Magyar Hírlap, 1989. március (22. évfolyam, 51-76. szám)

1989-03-16 / 64. szám

MIHIBI.HP M­ifin Trükkökbe kényszerítve Az alacsonyabb vámnak is vannak ellendrukkerei a Szocialista autók valutáért Kötve hiszem, hogy akadt az országban valaki, aki ne he­lyeselte volna a gépkocsikra kirótt vámok csökkentését. Kife­jezetten örülni, persze, csak annak a néhány tízezer szerencsés­nek volt oka, akiknek megbízható rokoni kapcsolataik vannak odakint, vagy kínkeserves munkával sikerült összehozniuk né­hány ezer dollárt — idebenn. A könnyítéseknek alig akadt ellen­­drukkerük. Alig — de akadt... ! A pécsi Garancia Szövetke­zet elnöke, Komáromi István már magát az elnevezést is eufemizmusnak tartja. A Pénz­ügyminisztérium írta elő szá­mukra, mit tehettek, ajándék­ról beszéltek, pedig mindenki tudta, hogy már régen szó sincs erről. De ha ez kell, ám legyen: Ajándékautó Szolgálat . .. Levelek mentek A szövetkezet két éve forgal­maz használt nyugati autókat, természetesen valutáért, átlag húszszázalékos árréssel. Tavaly augusztusban a pécsiek fülébe jutott a hír: csökkentik a ma­gánforgalomban behozott autók vámját. Nosza, tollat ragadtak, és levelet írtak a fővárosba, és mindjárt két példányban: az egyiket a Kereskedelmi, a má­sikat a Pénzügyminisztériumba. Ebben a levélben kérelemmel is felérő javaslattal éltek­ ugyan, csökkentsék már az ed­digi húszszázalékos vámot, amelyet az általuk behozott autókra róttak, nulla százalék­ra. Ők devizát termelnek az ál­lamnak, ha a magánforgalmi vám tíz százalékra csökken, a kutya sem vesz tőlük autót — ennélfogva csökken az állam devizabevétele. A Pénzügymi­nisztériumban megértéssel fo­gadták a javaslatot, és ígéretet tettek arra, hogy figyelembe veszik a rendelkezések kidolgo­zásánál. A Kereskedelmi Mi­nisztériumban viszont — mond­hatjuk — a legteljesebb értet­lenséggel találkozott a levél, a főhatóság munkatársai azt fe­lelték, hogy ne a vámot, hanem esetleg az árrést csökkentsék. De hogyan, tárták szét kezüket a pécsiek, ha a működési en­gedélyükben a Pénzügyminisz­térium kikötötte, hogy az ár­rés nem lehet kevesebb húsz százaléknál . . . Ám ha hozzá is járulnának az új helyzetben a csökkentéshez, a szövetkezet pillanatok alatt tönkremenne, de legalábbis veszteségessé vál­na. Azt is figyelembe kell ven­ni, érveltek, mennyi költségük van a szállítás, vámkezelés stb., nem két fillér ám! A levélváltás után három hó­nappal, decemberben tájékozta­tót tartott a tárgyban Beck Ta­más kereskedelmi miniszter. A megbeszélésen a pécsiek újfent javasolták: az importtal foglal­kozó szervezetek is csökkent­hessék a vámot, különben az állam keresztet vethet a valu­tára, kiviszik az országból, s joggal nevet rajtunk az egész Mariahilferstrasse. Beck Ta­más válaszában megismételte a korábbi álláspontot: ha más megoldást nem találnak ver­senyképességük megőrzésére, csökkentsék az árrést ... Több pillér Nem volt hát mit tenni, új üzletpolitikát dolgozott ki a szövetkezet. Először is elhatá­rozták, hogy ezentúl olyan autókat hoznak be és olyan áron, amelyet képes megvenni a hazai vásárló. Felvették a kapcsolatot egy NSZK-beli ke­reskedővel, akitől alig használt Ladákat vásároltak — mintegy ezer darabot. Ezt a Toscana nevű, 1500 cm­’-es típust itthon hétezer nyugatnémet márkáért árulják. De tervbe vették, hogy importálnak vadonatúj, szocia­lista gyártmányú autót is: jelen­leg is folynak a tárgyalások egy nyugatnémet céggel 5 ajtós, 