Magyar Hírlap, 1977. június (10. évfolyam, 127-152. szám)

1977-06-28 / 150. szám

^ 0 G­Y­fl H HjWlOP , x I­­­yiw/t NÉPGAZDASÁG -VILAGGAZDASAG _________1977. június 28. kedd 7 Emberi beruházás • Az egészségügy millárdjai — A hatékonyság követelményei szerint Az ember életének, épségének védelme humánus cél. Hazánk­ban törvény rögzíti a szocialista egészségügy alapelveit, amelyek mindenki számára biztosítják az ingyenes egészségügyi ellátást. Ez ■— gazdasági kategóriák által meghatározottan — anyagi erő­források lekötésével valósul meg. Az egészségügy nem kizárólag fogyasztója a nemzeti jövedelem­nek, nem csupán haszonélvezője a termelésnek. Az ilyen ráfordí­­tások eredményeként például nö­vekszik a születéskor várható élettartam, emelkedik az átlag­életkor, csökken a halálozási arányszám. Végső soron tehát ja­vul a munkaerő mennyiségi és minőségi oldala, több lesz a mun­kaképes ember. Az egészségügyi ráfordítások — jóllehet elsősor­ban a társadalom egyes tagjaira vonatkoznak — hatása ■ olykor sokkal szélesebb körű, például védőoltások, alkalmazásakor, jár­vány esetén. Mérlegelni érdemes Minden ágazatban, legyen, az ipar­, mezőgazdaság vagy szolgál­tatás, természetes dolog az anya­gi állóeszközök, berendezések ér­tékének felmérése, leltározása. Az egészségügyet — bizonyos vo­natkozásban — sajátos „emberi beruházásnak” tekinthetjük. Cél­szerű lenne foglalkozni e beruhá­zás hozamának a számbavételé­vel is. Hiszen az egészségügyi tevékenységnek van konkrét gaz­dasági hozama is: a­­ beteg fel­­gyógyulása után újra dolgozhat. . A gazdasági tényezők elemzé­sére azért is szükség van, mert az egészségügyre milliókat, mil­­liárdokat szán a költségvetés. A kórházak, rendelők helyén több tízezer ipar­­munkást foglalkoz­tató gyáróriások vagy éppen laká­sok tízezrei épülhetnének... Az egészségügyben foglalkoztatottak száma meghaladja a ISO ezret. Többségük értelemszerűen maga­sabb képzettségi fokú, mint más népgazdasági termelőágazatok­ban. Az egészségügyi intézmé­nyekben lekötött állóeszközök (ingatlanok, gépek, berendezések) bruttó értéke 30 milliárd forint körül van. Ezen belül az épületek bruttó értéke meghaladja a bá­nyászat, a villamosener­gia-ipar és a kohászat épületeinek együt­tes értékét! Az anyagok, fogyó­eszközök — készletek — hozzá­vetőleg szintén több milliárd fo­rintot érnek. E gazdasági ténye­zők működtetésére az állami költ­ségvetés évente 14—15 milliárd forintot fordít. Ám korántsem csak ennyit köl­tünk az egészségünkre. Ha hoz­záadjuk ehhez az oktatási, kuta­tási, igazgatási kiadásokat, a költségvetésből fedezett társada­lombiztosítási juttatásokat, a szállalatok, szövetkezetek és a la­kosság közvetlen egészségügyi kiadásait, évi 25—30 milliárd fo­rintot kapunk. Közvetve azonban ennél is többet fordítunk a be­tegségek megelőzésére, életmó­dunk egészségesebbé tételére, egyebek között a környezetvéde­lemmel, ivóvízellátással, a kor­szerű lakásviszonyok megterem­tésével, a helyes táplálkozás elő­segítésével. . E tételek vagy leg­alábbis többségük egészségügyi vonzata — értelemszerűen — ki­­■ számíthatatlan. Hasonlóképpen, mint a „másik” oldal: a civilizá­ció, az urbanizáció, a motorizá­ció, a kemizáció, a technika és technológia