Magyar Hírlap, 1997. május (30. évfolyam, 113-125. szám)

1997-05-29 / 123. szám

20 Magyar Hírlap AUTÓK ÉS PIACOK 1997. MÁJUS 29., CSÜTÖRTÖK Rekorderedmény a Skodánál A legnagyobb cseh ipari cég Pár hónappal megkésve, csak a közeli napokban publikálta a cseh Skoda autógyár 1996. évi eredményeit. A Skoda s.a. 1991 óta tagja a Volkswagen csoportnak, és tavalyi teljesít­ménye volt eddig a legjobb. A valamivel több mint 9 mil­lió német márkás nyereség egyben 34 százalékos forga­lomnövekedést jelent, s ezzel a Skoda Csehországban a leg­nagyobb ipari cégnek számít. A befektetések mértéke ta­valy 90,3 százalékkal volt több, mint az előző évben, márkában számolva 10,7 mil­liót tett ki. Volkhard Köhler, a Skoda pénzügyekért felelős német igazgatósági tagja be­jelentette: a befektetések 70 százalékát termékfejlesztésre és a termelőkapacitás bővíté­sére fordították. Tavaly 24,6 százalékkal növelték a Skoda gépkocsik eladását, 66 piacon összesen 261067 darab különféle mo­dellt értékesítettek. Legje­lentősebb még ma is a hazai piac, ahol 87 398 Skoda talált gazdára. Szlovákiában is sze­retik a valamikori „közös” autót, itt 23035 darabot érté­kesítettek. A nyugat-európai piacok sorában természete­sen Németország vezet (21605 kocsi­­, második Nagy-Britannia (13 346 ko­csi), harmadik Ausztria (9457 autóval), míg Franciaország (9411 darabbal) a negyedik. A távolabbi exportpiacok lis­táját Egyiptom vezeti 5841 Skodával. Erre az évre is nagyok a Skoda tervei. Összesen 300 ezer kocsit kívánnak gyárta­ni, s ebből 60 ezer az új Octa­­via lesz. •T. A. Sikeres évet zárt az Audi Negyvenkilenc százalékban a külföldi eladásoknak köszön­hetően, összesen 18,8 milliárd márkás forgalmat könyvelhe­tett el az elmúlt évben a né­met Audi AG. A cég modell­palettájának teljes megújítása után tavaly 492 046 négykari­kás autó talált gazdára, ami egyben 9,9 százalékos növe­kedést is jelent a megelőző évhez viszonyítva. Mindeh­hez hozzájárul a presztízs­márka számára új területnek számító alsó középkategóriá­ba nevezett A3 átütő sikere, hiszen a szeptembertől beve­zetett típusból az elmúlt év végéig összesen 51813 dara­bot gyártottak. Növekedett a motorgyártó üzemek terme­lése is: az ingolstadti és a győ­ri gyárban összesen 620603 erőforrás készült, amely 2,2 százalékkal haladja meg a ko­rábbi év eredményét. Magyarországon 1996-ban hétszáz Audi talált gazdára, amivel a márka az úgyneve­zett prémiumszegmens veze­tője a hazai piacon. Ebben Magyarországon is jelentős szerepe volt a novembertől a szalonokba kerülő A3-nak, amelyből kevesebb mint két hónap alatt harminchárom talált gazdára. De kategóriá­jában listavezető az A8 is, amelyből az elmúlt év során tizennyolc darabot értékesí­tettek. • 1. P. L. FOTÓ: EURÓPA MOBIL ARCHIV Hamarosan itt a nyár. Hogy könnyebb legyen elviselni a hőséget, egy olyan koktélt állítottunk össze Önnek, amitől el fog hűlni. A neve: Carina - koktél. Beleadtunk mindent, hogy jól érezze magát. A rendkívül gazdag alapfelszereltséggel (elektro­mos ablakemelő, fényszóróállítás, központi zár, állítható magasságú szervokormány, dupla lég­zsák, biztonsági övfeszítő, körkörös oldalsó