Magyar Hírlap, 1992. október (25. évfolyam, 244-256. szám)
1992-10-19 / 246. szám
10 MAGYAR HÍRLAP Valutatulajdonosok figyelmébe! Az angol font újabb veszteségei Az elmúlt héten stabilan tartotta magát az amerikai dollár az 1,44—1,49 márka, 120—121 JPY értékek között. A hét elején Alan Greenspan, a FED elnökének nyilatkozata tartotta lázban a devizapiacokat, aki közölte, a központi bank az elnökválasztástól teljesen függetlenül, a gazdaság érdekeit szem előtt tartva alakítja monetáris politikáját. Sokan ebből arra következtettek, hogy küszöbön áll az újabb kamatcsökkentés, dolláreladásokba kezdtek, annak értéke esett. Szintén a dollárt gyengítő tényező volt az Irakban fogva tartott amerikai állampolgár szabadon engedése, akik korábban a feszültség fokozódására számítva dollárt vásároltak, most eladásaikkal növelték annak kínálatát. Fokozott várakozás előzte meg az e heti amerikai gazdasági adatokat, amelyektől azt remélték, döntőek lehetnek arra nézve, lesz kamatcsökkentés vagy sem, azonban a mutatók nem tükröztek túlzottan kedvezőtlen képet, maradt a bizonytalanság. A kiskereskedelmi eladások és a termelői árak a várakozásoknak megfelelően 0,3 százalékkal emelkedtek, míg a fogyasztói áraknál a várt 0,3 százalékkal szemben csak 0,2 százalékos volt az emelkedés. Az M2 pénzmennyiségi mutató 8 milliárd dollárral mutatott magasabb értéket az ezt megelőzőnél. A legfrissebb heti munkanélküliségi adat kedvezőbben alakult az előrejelzettnél. Az Egyesült Államok külkereskedelmi deficitje a várt 7,4 milliárddal szemben 9 milliárd dollárnyi volt augusztusban, ezen belül az export 5 éve a legnagyobb mértékű, 6,1 százalékos, az import 1,3 százalékos visszaesést tükrözött, ami a gazdaság további gyengélkedésére utal. Ez az adat azonban azt is jelenti, hogy nemcsak az amerikai, de az egész világgazdaságban hasonló tendenciák dominálnak. Szeptemberben az ipari termelés a várt 0,3 százalékkal szemben 0,2 százalékkal esett vissza, a kapacitás kihasználás 78,4 százalékos volt. Újabb veszteségeket volt kénytelen elkönyvelni magának az angol font, miután újabb és újabb kedvezőtlen gazdasági adatok láttak napvilágot. Csökken a termelés, a munkanélküliség már 10,1 százalékos. Pénteken az angol központi bank 9 százalékról 8 százalékra csökkentette pénzpiaci hitelkamatait, ezt követően a kereskedelmi bankok is 1 százalékos alapkamat-csökkentést jelentettek be. A font értéke 2,43 márkáig zuhant. A héten feléledtek az újabb német kamatcsökkentést célzó találgatások, a Bundesbank csütörtöki tanácsülésén azonban nem változtatott politikáján. Német részről azt hangoztatják, hogy a márkakamatok már a megfelelő szinteken állnak, az európai monetáris rendszer (EMS) problémáin egy újabb átértékelés segíthetne. A német központi bank döntése ismét az európai devizák, főleg a márka és a dollár közötti szélesedő hozamkülönbségekre terelte a figyelmet, bár a lassuló, stagnáló európai gazdaságok további kamatcsökkentéseket fognak kiváltani a közeljövőben. Ahogy közeledik november 3-a, az amerikai elnökválasztás napja, úgy fokozódnak a találgatások a győztes személyének a dollár árfolyamára gyakorolt hatására. Ha Bill Clinton nyer, amire igen komolyak az esélyei, a dollár értéke emelkedni fog, azt remélik ugyanis az elnökjelölttől, hogy hathatós intézkedésekkel fogja segíteni a gazdaságot. Amennyiben Bush kerekedik felül, a dollár gyengülni fog, mert a jelenlegi elnököt nem igazán tartják alkalmasnak a gazdasági bajok