Magyar Hírlap, 1977. december (10. évfolyam, 282-307. szám)

1977-12-15 / 294. szám

8 1977. DECEMBER 15. CSÜTÖRTÖK___________________TUDOMÁNY KULTÚRA____________________________MflGYflR H­­RlflP - Százhetvenöt évvel ezelőtt, 1802. december 15-én született, este kilenc órakor Kolozsvárt, az egykori Tivoli utcában, ott, ahol a század elején emléktáblával jelölték meg a házat, melyben számunkra oly felejthetetlen élet vette kezdetét Az apa. Bolyai Farkas így ad hírt az esemény­ről Gaussnak, a göttingeni egye­temi évek alatt kialakult barát­ság szellemében. .. Én is ad­tam egy planétát­­ e világnak (célzás arra, hogy 1802 elején Gauss számításai alapján talál­ják meg az új bolygót, melynek Ceres lesz a neve), amelynek azonban sem középpontját, sem pályáját nem tudom kiszámíta­ni: Isten egy szép fiút ajándé­kozott nekem ... Istennek hála, egészséges, nagyon szép gyer­mek, finom vonásokkal fekete hajjal s szemöldökkel és égő sö­tétkék szemekkel, melyek úgy ragyognak némelykor, mint két drágakő. Ennyiben az anyja, kü­lönben hozzám is sokban hason­lít." A gondolat zsenialitása Bolyai János ..pályája” való­ban, semmiképp előre nem gya­nítható régiókba ívelt fel: 1965- ben. Brüsszelben, az ottani aka­démia tudományos kiadványában J. B. Quintyn professzortól köz­lemény jelenik meg a matemati­ka jelentőségéről az emberi kul­túra szempontjából. Az érteke­zésben áttekintő táblázat tájé­koztatja az érdeklődőt a ,.mate­matika megragadó megnyilatko­zásairól”. Platón, Arisztotelész, Pascal, Descartes, Newton, Leib­niz neve­ mellett Bolyai ,Jánost is megemlíti. És­­ van még va­laki a magyar­ szellemi múltban, aki a gondolkodás történetében ilyen jelentőséget érdemelt ki...? Csak huszonhat oldal ter­jedelmű az az értekezés, mellyel Bolyai János rendkívüli rangját szerezte meg. De — E. T. Bell, a matematika történetének egyik kimagasló kutatója, egyik köny­vében így értékeli a „nem euk­lideszi” geometria felbukkanását az emberi eszmél­kedésben: „Ab­ban a meztelen történeti meg­állapításban, hogy Lobacsevszkij 1826 és 1829 között. Bolyai Já­nos pedig 1832-ben a hiperboli­kus geometria részletes kifejté­sét közli, az emberi gondolkodás egyik legnagyobb forradalmi megnyilatkozása nyer rögzítést. Egészen Copernicusig kell visz­­szamennünk, hogy valami hason­lót találjunk az új meglátáshoz. De még ez sem fejezi ki igazá­ban az újszerűség vívmányát. Mert a nem euklideszi geometria új távlatokat nyitott meg a de­duktív következtetésekhez szo­kott gondolkodás számára, vagy­is mást, mint csak valami új fe­jezetet a tudomány, a matemati­ka valamelyik ágazatában." Appendix? - Tértan! Bolyai János rendkívüli eltű­nődése Bolyai Farkas terjedel­mes művének, a Tentamennek első kötetében nyer közlést a nyilvánosság számára. Az érte­kezés előtt fellelhető oldalon az olvasót csupa nagybetűvel ez a szó fogadja: APPENDIX. Az „appendix” szó nem cím, és ezen a néven emlegetni Bolyai János közlését helytelen. Bolyai János tanulmánya előbb készült el nyomtatásban, mint a Tentamen első kötete. Az értekezés külön van lapszámozva. 