Magyar Hírlap, 1978. december (11. évfolyam, 283-307. szám)

1978-12-17 / 297. szám

2 1978. DECEMBER 17. VASÁRNAP NEMZETKÖZI POLITIKA Magyar Hírlap KÜLFÖLDI LAPOKBÓL Az AI.Gumhurija című lap kommen­tárban foglalkozik az egyiptomi—iz­­raeli különbéke-sz­erződés körüli hu­zavonával. •Magas rangú egyiptomi hivata­los személyiségek véleménye sze­rint a tárgyalásokban most bekö­vetkező s legalább háromhetesnek ígérkező szünetben az Egyesült Államoknak kemény nyomást kell gyakorolnia Izraelre. Egyiptomi körök most három lehetőséget látnak a szerződés ügyének elő­mozdítására: az egyik lehetőség, hogy Vance amerikai, külügymi­niszter január elején felújítja a Kairó és Jeruzsálem közötti inga-,­zárt. A­­másik lehetőség, amely az Egyesült Államok előtt áll az, hogy felszólítja a tárgyaló feleket a tárgyalások folytatására Wa­shingtonban vagy egy közel-ke­leti fővárosban. Harmadik lehe­tőségként a kairói újság egy újabb, Carter kezdeményezésére összehívandó amerikai—izraeli— egyiptomi csúcstalálkozót nevez meg. Die Presse Valami baj van a statikával... TO BHMA ■BEM ;»warj” r — F:is*m/,csekr*l közölt legutóbb a Vima című tekintélyes athéni polgári lap a görög—lak­ik viszony alakulásáról és a NATO ezzel kapcsolatos befolyásolási kísérleteiről. A­­ lap brüsszeli és New York-i tudósítói olyan politikai moz­zanatokra hívták fel a figyelmet, ame­lyek,­ világosan mutatják, milyen ki­tartóan igyekszik az észak-atlanti ka­­tonnai tömb a számára roppant hát­rányos görög—török viszály mielőbbi elsimítására. A Vima brüsszeli tudósítója megbízható, forrásokra hivatkoz­va arról írt, hogy Joseph Luns, a NATO főtitkára a „felszín alat­ti” diplomácia eszközeivel új „formulát” igyekszik elfogadtatni a két érdekelt féllel. Az új ren­dezési terv kiindulópontját állí­tólag Repan Evrennek, a török fegyveres erők vezérkari főnöké­nek legutóbbi kijelentései szolgál­­já­k.­­ Evren ugyanis nemrégi­ben azt javasolta, hogy Törökor­szág ismerje el Görögország visz­­szatérésének­ jogát a­ NATO kato­nai­ szervezetébe. Görögország vi­szont­­ cserébe adjon garanciát, hogy ,,elfogadható” feltételeket támaszt az Égei-tengerrel kapcso­latos nézetettérések rendezésében. A török vezérkari főnök indítvá­nya szerint kiindulópontnak még a görög részről szóbeli formában tett ígéretet is el lehetne fogad­ni. A Vima­ NeW York-i tudósító­ja úgy értesült, hogy az amerikai külügyrminisztérium és a nemzet­biztonsági tanács a görög—török viszony „pozitív elemeinek” hang­­súlyozására szólította fel az ame­rikai sajtót. Washingtonban állí­tólag hasonló instrukciók hang­zottak el a ciprusi probléma ke­zelési módjára is. Az új sajtópo­litika első jeleit a­ görög laptudó­sító abban véli felfedezni, hogy az amerikai tömegtájékoztatási esz­­közök csaknem teljes egészében elhallgatták a legutóbbi görög-­­török incidenseket.. Az amerikai sajtó ugyanakkor Ciprus vonat­kozásában már nem 34 ezer főnyi megszálló hadseregről, hanem 27 ezer „ott tartózkodó­­ török kato­­náról”­­ ír. Irán nehéz éve­k \ \ | A sokk­kezelés kudarca Átvészeli-e az iráni mo­narchia a csaknem egy éve tartó politikai