orvoslására. Ezen a héten várhatóan nem lesznek jelentős árfolyamváltozások, a dollár értéke előreláthatólag 1,44—1,40 márka között fog ingadozni. A forint árfolyama Bécsben nem változott, az osztrák bankok 12,6 schilling körül jegyeznek 100 forintot. Szatmári Sándor Kereskedelmi Bank Rt. arbitrázsosztály Európában a vadászati jog általában a földtulajdonhoz kötődik Vad- és erdővédelmi törvényvariációk A kárpótlás, a privatizáció, a szövetkezetek átalakulása gyökeresen átalakítja a tulajdonviszonyokat. A még ki nem alakult tulajdoni formák szerint szükséges a vadászati jog lehetséges változatait is kidolgozni. A vadászatot az Európai Közösség tagállamainak többségében önálló törvény szabályozza. Lovászy Csabától, az FM helyettes államtitkárától a készülő vadászati törvénytervezetről érdeklődtünk. A vadászati jog hasznosítására jelenleg két változat szerepel az FM előterjesztésében 2*, tudtuk meg Lovászy Csabától. Az egyik változat továbbra is fenntartaná az állam vadászati jogának tulajdonát, míg a másik változat teljesen új alapokra helyezné, vagyis a vadászati jog a földtulajdonhoz kötődne. Ennek már vannak hagyományai. Magyarországon az első önálló, 1872. évi törvény szerint a vadászati jog a földtulajdontól elválaszthatatlan volt. Az 1883-as törvény a minimális vadászterület nagyságát 200 kataszteri holdban határozta meg. Az 1945. évi rendelet a vadászat jogát elválasztotta a földtulajdontól, s gyakorlását az államra bízta. Az állam kizárólagos tulajdonává vált a szabadon élő vad is. Jelenleg a vadászat törvényi szintű szabályozását az erdőkről és a vadgazdálkodásról szóló, módosított 1961. évi VII. törvény IX. fejezete tartalmazza. A törvény keretjelleggel szabályozza a vadászati jog állami hasznosítását, s a vadászati jog néhány tulajdont érintő főbb szabályát. Már a nyolcvanas években felmerült az új, önálló törvényi szabályozás szükségessége. Az első tervezetek lényegében nem változtattak az 1945-től fennálló rendszeren, miszerint a természetben élő vad az állam tulajdonában van, a vadászati jog az államot illeti meg, s hasznosításáról a minisztérium dönt. Az 1989-es tervezet már felvetette az állami szervek és a vadásztársaságok, mint a vadászatra jogosultak körének kiterjesztését a mezőgazdasági szövetkezetekre, valamint a vadgazdálkodást, mező- és erdőgazdasági tevékenységet folytató gazdasági társaságokra. A rendszerváltás miatt azonban ez a törvénytervezet már nem kerülhetett kormányzati előterjesztésre, jogi korszerűsítése a miniszteri rendelet deregulációs módosításával történt. Az egyesülési jogról szóló törvénnyel összhangban, az állampolgárok kötelező vadásztársasági tagság nélkül is vadászhatnak. Az eltelt időszakban meg is növekedett a vadászok száma, de vadászati lehetőségük csekély, mert a területes vadásztársaságokba való bejutásuk korlátozott. Megjegyzendő, európai összehasonlításban, Magyarországon a vadászok népességen belüli aránya 5,7 ezrelék, melyből 3 ezrelék a területes vadásztársasági tagok aránya. Egyes észak-európai államokban ez az arány meghaladja a 40-50 ezreléket is. Jelenleg az erdőgazdaságok, állami gazdaságok és egyéb állami szervezetek az ország területének 18 százalékán, 1.625.000 hektáron gyakorolják a vadászati jogot. Az állam vadászati jogát 7.600.000 hektáron adja haszonbérbe, mintegy 70 vadásztársaság részére. A minisztériumban kidolgozott változatok közül az egyik fenntartaná az állam vadászati jogának tulajdonát. A földművelésügyi