Magyar Hírlap, 1988. július (21. évfolyam, 156-181. szám)

1988-07-01 / 156. szám

Z 1988. július 1., péntek____________________________________________________ORSZÁGGYŰLÉS_________________________________________________________________________ IMAM RUMP (Folytatás az 1. oldalról) nökének, s amelyben a miniszter a kormány nevében bejelenti, hogy a nagy jelentőségű beruhá­zásról az év második felében — alapos előkészítés után — jelen­tést nyújtanak be az Országgyű­lésnek. A Minisztertanács fel­ajánlja, hogy a kitűzött időpon­tot megelőzően valamennyi ér­deklődő képviselőnek megteremti a helyszíni tájékozódás lehetősé­gét. A kormány tehát nyitott e kérdés parlamenti megtárgyalá­sára, kész alapos elemzésekkel megvédeni álláspontját az Or­szággyűlés előtt. Nyitott Király Zoltán javaslatainak túlnyomó többsége iránt is, azonban a nagymarosi építkezés leállítását az illetékes parlamenti bizottság is elutasította. Egy ilyen inntézke­­désnek hazai gazdasági következ­ményei és a nemzetközi szerző­dés megsértéséből eredő, nagy károkkal járó hatásai lennének. A pénzügyminiszter végezetül kérte az Országgyűlést, hogy a vita, valamint a terv- és költség­­vetési bizottság javaslatai alap­ján az előterjesztett törvényja­vaslatot változtatás nélkül fogad­ja el. Villányi Miklós pénzügymi­niszter válaszát követően az el­nöklő Horváth Lajos kérdést in­tézett Király Zoltánhoz (Csong­­rád m., 5. vk.): kér-e külön szavazást az általa, a bős-nagy­marosi vízlépcsővel kapcsolatban korábban tett javaslatok elbírá­lására, mivel azok nem tartoznak szorosan az 1987-es költségvetési zárszámadáshoz. A képviselő kérte, hogy az Országgyűlés kü­lön döntsön indítványáról. A képviselők ezt — túlnyomó több­séggel — nem tartották indokolt­nak. Horváth Lajos ezután megerő­sítette: a kormány állásfoglalásá­ra az államközi szerződésben vál­lalt kötelezettségére tekintettel, e kérdésben az Országgyűlés most ne döntsön. Indítványozta, hogy a képviselői javaslatot az Or­szággyűlés illetékes bizottságai vizsgálják meg, s megállapítá­saikról az Országgyűlés őszi ülés­szakán tegyenek jelentést. A kérdésnek ezt a megoldását az Országgyűlés nyolc tartózkodás­sal elfogadta. Ezután határozathozatal követ­kezett: az Országgyűlés a Ma­gyar Népköztársaság 1987. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslatot általános­ságban és részleteiben, a benyúj­tott eredeti szöveg szerint 4 el­lenszavazattal és 10 tartózkodás­sal elfogadta. A napirend szerint ezután az ipari miniszter tartotta meg be­számolóját az ipar szerkezet­­átalakítási feladatairól. Berecz Frigyes ipari miniszter beszámolója: Évek kellenek a helyes iparszerkezet kialakulásához Tisztelt Országgyűlés! A Minisztertanács munka­­programja — amelyet önök ta­valy szeptemberben az ország figyelmétől kísérve elfogadtak — a stabilizálás és a kibontakozás legfontosabb feladatává tette a gazdasági — és ezen belül az ipari-szerkezet átalakítását. Ez az igény egyúttal azt is kifejezi, hogy a kormány — ugyanúgy, mint a közvélemény — elége­detlen az ipar teljesítményével, amelynek alacsony átlagos szint­je nagy egyenlőtlenségeket ta­kar. A különbségek a termékek műszaki színvonalában, a minő­ségében, a termelés hatékonysá­gában és a vállalatok szervezett­ségében egyaránt megmutatkoz­nak. Gyártmányaink és gyártás­­technológiáink az iparosítás négy évtizedes erőfeszítései és ered­ményei ellenére, többnyire né­hány évvel, sőt esetenként egy­két évtizeddel elmaradnak a csúcsteljesítményektől. Az így létrejött technikai rés súlyos gond, ám még inkább az, hogy egyes szakterületeken ma még növekszik is, mivel az új tech­nológiák gyorsabban jelennek meg, mint amilyen gyorsan kö­vetjük fejlődésüket. Alighanem ez az oka