Magyar Hírlap, 1975. június (8. évfolyam, 150-179. szám)

1975-06-15 / 164. szám

8 1975. JÚNIUS 15. VASÁRNAP IRODALOM- MŰVÉSZET­i Magyar Hírlap ­ Szepesi Attila: a Szobortemető törpe vízköpőt szakállas heroldot emlékeit visszaadja a föld fölittál ásványok csatornák a derengő arcvonásokat kiragyognak tört­ üveggolyó-szemek török lovak dobverő patái alól túlérett gyümölcsök görögnek szemétveremből vértelen kőkoponyák mintha léptek újulnak mintha szárnyak mintha énekek ragyognak elevenné tudnátok-e élni e kővadonban tudnék-e élni beomlott falaitok között az idő keresztútjain a mindig­ egy történelem futóhomokján a város orgonazúgását hallgatom a púpos rikkancsok panaszénekét asszonyok indulnak a szürkületben mosolyommal hulló hajszálaimmal minden óra összetört szögek a nyelveid alatt szögek a nyelvetek alatt ereim kútja buzog ereitek kútja buzog elmúlok énekemben álmomban lángragyújtom szakállam hajam arcotok barlangfalában keresem arcom gyermekeim arcában keresem arcom itt álltatok állok a zajló szürkületben Európa bolydult kültelkein összeköt anyanyelvünk e történelmi elrendelés Végtelen köldökzsinór fogyó sorsomra lassú hó szitál és köfejetek gurul gurul gurul felém a gyűlő éjszakából királyfő szolgáid ördögkobak akár a tékozló idő kugligolyói Szabó György rajza Gádor Emil rajza Az iparművészet jubileumi kiállítása a Műcsarnokban A mindennapok esztétikája Szombaton a Műcsarnokban ünnepélyesen megnyílt az Iparművészet ’75 című tárlat , a jubileumi képzőművészeti kiállítássorozat utolsó rendezvénye. Megnyitó beszédet mon­dott Mikó Sándor, a Magyar Képzőművészek Szövetségének főtitkára. Jelen volt dr. Kor­­nidesz Mihály, az MSZMP KB osztályveze­tője, valamint Garamvölgyi József kulturális miniszterhelyettes. J_J­a akarom, játékos ötlet csupán, hogy *■. az első, az úgynevezett fogadóterem­ben több száz kartonlap, afféle stilizált cédula himbálódzik a látogató feje fölött; mindegyiken egy-egy címszó, jelölése va­lamely, az iparművészettel összefüggő területnek. De ennek a szellemes álmennyezetnek most a Műcsarnokban több mint jelképes értelme van. Már az első pillanatban tük­rözi, mondhatnánk úgy is, közli a belépő­vel a kiállítás rendezőinek felfogását, szándékait. Világos, és a szó legjobb értel­mében provokatív elvekről vall ez a de­koráció. Az iparművészet feladatkörét ugyanis egyértelműen kiterjeszti a min­dennapok esztétikájának alakítására. S hogy ez miért provokáció? Mert re­mélhetőleg mind a szélesebb, mind a szű­­kebb — vagyis a szakmai — köztudatot kikezdi, mert közönséget és alkotót olyan lehetőségekkel szembesít, amelyek messze túlmutatnak iparművészetünk hosszú éve­ken át elfogadott szépkedő szempontjain. Hiszen valljuk meg: miközben már ré­gen környezetünk — az otthon, a munka­hely, az utca — tárgyi kultúrájának fej­lesztése az igazi társadalmi igény, gon­dolkodásunk makacsul megragad az ipar­művészet díszítő, dísztárgy-előállító sze­repének kijelölésénél. A jubileumi kiállítás azonban határo­zottan megnevezi, elénk állítja másféle vállalt előképeit, amikor az első teremben helyt ad Kaesz Gyula és Kozma Lajos egy-egy 1938-ból származó ülőbútorénak, ezeknek a Bauhaus-szellemben fogant, célszerűségükkel, tiszta vonalvezetésük­kel tüntető iparművészeti alkotásoknak. E mottó jegyében lépjünk tovább — szó­lít fel az okos rendezői megoldás, s ezt, persze, nemcsak a látogatónak szánja szí­ves útbaigazítóul. Program ez a tervező, az ipar és a kereskedelem számára is. A belső termek felé tovább haladva, most már önkéntelenül ennek a koncep­ciónak az érvényesülését keressük. Az első, ami