Magyar Hírlap, 1989. október (22. évfolyam, 231-256. szám)

1989-10-07 / 236. szám

1989. október 7., szombat tesz fe?-Magyar Hírlap (Folytatás az 1. oldalról)­resszus időrendjére, a kongresz­­szus elnökségének tagjaira és a levezető elnökökre tett javasla­tot, majd jóváhagyták a kong­resszusi munkabizottságok veze­tőinek listáját. A párt program­­nyilatkozatát szerkesztő bizottsá­got Pozsgay Imre, az alapszabály­szerkesztőt Fejti György vezeti. A személyi kérdéseket előkészítő A Központi Bizottság beszámo­lója megkísérli a párt szempont­jából meghatározó politikai folya­matok összefoglalását, s egyúttal felvázolja a megújulás rövid tá­vú feladatait. A modellváltás első lépéseit­ összegző fejezet a tavaly májusi pártértekezlet óta eltelt időszak főbb belpolitikai, társadalmi és gazdasági változásait idézi fel. Emlékeztet a pártértekezlet köz­ponti gondolatára, miszerint: tényleges gazdasági fordulat nem érhető el a politikai intézmény­­rendszer, s ezen belül a párt gyö­keres reformja nélkül. A beszá­moló megállapítja: az MSZMP vezetése a múlt kritikus értéke­lésével és egy új, korszerű szocia­lizmust hirdető program megal­kotásával próbálta cselekvési te­rét tágítani. Kitér ugyanakkor a dokumentum arra is, hogy a párt különböző szintű vezető testületei a politikai döntéseket a májusi pártértekezlet után is a tagság ér­demi részvétele nélkül hozták. bizottság vezetője Kovács Jenő, a kongresszusi ügyrendi bizott­ságé Kovács László, a mandátum­vizsgálóé Vastagh Pál, a szava­zatszámlálóé Gyuricska Kálmán, a fellebbviteli bizottságé pedig Balogh Sándor lett. A pártvagyon helyzetével foglalkozó szakértői bizottságot Kovács Imre vezeti. A kongresszus szóvivői tisztét Barabás János és Major László tölti be. Hangsúlyozza továbbá, hogy a re­form üteme a párttagság jelen­tős részét elbizonytalanította, s ez hozzájárult a vezetés és a párt­tagság közötti távolság növekedé­séhez. Mindez a taglétszám csök­kenésében is tetten érhető. A beszámoló második fejezete a belpolitikai erőviszonyokat, a párt jelenlegi helyzetét foglalja össze. Felidézi az ellenzéki szer­vezetek létrejöttét, politikai tér­nyerését, a háromoldalú egyezte­tő tárgyalásokat, illetve az ott született megállapodásokat. A párt újjászervezését taglaló har­madik fejezet alapvető célként jelöli meg a demokratikus szocia­lizmusba való átmenetet, a sza­kítást a diktatórikus szocializ­mus maradványaival, a bürokra­tikus pártállammal. A beszámoló leszögezi: a megújuló MSZMP azoknak a munkásoknak, mező­­gazdasági dolgozóknak és értel­miségieknek érdekében kíván po­litizálni, akik teljesítményük alapján akarnak boldogulni. A beszámoló Nyers Rezső: Államszocializmus helyett demokratikus szocializmus A kongresszuson Nyers Rezső pártelnök mondott megnyitóbe­szédet. Emlékeztetett arra: a tavalyi pártértekezlet óta nyilvánvalóvá vált, hogy hazánkban lezárult egy korszak, valami új kezdődött. Elkerülhetetlen, hogy a párt is számot vessen helyzetével, meg­határozza, mit akar tenni az or­szág, a nemzet jövőjéért, mit kell tennie a szocializmusért, a moz­galom újjászületéséért. A szónok hangsúlyozta, hogy a politikai gondolkodás kiinduló­pontja csakis az lehet: mit akar a magyar nép, milyen törekvések összegeződnek egy mai formá­lódó közös akaratban. Rámuta­tott: a nép azt kívánja, hogy a politikusok és a gazdasági szak­emberek vezessék ki az országot a gazdasági bizonytalanságból, s a mindennapi élet minősége ja­vuljon. Széles körben helyeslik vagy elfogadják a piacgazdaság