai kérdést tárgyalta csütörtök éj­szaka Hóman Bálint. Míg a belügymi­niszter mint közjogi problémát világí­totta meg a királykérdés jelenlegi hely­zetét Magyarországon. Az egyik és a másik miniszter higgad­tan, tárgyilagosan beszélt. Lehetőleg ke­rülve mindent, ami politikum. Hangsú­lyozva azt, ami statisztikai, vagy társa­dalomtudományi, vagy közjogi pozití­vum. ♦ Keresztes-Fischer tagadta, mintha vi­tás jogi helyzet volna a királykérdésben. Sine ira et studio állapította meg, mi következik a tételes törvényekből. És le­szögezte: amire nézve nem rendelkeznek tételes törvények, azt csak az alkotmá­nyos faktorok szabályozhatják, alkot­mányos úton. A királykérdésben a mai helyzetet alkotmánymódosítással lehet csupán megváltoztatni, vagy az alkot­mány egyik hézagának kitöltésével. Erre vannak előírt modalitások is és előírt jogi formák. Más út pedig nincsen... A legiti­misták nem találtak okot a méltatlan­kodásra és a szabad királyválasztóknak sem volt okuk a nyugtalanságra, amint ilyen közjogi exaktsággal állította be a királykérdés jelenlegi helyzetét a bel­ügyminiszter. Lármás jelenetek a képviselőház egyik vagy másik viharszöglete felől, esetleg­­ valamennyi viharszöglet felől... Ez volt a prognózis, mikor híre járt annak: a kultuszminiszter nagy beszédet tart az egyetemi tüntetésekről és a numerus clausus ügyéről. Megtelt a képviselőház, de a várt viharok elmaradtak. Kiderült, hogy a magyar parlament jó közönség, ha jó előadást tartanak neki. És Hóman Bálint előadása nagyon jó volt. Olyan tárgyilagos, mintha százéves problémát elemezne a történetírás szempontjainak hűvös távlatából. * A baj az, hogy évenként 2200—2300 főiskolai diplomát „termel“ a trianoni Magyarország, pedig csak 1250 diplomás számára nyílik meg az elhelyezkedés le­hetősége. A nosztrifikált külföldi diplo­mák azonban csak elveszően kis árnya­lattal befolyásolják a súlyos helyzetet, összesen 287 külföldi diplomát honosí­tottak tizenhárom év alatt. Ebből esz­tendőnként 9 vagy 10 esik zsidó fiúkra. 2300 diploma közül 9 vagy 10 ... Nem itt billen fel az egyensúlyi helyzet, hanem ott, hogy az utódállamok ma­gyarságának fiai közül jönnek nagyon sokan a mi egyetemeinkre. 10.500 ilyen diploma áll szemben 1920 óta a 287 ho­nosított külföldi diplomával, amelyek­nek csak egyik része esik zsidókra. Ez tiszta, éles helyzetkép. És az egye­temi fiatalságnak látnia kell, milyen el­tévesztett úton kereste a megoldást. Mert a teljes „győzelem“ sem változtatna sem­mit az elhelyezkedési lehetőségeken. Vi­szont az utódállamok magyarjainak ki­rekesztése a mi egyetemeinkről mégis csak olyan rendszabály, amelyet senki­nek nem szabad és senkinek nem lehet vállalnia, vagy akár csak kívánnia. * A zsidók arányszámának megnöveke­dése az egyetem felsőbb évfolyamain? Ennek is elmondta a természetes ma­gyarázatát Hóman. Az adott helyzetnél fogva sokkal szigorúbb szelekció érvé­nyesül a zsidó egyetemi hallgatók fel­­­vételénél. Csak olyan zsidók léphetik át­­ az Alm- Maler küszöbét, akik már a­­ középiskolában bebizonyították átlagon felüli tehetségüket és szorgalmukat. Ebből az következik, hogy a szigorúan szelektált zsidó főiskolai hallgatók főleg a nehéz szakokon jobban bírják a vizs­gákat. A zsidók vizsgaeredményeinek