Magyar Hírlap, 1980. január (13. évfolyam, 1-25. szám)

1980-01-20 / 16. szám

„ „ Ám :0b . iflßGHlR mSUßP _______________________________A H E T_____________________ / S. Hegedűs Lászlóé, a népfront titkáráé a szó Tanyák, falvak, városok A Hazafias Népfront alapvető politikai feladata a szocialista nemzeti egység, a szocialista hazafiság és a szocialista demokrácia erősítése. Másként fogalmazva, az a célja, hogy politikánk formá­lásába, megértésébe és végrehajtásába bekapcsolja a társadalom mind nagyobb részét, hogy ezt az országot úgy építhessük, hogy abban mind többen jól érezzük magunkat, tanyán, faluban vagy városban egyaránt. Mit tettünk, s mit teszünk a jövőben ennek érdekében? — erre kért választ L. Hegedűs Lászlótól, a Hazafias Népfront Országos Ta­nácsának titkárától lapunk mun­katársa, Fahidy­ József.­­ Az utóbbi négy évben kiszé­lesedett a Hazafais Népfront te­­lepüléspolitikai tevékenysége. Ezt alapvetően az indokolja, hogy egybevág a népfront politikai fel­adataival. Ha a városokban, a fal­vakban a társadalmat közéletiség­­re kívánjuk nevelni, akkor ebből nem hiányozhat a települések sor­sának formálása sem.­­ Az a tapasztalatunk, hogy a szocialista hazafiság és a szülő­föld szeretete olyan erő, amelyre mindennapi munkánkb­an, így jelenlegi gondjaink közepette is bizton támaszkodhatunk. Ennek az elkötelezettségnek az a jellem­zője, hogy kész ésszel (vélemé­nyével és javaslataival) és kézzel (értékteremtő munkával is)"részt­­venni a szűkebb pátria közügyei­ben és felvirágoztatásában. Ennek a magatartásnak a cselekvő tár­sadalmi egység szempontjából alapvető jelentősége van.­­ A különböző népfrontfórumo­kon a településfejlesztés egyes fő kérdéseivel külön-kültön is foglal­koztak. Tanácskozások voltak a ta­nyákról, az­ aprófalvakról, a nagy­községekről, a kis- és középváro­sokról, a nagyvárosokról. A tanács­kozásokon nézetek ütköztek és a vitákban n­é­p­f­ron­t - á­ll­á­s­foglalások fogantak meg. Hogyan lehet ezeket összefoglalni?. — A különböző tanácskozások, .. ..i .szervezésénél mindig az ér­­d­... e­zekkel és a leghozzáértőbb Sz1.­emberekkel találkoztunk. A vntak megáll­apí­tásairól közvetle­nül tájékoztattuk az illetékes, po­litikai és átjárói szerveket és egy­két­ év múlva hasonló körben visszatértünk a korábbi tanács­kozásokon fer­vetett problémákra. Így alakult ki a mozgalom állás­pontja, amit a teljesség igénye nélkül a következőkben lehet ösz­­szefoglalni. — A tanyákról szólva tekint­sünk el a településtípus kialaku­lt­ainak izgalmas és változatos történelmétől. Csupán azt szük­séges leszögezni, hogy a létrehozó (földrajzi, gazdasági, társadalmi) körülmények egy része ugyan lé­nyegesen változott, nagyobb ré­szük azonban máig hat. E tartó­san ható tényezőkkel a­­település­­fejlesztésben távlatokban is tö­rődni kell. A tanyákkal (de a kül­területi lakott helyek más típu­saival is), mint település­szerke­zetünk legkisebb egységeivel a jövőben is számolni kell. A ta­nya megfelelő adottságok, szabá­lyozás és támogatás esetén teljes értékű lakássá fejleszthető é­s be­illeszthető tel­epülés rends­zerün­k­­­be.