Magyar Hírlap, 1975. február (8. évfolyam, 32-59. szám)

1975-02-14 / 45. szám

Magyar Hírlap HAZAI K O R IC I P 3K­^ 1*75. FEBRUÁR 1*, MWEIt 5 . A Magyar Hírlap Csongrád megyében Tanyai iskolák­­ Hatvan gyerek a földúton A tanyai iskolák jövője Csongrád me­gyében is rövid életű. A megye városai­nak robbanékony ipari fejlődése, a köz­ellátásban, kultúrában, egészségügyi in­tézményekben gyarapodó községek von­záskörében lassan elnéptelenednek a ta­nyák, ha nem is valamennyi. A fiatalok új otthonukat már a községekben terem­tik meg, egyre kevesebb gyermekes csa­lád marad a határban, s ahogyan múlnak az évek, mind több és több kültelki, osz­tatlan iskola mögött csukódik be végér­vényesen a kapu. Ez a legszembeötlőbb s a legáltaláno­sabban ismert változás, amit a tanyai is­kolákról tudunk. Kevésbé ismert az a roppant nagy átalakulás, ami az iskolák belső életében történik. A megye közok­tatásának talán egyik leghumánusabb vo­nása, hogy még azokban a tanyai iskolák­ban is igyekszik mindent megtenni a ne­velőmunka feltételeinek javítására, az oktatás színvonalának emelésére, ahol pe­dig előreláthatóan már csak néhány év jövője van az iskolának. A gyerekeket meg kell óvni attól, hogy ezekben az években mostohább körülmények közé keri­ljenek. S tudják a megyében azt is, hogy jó néhány tanyakörzetben még hosz­­szú ideig szükség lesz a kültelki iskolára. Azért folyik tehát a küzdelem, hogy a tanyai iskolák adottságaiból fakadó hát­rányokat csökkentsék. Erről a küzdelem­ről próbáltunk képet kapni a szegedi járásban. A nagyapától az unokáig Szatymaz. Iskolaközpont. A községnek 1500 lakosa van, közvetlen környékén 4000 tanyai lakos él. A községi s egyben a környékbeli tanyai iskolák igazgatója Ni­­kolényi György. Nevét s jó hírét a járás­ban mindenki ismeri. Akik ezen a tájon születtek s itt kezdték tanulni a betűve­tést, azok számára a tanító neve Nikolé­­nyivel azonos. A Nyikolényi család a nagyapától az unokáig, immáron három generáción át ad tanítókat a vidéknek. Az unoka, Nikolényi György túl van már élete derekán, harminc esztendeje tanít ebben a körzetben. Szatymazon, az igaz­gatói poszton édesapját váltotta fel. — Amikor régi tanítványaim iskolássá cseperedett gyermekükkel beállítanak hozzám, szinte mindegyik ugyanazt kéri: fogjuk szorosan, neveljük szigorúan gyermekét, mert az általános után sze­retnék tovább taníttatni. Szeged, a nagy múltú kultúrközpont vonzáskörzetében különösen erős a tanulás vágya a lakos­ságban. A mai szülők, a tanyán élők is azt várják az iskolától, hogy gyermekeik a lehető legkisebb hátránnyal boldogul­janak az iskolában. A szatymazi iskolakörzethez a felszaba­dulás idején még 13 tanyai iskola tarto­zott, ma mindössze négy. Igazgatójuk, Nikolényi György büszke arra, hogy a tanári testület minden tagja a legneme­sebb pedagógiai hivatástudattal látja el feladatát. A tanárok nem tekintik átjáró­háznak, átmeneti megoldásnak a községi, tanyai oktatómunkát, Nikolényi György hosszú évekre visszagondolva csak egyet­len fiatal tanárra emlékszik, aki elhagyta a körzetet. A többiek „beleszerettek” eb­be a nehéz, küzdelmes, de rendkívül hálás, embernevelő munkába. A