teljes körű kifejlesztését, és a tu­lajdonreformot, de azzal a felté­tellel, hogy a növekvő piaci ha­szonból a dolgozó tömegek is ré­szesüljenek, a pénzügyi stabilizá­ció terheiből pedig ne többet, mint egy igazságos részt kelljen vállalniuk. Az állampolgári jogok szélesí­tését, egyértelmű kifejezését és al­kotmányos garantálását akarja az ország népe — folytatta Nyers Rezső. Az emberek azt kívánják: a választáson alapuló demokrá­cia legyen Magyarországon, s nem fogadják el többé azt, hogy a vá­lasztásoknak ne legyen következ­ménye a kormányzás irányzatá­ra, s a politikai felelősséget el­homályosító mechanizmus mű­ködjön. Az emberek többsége nyílt és tárgyilagos, elfogultságtól mentes múltértékelést kér szá­mon az MSZMP-től és a politikai élet más vezető tényezőitől is. Széles körű önkormányzatot igényel a magyar vidék népe, csakúgy, mint a főváros lakossá­ga, s ezzel összekapcsolva jelent­kezik az igény az ország elmara­dott térségeinek felzárkózását se­gítő, tartósan működő megoldá­sok iránt — hangsúlyozta a poli­tikus. Hazánk nemzetközi kapcsola­tairól szólva kiemelte, hogy a vi­lággazdaságba szervesen beépülő nemzetgazdaságot, független kül­politikát kíván a magyarság többsége; azt, hogy Európa két részével és a semleges országok­kal egyaránt jó viszonyban le­gyünk, intenzív együttműködést folytassunk. Ezzel összefüggésben a politi­kus hangoztatta: amíg a világban katonai-politikai tömbök létez­nek, addig a józan ész azt dik­tálja számunkra, hogy a Varsói Szerződést és a KGST-beli kap­csolatainkat ne kérdőjelezzük meg, viszont törekedjünk ezen in­tegrációk belső reformjára. Arra a kérdésre válaszolva, hogy az MSZMP milyen párt le­gyen a jövőben, miben változtas­son a mozgalom, Nyers Rezső ki­fejtette: a mélyen szántó viták ál­talános egyetértéshez vezettek abban, hogy a sztálinizmus teljes egészében elvetendő, mert az valójában nem a szocializmus egyik alternatívája, hanem tévút, a szocializmustól idegen módsze­rek alkalmazása. Ezen az alapon nyer igazolást a hazai sztáliniz­mus elleni, 1956-os népfelkelés, amely utat nyitott az MSZMP lét­rejöttének, egy sajátos reálpoli­tikának. A párt elnöke szólt azokról a nagy politikai hibákról is, ame­lyek a párt válságához vezettek. Mint mondta: aligha vitatott pél­dául az a politikai tévedés, ame­lyet 1972—74-ben követett el a párt a reformok leállításával, majd 1985—86-ban azzal, hogy további gyökeres reformok nél­kül gazdasági növekedést kezde­ményezett. E két téves döntés volt a közvetlen okozója Magyar­­ország nagymérvű külföldi eladó­sodásának is. Az ezért való fele­lősséget jogosan kéri számon az MSZMP-n a nép — jelentette ki —, s a mi válaszunk nem lehet mentegetőző, a kritikát el kell fo­gadnunk. Ezzel összefüggésben azonban azt is elmondta, hogy az eseményekből a párt tanult, s az ellenőrzés nélküli kormányzást, az egypártrendszert —a­melyek a hibákat lehetővé tették —, maga is igyekszik megszüntetni. Az eb­ből adódó következtetést úgy fo­galmazta meg: az idő változásá­val az MSZMP történelmi szere­pe is a végéhez ér. Most egy olyan új típusú párt­ra van szüksége a magyar szocia­lista mozgalomnak, amely utód­ja, de nem egyszerűen politikai folytatása az MSZMP-nek — ál­lapította meg Nyers Rezső. A kongresszus jogát és feladatát is abban jelölte meg, hogy az erről az új típusú pártról döntsön. Vé­leménye szerint, abban a felfo­gásban kellene a kongresszusnak közös nevezőre jutnia, hogy a bürokratikus centralizmust meg­valósító, úgynevezett „államszo­cializmus” rendjét