Magyar Hírlap, 1983. május (16. évfolyam, 102-127. szám)

1983-05-01 / 102. szám

2 1983. MÁJUSI, VASÁRNAP ___________________NEMZETKÖZI POLITIKA Miopb Hmtop “­­f Wjotin III­­ r­n­o Az FKP és a szocialisták A válóper elmarad HÁZASSÁGHOZ hasonlította a Washington Postnak adott in­terjújában a francia szocialisták és kommunisták kormányzati szövetségét Charles Fiterman, a kormány közlekedési minisztere, a kommunista párt „második em­bere”. Hozzátette: az együttélés mindig problémákkal jár. Ilyen­kor az a fontos, hogy szembenéz­zenek velük, megvitassák és kö­zös megoldásokat találjanak. „Ezt tettük 1981 óta — ezt kell folytatnunk”. Fiterman hasonlatát kibővítve nyilvánvaló, hogy a politikában ismeretlen fogalom a szerelmi házasság. Igaz, a francia kom­munisták már a hatvanas évek­ben kitartó erőfeszítéseket tettek a két párt szövetségének, s ezzel egy hihető baloldali alternatívá­nak a létrehozása érdekében. De nem kevésbé emlékezetes az is, hogy az 1972-ben létrejött közös kormányprogram már 1977-ben olyan különböző értel­mezésekre adott módot, hogy a szövetség fel is bomlott, s csak 1981. április 26., az elnökválasz­tás első fordulója után állt hely­re. Az első fordulóig önálló jelölt­tel versenyző kommunisták a második fordulóra a tőkés folya­matosságot képviselő Ciscard d’Estaing-nel szemben Francois Mitterrand támogatására szólí­tottak fel. S ha a párt választási ereje csökkent is, 15 százalék kommunista szavazat nélkül a szocialista jelölt nem győzhetett volna. Az FKP lehetővé tette ez­zel egyfelől a baloldali kísérlet megkezdését, másfelől elkerülte azt, hogy a választási visszaesést követően a kommunisták elszi­getelődjenek az elemi erővel megnyilvánuló, változást óhajtó népi áramlattól. A SZOCIALISTÁKNAK parla­menti szempontból nem volt szükségük a kommunisták rész­vételére a kormányzásban. Poli­tikailag annál inkább: támogatá­sukat nem nélkülözhetik a vá­lasztásokon, másrészt nyilvánva­ló, hogy a mérsékeltebb szocialis­ta reformpolitika sem valósítható meg a kommunista támogatás hí­ján. Még kevésbé érvényesíthető egy nehezebb szakaszban a dol­gozók, a sok kommunistát tömö­rítő osztályharcos szakszervezet, a CGT megértése nélkül az áldo­zatokat is követelő szigorúbb gaz­daságpolitika. Ha tehát csaknem két évvel ezelőtt, parlamenti diadaluk után a szocialisták mégis „leánykérő­be” mentek, arra jó okuk volt. De miért mondott igent Marchais pártja, amikor például kívülről is támogathatta volna a kísérle­tet? Több szempont is vezette. Először is maga a népi mozga­lom, amely ugyan magába fog­lalta a kommunistákat is, de az adott körülmények között Mit­terrand elnök választási plat­formja körül kristályosodott ki. A kormányzásban való részvé­tel módot nyújt a végrehajtás ösztönzésére, befolyásolására. Nö­velte a párt hitelét is, mint fele­lős, kormányképes erőét, össze­kapcsolta az új reformokkal, szo­ciális vívmányokkal a kommunis­ták akcióját. Igaz, kezdettől fogva világos volt az FKP számára a szövetség kockázata is: mivel a párt szava­zótábora csökkent, a hatalom kulcspozícióit az amúgy is az Elysée-palota által meghatározott keretek között működő kor­mányban a szocialista politiku­sok kapták — így a külügyi, bel­ügyi, hadügyi politika terén a kommunistáknak kevés szavuk lehetett, a gazdasági tárcák is Mitterrand elnök legszűkebb kö­rének tagjai között oszlottak meg. A KOMMUNISTÁK központi bizottságának ülésén a napokban mérleget vontak az eredmények­ről. Egyrészt választási téren, a márciusi községtanácsi szavazá­son leadott voksok részletes elem­zése után arra a következtetésre jutottak, hogy noha az első for­dulóban a baloldali szavazók egy része tartózkodásával figyelmez­tette a koalíciót, a másodikban állásfoglalásával feltartóztatta a jobboldalt. Ezen belül óvatos ér­tékelés a kommunisták szereplé­séről: bár néhány várost elvesz­tett az FKP (akárcsak a szocia­listák), az 1981-es