jó tanár mos­toha körülmények között is csodát tud művelni. Amilyent például Kapes Elemér a győrszék—szirtosi tanyakörzet iskolájá­ban ... Győrszék—Szirtos. A több kilométernyi földúton, amely a tanyai iskolához vezet, alig zöttyen az autó. A környék termelő­­szövetkezetei tartják rendben az utat, olyan gondossággal s rendszerességgel, amilyent a nagy forgalmú közutakon is ritkán tapasztalni. Pedig ezen az úton jobbára csak iskolások közlekednek. Hat­van gyerek. Kicsik, nagyok. Értük tart­ják rendben az utat A közepes fölött A tanyai iskola Győrszék—Szirteson két, egymástól néhány száz méter távol­ságban álló épületben kapott helyet. Az egyikben Kapes Elemérné tanítja az alsó négy osztály tanulóit, a másikban férje a felsőtagozatosokat. Jöttünkre vigyázzba pattannak, illem­­tudóan kórusban köszönnek a gyerekek. Sok tantermet láttam már, de ehhez ha­sonlót még nem. Mi a megkapó benne? A terem tágas fehérsége? Az új, modern vonalú iskolapadok, vagy talán a tante­rem hátsó falánál meghúzódó, szinte a mennyezetig érő könyvespolc? Mindez együtt s még több is. Szokatlan, hogy az ablakokon mindenütt vékony, áttetsző, hófehér függöny van. A szülők kívánsá­gára került oda, mert úgy vélték, hogy a terem ettől barátságosabb, melegebb lesz s a világosság sem kevesebb. A tanári asztal mögött televízió s külön asztalon rádió, lemezjátszó, diavetítő, magnetofon. A szekrényben pedig gondosan elrendez­ve a szemléltető eszközök. — Iskolánk felszereltsége — mondja Kapes Elemér — szinte semmiben sem különbözik attól, talán valamivel még jobb is, mint amit a községi iskolák nyújta­nak. Néhány éve különösen bőkezű a község s a megye is. Nem tudunk olyas­mit kérni a tanyai iskolák számára, amit előbb vagy utóbb ne teljesítenének. A ja­vuló feltételek hatása a munkában is ér­ződik. Iskolánkban az átlagos tanulmányi színvonal a közepes fölé emelkedett. Hosszú évek óta minden végzős diákom tovább tanul. Sorsukat figyelemmel kí­sérem, bárhová kerüljenek. S azt tapasz­talom, hogy a szakmát adó iskolákban s a gimnáziumokban is megállják a helyü­ket. Vajon mi a titka, segítője e tanyai is­kola kiváló eredményeinek? A jó felsze­reltség? Az is. Ám a televízió s a lemez­játszó önmagában még kevés lenne. A változást, az eredményeket létrehozó leg­nagyobb erő a tanár magas pedagógiai hivatástudatában rejlik. — Soha, egyetlen percre sem feledhe­tem, hogy tanulóim útjának, sorsának alakulásáért a felelősséget nem osztha­tom meg senkivel. • Az öreg diófa Kapes Elemér 22 esztendeje tanítja a győrszéki szirtesi tanyák egymást követő ifjú nemzedékeit A nevelés legfontosabb eszközének a tanári példamutatást tekinti, s az önálló tanulás képességének s a ne­hézségeket legyűrő akaraterőnek a ki­bontását. Korán, már pályája legelején megtanulta, hogy ahol négy osztálynak egyetlen tanterem jut, ott a gyerekeket legelőbb az önálló, fegyelmezett munkára kell megtanítani. Az elmaradókkal, a gyengébbekkel külön foglalkozik, rend­szeresen és türelemmel. Így azután na­ponta 10—12 órát tölt tanítással. Hatalmas, öreg diófa áll a győrszéki szirtesi iskola udvarán. Kora tavasztól, késő őszig lombkoronája alatt tartják az