5 sebességes Lada Szamara beho­zataláról, az itthoni ára 9—10 ezer márka körül lesz. Az új stratégiának azonban a harma­dik eleme a legelegánsabb. Egy egyszerű vámtechnikai műve­lettel mégiscsak sikerült a vá­mot tíz százalékra csökkente­niük. A tavalyi szabályok sze­rint a szövetkezet kvázi magán­­személyként, nem kereskedelmi forgalomban hozta be a gépko­csikat, de lényegesen kedve­zőbb vámmal (20 százalék), mint a valódi magánszemélyek (40—50 százalék). Ha, mint szervezet importálta volna, rosszabbul jár, mert az autók tavalyi kereskedelmi vámtari­fája 40 százalék volt. Időköz­ben azonban változott a hely­zet: utóbbi is tíz százalékra csökkent. A szövetkezet gondol egyet, s idén január elsejétől már mint szövetkezet importál, ennélfogva a­­kereskedelmi vámtarifa érvényes rá ... A hirtelen jött kihívást így küz­dötték le Pécsen. A Fóti Vörösmarty Tsz-ben sem ujjongtak, amikor fülükbe jutott a vámcsökkentések híre. Éppen két éve kapták meg az engedélyt használt autók beho­zatalára, és devizáért való áru­sítására. Neki is láttak szépen, hogy mindent előkészítsenek, s mire végeztek, pontosabban belemelegedtek volna, abba is kellett hagyniuk a munkát. Ta­valy összesen három nyugati autót adtak el, s úgy érzik, idén már labdába sem tudnak rúgni a 20 százalékos vámjukkal. A gyors döntés, miszerint meg­szüntetik ezt a különben is csak kiegészítő profilt, azt sej­teti, hogy igazából nem is akar­tak beszállni a ringbe. Ez ért­hető is, a gyengébb mindig tart az ellenféltől. A vereséget több­féleképpen lehet elkerülni, egyik módja, hogy a versenyző ki sem megy a porondra. A fó­tiak úgy döntöttek, ezentúl in­kább alkatrészeket hoznak be nyugati autókhoz. Rájött a pécsiek trükkjére a Konzumex Autószalon is. Ez a cég 23 éve foglalkozik ajándék­­autókkal, utóbbi időkben éven­te 4500—5000 gépkocsit forgal­maztak, ebből 1000—1200 volt a nyugati gyártmány. A keres­kedelmi vámtarifa nyújtotta utolsó esélyt ők is kihasznál­ták, csak, persze, még mindig drágábbak, mint a magánim­port, mert a tevékenységüket áfa terheli. Hogy mivel szeret­nék meggyőzni a tétovázókat, hogy vegyenek-e náluk autót? Nem kell ajándéklevél a vá­­sárláshoz, nem kell külföldre utazni, nem kell kockáztatni (a Schwa­cke-katalógus ugyanis átlagárat közöl, a valódiak a helyszínen általában magasab­bak) — minden egyes kijelen­tés felér egy reklámszlogennel, a kérdés csak az, hogy mennyi­be kerül maga az autó? Terveik szerint a Schwacke-katalógus­­ban feltüntetett és Mehrwert­­steuerrel csökkentett vételárnál olcsóbban árulják majd a gép­kocsikat. Ezek a tervek ... Az viszont tény, hogy a harminc­­százalékos árrésüket közel húsz százalékra csökkentették, ám mielőtt tárcra maradna a szánk, nem árt tudni, hogy korábban az árrés háromnegyedét elvon­ta az állam, kereskedelmi adó címén, az új rendelkezések ér­telmében viszont az árrés tel­jes összege a vállalatnál marad kvázi magánszemély Nem dörzsölték kezüket örö­mükben a Ramovill Autósza­lonban sem, a vámcsökkentések hallatán. A húszszázalékos vámjukkal ez érthető is. A Ra­movill azonban más utat járt, mint a többiek. Az új üzlet­­politika három pillérre épült, egyrészt a húszszázalékos árré­süket a felére csökkentették, másrészt előtérbe kerül a szo­cialista típusok árusítása (per­sze, valutáért). Néhány hónap múlva — a tárgyalások most zajlanak — talán már árusíta­nak olyan ötajtós, ötsebességes Ladákat, amelyeket közvetlenül a gyártól