eredményekhez viszonyítva az tapasztalható, hogy a párt megtette az első lé­pést befolyásának visszanyerése felé. Másrészt elemezték az ülésen a kormány tevékenységét. A balol­dali kormányzat hivatali ideje alatt nőtt a társadalmi igazsá­gosság, gyarapodott a minimál­bér vásárlóereje, kiterjesztették a szociális juttatásokat, emelték a nyugdíjakat, 60 évre csökkentet­ték a nyugdíjkorhatárt, általá­nossá vált az öthetes fizetett sza­badság, a 39 órás munkahét, ki­terjesztették a demokratikus jo­gokat az üzemeken belül, végre­hajtották a decentralizálást, nö­velve a községi és városi, megyei tanácsok jogkörét, államosították a kijelölt nagyvállalatokat. Noha korlátozott számban vol­tak párttagok, akik nem értettek egyet a rendeleti úton foganato­sítandó gazdasági intézkedések­hez adott parlamenti felhatalma­zással . Georges Marchais be­számolójából kitűnt, hogy a párt helyesli az új, szigorúbb gazda­ságpolitika hármas célját: a kül­kereskedelmi deficit, az infláció, a munkanélküliség csökkentését. FENNTARTÁSAI a módszerek­re, azok eredményességére vonat­koznak, é­s nem tagadja, hogy a válság okairól és következés­képpen a megoldás módszereiről másképpen gondolkodik, mint szocialista partnere. Eredmény­ként könyveli el azonban, hogy az FKP képviselőinek közbelé­pésére a vásárlóerőt csökkentő intézkedések hatóköréből kivon­ták a legnehezebb helyzetben le­vő rétegeket. Ha tehát a célokat egyik part­ner sem vitatja, az új szakasz­ban nyilvánvalóbb, hogy míg a szocialisták lényegében változat­lan belső és nemzetközi pénz­ügyi-gazdasági játéktéren kíván­ták megvalósítani programjukat, a kommunisták szerint magát a játékteret kellene megváltoztatni. Például véleményük szerint a vá­sárlóerő ösztönzése csak a beho­zatal korlátozásával együtt válha­tott volna a hazai iparfejlesztés ösztönzőjévé. A tőkés világgz­z­daság logikájának elfogadása azonban — hangzik az elemzés — szükségszerűvé tette a belső fogyasztás visszafogását, ami vi­szont újra a munkanélküliség növekedésének kockázatával jár. A KÜLPOLITIKA kényes te­rületén (ahol mindig is jelentős volt a két párt közötti távolság), Marchais óvakodott a kormány különböző állásfoglalásainak — szovjet diplomaták kiutasítása, az eurorakétákkal kapcsolatos pári­zsi magatartás — közvetlen bírá­latától. A megfigyelők azonban nem siklottak el például afelett, hogy az FKP egyetértőleg utalt a Szocialista Internacionálé kong­resszusának ama állásfoglalásá­ra, amely szerint, ha Genfben idén nem jönne létre szovjet­­amerikai megállapodás az euro­­rakétákról, folytatni kellene a megbeszéléseket — rakétatelepí­­tés nélkül. A francia szocialisták tartózkodtak e határozat meg­szavazásától ... A kommunisták tehát az eddi­gieknél talán határozottabban fejtik ki önálló álláspontjukat, utalnak a vitapontokra. Az ed­digi szakasz reformjainak mér­lege, valamint a megvalósításuk további ösztönzésére — értékelé­sük szerint — meglevő lehető­ség, és általában az 1981-ben vál­lalt célokhoz és felelősséghez való hűség azonban arra ösztön­zi őket, hogy a „házasság” mai, nehezebb szakaszában se nyújt­sanak be válópert. Ami a szocia­listákat illeti, az ő indokaik érvé­nyesebbek, mint valaha. Szá­mukra nyilvánvalóan fontos, hogy a Washington Postnak adott in­terjúban Fiterman kifejezte re­ményét: a jelenlegi kísérlet tar­tós lesz. Baracs Dénes Délkelet-ázsiai körútra indult a japán kormányfő (MTI) „Bemutatkozó” ASEAN- körútját kezdte meg szombaton Nakaszone Jaszuhiro, japán mi­niszterelnök, aki a következő tíz napban ellátogat a Délkelet-ázsiai Országok Szövetségének öt tagál­lamába. Mindegyik fővárosban azt kívánja leszögezni: az e tér­ségben is aggodalmat keltő japán katonai erőfeszítések csupán ön­védelmi célokat szolgálnak, s az ország nem kíván katonai hata­lommá válni. Gazdasági fronton hírek szerint a jenkölcsönök je­lentik a legnagyobb „ajándékot”, amit Nakaszone magával visz. A fejlett