változásai vagy ép­pen a túltápláltság egészségre gyakorolt negatív hatása. Az egészségügyre vonatkozó dönté­sek mégsem nélkülözhetik mind­ezek figyelembevételét. • Kerül, amibe kerül... A fent említett milliárdok ter­mészetesen szükséges és nélkülöz­hetetlen „beruházásai" a társa­dalomnak, de értelemszerűen in­dokolják, hogy egyre inkább elő­térbe kerüljenek az egészségügy közgazdasági kérdései. Az erre fordítható összegek adottak, a népgazdaság minden­kori anyagi lehetőségei által meg­határozottak — emelésük nem egyszerűen elhatározás kérdése. A hatékonyság növelése azért az egészségügy területén is elodáz­hatatlan követelmény. Csak így biztosítható, hogy az orvostudo­mány és a határtudományok fej­lődésével lépést tartva, napról napra magasabb színvonalon elé­gítsük ki az efféle szolgáltatások iránt növekvő igényeket. A feladatok széles körűek, érintik a szervezés, a gazdálko­dás, a fejlesztés, a vezetés terü­leteit. Szakítani kell azzal a né­zettel, amely a közgazdasági fo­galmakat, módszereket az egész­ségügytől teljesen idegen kategó­riáknak, a gazdasági, pénzügyi feladatokat csak szükséges rossz­nak tekinti. Fel kell hagyni a „kerül, amibe kerül, nem szá­mít " nézettel. Nyilvánvalóan más­hogy vélekedik erről az­ orvos és másként az egészségügyi politi­ka. Nem elégedhetünk meg azzal, hogy „mennyivel sikerül többet kiharcolni” a költségvetésből. In­kább arra szükséges összpontosí­tani: hogyan, mennyivel lehetne az adott összegből nagyobb ered­ményt elérni, színvonalasabb el­látást biztosítani. Itt is vannak tartalékok! A luxusmegoldások helyett a munka- és intézmény­szervezés javítására kell töreked­ni. (A­­ betegirányítás jelenlegi rendszere például szakaszos túl­terheltséget okoz.) A megfontol­tabb gép- és műszerbeszerzéssel, a meglevő eszközök jobb kihasz­nálásával az igényekhez jobban igazodó műszaki háttér teremtőd­ni az egészségügy és más ága­zatok kapcsolatainak helyzetét, újólag áttekinteni a számviteli és nyilvántartási rendszert. Ki­emelten ajánlatos foglalkozni — figyelemmel a közismert problé­mákra — a beruházások, felújí­tások szakmai, műszaki, gazdasá­gi előkészítésének rendjével. Az egészségügy monopolhelyzetben van, érdemes tehát tanulmányoz­ni mind a lakosság, mind a be­tegellátók oldaláról jelentkező ki­szolgáltatottság hátrányos követ­­kezm­ényeit. Összhang Közismert, hogy számos terüle­ten és szakmában munkaerő­­hiánnyal küzdenek. Nemzetközi méretekben is kiemelkedő orvos­­ellátottságunk mellett több he­lyütt kevés az orvos, még keve­sebb az ápolónő. Szükséges te­hát áttekinteni a munkaerő „elő­teremtése” érdekében, hozott in­tézkedések hatásosságát, és ebbe a műszaki, közgazdasági szak­embergárda is beletartozik, hi­szen szerelők, épületfenntartók, fűtők, takarítók nélkül nem lé­tezhetnek a kórházak, rendelők sem. E problémakör része a szakképzés és az utánpótlás összhangjának megteremtése, a munkaerő helyes elosztása, a bér­es jövedelempolitika alakítása. Igen sok probléma forrását je­lenti, a törvény szerinti ingye­nesség szellemével ellentétes a szocialista elosztás elveit alapve­tően sértő borravalózás. Ennek felszámolása — ha nem is megy majd egyik napról a másikra — hathatós intézkedésekkel meg­oldható. Ez