vesznek. Ezek az autók majdnem ugyanolyan extrákkal vannak felszerelve, mint a Nyugatra szállítottak, csak így a magyar vevőknek nem kell megfizetni a nyugati kereskedők hasznát is. A stra­tégia harmadik pillére pedig egy kérelemre épül, amely az­óta teljesíttetett: ugyanolyan vámtételekkel importálhatnak Nyugatról, mint a magánem­berek, jóllehet a Ramovill ke­reskedelmi forgalomban hozza be az autókat. Az árra rájön még az áfa is, amelyet ha nem lehet visszaigényelni — erről hivatalos döntés még nem szü­letett —, a Ramovill megint váltani fog, és ismét mint kvázi magánszemély importál. Ennek oka rém egyszerű, a magánim­portot egyelőre nem terheli áfa. Kerekes Béla A Hungarocoop Rt. tervei Újabb vegyes vállalatok Exportpiacainak bővítésére a Hungarocoop Rt. az idén tovább szélesíti vállalkozásait, újabb ve­gyes vállalatokat hoz létre. A szövetkezetek által megter­melt cikkek külkereskedelmére szakosodott cég tavaly 9,9 milliárd forint értékű árut exportált, s eb­ből 5,7 milliárd forint értékű cik­ket értékesített a konvertibilis el­számolású piacokon. Importja 4,9 milliárd forintot ért el, ebből a konvertibilis piacokról 1,5 mil­liárd forint értékű áru érkezett. Mivel azonban egyre több szövet­kezet használja ki az önálló ex­porting lehetőségeit, és lép fel ön­állóan a külpiacokon, ezért a a Hungarocoop csak úgy képes megtartani korábban már meg­szerzett pozícióit, ha saját maga is vállalkozik. Jelenleg három vegyes vállala­ta működik sikeresen Magyaror­szágon: az ADIDAS Kft., amely sportcikkek termeltetésére és ma­gyarországi értékesítésére szako­sodott, a magyar—NSZK SK—12, amely ruházati cikkeket gyárt ex­portra, illetőleg a magyar—hol­land Mode 3H, amely férfiöltö­nyöket gyárt nyereségesen nyu­gat-európai megrendelésre. Emel­lett két — számítástechnikai cik­kek kereskedelmével foglalkozó — vegyes vállalata működik Ausztriában és egy ügynöki cége az NSZK-ban, ugyancsak nyere­ségesen. Az idén ez utóbbi, az Un­­garcommerz, a Hungarocooppal együttműködve két új vegyes vál­lalatot alapít. Az egyik vállalko­zás — amelyben részt vesz a Mo­hácsi Ruhaipari Szövetkezet — sportruházati cikkek gyártását kezdi meg. A másik, amelynek a Bony Cipőipari Szövetkezet is ala­pítója, sport- és utcai cipőket ké­szít majd A vegyes vállalatok­hoz a külföldi partnerek a tech­nológiát adják, és a modern gépe­ket szállítják. Júliusban kezdi meg működé­sét a Hungarocoop újabb bécsi székhelyű vegyes vállalata, az Ostercoop, melyet az osztrák GFG céggel hoz létre. (MTI) GAZDASÁG 1989. március 16., csütörtök – Egyetértés helyett ütközés Szanálják a Labor MIM-et • A kicsik merevek, a nagyok rugalmasak voltak Rájár a rúd a speciális termékek gyártóira. A honvédelmi kiadások mérséklése sokukat felkészületlenül érte. Bár voltak figyelmeztető jelek... Pár évvel ezelőtt a Híradótechnika Vál­lalat csődje már pontosan jelezte, megváltoztak az idők. A spe­ciális profil önmagában nem elegendő a központi mentőakciók beindításához. Lehet, hogy a Labor Műszer­ipari Művek a szerencsések kö­zé sorolhatja magát. A közel­múltban jelezte ugyanis a pénz­ügyminiszter, hogy elrendeli az állami szanálási eljárás meg­indítását. Tehát újra van esély az életben maradásra. Pár hete, hónapja még meg­lehetősen sötéten sejlett fel a vállalat jövője. A felszámolási eljárás megindítása rázta meg először a céget még tavaly nyá­ron — a kialakult helyzetről október 22-én és 28-án két cikkben is beszámoltunk —, aztán a hitelezőkkel folytatott eredménytelen egyezkedés kel­tett pánikot novemberben. Jól jött már valami halvány re­ménysugár. Mert azért ez a döntés még nem­ jelent garan­ciát a biztos túlélésre. Csupán arról van szó, hogy a tartós fi­zetésképtelenséggel küszködő cég felszámolása — különösen Esztergomban —, súlyos fog­lalkoztatási zavarokat okozhat­na. Indokolt tehát a gazdaságos működés kialakítása — ha erre némi külső segítséggel megvan az esély. Az egyik kulcspont, persze, továbbra is a hitelezők magatartása marad Ha ők me­reven elutasítanak mindenfajta egyezséget, akkor a szanálási eljárást is meghiúsítják. Kínos meglepetés Kérdés persze, hogy mitől változna meg magatartásuk. Ha korábban nem jött létre az egyezséghez szükséges több­ség, akkor ez most miért si­kerülne? A szanálási eljárás megindítása a korábbinál biz­tatóbb hátteret ad a megvalósí­táshoz. Egyrészt azzal, hogy .,... az egyezség megkötése ér­dekében az állami vagyon kö­rébe tartozó követelésről a kö­vetelés jogosultja részben vagy egészben lemondhat.” — ahogy a 7/ 1988. Mt. rendelet ezt ki­mondja. Másrészt: létezik a Szanálási Alap is, amiből in­gyenes vagy éppen visszterhes juttatás, esetleg hitel szerezhe­tő. Elvileg tehát nagyobbak a lehetőségek a pénzügyminisz­ter döntése után. (Más kérdés, hogy van-e még pénz abban az alapban ... ?) Az előzményekhez tartozik, hogy már korábban is meg lehetett volna egyezni a hitele­zőkkel Stab­ó Tamás vállalati biztos és dr. Marczali János helyettes e kijelentés bizonyí­tására valóságos számözönt zú­dít a kételkedőre. Minden adós­ságot — tehát a még le nem járt hitelekkel együtt — össze­számolva 2 milliárd 800 millió forintra rúg a cég tartozása, a vagyon viszont a jelenlegi érté­kelések szerint csak 2 milliár­­dot ér. A különbség csak ak­kor hidalható át, tehát csak ak­kor van reményük a hitelezők­nek, ha az adósság egy részé­ről, s a kamatokról önként le­mondanak. A számítások sze­rint 30 százalékot kellett volna ,,nagyvonalúan" felajánlani, hogy azután a maradék 70 szá­zalékot 1989 végéig pénzben vagy részvény formájában meg­kapják. Ez az ajánlat bizonyá­ra sok szállítót kínos meglepe­tésként ért, ám végül is a rea­litásokat tükrözte. Csalárd csőd így bizonyos mértékig siker­ként értékelhető, hogy az adós­ságállomány 73 százalékára be­leegyező válasz született. A többire kategorikus elutasítás, vagy semmilyen. A laikus azt hihetné, hogy akkor létrejött a megállapodás, hiszen a 73 szá­zalékos rész mégiscsak a több­ség. Csakhogy nem ilyen egy­szerű a helyzet. A 11/1986. évi szabályozás szerint elegendő lenne, ha az adósságállomány felére létrejönne a megegyezés, ám az fontos, hogy az összes hitelező 66 százaléka mondjon igent. A Labor MIM esetében ez utóbbi feltétel nem teljesül, mivel a majdnem 950 hitelező többsége vagy nem válaszolt, vagy nem fogadta el az aján­latot. Nagy részük kisebb ösz­­szegű követeléssel rendelkezik a Labor MIM-mel szemben, te­hát akár tárgyalókészebbek is lehetnének. A gond csak az, hogy a ki­sebb szállítóknak a pár százez­res vagy 1­-2 milliós tétel be­hajtása is létkérdés, míg a na­gyok a több százmillióból könnyedén engednek el 30 szá­zalékot. A kicsik magatartása tehát érthetően merev , ezért talán más megoldás kellett vol­na a megegyezéshez. Szab­ó Ta­más arról beszélt, hogy mint­egy 86 millió forintot kellett volna menet közben kifizetni, s ezzel a hitelezők számát 510- zel csökkenthették