Magyar Hírlap, 1997. november (30. évfolyam, 255-267. szám)

1997-11-12 / 264. szám

Mindenki szavazatára szükség van no­vember 16-án, mert nem úgy áll a helyzet, hogy az „okosok” már mindent eldöntöt­tek. A demokrácia egyébként is olyan eszköz, amellyel tudni kell élni - válaszol­ta Keleti György honvédelmi miniszter az MH kérdésére a NATO-tagságról szóló népszavazás előtt. • Mit tart a legfontosabbnak a NATO- csatlakozásról tartandó népszavazással kapcsolatban? Azt, hogy a választópolgárok éljenek a népszavazás kínálta lehetőséggel, hiszen annak idején senki sem kérdezte a nép véleményét, kíván-e a Varsói Szerződés­hez csatlakozni. A népszavazás a demok­rácia olyan eszköze, amivel tudni kell él­ni, mivel csak akkor lesz valóban népsza­vazás, ha a lakosság meghatározó része véleményt nyilvánít, bizonyítva mind ön­magunk, mind a külföld előtt az állampol­gárok érettségét. Nem attól tartok, hogy nem a támogató szavazatok lesznek több­ségben, hanem attól, hogy sokan úgy gon­dolhatják, nincs szükség a szavazatukra. Különböző lakossági fórumokon hallom: ezt már úgyis eldöntötték az okosok, miért kellene nekem szavaznom? Pedig nincs döntés. A parlamenti pártok támo­gatják NATO-tagságunkat, de a döntés a népszavazás eredményétől függ, s ezért a részvételi arány rendkívül fontos. • Sokan arra is gondolhatnak, hogy országunkat nem fenyegeti veszély... Valóban ezzel is érvelhetnek, s emiatt is távol maradhatnak az emberek. De gon­dolta volna valaki tíz évvel ezelőtt, hogy a felrobbantott mostani híd köveit magyar katonáknak kell kiemelni a folyó medré­ből? Nekünk teljes biztonságra kell töre­kednünk, s azt csak a NATO garanciái teremthetik meg. Tagságunkkal ugyan­akkor bizonyítanunk kell azt is, hogy nemcsak a magunk, de egész Európa biz­tonságáért felelősséget érzünk. • Különösnek tűnhet, de reális a kérdés: milyen NATO-hoz akarunk tartozni? Az észak-atlanti szervezetnek a washing­toni szerződésbe foglalt alapelvei válto­zatlanul érvényesek, vagyis a szövetség legfontosabb feladata a tagországok szu­verenitásának és biztonságának garantá­lása. Ez természetesen különböző törté­nelmi korszakokban eltérően nyilvánul meg, ám alapvetően nem változik. Mi, NATO-tagként ugyanazokat a biztonsági garanciákat kívánjuk igénybe venni, mint eddig bármelyik tagország. A kétpólusú világrend megszűnésével a szervezet ter­mészetesen változott, például megfogal­mazta a békefenntartásban, béketerem­tésben, válságkezelésben való részvétel fontosságát, ami az utóbbi időben erősen előtérbe került. Például a délszláv válság­ban tényleges eredményt az ENSZ felké­résére a NATO-nak sikerült elérnie. Vagyis az alapfeladat változatlan, csak újakkal egészül ki. A szervezet ugyanak­kor folyamatosan formálódik, alkalmaz­kodva az új helyzethez. Azonban a tagság nemcsak biztonságpolitikai „fogyasztást” jelent, ahhoz hozzá is kell járulnunk - végrehajtani a magyar honvédség átalakí­tását, elérni a NATO-kompatibilitást. Másképp - magyar döntés alapján - nem lehetünk képesek részt venni a közös bé­kefenntartó akciókban, amely számunkra is fontos, hiszen közös érdekünk a konti­nens békéje. • Elsősorban a franciák, de más európai országok is feszegetik az Egyesült Álla­mok európai szerepének jövőjét, a NA­TO „európaibbá” tételének igényével. Az Egyesült Államok a NATO meghatá­rozó és nélkülözhetetlen tagja. Ha csak a katonai költségvetést nézem, mintegy 60 százalékát az amerikaiak adják, s csupán a fennmaradó negyvenet adja közösen a