4-től 26-ig fent, míg lent a szöveg alatt ívenként A B, C és D ívjelzés található. Bolyai János 1832. augusztus 8-án Olmützben kér­vényt nyújt be feletteseihez. Háromévi szabadságot kér. A kérvényéhez mellékeli értekezésé­nek egy nyomdai példányát. A hiányzó címlapot a füzetkében kézzel felírt szöveg pótolja: Scientia Spatii, etc. __Ez tehát a legkorábbi tárgymegjelölés Bo­lyai Jánostól. Bolyai János kér­vényéhez mellékeli a latin szö­veg német nyelvű fordítását is. A cím egyszerűen: Raumlehre. Magyarul: Tértan. És­­ az „ap­pendix” törlendő a szóhasználat­ból. Magányosan Bolyai János természetszerűleg apja elmélkedései következtében figyel fel Euklidesz „IX. axió­májára”. Bolyai Farkas göttin­geni tanulóévei alatt a Göttin­­genben oktató Kästner közelébe kerül, aki a ,,paralleták” problé­májának szintén egyik lenyűgö­­zöttje. Bolyai Farkas később a saját tanári működésében is használja kisegítésül Kästner tankönyveit. Bolyai János kato­nai éveiben műveit emberek tár­saságába is került, de gondola­taival nem talált visszhangra. És ez lehetett az ok, hogy töpren­gései lenyűgözöttségében a szol­gálatát elhanyagolta és nyugdí­jaztatására került sor. Még egé­szen fiatalon, harmincas éveinek kezdetén, Bolyai Farkas fiatalkori barát­jának, Gaussnak is megküldi Já­nos értekezését. Gauss válaszá­ban elismerőleg nyilatkozik Bo­lyai Farkasnak fia tanulmányá­ról. Mindazonáltal az idők folya­mán Gauss magatartása többféle megítélésben részesült. Vannak, akik hiányolják, hogy Gauss a nyilvánosság előtt nem adott hangot nézetének. A helyzet igaz megítélése során nem felejtendő el, hogy a Bolyaiak másoknak is megküldték a Tentasment és benne János fejtegetéseit és­­ semmiféle feleszmélés nem kö­vette a közölt gondolatokat. Pe­dig hát a matematikában vagy helyes egy következtetés, vagy elutasítandó. De csak Bolyai János okfejté­se maradt feltűnés nélkül? 1840- ben Berlinben Lobacsevszkij ér­tekezése is megjelent németül a „parallelák theoriájáról”. És mi lett a visszhangja? Milyen viták alakultak ki Helmholtz 1868-ban megjelent értekezésére: A geo­metria tényleges megalapozása? .. Hogy nyilatkozik Krause ter­jedelmes tanulmányában: Kant és Helmholtz? ... És milyen tap­sot arat Krause érvelése Brassai Sámuel eddig még sehol sem emlegetett kis művecskéjében: Anti-Helmholtz, 1879-ben? Brassai szerint a „nem euklide­szi” geometria nem geometria, csak az árnyéka a geometriának. Pedig Brassai fordítja le először magyar nyelvre Euklidész Ele­meit. Helytelen egy-egy vitatko­zót mindig csak úgy képzelni magunk elé, mint aki soha sem­miről sem hallott." Amit mond­hatunk, nem elég csak az ered­ményt tudomásul venni. A hosz­­szan tartó fontolgatás ismerete sem mellőzhető, ami a „tér tudo­mányát” követte. A portré Bolyai János kezdetben „geo­­metern-nek nevezi magát, ké­sőbb „filozófus” módjára szem­léli az idők sodrát. Természe­tesnek látszik a kérdés, hogy né­zett mások szemébe, mikor ,.sem­miből egy ujj más világot” te­remtett, és hogy az ,,Udvtan” gondjaival terhelten? Vagyis — tényleg Bolyai János tekintetével találkozunk, amikor ilyen-olyan közleményben egy-egy képet lá­tunk: íme fiatalon ő? Felejthet­jük Bolyai János tulajdon sza­vait? Mert egy alkalommal nyi­latkozik a róla készült képről. Feljegyzése szerint: még egész katonai ingénieurs-hadna­­gyi teljes parádéban levett mély­képemet .... bizonyos atyámtoli méltatlanság s arra következett méltatlankodás (indignatio) következtében, öszveszaggat­­tam ...” Bolyai János öccse, Bo­lyai Gergely sem tud arról, hogy kép maradt volna valahol bátyja után. Ellenkezőleg, Bolyai Ger­gely is úgy mondja el az indu­latos kitörés történetét, mint Já­nos az önéletrajzi feljegyzésé­ben. Az állítólag Bolyai Jánost ábrázoló festményen egy egészen fiatal ifjú néz le reánk, kinek még „legénytoll” sem pelyhedzik az állán. Jobb könyökével egy könyvre támaszkodik, mely egy térítővel lebontott asztalra van helyezve. ... A tanakodás szá­mára nem csekély gondolattár­sítást indít el, ha elővesszük a tizenhat esztendős Nietzsche Weimarbam készült fotográfiájá­nak itt is, ott is fellelhető má­solatát. Nietzsche is egy szoba belsejében virágváza mellett jobb könyökével egy könyvre tá­maszkodik — 1860 körül! A „be­állításnak” nem voltak divatjai? Egy bizonyos. Bolyai Jánost senki úgy kiöltözve nem láthat­ta, mint ahogy a képen áll előt­tünk, sem tizenhat éves korá­ban, sem később, kortársai kö­zött. Bolyai Jánosnak pályavá­lasztása után társadalmi helyze­tét katonai rangja szabta meg. Egyszerűen nem volt olyan alkal­­om, nem volt olyan társas ösz­­szejövetel, ahol másként jelen­hetett volna meg, mint katonai egyenruhában. Hol, mikor és ki­nek kellett volna magyarosan ki­öltözködnie? Pár­baj hős? És a párbajai­­ ... Mi szük­ség van ilyen-olyan ,­szépirodal­mi’ képzelődésre, ha helyesen akarunk tájékozódni? Hiszen kézbe vehetjük Bolyai János fel­jegyzését saját magáról, és az egészen más élményben részesít, mint az ..írói szabadság” felelőt­lensége. Bolyai János a maga „megmustrálásában” nem me­reng el önelégülten hajdani ..in­tézkedésein”, „sedatus” értelem­mel jelenti ki: „...a párviadalok egy esetben sem célszerűek, és hogy valóságos maradványai a vadabb s műveletlenebb idők­nek és hogy valóságos balvéle­mény s babona beléjük valami nemes tettet helyezni.” Magá­rtól így tudósít: „Én magam csakugyan (egy esetet még az akadémiában, corpskadet korom­ban, kivéve, amikor az elsőt magam hívtam spádéra s dara­­bigi viaskodtunk után a társaink közbevetvén magukat, meg békél­tettek) senkit ki nem hívtam. Bajnok s velem vívott társaim azonban mind az ad­ás előtt, mind azután a legjobb indulatot mutatták mindig hozzám.” Ideje tehát, hogy az ésszerű, kritikai szellem irányítsa a köz­tudatot a Bolyai-kérdésben. Dr. Sarlóska Ernő Százhetvenöt éve született l­ap ]—Bolyai János A nagy tudós életművének reális értékeléséért . Kiváló holttestek A legnagyobb igazságtalanság, amit ennek a filmnek a megíté­lésénél elkövethetünk, az, ha „bűnügyi történetnek” tekintjük. Francesco Rosi politikailag őszin­tén és minden idegszálával elkö­telezett művész: ez a filmje ak­kor sem ,,krimi”, ha a történet egy gyilkosságsorozat felderítésé­nek nehéz feladatát teljesítő de­­tektívfelügyelőről szól. Rosit azonban nem a nyomo­zás technikája, nem a bűnöző lé­lektana érdekli: ez filmjének csupán a felszíne, a burkolata. A detektív, akit a rendőrfőkapitány a sorozatos ügyész- és bírógyil­kosság felderítésével megbíz, szakmájának klasszikus szabályai szerint jár el: a tettes személy­­azonosságának megállapításáig el is jut, ekkor azonban erre le­­küzdhetetlenebb nehézségekbe kezd ütközni: felettesei, akik nyil­vánvaló tényekre és bizonyíté­kokra épülő teóriáját szándékos kételkedéssel