Magyar Hírlap, 1984. szeptember (17. évfolyam, 205-230. szám)

1984-09-01 / 205. szám

2 1984. SZEPTEMBER 1. SZOMBAT 1­­0^ _N­EMZETKÖZI POLITIKA ( ^ ) M­­GYAR HÍRLAP Az el nem kötelezettek 23 éve Nélkülük nem lehet AZ EL NEM KÖTELEZETTEK mozgalma megőrizte erejét és te­vékeny nemzetközi szerepét tava­lyi új-delhi csúcsértekezlete óta, amelyen helyesen értelmezték a világ politikai és gazdasági válsá­gának okait, bár a nemzetközi helyzet az eltelt évben tovább romlott — állapította meg a hét elején Indira Gandhi indiai mi­niszterelnök, az el nem kötelezett országok mozgalmának soros el­nöke és vendége, Veszelin Gyu­­ranovics jugoszláv államfő. India és Jugoszlávia 23 év előt­ti vezetője, Nehru kormányfő és Tito elnök, továbbá Nasszer egyiptomi, Szukarno indonéziai elnök, mint „alapító atyák” fém­jelzik a mozgalom első lépéseit: ők kezdeményezték a ma 23 éve Belgrádban összeült csúcsot, ame­lyen 25 állam-, illetve kormányfő kinyilvánította az el nem köte­lezett országok csoportjának moz­galommá alakulását. Az esemény a­, akkor világtörténelmi közel­múltat, a gyarmati világrendsze­rek felbomlását tükrözte: a 25- ből 23 állam volt ázsiai és afrikai, egy — Kuba — nemrég győze­delmeskedett a diktatúrán, és az egyetlen európai ország, a ven­déglátó Jugoszlávia volt. A moz­galom gyökerei az 1955-ös ban­­dungi afroázsiai konferenciáig nyúlnak, amelyen megfogalmaz­ták a békés együttélés és együtt­működés alapelveit. Ezt Belgrád­ban egészítették ki azzal, hogy a résztvevők távoltartják magukat a katarijai tömörülésektől. Az el nem kötelezettek csoport­ja kezdettől tarka képet mutat: egy részük történelmi okok, poli­tikai megfontolások, vagy gazda­sági kénysor folytán továbbra is szorosan kapcsolódik a tőkés nagyhatalmakhoz, mások a szo­cialista társadalom felépítését tűzték ki célul. Abban azonban mind egyetértenek, hogy a béke ügyét szorosan összekapcsolják a társadalmi haladással, a gyarmati és új gyámmá, tarsí­tó törekvések el­leni összehangolt fellépéssel. A politikai­­függetlenség általánossá tétele mellett követelik annak ki­egészítését a gazdasági független­séggel, és állást foglalnak a nem­zeti felszabadító mozgalmak, az apartheid elleni küzdelm támoga­tása mellett. Vagyis az el nem kö­telezettek a legfontosabb kérdé­sekben kezdettől elkötelezettek. A MOZGALOM TARKASÁGA olyan mértékben fokozódott, aho­gyan további országok csatlakozá­sával mind frissebb színek és ár­nyalatok kerültek a csoport pa­lettájára”. Újabb államok függet­lenné válásával mind több lett az átfedés­,az el nem kötelezettek és a fejlődő országok csoportja kö­zött. Bel- és külpolitikájuk szoro­san függ gazdaságuktól, sőt több­ségükre vonatkoztatva bizton ál­líthatjuk: gazdasági elmaradott­ságuktól és népeik szegénységé­től. Az el nem kötelezettek króni­kája — egyszersmind korunk vi­lágtörténelméé is. 1964-ben Kai­róban a második csúcson a részt­vevő államok száma már 47 volt, köztük a függetlenségét közben kiharcolt Algéria, az akkoriban kezdődött USA-agresszió áldoza­ta, Vietnam. Ennek is volt köszön­hető a korábbinál élesebb antiim­­perialista légkör. Az 1970-es har­madik csúcson képviselt 53 állam fogadta el a sokatmondó című. ,,A béke, függetlenség, fejlődés, együttműködés, a nemzetközi kap­csolatok demokratizálásának nyi­latkozatát”. Lusakában állást fog­laltak a nagyhatalmak idegen földön lévő katonai támaszpont­jainak ellenőrzése és eltávolítása, a palesztin nép államalapítási jo­ga mellett, és elítélték az Egye­sült Államokat a­ Vietnam