volna. Így a kisebb cégek pénzükhöz jut­hattak volna, a nagyobbakkal pedig már könnyedén kialakul­hatott volna a közös nevező ... Volna, volna ... Pedig szűkebb körben felfe­dezhető ez az érdekazonosság. A nagy szállítóknak érdekük, hogy megmaradjon a Labor MIM, azaz a nagy vevő. Akár némi anyagi áldozat árán. A ki­csiknél a „megmaradás kény­szere" értelmetlen merevséget idéz elő. Azért értelmetlent, mert ha a felszámolási proce­dúra egyszer mégis elindulna, nem valószínű, hogy a hitelek 70 százalékát is fedezné a köz­ben bizonyosan szétzilálódó vállalati vagyon Az eljárás időigényéről már nem is be­szélve. Tényleg egyszerűbb lenne hát a kisebb hitelezők tartozásait kiegyenlíteni, erre azonban a jelenlegi szabályo­zás nem ad lehetőséget. Sőt, ez a megoldás talán még csalárd csődnek is minősíthető, hiszen így a hitelezők egyik csoportja előnyhöz jut a másikkal szem­ben. Ez igaz. Más kérdés, hogy a végkifejletet tekintve ez még­is mindenkinek előnyös lenne. De hát ez már a múlt. A je­len már a szanálási eljárásé. S a jövő? Két éve még több mint 2600 dolgozót tartottak nyilván a vállalatnál, ma már alig vannak valamivel 2000 fö­lött. A huzavona, a bizonyta­lanság tehát megritkította a so­rokat. Ezzel együtt a foglalkoz­tatás továbbra is gond maradt. Esztergomban nagyon nehéz lenne az ott dolgozó mintegy 1400 embernek a környéken ál­lást találni, Budapesten ez per­sze könnyebb, itt a jelenlegi profil is perspektívát ad. A vál­tás Esztergomban azonban nem úszható meg. A speciális felépít­mények gyártását Esztergom­ban abba kell hagyni, a meg­csappanó igényeket egy kisebb cég is teljesíteni tudja. Új, perspektivikus profilt keresve gyakran elhangzik a japán autógyár, a Suzuki neve. Ha ez az összeszerelés megvalósulna, nem kizárt, hogy az esztergo­mi gyár 30 ezer négyzetméteres területe lenne a színhely. Külön könnyebb? Persze, nem könnyű ebben a megoldásban bízni: ha évekig nem volt döntés, most gyorsul­nának fel az események? Így Esztergomra más lehetőséget is keresni kell. Egy dolog azon­ban majdnem bizonyosnak lát­szik: a budapesti és az eszter­gomi egység a jövőben külön próbál boldogulni. Ha a tervek valóra válnak két részvény­­társaság jön létre. Talán ez a szervezeti forma jobban megfe­lel a gazdaságos működés ki­kényszerítésére. Az államigaz­gatási irányítás ugyanis — a Labor MIM esetében — inkább akadályozta a váltást. Kocsi Ilona Hangsúlyozott váll Több mint 1200 divatcég rész­vételével rendezték meg a közel­múltban Párizsban a világ leg­rangosabb férfiruha-szakkiálllá­­sát. A SEHM-bemutatón az idei ősz és a jövő tél divatja szerepelt, olyan világhírű tervezők elképze­lése alapján, mint például Angelo Tarrassi vagy Thierry Mugler. A nemzetközi kiállításon ma­gyar szakemberek is jártak. Csik Tamásnét, a Modex Konfekció­­kereskedelmi Közös Vállalat áru­­szakértőjét arra kértük, vázolja, milyen lesz az őszi, téli férfidivat.­­ Ami a legjelentősebb válto­zás: az elmúlt években feledésbe merült mellény ismét hangsúlyt kap, a mellényeket zakó vagy pu­lóver helyett önállóan is viselik majd ing fölött a férfiak. — Ha valaki zakót vesz fel a mellény fölé, akkor milyet válasz­­szon? Mi számít majd modern fa­zonnak? — A férfias sziluett, vagyis a hangsúlyozott váll és a karcsúsí­tott derék lesz divatos. A zakók vonala hosszabb lesz a megszo­kottnál, és a cégek nagyon ajánl­ják az egysoros, sárgalléros fa­zont­ a hagyományos kategóriák­ban. Az anyagok