iskola ünnepségeit. A szülők ilyenkor ünnepi viseletbe öltöznek, s a tanítóra ve­tett tekintetükben ott ül a figyelem s a hála. A néma, de kincset érő elismerés, jutalom. Péter Ilona — Juhász Gyula, eszerint a Hét Ve­zér utcai munkásotthonról írta „A mun­kásotthon homlokára” című versét. — Igen. Mi ott laktunk. Apám, Bu­­csezán Miklós volt az otthon gondnoka. A kenderfonóban­­ dolgozott, kötélverő volt a mestersége. Tiszta tekintetű, nagy akaratú ember arca a képen A retus sokat lágyít a vo­násain. Asszonyunokája kereste elő ezt a képet, karján a dédunokával, egy csöpp fiúval. Emlékek kopogtatnak a szívün­kön. Képek a munkásotthoni dalárdáról. A dalosoknak csak egyensapkára tellett. Kirándulócsoport egy messzi nyár fakult színeiben. Színjátszók idebarnította ké­pen, akik Ibsentől Tömörkényiig mindent játszottak, és Petőfi-, József Attila-ver­­seket mondtak, s játszották a Bohéméle­tet a prózában. Bársonypillantású kis­lány a képen: Bucsezán (Bányász) Ilona, harminc év óta a Szegedi Nemzeti Szín­ház tagja A kötélverő egyetlen gyereke, aki a tizenöt közül fel tudott nőni. Mind meghalt a többi még kicsi korában. „Ki itt belépsz, templomba lépsz be, — szentség a munka és erő, — Ez a jövő nagy menedéke — Emberi egekbe eme­lő”... — Milyen volt a munkásotthon? Kép­zeljen el egy U alakú épületet. Bemen­tünk a kapun, ott volt egy nagy udvar, az udvarról nyílt a biliárdterem. Ott sakk is volt, meg Népszavát lehetett ol­vasni. Télen ott melegedtek a munkanél­küliek. Innen nyílt a könyvtár. A köny­vespolcok mögött egyetlen íróasztal, az ifik rezidenciája. Alig vártuk, hogy ti­zenhat évesek legyünk, hogy az ifjúsági mozgalomba beléphessünk. — Édesapja nem féltette? Egyetlen gyerek volt. — Féltem­? Hiszen ott nőttem. Csönd. Téli napfény a szobában, a sze­­ m jövő menedéke­ iekben. Azután Bányász Ilona tovább mondja: — Az udvar végében volt a gond­noka lakás. Szoba-konyha, spejz. Az eme­leten a nagy előadóterem, az öltöző. A szakszervezetek tenyérnyi irodái. Pékek, vasasok, textilesek, fások. Nem tudnám az összes szakmát elsorolni. Talán csak az építőmunkásoknak volt külön ottho­na. Vagy a nyomdászoknak is? Voltak még kis benyílók, ahová el lehetett bújni, ha az emeletre vezető falépcső gyanúsan nyikorgott. — Répást, Győrit, Pintért, a három de­tektívet állandóan ott ette az avas, s nem minden spiclit ismertünk. Az előadáso­kat be kellett jelenteni a rendőrségen. De nem minden előadást jelentett be a szociáldemokrata párt, amely az otthont fenntartotta. Sakktáblák mellett tartot­tuk a szemináriumokat. Ha idegen jött, mindenki „folytatta” a sakkozást. Apu­nak megvolt a Kommunista Kiáltvány. És ott tanultunk először Villon-verseket. Meg a Varsaviankát. Népszava-előfize­­tőket gyűjtöttünk, jelmondatokat meszel­tünk, plakátokat ragasztottunk, marxiz­must tanultunk. Nem azt mondom, hogy egy előadás meghallgatása után a hallga­tóság mindjárt az utcára ment tüntetni. De a munkásotthonból sokan indultak el a mozgalom felé. Elvtársi hangulatban éltünk ott. És az is tény, hogy a harmin­cas évek nagy szegedi textilmunkás­­szférájkjai innen indultak el „Ki itt belépsz, hozd el magaddal — Piros zászlónak a reményt”... — Vörös magának még a lelke is. Sok­szor mondta ezt a szegedi rendőrkapi­tány apunak, aki 1912-ben lett párttag. Anyu 1916-ban. A motyója mindig el volt készítve, ha elviszik, kéznél legyen. Sok­szor elvitték aput. Sokszor megverték. 