földindulást, avagy az maga alá temeti a pávatrónt? A helyzet cseppfolyóssága és a felvilágosult abszolutizmus rend­szerének egyre mélyülő válsága mindenképpen indokolttá és idő­szerűvé teszi e kérdést, amelyre azonban egyértelmű igennel vagy nemmel egyelőre korai lenne vá­laszolni. Ehelyett érdemesebb a felismerhető tendeniákat és az ezekből adódó opciókat vázolni. Az egy hete kezdődött népi megmozdulások újabb hulláma egy illúziótól fosztotta meg az uralkodót és növelte a sokrétű ellenzék önbizalmát. A sokk­ ke­zelés, amelyben Mohammed Reza Pahlavi sah a katonai kormány­zat bevezetésével részesítette or­szágát, hatástalannak bizonyult, mert a „beteg” — nem bízván „orvosában” — visszautasítja az együttműködést. Milliók tüntet­tek Teheránban és más iráni vá­rosokban, általában fegyelmezet­ten és békésen, amiben része volt annak is, hogy a kormányzat — nem éppen erejéről téve tanú­ságot — ideiglenesen feloldotta a felvonulási tilalmat. (Isfahanban és Nejadabadban azonban súlyos összecsapásokra került sor, ame­lyekben mintegy száz személy vesztette életét és sok százan megsebesültek.) Az önkéntes franci­aor­szági száműzetésben élő síita egyházi vezető, Khomeini ajatollah joggal állapította meg, hogy e tömegmegmozdulás „olyan népszavazásnak tekinthe­tő, amely törvénytelennek minő­sítette a sah kormányát". Nem mond ellent ennek a­z a tény se­m, hogy a hét közepére a hatóságok több, az uralkodót támogató tüntetést szerveztek. Teherautókon és katonai jármű­veken a falvakból emberek tíz­ezreit szállították a nagyvárosok utcáira. A fejszékkel é­s furkós botokkal fel­fegyverzett ellen tün­tetők... akiket a politikai ,rendőr­ség,­­a hírhedt SAVAK ügynökei irányítottak, a járókelőket a sah éltetésére kény­szerített­ék, a gép­kocsik vezetőit pedig arra, hogy tűzzék ki az uralkodó fényképét. Ez a veszélyes politikai mutat­vány megszervezése azt a célt szolgálja, hogy alátámassza a ka­tonai kormányzat feje, Gholam Reza Azhari tábornok, nemrég el­hangzott kijelentését, miszerint Irakban a „csendes többség” az uralkodót támogatja. A SAH ELLENFELEINEK A MEGFÉLEMLÍTÉSÉT célzó kam­pány azonban könnyen balul üt­het ki, mert elfajulása esetén polgárháborúba torkollhat. Alig­hanem számol is a katonai kor­mányzat ezzel a veszéllyel, s ezért pénteken szigorú intézke­déseket jelentett be az utcai tün­tetések megakadályozására. A ti­lalom elsősorban a sah ellenzői­nek az utcáról való leparancso­­lását célozza, de vonatkozik a hatóságilag szervezett „szolidari­tási­" tüntetésekre is. A rendszer a jelek szerint nemigen bízik sa­ját „tömegbázisában", s inkább a hadseregre és az erősza­kszer­­vezetekre támaszkodik. Az ellenzék egyébként a rend­szerellenes harcot jelenleg a gaz­dasági területekre összpontosítja. A sztrájkok és a munkalassítá­sok következtében a gazdaság megbénulása fenyeget. A létfon­tosságú kőolajiparban a termelés a normálisnak egyötödére esett vissza. A­­világ második legna­gyobb olajexportáló országa ott tart, hogy kőolajtermékek beho­zatala iránt érdeklődik. Más ipar­ágakban vagy a közszolgáltatá­sokban sem rózsásabb a helyzet. A vámőrök nem