klasszikus férfi gyapjúszövetek, a színek azon­ban eltérnek a szokásostól. Az intenzív sötét színeket világító kristálypasztell és fakított neon­színekkel kombinálják. Még nap­pal is divatos a lurexbekeverés­­sel készült csillogó, fényes zakó. — A nadrágok? — Bő, egyenes szárú pantallót kell hordan­i annak, aki követni akarja a divatot. Jellemző lesz a kényelmes csípőbőség és a magas derékvonal. (Kelement ) Hannoverben az ISDN a sláger Műszaki vidámpark? Legkevesebb félmillió szakma­beli látogatóval számolnak a han­noveri CEBIT, a számítógépek és távközlési eszközök most megnyílt világkiállításán. A különféle ren­deltetésű és immár a gondolat sebességével működő komputerek mellett ez alkalommal az ISDN a sláger. Mit jelent ez a négy betű? A távközlés legközelebbi jövőjét. Egyes országokban: az USA-ban, Japánban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, sőt Dániában már működnek is az első ISDN- hálózatok! A betűk (integrated services digital network) az integ­rált digitális távközlési hálózatot jelentik. A hannoveri kiállítás és vásár alkalmával avatták föl az NSZK első, 8000-es kapacitású ISDN-hálózatát. 1993-ra egész Nyugat-Németországban, a szom­szédos Ausztriában még az évez­redforduló előtt kiépítik az integ­rált szolgáltatású távközlési háló­zatot. Úgy tetszik, ma még csupán az üzletemberek ismerték föl az ISDN hasznát és előnyeit. Azét a hálózatét, amellyel egy vezetéken egyidejűleg és ugyanazon a tele­fonszámon beszédet, írott szöve­get, képet és számítógépes adato­kat lehet továbbítani. (Manapság még külön vezetékek kellenek a telefoné mellett a telexhez, a digi­tális adattovábbításhoz stb.) A nagy előny továbbá, hogy — a be­széden kívül — minden egyéb közlendőt a mostaninál tízszer gyorsabban és sokkalta jobb mi­nőségben képes továbbítani. Kép­zeljük el ennek jótékony hatását a telefonszámlára! Az sem zava­ró az ISDN-hálózat esetén, ha ugyanazon a vonalon beszélünk és mondjuk, telefaxot is továbbí­tunk. Heinz-Peter Luhmann, a nyu­gatnémet posta vezető szakembe­re a hannoveri CEBIT sajtótájé­koztatóján kijelentette, hogy az új szolgáltatás hallatlan előnye: nem kell külön kábelt fektetni, hogy megvalósíthassák. A mai kö­zönséges rézvezetékek tökéletesen megfelelnek a célnak. Viszont: minden telefonközpontot digitális (számítógép-vezérlésű) kapcsoló­gépekkel kell fölszerelni. Ebbe az irányba történt lépés a múlt na­pokban, amikor Szombathelyen üzembe helyezték hazánk első tá­­roltprogram-vezérlésű telefonköz­pontját. Az előfizetőknél is lesz majd némi változás az ISDN meg­honosodásával: másik telefoncsat­lakozót kell fölszerelni; e kis ké­szülék dolga, hogy a hagyomá­nyos (analóg) beszédjeleket digi­tálissá alakítsa. Manapság ezt a tevékenységet a számítógépes te­lefonközpontok gépeire bízzák. Miközben a beszéd, az írott szö­veg, kép, ábra, számítógépes ada­tok továbbítása immár tökéletes­nek mondható, az élőképes (tehát televíziós) telefon bizony koránt­sem az. Ennek elsősorban mű­szaki oka van, nevezetesen: az ISDN-rendszer másodpercenként „csak" 64 kilobyt jelet továbbít, a tévékép-továbbításhoz 2400-szor több karaktert használ­nak, hogy viszonylag éles kép áll­jon elő. Addig is, míg tökéletese­dik a képtelefon, a szakemberek és az érdeklődök személyesen ke­resik föl egymást , és a többi között a CEBIT-et, ezt a műsza­ki vidámparkot, ahová legalább félmillió látogatót várnak a világ minden részéből. (Kulcsár)

Next