­­ Egyes helyeken az állami gazdaságok és a mezőgazdasági termelőszövetkezetek még ma is erőteljes „tanyafelszámolási prog­ramokat” szorgalmaznak. Véle­ményünk­ szerint ezek csak akkor indokoltak, ha nyomós termelési érdekek fűződnek hozzájuk és úgy kell eljárni, hogy a tanya szanálásából az ottlakóknak anyagi és emberi hátrányuk ne származzék. A másik lényeges fel­adat, hogy minden tanyai lakos számára, a tartósan fennmaradó és a fokozatosan­­ megszűnő ta­nyák esetében­­is, a lehetőségek szerint biztosítani kell az alapve­tő ellátást. Népfron­tfeladat, hogy a tanyai lakosságot is vonjuk be a közéletbe, különösen abba, hogy sorsukról, fejlődésükről velük együtt kell dönteni. — A tanya és az aprófalvas k­ö­­zött nincs lényeges különbség. Ezt hogy ítélik meg? Mi legyen a pár száz lélekszámú helységek sorsa? — Az apró­falu település­szer­kezetünk másik kritikus pontja. Majdnem kétezer ilyen községben mintegy másfél millióan élnek. Jelentős társadalmi rétegről van tehát szó, ezért a népfront időről időre megteremti az aprófalvak népének fórumait. Az állásfogla­lás egyértelmű: csökkenteni kell a falu és a város közötti különb­ségeket. Ez nem valami falusi romantika, hanem alapvető poli­tikai cél. Az elmúlt évtizedekben évszázadok mulasztásait pótoltuk. Erőteljesen fejlődött a közleke­dési hálózat és a falusi házak na­gyobb részét újjáépítették, kor­szerűsítették. A falvak gazdasági­­társadalmi helyzetében a mező­­gazdaság szocialista átszervezése, az erdők államosítása, az iparfej­lesztés és számos intézmény ösz­­szevonása lényeges változásokat okozott. Ezek hatására növekszik vagy csökken egyes falvak lako­sainak száma. Az objektív körül­mények mellett azonban szubjek­tív nézetek is vannak. Sokan hi­vatalos helyeken is ,,szerep nél­külinek”, vagy­ éppen „elhalónak” minősítették az ilyen falvak szá­zait.­­ Ezzel szemben az aprófal­vak­ lakosságának csökkenése las­sul (egyébként a csökkenés egy része városhoz csatolásból, tehát nem tényleges átköltözésből szár­mazik) és egy időben új falvak is születtek. A felszabadulás után mintegy 150 tanyaközpontból lett falu, a puszták, a tanyabokrok, tanya- és majorközpontok egy­ ré­sze is „falusiasodon”. — Az ország lakosságának jelen­tős hányada él falun. Hogyan lát­ják a településfejlesztés szempont­jából e falvak jövőjét, sorsát? — A falvak fejlesztésében is a szélesebb értelemben vett alap­ellátás fejlesztése a legfontosabb. Az­ anyagi sigyelem mellett na­­gyobb közéleti gondoskodás is szükséges, hogy a hi­rtelen ülések ne érezzék magukat elhagyatott­nak. A népfront ezért­ mindenütt önálló bizottságot működtet és se­gíti az­ ott dolgozó tanácstagi cso­port munkáját, hogy a székhely­­köz­ségben a társközség részérde­keit megfelelően képviselhessék. — A nagyobb falvak, a köze­pes és a nagyközségek típusa a magyar településszerkezet jel­legzetes sajátossága. Lényege, haem történelmi és gazdasági ha­tásokra ezeken a településeken városa­­s lakosság él­ falusi körül­mények között. E területekről is jelentős az elvándorlás. Itt az alapellátás fejlesztése mellett cé­l­szerűen megoldható a középfokú ellátás egy része, a városias fej­lesztés i­s.­­ A kis- és középvárosok jelentik településhálózatunk gerincét. Amel­lett, hogy külsejében és fejlettsé­gében nagyobb részük falusias, a városias jellegnek már kulturális, gazdasági és társadalmi hagyomá­nyai vannak. E városok fejlesztését néhány évtizedig a felszabadulás után is elhanyagoltuk.