felötlik, hogy útvonalunkat sze­líd didaktika szabja meg, s ez nemhogy kellemetlen volna, nemhogy erőszakok­nak tűnne, ellenkezőleg: láthatatlan, gon­dos kalauznak tudjunk magunk mellett Gergely Istvánt, a kiállítást rendezőjét, aki a látványból érteni képes embernek tekinti a látogatót, s logikus felosztással igyekszik segítségére lenni. E­lőször a gyermek tárgyi világába vezet. Ortutay T­amás és Somogyi Pál egy­szerű, színes és jól variálható bútorai kö­zé, amelyeket látnivalóan „felkészítettek” a várható megpróbáltatásokra, s amelyek Bán Mariann és Szilágyi Júlia népi ihle­tésű játékfigurái társaságában hangulatos és főként használható környezetet ígérnek a gyermekeknek. De ebben a helyiségben szinte mindent felfedezhetünk, amire az általános iskola elvégzéséig szükség lehet, cipők, ruhák, iskolaszerek sorakoznak egymás mellett. S ismét a rendezést kell dicsérnünk, amiért következetesen ellen­állt a bájolgó gyermekmiliő felidézésé­nek. Ez hálás feladat lett volna, tapsos kiállítási szám, de megakadályozta volna, hogy a különböző használati cikkeket egyenként értékelhessük. S az objektivitásra való törekvés jel­lemzi a háztartási eszközök bemutatását is. Itt szintén önmagukért kell a tárgyak­nak jótállniuk, gusztusos konyhabelsők és étkezősarkok helyett az edénykészletek szenvtelen sorakozóját szemlélhetjük. Nincs ámítás: ki-ki eldöntheti, hogy a számos szebbnél szebb garnitúra közül melyik a valóban megfelelő, melyiket képzelheti el háztartásában, a mindenna­pos használatban. Anélkül, hogy lebe­csülnénk az igényes fantáziáról és fölé­nyes anyagkezelésről tanúskodó, egyedi kivitelezésű edények csoportjait, a legna­gyobb örömmel a sarokban szerényen meghúzódó, úgynevezett házgyári kony­haprogram eddig elkészült modelljeit fo­gadtuk. Művészek egy kis csapata néhány évvel ezelőtt felismerte, hogy a társadal­mi igény nem elsősorban az alkalmi, rep­rezentatív, s ennek megfelelően csak ma­gas áron hozzáférhető étkészletek iránt mutatkozik, hanem egy olyan átfogó edényprogramra, amely a mai háztartá­sok égető hiányait pótolná, mindenekelőtt funkcionális értelemben. Tehát a házgyá­ri lakások konyháinak méreteit, a beköl­töző családok szükségleteit és jövedelmét vették figyelembe, s alapos szociográfiai felmérések után láttak hozzá a tömeg­méretekben előállítható, mindazonáltal ízléses edénycsoportok tervezéséhez. Eb­ben a kollektív munkában megvalósulni látszik a korszerű iparművészet alapvető szabálya: mindenkor a tartalom határoz­za meg a formát. S ennek a sokat han­goztatott esztétikai elvnek az elfogadta­tása alighanem az iparművészet külön­böző ágazataiban a legfontosabb, hiszen a létrehozott termékek tíz- és százezrek életmódját befolyásolják. Tévedés volna azt hinni, hogy ezzel el­vetjük a szép fogalmát. A konyhaprog­ram megvalósult darabjai éppen azt bi­zonyítják, hogyha az egyes tárgyak ki­alakítását a rendeltetés pontos ismereté­ben kezdik meg a tervezők, akkor az eredmény harmonikusabban illeszkedik környezetébe, s azzal együtt alkot esztéti­kai egységet. T­ermészetesen a lakáskultúra vona­so­zásában is érvényes mindez. A koráb­­bi kiállításoktól eltérően most kevesebb rafinériával, öncélú áleleganciával talál­kozunk. Székek, asztalok, polcrendszerek mintha végre valóban azt a célt szolgál­nák, amire majdani vásárlói szánják: ülni, dolgozni és valamit elhelyezni lehet rajtuk. Kellemes arányaival, szinte ta­pintható szerkezetével kitűnik Király Jó­zsef bútorcsaládja, amely egyébként azon kevesek közül való, amiket már sorozat­ban is gyártanak. A dekoratív művek külön termet