a magyar áruk csök­kenő világpiaci versenyképessé­gének, amire rámutat az a tény, hogy exportunk folyamatos nö­vekedése ellenére világpiaci ré­szesedésünk 1970 óta 0,7 száza­lékról 0,4 százalékra esett visz­­sza. Nemcsak a termékek, az ipar­­vállalati teljesítmények különb­ségei is igen nagyok. Az ipari szövetkezetek, a kisvállalkozá­sok, a magánkisipar viszonylag jól hasznosítják lehetőségeiket. Az állami vállalatok mintegy 3 százaléka képes világszínvonalú termékek gyártására, 12 százalé­ka többé-kevésbé lépést tud tar­tani a versenyben, további 50 százalékuk számottevő támoga­tás nélkül is elboldogul, a fenn­maradó 35 százalékot kisebb-na­­gyobb mértékben támogatni kell. Ez utóbbiak körén belül kiala­kult egy évek óta veszteséges, egyre reménytelenebb helyzetbe kerülő csoport, amelyhez 1987- ben öt nagy, közel ötven köze­pes és kis vállalat tartozott Együttes éves veszteségük meg­haladta a 2 milliárd forintot, az ipar összes nyereségének 2,2 szá­zalékát. A különféle költségveté­si támogatások összege az Ipari Minisztérium által felügyelt iparban a 195 milliárd forintos befizetéssel szemben, meghalad­ta az 50 milliárd forintot. Az iparvállalatok átlagos haté­konysága tárgyilagos értékelés szerint, csak 30—40 százaléka a létszámukkal és lekötött vagyo­nukkal elvileg elérhetőnek. Mi­vel semmi okunk feltételezni, hogy a magyar szakemberek te­hetsége, alkotó képessége ki­sebb lenne, mint bármely más ország állampolgáraié, az ipari termelőmunka feltételeiben és a termelés eszközeinek szűkössé­gében, elavultságában kell keres­nünk következtetések levonása céljából az elmaradás okait. Lemaradásunk okai A múlt teljes körű elemzésére és feltárására azonban a­z Ipari Minisztérium egyedül nem vállal­kozhat, ehhez az iparpolitikára befolyással bíró társszervek és a tudósok segítségét kell kérnie. Néhány felismert, a fejlődést kor­látozó hatásra azonban rá kell mutatni. Mindenekelőtt arra, hogy a szocialista építés kezdetén hi­bát követtünk el, hogy lemásol­tunk egy minden országban kö­­vethetőnek nyilvánított iparfej­lesztési­ és irányítási modellt, s ma már azt is kimondhatjuk, hogy nemcsak a másolás volt hiba, a modell sem volt hibát­lan. Továbbá számunkra túl kényel­mes „piaccá” vált a KGST kö­zössége, lehetőséget adva sokfé­le termék tömeggyártására, biz­tonságos értékesítésére, ám ez­zel egyben le is fékezve a kuta­tásra, fejlesztésre, piaci verseny­re kényszerítő erőket. A magyar iparpolitika formá­lása során, a szocialista építés kezdeti időszakában még számos más olyan hibát is elkövettünk, amelynek következményeit ma is viseljük. A „vas és acél or­szága” koncepció, a trösztösítés káros hatásait ma már senki sem vitatja. Az azonban még válasz­ra vár, hogy miért nem javítot­tuk ki időben a felismert hibá­kat, s miért torpant meg az ipar fejlődése az 1968-ban bevezetett gazdasági reformokat követő 3— 4 év után. Ennek egyik oka az lehetett, hogy a reform előtti években a műszaki fejlesztési és beruházá­si célokat naturálisan határozták meg, s még évekig ez maradt a gyakorlat 1968 után is, bár is­mét megjelentek elméleti fogal­maink közt a „tőke", a „befek­tetés", a „megtérülés" és a „ha­tékonyság". Emellett azonban to­vábbra is, minden vállalatra néz­ve külön-külön is érvényesnek és kötelezőnek tekintették a bő­vített újratermelés törvényét, a tervutasítás helyett megjelent az „elvárás", mindezek következ­ményeként beruházás beruházást szült, a gazdaságilag már akkor is indokolttá vált visszafejleszté­sek keresztülvihetetlenek — vagy legalábbis igen ritka kivételek — maradtak. . Jelszóvá vált viszont a „szűk keresztmetszetek" feloldása, ami sosem sikerült pont akkorára, mint amekkorára a termelés bő­vítéséhez szükség lett