vámolnak, a bank­tisztv­iselők munkalassító sztrájkot folytatnak és listákat terjesztenek a korrupciót főfog­lakozás­ként űző személyek va­gyoni helyzetéről. A HADSEREG LOJALITÁSÁN múlik elsősorban a monarchia léte. A csaknem félmilliós had­sereg tagjai zászlófelvonáskor minden reggel elmondják fohá­szukat, amelyben hűségükről biz­tosítják az „istent, a sahot és a hazát”. A sorrend egyelőre a va­lóságban sem változott, az ural­kodó még mindig megelőzi a ha­zát. A csak negyedrészben beso­rozott katonákból álló hivatásos hadsereg legfontosabb feladatá­nak tekinti a trón védelmét, a monarchia pedig megbecsüli pre­­toriánusait. Egy továbbszolgáló őrmester mintegy ezer dollárnak megfelelő havi zsoldot­ kap, egy hadnagy ennek a dupláját. . Mo­,­dem szolgálati lakások jutnak a katonáknak, ingyenes egészség­ügyi­­ ellátásban.»«&­ üdülésben ré­szesülnek — családtagjaikkal együtt — s vámmentes boltok­ban vásárolhatják a külföldi­ lu­­xusárat. Ebben a privilegizált helyzetben gyökeredzik a hadse­regnek a vasfegyelemmel és „nevelőmunkával" ösztönzött hű­sége az uralkodó iránt, aki egy­ben főparancsnok is. Nem tud­ni viszont, hogy idővel a kar­­hatalmi szerepre kárhoztatott hadsereg mennyire fogja bírni a néppel való konfrontálód sza­kítópróbáját. Már előfordult né­hány esetben, hogy a besorozott katonák a tüntetők helyett tiszt­jeikre fogták fegyverüket... A hadsereg felszerelése min­den szempontból korszerű. Becs­lések szerint az elmúlt húsz év során az udvar a kőolajbevéte­­lekből mintegy 36 milliárd dol­lárt hasított ki külföldi — első­­­sorban amerikai és angol­­ — fegyverek vásárlására. Ekkora hadsereg fenntartása jócskán meghaladja az ország védelmi szükségleteit. Ezt az uralkodó sem tagadta, amikor az évtized elején azt a célt tűzte ki, hogy 15 év alatt Irán olyan nagy­hatalommá váljék, amely „fele­lősséget vállalhat a kőolaja miatt stratégiailag roppant fontos kö­zép-keleti térség biztonságáért". Ez a „gebines csendőri” igény kezdettől fogva Washington tá­mogatását élvezte. A mostani válság azonban nemcsak a sah nagyhatalmi am­bícióit, hanem rendszerének létét is megkérdőjelezte. Érthető te­hát Washington aggodalma. „Túléli-e a sah a jelenlegi válsá­got, és hogyan?" —­­ kérdezték Carter elnöktől a múlt héten az újságírók. „Nem tudom, remélem igen" — hangzott az óvatos vá­lasz. Az amerikai elnök, miután támogatásáról biztosítota a csá­szárt, hozzátette még, hogy kor­mányának nem áll szándékában beavatkozni Irán belügyeibe, s reméli, ezt mások sem teszik. Az utóbbihoz hasonló figyelmeztetés hangzott el Moszkvából, amely nem maradhat közömbös, hogy mi történik déli határai mentén. Így egyelőre van rá remény, hogy az iráni válság nem fajul­­itás nemzetközi kérdéssé. HOSSZABB TÁVON a katonai kormányzat nem jelent megol­dást. A vallási ellenzékkel, amely inkább csak azt hangoztatja, amit , nem akar, de nincs vilá­gos pu­litikai platformja, aligha tud kiegyezni az uralkodó, mert annak vezetői nem hajlandók tár­gyalni vele,­­és távozását követe­lik.­ „Nem akarjuk sem a kapi­talizmust,­­ sem a kommunizmust. Iszlám jellegű társadalomért szál­lünk síkra” — hangoztatja Khomeini ajatollah, anélkül, hogy ír­.