elleni agresszió és Dél-Afrika támogatá­sa miatt. Az Algírban, 1973-ban tartott csúcson, a 75 állam által elfoga­­gadott politikai nyilatkozat tük­rözte a szocialista államokkal mind szorosabbá váló kapcsola­tokat. Több NATO-államot név szerint­­elítélt, amiért akadályozza a nemzeti felszabadító harcot, és egyidejűleg támogatta az euró­pai enyhülés irányában tett pozi­tív lépéseket. Itt álltak elő néze­teikkel a kínaiak a gazdag Észak­ról és a szegény Délről, magukat a harmadik világ vezető tényező­jének feltüntetni igyekezve, a szu­perhatalmak elleni küzdelemben. Az elfoga­tdott okmányok ebből semmit sem tükröztek. A colomból, 1976-ban rendezett csúcs bizakodó hangulatát az in­dokínai népek önvédelmi harcá­nak győzelme, a portugál gyar­matbirodalom szétesése, Európa Helsinkiben kodifikált együttmű­ködése határozta meg. A 86 részt­vevő állam minden korábbinál nagyobb fontosságot tulajdonított az új, igazságos nemzetközi gaz­dasági rend követelésének, amit szoros összefüggésben elemeztek a nemzetközi feszültséggócok fel­számolásával, az enyhülés elmé­lyítésével. A legintenzívebb imperialista aknamunkának az 1979-ben a szocialista Kuba fővárosába össze­hívott hatodik csúcs volt kitéve. A támadások fő célpontja a né­mely afrikai, ázsiai és latin-ame­rikai államnak nyújtott kubai se­gítség volt. Az immár 94 állam vezetőinek havannai tanácskozá­sa egyben súlyponteltolódást is jelzett: mind több latin-amerikai állam csatlakozott az el nem kö­telezettekhez, S kiéleződött a szembenállás Közép- és Dél-Ame­­rika haladó erői, valamint a re­akció „fővédnöke”, a térség nagy­hatalma, az Egyesült Államok kö­zött. ÚJ-DELHIBEN TAVALY a VII. csúcsértekezleten már 101 állam, továbbá számos nemzetközi, illet­ve felszabadító szervezet képvi­seltette magát. A vitában, az ok­mányok megfogalmazásakor ez­úttal is érvényesült a két évtize­des, s a növekedéssel mind nehe­zebbé váló gyakorlat: kölcsönös engedményekkel, türelemmel meg­találni a konszenzust, a szavak, sőt árnyalataik közül úgy válo­gatni, hogy az érvényesüljön, ami összeköt­i a kölcsönös­-­ér­dek, az em­beriség érdeke. Csu­­­pán így vált lehetségessé, hogy a lényeg Delhiben sem sikkadt el: meg kell óvni a békét­, meg kell fékezni a fegyverkezési hajszát, megakadályozni a nukleáris ka­tasztrófát, újjáéleszteni az enyhü­lést Európában és másutt is, és mindent meg kell tenni a világ politikai és gazdasági válságának leküzdéséért, mert ezek követ­kezményei is leginkább a fejlődő országokat sújtják. Az el nem kötelezettek túlnyo­mó többséget alkotnak az ENSZ- ben. Egyenkénnt, csoportosan vagy kollektívan rendszeresen nyilvá­nítják véleményüket minden nemzetközi kérdésben. A vezető tőkés országok, amelyek két év­tizede még alig figyeltek e cso­portba, újabban mind intenzíveb­ben „foglalkoznak velük"’. Min­dent megtesznek megosztásukért. Egyrészt megpróbálják meglova­golni a bizonyos kérdésekben el­lentétes érdekű (többnyire szom­szédos) államok közötti vitákat, olykor konfliktusokat. Másrészt elszigetelni­-a mozgalmon belül a szocializmus, a szocialista orszá­gok erőihez húzókat. A soros elnök, Indira Gandhi ennek kap­csán­ kifejtette az olasz Corriere della Serának: Az el nem kötelezettség nem ellentétes a „szocialisták természetes szö­vetségesek” gondolattal, ha azt vesszük figyelembe, kinek a tá­mogatására számíthattak a sza­badságukért, függetlenségükért küzdők. Gyakran vádolnak azzal bennünket, hogy az ENSZ-ben a Szovjetunióval szavazunk. Nem mi szavazunk a Szovjetunióval, hanem