volna. Emiatt rendszerint az addig „bő” keresztmetszetek váltak szűkké, s kezdődött minden elöl­ről. Így a beruházás a gazdasá­gi reform első évtizedében is ön­gerjesztő folyamat maradt, ará­nya a gazdaság teljesítő képessé­géhez mérten magas volt, szer­kezete a feldolgozóipar- és külö­nösen a háttéripar — visszaszo­rítása miatt eltorzult. A késlekedés másik oka az lehetett, hogy a korábbi téves iparpolitikai döntések miatt túl­méretezetté vált a kitermelő ipar. Az energiahordozók kiter­melését és az energiatermelés növelését célzó beruházások egy része ugyan jól hasznosult, sőt: az atomerőmű felépítése az ipari szerkezetátalakítás egyik nagy fegyverténye volt Ám mind az energetika, mind a kitermelés területén sikertelen beruházások is voltak, amelyek vagy félbe­maradtak, vagy alacsony haté­­konyságúak, kihasználatlanok lettek. Az állóeszköz hatékony­ság romlása következtében el­­odázódott, sőt esetenként el is maradt a megtérülés. Az expor­ton belül túl naggyá vált az ala­csony fokon feldolgozott, sok esetben csak veszteséggel elad­ható áruk aránya. A feldolgozó ipar így kettős nyomás alá ke­rült: nemcsak a beruházási le­hetőségei váltak szűkebbé, de hozzá kellett járulnia az alacso­nyan feldolgozott termékek ex­portjának támogatásához is. Túlértékelt eszközök Az 1977-ben az ipari szerke­zet fejlesztésére és 1978-ban az egyensúly helyreállítására ho­zott KB-határozatok rámutattak ugyan­ezekre a hibákra, elvileg lehetővé is tették, volna a meg­felelő arányok helyreállítását, a műszaki fejlesztés gyorsítását, a gazdálkodás hatékonyságának a növelését.­­ Ám a gyakorlatban ismét té­vesen válaszoltunk a kor kihívá­sára. Ellenkező végletbe átesve, újabb téves döntések kockázatá­tól rettegve a beruházást azokon a területeken is korlátoztuk, amelyeken egy-egy bátor döntés­sel időben elindított fejlesztéssel megnövelhettük volna a verseny­­képes árualapot, s ezúton hozzá­kezdhettünk volna az adósság­­növekedés megállításához, majd csökkentéséhez. Továbbra is rit­ka kivétel maradt a kockázatot is vállaló gazdálkodói kezdemé­nyezés. A legtöbb kormányzati és vállalati intézkedés csak az egyensúly rövid távú javítását, az életszínvonal megalapozatlan megőrzését szolgálta. A gazdaságpolitikának ez a gyakorlata csak arra adott le­hetőséget, hogy néhány évvel el­odázzuk a súlyos egyensúlyhiány következményeit. A rövid távon látszateredményt elérő intézke­dések, a túlzott importszigorítás és jövedelemelvonás, a pénzfor­rások szűkítése egyre nagyobb feszültségeket keltett a gazdál­kodók feladatai és lehetőségei közt, lehetetlenné téve a távlati fejlesztési célok követését. Emel­lett az egyensúlyjavulás átmene­ti sikere rövid idő után újra megtorpant, mert a kezdeti ered­ményeket túlértékelve, idő előtt akartuk liberalizálni a gazdasá­got. Emiatt ismét romlani kez­dett a gazdaság egyensúlya. Az egymást követő szigorítások a vállalatok tartalékait felemész­tették, a gazdaságot elerőtlení­­tették, emiatt egyre közelebb sodródtunk egy olyan helyzethez, amelyből már igen nehéz önerő­ből kiemelkedni. Az egyensúly felborulásának állandó veszélye ellenére is lé­péseket tettünk a tartósan, sú­lyosan veszteséges termelő tevé­kenységek további fenntartására. Központi döntésekkel, amelyet politikai, érdekvédelmi, ágazati minisztériumi és vállalati erők is sürgettek, több, mint 50 mil­liárd forint összegben engedtünk el adósságot, illetve juttattunk pénzt az úgynevezett „válság­­ágazatoknak", miközben a „hú­zóágazatok" vállalatai egyre ke­vesebbet fordíthattak a fejlesz­tésre. A legsúlyosabb következménye ennek az időszaknak a műszaki oktatás, kutatás és fejlesztés hát­­térbe szorulása, leértékelődése volt. A rövid távon elérhető si­kerekre való