­­ Utóbbit, közelebbről meghatáro­zná. Ha még lehetsé­ges, a monarchia­ szem­pont­jából elfogadható megoldás a polgári ellenzékkel való együttműködés­ben keresendő. (Erre biztatja az uralkodót Washington is.) A hét elején a sah megbeszélést tar­tott Karim Szandzsabival, az el­lenzéki Nemzeti Front vezetőjé­vel, aki ez­­t megelőzően több hé­ten át börtönben volt, mert meg­látogatta Khomeinit. Szandzsabi azonban közölte: a Nemzeti Front a jelenlegi körülmények között nem hajlandó semmilyen kormányban részt venni. Nyil­vánvalóan azért, mert az ural­kodó még mindig nem barátko­zott meg az alkotmányos mo­narchia gondolatával. Pedig ez­. .idővel könnyen kevésnek bizo­nyulhat. Pálfi Viktor heti világhíradó • H­ETI VILÁG­H­Í­RADÓ • heti vilghíradó • • 'S 1­V'Vy.­­ 1. MOSZKVA: Több fontos dip­lomáciai esemény, tárgyalás szín­helye volt a héten a szovjet fővá­ros: ratifikálták a szovjet—viet­nami barátsági és együttműködési szerződést, a kétoldalú kapcsola­tok mélyítéséről, a közel-keleti helyzetről folytatott tárgyalást Szaddam Husszein iraki alelnök. Washingtonnal egyidejűleg beje­lentették, hogy Gromiko és Vance december 21. és­­ 22-én Genfben megbeszélést folytat a SALT—II. egyezmény megkötésé­ről; befejeződött a magyar—szov­jet gazdasági és műszaki-tudomá­nyos együttműködési kormánybi­zottság ülése, 2. SZÓFIA: A Béke és Szocializmus nemzetközi folyó­irat, valamint a Bolgár KP KB szervezésében nemzetközi ideoló­giai tanácskozást rendeztek „A szocializmus hatása a világra” té­máról. A magyar küldöttséget Óvári Miklós az MSZMP PB tag­ja, a KB titkára vezette. 3. BÉCS: Befejeződött a közép-európai had­erő- és fegyverzetcsökkentésről folytatott tárgyalás 16. ülésszaka. Eredmény ezúttal sem született, a nyugati államok elutasították azt a szocialista javaslatot is, hogy a résztvevők a tárgyalások ideje alatt ne növeljék fegyveres erői­ket e térségben. 4. TEHERÁN: Iránban továbbra is igen feszült a helyzet, folytatódik az olajipari sztrájk, a kormányellenes tünte­tők és a katonaság összetűzései­nek számos áldozatuk volt. 5. TOKIÓ: Egyhetes látogatásra a japán fővárosba érkezett Nguyen Duy Trinh, a VSZK miniszterel­nök-helyettese, külügyminiszter. 6. KAIRÓ—JERUZSÁLEM: Vance amerikai külügyminiszter ered­ménytelen közvetítő tárgyaláso­kat, folytatott a külön­ békeszer­­ződés megkötése körül felmerült egyiptomi—izraeli nézeteltérések elsimításáról. 7. LONDON: Az al­sóházban az ötszázalékos bérnor­­ma pénzügyi szakcionálásának kérdésében leszavazott munkás­párti kormány bizalmi szavazást kért, amelyet kis Többséggel meg­­nyert A H­ÉTEN TÖRTÉNT Tok­ió vendége Nguyen Duy Trinh vietnami miniszterelnök-helyettes és kül­ügyminiszter látogatása Japánban túlnő a két országot érintő kere­teken, figyelemre méltó adalékkal szolgál Tokió ázsiai politikájának megítéléséhez. Az augusztus 12-én megkötött japán—kínai béke és barátsági szerződés óta ugyanis sajátos ellenhatás érvényesül, a „kínai eufória” csillapodásával nagyobb teret kap az együttmű­ködésben meglevő — a hatalmi érdekek ütközéséből, a