a hosszú, bár távolról sem mindent magában foglaló felso­rolás jelzi a tennivalók sokrétű­ségét. Általánosabban fogalmaz­va: az egészségügyben is a haté­konyság kritériumainak megfele­lő, olyan normatív célrendszert kell kidolgozni, amellyel mérhe­tővé és ellenőrizhetővé válik az ágazati politika tevékenysége. A helyesen ösztönző közgazdasági környezet lehetőségeivel az eddi­ginél jobban kellene élni. Az egészségügyi hálózat „illetékes” dolgozói — fő tevékenységükkel összhangban, attól elszakíthatat­­lanul — gondoljanak a hatékony­ság növelésére is: a rájuk bízott milliókkal okosabban gazdálkod­janak. Ez nem öncél. Az egészsé­ges és a beteg ember érdeke egyaránt megköveteli­ ezt. Világszerte elmaradás tapasz­talható az egészségügy speciális közgazdasági megközelítésében. Ezért igen sok elméleti és gya­korlati munka vár azokra, akik az említett feladatok megvalósí­tásán fáradoznak, és igyekeznek az egészségügy vezetőit rövidebb és hosszabb távú döntéseikben se­gíteni. Dr. Lengyel László, a Pénzügyminisztérium főosztályvezető-h­elyettese Számítástudományi kon­ferencia A gépek jobb kihasználásáért Hétfőn, a Munkásmozgalmi Múzeum aulájában • egyhetes szá­mítástudományi konferencia kez­dődött a Magyar Tudományos Akadémia és a Neumann János Számítógéptudományi Társaság szervezésében. A konferenciára 15 ország szakemberei jöttek el. A tanácskozást dr. Ajtai Miklós, az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság elnöke nyitotta meg. A most második alkalommal megrendezett konferenciának különleges jelentőséget ad, hogy a számítástechnika legújabb eredményei újabb programok ki­dolgozását, a programnyelv kor­szerűsítését teszik szükségessé. A mikroprocesszorok, az integ­rált áramkörök alkalmazásával kialakított számítógépek kapaci­tása az elavult programok miatt világszerte nincs kellőképpen ki­használva. A korszerű elméletek, programok kialakításához a ma­tematikusok hatékonyabb közre­működése szükséges. A tanács­kozáson ezekről a számítástech­nikában alkalmazható módsze­rekről hangzanak el előadások. Magyarországon mintegy 500 számítógép üzemel, közöttük a KGST-oszágok egységes számító­géprendszerében, gyártott beren­dezések. A gépek kapacitásának gazdaságos kihasználása végett a KGST-oszágok tudományos aka­démiai együttműködési megálla­podást kötöttek a programok­ kö­zös korszerűsítésére. A „prog­ramcsomag” kidolgozásában sza­kosodtak már, a magyar szak­emberekre matematikai statiszti­kai programok és az úgynevezett operációkutatás koordinálásának feladatra hárul. A mostani ta­nácskozás tapasztalatai ezekhez a kérdésekhez is újabb támpontul szolgálhatnak. v Sh­o­r­i­z­o­n­t Portugál külkereskedelem Portugália­­ külkereskedelmi mérlegében 450 millió dollár de­ficit mutatkozott az első negyed­évben. Ez 27,5 millió dollárral több, mint az elmúlt év azonos időszakában — közölte az orszá­gos statisztikai intézet. A portu­gál lapok szerint ennek oka a tüzelőanyagok árának emelkedé­sében, a közszükségleti cikkek és az élelmiszerek behozatalának növekedésében, valamint a rossz gabonatermésben keresendő Rizsaratás Vietnamban Vietnamban a szokatlanul szá­raz időjárás eddig akadályozta a rizs fejlődését. A napokban be­­köszöntött esős