Magyar Hírlap, 1989. december (22. évfolyam, 283-306. szám)

1989-12-23 / 302. szám

, 1989. december 23., szombat­i Magyar Hírlap Mi van a magyar karácsonyfa alatt? Derűlátó politikusok, óvatos befektetők Alap Pénzt sokféleképpen lehet kapni és adni. Ennek viszony­lag egyszerű módja, ha a ban­kok üzletelnek egymással, köl­csönzik a pénzt a szokásos, pia­ci feltételek mellett. Mindez persze attól függ, hogy ki kéri a pénzt? Magyarország sokáig jó adósnak számított a nemzet­közi pénzpiacon, ám 1989-ben, főleg az év második felében a reputáció bizony megkopott. Ennek ellenére sikerült fölven­ni azt a 2,5 milliárd dollárnyi hitelt, amire az ország finan­szírozásához szükség volt. Esősorban azonban politikai okoknál fogva már az év ele­jétől kezdve olyan új pénzügyi formákat találtak ki a külföldi befektetők, amelyek a koráb­bitól merőben eltérő módon in­jekciózhatnának tőkét a ma­gyar gazdaságba. Ennek leg­pregnánsabb példája a már lét­rejött Első Magyar Alap, amit Andrew Sarlós magyar szár­mazású kanadai üzletember és George Soros segítségével a Magyar Nemzeti Bank szerve­zett meg. Az eredetileg tervezett 50 millió dollár helyett 80 milliót jegyeztek szeptember végéig. Ez a pénz tehát már megvan. Ugyanakkor érkeztek hírek újabb alapok szervezéséről is. — Tulajdonképpen mennyi pénz jött össze a különböző alapokon keresztül? — kérdez­tük Bartha Jánost, az MNB fő­osztályvezető-helyettesét. — Az Első Magyar Alap 80 millió dollárja az összes pénz, ami befolyt eddig — válaszol­ta. — Az érdeklődés nagy, és pénz is rengeteg van a világon. Sőt mi több, nagyon kevés he­lyen lehet igazán jól befektet­ni. Magyarországon még egy­előre csak most alakul a tőzs­de, és mindenki tudja, hogy az induló börzéken lehet a legna­gyobbat nyerni, és éppen ak­kor érdemes befektetni, ami­kor már látszik, hogy kialakul az intézmény, létrejön a piac­­gazdaság, de a kockázat még nagyobb a szokásosnál.­­ Akkor mivel magyaráz­ható, hogy mindössze ennyi pénz jött össze a magyar be­fektetésekhez a pénzt külföld­ről összeszedő alapokon ke­resztül? — Nézze, itt támogatásról szó sincs, ez tisztán üzlet. Más­részt egy-egy ilyen alap vég­összege ritkán haladja meg a százmillió dollárt; 30-40-50 milliót szoktak összeszedni a világ legnagyobb befektetői — félmillió dolláronként. Ezek a szokásos összegek, amit lehet, hogy ön kevesell, de eddig mű­ködő tőkeként a vegyes válla­latokon keresztül körülbelül 400 millió dollár folyt be az országba az elmúlt 15 év alatt.­­ De időközben Olaszor­szágból is hasonló kezdemé­nyezésekről jönnek a hírek a De Benedetti-csoporttól; már szervezik a Sarlós által máso­diknak nevezett magyar alapot 250 millió dollárnyi tervezett tőkével. Sőt, londoni tőzsde­ügynökségek fogják kezelni —­ ­üzlet ha létrejön — a John Govett alapot is 50 millió dollárnyi tő­kével.­­ Ezek egyelőre még elkép­zelések, bár a Govett-alap lét­rejötte januárban várható. Ér­dekessége az lesz, hogy magyar értékpapírokba fektetik a pénzt, és a Govett-alap részvé­nyeit jegyezni fogják a londoni tőzsdén. A másodikként emle­getett magyar alap, amit Sar­lós úr hirdetett meg, a külföl­dön élő magyarok kisebb tő­kéit, pénzeit kívánja össze­gyűjteni kifejezetten hazai kis­vállalkozások finanszírozására. Az ötlet nagyon jó, de azt hi­szem, a kivitelezéssel gondok lesznek, hiszen csak az fektet be pénzt az alapokon keresztül Magyarországba, aki ettől hasznot remél. Segíteni senki sem fog minket. Ráadásul az alap létrejöttéhez legalább fél évre van szükség, nagy háló­zatra és reklámra. Az összes többinél is egyelőre még csak az ötletek fogalmazódtak meg.