­­ Fontosságukat településfej­lesztésünkben az jellemzi, hogy e városok a hozzájuk tartozó, vonzódó falvakkal együtt terme­lési, ellátási és igazgatási egysé­get képeznek és így egységben fejleszthetők. A városban és von­záskörzetében élő lakosság élet­feltételeinek és szükségleteinek nagy többségét itt kell biztosíta­ni. — Ezek a településpolitikai egységek sokszor várospárok vagy városcsoportok körül ala­kulnak ki. Nem célszerű, hogy minden középfokú intézmény egy városba tömörüljön, ha egy má­sik településen a körülmények — a hagyományok, vagy a természe­ti adottságok alapján — kedve­zőbbek. A koncepciók sablonom alkalmazása, különösen a város­­tömörülések alárendelt városai­ban, rossz hangulatot teremthet. Tehát egy város ,,kiemelt fejlesz­tése” a másik rovására, a város­csoport összehangolt fejlesztése helyett, politikai és anyagi hát­rányokkal jár, az arányos fejlesz­tés ezzel szemben a mai és a táv-S. Hegedűs László 1921-ben, Nagykőrösön született. Már a fel­­szabadulás előtt bekapcsolódott a haladó parasztifjúsági mozgalom­ba, így került kapcsolatba az el­lenállási mozgalommal is. A fel­­szabadulás után a Nemzeti Pa­­rasztpárt politikai bizottságának tagja és ifjúsági szövetségének el­nöke volt. Először 1949-ben vá­lasztották országgyűlési képvise­lővé. A Földművelésügyi Minisz­tériumban, kísérleti gazdaságban, majd szülővárosában, Nagykőrö­sön a termelőszövetkezetben dol­gozott. A népfrontmozgalomban 1945 óta visel tisztségeket, nyolc éve a Hazafias Népfront Orszá­gos Tanácsának titkára. lati célok megvalósítására anya­­gi erőket szabadít fel és nagyobb társadalmi támogatást kap.­­ Budapest és az öt nagyváros esetében a koncepciók időtállóak.­­ Ezek Budapest növekedésének és a gazdasági-kulturális túlsúlyának­­ mérséklését és az ellenpólusok, az­­ öt nagyváros kiemelt fejlesztését cé­­­­lozzák. A megvalósítást, az teszi kér-­­ désessé, hogy a beáramló népesség­­ letelepítése az e célra fordítható­­ anyagi eszközök nagy részét leköti.­­ Tovább növelte az aránytalanságo­kat néhány megyeközpont túlzott mértékű fejlesztése is. Mi erről a véleménye? — Mivel a nagyvárosok fejlesz­tésére fordított összegek növelésé­re kevés lehetőség van, a városi lakosság­­ életkörülményeinek ja­vítása és a felsőfokú intézmény­­hálózat erőteljesebb fejlesztése csak úgy lehetséges, ha a lakos­ság beáramlása, lényegesen mér­séklődik.­ A népfrontnak az a vé­leménye, hogy­­ az alapvető po­litikai célkitűzéseknek megfele­lően — az eddigieknél kiegyenlí­tettebb, összehangoltabb telepü­lésfejlesztésre van szükség.­Ilyen javaslatokat terjesztettünk a kor­mány elé és reméljük, hogy a te­lepüléshálózat-fejlesztési koncep­ció végrehajtásának során ezek­ az észrevételek érvényesülnek. — Miyen javaslatai vannak mind­ezek alapján a mozgalomnak a jö­vőre vonatkozóan? — Azok az alapvető politikai célkitűzések, amelyeket a párt kongresszusai, a népfrontkong­­reszusok és a kormányprogramok is kijelöltek, nem kívánnak mó­dosítást.. A feladat tehát, hogy a gyakorlat még következetesebben és eredményesebbet­ dolgozzon az időtálló határozatok végrehajtá­sán. Lényegében azon, hogy az ország egész lakosságának, lakó­helyi és életkörülményei legye­nek kielégítettebbek és a fejlődés legyen összehangoltabb. A fej­lesztés összegét eddig úgy osztot­tuk el, hogy a nagyvárosokra ju­tott 50—55 százalékuk, a megye­­székhelyekre 20—25 százalékuk, a többi városra 15—17 százalékuk és a falvakra 9—10 százalékuk Véleményünk szerint e szerkeze­ten abban az irányban kell vál­toztatni, hogy néhány százalék­kal nagyobb összeget fordítsunk a falvakra és lényegesen többet a települések gerincét képező kö­zép- és kisvárosok na­­gyobb részét. A kiegyenlítettebb településfej­lesztés jelentős anyagi esz-közö­ket szabadíthat fel. S jelentős az az előny is, ami a társadalom egyetértése és cselekvőkészsége révén keletkezik. A SZÚRÓPRÓBA utinszerűen szokás ilyentájt , feltenni a kérdést: milyen­­ volt a start, mit ígér az évkezdet a következő hónapokra? Már hallgatnánk is a megszokás jelzéseire, felidézve a szintén