Magyar Hírlap, 1980. november (13. évfolyam, 257-281. szám)

1980-11-01 / 257. szám

KÜLFÖLDI LAPOKBÓL Az amerikai kormányzat nagy figyelmet kíván fordítani Latin- Amerikára, amit Edmund Muskie külügyminiszternek a közeli na­pokban kezdődő látogatásai is je­leznek. Az amerikai külügyminiszté­rium latin-amerikai osztályán gondban vannak... még nem tudták eldönteni, ho­gyan tarthatnák fenn a jövőben is ezt az idilli állapotot. A keményen befogott diktáto­rok eddig teljesítették feladatu­kat ... (.Rajzainkat a Chicago Sun-Times, a Horizont, a Novoje Vremja, az Iz­­■'tesztyija és a Nouvel Observateur című lapokból kölcsönözü­ük.) ezért is pumpálják a segélyeket például a salvadori juntának. Y (?n V v ! ■ | N­I | \ | 4­2 1980.NOVEMBERI,SZOMBAT NEMZETKÖZI POLITIKA \LW ÜL3GYE!? HÍRIN­P —............................................. —— ------------------ | , ..................." Algéria ünnepén Losonczi Pál, az Elnöki Tanács elnöke, az algériai nemzeti ünnep alkalmából táviratban üdvözölte Bendzsedid Sadlit, az Algériai Demokratikus és Népi Köztársaság elnökét. Lázár György, a Minisz­tertanács elnöke Mohamed Benahmed Abdelghani miniszterelnöknek, Paja Frigyes külügyminiszter Mohamed Szeddik Benjahin külügy­miniszternek küldött üdvözlő táviratot. Li­sszónkat évvel ezelőtt, 1954. é’ november elsején az algériai szabadságharcosok összehangolt támadást indítottak mintegy hat­­van-hetven francia katonai és rendőri állás ellen: kezdetét vet­te a nemzeti függetlenség meg­szerzését célzó fegyveres felke­lés, amelyre a jelszót három hét­tel korábban adta ki a „kilenc testvér”, a felszabadító háború történelmi vezetői. Bizottságuk az akkor szerveződött ALN-t, a nemzeti felszabadítás hadseregét bízta meg a végrehajtással, míg a politikai irányítás nehéz fel­adatát az FLN-re, a nemzeti fel­szabadítási frontra bízta. Az ALN végeredményben az FLN fegyve­res karja, az FLN pedig az ALN harcának szervezője lett, a front és a hadsereg volt a két vezető erő, közöttük rendszeresen cseré­lődtek az emberek. A háború nyolc kíméletlen éve szentesítette ezt a gyakorlatot, s tette a mo­dern algériai államéleti íratlan szabályává. Huszonhat évvel ezelőtt Algé­ria tipikusan gyarmati társada­lom vált. Egymillió európai, túl­nyomórészt francia, bitorolta az ország természeti kincseit, gya­korolta a gazdasági és a közigaz­gatási hatalmat, szokásaiban, életmódjában élesen elhatárolód­va a nyolcmillió „muzulmántól”, akiktől még a nemzeti hovatar­tozás tudatát is megpróbálták megtagadni. Az algériaiak túl­nyomó része falun, középkori vi­szonyok között tengődött, 94 szá­zalékuk írástudatlan volt. A mai Algéria 19 millió lako­sa öntudatos állampolgára füg­getlen hazájának. Az ország ha­talmas léptekkel iparosodott, az egy főre jutó nemzeti jövedelem — Dél-Afrikát leszámítva — a legmagasabb Afrikában. A társa­dalom kiegyenlítődött, megszűnt az égbekiáltó nyomor, gyors vá­rosiasodás következett be. Az arab kultúra visszanyerte jogait. Kialakultak és megszilárdultak az algériai társadalmi, gazdasá­gi és politikai élet intézményes keretei. A fejlődés alapjául szol­gáló Nemzeti Charta a szocializ­musban jelölte ki a célt. Az FLN idén megtartott kongresszusával lezárult a párttá szerveződés fo­lyamata, s ugyanezen a tanács­kozáson elfogadták az extenzívről az intenzív fejlesztésre való át­térés programját is. Ez a termé­szeti kincsekkel való takaréko­sabb gazdálkodást és az emberi szükségletek teljesebb kielégítését foglalja magában — anyagiakat és szellemieket tekintve egyaránt. Ahogy huszonhat évvel ezelőtt