ütközés­védelem, kiegészítő féklámpa, pollenszűrő, ülésma­­gasság-állítás) ellátott Carina E-hez ugyanis most légkondicionálót és egy rádió-magnót adunk aján­dékba. És mindezt csupán 3 450 000 Ft-ért, sőt rész­letre is, rendkívül kedvező feltételekkel. A Carina E koktélt bármelyik Toyota-márkakereskedőnél felhajthatja. De siessen, mert ajánlatunk csak a készlet erejéig érvényes. - n I n­Pi //1 fj j NiTTOl R íf)'ü,J MTI Tll --------------- ^ ( - J 2 ■ . . c árinál. K oktél H ozzávalók: 1 Légkondicionáló Légzsák 1 Rádiómagnó 3 450 ooo Ft -tói 3 ÉV VAGY 100.000 KM GARANCIA • TOYOTA Bízhat a jelben • KOCSIS ÉS TÁRSA KFT 6500 BAJA, SZEGEDI ÚT 84. TEL.: 06-79-321-810 • NAFRÁDI KFT 5600 BÉKÉSCSABA, BERÉNYI ÚT 133. TEL.: 06-66-324-564 • MAYER TOYOTA 2092 BUDAKESZI, PÁTYI ÚT 55. TEL.: 06-23-451 -961 • EMIL FREY MAGYARORSZÁG KFT 1149 BUDAPEST, MOGYORÓDI ÚT 32. TEL.: 363-5883 • M3 AUTÓKERESKEDELMI KFT 1142 BUDAPEST, KOMÁROMI ÚT 12. TEL.: 252-2713 • SAKURA KFT 1033 BUDAPEST, SZÓLÓKERT U. 1. TEL.: 388-2342 • TOYOTA PEST 1107 BUDAPEST, SZÁLLÁS U. 20-22. TEL.: 260-1811 • ÚJHELYI AUTÓ KFT 4225 DEBRECEN-JÓZSA, SZENTGYÖRGYFALVI ÚT TEL.: 06-52-387-655 • AUTOHAUS KOPF KFT 2030 ÉRD, ERCSI ÚT 19. TEL.: 06-23-369-444 • TWIN MÁRKAKERESKEDÉS 9027 GYŐR, PUSKÁS T. U. 2. TEL.: 06-96-325-600 • TOYOTA HÓDMEZŐVÁSÁRHELY 6800 HÓDMEZŐVÁSÁRHELY, KUTASI U. 12. TEL.: 06-62-341 -628 • HERING AUTÓHÁZ KFT 5100 JÁSZBERÉNY, NAGYKÁTAI ÚT TEL.: 06-57-415-038 KÖT0 AUTÓHÁZ KFT 7400 KAPOSVÁR, ZÖLDFA U. 58. TEL.: 06-82-411 -456 • TOYOTA KARCAG 5300 KARCAG, EÖTVÖS ÚT 10. TEL.: 06-59-312-588 • TROMF KFT 6000 KECSKEMÉT, LADÁNYBENEI ÚT 1. TEL.: 06-76-320-627 • M+F AUTÓ KFT 6200 KISKŐRÖS, IZSÁKI U. 46. TEL.: 06-78-311-106 • NIPPON MOTORS KFT 3527 MISKOLC, BESENYŐI U. 8. TEL.: 06-46-313-258 • KOVÁCS AUTÓHÁZ 2200 MONOR, 4-ES FŐÚT 35. KM TEL.: 06-29-413-381 • NAKATO KFT 8800 NAGYKANIZSA, ERDÉSZ U. 28.­ TEL.: 06-93-310-180 • JUKO KFT 4531 NYÍRPAZONY, SZABOLCS U. 12. TEL.: 06-42-480-040 • TROSKA AUTÓHÁZ KFT­ 7627 PÉCS, ENGEL J. U. 1­2. TEL.: 06-72-325-553 • KAKUK JÓZSEF MAGYAR­OSZTRÁK KFT 3100 SALGÓTARJÁN, TÓSTRAND TEL.: 06-32-430-646 • TOYOTA-FMN MÁRKAKERESKEDÉS 9400 SOPRON, POZSONYI ÚT 58. TEL.: 06-99-320-660 • MOLNÁR AUTÓHÁZ KFT 6723 SZEGED, CSERZY MIHÁLY U. 18. TEL: 06-62-311 -062 • SZEKITO KFT 7100 SZEKSZÁRD, ALKONY U. 1. TEL.: 06-20-574-761 • AUTÓSZOLG 2000 SZENTENDRE, PANNÓNIA U. 1-3. TEL.: 06-26-312-921 • ANGYALFI KFT 8000 SZÉKESFEHÉRVÁR, KADOCSA UTCA 59. TEL.: 06-22-316-062 • AUTÓFÓKUSZ KFT 9700 SZOMBATHELY, KŐSZEGI ÚT. TEL.: 06-94-317-451 • AUTÓHÁZ KOCSIS 2600 VÁC, DERECSKE DŰLŐ 4558/5 HRSZ. TEL.: 06-27-305-030 • AUTÓHÁZ VESZPRÉM KFT 8200 VESZPRÉM, BUDAPEST ÚT 72. TEL.: 06-88-427-088 • AUTÓFÓKUSZ 2 ZALA KFT 8900 ZALAEGERSZEG, ALSÓ ERDEI U. 3/A. TEL.: 06-92-316-672 APACH Sok mindent lehet, ám csak keveset szabad átalakíta­nunk autónkon. Az ezermes­terek alkotókedve határta­lan, a lehetőségek köre vi­szont pontosan és szigorúan behatárolt. Példának okáért a közúti forgalomban nem vehet részt az az autó, amely­nek ablakait átláthatatlan fó­lia borítja, mint ahogyan az sem, amelyik a karosszériája alatt