kap­tak. S milyen érdekes, mire idáig érünk, szemléletünk már úgy alakul, hogy a fal­textilek, térplasztikák, gyertyatartók és asztali dísztárgyak között is azok ragad­nak meg legjobban, amelyek valamilyen módon többet akarnak nyújtani a puszta díszítésnél. Talán ezért állunk meg hosz­­szabban Pauli Anna és Háger Rita tér­szervező, dinamikus textilkompozícióinál. A gépekről, műszerekről röviden csak annyit, úgy tűnik, ezen a területen halad­tunk legelőbbre, az utóbbi évek jelentős fejlődést hoztak a karosszériatervezésben, a szerszám- és gépipari termékek külső megjelenésében. Valószínű, hogy a világ­piac igényei jótékonyan éreztették hatá­sukat. S bizonyára a divat nemzetközi jellegéből következik az is, hogy a ruha­ipar ízléses kollekciót vonultatott fel, bár ezúttal nagyon helyesen nem divathóbor­tok és fazonköltemények, hanem prakti­kus, jól hordható darabok bemutatása volt a cél. Ez jobbára sikerült is. Bizony­nyal sokan kérdezik majd, hogy hol lehet mindezt megvásárolni? S ezzel a köznapi kérdéssel a jubileumi kiállítás lényegét érintettük. Pontosab­­ban: a rendező szervek — a Kulturális Minisztérium, a Magyar Képzőművészek Szövetsége és a Kiállítási Intézmények — szándékának lényegét. Ez pedig a felszó­lítás. Mert több mint hetven vállalat és nagyüzem képviselteti magát ebből az al­kalomból gyártmányaival, ám ezek túl­nyomó része még csak modell, s nem szériatermék. Éppen ezért a hazánk fel­­szabadulásának 30. évfordulója alkalmá­ból rendezett kiállítás a kibontakozást kí­vánja elősegíteni, vagyis az igények reá­lis felmérésével felhívni a figyelmet a kínálkozó megoldásokra. A felszólítás tehát a tartalmasabb élet­keretek megteremtésére vonatkozik, s a kiállító művészek ehhez ajánlják fel tudásukat. Mészáros Tamás A­ki nem hiszi el, hogy hosszú kacs­­pontból végre a mi városunk is az él­vonalba került, annak ajánlom, nézze meg az újonnan épült áruházunkat. Nem lesz nehéz megtalálni, már messziről lát­­ható. Kimagasodik a Juhász Gyula utca házai közül, így hát nem is kell kér­dezősködnie annak, aki nem szeret is­meretlen embereket megszólítani. Az ilyen idegen legjobban teszi, ha autó­busszal érkezik városunkba, mert ha le­száll a főtéren a templom előtt, csak át kell sétálnia a túloldalra, és mivel a hajdani Vidervics-ház boltíves átjá­róját rögtön észreveszi, el sem téved­het: az átjáró éppen a Juhász Gyula utcára nyílik. Igaz, árkaival, földhányá­saival, ez az utcánk is inkább valami fölszámolás alatt álló temetőkertre em­­lékeztet mostanában, de minden új föl­fordulással jár, ezt ma, a forradalmak korában már senki nem vitatja, ahogy városunk egyik — sajnos nemrégiben elhalálozott — közismert személyisége, Liskó Géza, nyugdíjaztatása előtt vá­rosi katonai parancsnokhelyettes, mond­ta nekem egyszer, pedig ő, mivel a Vi­dovics-ház első emeletén volt a lakása, ahol most a tanácselnök-helyettes lakik népes családjával, igazán sokat vesző­dött a gödrökkel, kupacokkal és a fa­állványokon keresztül fűzött piros strá­­fos deszkákkal, amikor az utca túlsó vé­­gén még ma is zavartalanul nyitva tar­tó Amazon nevű étteremből és presz­­szóból hazafelé botorkált éjszakánként. Azt kérdezik, minek ez a nagy föl­hajtás, ki lesz az, aki eljön a városunk­ba, hogy megnézze az áruházát? Ki? Azt mondják, senki? De vajon ki gon­dolta volna, hogy azok alatt a falak alatt, melyeket Liskó Géza bá’ hazafelé me­net, éjszakánként levizelt, avarkori cse­répedények és római aranypénzek la­­pultak, mint ez azóta kiderült? És pél­dául nem én voltam-e az, aki már ta­valy ilyenkor kijelentettem, hogy vége a Áruház