lebontják, s azért szállnak síkra, hogy helyére a demokratikus szocializmus rendjét építsék fel. Ezzel nem kis kockázatot vállalunk, hisz társa­dalmunkban vannak hívei és szor­galmazói a „szocializmus nélküli" demokráciának, s az alkotmányos működés lehetőségei részükre is adottak lesznek — mondta. Ezt a kockázatot azonban — Nyers Re­zső szerint — a pártnak vállalnia kell, s újra és újra meg kell küz­denie a demokratikus szocializ­mus eszméjéért és politikájáért. A napirendnek megfelelően ez­után Grósz Károly főtitkár fű­zött szóbeli kiegészítést a Köz­ponti Bizottság beszámolójához. Elöljáróban bejelentette: a csütörtök esti gondolat gazdag vi­ta alapján szóbeli kiegészítését az éjjel átdolgozta, így ezt a Köz­ponti Bizottság nem hagyhatta jó­vá. A beszámolót tárgyaló KB-ülés vitájára­­ visszautalva a főtitkár rámutatott: — Egység vagy szakadás, meg­újuló párt vagy új párt — sokak szerint ez ma a kérdés. Ez is. De szerintem ennél többről van szó. A fő cél a demokratikus szo­cializmus, amely hitem szerint a nemzet felemelkedésének legjár­hatóbb útja. S ehhez maga a párt is csak eszköz. Az MSZMP ma a legjelentősebb politikai erő ha­zánkban. Szervezettsége, felké­szültsége, belső és nemzetközi kapcsolatai alkalmassá teszik az átmenet kulturált biztosítására. Nélküle ez nem lehetséges. Éppen ezért az átmenet időszerű felada­tait kell megbeszélnünk. Ezért tettünk az írásos előterjesztésben ajánlást a legaktuálisabb teen­dőkre, s ezért kell tisztáznunk né­hány alapvetően fontos szemlé­letbeli, s nem pedig elvi, ideo­lógiai kérdést. Nekünk ma kell a legsürgősebb feladatokban, a leg­időszerűbb napi kérdésekben ren­dezni sorainkat, ha azt akarjuk, hogy a politikai folyamatokat eredményesen tudjuk befolyásol­ni. Ezután emlékeztetett arra, hogy a magyar vezetés az 1970-es évek elején hibás válaszokat adott a világgazdasági kihívásokra. A párt akkori vezetése nem kezdte meg a párt és a politikai intéz­ményrendszer érdemi reformját. A XIII. kongresszus teljesíthetet­len, egyszerre nem megvalósít­ható célokat fogalmazott meg, s újabb évek mentek veszendőbe. Mindez nagymértékű eladósodás­hoz vezetett.­­ Ezért a felelősség nem a párttagságot, hanem a politikai vezetést terheli. Nem a tagság döntött ezekben a sorsdöntő kér­désekben, hanem egy szűk veze­tés, s nem a parlamentben vagy kormányban, hanem a párt köz­ponti vezetésben hozták meg az elhatározásokat. De ugyanakkor ne legyünk egyoldalúak. Az elhi­bázott döntéseket tanácsadók is kezdeményezték és támogatták.­­ A folyamatok hátterében azonban a politikai és gazdasági vezetés hibáin kívül egyéb, raj­tunk kívül álló okok is meghú­zódnak. Ezek közül a legjelentő­sebb: a világgazdaság ellentmon­dásos az örökölt elmaradottsá­gunk miatt ránk nézve különö­sen hátrányos átrendeződése. A magyar­ gazdaságra a 80-as évek közepén már olyan terhek nehe­zedtek, amelyek nagyságrendje messze meghaladja az ország mé­reteit, vezetőinek döntési kompe­tenciáját. Az adósságválság egyre inkább nemzetközi léptékű, glo­bális gazdasági problémává vált. Súlyosbította helyzetünket, hogy a korábbi modell belső tartalékai éppen akkorra merültek ki, egy új út kikísérletezése akkor vált sürgetően időszerűvé, amikor már a ha­tál mas­­tőkeigén­nyel járó mo­dernizáció lett a világgazdaság fejlődésének fő tendenciája, ugyanakkor számunkra a válság terhei is egyre nyomasztóbbá vál­tak.