ha­gyományos képeket, ám ezt az esztendőt nem sorolhatjuk a töb­bi közé, e kezdeti szúrópróbát il­letően sem. Hagyjuk tehát a szil­veszter utáni csikorogva induló első műszakok rossz teljesítmény­diagramjait, a másnaposság miat­ti igazolatlan napok fölemlege­tését. Nem csupán azért, mert évtizedeken át erről szóltunk, ha­nem mert 1980 csakugyan más szempontot követel. Feladataiban, feltételeiben , leginkább tétjé­ben mást. Előttem a két hét utáni hiva­talos pillanatkép a legfontosabb folyamatokról: kielégítő ütemben, jól láttak munkához a vállalatok, üzemek, intézmények. A terme­lést nem zavarta elháríthatatlan akadály: az anyag- és energia­­ellátás általában biztosított volt. Még az égi ajándék, a hó is jó­kor érkezett: betakarta a ve­tést a két számjegyű fagyok elöl. Ahogy a mezőgazdaság szakem­berei mondják, a valószínűség szerint kedvezően telelhet a bú­za. Fontos az is, amit D­recin József, az Országos Tervhivatal elnökhelyettese a televízió Koc­kázat című műsorában jelentett be: a jelzettnél és a vártnál job­ban javult tavaly a külgazdasági egyensúly, s jóval kevesebb lett 1979-ben a tőkés passzívum. So­ha rosszabb hírt az év elején! De nézzük a részleteket. A Vo- Slán szerint — megrendelései sze­izmográfként jelzik a termelő fo­­llyamatokat — a tavalyinál két-­­szer-háromszorta kisebb a fuvar­­­igény. Azaz, sokkal több kocsi isáll a garázsban, a telepeken, mint­­tavaly ilyenkor. Ez arra utal, a hogy a vállalatok igyekeznek­­megfontolni, mire vegyék igénybe fezt a január óta megdrágult szol­­lgáltatást. Másrészt persze, jelez­­­heti ez azt is, hogy a vállalatok a saját gépkocsijaikat jobban ki-­s használják, csak úgy, mint azt: a megszokottnál kevesebb a meg­mozgatandó áru. Érdekesen hát- szerezi az álló teherautók ügyét néhány ipari nagyvállalat tapasz­talata : partnereik, a felhasználók a szokásosnál (a tavalyinál) ke­vesebb terméket rendeltek. Kü­lönféle szerelési árukból, például szigetelt vezetékből észrevehető­ben mérsékeltebb a kereslet, és ez állítják — egyaránt mutatta a körültekintőbb készletezési tö­rekvéseket, meg azt is, hogy 1980- ban fölülvizsgálnak egy sor be­ruházást, s csökken az építési igény. Mindezek a nem általáno­sítható tapasztalatok kedvezőnek minősülhetnek. Ám akadnak másmilyenek is. Egyik könnyű­ipari vállalatunk vidéki üzemé­ből kaptuk a hírt a múlt héten: még mindig nincs fogalmuk ar­ról milyen árakkal, bértömeggel dolgoznak 1980-ban. Ezek hiányá­ban nem tudnak szerződést köt­ni, s hozzáfogni munkaszervezési, létszámgazdálkodási intézkedé­seikhez. Sürgetéseikre a vállalati központból tömör válaszokat kap­nak : türelem. Ugyancsak az idei vállalati te­vékenységgel függ össze egyfaj­ta különös visszahúzódás. Több vállalat igazgatója fogalmazott úgy beszélgetésünk közben, hogy az idén hangfogó került a nép- Gazdasági tervre, tehát hangfo­gót kell tenni a vállalati törek­vés­ökre is. Másként fogalmazva: a­kár­ versenyképes, kereseti ter­méket készít a vállalat, akár nem , ők visszafogják a termelést, csökkentik a szerződött mennyi­ségeket. Aligha kell magyarázni, mek­kora félreértésen alapul ez a föl­fogás, ez a fajta értelmezése a népgazdasági céloknak! A rend kedvéért ismételjük meg: a terv szerényebb növekedési ütemmel számol, de nem azt írja elő, hogy minden vállalatnak vissza kell fognia termelését. Éppen ellenkez­ő meg­ a mérsékelt növekedésnek úgy szükséges" „előállnia”, hogy közben a termelés szerkezete gyorsított ütemben korszerűsöd­jön. Hogy a nem hatékony, társadalom terheként cipelt, veszteséges termelés a lehetőség