többi tizenöt ország együtt. Ugyanakkor megindult egy átrendeződési folyamat, amely azt mutatja, hogy az amerikaiak nem akarnak a szövetségben nagyobb szerepet annál, mint ami a világban betöl­tött pozíciójukból következik. Emellett az USA szerepe a boszniai kérdésben bizonyította nélkülözhetetlenségét. Az is világos, hogy a NATO átalakulása bizo­nyos szervezeti módosulásokkal fog járni, s ebben az amerikai szerepvállalás mel­lett jó lenne, ha néhány ország nagyobb részt vállalna. • Eddig csak érintőlegesen merült fel a magyar sajtóban az a kérdés, hogy a NATO északi vagy déli szárnyához tar­tozunk-e majd. Mitől függ ez, és mi lehet a jelentősége számunkra? A NATO egységes biztonságpolitikai szervezet, ebből a szempontból a hova­tartozásnak nincs jelentősége. Katonai szempontból létezik egyfajta munka­­megosztás, ez a kiképzésben, együttmű­ködésben, a feladatok vállalásában je­lentkezik. Ezért osztotta a NATO két részre katonai szervezetét - az Alpoktól északra lévők az északi, az attól délre ta­lálhatók a déli parancsnoksághoz tar­toznak. Ezen elv alkalmazása vitatha­tatlanul az északi szárnyhoz sorolja Lengyelországot és Csehországot, a mi helyzetünk azonban speciális, mivel ép­pen az Alpok vonalában vagyunk, így a NATO-val egyetértésben magunk dönt­hetünk, melyik parancsnoksághoz tar­tozzunk. A kérdés, hogy a magyar biz­tonságpolitika, az ország és a hadsereg számára melyik az előnyösebb - a válasz egyébként már formálódik. A három új tag együttes csatlakozása az északi szárnyhoz előnyös lenne a fejlesztéssel és együttműködéssel járó költségek és előnyök megoszlása szempontjából. Ugyanakkor bizonyos posztok esetleges betöltésében sajátos rivalizáció alakul­hatna ki a három ország között. Az alapvető kérdés, hol kapunk nagyobb lehetőségeket a NATO tervező munká­jában való részvételben, támogatást a magyar hadsereg átalakításához, kato­nai infrastruktúránk fejlesztéséhez, s hol játszhatunk meghatározóbb szere­pet a térség válságainak leküzdésében. Ezeket a tényezőket figyelembe véve én a déli parancsnokságot vélem előnyö­sebbnek - de ez közös döntés kell le­gyen, amelyben a kezdeményező szerep a magyar félé. Nagyon sok NATO-poli­­tikussal beszéltem erről a kérdésről az utóbbi hetekben-hónapokban, s a na­pokban folytatott tanácskozásunkon a német védelmi államtitkár arról biztosí­tott: döntésünktől függetlenül a ma­gyar-német kapcsolatok fontosak szá­mukra, és továbbra is készek minden tá­mogatást megadni a magyar hadsereg átalakításához. • Mi a véleménye Ausztria esetleges jövőbeni NATO-tagságáról? Ez természetesen Ausztria döntésétől függ, de úgy tűnik, ott is egyre erősödik azok tábora, akik szerint hiba lenne ki­maradniuk e bővítési folyamatból. • Barabás T. János Keleti György: versenghetnek értünk a parancsnokságok Vonzóbb lehet a déli szárny Anyagi hasznot is hoz a szövetség Számtalan becslés kering NATO-csatlakozásunk áráról, arról, mi mibe kerül, kinek kell viselnie ezeket a költségeket, hogyan fognak megosztani a terhek. A szakértők jelentős részének az a véleménye, hogy a napvilágra került becslések irreálisak, valójában nem lehet egyelőre pontos számokat megadni. A nyilvánosságra hozott ada­tok természetesen nem men­tesek a politikai célú manipu­lációktól sem - a bővítés ellen­zői szívesen dobálóznak csilla­gászati összegekkel, hogy a várható kiadások nagyságával elrémítsék mind a tagságért folyamodó, mind a felvételük­re készülő országok közvéle­ményét. Ugyanakkor jogos le­het a