­­ Végeredményben ma is a magunk kis nemzeti kereteiben vagyunk kénytelenek megküzde­ni globális méretű, széles körű nemzetközi együttműködést felté­telező, gazdasági problémákkal. Ezért is határoztuk el világgaz­dasági nyitásunk felgyorsítását. Ezért szorgalmazzuk olyan kitar­tóan a KGST működésének kor­szerűsítését. Emiatt kezdeményez­tük a politikai intézményrendszer határozottabb reformját, gyökeres átalakítását. — Az elmúlt másfél év gyötrel­mei, a szocializmus új magyar­­országi modelljének születését kí­sérő fájdalmak — mondotta ez­után a főtitkár. — A változáso­kat a Magyar Szocialista Mun­káspárt — s annak itt is jelen lévő Központi Bizottsága — is kezdeményezte, de nyitott volt mások hasonló törekvései iránt ksü­lönböző, két dolog. Nem hiszem, hogy szükséges lenne a párttag­ság többségének reformok iránti elkötelezettségét bizonygatni. Grósz Károly ezután rámuta­tott:­. önbecsülésünkhöz hiteles történelmi képre van­ szükség. Ha napi politikai céloktól vezérelten csak az MSZMP korábbi hibáiról, bűneiről szólunk — amiről ter­mészetesen nyíltan szólni kell —, ezzel komolyan veszélyeztetünk mindenfajta kibontakozást. Ehhez ugyanis erőre, magabiz­tosságra van szükség. Arra, hogy higgyünk a cselekvés értelmében és akarjuk a sikert. Önmarcan­­golásunkban már politikai ellen­feleink támadásain is túl teszünk. Nem a munkásmozgalom haladó értékeit, köztük a kommunista eszményeket kell megtagadni, hanem azt a gyakorlatot, amely lejáratta ezeket. A teljes tagadást sem balos, sem ellenkező előjellel nem tűrhetjük meg a pártunk­ban. A Központi Bizottság 16 hóna­pos munkájáról szólva kijelentet­te: ez a Központi Bizottság az el­múlt közel másfél év alatt több új,­­korszakos jelentőségű válto­zást kezdeményezett, mint ami az azt megelőző másfél évtizedben összesen, történt.­­ Elfogadta, majd kezdemé­nyezte a­­politikai pluralizmus egyik legmagasabb formájának, a többpártrendszernek a kialaku­lását; következetesen szorgal­mazta a jogállam kiépítését; megkezdte a párt, az állam, a tár­sadalmi szervek több évtizedes összefonódásának felszámolását; felismerte és megkezdte a közel­múlt történetének tárgyilagos feldolgozását és megismertetését; szélesre tárta a nyilvánosság le­hetőségét, felgyorsította a nem­zetközi kapcsolatok sokirányú ki­bontakoztatását.­­ Természetesen, azt sem ta­gadhatjuk, hogy munkája során a Központi Bizottság sok minden­nel adós maradt, mindenekelőtt nem volt képes ,a párt sorait ren­dezni, a spárt cselekvési egysé­gét kialakítani; túlzottan önma­gával volt elfoglalva, ahelyett, hogy társadalmi jelenlétét, befo­lyását erősítette volna; nem for­dított elég figyelmet a gazdasági folyamatokra; nem vállalt kellő részt a szocialista országokkal kialakult p­­liti­kai feszültség megelőzésében; munkastílusa las­san, formálódott, ezért nem jutott kellő energiája a vitatott kérdé­sek érdemi tisztázására, s a hibák elkövetésének három okát jelölte meg a főtitkár: — Az egyik, hogy ez a pártvezetés az az 1988 májusa után jelentkező feladatokra nem volt, nem lehe­tett eléggé felkészülve, fokozato­san ismerte fel, hogy milyen sok és milyen nagy tennivalóval kell megbirkóznia. A másik, hogy a Központi Bi­zottság szervezeti struktúrája — mint munka közben kiderült — alkalmatlan a gazdasági és poli­tikai válság egyidejű kezelésére, egy meghasonlott, önbizalmát vesztett párt határozott és kor­szerű irányítására. A harmadik ok: a Központi Bizottság szőkébb vezetését megbénította a politikai egység és a kellő szolidaritás hiá­nya. A­ pártértekezleten megvá­lasztott vezetés kezdetben nem tudott, később nem is akart egy­ségessé