törekvés mellett ebben némi szerepet játszott a közgazdasági eszközök, a szerve­zeti és intézményi reformok vár­ható hatásainak a túlértékelése is. Múltunk eddigi négy évtizedé­nek áttekintése alapján elmond­ható, hogy a tagadhatatlan, a büszkeségre is feljogosító olyan eredmények mellett, mint: az or­szág gazdaságának kétszeri újjá­építése, az iparosítás, a villamo­sítás; az ipar szerkezetének fej­lődését téves iparpolitikai intéz­kedések eltorzították, elszakítot­ták a hazai lehetőségektől és ha­gyományoktól. A főbb célokat a központi — s a feladatokat túl­részletező — programok ugyan többé-kevésbé helyesen fogalmaz­ták meg, ám mindaz a tevékeny­ség, ami ezekből kimaradt, el­vesztette a fejlődés lehetőségét, s ez további szerkezeti arányta­lanságok kialakulására vezetett. Az egyensúlyhiány miatt beszű­kült források, a veszteséges tevé­kenységek további életben tartá­sára törekvő erők megakadályoz­ták az ipari szerkezet folyama­tos, egészséges irányú és mérté­kű fejlődését. Figyelmünket a múlt­­értékelé­séről a jövő feladataira fordítva, arra kell választ adnunk, hogy — az elkövetett hibákból is okul­va — miként határozhatjuk meg a szerkezetfejlesztés helyes irá­nyát és érhetjük el az átalakí­tás meggyorsítását. Mindenekelőtt látnunk kell, hogy ennek a munkának nem lehet egy konkrét, végső célja. A szerkezetátalakítást a jelenlegi vesztegléshez képest el lehet és el kell kezdeni, de nem lehet be­befejezni. A cél tehát nem stati­kus, hanem dinamikus: el kell sajátítanunk a gyors igazodás, az új elgondolások és eljárások gyors alkalmazásának a képessé­gét. Ez a feladat számunkra azért rendkívüli és ellentmondásos, mert eltérően a­­nálunk sokkal fejlettebb gazdaságú országoktól, az övékhez képest jóval keve­sebb forrás áll rendelkezésünkre az ipari szerkezetváltás­­megindí­tásához, ám náluk sokkal gyor­sabban kell végigvinni, ha vala­­ha is fel akarunk zárkózni a tel­jesítményükhöz. Ezt egyetlen or­szág sem képes önmagára ha­gyatkozva megoldani. Beépülni a világgazdaságba A siker ezért azon múlik, mi­ként tudunk hatékonyabban be­épülni a világgazdaságba, hogyan kapcsoljuk fejlődésünket a má­sokéhoz, s hogyan tudunk érde­keltséget kelteni abban, hogy ve­lünk a kölcsönös előnyök alap­ján az eddiginél jóval nagyobb arányban működjenek együtt. Sorsdöntő, hogy az egyszerű ke­reskedelmi áruforgalmi kapcso­latok mellett egyre nagyobbra növeljük a szellemi termékek, az ismeret és a tapasztalat beho­zatalát. A siker továbbá azon múlik, miként változtatjuk meg fejlesz­téspolitikánkat, s az annak fon­tos részét képező beruházáspo­litikát. Mind a kettőt a továb­biakban alá kell rendelnünk a befektetéspolitikának, amelynek a fejlesztés, a beruházás csak egyik — de nem kizárólagos, nem is mindig a legcélraveze­tőbb — lehetősége, s amelynek sikerességét a szocialista gazda­ságban is a rövid megtérülési idő és a magas megtérülési arány jellemzi. A beruházásokba is másként kell befektetnünk a pénzt, mint eddig. Az ipari szerkezetváltás ma már nem gyáróriások építé­sét jelenti, hanem a meglévők generációs megújítását, többnyire a létszám és a létesítménymére­­tek csökkenése mellett, továbbá a kutatás, a fejlesztés, a gyártás és a piaci munka ismeretanya­gának és eszközrendszerének gyö­keres átalakítását. Ennek pedig előfeltétele az ismeretek mélyre­ható átformálása és a tudás­szint gyors, jelentős növelése. A befektetés lehetőségei kö­zött ezért első helyre kell so­rolnunk az oktatást, a szakem­berek elméleti és gyakorlati kép­zését. Ezt az alkalmazott kuta­táshoz, műszaki fejlesztéshez, új szervezési és irányítási eljárások bevezetéséhez szükséges ráfordí­tásoknak kell követnie. A szerkezetváltással kapcso­latban fel kell tenni a kérdést: milyen erők, milyen módon ve­zéreljék a menetét. Egyáltalán: kell-e vezetni? A kormánynak is választania kell: irányítani, vagy inkább szabályozni akar-e. Sokan nyomatékosan követelik: dolgozzuk ki a szerkezetváltás részletes programját, határidők­kel, felelősökkel, vagyis vállal­juk az irányítást. Mások úgy lát­ják: az a legcélszerűbb, ha nem avatkozunk be a részletekbe, még a szabályozás eszközeivel sem. Gazdasági reformjainkhoz nem a kormány távolmaradása, hanem a részvétele tehát a szabályo­zás eszköze illeszkedik s az irá­nyítás csak kivételes eszköz ab­ban az esetben, ha a szabályo­zás valamilyen tevékenységre nem hat elégséges mértékben. Igények és lehetőségek A következőkben néhány olyan tevékenységről szeretnék szólni, amelyeknél a szerkezetátalakulás nem várható el kizárólag a sza­bályozás hatásaitól, irányításra is szükség van, s amelyek iránt a közvélemény különösen nagy érdeklődést tanúsít. Először az energiaipar helyzetéről kívánok szót ejteni, mivel a biztonságos energiaellátás a gazdaság ki­egyensúlyozott fejlődésének nél­külözhetetlen előfeltétele. Ma már 2010-ig tekintünk előre, mert az energiamérleget befolyásoló intézkedések kidolgozásához és végrehajtásához hosszú idő szük­séges. Ezek között egyfelől for­­rásbővítőek — erőműépítés, ener­giaimport — másfelől az eddigi­nél sokkal nagyobb súllyal fo­gyasztást csökkentőek is egyaránt szerepelnek. Ipari szerkezetünk elmaradását az is jelzi, hogy gyártástechnológiánkban hazai adottságainkhoz képest túl nagy­ra nőtt az energiaigényes szak­mák részaránya; az is, hogy az egész ipar fajlagos energiafo­gyasztása 20—30 százalékkal ma­gasabb, mint a fejlett ipari or­szágokban. Ezenkívül — elsősor­ban az általunk gyártott termé­kek műszaki színvonalának el­maradottsága miatt — a közös­ségi és lakossági fogyasztás is túl magas. Az igények azonban gyorsab­ban növekednek, mint a megta­karításaink, ezért az energiater­melés növelésére is intézkednünk kell De eldöntendő kérdés, hogy a jövőben milyen energiahordo­zóra építsünk. A hazai kőolaj­­és földgázkitermelés már nem növelhető, sőt­­ távlatilag szá­molnunk kell a lelőhelyek foko­zatos kimerülésével. A szénvagyonnak csak a gaz­daságosan kitermelhető részével számolunk. Hasznosítható vízi energiánk nem számottevő. Az atomenergiát ezért a jövőben is fel kell használnunk villamos­­energia-termelésre. Ám a paksi erőmű tervezett 2X1000 MW-os bővítésével is csak részben fe­dezhetjük az igények növekedé­sét. Emiatt hazánk energiaellá­tásában a jövőben is igen nagy szerepe lesz az energiahordozók és az energia importjának. Ez azonban a szocialista országok­ból már nem növelhető korlátla­nul. Ez a tény is összekapcsol­ja az energia­ellátást az ipari szerkezetváltással. Hiszen a pia­cokon végül is magyar áruval fi­zetünk, s nem mindegy, hogy áruinkat mennyire értékelik, haj­­landók-e energiahordozót vagy energiát adni érte. Mind az energia­ellátással való szoros kapcsolata, mind a szak­embereket élénk vitára késztető helyzete miatt szólnom kell a szénbányászatról. Jelenleg mint­egy­­22 millió tonna szenet ter­melünk ki évente, ezen ütem mellett az ismert szénvagyon el­vileg több évszázadra elegendő. Ennek egy részét azonban — ha a kitermelés költségeit az egyéb energiaimport beszerzési költsé­geihez viszonyítjuk — nem érde­mes felszínre hozni. Éppen azért, hogy az eddig a szénbányászat­ra fordított költségvetési kiadá­sokat később az ipari szerkezet­­átalakításra fordíthassuk és a társadalom egyéb igényeire fel­szabadíthassunk, a szénbányá­szat folyamatos támogatását a jövő évtől megszüntetjük. Az ez­által keletkező átmeneti ellátási és foglalkoztatási gondok felold­hatók. Ugyanakkor a gazdaságo­san művelhető bányák — például Borsodban Dubicsány — fejlesz­tését az állam segíteni fogja. A vaskohászat nemcsak mint létfontosságú szakma, de mint az egyik legnagyobb energiafogyasz­tó, s mint nehéz helyzetű válla­latokkal küszködő szakterület is, megkülönböztetett figyelmet igé­nyel. Több éves vita után ez év elején megszületett a döntés: a folyamatos támogatást itt is le kell építeni! 