a Szovjetunió szavaz ve­lünk” — mondta. A VILÁG — A BÉKE — SZÁ­MÍT, számíthat a jövőben is az immár 23 esztendős el nem köte­lezett mozgalomra, amelynek egy­sége a­ legfontosabb. Az alapkér­désekben mindvégig felül is tu­dott kerekedni a megosztása irá­nyában ható tényezőkön. Egyet­­­érthetünk Gandhi asszony és Gyu­­ranovics hét eleji megállapítá­sával: a nagy nemzetközi problé­mákat nélkülük nem lehet meg­oldani. Molnár S. Edit Gdanski megemlékezés (MTI, PAP) Pénteken Gdansk­ban megemlékeztek a lengyel kormány és a gdanski Lenin hajógyár üzemközi sztrájkbizott­ságának képviselői által négy év­­vel ezelőtt aláírt gdanski megál­lapodásról. Az évforduló alkalmából az 1970. évi gdanski és gdyniai tra­gikus események során életüket vesztett hajógyári munkások em­lékére emelt obeliszknél pénte­ken virágokat helyezett el a Ha­zafias Nemzeti Újjászületési Mozgalom (PRON) gdanski taná­csának és a helyi nagy ipari üze­meknek a küldöttsége. A gdanski Lenin hajógyár munkáskollektívájának nevében virágot helyezett el az emlékmű­nél a gyár­­igazgatóhelyettese, a LEMP gyári pártbizottságának titkára, a dolgozók­ tanácsának titkára, a PRON üzemi szerve­zetének elnökhelyettese és a len­gyel szocialista ifjúsági szövet­ség gyári szervezetének elnöke. Gromiko a szovjet-japán kapcsolatokról (MTI) Andrej Gromiko szovjet külügyminszter ismét megerősí­tette, hogy a Szovjetunió kész gyakorlati lépéseket t­enni Japán­hoz fűződő kapcsolatainak meg­javítása érdekében, ha hasonló szándékkal találkozik japán rész­ről is. Az SZKP KB PB tagja, a Szovjetunió Minisztertanácsa el­nökének első helyettese pénteken Moszkvában fogadta Szakuraucsi Jositót, a kormányzó japán Libe­rális Demokrata Párt vezető po­litikusát, a Japán parlament, Ja­pán—Szovjet Baráti Társaságá­nak elnökét. , Szakuraucsi Josito a találkozón kifejtette, hogy az általa vezetett baráti társaság a japán—szovjet kapcsolatok fejlesztésének előse­gítésében,­­a két ország közötti párbeszéd, fent zártá*«**» «útja célját. Valászábari Andrej Gro­miko kijelentette, hogy a Szov­jetunió híve a párbeszédnek, de csak abban az esetben, ha az el­mélyíti a kölcsönös megértést és ösztönzi a kétoldalú kapcsolatok fejlődését. A szovjet külügyminiszter fel­hívta vendége figyelmét arra, hogy az utóbbi időszak tényei a japán militarizmus szellemének újjáéledéséről, a más országokkal szembeni területi követelések fel­újításáról tanúskodnak.­­Japán egyre nagyobb mértékben kap­csolódik be azoknak az amerikai imperialista terveknek a meg­valósításába, amelyek célja a fegyverkezési hajsza erősítése, a nemzetközi helyzet élezése. Mitterrand Lisszabonban (MTI. Reuter, UPI) — Fran­cois Mitterrand francia elnök csütörtökön este villámlátoga­tásra Lisszabonba érkezett. Rög­vest találkozott Mário Soares portugál kormányfővel. A fran­cia elnök előzőleg II. Hasszán marokkói királlyal tárgyalt Ra­­batban. A Reuter brit hírügynökség értesülése szerint Mitterrand és Soares találkozóján feltehetően a Szocialista Internacionálénak és a dél-afrikai „frontállamok­nak” a jövő héten a tanzániai Arusában tartandó konferenciá­járól volt szó. A francia elnök rabati kor­mányforrások szerint a hét vé­gén visszatér a marokkói fővá­rosba, ahol — mint előző láto­gatásán — elsősorban, a ma­rokkói—líbiai államszövetségről tárgyal. Az utóbbi ügyben tapasztalt francia diplomáciai élénkség jele, hogy Claude Cheysson kül­ügyminiszter csütörtökön este egynapos látogatásra Algériából Tunéziába érkezett. A párizsi diplomácia