acélcső páncélzatot vi­sel. Ezek a végletek - köztük rendkívül gazdag a próbál­kozások sora. A műszaki vizsgán ment­hetetlenül megbukik a sza­bálytalanul átalakított gép­kocsi, sőt az egyszerű közúti ellenőrzés hálóján is biztosan fennakad. Pénzkidobástól, időpocsékolástól és rengeteg bosszúságtól kíméli meg ma­gát, aki járműve „átszabása” előtt tanácsot és engedélyt kér az illetékes közlekedési felügyelettől elképzelései megvalósításához. A közúti járművek műszaki megvizs­gálásáról szóló - többször is módosított - 5/1990. (IV. 12.) számú KÖHÉM-rendelet írja le az átalakítás és jármű­összeépítés feltételeit, szabá­lyait is. Csak a típusbizonyít­ványtól - s nem a forgalmi engedélytől - eltérő változta­tás minősül átalakításnak. Amikor új, ám az eredeti­vel azonos típusú erőforrást vagy kocsiszekrényt kap a gépkocsi - mindkettő gyako­ri eset nem beszélhetünk átalakításról, csupán cseré­ről. Ilyenkor a motor (vagy más új fődarab) származási okiratával együtt először a közlekedési felügyeletet kell felkeresnünk, hogy a szüksé­ges diagnosztikai vizsgálatot elvégezzék, majd a rendőrsé­get, hogy a változást a forgal­mi engedélybe bevezessék. Ám ha például az új erőfor­rás űrtartalma, teljesítménye vagy egyéb jellemzője, típusa eltér az eredetiétől, akkor a cserét engedélyeztetnünk kell. Az sem ritkaság, hogy a jármű fajtájának megváltoz­tatását kérik, például sze­mélykocsiból kisteherautót csinálnak vagy fordítva - ahogy a pénzügyi szabályo­zók szerint éppen kedve­zőbb. Négy évvel ezelőtt, amikor a gázüzemű autózás zöld utat kapott, igen sokan éltek az átállás lehetőségével. Ez a hullám nagyjából már levo­nult, s szerencsére a veszé­lyes PB-palackos kocsik nap­ja is leáldozóban van. A forgalomból kivont, bontásra ítélt jármű újból nem vizsgáztatható le, sem a roncsból-alkatrészből épített járgány - mégis gyakran megpróbálkoznak vele. A külföldről e célból behozott roncsnak sincs esélye. Csakis a szükséges iratokkal - tulaj­donjog-igazolással, forgalmi engedéllyel vagy vámpapírral - rendelkező és megfelelő műszaki állapotban lévő gép­kocsi tehet sikeres vizsgát. Sajnos Magyarországon a végsőkig igyekeznek életben tartani kiszolgált autójukat a tulajdonosok, ennek érdeké­ben elszántan keresik a kis­kapukat. Az „újraélesztés­sel” fiatalok, idősebbek egy­aránt próbálkoznak, sporto­sítással viszont csak a fiata­lok. Nem tudják, hogy vá­gyaik egy része nem teljesít­hető, például az, hogy a ke­réktárcsát a felnibe hegesz­tett karimával kiszélesítsék, vagy hogy műbizonylattal nem rendelkező sportkor­mányt, spoilert szereltesse­nek fel. A motortuning - bi­zonyos határokon belül, a környezetvédelmi előírások­nak megfelelve - nem tilos. Azt azért nem árt tudni, hogy a többleterő ára általában a rosszabb autózhatóság, a kü­lönféle szerkezeti elemek idő előtti tönkremenetele. A gyári ülések tetszés szerint helyettesíthetők másokkal, ha azok hosszirányban állít­hatók, illetve megfelelően rögzíthetők. Az ablakok fóliázásáról is szólni kell, hiszen ez csak en­gedélyeztetett bevonattal el­fogadható. A gépkocsi szél­védőjére és a vezető látóme­zejébe eső valamennyi üveg­felületre