1944. március 19-én, a német megszállás napjának estéjén elkezdte tüzelni a gya­nús iratokat. Egész éjjel tüzelt Reggel elvitték. Nevek kerülnek szóba, emberek, akkor még fiatalon, fölfelé lépkednek a falépcsőn, egyikük, másikuk nevét ké­sőbb megismeri az ország. Van, aki már azóta a túlsó partról int, sokan elmen­tek idő előtt, a munkásotthon vasárnap délutáni báljain a szájharmonika hangja, meg a mandolinoké, szimfóniák pianója­­ként csendül múlt idők halmai felett, ahol az ifjúságukat odahagyták. — 1945. április 9-én apu hazajött. Fe­hér volt a haja, pedig nem volt még öreg. Vezető tisztségbe került. Vidáman, tett­erővel teli készülődtünk az első válasz­tásra. Munkája közben érte a halál, öt­venhat éves volt. „Ki itt kimegysz, vidd diadallal — A mély hitet vidd szerteszét! — Dolgozni föl mind, lankadatlan, — Amíg az élet fénye ég! Hirdessük: itt nem boldogul más, — Csak aki alkot, aki munkás! A kötélverő élete holtában is erre int Leánya azt mondja: — A szegedi munkásotthonról vannak, akik nálam többet tudnak. Például Tóth Béla, Tombácz bácsi. Keresse meg őket is. Férjét, Markovits Tibort is a mun­kásotthonban ismerte meg. Most a hang­szergyár van abban az épületben. És ott az emléktábla is, természetesen. A képe­ken, az albumok mélyén holtak moso­lyognak. Mint akik tudták, ami sokak számára még ma is olyan nehezen ért­hető. Kovács Imre Vásárhelyi fazekasság A nagy múltú vásárhelyi fazekasság leg­jobb hagyományait folytatja Vékony Sándor népi iparművész, a helybeli népművészeti szövetkezet alapító tagja Nemzetközi tanácskozás a fejlődő országokról A Béke-vi­lágtanács, az Országos Béke­tanács és Tudományos Bizottsága, vala­mint az Akadémia Világgazdasági Kutató Intézete rendezésében csütörtökön a Ma­gyar Tudományos Akadémia dísztermé­ben megkezdődött a fejlődő országok kérdéseivel és a Béke-világtanács terve­zett fejlődési világkonferenciájának elő­készítésével foglalkozó munkacsoport há­romnapos budapesti ülésszaka. A tanács­kozáson 21 — többségében fejlődő — or­szág és 5 nemzetközi szervezet küldöt­tei vesznek részt, köztük H. H. Per­er­a, a kormányokon kívüli szervezetek fejlő­déssel foglalkozó bizottságának elnöke és Krystyna Wrochno Stanke, az SZVSZ képviselője. Az ünnepélyes megnyitáson részt vett Erdey-Grúz Tibor, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke és dr. Szi­ta János, a Nemzetközi Gazdasági Kap­csolatok Bizottsága titkárságának veze­tője. Berend T. Iván akadémikus, az Orszá­gos Béketanács tudományos bizottságá­nak alelnöke bevezetőjében üdvözölte az ülés részvevőit, majd Sarlós István, a Ha­zafias Népfront Országos Tanácsának fő­titkára nyitotta meg a tanácskozást. A Hazafias Népfront nevében köszöntötte az ülés részvevőit és hangsúlyozta: az egész világ fejlődése szempontjából szük­séges áttekinteni a fejlődő országok gaz­dasági lehetőségeit, valamint azt, hogy ezeknek a lehetőségeknek célszerű