kedve­zőbb százaléka tehát egy hátránynak, nem egy előnynek a következménye Lehetett konstruálni két olyan törvényt, amely megszorítja a zsidók felvételi le­­hetőségeit az egyetemeken. De lehet-e construálni egy olyan harmadik tör­vényt, amely korlátozza a zsidó fő­iskolai hallgatók jogát a szorgalomra? * Hóman Bálint fejtegetéseiből logikus szükségszerűséggel az következik, hogy az egyetemi fiatalság szélsőséges cso­portjai által hirdetett elgondolások tel­­jes érvényesülése nem változtatna az elhelyezkedési nehézségeken. Ezeket csak két módon lehet kikü­szöbölni. Az egyik az egyetemi hallga­tók létszámának felére csökkentése amit bizonyára senki nem akar a ma­gyar főiskolai hallgatók közül. A másik mód az: legyen Magyarország a rend szigete, egy kaotikus világban, őrizze meg lelki nyugalmát, akkor, amikor kö­rülötte rombolnak a gyűlöletek, a szen­vedélyek. Biztosítsuk a munka és a fel­felé fejlődés feltételeit, a tiszta atmosz­féra fenntartásával. És ezzel szapo­rodni fognak­­ az elhelyezkedési lehe­tőségek. Sok az eszkimó, kevés a fóka, ez az egyetemi probléma lényege. Segítsünk ezen a fókák szaporításával. És ne olyan eszkimói­tással, amelynek során több munkahely pusztulna el, mint ahány eszkimó esik ki a munkakeresők sorából. * Hóman, mint jó tanár felvilágosította előadásában az egyetemi fiatalság nyug­talan, szélsőséges elemeit arról: ha el­érnének mindent, akkor sem érnének el semmit. Problémáik megoldását tehát egészen más alapon kell keresniük, mint idáig tették. Az egyetemi fiatalság iránt tanúsított nagy jóindulat pedig nem kü­lön érdeme a kultuszminiszternek. Ezt a jóindulatot osztja mindenki. Azért, mert a mai fiatalság — Magyarország jövője. A magyar sors útja a fiatalság sorsának alakulásától függ Ez hatá­rozza meg a társadalom kötelességeinek fokát és mértékét a fiatal generációval szemben. 1.v !! Franciaország készen áll határainak védelmére! -mondta a francia hadügyminiszter „Nizzától az ország északi határáig bevehetetlen bástya­­vonalat emeltünk és ezt tartani fogjuk !*■ Párizsból jelentik: A katonai sajtószindi­­kátus bankettjén Daladier hadügyminiszter rögtönzött pohárköszöntőt mondott. Franciaország — mondotta a miniszter — nem fogja magát más ország fenye­getésére vagy parancsára megalázni. Véget kell vetni annak a legendának, amely szerint Franciaországnak imperialista céljai vannak, de még inkább véget kell vetni annak a másik legendának, amely szerint fenyegető veszedelmek esetén Franciaország mingyárt hajlandó térdre esni. Nem va­gyunk bégető birkák! Készen állunk hatá­raink védelmére, Nizzától az ország északi határáig bevehetetlen bástyavonalat emel­tünk és azt minden eszközzel tartani fog­juk. A hadsereg csendben dolgozik. Távol a fórum beavatkozásától, szakszerű és ered­ményes tevékenység folyik. Daladier ezután nagy elismeréssel emlé­kezett meg a had­vezetőségről, majd mél­tatta a tartalékos tisztek szerepét. Köteles­ségünk — mondotta —, hogy tökéletesen karban tartsuk a haderőt, Franciaország védelmének ezt a nélkülözhetetlen eszközét. Jól tudjuk, hogy mit jelent az ellensé­ges megrohanás és mindent el kell kö­vetnünk, hogy ennek lehetősége be ne következzék. Franciaországnak erősnek kell maradnia, hogy megvédhesse igazát. Az