utca a Vidovics utcának? Akkor még senki nem hitt nekem: a híres-nevezetes Vi­­dovics borkereskedők emléke mindig él­ni fog Városunkban, az idők végeztéig, ez volt a vélemény, akárcsak Nagy- Bercsényi Miklós kuruc generálisé, aki a győztes csaták után teljes hétig is el­tartó traktákat rendezett a mai Ber­csényi utcában vala állt házában, egé­szen addig, míg aztán elfogyott már min­den katonája, ahogy a dalban éneklik, vagy mint a közismerten nyughatatlan természetű költő, Petőfi Sándor emlé­ke, aki a mi városunkban is megszállt egyszer két hétig a mai „Hungária”­­szálloda helyén akkoriban „Sárga csikó” néven működő vendégfogadóban, sajnos anélkül, hogy egyetlen verset is írt vol­na, ami városunknak nagyon rosszul esett, mivel különben mindenhol tudott írni, akármerre is barangolt az ország­ban. Szóval, a Vidovicsok régesrég el­­tűntek, a Vidovics utca azonban meg­maradt. Hiába keresztelték át a hábo­rú előtt München utcának, aztán meg Juhász Gyula utcának, mint ahogy hiá­ba nevezik hivatalosan a Vidovics-pin­­cét Tavernának, a nép azt is még min­dig Vidovics-pincének hívja, pedig az utóbbi időben teljesen átalakították, szinte rá sem lehet ismerni. De meg­látják, a változás szele ide is elér. Ennek ellenére Önök még mindig azt­­­ állítják, hogy senki se jön el hoz­zánk az áruház kedvéért? Erre én azt feleltem: már vannak is itt bizonyos személyek, csak jól körül kellene néz­ni a városban, bár meglehet, hogy nem­csak egyszerűen a kíváncsiság hozta ide őket. Az elsők egyike, ha ugyan nem éppen a legelső, azon a napon érkezett, amikor a félnótás Takács fiú egy lu­kas fivérrel fölmászott a főtéri nagy fára, annak is a legtetejére, csak úgy hintázott alatta az ág, ahogy püfölte az öklével a fejébe húzott fazekat, hiá­ba hívogatták. Csak Vigyorgott, végül a tűzoltóknak kellett leszedniük. És, ha az a gyerek a maga bolondos módján megérezett valamit? Honnan tudom, hogy azon a napon? Láttam. Nem vé­letlenül mondják, hogy nemcsak pos­tásnak vagyok jó, hanem rendőrnek is beválnék ezzel az éles szememmel. Lát­tam, amint a vasútállomáshoz vezető úton jőve, a főtérre ért, és megszólított egy városunkbelit, aki éppen akkor lé­pett ki az ,,Iparcikkboltból’. „Bocsána­tot kérek!” mondta. „Merre találom az Áruház utcát?” „Áruház utcát?” csodál­kozott a városunkbeli, ,Áruház utcát”, ismételte az idegen, s hagyta, hogy a városunkbeli végigvizsgálja őt a cipő­jétől a feje búbjáig és vissza, talán még fütyürészett is halkan, mindenesetre csü­csörítette a száját. A városunkbeli atya­fi meg zavartan forgolódott jobbra­­balra egy darabig, végül aztán a Vido­­vics-ház boltíve alatt bekukkantott a Vidovics, jelenlegi nevén, Juhász Gyula utcába: „E lesz itt, mindjárt!” bökte az ujját nagy keservesen a levegőbe. „Köszönöm”, bólintott az idegen, s tu­dom, hogy egyesek most szívesen ven­nék, ha azt mondanám, hogy volt azért ebben a bólintásban valami fenyegető. De nem volt. Az illető egyszerűen csak bólintott, ahogy mi is szoktunk, és rög­tön elindult a Vidovics-ház átjárójá­ban már kezdődő árok és földhányás mentén ... Igen, tisztelt hölgyeim és ura­im, most is magam előtt látom a vá­­rosünkbeli atyafit, szintén az elsők kö­zül az egyiket, ha ugyan nem a legel­sőt, és a távolodó idegent, és — mi­közben a Vidovics-ház kővirággal teli kőkosarai és szélsikálta, fagyrágta, eső­­■mosta kőtekervényei mögött fölcsillan képzeletemben városunk kétemeletes, csupa fém, csupa üveg büszkesége —, még kissé bizonytalankodva. Önökkel együtt próbálgatom: „Áruház utca?” kerin­gók után. Világtörténelmi szemnt Csaplár Vilmos.

Next