évszak pedig ne­hezíti a betakarítást. A hangsúly most a veszteségmentes aratásra helyeződött. A sok csapadék miatt szükséges a termény szá­rítása, de mint a vietnami hír­­ügynökség jelenti, sok helyütt hiányoznak a szárítóberendezé­sek. Családi jövedelem Válaszok a tv-fórum kérdéseire . Az Országos Tervhivataltól kaptuk meg az alábbi vála­szokat, amelyekkel befejezzük a tévé politikai fórumához in­tézett kérdések megválaszolá­sát . Nem terveztünk és létesítet­tünk-e több munkahelyet, mint amit munkaerővel el tudunk lát­ni? Mi lett a sorsa annak a kí­sérletnek, amelyre négy nagyvál­lalatot jelöltek ki, hogy a gya­korlatban kipróbálják a bértö­meggazdálkodást? — Kérdi Him Pál a 365—859-es telefonról. — A munkahelyek tényleges számáról nincs statisztikai adat, a munkahelyek számáról, mint tervszámról sem beszélhetünk. A vállalatoknál a ledolgozott órák arányában mintegy 3 százalékos a túlórák, a költségvetésből gaz­dálkodó — elsősorban az egész­ségügyi és oktatási — szervek­nél 4—8 százalékos az üres ál­lások aránya. Ha emellett ha­tékonysági és munkaszervezési követelményeket és a kieső mun­kaidőt is figyelembe vesszük — nagyon nehéz megállapítani a „tényleges” és „szükséges” mun­kahelyek számát. Tény, hogy van fiktív­­munkaerő-kereslet is. Be­­ruházáspolitikánkban — az utób­bi évek kivételével — az ex­­tenzív, új munkahelyet létesítő beruházások voltak előtérben és nem számoltak kellőképpen a szűkülő munkaerőforrásokkal. E béren lényeges változás — be­­leértv­e a bérszabályozás rend­szerét is — 1976-tól érezhető. Az intézkedések célja a munkaerő­kereslet és -kínálat összhangjá­nak jobb megteremtése. A sajtó tájékoztatást adott ar­ról, hogy az MSZMP KB 1972. novemberi határozata alapján 120 ezer főt foglalkoztató 16 válla­latnál és szövetkezetnél ,1973— 1974—1975-ben kísérleti bértö­meg-szabályozás működött. A kí­sérlet sikeres tapasztalatai alap­ján 1976-tól a vállalatok és szö­vetkezetek — a létszám alapján számolva — mintegy 35—40 szá­zaléka bértömeg-szabályozási formában működik. E kör 1977. január 1-ével tovább bővült és 1978-ban­ még további szélesedés várható. — A nagymarosi—gabeikovói vízi erőmű építése mikor kez­dődik? Honnan veszünk rá pénzt? Az építkezés miatti ki­sajátítás milyen kártérítéssel jár? — Kérdi Bottyhány Mihály a­ 840—887-es telefonról. — A gabeikovo—nagymarosi vízlépcsőrendszer megvalósításá­nak körülményeire vonatkozó vizsgálatok folyamatban vannak. A vizsgálatok természetesen kiter­jednek az igen jelentős anyagi ráfordításokat igénylő beruházás pénzügyi finanszírozási kérdései­re is. A csehszlovák—magyar kö­zös érdekű beruházás előrelátha­tólag az 1980-as években való­sul meg. Az ezzel kapcsolatos kisajátítások a mindenkori jog­szabályoknak megfelelő módon történnek. A kisajátítási eljárás­ra a kivitelezést megelőzően mintegy két évvel korábban ke­rül sor. A létesítmény beruhá­zási előirányzatai a kisajátítás költségére fedezetet tartalmaz­nak.