tajvani kérdés megítélésének különböző­ségéből, a területi vitából adódó — határok vizsgálata. Erre utal a kínai ellenséges akcióktól szenve­dő Vietnami Szocialista­ Köztár­saság magas rangú képviselőjének látogatása, és Szonoda külügymi­niszternek az a kijelentése, hogy Japán nem akar mindenben Kí­­nához igazodni. A szigetország most újabb nagyarányú hitelt nyújt Vietnamnak s mint a befo­lyásos Aszahi Simbun vezércikke aláhúzza: mindez „a japán—szovj­­jet kapcsolatok alakulására­ is ki­ható fontos tényező.” A japán Ázsia-politika elveit vázoló 1971 augusztusi Fukuda­­doktrina — amelynek végrehajtá­sa,mellett az új kormány is elkö­telezte magát — feltételezi, szük­ségszerűségként írja elő a nyers­anyagokban igen szegény ország számára az ázsiai kapcsolatok di­verzifikálását, a békés , egymás mellett élés politikájának segíté­sét. Bár Japánra a trilateralizmus amerikai elméletének alárendelve sajátos szerep hárulhat a war­shingtoni érdekek ázsiai közvetí­tésében. tokiói politikusok kieme­lik: míg az Egyesült Államok mind gazdasági, mind biztonság­­politikai szempontból mérlegeli a multipolárisnak nevezett világ problémáit. Japán hajlik arra, hogy elsődlegesen a gazdasági, szemszögéből nézze ezeket —, vagyis folytassa azt az egyen­súlyozó politikát, amelyben új amerikai bábáskodással tető alá hozott a­­ japán—jínai szerződés ,Uj­. Tfij­­Az­irtgazovince­g ! Bosszús megjegyzéssel illette a legújabb közel-keleti fejleménye­ket a Fehér Ház szóvivője. A kor­mány — jelentette ki — már két­szer annyi időt szentelt az izraeli —arab konfliktus rendezésének,­­mint például az amerikai munka­­nélküliségnek vagy az infláció megoldásának. S mint Vance kül­ügyminiszter e heti kairói és je­­ruzsálemi tárgyalásai mutatjak: ez az arány még tovább romol­hat ... Eredetileg azt tervezték, hogy­ vasárnap aláírják a különbéke-­ szerződést. A jelek szerint azon­ban Izraelnek nem sürgős a do­log: mereven elzárkózik attól, hogy kielégítse Szadat tekintély­­mentő követeléseit. Nincs szó alapvető változtatásokról. A kö­zös arab érdekeket feladó egyip­tomi vezetés nem a szerződés szö­vegén akar módosítani, csupán magyarázó levélváltást akar, amely X. tisztázná a ciszjordániai és gázai korlátozott autonómia dátumát; 2. egy évvel ezutánra tűzné ki a nagykövet­­cserét; 3. leszögezné, hogy a kü­lön­­béke-szerződés nem élvez prioritást az arab országokkal korábban kötött megállapodásokkal szemben; 4. elő­irányozná a békeszerződés felülvizs­gálatát két-öt év múlva. A Carter-kormány elismeri ezeknek a követeléseknek az in­dokoltságát (ha nem tenné, alig­ha tudná elfogadtatni az egyez­ményt más arab országokkal). Iz­rael azonban nemet mond. Mint Dajan külügyminiszter közölte, országa ellenzi a békeszerződés­nek és a megszállt területeknek, adandó önkormányzat kérdésének, összekapcsolását, s elvárja Egyip­tomt­ól, hogy a megállapodást ,,hatályosabbnak” tartsa a többi arab országgal kötött védelmi szerződéseknél. Vagyis a régi szó­játékkal élve: a farok csóválja a kutyát. Mivel azonban ez a mu­tatvány meglehetősen fárasztó, nehezen hihető, hogy sokáig hú­zódna. H. Gy

Next