miniszter határozná meg azt a szervezetet, amely hasznosításra jogosult. Nem lenne azonban haszonbérbe adható az állami kezelésre kijelölt vadászterületek vadászati joga. A miniszter által meghatározott területek bérbeadói a földművelésügyi hivatalok lennének. Haszonbérlők lehetnek a belföldi vadgazdálkodási tevékenységre jogosított természetes és jogi személyek. A bérlők pályázat keretében nyerhetnék el a vadászati jogot. Lovászy Csaba vélekedése szerint ennek a változatnak előnye, hogy a vadászati jog állami monopóliumának fenntartásával a vadgazdálkodás hatósági, szakmai ellenőrzése egyszerűbb lenne. Hátránya ugyanakkor, hogy a földtulajdonos nem érdekelt a vadvédelemben, a vadállomány megőrzésében, a mező-, erdő- és vadgazdálkodás közötti harmónia nehezen képzelhető el. A másik változat szerint a vadászati jog tulajdona a földtulajdonhoz kötődne. Azaz saját jogán gyakorolhatná a földtulajdonos a vadászatot, ha összefüggő földtuljjdona a 4000 hektárt eléri, s alkalmas földterülete a vadgazdálkodásra. A vadászati jog földtulajdonhoz kötődése azonban nem jelenti azt, hogy a tulajdonosnak a vadászati jogot korlátozás nélkül lehet gyakorolni. A földtulajdonhoz kötött vadászati jog esetén a 100 százalékos állami tulajdonban maradó biológiai erdővagyon a nagyvad, a többségi állami tulajdonban maradó mezőgazdasági földterületek pedig az apróvad védelmét biztosíthatják. A tulajdoni struktúrák átalakulására tekintettel feltételezhető, hogy a haszonbérbeadás lesz a vadászati jog jellemző hasznosítási formája. Ennek a változatnak az előnye — mutatott rá a helyettes államtitkár —, hogy megvalósítható az egységes élőhelygazdálkodás, a mező- és erdőgazdálkodás érdekei összhangjának megteremtésére nagyobb lehetőség nyílik. A kár megelőzésében és elhárításában a tulajdonos érdekeltté válik, s lehetősége nyílik az alternatív földhasznosításra. A földtulajdonos a vadállomány tartós fennmaradásában hosszú távon érdekelt. A változat hátránya, hogy az állami beavatkozás lehetősége a vadgazdálkodás folyamatába korlátozott, nem lehet előre látni, hogy a tulajdonosok milyen módon élnek a rájuk bízott lehetőséggel. Ezért a törvény szigorúbb szankciókat igényel a vadállomány védelme érdekében. Pogány Sára GAZDASÁG A kamatlábcsökkentés politikai bizonytalanságra utal John Major pozíciója meginoghat Egy százalékkal csökkentjük a jegybanki alapkamatot — jelentette be váratlanul még pénteken az angol pénzügyminiszter. Az Európai Közösségben legalacsonyabb szintre, 8 százalékra, szállítva le azt. A gazdasági elemzők szerint a kamatláb csökkentése a „feketeszerda” óta aktuális. A font szeptember 16-án esett ki az európai árfolyam-mechanizmusból. Ezt azonban csak egy későbbi időpontban — például a jövő hónapban — látták volna indokoltnak. Hiszen egyszázalékos alapkamat-csökkentés történt már szeptember 22-én, és a további kiigazítás nem látszott sürgősnek. Az angol pénzügyminiszter ugyanis még a múlt hét elején is úgy nyilatkozott, hogy egyelőre nem nyúlnak a kamatlábhoz. Ezért az angol gazdasági vezetőség nem tudja most elkerülni a vádat: politikai megfontolások, nem pedig a gazdasági szükségszerűség irányítja a monetáris politikát. A múlt hét során erőteljes támadások kereszttüzébe került a kormány, bejelentvén: az 50 angol állami szénbánya közül 31-et hamarosan bezárnak. Ez a döntés 31 ezer emberrel toldaná meg a munkanélküliek amúgy is népes és növekvő seregét. (Tavaly augusztus óta havonta átlagosan 