válni. A párt vezetőinek mulasztása, hogy a testületekben nem vitatták végig eltérő véle­ményüket a gazdasági és politi­kai megnyilvánulásaik pedig egy marakodó közösség képét alakí­tották ki. Ezzel hozzájárultak an­nak a hamis nézetnek az elterje­déséhez, hogy csak rajtuk, a ve­zetőkön múlik az ország sorsá­nak jobbrafordulása, a párt azon­nali megújulása. Mindezért a felelősség elsősor­ban a főtitkárt terheli. Hogyan tovább? Erre kell ma elsősorban figyelmünket összpon­tosítani. Hiszen a feladataink rendkívül nagyok, megoldásuk rendkívül sürgető. Tudatában kell lennünk annak, hogy egyes szocialista értékek — mint a teljes foglalkoztatottság, a társadalmi biztonság és mobili­tás —, súlyos ellentmondásba ke­rültek a válságmenedzselés, a gazdasági stabilizáció, a szerke­zetváltás rövid távú követelmé­nyeivel. Meggyőződésem, hogy ezt a konfliktust — a társadalom dolgozó többsége érdekében — egy reformok iránt elkötelezett, baloldali párt köteles és képes vállalni. Újjászülető pártunkban nem szabad gyengülnie társadalmi el­kötelezettségünknek , a munka­­vállalók elsődleges politikai kép­viseletének. A mi pártunk már régen nem pusztán munkáspárt. De a munkásságot a mi pártunk sem nyíltan, sem megtévesztő fo­galmazási ködösítésekbe burkol­tan nem tagadhatja meg. A for­dulat lényege ne az legyen, hogy elhalványítjuk a párt munkásjel­legét, hanem az, hogy új, prog­resszív módon fogalmazzuk meg a fizikai dolgozók és az értelmisé­giek sajátos és közös érdekeit. Egyebek között azt, hogy a marxi sokoldalúságban értelmezett kul­túra fejlesztése azért létkérdés számunkra, mert hazánk és né­pünk életképességének növelésé­hez ebben látjuk az egyik legfőbb lehetőséget. El kell érnünk, hogy már rövid távon is legyenek munkavállaló nyertesei a modernizációs politi­kának, a rövid távon vesztesek p­edig védelmet és perspektívát kapjanak. A csak korlátozó gazdaságpoli­tika lehetőségei kimerültek) ezért fordulatot kell végrehajtani. A fi­zetőképesség megőrzése mellett halaszthatatlanul szükség van te­hát a szerkezetváltást és a sze­lektív növekedést is gyorsítani kép­es programra. Grósz Károly: A platformok ne váljanak bénító hatalmi harcok eszközévé! Nyers Rezső a szónoki­­emelvényen Fotó: Szalay Zoltán Az új pártnak néppártnak kell lennie Nyers Rezső szerint az újjászü­lető pártnak a választásokon nép­pártként kellene megjelennie. Mint mozgalomnak pedig döntően és főként munkavállalói érdekek kifejezőjeként szükséges működ­nie. Emellett építhet a szabad­­foglalkozásúakk­al, kistermelők­kel, kisvállalkozókkal való szö­vetségre is. El kell viszont hatá­rolódnia azoktól, akik a demok­ráciát az osztálypolitika eszkö­zének tekintik, nem pedig a tár­sadalmi együttélés létformájának, de ugyanígy azoktól is, akik a proletárdiktatúrás irányzatot kép­viselik, hiszen a párton belüli vitát kiküszöbölő demokratikus cent­ralizmus nem fér össze a demok­ratikus szocializmussal. A párt nem vállalhat közösséget azokkal sem, akik pozíciójukat személyes érdekeik érvényesítésére, a pártot pedig hatalmuk fenntartására használták. Az MSZMP elnöke a párton belül kifejlődött reform­­mozgalmat az életerő pozitív megnyilvánulásának nevelte. Nyers Rezső végezetül annak a meggyőződésének adott han­got, hogy az MSZMP kongresz­­szusának állásfoglalásától függ a magyar szocialista munkásmoz­galom sorsának alakulása, s ha­tása a nemzet jövője szempont­jából is jelentős. AZ MSZMP KONGRESSZUSA Korszakos átalakulás kezdődött . Fel kell tennünk a kérdést: hogyan