erő teljesítése nélkül nem szerezhetünk érvényt az igaz­ságnak. A főváros közgyűlése csütörtök éjszaka elfogadta a jövő évi költségvetést Ha­ tsz indítvány közbi , nyolcat szavaztak meg A főváros törvényhatósági bizottsága csü­törtökön éjszaka két óráig tartó közgyűlé­sen befejezte a jövő évi költségvetés tárgya­lását és pénteken az üzemek költségvetésére kerül a sor. Élénk vita volt a tanügyi költségvetés tár­gyalásánál, amelynek során Szentgáli An­­talné a kelenföldi közoktatási intézmények egészségtelen voltáról beszélt. Stern Szerén tiltakozott az ellen, hogy a gyógypedagógiai intézetek 130 növendékének eltartására 211.611 pengőt fordítanak, majd arról be­szélt, hogy az óvodákat a szociális nyomor mai ide­jén gyermek­otthonokká kellene átala­kítani. Javasolta a napközi otthonok modernizálá­sát és a tanoncoktatás átszervezését. Lédermann Mór a kereskedelmi iskolák nyelvoktatási ügyeiről beszélt és nehézmé­­nyezte, hogy a kereskedelmi iskolákban nem fordítanak kellő súlyt az idegen nyelvek ta­nítására. Lédermann szerint a kereskedelmi skolák tanterve nem felel meg a mai élet követelményeinek és ezért indítványt ter­jesztett elő a kereskedelmi iskolák tantervé­nek a megváltoztatására. Ugyancsak indítványt nyújtott be az idegennyelvű oktatás eredményessebbé tétele érdeké­ben és azt követelte a közgyűlés helyeslése köz­ben, hogy a kereskedelmi iskolákban a fő súlyt a külföldi nyelvek tanítására helyez­zék. Martsekényi Imre azt kívánta, hogy a polgári fiúiskolák 76 női tanerőjének helyét férfitanerőkkel töltsék be, majd javaslatot tett a nemzeti stadion és a fedett diák­uszoda mielőbbi megvalósítására. Nagy László arról beszélt, hogy a fővárosnak rengeteg nem működő alapítványa van, amelyeket aktívvá kell tenni. Indítványozta, hogy az átmeneti otthont a Hidegkúti úton tartsák fenn, az árvaházat pedig Bicskén. Szepesi Albert azt kívánta, hogy a tripoliszi elemi iskolát mielőbb építsék fel, Szilágyi Antal pedig azt kérte, hogy az iparostanonc­­oktatásra nagyobb súlyt helyezzenek. Kabakovics József a bicskei szeretet­otthonnal kapcsolatban szólalt fel és azt fejtegette, hogy senki sem kívánja annak megszüntetését, de tiltakozni kell az ellen, hogy a fővárosi intézményekben vizust fejtsenek ki. Cselényi Pál a tanügyi téren mutatkozó túltermelést tette szóvá és rámutatott arra, hogy a tanügyi pozíciók után, különösen a nők részéről, rendkívül tolongás folyik. Temesi Győző gróf Bethlen István angliai sikereiről emlékezett meg és javaslatot tett arra, hogy a közgyűlés üdvözölje Bethlent. Ezután az elnöklő Huszár Aladár fő­polgármester befejezettnek nyilvánította a közoktatás című fejezet vitáját és rátértek a közélelmezési fejezetre, amelynél Oszoly Kálmán a piaci árak leszállítását követelte. Hasonló értelemben szólalt fel Deák Lajos is, Studinka Béla pedig a helypénzek ötven­százalékos mérséklését javasolta. Büchler József tiltakozott az ellen, hogy a csarnoki helybérek drágasága ellen tüntető áru­soktól megvonják a helyfoglalási enge­délyeket és követelte ennek az intézkedésnek vissza­vonását Ezután az elnök enunciálta, hogy a költ­ségvetés részletes vitájára szánt idő a tör­vény szerint lejárt, a további fejezeteknél vita nem lehet és a törvényhatósági bizott­

Next