gyanú, hogy a magyarok, lengyelek és csehek felvételét kívánók ezt ellensúlyozandó a reálisnál csekélyebb összegek emlegetésével próbálnak ked­vet csinálni a NATO bővítésé­hez. Előfordulnak közönséges félreértések is, mint például a várható tagdíjunknak a tagság költségeként való beállítása. Pedig ez csupán a klubtagsági díjnak felel meg - amely a „fo­gyasztást” nem tartalmazza. Ahhoz azonban, hogy a klub tagjai lehessünk számos felté­telnek kell megfelelnünk - ké­peseknek kell lennünk kom­munikálni tagtársainkkal, ki kell fizetnünk a számlánkat és csak megfelelő öltözékben léphetünk be. Azt hiszem, mégsem tisztességes nyelvta­nulásunk költségeitől a fehér­nemű-számlánkon át a ci­pőnk, öltönyünk áráig min­den kiadásunkat a klubra terhelni. A rendszerváltozás egyik mítosza volt, hogy a re­zsim a nép vagyonát fegyver­kezésre költötte - most annak a levét isszuk, hogy ez nem volt igaz. Feleslegesen nagy létszámú és a szó szoros érte­lemben lerongyolódott hadse­reget örököltünk. Janza Károly, a Honvédel­mi Minisztérium helyettes ál­lamtitkára szerint a jövő évi költségvetésben szereplő je­lentős emelésnek, amelyben a tárca részesül, semmi köze sincs a NATO-tagsághoz. Az összeg jelentős hányadát az elöregedett, használhatatlan orosz haditechnikai eszközök egy részének leváltására for­dítják­­ az új illetményrend­szer bevezetésére, a kis ma­gasságú légi célpontok leküz­désére alkalmas rakéták be­szerzésére, illetve a légtér­figyelő, navigációs rendszer korszerűsítésére. 1998-ban a légi navigáció céljára használt frekvenciánk moratóriuma megszűnik, vagyis az európai országok által a NATO szá­mára fenntartott sávra kell át­állnunk, nem kis költséggel. Át kell alakítanunk muzeális értékű számítástechnikai, in­formatikai rendszerünket. De ha már annyit beszélünk a pénzről, nemcsak azt a kér­dést érdemes feltenni, hogy mibe kerül a tagság, hanem azt is, mennyi pénzt hozhat a tag­ság, s a védelmi érdekeken túl milyen előnyökkel járhat? Ami a különböző fegyver­rendszerek külföldi beszerzé­sét illeti, egyértelmű, hogy Magyarország nem állhat be önálló repülőgép-gyártásra. Azonban máris több szándék­­nyilatkozatnak vagyunk bir­tokában, amelyek értelmében minden beszerzésnél készek igénybe venni a magyar ipari kapacitásokat. Ez pedig nem­csak pénzt és munkaalkalmat jelent, hanem technológiai transzfert is. Gyalogsági fegy­vereket és lőszereket azonban a hazai iparnak kell gyártania csakúgy, mint a szükséges ru­házatot, valamint az importált fegyverzetek logisztikáját is nekünk kell biztosítani - ez pedig önmagában bizonyos kultúra meghonosítását jelen­ti. Egy rakéta javítása, egy korszerű vadászgép üzem­idejének meghosszabbítása olyan technológiai szintet kö­vetel meg, amely jelentősen emeli a munkákba bekapcso­lódó üzemek általános szín­vonalát. A csúcspont a terme­lési-gyártási együttműködés. Vagyis alapkérdés: készek va­­gyunk-e a fejlesztés szakaszá­ban megfelelő felkészültségű mérnökökkel úgy részt venni, hogy az már bizonyos szako­sodást tesz lehetővé, új távla­tokat nyitva az ipar számára is. Janza Károly válasza igen - rendelkezünk ilyen szürkeál­lománnyal. A magyar hadmérnökök al­kalmasak a magasabb szintű együttműködésben való rész­vételre. Ennek nyomán vi­szont felkészíthetjük az üze­meket olyan technológiai vál­tásra, amelyben kulcskérdés a szabványosítás - ez viszont nemcsak a katonai együttmű­ködés, hanem az európai uniós tagság szempontjából is alap­­feltétel. Emellett az infrastruk­turális