­­ Naponta hallani vállalko­zó szellemű üzletemberekről, akik állítólag több milliárd dol­lárt hoznának az országba, ha a bürokrácia nem akadályozná őket ebben. — Sokszor jönnek emberek hozzánk névjegykártya és hi­vatalos okmány nélkül, ám a Magyar Nemzeti Banktól egy megbízólevelet akarnak kapni, hogy összehozzanak, mondjuk, ötmillió dollárt. De amikor kérjük tőlük az alapinformá­ciókat , adják meg a bankjuk nevét és a számlaszámukat, ak­kor már nem is válaszolnak. Először azt mondtam minden esetben, hogy nézzünk utána az ügynek. De mindig kiderült, hogy álmokról és nem valóság­ról volt szó, csak sajnos ennek sokan bedőlnek. És ne felejtse el, nagyon sok fekete pénz mo­zog a világban, amit gyakran így szeretnének tisztára mosni, hogy aztán az első lehetséges pillanatban azonnal kivonják az országból. Ezeknek a pén­zeknek nem sok köze lenne a magyar gazdasághoz.­­ Egyáltalán, mikor van szükség a Magyar Nemzeti Bank jóváhagyására? — Minden devizahitel fölvé­telét a Magyar Nemzeti Bank engedélyezi. De ha közvetlenül kívánják a pénzt befektetni, például egy vegyes vállalatba, akkor minket kikerül az üzlet, illetve csak akkor keresnek meg minket, ha a külföldiek garanciákat kérnek. A hitelfelvételnél egyébként, megvizsgáljuk a kínált köl­csönt, s összehasonlítjuk, az MNB milyen feltételek mellett jut pénzhez, és ők mit ajánla­nak. Általában kiderül, az MNB még mindig olcsóbban tud kölcsönt fölvenni. S nem véletlenül, még mindig létez­nek azok a bizonyos ország­limitek, amelyek meghatároz­zák, hogy egy-egy ország egy évben körülbelül mennyi hitelt kap a pénzpiacon. Ezt átlépni nem nagyon lehet. Lakatos Mária Példátlan figyelem övezte ebben az évben a magyar gazdasá­got. Elismerve az elmúlt évek, évtizedek reformjait és az egy­re gyorsabb ütemben haladó politikai demokratizálódást, a Nyugat kormányai, pénzintézetei és magánbefektetői is hajlan­dónak mutatkoztak a gazdasági, főleg a pénzügyi segítségnyúj­tásra. Ajánlatokban nem volt hiány, de az év végi mérleg bi­zony szegényes, mint az olyan ember karácsony­fá­ja, ahová csak ezüstpapírokat aggattak, szaloncukor nélkül. Alábbi össze­állításunkban megpróbáltuk — nem elsőként, s nem is utolsó­ként—számba venni milyen ígéretek hangzottak el, s ezekből eddig mi vált valóra. Ebből jól látható, hogy a hírek és a ben­nük tükröződő ragyogó perspektívák mögött nagyfokú óvatos­ság, olykor bizalmatlanság húzódik meg. A politikusokét már igen, a tőke bizalmát még nem nyerte el ez a Magyarország. Létrejött alap Első Magyar Alap Rt. Alaptőkéje — túljegyzés után — 80 millió dollár. A szervezet devizakülföldiként kíván befek­tetni létező, vagy új vegyes válla­latokba, privatizálandó vállala­tokba és — korlátozásokkal — rögzített kamatozású állami ér­tékpapírokba. A tőkekihelyezé­sekről a Budapesten off-shore jel­leggel működő Első Magyar Be­fektetési Tanácsadó Rt. dönt. En­nek vezetője Robert Smith kana­dai üzletember. Tervezett alapok Tervezett alapok Második Magyar Alap Tervezett nagysága mintegy 250 millió dollár. A gyakorlati szervezés jövőre kezdődik. Pén­zét elsősorban privatizálási cél­ra lehetne igénybe venni. Kuvaiti Magyar Alap Beck Tamás kuvaiti látogatása során a Kuwait Investment Authority­­készségét fejezte ki egy magyar alap létrehozásával kap­csolatban. Előzetes számítások