32 ezren vesztik el állásukat.) Az ipari termelés is egyre zuhan, így nem csoda, hogy a döntést minden oldalról támadják: a munkáspárt a világos dolgozói érdekek védelmében, a konzervatívok pedig a gazdasági recesszió mélyülésétől, a vállalkozói kilátások ellehetetlenülésétől tartva. A nyugtalanságot fokozza, hogy a tervek szerint a jövő hónapban jelenti be a kormány a közkiadások nagymértékű csökkentését, amely a legérzékenyebb érdekeket — az építő- és hadiipart — sértik. A válságot olyan súlyosnak tekintik a szigetországban, hogy már John Major pozíciójának megingásáról beszélnek. Azt pedig már mindenki megszokta, hogy a pénzügyminiszter lemondását követelik, hiszen Norman Lamont kapkodó intézkedéseivel csúnyán leszerepelt a „feketeszerdán”. Egy nap alatt kétszer is megemelte a kamatlábat (előbbi()-ről 12, majd 15 százalékra), majd mindkét intézkedést visszavonta, és „bedobta a törülközőt” bejelentve: a font nem tartozik többé az európai árfolyammechanizmusba (ERM). Az elemzők éppen ezért rámutatnak: a politikai reflexek diktálhatták, hogy a vártnál korábban hozzányúlt a kormány a kamatlábhoz. Nem mintha a lépés önmagában helytelen volna. A jelenlegi 8 százalékos alapkamat olyan mértékű lazítást jelent a monetáris politikán, amellyel teljes mértékben kompenzálódott a korábbi, német ihletésű monetáris szigor. A vállalkozók — különösképpen a nagyvállalatok és az ingatlanpiac résztvevői — a lépés hatására fellélegeztek, hiszen régóta vártak erre. De a vállalkozói és fogyasztói körökben érződő kóros bizonytalanság erősen kétségbe vonja, hogy a kamatláb-kiigazítás élénkítési pályára segíti a gazdaságot. Ráadásul a kormány nem kezelte a vele szembeni bizalmatlanság fő okát. Sőt, sokan igazolva látják: az ERM-tagság megszűnésével keletkezett gazdaságpolitikai vákuumot nem következetesen átgondolt gazdaságstratégia, hanem egyfajta válságmenedzselés váltja fel. Mi több, most eljátszotta az utolsó kártyáját, és a jövő hónapban, amikor a közkiadás-csökkentő csomag tárgyalása kerül napirendre, nem lesz mivel nyugtatni a kedélyeket. • Czelnai Éva Szonda Ipsos gazdaságiközhangulat-mérce Hogyan alakultak a jövedelmek? A Szonda Ipsos a Magyar Hitel Bank közreműködésével 1992 szeptemberében közvélemény-kutatást végzett 1000 személy körében, akik a 14 évesnél idősebb korú lakosságot reprezentálják. A korábbiakban az adatgyűjtés a felnőtt népességre terjedt ki, ezért a régebbi adatokkal való összehasonlítás érdekében most is csak annak a 935 személynek a válaszait ismertetjük, akik 18 évesek vagy idősebbek. Mint az első oldalon lévő grafikonon is látható, szeptemberben 9000 forint egy főre jutó havi jövedelemben jelölték meg a válaszolók a létminimum határát. Budapesten lényegesen többet, 11000 forintot tartanak szükségesnek az emberek a létfenntartáshoz, mint vidéken (városok: 8500, községek: 8300 Ft). Míg a felsőfokú végzettségűek szerint 10900 forint kell ahhoz, hogy egy ember manapság épp hogy megéljen, az érettségizettek véleménye szerint 9300, az alacsonyabb képzettségűek szerint pedig 8400 forint is elegendő. A lakosság legkisebb jövedelmű egyötöde szerint 6500, legmagasabb jövedelmű egyötöde szerint pedig 10 100 forint a létminimum. Az átlagos szintű megélhetéshez családtagonként 14400 forintnyi bevételre kell szert tenni az összes válaszadó véleményét figyelembe véve. Ha csak a fővárosban élőket tekintjük, 17600, ha pedig a vidékieket, akkor 13500 forint ez az összeg. Mintegy 2000 