szerint csökkenjen, megszűnjön, a progresszív munka, a hatékony értékképzés viszont dinamikusan, akár az átlagos növekedési ütem többszörösével fejlődjön. Csak így javíthatjuk gazdaságunk külpiaci egyensúlyát, folyamatosan kielé­gítve a hazai igényeket. A félre­értést sürgősen helyre kell iga­zítani, mert különben nemkívá­natos következményei lehetnek , amelyre máris emlékeztetnek például az elmaradt szállítások, a szaporodó hiánycikklisták, s a feszítő importigények. De érdemes néhány mondás erejéig még elidőzni a vállalati „önmegtartóztatásnál”, mivel okai között kimutatható sok olyasmi, ami sajnos­­ válto­zatlanul makacs kísérője maradt a gazdálkodásnak. Ez is egy év kezdeti szúrópróba „eredmé­nye" . . Kimutatható ugyanis a vállalkozó kedv hiánya, a biz­tos középút hamis jelszava mögé bújtatott kisszerű­ség, az óvatos­kodó bizonytalanság. Mert elhangzik — mintegy a start mellékzöngé­jeként — az is, hogy az új szabályozók, kivált-­­­képpen az ár- és érdekeltség rendszer, eleve csak bizonytalan­sággal járhat, amíg bele nem ivódik a gazdálkodás minden por­­cikájába. Állítják, nem lehet „egyből” megtanulni újmódit számolni. Sok probléma születő abból, hogy a termelő ijedten veszi tudomásul, az exporthoz igazodó termelői ár nem hagy nyereséget. Ki fizeti ezt meg ne­kem, — kérdi,é­s szinte auto­matikusan dönt a veszteséges ter­mék sorsáról. Már tudjuk: a megszüntetés csak a legutolsó lé­pés lehet, amikor nincs más mód­szer arra, hogy az árut nyere­ségessé tegyék. Dehát addig hosszú az­­út, sok lehetőség van a célszerű változtatásra. Meg kell próbálni egy tizedestörttel egy­szerűsíteni az adminisztrációt, megváltoztatva termelők és az alkalmazottak arányát, új szer­­vezési módszerrel megtakarítani a fölösleges embereket, az anya­got, energiát. Hogy ez járható út, arra is akad már példa bő­ven. A refrénszerű panaszkodni a szabályozókra csak az önlesze­relésre alkalmas. Úgy tűnik — bár ez sem elhanyagolható ta­pasztalás most —, a szabályo­zók megpuhítására irányuló ösz­­szefonás az idén nem kecsegtet sikerrel. Ismét igazolódik, hogy a ne­hezebb út a célravezetőbb és ér­tékesebb. Az új esztendő, az in­dulás hírei közé tartozik a szén­bányászok értő vállalkozása. Pi­henőnapjaikon is lemennek a bá­nyába, és minden hangzatos, „széncsatás” hírverés nélkül meg­kísérlik a tervezettnél jobban fes­sül­ten­i-kiegészíteni energiakész­­leteinket, kiváltképpen, hogy külföldről mind drágábban, ne­hezebben tudjuk beszerezni a fű­tőanyagot. A másik: az erdésze­tek, a fafeldolgozó ipar mindent megtesz, hogy segíthessen a bú­toriparnak — ne legyen termelést akadályozó hiánya faanyagból. Tudvalevő, fából kevesebbet tu­dunk beszerezni külföldről, mint korábban. És nem nagy ügy, de azért ide illik: vas-nagykereske­delmi vállalatunk több tucat téesz-melléküzemágat keresett fel és győzött meg, sorra kötötte-köti azokat a termeltetési szerződé­seket, amelyekkel a lakosság ál­tal keresett sok aprócikkellátás­ról gondoskodik. Tőkés import helyett, olcsóbban. Hogyan indultunk hát? Akad ilyen és olyan tapasztalat, jó meg rossz is. Az összkép nem elkedvetlenítő. Ám az idei esz­tendő súlya, férje tetézi a ko­rábbiakét: bonyolódó világhely­zetben, zsúfolt feladatlappal, sok tekintetben új feltételrendszer­ben kell dolgozni, s ez erőtel­jesen aláhúzza teendőink lecké­jét. Bár az elmúlt két hét után szó sem lehet mélyreható, át­fogó elemzésekről — a szúrópró­bák eredményeire azért érdemes figyelni. A jókra is, de még inkább a nem jókra. MATKÓ ISTVÁN 1980. JANUÁR 20. VASÁRNAP □

Next