fejlesztést a NATO kész komoly összegekkel tá­mogatni. Már most részt ve­szünk a szervezet Science of Piece programjában, amely fejlesztési együttműködések­hez dollármilliókat ad. Most alakul ki együttműködésünk a törökökkel a vegyi fegyverek felderítésével kapcsolatos fej­lesztésekben, ami erős olda­laink közé tartozik. Nekik vi­szont piacuk van, s a szükséges pénzt már meg is kaptuk. Ami a fegyverek szabvá­nyosítását illeti, a hadsereg lőszerkészletei nem a legfia­talabbak, de belátható időn belül nincs szükség a teljes átállásra. Azokat az egysége­ket kell ellátni NATO- kompatíbilis, hazai gyártású gyalogsági fegyverekkel az utánpótlás egyszerűsítése ér­dekében, amelyek a szövet­ség gyakorlatain vagy akciói­ban vesznek részt. •B.T.J. AZ MH BEMUTATJA Végh Ferenc, a Magyar Honvédség parancsnoka Angol és orosz felsőfok - áll az idegen nyelv­tudás rovatnál a Magyar Honvédség pa­rancsnokának életrajzában. A 48 éves Végh Ferenc középiskolai pályaválasztását azzal indokolja, hogy motiválta a rend, a fegyelem és­ a szervezett életforma, ráadásul korábban foglalkozott sportrepüléssel. Ennek ellenére nem pilótaképzésre jelentkezett; harckocsi­­szakasz-parancsnokként avatták tisztté 1971-ben. Közel húsz éven keresztül maradt hűséges a harckocsikhoz, miközben egyre magasabb­ra jutott. Két évtized múltán már nem csupán egy szakaszt, hanem egy egész dandárt bíztak rá. Ebben segítette az a végzettség, amelyet a Páncélcsapatok Katonai Akadémiáján szer­zett a Szovjetunióban a hetvenes évek végén. „Minden iskola hasznos volt, utólag nem ala­­csonyítom le egyiket sem” - utal a „nagy szomszédnál” eltöltött négy évre a Magyar Honvédség első embere. Szerinte a szovjet iskolák alapos felkészítését a NATO-ban is elismerték, ráadásul az akadémián olyan uni­verzális tiszteket képeztek, akik nemcsak pa­rancsot tudnak adni, hanem akár meg is ja­vítják a harckocsit. Az altábornagy belekós­tolt a nyugati képzésbe is. A két év, amelyet az Egyesült Államok Szárazföldi Erők Vezér­kari Akadémiáján elvégzett elsősorban a mi­nél szélesebb látókör kialakítására irányult. Amíg a szovjet iskola katonai ismereteket adott, az amerikai tananyagban nagy hang­súlyt kapott a demokratikus berendezkedés is - veti össze a két akadémián tanultakat a nős, kétgyermekes Végh. A magyar honvédségben elérhető legma­gasabb beosztás a Honvéd Vezérkar főnöke poszt. „Amennyiben lejár az időm ezen a tisztségen, a következő cél a beosztásomnak megfelelő NATO-funkció lehet” - ad választ a­hogyan továbbra az altábornagy. Kositzky Attila, a Légierő Vezérkar főnöke Munkatársai csak Öregnek szólítják. Ko­sitzky Attila, a Légierő Vezérkar főnöke, a Magyar Honvédség parancsnokának egyik helyettese. 54 éves kora ellenére a vezérőr­nagy még mindig aktív pilóta, hetente egyszer beül MiG-21-es vadászgépébe. Csupán be­osztása miatt összesűrűsödött programja nem engedélyez több időt a repülésre. A vezérőr­nagy önmagán kívül csak két hasonló korú pilótát ismer, aki még kipróbálja a hangsebesség feletti tartományt. Orvosi en­gedéllyel teszi, ami nem meglepő a fizikai állapotát ismerve. Egészségügyi tesztjének eredményei egy húszas éveinek a végét tapo­só fiatalemberével egyeznek meg. Amit Kositzky nem tud a repülésről, azt nem is érdemes tudni - állítják ismerősei. A pilótaprofesszor 13 évesen egy miskolci re­pülőnapon szeretett bele a repülésbe, amikor apja befizette egy sétaútra. A kazincbarcikai fiú ezután többször kijárt a repülőklubhoz, 16 évesen pedig már