szerint az alaptőke 100 millió dollár körül lehet és eszközei el­sősorban az öböl menti országok­ból származhatnak. Az akciót a Kuwait International Investment Company szervezi. A magyar fél­nek még idén el kellene készíte­nie a felhasználási körrel kap­csolatos elemzéseket, feltárni a befektetési lehetőségeket. Emerging Eastern European (E3) Fund A Tyndall Holdings Group a Warburg Securities céggel közö­sen szervezi, Kelet-Európában megvalósítandó beruházásokra 250 millió dolláros tőkéjéből 200 millió ténylegesen adósság-rész­vény csereügyletekre lenne fel­használható. Hungarian Investment Company, Ltd. A John Govett and Company kívánja létrehozni 50 millió dol­lár alaptőkével, ami később eset­leg emelhető. Befektetési cél: magyar értékpapírok Az alapot londoni tőzsdeügynökségek fog­ják kezelni. De Benedetti-csoport A befektető csoport magyaror­szági beruházásokra kíván körül­belül 10 millió dollár tőkéjű ala­pot létrehozni. Hiányos lista a felajánlásokról Magyarország évtizedek óta nem vesz fel kormányhitelt, hanem a szabadon felhasznál­ható kölcsönökkel próbálja el­tüntetni a költségvetési hiányo­kat. Jövőre körülbelül három­­milliárd dollárra lesz szükség. A hitelfeltételek sikere nagy­részt attól függ, hogy megkö­tik-e a megállapodást a Valuta­alappal. Emellett azonban van­nak más jellegű, de sokkal ki­sebb nagyságrendű hitelek is. A teljes listát sajnos nem si­került megtudnunk, miután nincs gazdája a különböző öt­leteknek. Ahogy Cserfalvi Pé­ter, a Pénzügyminisztérium munkatársa elmondta, szerve­zetileg nem lehet elhelyezni ezeket a felajánlásokat, ötlete­ket. Mindenki tárgyal minden­kivel, ám nem futnak össze egy kézben a hírek. A munka orosz­lánrészét pedig egyelőre a Kül­ügyminisztérium végzi, a kö­vetségen keresztül őket keresik meg az ajánlatokkal. — Mi itt a Pénzügyminiszté­riumban megpróbáltuk — oly­kor csak a hírügynökségi jelen­tésekre alapozva — összeszed­ni a különböző ígéreteket — magyarázta Cserfalvi Péter. — Nem tudom, hogy ez mennyire sikerült, mindenesetre a nyuga­ti hitelezők konkrét célokra ad­nának pénzt és ellenőrizni kí­vánják a felhasználást. A felté­telek viszont nagyon homályo­sak és döntés sok helyütt nem született, hiszen minden ország­ban a költségvetést csak most hagyták jóvá. A helyzet tehát úgy fest, hogy a nyugati befektetők mér­legelve a változásokat, fél év alatt egy gyökeresen új segít­ségnyújtási politikát dolgoztak ki a demokratizálódó szocialis­ta országoknak, ami Lengyelor­szágot és Magyarországot jelen­ti. Pontosabban szólva jelentet­te egészen novemberig, hiszen a német és a cseh forradalmi átalakulás kibővíti a listát és értelemszerűen csökkenti a Ma­gyarországra jutó figyelmet és a pénzt is. Az eddigi osztozko­dási arány szerint Lengyelor­szág kapta a különféle hitelek, segélyek 80 százalékát, Magyar­­országnak maradt a többi. A ránk jutó részből oroszlánrészt foglal el a környezetvédelmi célokra, az oktatás fejlesztésére, vagy a menedzserképzésre meg­szavazott támogatás. A magyar részből viszont je­lentősebb segítséget várnának a reprivatizálásra, a vállalkozás élénkítésére, új vállalatok indí­tására. Magyar vélemények szerint azonban egyelőre itthon senki sem képes olyan javasla­tokat összeállítani, amelyek jól tükröznének valamiféle hosz­­szabb távú gazdaságpolitikai célkitűzést és vonzóak lennének a külföldiek számára is. Az ajánlatokat itthonról és kül­földről egy kézben kellene ösz­­szefogni, hogy a pénz