a nemzeti függetlenség kivívá­sáért indult meg a harc, s ez tu­datosan párosult a társadalmi forradalom végrehajtásával, ugyanúgy e társadalmi forrada­lom eredményeire építve ma újabb, nem kevésbé fontos, de a körülmények hatalmánál fogva természetesen békésebb harcot vív meg Algéria: a külső gazda­sági feltételektől való független­ség harcát. Jele ennek az adós­ságállomány csökkentése, a hitel­­felvétel korlátozása, a tőkés köz­reműködés mérséklése, és olyan diverzifikálási politika kialakítá­sa, amely azt tekinti feladatának, hogy az átlagosnál gyorsabb ütemben bővítse a kapcsolatokat a harmadik világgal és a szocia­lista országokat, vagyis Algéria természetes szövetségeseivel. Algéria egész, 26 évre vissza­tekintő külpolitikája, az afri­kai és arab ügyekben játszott haladó szerepe, az el­ nem kötele­zett országok között kivívott te­kintélye, jó kapcsolatai a szocia­lista országokkal teszik magától értetődővé a gazdasági döntést is. Szovjetunió Jövőre bevezetik a r­yári időszámítást (TASZSZ) 1981. április 1-től a Szovjetunióban bevezetik a nyá­ri időszámítást — írja pénteki számában a Trud című szovjet szakszervezeti lap. Az október 1-ig tartó időszakra egy órával előreállítják az óra­mutatót. Az új határozat előké­szítésekor a szovjet szakemberek figyelembe vették más országok — a többi között Csehszlovákia, Bulgária és Lengyelország — ez­zel kapcsolatos pozitív tapaszta­latait. Előzetes számítások szerint a nyári időszámítás bevezetésével a Szovjetunió évente több mint 2 milliárd kilowattóra villamos energiát takaríthat meg. Az új időszámítás rendszere jobban megfelel majd az emberi szer­vezet bioritmusában történő év­szakonkénti változásoknak, mi­vel a nappali világosságban az emberek aktív tevékenysége sok­kal hatékonyabb. A plusz egy nappali óra elősegíti a pihenés körülményeinek jobb kihasználá­sát is — írja a Trud. A szakszervezetek hozzájárulása Sínen a nyugatnémet kormányprogram Sándor István, az MTI bonni tudósítója jelenti: Fontos szakaszukhoz érkeztek Bonnban a szociáldemokraták és a szabaddemokraták kormány­alakítási tárgyalásai. Schmidt kancellárnak sikerült biztosítania a szakszervezetek támogatását a koalíció takarékossági program­jához. Az SPD és a szakszervezeti szö­vetség vezetőinek tanácskozásán a szakszervezetek képviselői ki­jelentették: tudatában vannak az NSZK gazdasági problémáinak, és nem áll érdekükben a tartós társadalmi konfliktus. Ezzel fontos akadály hárult el az új kormányprogram útjából: a jövőre gazdasági pangással, egy­milliós munkanélküliséggel, és négy százalék feletti inflációval számoló Schmidt-kormány egyik legfontosabb feladatának az ál­lamháztartás deficitjének csök­kentését és az áremelkedések megfékezését tekinti. Ennek elő­feltétele a nyugatnémet vezetők szerint az, hogy a tavaszi bértár­gyalásokon a dolgozók „önmeg­tartóztatást” tanúsítsanak. Könnyűnek bizonyult a megál­lapodás a két koalíciós partner között a külpolitikai irányt ille­tően. Az NSZK folytatja eddigi kettős politikáját: a NATO és a nyugati gazdasági szövetség erő­teljes támogatása mellett a pár­beszéd és az együttműködés fenn­tartására törekszik a szocialista országokkal. A bajor Keresztényszociális Unió (CSU) parlamenti képviselő­­csoportja háromnapos zárt ülésen elutasította a CDU—CSU keleti politikája felülvizsgálatának gon­dolatát. A CSU a szocialista orszá­gokhoz fűződő viszony ápolását változatlanul a régi feltételekhez köti, és csak akkor hajlandó együttműködni a kormánnyal, ha az „tudomásul veszi az új reali­tásokat” és „belátja eddigi keleti