forintnyi különbség van az alap-, a közép- és a felsőszintű képzettségűek által közölt jövedelemhatárok között. Az alacsony jövedelműek 10400, a közepes jövedelműek 14500, a magas jövedelműek pedig 18500 forintban jelölték meg az átlagos nívóhoz tartozó fejenkénti összeget. A közvélemény szerint havi 27400 forint már gondtalan megélhetést tesz lehetővé. Ez az összeg lényegében megegyezik a vidéki városokban élők válaszainak átlagával. A budapestiek ennél 3000 forinttal többet, a falusiak pedig ugyanennyivel kevesebbet képzelnek el ideális jövedelemként. A másik két jövedelmi határral kapcsolatban említett iskolázottsági különbségek itt nem érvényesülnek, nem úgy, mint az anyagi helyzet szerintiek. A legalacsonyabb jövedelmű ötöd ugyanis 19 500, a legmagasabb jövedelmű ötöd pedig 34 800 forintra taksálta az egy személy számára gondtalan megélhetést biztosító havi bevétel nagyságát. A lakosság zömét kitevő közepes jövedelműek szerint 28300 forint az ideális egy Bod Péter Ákos Moszkvában MTI---------------------------- Bőd Péter Ákosnak, az MNB elnökének vezetésével magyar küldöttség utazott vasárnap Moszkvába, ahol hétfőn kezdődik a Nemzetközi Gazdasági Együttműködési Bank és a Nemzetközi Beruházási Bank soros ülése. Az ülésen a tagországok küldöttségei áttekintik a két bank likviditási helyzetét, és várhatóan elfogadják a jövő évi költségvetést. Négyszeresére nőtt az autóimport Augusztus végéig magánforgalomban 39 ezer 100 személyautót vámkezeltek, s ez majdnem négyszerese az elmúlt év hasonló időszakában behozott járműveknek. Az MTI kérdésére a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságán elmondták: a magánimport ugrásszerű növekedésének oka abban keresendő, hogy az idén már nem a svájci Schwacke-katalógus, hanem a vásárlási számla alapján számítják ki a vámot. Ráadásul a magánforgalomban nincs 3 százalékos statisztikai illeték, s nincs szükség behozatali engedélyre. A külkereskedelmi forgalomban importált autókhoz ugyanis ve ken szerezni a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériumának engedélyét is. A magánimportot nem csökkentette az idén márciusban bevezetett korlátozás, miszerint az utas- és ajándékforgalomban családonként csak egy autót lehet behozni évente. A vámhivatalok előrejelzése szerint az idén összesen mintegy 55-60 ezer személyautót hoznak be külföldről magánforgalomban, szemben az 1991. évi 13 ezer 200 darabbal. Mindez azonban nem frissíti fel a magyarországi járműparkot, a behozott autók nagy többsége ugyanis több mint négyéves, sok esetben törött, karambolozott. Olcsó és drága szemüvegek MH-információ A Tóbiás Optika, a Rodenstock csoport kizárólagos magyarországi képviselője bemutatótermet nyitott Budapesten. Az üzletben a legegyszerűbb modellektől a világhíres kreációkig mindenféle szemüvegkeret kapható, így mindenki megtalálhatja az ízlésének és pénztárcájának megfelelőszemüvegkeretet. Már csak azért is, mivel az árak 1000 forinttól 50 ezer forintig terjednek. Új reklámtanácsadó cég alakult MH-információ Nemrég alakult meg a Hungalu Rt. kereskedelmi szervezetének, a Hungaluker Kft.-nek és az osztrák Neumayer-Marketing Kft.