vezetőjének tuniszi tárgyalásai középpontjában ann­ a­­nak a szerződésnek a kérdése áll, amelyet Marokkó és Líbia kötöttek egymással az államszö­vetségről. Claude Cheysson a tervek szerint tárgyal Faruk Kaddumival is. Világrekord Dél-Afrikában E Nemcsak országos, hanem bi­­­­­­zonnyal világrekordot dön­töttek meg a Dél-afrikai Köz­társaságban az egy hét lefor­gása alatt két menetben megrende­zett parlamenti választásokon. Aligha valószínű ugyanis, hogy bárhol másutt a világon felje­gyezhettek volna a múltban olyan távolmaradási arányt, mint most, az intézményesített apartheid államában. Augusztus 22-én a regisztrált félvér válasz­tóknak mindössze a 30 százalé­ka járult az urnákhoz, hat nap­pal később pedig a voksolásra jogosult ázsiaiaknak (főleg in­diaiak) csupán, a 20 százaléka adta le szavazatát. Pedig Botha kormánya éppen a választási komédiával kívánta demonstrálni a dél-afrikaiaknak és a világnak, hogy Pretoria ez­úttal valóban megindult a refor­­mok útján, amelynek csupán el­ső állomása az új, három házból álló parlament létrehozása. Az indiaiak (900 ezren vannak) 45 fővel, a 2,8 millió félvér 85 tag­gal képviselteti magát az­ új törvényhozó testületben, míg a 4,5 millió fehér 178 honatyát küldhet a saját képviselőházába. Sajátos módon azonban a 22 milliós fekete őslakosság ezúttal sem kapott semmilyen képvise­letet.­­ A hivatalos magyarázat­­az afrikaiaknak ott vannak a bantusztánok­, az ország távoli területein létrehozott törzsi re­zervátumok­­ érezzék ott jól magukat, gyakorolják ott a­­po­litikai jogaikat. A feketék kirekesztésével élet­re hívott új parlament is termé­szetesen tipikusan pretoriai, apartheid-megoldás. A félvérek és az indiaiak ugyanis nyugod­tan hozhatnak törvényeket, él­vezhetik a „demokrácia” áldása­it, csakhogy a fehérek kamará­jának jogában áll felülvizsgálni a másik­­ két­­ház­­ bármely­ dön­tését, sőt, a­­fehérek kormányoz­hatnak is a „színesek” nélkül. Mindezek után nem csoda, hogy a Botha-kormány ellenzé­ke felismerte a választások ki­rakat-jellegét, és előzetesen bojkottra szólított fel. A taktika valamelyest különbözött, mert míg a félvérek már a választási listák összeállítását is bojkottál­­ták, jóllehet a kormány büntet­­ést helyezett kilátásba a fel nem iratkozókkal szemben, ad­dig az ázsiaiak csupán a szava­zástól való távolmaradásra hív­ták fel a jogosultakat. Az utób­bi eljárás mögött tudatos poli­tikai számítás húzódott meg, hi­szen magának a voksolásnak a bojkottja alacsonyabb részvéte­li arányt eredményezett. Jellemző, hogy „az alkotmá­nyos fejlődés minisztere” — mert ilyen is van­­ Dél-Afriká­­ban! — egy tv-interjúban úgy nyilatkozott, hogy a bojkottálók azok mellett vannak, „akik for­radalmat akarnak, nem pedig békés változást”. Az apartheid­rendszer azonban nem elégedett meg a szólamokkal: számos em­bert letartóztatott a bojkott mel­lett tüntetők közül, sőt a leg­­fontosabb ellenzéki vezetőket már „preventíven” börtönbe ve­hette, meghatározatlan időre, természetesen ítélet nélkül. Az erőszakos lépések, a meg­félemlítés és a hivatalos propa­ganda-kampány ellenére a boj­kott — mint a számok bizonyít­ják — gyakorlatilag sikerrel járt, s politikai győzelemmel ér föl a „színesek”, egyúttal a fe­keték számára. Az abszurd vá­lasztási eredményekkel a Botha­­kabinet aligha büszkélkedhet. Volt olyan választókörzet példá­ul, ahol a félvér jelölt US sza­vazattal jutott be a parlament­be, s lehet képviselő 24 ezer angol fontnak megfelelő évi fi­zetéssel. A­z új dél-afrikai