kizárólag olyan fólia vihető fel, amely a fény 75 százalékát átengedi. Az autó­üvegeknek átláthatóknak kell lenniük, ellenkező eset­ben a kocsi nem mehet át a vizsgán. Ez a jelek szerint túl­zottan nem érdekli azokat, akik vakablakos autókban rejtőzködnek, akikkel bizo­nyos szituációkban egysze­rűen nem tud szembenézni a közlekedés másik résztvevő­je. Ettől persze a szabály az szabály marad. Aki tehát el akarja kerülni a pótvizsgát, az előbb kérdezzen, hogy majd megfeleljen. • Zsitva Katalin / Átalakítások az autón Pótvizsga helyett: kérdezz-felelek Tisztul a piac Az OMV Hungária Kft. ta­pasztalatai szerint - a szigorú hatósági ellenőrzés nyomán - folyamatosan tisztul az üzem­anyagpiac, s többek között ennek is köszönhető, hogy az osztrák tulajdonú cég műkö­désének egyik legsikeresebb évét zárta. Az ásványolajpiacon már éreztetik hatásukat a külön­böző gépolajak importjára vonatkozó korlátozások, a pancsolt üzemanyag azonban nem tűnt el teljesen a kutak­ból, s az OMV Hungária szakértői szerint időnként felbukkannak még bizonyta­lan származású és minőségű áruk. Emellett a piaci nehéz­ségek között említik, hogy a szomszédos országok többsé­géhez képest viszonylag ala­csony kiskereskedelmi árrés­sel lehet számolni csak szá­molni az itteni üzemanyag­értékesítésben. Mindezek el­lenére a vállalat az elmúlt év­ben 12,6 milliárd forintot fek­tetett be Magyarországon, és a Q8 hálózatának felvásárlá­sával várhatóan a piac hosszú távú szereplője lesz. Az OMV emblémái jelen­leg több mint hetven töltőál­lomáson láthatóak hazánk­ban, s a közeljövőben várha­tóan Egerben, Székesfehér­váron és Győrben nyitnak új benzinkutat. Előnyt jelent a hazai piacon jelenleg harma­dikként jegyzett ásványolaj­forgalmazó számára, hogy a magyar határ közelében lévő schwechati finomítója már korábban megfelelt az ez év januárjában érvénybe lépett üzemanyagnormák elérésé­hez szükséges feltételeknek. Sikerágazattá fejlődött az ügyfélkártya-szolgáltatás: je­lenleg a cég négyezer partne­re hozzávetőleg ötezer kár­tyával rendelkezik, s a kész­­pénzkímélő módszer alkal­mazásával az év eleje óta több mint száz százalékkal több üzemanyagot adtak el. • Ifj. Petró Lajos Az autózás ma már a polgári lét egyik meghatározó jelen­sége, örömök, de igen gyak­ran gondok, bajok forrása is. Rendszeresen jelentkező ro­vatunk ezek megoldásához kíván segítséget nyújtani, a közlekedési és polgári jog szaktekintélyének számító Kovács Kázmér közreműkö­désével. A Budapesti Üjjyvé­­di Kamara alelnöke Jogka­nyar című sorozatunkban a gépkocsi-tulajdonos vagy az autóvezető szemszögéből kö­zelíti meg a jog területét. A hazai biztosítók évek óta szorgalmazzák, hogy a gépjárművek kötelező fele­lősségbiztosítási rendszeré­ben a térítési összegre nézve mielőbb felső határt (limitet) határozzon meg a kormány. E tárgykört jelenleg a gépjár­mű üzemben tartójának köte­lező felelősségbiztosításáról szóló 58/1991. (IV. 13.) számú kormányrendelet szabályoz­za, amely egyelőre úgy szól, hogy „a biztosító a biztosítási szerződés alapján összegszerű korlátozás nélkül köteles helytállni a károsulttal szem­ben”. Kétségtelen ugyanak­kor, hogy