1991-től kizárólag a jövedelmező tevékenységek foly­tathatók, csak az önmagukat el­tartani, fejleszteni képes vállala­tok maradhatnak életben. Az át­rendeződést követően 3,6 millió tonnáról 2,5—3,0 millió tonnára csökken a hazai acélgyártás, ki­sebb lesz és kevesebb helyre össz­pontosul a nyersvasgyártás, befe­jezik az elavult technológiai so­rok, berendezések leállítását, meg­szüntetik a gyártás indokolatlan párhuzamosságait. A termékössze­tétel a magasabb feldolgozottsá­­gú — és ezért értékesebb — áruk felé rendeződik át. A vegyipar számos szakágazata eredményesen működik. Többet közülük — például a gyógyszer­­ipart, a gumiipart — „húzó" ága­zatként ismerünk. A műtrágya­­gyártás azonban manapság a gondjainkat növeli. Egyrészt ugyanis jelentős szerepe van me­zőgazdaságunk ellátásában, de az árát — bár az 1980 óta nem nőtt — a termelők túl magasnak tart­ják, az „agrárolló" működésének tekintik. Másrészt az iparvállala­toknak ezen az áron a gyártás veszteséges. Az alapvető gond itt nem a mezőgazdasági termelés, vagy a műtrágyagyártás alacsony színvonala, hanem az ártámoga­tási rendszer következetlensége. Sem a mezőgazdasági szövetkeze­tektől, állami gazdaságoktól, sem a műtrágya­gyártóktól nem várha­tó el, hogy az emiatt képződő többletköltséget a maguk helyi közösségének terhére fizessenek meg. Végezetül a gépiparról szólnék, arról az ágazatról, amelyet ma­­napság gyakran, s keményen bí­rálunk, de amelytől gazdasági helyzetünk jobbrafordítása érde­kében a legtöbbet reméljük és követeljük. S annak ellenére, hogy a mű­szaki oktatás, a műszaki fejlődés Elektronikus szavazatszámlálás? Az utóbbi években több­ször is elhangzott az ígéret, előbb-utóbb sor kerül sza­vazatszámláló berendezés fel­szerelésére a Parlamentben. Most már ülésszakról ülés­szakra egyre kínosabb a szavazatok számolgatása. Megvalósul-e a korábbi ígé­ret? — kérdeztük Ács László­tól, az Országgyűlés Irodá­jának műszaki­ és ellátási főosztályvezetőjétől. — Már korábban kértünk és kaptunk ajánlatokat kü­lönböző vállalatoktól, ám a megvalósításról az Ország­gyűlés vezetői döntenek. Az már biztos, hogy az üléssza­kot követően megkezdődő felújítás során az új techni­kát is beszereltetjük. — Említsen meg néhány céget, amely vállalkoznék erre? — A többi közt a BEAG, a FOK-GYEM és a BÁVISZ is adott ajánlatot kettő és nyolcmillió forint közötti árban. — Mi garantálja az elekt­ronikus szavazatszámlálás biztonságos működését? — Ezek már olyan rend­szerek, hogy utólag ellenőriz­hetők, valóban az a szavazat érkezett-e a kiírótábláig, amit a képviselő leadott. — Nem sérti ez a titkos­ságot? — Természetesen nem, hi­szen a berendezést csak a nyílt szavazás során használ­ják a képviselők, a titkos szavazás továbbra is cédula és szavazófülke segítségével történne. Hogy mikor, ho­gyan kell szavazni, arról az ügyrend rendelkezik. — Mikorra várható a sza­vazatszámláló elektronika premierje? — Az ülésterem teljes fel­újítása várhatóan egy évig tart (addig a Parlament észa­ki szárnyán lévő kongresszu­si teremben rendezik az ülés­szakokat­, ez idő alatt min­denképpen szeretnénk a munkát elvégezni. — Megoldják a hozzászó­lások hangosítását is? — Ez is a terveink kö­zött szerepel. Olyan megol­dást keresünk, amely lehe­tővé teszi, hogy valamennyi helyről, minden különösebb tortúra nélkül lehessen szól­ni. A. Gy.

Next