törvényhozás ** szeptemberben megkezdi ugyan a működését, ez azonban aligha változtat a teher „refor­merek” szempontjából aggasztó tényen. Azon, hogy az apart­heiddel szembeni, ellenállás egy­re inkább kiterjed immár az ázsiai és a félvér lakosságra is. Különösen figyelemre méltó a félvérek fapmizálódása, hiszen ők adják például Cape Town­­nak, a Dél-afrikai Köztársaság második legnagyobb városának a munkásságát. Jól szerve­zettek, szakszervezetekbe tömö­rülnek, s mind öntudatosabbak. Ez pedig egyben jelzi a jövendő harcok új frontvonalait. K. G. Craxi hajója ( b­ár Rómában még javában tart ) a politikai vakáció — a kor­mány és a törvényhozás csak az elkövetkező napokban lát mun­kához —, augusztus utolsó heté­ben máris föllobbant a pártközi viták parazsa. Ezúttal az ürügyet Szardínia szigete szolgáltatta. A 24 ezer négyzetkilométeres, csaknem kétmillió lakosú sziget 1948 óta autonómiát élvez. Cag­­liariban székelő önálló helyi kor­mányzatában 35 éven át az Olasz Kereszténydemokrata Párt vitte a vezető szerepet. Ám a két hó­napja tartott választásokon a Democrazia Cristiana (DC) erő­teljesen visszaesett, az Olasz Kommunista Párt pedig megerő­sítette pozícióit. S akárcsak or­szágosan, az Európa-parlament olasz tagjainak június 17-i újra­választásakor (OKP: 33,4 száza­lék), Szardínia szigetén is a kom­munisták­ kapták a legtöbb sza­vazatot. Egyedül azonban a szárd kom­munisták nem tudtak volna mű­ködőképes helyi kormányzatot életre hívni. Ezért­ hosszú tárgya­lások után a szocialistákkal lép­tek koalícióra, s kisebb balolda­li csoportosulások képviselőivel szilárd többségre támaszkodhat­nak. Más sem hiányzott a DC-nek! Rómában valósággal fölbolydult a kereszténydemokrácia. A szabad­ságról már visszatért vezetőik vasárnap óta egyik heves táma­dást a másik után intézik Bet­tina Craxi szocialistái ellen, akik — mint a DC lapjában, az U Popolóban közzétett nyilatkozatok és cikkek fogalmaznak — elárul­ták az ötpárti koalíciót, szembe­fordultak legtekintélyesebb szö­vetségesükkel. Círiaco De Mita, a DC főtitkára kilátásba helyez­te, hogy a szardíniai eset kap­csán Craxi kormányfői posztját is megkérdőjelezi a keresztény­­demokrácia, amely „nem tűri el a hasonló nyílt lázadást”. Arról persze megfeledkeznek, szándékosan hallgatnak a DC po­litikusai, hogy a cagliari önkor­mányzat új összetétele korántsem kirívó, egyedi példa. A húsz olasz tartomány, valamint a me­gyék, járások és városok közül jó néhányat baloldali, vagyis kommunista—szocialista vezetésű tanács (giunta) irányít. Elegendő két példát idézni: Emilia-Ro­magna tartományét és székhelyét, Bolognáét, ahol a kommunisták mellett szocialisták is hozzájá­rulnak az önkormányzat példás működtetéséhez. Aligha kétséges, hogy a rend­kívül heves kirohanások, sz éles hangú vádaskodások azt a régóta lappangó törekvést illusztrálják, amely a bársonyszékek újrafel­osztására irányul. Craxi már több mint egy éve áll a koalíció élén, s az utóbbi hónapokban kormányát többször is leszavaz­ták. Noha ehhez az olasz tör­vényhozásban meghonosodott pá­ratlan gyakorlat, a szenátorok és a képviselők távolmaradása is hozzájárult — olykor szinte kong az ürességtől a terem, s a leg­több polgári párt padsoraiban alig lézeng néhány bóbiskoló honatya —, a jelenség mégis ar­ra­ utal, hogy a szocialista mi­niszterelnök és politikája iránt megrendült a bizalom. Az ősz tehát viharosnak ígér­kezik Itáliában. S Craxi hajója — nemcsak Szardínia­ vizein — alattomos zátonyokra tévedhet. Gyapay Dénes

Next