sportrepülő. A középiskola elvégzése után természetesen pilótának je­lentkezett. Szolnokon kezd, azóta 32 éve fo­lyamatosan repül hangsebesség feletti repü­lőgépekkel. Eddig összesen 3200 órát töltött a levegőben. Oroszul tolmácsfokon beszél, a NATO-csatlakozás közeledtével azonban ígéretet tett, hogy megpróbálkozik az angol­lal is. Nős, két gyermeke van. Preininger Ambrus, a Szárazföldi Vezérkar főnöke Preininger Ambrus nős, két lánygyermek ap­ja. Szabadidejében szeret olvasni és kertész­kedni. Munkaidőben a Szárazföldi Vezérkar főnöke. „Hosszú története van, hogy miért lettem katona” - beszél a kezdetekről az altábor­nagy. Az első számú ok az akkor még műkö­dő Rákóczi katonai szakközépiskola, ponto­sabban annak sötétkék egyenruhája. A szak­mai elhivatottság első csíráit ugyanis egy föl­di, a kis településre, Káptalanfalvára a muta­tós egyenruhába hazautazó fiú ültette el a ké­sőbb magasra jutó Preiningerben. Az utolsó lökést a középiskolában kapott honvédségi prospektus jelentette, érettségi utáni tanul­mányait már katonai területen folytatta a szá­razföldiek jelenlegi parancsnoka. Több mint három évtizedes pályafutás so­rán egyetlen katona feletteséhez, Végh Fe­renc altábornagyhoz hasonlóan harckocsiez­red parancsnoki tisztséget is betölt, és­­ újabb párhuzam­­ tanult a Szovjetunióban. 1986. és 1988. között a Moszkvai Vezérkari Akadé­mia hallgatója. „Voltak második világhábo­rús parancsnokaink is” - emlékszik a késői tanulóévekre a vezérkari főnök. A NATO- ban természetesen komplexebb a képzés, a tananyagban szerepel közgazdaságtan, politi­kai gazdaságtan és politikatudomány is. A harcászati, hadászati oktatás Preininger szerint nem hagyott kívánnivalót maga után Moszkvában sem. Oroszból pedig felsőfokon nyelvvizsgázott. Az 53 éves tábornok a katonai pályán már nem dédelget merész terveket. „Három és fél évem van a nyugdíjig, ez a beosztás és az altá­­bornagyi rendfokozat számomra már a csúcsot jelenti” - ítéli meg karrierjét a vezér­kari főnök, majd hozzáteszi: ha sikerül a NATO-követelményeknek megfelelően „be­üzemelni” a szárazföldi vezérkart, már elége­detten mond búcsút az uniformisnak. Aztán hobbijai mellett élhet másik szenvedélyének, a főzésnek. • Haszán Zoltán A tőke a biztonságot keresi A kormány egyik gyakran hangoztatott érve a csatlako­zás mellett, hogy a stabilitás erősödésével kedvezőbb kö­rülmények jönnek létre a kül­földi befektetők számára. Né­hány, Magyarországon műkö­dő, külföldi nagyvállalat kép­viselője szerint az ország ed­dig sem tartozott a befekteté­sek szempontjából „veszé­lyes” helyek közé. Völgyes Iván, az amerikai General Electric (GE) tanács­adója szerint a cég vezetősége helyesli Magyarország NA­­TO-csatlakozási törekvését. „A tagság a stabilitást növeli, a tőke pedig a biztonságot ke­resi” - mondta az MH-nak Völgyes, aki biztonságpoliti­kai szakértő is. A szakember úgy vélte, hogy a NATO-tagok és a nem NATO-tagok között jelentős különbség van, amikor egy bank például hiteleket ad egy­­egy befektető cégnek. A be­fektetőknek ugyanis a hitel­nyújtó banknál fedezetként letétet kell elhelyezni, s egy magasabb veszélyfokozatú or­szág esetében ez az összeg ma­gasabb, mivel nagyobb a koc­kázat. A General Electric ed­dig 850 millió dollárt fektetett be Magyarországon. Az amerikai cég maga is üzletet remél a magyar NA­­TO-tagságból: a GE hajtómű­veket gyárt három olyan va­dászrepülőgép-típushoz (F- 18, F-16 és Gripen) is, amely eséllyel vehet részt a magyar légierő