politikájának teljes kudarcát”. A kisebbik keresztény párt me­rev magatartása kellemetlen hely­zetbe hozta a bonni keresztény­­demokrata pártvezetőséget. Görögország „megtérése" A Rogers-terv kárvallottja MÁR A KILÉPÉSKOR — hat évvel ezelőtt — világos volt: csu­pán idő kérdése, hogy Görögor­szág területén akkor már meg­­hal szervezetébe. A szakításra 1974 nyarán, az athéni katonai junta dicstelen bukása után ha­talomra került Karamanlisz-kor­mány kelletlenül, a közhangulat­nak engedve határozta el magát. Ezzel kívánt tiltakozni amiatt, hogy a NATO nem akadályozta meg Törökországot Ciprus — tö­rökök lakta — északi részének megszállásában. Ám, a Görögor­szág területén akkor már meg­lévő amerikai katonai támasz­pontok maradtak, s ezzel gyakor­latilag a paktum katonai jelenlé­te is. A görög kormány pedig 1976- ban jelezte először nyilvánosan is, hogy vissza kíván térni a NA­TO katonai intézményeibe. Athén azonban olyan árat sza­bott, amelyet a szervezet — első­sorban Törökország határozott el­lenzése miatt — nem tudott meg­adni. A ciprusi ügy rendezése és az Égei-tenger fölötti ellenőrzés kérdésének tisztázása szerepelt a görög feltételek között. Ankara viszont — külön felbőszülve­­ az amerikai törvényhozásnak a cip­rusi invázió miatt ellene elrendelt fegyverszállítási embargója miatt — jó ideje hallani sem akart ró­la, hogy egymaga fizesse meg az atlanti egység árát. Ezért követ­kezetesen megvétózta Athén új­­rafelvételi kérelmeit abból a meg­gondolásból, hogy Görögország távoltartása a szervezettől erősíti tárgyalási pozícióját. Ennek kö­vetkeztében négy évig húzódtak el a többoldalú tárgyalások. Időközben azonban történt egy s más, ami eredeti álláspontjuk módosítására késztette a szemben álló feleket, így például a Török­ország elleni amerikai fegyver­szállítási embargó feloldása. A „kibékülésnek” kedvezett Görög­ország belépése a Közös Piacba is. Athén ettől több száz millió dolláros segélyeket remél a gaz­daság és az infrastruktúra fejlesz­téséhez az EGK különböző alapjai­ból. . TM . .. / ............. A NYUGAT NYOMÁSA ATHÉNRE a NATO katonai szer­vezetbe való „visszaintegrálódá­­sért”, ebben az évben erőteljesen fokozódott. A szövetség európai haderőinek amerikai főparancs­noka, Bernard Rogers tábornok, az elmúlt hónapokban gyakori vendéggé vált Athénben és An­karában. Ő volt a szülőatyja an­nak a receptnek amely a paktum délkelet-európai gyengélkedő szárnyát hivatott meggyógyítani. A Rogers-terv lényege: Görögország előbb lépjen vissza a katonai szer­vezetbe, majd utána tárgyalások útján rendezze vitás kérdéseit Tö­rökországgal. Athén kezdetben ragaszkodott hozzá, hogy a tárgya­lások előzzék meg a visszatérést, amelyre azok kimenetelétől füg­gően kerülne sor. A már említett két feltételt további kettővel tol­dotta meg: a nemzeti haderő fe­letti teljes és kizárólagos ellenőr­zés, valamint Görögország komp­lett védelme háború esetére. Az utóbbi hetekben a belpoli­tikai okokból — egyszerre csak a Ras­isz-kormánynak is sürgős lett a visszatérés. A kormányon lévő Új Demokrácia a jövő évi válasz­tásokra kacsintva hozta meg dön­tését. A legnagyobb ellenzéki párt, a Papandreu vezette Pán­­hellén Szocialista Unió (PASOK), építve a görög közvélemény Amerika- és NATO-ellenes érzel­meire, arra készült, hogy ezt a kérdést a választási kampány központi témájává teszi. A PA­SOK egyébként a NATO-ból va­ló teljes kilépés és az amerikai bázisok eltávolításának híve. Eb­ben a kérdésben viszont az Új Demokrácia nem hajlandó vállal­ni az erőpróbát, ezért inkább „előre