fogadják, egyre több akadályt gördítenek az útjába. Lino Ventura, aki a felügyelőt alakítja, kitűnően ért ahhoz, hogy színészileg is hitelesítse a folya­matot: hogyan lesz az a politikus, csak a mesterségének élő nyomo­zó egyre inkább tágabb perspek­tívában gondolkodó ember: a fo­lyamatot a forgatókönyv céltuda­tosan építi fel, apránként értetve meg a felügyelővel, s ugyanakkor a nézővel is: korunkban egyre ke­vésbé le­het egy-egy „szakma” ön­törvényű­ keretei között élni. A nyomozómunka alaptörvénye, tekintet nélkül a gyanúsítottak rangjára, társadalmi állására, ha­talmára, pusztán a tényekre ala­pozva kell a következtetéseket le­vonni: a nyomozó, munkája so­rán, nem lehet tekintettel semmi­féle politikai-társadalmi tabura. Ellenkező esetben munkája hají­tását sem ér: elméletei sorra ösz­­szeomlanak. A krimiken edzett néző is bizonyos beidegzett, ese­tenként és külön-külön nem is újra átgondolt alapfeltételezések birtokában ül be a moziba. Ilyen közmegegyezéses alapfeltételezés az a meggyőződésünk is, hogy a mindenkori nyomozó vagy fel­ügyelő mögött ott áll az állam­­hatalom, a maga teljes súlyával, hatalmi eszközeivel, erőszakszer­veinek rendíthetetlen automatiz­musával. A kiváló holttestek ezt a be­lénk rögződött „közmegegyezést” rúgja fel. Innen az a nehezen meghatározható, kényelmetlen, feszengő érzés, amely elfogja az embert a moziban. Utoljára Agatha Christie: „Egérfogó”-já­­nál lehetett érezni hasonló­­ké­nyelmetlenséget: ott is egy nézői beidegződöttséget ért sérelem. A krimik alapszabályát érte a sé­relem: az, hogy a nyomozó­­detektívre a néző nem köteles gyanakodni, ő kívül áll a gyanú­síthatók körein. Most viszont Rost az üldözött detektív figuráját ál­lítja elénk, a nyomozóét, akinek munkáját eredményt sürgető fe­lettesei keresztezik, akinek tele­fonját lehallgatják, akinek min­den lépését ellenőrzik,­­ aki egy­re kevésbé képes kitérni a ször­nyű gyanú elől: a főkapitány ma­ga is részese — valamilyen, általa át nem látható összefüggésrend­szeren belül — a nyomozást holt­vágányra futtató érdekszövetség­nek. A film több mint két eszten­deje készült; Olaszországban ak­kor már esztendők óta egyre nö­vekvő belpolitikai feszültség uralkodott, s a kormányzó ke­reszténydemokraták jobboldali frakciója hosszú ideig képes volt megakadályozni, hogy megindul­jon a dialógus a kommunisták­kal. Az egyre tűrhetetlenebb bel­politikai helyzetben egyáltalán nem tűnt abszurdnak a feltétele­zés, hogy a jobboldal hajlamo­sabb a szélsőjobboldallal történő összefogásra, mint a „balra nyi­tás”, s a „történelmi kompro­misszum” irányába indulni. Meg­lehetősen elevenen élt a Sifar­­botrány emléke is: a híres eseté, amely Di Lorenzo csendőr tábor­noknak, a katonai elhárítás veze­tőjének terveit leplezte le. A „gyanúsak” kartonjain ott szere­pelt Saragat, akkori szociálde­mokrata államfő neve mellett több mint négyszáz prominens politikus neve is, mindazoké, akik, „ha eljön a nap”, hajnal­ban katonai teherautókon laká­sukról „ismeretlen helyre szállí­­tandók” lettek volna. Mindez még korántsem számí­tott olyan nagyon régmúltnak. A hierarchiában, a fegyveres erők­nél, az elhárítóknál, a haditenge­részetnél, s a rendőrségnél azóta semmiféle strukturális változás nem történt. Rosi filmje, amely­ben a