-nek közös vállalata. A magyar cégnek már nagy gyakorlata van a reklám- és marketingtevékenységben. Évek óta foglalkoznak médiaközvetítésekkel és különböző vásárok szervezésével. Ezt egészíti ki az osztrák fél nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező szakértői gárdája. A vadászat irányítását végző minisztérium, valamint a vad- és a vadászati jogok tulajdonosa az EK tagállamaiban és néhány további európai államban minden állampolgár vadászhat, ha a vadászat gyakorlásához szükséges feltételeket teljesítette. Ország Minisztérium A vad tulajdonosa A vadászati jogok tulajdonosai" Belgium Flamandia és Vallónia miniszterei res nullius földtulajdonos Dánia Környezetvédelem res nullius földtulajdonos Egyesült Királyság Környezetvédelem res nullius földtulajdonos Franciaország Környezetvédelem res nullius földtulajdonos Görögország Mezőgazdasági állam állam/mindenki Hollandia Mezőgazdasági, Természetgazdálkodási és Halászati res nullius földtulajdonos Írország Turisztikai, Halászati és Erdészeti res nullius földtulajdonos Luxemburg Környezetvédelmi res nullius földtulajdonos NSZK Élelmezési, Mezőgazdasági és Erdészeti res nullius földtulajdonos Olaszország Mezőgazdasági és Erdészeti állam állam mindenki Portugália Mezőgazdasági állam mindenki Spanyolország Mezőgazdasági, Halászati és Élelmezési res nullius a terület vadászati besorolásától függően a földtulajdonos vagy az állam Bulgária Mezőgazdasági és Erdészeti állam államvadászok Csehszlovákia Erdő- és Vízgazdálkodási állam földtulajdonos Finnország Környezetvédelmi res nullius földtulajdonos Izland Oktatási Magyarország Földművelésügyi állam állam Norvégia Környezetvédelmi — — Románia Környezetvédelmi állam állam/vadászok Svájc Mezőgazdasági állam állam Svédország Mezőgazdasági res nullius földtulajdonos Szlovénia Mező- és Erdőgazdasági állam állam/vadászok Törökország Erdészeti állam állam/mindenki 1992. október 19., hétfő Már csak tizenhat magyar részvénnyel kereskednek Bécsben Bécsi tudósítónktól Az elmúlt héten a bécsi tőzsdén gyenge volt az üzletmenet.Ez a tény frigatíkálni hatott a magyar részvények telefonforgalmára. ’ ' ' 1 ’ A második legnagyobb osztrák államosított bank, a Creditanstalt szóvivője megjegyzi, hogy az elmúlt hét szerdáján saját intézetének befektetési jegyéből a budapesti tőzsdén elért „milliós forgalom” a bécsi tőzsdekörök számára nem jelent meglepetést. Mégpedig azért nem, mert a CA befektetési jegyekkel még a gyenge tőzsdeüzletelés ellenére is naponta többszázas forgalmat lehet lebonyolítani Nyugaton. A budapesti forgalom tehát csak kis halnak számított. Mivel a bécsi ár nagyjában megfelel a budapesti jegyzésnek, nincs nagy különbség és nyerészkedési lehetőség a két vételi alkalom között. Bécsben a CA Befektetési Alap valamivel olcsóbb. Ám ha valaki júlciusban, amikor a jegyét kibocsátották Budapesten, az akkori 6,80 forintos schillingkurzuson vett papírt, nem nyer nagyobb összeget, ha az osztrák bank jegyét most körülbelül 18 százalékkal gyengébb forintkurzus ellenében bocsátja vásárba. Az „Erste” szóvivőnője azt közölte, hogy pénzintézete kivonta a Zalakerámia további jegyzését a telefonforgalomból. Ezzel az eredetileg 21-es magyar papírral üzletelő bécsi piacon a telefonforgalomban a három bécsi intézet által forgalmazott magyar részvények száma 16-ra csappant. • Pogány Jenő Géza „Erste” GiroCredit Creditanstalt Martfű 100-171 — — Skála-Coop 90-105 90-1010 100-110 IBUSZ 260-280 260-280 — Főnix 155-175 165-185 — Müszi 480-680 — — Novotrade 65-80 65-80 — Fotex 36-37 36-37 36-37 Hemingway 380-405 380-405 — Buda-Flax" 59-69 — — Telfos 1000-1050 — — Bonbon Hemingway 225-24 5 225-245 — Gardénia 33-48 — — Styl 700-780 — 700-780 Konzum 25-40 25-40 28-38 Hungagent — — 200-260 CA Befektetési Alap — — 1300-1450