Nyugat-Európában többnyire csak külön kiegé­szítő biztosítás ellenében kor­látlan a felelősségbiztosító té­rítési kötelezettsége, amely példát a jelek szerint a hazai biztosítóintézeteink is követ­ni kívánják. Miután a hazai joggyakor­latban teljesen új dologról van szó, úgy gondolom, nem haszontalan megvilágítani a hátteret. A valaha létezett egyetlen Állami Biztosító - eleinte a benzin árában, ké­sőbb a külön biztosítási szer­ződés alapján fizetett biztosí­tási díj ellenében - felső kor­lát nélkül minden olyan kár megtérítésére köteles volt, és JOGKANYAR Felső határ? köteles jelenleg is, amit a biz­tosított jármű üzemeltetésé­vel bárkinek okoznak. Elvi­leg sem fordulhatott tehát elő (kivéve néhány különleges esetet, továbbá az ittasan okozott baleseteket), hogy az okozón hajtották volna be a kárt, hiszen a biztosító fele­lősségének nem volt felső ha­tára. Ennek a megnyugtató rendelkezésnek a megváltoz­tatásán dolgoznak a biztosí­tók néhány éve. Szeretném rögtön leszö­gezni, hogy meghatározott feltételek mellett nem látom akadályát a jogszabályi ren­delkezés megváltoztatásá­nak, a limit bevezetésének, de a rendkívüli körültekintés ebben a kérdésben különö­sen fontos. A napokban meg­jelent nyilatkozatában az egyik biztosító képviselője azzal érvelt, hogy a határt több száz millió forintnál húzzák meg, ami gyakorlati­lag elhanyagolható kockáza­tot jelent a biztosítottaknak. Ezzel nem értek egyet. Bár kétségtelen, hogy a jelenleg 600 millió forintra tervezett felső határ egy hétköznapi balesetnél nem okoz gondot, azonban ha egy vasúti átjáró­ban következik be a baj, s több vagon kisiklik, vagy ha egy személygépkocsi szabály­talankodása miatt autóbusz borul le a töltésről, rögtön kevés lehet a 600 millió. Ilyenkor a károsult meg nem térült kárának behajtása iránt a tényleges károkozóval szemben lép majd fel, ami je­lentős újabb, eddig nem léte­zett társadalmi feszültségek és botrányok forrásává vál­hat - legalábbis a megfelelő kiegészítő (nem kötelező) fe­lelősségbiztosítás (az úgyne­vezett „polgári” felelősség­­biztosítás) hiányában. Annak érdekében, hogy a váratlan esetek elkerülhetők legyenek, igen nagy jelentő­sége van a jogi ismeretter­jesztésnek és propagandá­nak. Valójában ugyanis csak a kötelező és a nem kötelező felelősségbiztosítás együtte­sen nyújt majd megnyugtató védelmet az autósoknak. Ez­zel viszont eljutottunk a do­log lényegéhez, nevezetesen annak feltárásához, hogy a biztosítók által szorgalmazott jogszabályváltozás nem más, mint a felelősségbiztosítás dí­jának burkolt emelése, hi­szen a tervezet elfogadása után két biztosítás fogja azt a szolgáltatást nyújtani ré­szünkre, amit idáig egy összeggel fizettünk meg. Ez az oka tehát annak, hogy a felelősségbiztosítás tervezett módosítását kizáró­lag a biztosítási évforduló napjával, azaz január 1-jével tudom elképzelni, hiszen csak így lehet módja a pénz­ügyminiszternek a jövő évi - egyelőre még kötelezően és egységesen meghatározott - felelősségbiztosítási díj meg­állapítása során a fenti körül­ményt figyelembe venni, vagyis a kötelező biztosítás díját erre tekintettel arányo­san csökkenteni.

Next