Magyar Hírlap, 1991. július (24. évfolyam, 165-178. szám)
1991-07-17 / 166. szám
2 1991. július 17., szerda Programok és valóság: a kormány Joggal vártuk azt, hogy az Antall-kormány komolyan veszi a környezet- és természetvédelem ügyét. Sajnos az új miniszter, Keresztes K. Sándor a tárca profiljának kialakításakor még a saját pártja, az MDF programját sem vette komolyan. Egyprofilú intézmény helyett egy újabb összetákolt minisztériumot hozott létre. A környezetvédelem összeházasítása a területfejlesztéssel és építésüggyel szinte általános ellenszenvet váltott ki mindenféle környezetvédelmi csoportnál, sőt a parlamenti pártok, a koalíciós partnerek szakemberei körében is. Hónapokig nem sikerült az újonnan létrehozott Környezetvédelmi Főfelügyelőség szervezeti szabályzatát kidolgozni, sem pedig a funkcionális főosztályok közül a közgazdaságit és a gazdasági hivatalt felállítani. A területi szervek működéséhez több száz millió forint hiányzik ma is, főképp a vízügy leválasztásának ellentmondásai miatt. A környezetvédelem és természetvédelem újabb szétválasztása viszont előrevetíti az OKTH idejében tapasztalható sajnálatos ellentétek feléledését a két rokon terület között. Riasztó jel: már a vízüggyel folytatott tárgyalások során sem vették figyelembe a természetvédelem érdekeit. A minisztérium alacsonyabb beosztású hivatalnokai jórészt kiváló felkészültségű szakemberek, de előterjesztéseik nem válhatnak valósággá, nem jutnak túl íróasztalaik fiókjain. A vezető posztokon nem sok változás történt. Furcsa módon, amíg tavaly maga a kormány szorgalmazta a környezetvédelmi törvények elkészültét /talán miniszterük alkalmasságát akarták ezzel bizonyítani?/, idén már ugyanez a kormány 1992-re halasztotta e válságágazat gondjainak törvényszintű megoldását. Holott a most érvényben lévő törvényben nincsenek garanciák e terület érdekeinek érvényesítésére. Példátlan a nemzetközi joggyakorlatban az a Washingtoni Egyezményről rendelkező miniszteri rendelet, amelyik nem tartalmaz semmilyen szankciót a rendelet megszegőivel szemben, hogy csak egy példát említsünk a kormányzat jogalkotási anomáliái közül. Jellemző az is, hogy tavaly a Phare-program keretében kapott mintegy 25 millió ECU-t a vízügyi lobby kívánta elkölteni, mivel a pénzt nem egy nyilvános pályázaton lehetett elnyerni. Tavaly év végén, szerencsére, felülvizsgálták a már elfogadott projekteket. Elfogadhatatlan, hogy az alacsony kamatozású nyugati környezetvédelmi hitelek kamatlábait a magyar bankok igyekeznek 35%-ra feltornázni. Egyáltalában nincsen környezetbarát gazdasági ösztönzőrendszer, a pénzügyi kormányzat nem teszi vonzóvá az országot a külföldi környezetvédelmi háttéripar számára. Sőt az a veszély fenyeget, hogy a korszerűtlen, pusztító technológiák felvevőpiaca leszünk a fejlődő országokhoz hasonlóan. Hiszen Nyugaton szigorodnak a környezetvédelmi előírások. Jelenleg egyetlen magyar minisztériumnak sincsenek ismeretei a nálunk befektető cégek által hozott technológiákról. A múlt év végén a környezetvédelmi minisztérium szakmai vezetése szorgalmazta egy szakértői iroda létrehozását, amely felülvizsgálná és engedélyezné az egyes külföldi technológiák meghonosítását. Az iroda a mai napig sem állt fel! A környezet és gazdaság harmonikus fejlesztése elodázhatatlan feladat. A gazdaságot az eddigiektől eltérő pályára kell állítani, gyökeresen át kell alakítani a mai szemléletet. A környezetben eddig felhalmozódott és folyamatosan újrakeletkező károk felszámolása így islegalább két évtized erőfeszítéseinek eredménye lehet csak. Akkor érhetünk el olyan környezeti állapotot, amelyik garantálja az ökológiai stabilitást, és megalapozza a fenntartható fejlődést. De csak akkor, ha cselekszünk végre! Dr. Illés Zoltán éhány évvel ezelőtt a környezetvédő mozgalmak megjelenése azt jelezte, hogy végórái felé közeledik egy politikai rendszer. A vészharangot leghangosabban a Duna-mozgalmak kongatták: a vízlépcsők elleni tiltakozás egyszerre alternatív mozgalom és politikai ellenzéki magatartás is volt. Meg- és leírták már, hogy e mozgalmak hullámain számos városi értelmiségi evezett be az új parlamentbe, az „establishmentbe". Egyesek különböző