ki­használása hogyan mozdíthatja elő az adott országok előrehaladását. Juan Fernandez López, az UNCTAD képviseletében köszöntötte a tanácskozás részvevőit, és nagy elismeréssel szólt a Béke-világtanács tevékenységéről, amely­­lyel a békeerők tömörítését, a fejlődő or­szágoknak a politikai és gazdasági füg­getlenségért, a társadalmi haladásért folytatott küzdelmét támogatja. Ezután Romesh Chandra, a Béke-világ­tanács főtitkára ismertette a tanácskozás célját Bevezetőjében örömét fejezte ki, hogy éppen a főváros felszabadulásának 30. évfordulóján kezdheti meg munkáját Budapesten a nemzetközi munkacsoport Tisztelettel adózott a magyar főváros fel­szabadulásáért harcolt szovjet hősök em­lékének. A továbbiakban rámutatott: az enyhü­lés, az új nemzetközi atmoszféra új kö­rülményeket és lehetőségeket teremt a fejlődő országok számára, hogy mind jobban maguk mögött hagyják a gazda­sági fejletlenség, a szegénység, a nyo­mor időszakát. Ugyanakkor azonban azt is tisztán kell látni, hogy az enyhülési fo­lyamat nem tud tovább előrehaladni, erősödni, visszafordíthatatlanná válni ad­dig, amíg óriási szakadék tátong a fejlő­dő és a fejlett országok, különösen a ka­pitalista világ legfejlettebb országainak életszínvonala között. Ez a felismerés ad­ja meg a most kezdődő tanácskozás je­lentőségét és célját is. Az elkövetkező na­pokban az itt összegyűlt neves közgazdá­szok, békeharcosok legfontosabb felada­ta az lesz, hogy megvitassák a fejlődő or­szágok jelenlegi helyzetét, valamint anti­­imperialista egységfrontjuk megerősíté­sének kérdéseit. Ez egyben a béke vé­delmének egyik központi kérdése is. A napirend első pontjához Bognár József akadémikus, a Béke-világtanács tagja, a Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Kutató Intézetének igaz­gatója tartott vitaindító előadást. A Bé­­ke-világtanács fejlődési bizottsága a bé­­kemozgalmon belül a fejlődés nemzet­közi és belső politikai és gazdasági fel­tételeit kutatja. Hangsúlyozta — nem utolsósorban azért, hogy hozzájáruljon a termonukleáris háború megakadályozá­sához. Egy ilyen egymásra utalt, sokol­dalú, kölcsönös függőségben élő és veszé­lyes világban, mint a mienk, a fejlődés­nek nemcsak belső, hanem külső felté­telei is vannak — szögezte le, majd rész­letesen elemezte a korábbi és a mostani új világgazdasági helyzet jellemzőit és el­téréseit, a világgazdaságban jelentkező hosszú távú trendekből, az emberiség rendelkezésére álló erőforrások viszony­lagos korlátozottságából, a népesség ro­hamos növekedéséből, a technika veszé­lyességéből és a környezetvédelemből adódó problémákat. Hangoztatta: ezek­kel a nagy kérdésekkel kapcsolatban a békemozgalomnak ki kell alakítania sa­ját koncepcióját, mert ezekkel a jelen­ségekkel nem lehet ugyanúgy foglalkoz­ni, mint a tőkés világ különböző válság­­jelenségeivel. Karen Talbot, a Béke-világtanács tit­kára terjesztette be ezután a világtanács munkaokmányát a fejlődés kérdéseiről szóló első napirendi ponthoz, majd szü­net következett. Ez alatt a tanácskozás részvevői felkeresték a gellérthegyi fel­­szabadulási emlékművet, amelyen Ro­mesh Chandra elhelyezte a Béke-világ­tanács koszorúját.

Next