kötelességét teljesítő rend­őrfelügyelő a legbrutálisabb té­­nyek nyomára jut a legmagasabb állami vezetők törvénytelen szán­dékáról, tökéletesen megfelel az olasz baloldal hosszú ideje érzett, megalapozott gyanakvásának. Ezt a gyanakvást igen sok esetben valódi tények támasztották alá: számtalan, helyileg nagy izgalmat kiváltó eset bizonyította, hogy a szélsőjobb legkülönbözőbb oszta­gainak terrorcselekményeit titok­zatos kezek védelmezik, hogy a „szélsőbal”-nak álcázott erőszakot a „nagy pénz” támogatja a hát­térből, hogy egyre hisztérikusabb propagandakampányokra szolgál­tasson ürügyet a „rend és stabi­litás” védelmében .. Mindez az elmúlt évek valósá­gos olasz belpolitikájához tartozik: a közérzet, amely Rosi filmjéből árad, pontosan közvetíti a felhá­borodásból és felelősségteljes mérsékletből álló magatartást, amely a megfontolt döntéseket tette szükségessé a valódi bal­oldalon. Rosi detektívfelügyelője a film végén a kommunista párt titkárához fordul, hogy informál­ja őt országos jelentőségű felfede­zéséről, arról, hogy magas rangú katonák, rendőrök és bírák titkos, jól átgondolt céljairól és szándé­kairól van szó: találkozójukon mindkettőjüket halálos lövés éri. „Az igazság nem mindig forra­dalmi” — fogalmazza meg a döb­benetes mondatot a párt egyik, magas rangú funkcionáriusa, lé­vén, hogy véleménye szerint épp az ügy nyilvánosságra hozása lenne olyan hatással,­ amely fel­boríthatná az egyensúlyt, és ál­talános konfrontációt okozhatna. És éppen ez az, amire az ellen­tábor­ kezét dörzsölve várakozik: arra, hogy forradalmi helyzet nél­kül vágjanak bele a tömegek egy kellő körülmények, feltételek nél­küli akcióba, ürügyet szolgáltatva a brutális megtorláshoz. Rosi filmje egy krimi burkola­tában az­­olasz helyzet drámai iz­­galmú, mesteri kézzel felvázolt képe, arról az állapotról, amely mintegy három esztendeje ural­kodott Itáliában. Geszti Pál Monográfia öt kötetben Várostörténeti konferencia­­ Debrecenben,­ Hajdú-Bihar megyei tudósí­tónktól. A nemrégiben újjávarázsolt Déri Múzeumban várostörténeti kon­ferencia kezdődött, és helytör­téneti kiállítás nyílt tegnap Deb­recenben. Az ország minden ré­széből érkezett történészek talál­kozóján a regionális és a város­történeti kutatások helyzetéről számolnak be neves hazai histo­rikusok. Jó helyszínen tartják­­a talál­kozót, az országban elsőként. 1975-ben adott megbízást a váro­si tanács a 600 éves város törté­netét tárgyaló monográfia elké­szítésére, a több mint 40 tagú kutatóbrigádnak. Az öt kötetre tervezett monográfia kézirata előreláthatólag jövő év végén ke­rül a nyomdába. A konferencia bevezető elő­adásában dr. Ránk­i György pro­fesszor, tanszékvezető egyetemi tanár hangsúlyozta: a várostör­téneti kutatásokat a magyar tör­ténetírás elválaszthatatlan része­ként kell kezelni. A délutáni elő­adásokban a városfejlesztés és a történeti tradíció kapcsolatáról, a településhálózat fejlődéséről, tör­téneti meghatározottságáról esett szó. A helytörténeti kiállításon az érdeklődők a város három egye­temének kutatómunkáját s le­véltári közleményeket láthatnak. Festmények, rézkarcok és met­szetek mutatják be a régi Deb­recent, egykor „Európa legna­gyobb faluját” — ahogyan egy két évszázaddal ezelőtt itt járt angol utazó nevezte.

Next