rendű és rangú álamigazgatási berkek tanácsadói lettek, de nem hallani a hangjukat, a hatásuk sem érezhető a környezeti kérdések komolyabban vételében. Nem használt a mozgalmaknak a Magyarországi Zöld Párt létrehozatala sem. Túl azon, hogy egyetlen képviselőnk sem jutott be a parlamentbe, megalakulásuk éppen abban az időszakban osztotta meg a mozgalmakat amikor komoly szükség lett volna egységes fellépésükre, kritikájukra, amely górcső alá vette volna a politikai pártok úgynevezettörnyezetvédelmi programját. E programok ugyanis leginkább kívánságlisták voltak, amelyeknek megvalósítására semmilyen esély nem kínálkozott a programok által felvázolt gazdaságpolitikai keretek között. Az elmúlt másfél-két évben eltűntek, elhallgattak a korábbi nagyok is. Hiába szervezett télen sétát a Duna Kör, valójában alig ad hírt magáról, így van ez számos más, korábban országosan aktív társaság esetében is. Nem igazán sikerült szélesíteniük tagságukat. Hol van akkor a zöld mozgalom? Azt hiszem, leginkább a rengeteg új, helyi kezdeményezésen alapuló, úgynevezett grassroot, vagyis hajszálgyökér szervezetben. A tavalyi Föld Napján már látni lehetett, hogy a civil társadalom megmozdult egyes környezeti ügyekben. A leglátványosabb a levenőszennyeződés ellen tenni akaró, de legalábbis tiltakozó közösségek sokasága. Ha valaki megkérdezné, hány tagja is van e zöld mozgalmaknak, igencsak nehéz lenne rá válaszolni. A tagság az esetek java részében teljesen önkéntes, nem jár tagdíj fizetésével, és valószínűleg nem kerül összesítésre semmilyen címlistán. És mit is csinálnak a mozgalmak? Leginkább azt hiszem tanulnak. Legfőképpen azt, hogyan is kell az új hivatali struktúrákkal, vagy éppen ellenük dolgozni. Tanulnak lobbizni, ahogyan azt mások is teszik. Tanulják, hogyan kell „professzionalizálódni". Vannak, akiknek némileg már sikerült is. Pénzügyi fedezetet szereztek működésükhöz, irodát tartanak fenn, főfoglalkozásban dolgozó munkatársakkal. Bár hiányoznak azok a törvények, munka-, adóügyi és jogi szabályozók, amelyek megkönnyítenék a mozgalmak számára, hogy akárcsak egy titkárnőt is felvegyenek. Látványosan illusztrálta ezt a Parlament 400 milliós alapjának elosztása, amelyet a társadalmi szervezetek támogatására szavazott meg. A jogi státusszal nem rendelkezők eleve kiestek a versenyből. Mellesleg a jogi státusz sem volt garancia. Kissé érthetetlen, miért nem kaphattak támogatást a környezetvédelmi alapítványok, legalábbis azok, amelyek esetében teljesen világos volt, hogy tevékenységük sokkal inkább programjaikra épül, mint a pénzek újraelosztására. Mindez megint megbéníthat számos okos kezdeményezést, mert nem lesz postaköltség, vagy egy szórólap kinyomtatásához szükséges forrás.Keresik a mozgalmak a struktúrát is, amelybe integrálódhatnak. Már akik akarnak. Valójában nem is egységesítésre lenne szükség, hanem megfelelően gyors információ áramlásra a szervezetek között. Mindezt hátráltatják a szokásos legitimációs kérdések, amelyeket a zöld mozgalmak sem kerülhettek el. Az előző rendszer legitim zöldjeit nehezen fogadják be azok, akik korábban sem adták fel függetlenségüket. Összességében azt gondolom, a mozgalmak köszönik, jól vannak. És mégha nincsenek is mostanában látványos megmozdulások, dolgoznak csendben, hogy legyen végre megfelelő is környezeti oktatás, hogy ne alaperőművek épüljenek, sem atom, sem más, hanem tisztességes, átgondolt energiahatékonyság valósuljon meg, hogy a védett területeket ne érje kár a privatizálás során, hogy a BVK-k hanyagul elfolyatott higanyait végre megtalálják, hogy ne épüljenek olyan utak, amelyek csak tovább szennyezik az országot. Foltányi Zsuzsa Hol vannak a mozgalmak? ZÖLD HULLÁMVÖLGY ZÖLD HULLÁMVÖLGY 1991. július 17., szerda 15 — komplett gépeket és berendezéseket a vegyipar, gyógyszeripar, kőolajipar, műanyagipar és gumiipar számára, továbbá — komplett felületvédelmi és környezetvédelmi gépsorokat CHEMOKOMPLEX Budapest VI., Andrássy út 60. Postacím: 1389 Budapest, Pf. 141. Telefon: (1)-132-9980 Telefax: (1)-132-8341 Telex: 22-5158 cheko h V_________________________________________________________________________________________________________________)