menekült”, vagyis kész tény elé állította az országot. ATHÉN EZÉRT ELLENNYO­MÁST fejtett ki az utóbbi hetek­ben szövetségeseire. Ballisz mi­niszterelnök közölte: az ameri­kai támaszpontok státusáról szó­ló új egyezményt addig nem ter­jeszti jóváhagyás végett a par­lament elé, amíg nem rendezik Görögország kapcsolatát a NA­­TO-val. Külügyminisztere, Mico­­takisz pedig azzal is „fenyegető­zött” a hónap elején, hogy Görög­ország teljesen kilép a NATO-ból, ha néhány héten belül nem sike­rül megoldást találni a kérdésre. A „megoldást” időközben meg­találták: Görögország ismét tel­jes jogú tagja a szövetség kato­nai szervezetének.­­Hogy milyen feltételek mellett, még nem telje­sen világos, mert az erről szóló megállapodás részleteit nem hoz­ták nyilvánosságra. Lényegében azonban a Rogers-terv érvénye­sült, ami azt is jelenti, hogy a legnagyobb engedményeket At­hénnek kellett megtennie. A visz­­szatérésre anélkül­ került sor, hogy Görögország előbb tárgyalá­sokon rendezte volna vitás ügyeit török szövetségesével. Aligha va­lószínű, hogy a NATO garanciát­­ vállalt volna Görögország biz­tonságáért, bármely háború eseté­re. Athén ugyanis elsősorban at­tól tart, hogy formális szövetsé­gesével, Törökországgal kevered­het háborúba. Ha pedig erre mégiscsak sor kerülne, a NATO abban a képtelen helyzetben ta­lálná magát, hogy egyik tagorszá­gát a másikkal szemben kell meg­védenie. A KOMPROMISSZUM ÁRAT — mert kiegyensúlyozott komp­romisszumról itt nem beszélhe­tünk — Athénnek kellett megfi­zetnie. Ciprus 1974-ben történt török invázióját megelőzően Gö­rögország szinte teljes mértékben gyakorolta az Égei-tenger feletti fennhatóság jogát Ezt követően azonban Törökország azzal a köz és vetéléssel állt elő, hogy a tenger keleti részében őt illeti meg az ellenőrzés joga. Válaszul Athén, a biztonsági feltételek hiányára hi­vatkozva, lezárta az Égei-tenger feletti légteret. Ez év elején vi­szont megállapodtak, hogy Gö­rögország feloldja a „zárlatot”, Ankara pedig eláll korábbi kö­vetelésétől. Csakhogy a Rogers-terv egyik záradéka azt is kimondja, hogy az 1974-es évet megelőző s e kérdésre vonatkozó megállapodá­sok semmisek, ezért a két érde­kelt félnek tárgyalások útján, új egyezmények megkötésével kell rendeznie vitáját. Vonatkozik ez a tengerfenéken található kő­olajforrások kiaknázási jogára is. E tárgyalásokon pedig — a korábbi állapotot figyelembe vé­ve — csak Görögországnak van miből engednie. A görög közvélemény országos méretű tüntetéssorozattal tiltako­zott kormányának megalkuvó döntése, országának a NATO ka­tonai aktába való visszaterelése ellen­. Erősödik a meggyőződés, hogy a reintegrálód­ás nem Gö­rögország nemzeti, hanem a NA­TO általános stratégiai érdekeit szolgálja. Az a lehetőség viszont, hogy a jövő évi választási kam­pány középpontjába a NATO-tag­­ság kérdése kerül, továbbra is nyitva áll. Különösképpen azért, mert a Törökországgal fennálló vitás kérdések változatlanul nyi­tottak, és a felek álláspontja kö­zötti távolság a visszatéréssel egy szemernyit sem csökkent. R . Pálfi Viktor A Görög KP és az AKIZ állásfoglalása (TASZSZ) A Görög Kommu­nista Párt és a Ciprusi Dolgozó Nép Haladó Pártja (AKEL) fel­szólítja a két ország népét, hogy fokozza harcát az enyhülésért és a békéért. A két párt vezetőinek október 28—30. között Nicosiában megtartott találkozójáról kiadott közös közlemény szerint, Görögor­szág visszatérése a NATO integ­rált katonai szervezetébe árt Gö­rögország nemzeti függetlenségé­nek és szuverenitásának, s nega­tív következményekkel jár Cip­rusra nézve is.

Next