biztosan eljusson oda, ahova szánják. Ehelyett sorra érkeznek az ajánlatok, amit mindenki kész­pénznek vesz, és sokan arra számítanak, hogy politikai okoknál fogva „megsegítenek” bennünket. A táblázatban ismertetett kü­lönböző javaslatokból, már el­fogadott programokból optimis­ta becslés szerint sem folyik be jövőre 300—400 milliónál több. L. M. Javaslatdömping Brüsszeli jegyzékváltás Ma sok szó esik Nyugaton a­­­­ reformokat élő keleti álla­mokról. A szívére hallgató köz­vélemény lelkesen tapsol. A sokat tapasztalt politikusok vi­szont az ilyenkor szigorúan kö­telező óvatosság hangoztatásá­val éberen figyelik, követik és mérik fel az eseményeket. A nyugati sajtó, egyre több­ször figyelmezteti olvasóit ar­ra az igazságra, hogy a híreket — mielőtt azokat tényként el­fogadnánk— jó kétszer-három­­szor is átolvasni, mert ha a múltról esik szó, az emlékezet­ben a valóság és a legenda kö­zött gyakran elmosódik a ha­tár. Röviden fogalmazva, csak annak a hírnek van hitele, amely pántlikázás nélkül ér­kezik. Itt van például a Magyar­­országnak nyújtandó különbö­ző segélyek (hitelek) kérdése. Az Európai Gazdasági Kö­zösség brüsszeli központjában a helyét rendszerint a „családi kandalló” meleg tüze mellett elfoglaló belga gazdasági és pénzügyi szaklap, a Les Echos de la Bourse (A tőzsde hírei) december elején — bizonyára merő „véletlenségből" — a magyarországi hitelekkel kap­csolatban irodalmi műveltségét „fitogtatva”, Mark Twain egyik mondását idézte: „Min­den ember a Holdhoz hasonló, homályos oldalát senkinek sem mutatja meg.” belga kolléga idézete mö­gött valahol a bizalmatlan­ság lapult meg. Másképpen fo­galmazva: ismerve a magyar politikai élet porondjának mes­tereit — és bohócait is —, a valóság feltárása — a polgár­ság elégedetlenségétől tartva — még mindig tabu. Pedig, a bírálat tükör, olykor ellenőr­zés miatt jó belepillantani. Nyugaton, a felelős politikusok részére ez a nem mindig kelle­mes gyakorlat kötelező. A de­rűlátás imbolygó homokvárá­ra építeni kalandorpolitikának minősül. Szóval, a segély, vagy hite­lek kérdésében Keleten, Nyu­gaton egyaránt nem minden kerek és nem minden gömbö­lyű. Legalábbis a mi részünk­re. Lapozzuk egy kicsit vissza az eseményeket. A lengyel és magyar belpolitikai események nagy érdeklődést, őszinte elis­merést váltottak ki — segítő­­készségben sem volt hiány. A közös piaci szakemberek július 8-án és 9-én Brüsszel­ben belső megbeszélést folytat­tak. Ezt egy hét múlva Párizs­ban, a 24 tőkés ország támoga­tása követte. Lengyelország és Magyarország problémáját — Phare-program elnevezés alatt — ettől kezdve már szakbizott­ságok elemezték. Az EGK vál­lalta, hogy 200 millió ECU-val azonnal Varsó és Budapest se­gítségére siet, ha a valódi de­mokráciára való törekvés ki­siklást nem szenved. A szak­­bizottságok hamarosan öt olyan területet jelöltek meg, ahol vé­leményük szerint a segítség hasznos lehet. Elsőként a me­zőgazdaság korszerűsítését, majd a nyugat-európai piacra való bejutás megkönnyítését, harmadikként közvetlen az ál­lami és magánberuházások tá­mogatását, utána a szakképzés felgyorsítását, és ötödikként a környezetvédelmet. A „Huszonnégyek" az illeté­kes magyar minisztériumoktól (hogy a Phare-programot mi­nél előbb beindíthassák) rész­letes végrehajtási javaslatot kértek. A válasz harminckettő (!) programot feltüntetve érke­zett meg, és az ezzel járó költ­ségvetési terv lényegesen meg­haladta a Magyarországnak szánt segély