­­ A családi jövedelmek ki­­egyenlítése céljából várható-e ál­lami intézkedés a lakosság jö­vedelmének direkt adóztatására, pontosabban a család egy főre jutó jövedelmét alapul véve sor keril-e a személyi jövedelmek progresszív adókulcs szerinti adóztatására? — Kérdi Hegedűs Mihály a 180—372-es telefonról. — A családi jövedelmekkel kapcsolatban felvetett probléma — a lakossági jövedelmeik di­rekt adóztatása — egy sor ösz­­szefüggésben vizsgált, kutatás tárgya. Jelenleg egyértelműen nem bizonyított, hogy a mi vi­szonyaink között a jövedelem­­adóztatás a családi jövedelmek kiegyenlítésének leghatékonyabb módszere. Meg kell jegyezni, hogy azokban az országokban, ahol a lakossági jövedelmeket adóztatják, egyre inkább felve­tik az adóztatással k­apcsolatos negatív tapasztalatokat, s mind több helyen kerül sor az adó­rendszer reformálására is. Ná­lunk a közgazdászok többsége azt a nézetet vallja, hogy a jö­vedelmek alakulását a jövede­­lemkiáramoltatás megfelelő sza­bályozásával kell és lehet ha­tékonyan befolyásolni. A csalá­­d­jövedelmeket pedig döntően az alacsony jövedelműek érdeké­ben fenntartott preferenciák al­kalmazásával, illetve az ezeket kialakító elveik következetes ér­vényre juttatásával lehet a tár­­sadalompolitikailag kívánatos irányba fejleszteni. Ezért a kö­zeljövőben nem várható olyan ál­lami intézkedés, amely a csa­ládi jövedelmek adóztatásának bevezetésére irányulna.­­ A dunántúli eocénbányákról nem lehet tudni, hogy e bányák építése mennyire veszélyezteti a budapesti gyógyforrásokat. Meny­nyivel gazdaságosabb ez, mint a külszíni fejtés és az erőműépí­tés? — Kérdi Gyarmati Géza a 189—862-es telefonról. — Az új bányák vízföldtani helyzete, várható vízfakasztása — az elvégzett geológiai kutatások, széles körű szakértői vizsgálatok alapján —,­ a korábban számí­tottnál kedvezőbb képet mutat. A bányák műszüléi tervei úgy készülnek, hogy a feltárás és ter­melés során a vízemelés mér­tékét a lehetséges minimális szinten tartsák. A szakértői vé­lemények szerint a budapesti gyógyforrások vízellátása a ter­vezett intézkedések mellett biz­tosított. A kérdés jelentőségére való tekintettel azonban a szük­séges vizsgálatok , megfigyelé­sek jelenleg és a későbbiekben is folytatódnak, az esetleges szük­séges intézkedések időben való megtétele céljából. A kérdés második fele az új mélyművelésű bánya és erőmű együttes gazdaságosságára vonat­kozik, külfejtések bányával (vi­szonyaink között lignitet terme­lő külfejtésről lehet szó) és erő­művel való összehasonlítás ese­tén. A vizsgálatok azt mutatták, hogy a két megoldás népgazda­sági szintű gazdaságossága a kü­lönböző előny­ök­ és hátrányok eredményeként az adott időszak­ra némi előnyt mutat a mély­művelés javára. Ebben mérlege­lés tárgyát képezte az is, hogy a terület egy részén jelentős bau­xitvagyon is van, amely időben, célszerűen csak a széntermelés­sel összehangoltan nyerhető ki. Kooperáció a környezetvédelemben Svájci és NSZK-beli cégekkel kooperációban környezetvédelmi berendezések sorozatgyártását kezdte meg a közelmúltban a Szellőző Művek. Három terüle­ten működik majd együtt a sze­métégető, a rezgéscsillapító és a porleválasztó berendezések gyár­tásában. A gyár a jövőben tovább kí­vánja javítani a környezetvédel­mi berendezések választékái, ezért közös gyártást készítenek elő többek között angol cégekkel nedves leválasztóberendezések előállítására, és tárgyalnak más nyugat-európai és amerikai vál­lalatokkal is kooperációs lehető­ségekről.

Next