ipari országnak elköny­velt Szingapúrt nem számítva a japán fejlesztési segélyek 35 szá­zaléka az ASEAN-államokba fo­lyik. E segélyek túlnyomó részét a kölcsönök teszik ki s a tagor­szágok az elmúlt esztendőhöz vi­szonyítva idén állítólag 10—20 százalékkal többet kapnak. Ezen­kívül a japán kormányfő javasol­ni fogja a technológiai együtt­működés elmélyítését is. Indonézia, Thaiföld, Szingapúr, a Fülöp-szigetek mellett az út fő állomásának Malaysia ígérke­zik, mert beharangozták a „Kuala Lumpur-i nyilatkozatot”, amely­ben a japán miniszterelnök kör­vonalazza majd országának jövő­beni ASEAN-politikáját. A nyi­latkozat tartalma azonban nem sok meglepetést ígér, ugyanis ki­­szivárgott: Nakaszone hangoztat­ni fogja, hogy Japán továbbra is békeszerető nemzet marad, s az ASEAN-országokkal való gazda­sági, tudományos és műszaki, kulturális kapcsolatok elmélyíté­sére törekszik. Az ASEAN az Egyesült Álla­mok után Japán második legna­gyobb kereskedelmi partnere, To­kió oda irányuló exportja, s on­nan származó importja összke­­reskedelméből 1982-ben 10,7, il­letve 14,7 százalékot tett ki. Mindazonáltal az ASEAN-orszá­­gok is követelik Japántól piacai­nak fokozottabb megnyitását, s Nakaszone ezen a téren bizonyos engedményekre készül, minden­esetre olyan lépésekre, amelyek elősegíthetik a japán befolyás megszilárdítását. Mexikói-brazil közös közlemény A közép-amerikai problémák oka az elmaradottság (Prensa Latina) A közép-ame­rikai konfliktus békés rendezé­se, a Palesztinai nép harcának támogatása, a Malvin (Falkland)­­szigetek hovatartozásának tár­gyalásos rendezése és az Ame­rikai Államok Szervezetének át­szervezése mellett foglalt állást pénteken kiadott közös közlemé­nyében Joao Figueiredo brazil és Miguel de la Madrid mexikói ál­lamfő. Ezt követően, háromnapos tárgyalása befejeztével a brazil elnök visszatért hazájába. A­­ közép-amerikai rendezés ér­dekében a közleményben felhí­vást intéztek a konfliktusban részt vevő felekhez, hogy tegye­nek meg mindent a helyzet sú­lyosbodásának megakadályozásá­ra. Kiemelték, hogy a problémák a térségben uralkodó gazdasági és társadalmi elmaradottságból erednek és cáfolták, hogy azok a kelet—nyugati konfliktus „új fe­jezetei” lennének. A közlemény — külpolitikai kérdéseken kívül — foglalkozott a két ország kapcsolataival. Meg­állapodtak, hogy Brazília növeli mexikói kőolajvásárlásait. Hatá­rozatot hoztak az egymás orszá­gaiban történő kölcsönös tőkebe­fektetésekről — különösen a köz­szükségleti cikkek gyártása, a vegyipar és a vaskohászat terüle­tén. Szó volt továbbá a Petrola­­tin, a Mexikó, Venezuela és Bra­zília részvételével alapítandó la­tin-amerikai olajvállalatról is. A közös közleményen kívül a két államfő aláírta — az Észak— Dél párbeszédet sürgető — Can­­cúni nyilatkozatot, valamint a kétoldalú kapcsolatok fejlesztésé­ről szóló emlékeztetőt. KÜLFÖLDI LAPOKBÓL Mezsdunarodnaja Zsizny Az észak-európai országok lakosai atomfegyver mentes övezet létreho­zásában reális lehetőséget látnak ar­ra, hogy megszilárduljon mind Euró­pa, mind saját országaik biztonsága, amelyet az Egyesült Államok és a NATO veszélyeztet a fegyverkezési hajsza, elsősorban nukleáris rakétái révén — írja a Mezsdunarodnaja Zsizny című szovjet folyóirat leg­újabb száma. Egyrészt az új amerikai rakéták megjelenésének veszélye és a „korlátozott atomháború” európai hadszíntéren történő megvívásá­nak lehetőségét hangoztató fe­lelőtlen washingtoni elképzelések, másrészt a Szovjetunió észak­európai térségre is kiterjedő bé­kés kezdeményezései hozzájárul­tak ahhoz, hogy az észak-európai országok közvéleményének és po­litikusainak nézete 1980—81-ben gyökeresen megváltozzon az észa­ki atomfegyvermentes övezetről. A szovjet folyóirat hangsúlyoz­za: a hivatalos körök véleményé­nek megváltozása azzal magya­rázható, hogy az amerikai nuk­leáris rakéták lehetséges nyugat­európai telepítésének tudatában­­felismerik