vonható meg az elmúlt 16 hónap mérlege? Sokan ezt a va­lóban ellentmondásos időszakot csak hibák, mulasztások és elsza­lasztott lehetőségek sorozatának látják. Én azokkal értek egyet, akik szerint a pártértkezletet kö­vetően hazánkban korszakos át­alakulás kezdődött el. Nagyra kell értékelnünk ennek kezdeti ered­ményeit a gazdaságban, a társa­dalomban és a politikai közélet­ben egyaránt. A súlyos gazdasági helyzet, az adósságszolgálat terhei, a párt megújulását fékező vezetési vál­ság miatt azon­ban mindez még való­ban csak kezdet. A munka nagyobb hányada még előttünk áll. Sokszor elmondtuk már: nem másfél, hanem több év kell az elszalasztott 15 év hiányosságai­nak pótlására, a kialakult válság következményeinek felszámolá­sára.­­ Az útkeresés természetes ve­lejárói a modellváltással kapcso­latos viták. Ezek gyakran igen élesek, nemegyszer személyes­ke­­­dőik, helyenként frakciós jelleget is öltenek. A problémát nem az okozza, hogy a pártban viták vannak, hogy platformok, áram­latok keletkeznek. Inkább az, hogy némelyek nem tudnak tole­ranciát tanúsítani, mások kire­kesztésére törekszenek, például generációs alapon. Nem szükségszerű velejárója a megújulásnak az sem, hogy a pártban meghonosodott a címké­zés. Az a kisebbik baj, ha ez csak a vezetőkre terjed ki. Nagyobb gond, amikor a veze­tők érzik feljogosítva magukat annak eldöntésére, hogy ki a fun­damentalista és ki a reformer, hogy kik maradhatnak a pártban és kiknek kell eltávozniuk. Nem más ez, mint a régi „sztálinista” felfogás és gyakorlat, hiába van bevonva a reformretorika vado­natújnak látszó mázával. A nézetkülönbségek megosztot­ták a reformok szorgalmazóit. Az egyik oldalon azok állnak, akik a modellváltást összhangba kíván­ják hozni a pártmozgalom meg­újulásával és sikernek tekintik, ha minél többet tudnak velünk jönni. A másik oldalon azok, akik szerint minél hamarabb, minél messzebb kell jutni ezen az úton, mert szerintük ez a legfőbb biz­tosíték a visszarendeződés ellen. Nem törődve azzal, hogy a gyors ■ütem az erők legcélszerűbb fel­­használását jelenti-e, s hogy ily módon a szükséges haladásért nem fizetünk-e túlságosan nagy árat, nem kockáztatunk-e túl so­kat. Ezt a megosztottságot kel­lene kölcsönös türelemmel felol­dani. Persze naivitás volna azt kép­zelni, hogy lehetséges a párt szél­sőségeit egymással kiegyezésre bírni. Történelmi hiba lenne azonban, ha elfogadnánk, hogy a párt mérsékelt és radikális re­formerői egymással összebékíthe­­tetlenek. Az elmúlt napok nyilat­­kozatdömpingje azonban azt jel­zi, hogy a magukat radikális re­formereknek vallók már eldön­tötték, hogy nem vállalják a kö­zösséget. Tudatosan össze akar­ják mosni a reformfolyamat mérsékeltebb ütemének híveit a „szélsőbal” képviselőivel. Ezáltal megbocsáthatatlanul szűkítik a reformok társadalmi bázisát. A kongresszusi előkészületek tapasztalatai azt mutatják, hogy a párt tagjai közül sokan, vára­kozó állásponton vannak. A párt­hoz való viszonyaik eldöntését a kongresszus eredményétől teszik függővé. Többségük reálisan szemléli az eseményeket és elha­tárolódik a politikai szélsőségek­től. A demokratikus szocializmus olyan elemeit, mint a közösségi tulajdonra és a magántulajdonra épülő vegyes gazdaság, a gazda­ság teljesítőképességének állandó növelése, a jogállamiság, az ál­lampolgárok önszerveződése — noha érintik a gazdasági és po­litikai berendezkedés alapjait — nem tekintik társadalmi rend­szerváltásnak. A társadalmi és a politikai rendszer­ jellegében, kü­ Megegyezésre kell jutni Úgy gondolom, a pártnak balol­dali szocialista tömegmozgalom­ként, áramlatok szövetségeként kell működnie, ahol a központi platform, a kongresszuson elfo­gadott program minden párttag­ra nézve kötelező. A párt vezető testületei irányítsák és ellenőriz­zék a kongresszusi határozatok végrehajtását! Kívánatos, hogy a párton belüli áramlatok konstruk­tív vitája garantálja a pártpoli­­tika folyamatos megújítását. A platformok azonban ne váljanak bénító hatalmi harcok­ eszközévé: támogatók toborzására törekedje­nek a társadalom legszélesebb ré­tegeiből, a párt számára. A reformpolitika bázisát a pártban nem a másként gondol­kodók kitaszítása, hanem az ál­láspontok közelítése, a kompro­misszumkeresés erősítheti. A párt megerősítésének viszont feltéte­le, hogy azok, akik alapjaiban nem értenek egyet a­­kongresszus által elfogadott politikai irány­vonallal, ne szerveződhessenek önálló politikai erővé a párton belül.­­ Egy választásra készülő pártban megegyezésre kell jut­niuk a különböző áramlatoknak, s a közvélemény számára egysé­get kell demonstrálni. Enélkül le­hetetlen a választási siker, mi­vel a szavazópolgár többnyire ar­ra adja a voksát, akiről feltéte­lezi az erőt, kormányzóképessé­­get. Az új pártvezetés elsőrendű feladata ezért, hogy mozgósítsa és segítse a párttagságot a közel­gő köztársasági elnöki, ország­­gyűlési és tanácsi választásokra A délutáni sajtóértekezlet kevés a nőküldött Munkatársunktól. Az MSZMP tegnap kezdődött kongresszusán négy irányzat jegyeztette be magát politikai platformként. A Reformszö­vetség — a budapesti pártér­tekezletet követően megalakult Reformblokk Országos Tömö­rülése —, a Népi Demokrati­kus Platform, az összefogás az MSZMP megújításáért plat­form, valamint a Platform az MSZMP-ért. Ezen kívül meg­alakult három másik platform, a Vidé­k Egyenlőségéért, a Platform az Ifjúságért és az agrárérdekekért. A lista nem végleges, a kongresszus alatt folyamatosan alakulhatnak küldöttcsoportok. Egyebek közt ez hangzott el az MSZMP XIV. kongresszusa első sajtótájékoz­tatóján, délután két órakor az Intransmas épületében. A sajtótájékoztatón részt vett Major László, az MSZMP szó­vivője, Kovács László külügy­­minisztériumi államtitkár, az MSZMP kongresszusának ügy­rendi bizottsági elnöke és Vas­­tagh Pál, a Csongrád megyei Pártbizottság első titkára, a kongresszus mandátumvizsgáló bizottságának elnöke. Vastagh Pál, a mandátumvizsgáló bi­zottság elnöke elmondta, hogy az 1279 megválasztott küldött több mint 50 százalékát köz­vetlenül a nyilvánosság előtt maga a tagság jelölte. Ki­emelte, a küldöttválasztás de­mokratikus módját, negatí­vumként említette, hogy kevés a nők aránya. A legfiatalabb küldött a Bács-Kis­kun megyei Elekes Mihály, aki 1969-ben született, a legidősebb küldött Szántó Miklós Budapestről, aki 1916- ban született. Kovács László, az ügyrendi bizottság elnöke összegezte az addigi vitát. Ki­emelte, hogy a küldöttek az ügyrendi változatok közül minden kérdésben a demokra­tikus alternatívák mellett dön­töttek. Az MSZMP vagy utód­pártja jövendő testületi szer­veinek megválasztásánál a pártelnök egyéni, a párt to­vábbi tisztségviselői és elnök­ségi tagjai zárt listás jelölés és választás útján nyerik el tisztségüket. Azt ma még nem lehet tudni, hogy a győztes lis­tát egy platform vagy a plat­formok szövetsége adja. Az el­képzelések szerint vasárnap választják meg az MSZMP el­nökét, a párt két alelnökét és országos titkárát, valamint az elnökség többi tagját.

Next