összegét. Brüszel­­nek ez már sok volt. Ettől az időtől kezdve Brüsszel és Bu­dapest között — a sok magya­rázkodástól — forró lett a te­lefonzsinór. Időközben azon­ban gyökeresen megváltozott Európa keleti fele, az­óta nem akármilyen események törté­nelmi perceit számolta. Moszk­va, Berlin, Prága és legutóbb Szófia is az érdeklődés előte­rébe került. Budapest és Var­só közben (az EGK Phare-ter­­vén kívül) különböző kisebb (NSZK-beli, japán és magán­bankoktól származó) hitelhez jutott. Az EGK brüsszeli bizottsága elsősorban Delors elnök jelen­tős támogatását élvezve, meg­hozta a döntését, és az Euró­pai Beruházási Bank előtt ke­zességet vállalt egy 1 milliárd ECU-s beruházási kölcsönre. Ezt az összeget nem segélyként, hanem visszafizetendő kölcsön­ként (évi körülbelül 9 százalé­kos kamattal) kapja Varsó és Budapest. részleteket tisztázták de­cember 13-án Brüsszelben a Huszonnégyek külügyminisz­teri tanácsülése alkalmából, ahol a meghívott magyar kül­ügyi bizottságot Horn Gyula külügyminiszter vezette. Ezen­kívül megerősítették a magyar fizetési gondok áthidalására szolgáló, szintén 1 milliárd ECU-s hitelnyújtás szándékát is, ha létrejön az IMF-megálla­­podás. Ami a lassan már túl hosszúra nyúlt tárgyalások be­fejezését illeti, erre égetően szükség lenne. A gyorsan vál­tozó politikai események szinte naponta emelnek újabb orszá­got a világ közvéleményének érdeklődési központjába. És mivel minden szenzáció csak addig szenzáció, amíg azt egy újabb fel nem váltja — lehet, hogy Varsó és Budapest prob­lémája — veszélyesen háttérbe szorul. Mécs László Jóváhagyott Európai Közösség — Az 1990. évi közös költség­vetésből Magyarországnak és Len­gyelországnak együtt 300 millió ECU támogatást hagyott jóvá az Európa Parlament a Phare­­program keretében beruházások támogatására, környezetvédelemre és menedzserképzésre. — Három év alatt összesen 1 milliárd ECU értékben hitelga­rancia az EIB (Európai Beruhá­zási Bank) által Magyarországnak és Lengyelországnak nyújtott hi­telekre. A garanciát a közös költ­ségvetés vállalja. — Javaslat Kelet-európai Be­ruházási Bank felállítására. Ez az intézmény koordinálná a Kelet- Európának szánt fejlesztési jel­legű hitelnyújtásokat. Kedvezmé­nyezett lehet minden, a reformok útjára lépő kelet-európai ország, de elsősorban Lengyelország és Magyarország.­­ A tizenkettek közbenjárnak az IMF-nél 1 milliárd dollár hi­tel nyújtásának felgyorsítására. — Az idei magyar fizetésimér­­leg-­t­iány finanszírozására 1 mil­liárd ECU — ha létrejön az IMF- megállapodás, felajánlások — A miniszterek tanácsa hozzá­járult ahhoz, hogy az Európai Szén- és Acélközösség (Montán­­unió) Magyarországra és Lengyel­­országra is kiterjessze a kölcsö­nén. Ez 200 M ECU keretet jelent, kifejezetten acélipari beruházá­sokra. (ECU — 1,149 USA-dol­lár). USA Az 1990-es pénzügyi évben 533 millió dollár támogatás Magyar­­ország és Lengyelország számára, ebből az összegből 91,5 millió jut Magyarországnak. Az összegnek része a Bush-látogatás alatt fel­ajánlott 25 milliós, a magánvál­lalkozások fejlesztését szolgáló csomag és az 5 milliós,­­környe­­zetvédelmi központ létesítését szolgáló támogatás is. NSZK — 250—250 millió márkás hi­tel, tartományi kormánygaranciá­val. A hitel magyar—nyugatnémet vegyes vállalatok tőkeellátására, privatizálásra, beruházási import finanszírozására szolgál. — 500 millió márkás szabad felhasználású konzorcionális köl­csön, szövetségi kormánygaranciá­val.

Next