a NATO nukleáris stratégiájának veszélyességét. ­DER SPIEGEL A nyugatnémet hetilap így látja az amerikai fegyverkezés és a gazdaság viszonyát Ezt a terhelést nem bírja el... Gazdasági kapcsolatok, Közép-Amerika Szovjet—venezuelai eszmecsere A hét elején Moszkva vendége volt José Zambrano vene­zuelai külügyminiszter. Megbe­szélést folytatott szovjet partne­rével, Andrej Gromikóval, vala­mint Szemjon Likacskovval, a Gazdasági Kapcsolatok Állami Bizottságának elnökével és V. Ivanov külkereskedelmi minisz­terhelyettessel. A politikai kapcsolatok lénye­gében a látogatással vették kez­detüket a két ország között, bár a közelmúltban felkereste Vene­zuelát a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa küldöttsége, s 15 évvel ezelőtt már járt egy venezuelai politikai küldöttség is Moszkvá­ban. Mint Gromiko megjegyezte, a gazdasági-kereskedelmi kap­csolatok is messze elmaradnak a lehetőségektől. Olyannyira, hogy Venezuela­ nem is szerepel a Szovjetunió külkereskedelmi for­galmának tavalyi alakulását or­szágonkénti bontásban ismertető statisztikai összesítésben, amely a Vnyesnyaja Torgovlja folyóirat márciusi számának melléklete­ként jelent meg. Érthető, hogy Gromiko — a vendég tiszteletére adott villás­reggelin — a kapcsolatok fejlesz­tésének jelentős és­ kiaknázandó tartalékairól beszélt. Továbbá ar­ról, hogy a szovjet—venezuelai együttműködés bővítését elősegí­tené a már aláírt megállapodá­sok teljesítése, az, ha konkrét tartalommal töltenék meg őket. Mi erre készen állunk — mon­dotta Gromiko. (A két ország között energetikai együttműködés van kibontakozóban, s Venezuela egy ideje szovjet mezőgazdasági erőgépeket importál.) Zambrano — akit kereskedel­mi-jogi szakművek szerzőjeként is számon tartanak —­­­ jelezte, hogy Venezuelának érdeke fűző­dik a gazdasági-kereskedelmi együttműködés bővítéséhez és kiegyensúlyozottá tételéhez. Ez ügyben — mint mondotta — ta­valy már több szocialista orszá­got felkeresett egy venezuelai hivatalos delegáció, s a megkez­dett konzultációk folytatására várják a szocialista országok kül­döttségeinek venezuelai viszont­­látogatását. A kulturális és tudo­mányos kapcsolatokat mindkét részről jónak minősítették. A venezuelai külügyminiszter közölte, hogy kormánya fontos­nak és halaszthatatlannak tekin­ti a fejlődő országok és a szocia­lista országok együttműködésének fokozását, párbeszédük bővíté­sét. Egyébként ennek jegyében is került sor a mostani moszkvai megbeszélésre. Gromiko részlete­sen tájékoztatta vendégét az utóbbi idők szovjet külpolitikai kezdeményezéseinek lényegéről. Megvitatták a feszültséggócok fel­számolásával összefüggő kérdé­seket, külön foglalkozva a közép­amerikai és a karibi helyzettel. A Szovjetuniót aggasztja Kö­­zép-Amerika és a karibi térség helyzetének veszélyes alakulása — mondotta a szovjet külügy­­niszter. Hozzátette: határozottan fellépünk a Kubát, Nicaraguát, Grenadát és más latin-amerikai országokat fenyegető veszély, provokáció és nyomás ellen, bár­honnan származzék is. Pozitívan értékeljük — jegyezte meg — Venezuela, Mexikó és Ni­caragua javaslatait, amelyek az egyenjogú dialógus útján megva­lósuló politikai rendezésre irá­nyulnak. Zambrano állást foglalt az erő alkalmazásának elvetése, az általános és teljes leszerelés, az enyhülés, a bizalom és a stabi­litás légkörének érvényesítése mellett, szólt a nemzetközi gaz­dasági kapcsolatok szerkezetének szükségszerű átrendezéséről. A tárgyalásokról, mint konst­ruktívakról, mindkét fél megelé­gedéssel nyilatkozott. (Szalay) * (MTI) Hivatalos megbeszélései befejeztével José Zambrano — akinek személyében első ízben tett venezuelai külügyminiszter látogatást a Szovjetunióban — rövid utazást tett Leningrádba és Kijevbe, végezetül pedig vene­zuelai látogatásra szóló meghí­vást adott át Andrej Gromikónak, aki azt elfogadta. A venezuelai külügyminiszter szombaton hazautazott Moszkvá­ból.

Next