megújításában. Peter Bakstansky, a New York-i szövetségi jegybank al­­elnöke elmondta, hogy az in­tézményüknek nincs olyan lis­tája, amely az egyes országo­kat a befektetések biztonsága szerint minősítené. Ugyanak­kor a különböző hitelintézetek saját politikát dolgozhatnak ki arra, hol adják olcsóbban, illet­ve drágábban a hiteleket. „Mi nem minősítünk országokat, mert ezzel kvázi felelősséget vállalnánk a befektetésekért” - mondta a szakember. Amikor a német Audi autógyártó cég a magyaror­szági befektetés mellett dön­tött, a kedvező gazdasági fel­tételek mellett fontos szem­pont volt a politikai stabilitás. Lőre Péter, az Audi Hungária Motor Kft. szóvivője elmond­ta, hogy Magyarországot a cég jelenleg is stabil országnak tartja. „Az Audi nem lobbyzik a NATO-tagság mellett, de üdvözli, ha a meglévő politikai stabilitást a NATO erősíti” - mutatott rá a szóvivő. A holland ING Csoport - eddig több mint 100 millió dollárt fektetett be Magyar­­országon - nem foglal állást politikai kérdésekben. A bankcsoport szóvivője, Wie­­ger Sietsma ugyanakkor el­mondta: figyelembe kell ven­niük a holland központi bank minősítését a külföldre irá­nyuló befektetések terén. Olaf Sleipen, a holland jegy­bank szóvivője ehhez hozzá­tette: a bank országminősíté­se bizalmas információ, azt nem hozzák nyilvánosságra. A jegybank, amely egyben bankfelügyeletet is gyakorol, a minősítéseknél elsősorban a gazdasági feltételeket nézi, de a politikai stabilitás is fontos szempont. •D.B. M­agyarországon 1988. november 15. Horn Gyula külügy­­minisztériumi államtitkárként felszólalt a NATO-tagországok törvényhozóiból ál­ló Észak-atlanti Közgyűlés hamburgi ülésszakán. Magyarország ekkor még a Varsói Szerződés tagja volt. 1989. február 11. A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága jóvá­hagyta a többpárti politikai rendszerbe történő „fokozatos és folyamatos” átme­netet. 1990. február 20. Horn Gyula külügymi­niszterként Budapesten kijelentette: „egyáltalán nem kizárt, hogy Magyaror­szág csatlakozni fog a NATO-hoz”. 1990. április 7. A Magyar Demokrata Fó­rum nyeri a parlamenti választásokat. 1990. május 22. Antall József kormányfő bejelenti, hogy Magyarország kezde­ményezi a Varsói Szerződésből való ki­lépést. 1990. június 29. Jeszenszky Géza külügy­miniszter a NATO brüsszeli központjá­ban megbeszélést folytatott Manfred Wörner főtitkárral. 1990. július 18. - Antall József miniszter­­elnök belgiumi látogatásán megbeszélést folytatott Manfred Wörnerrel. Magyar­­ország brüsszeli nagykövete megbízást kapott a NATO-val való állandó kapcso­lattartásra. 1990. november 22-23. - Manfred Wömer Budapestre látogatott. Szemé­lyében először járt hazánkban a NATO főtitkára. 1991. október 28. Antall József kormány­fő látogatást tett a NATO brüsszeli köz­pontjában, s Manfred Wömnerrel tárgyalt. 1991. október 30.-november 2. John Galvin tábornok, a NATO európai szö­vetséges haderőinek legfelsőbb parancs­noka hivatalos látogatást tett Magyaror­szágon. (Azóta mindkét utóda - Shali­­kashvili és Joulwan tábornokok - is járt Budapesten, 1993-ban, illetve 1994-ben.) 1992. április 6. Horn Gyula, az Ország­­gyűlés Külügyi Bizottságának elnöke­ként javasolta a parlamentnek: határo­zatban kötelezzék a kormányt, hogy nyújtson be tagfelvételi kérelmet a NATO-nál. 1992. július 16-18. Manfred Wörner NA­­TO-főtitkár hivatalos látogatást tett Ma­gyarországon, s tárgyalt Antall József mi­niszterelnökkel. 1992. október 31. NATO-kötelékbe tar­tozó AWACS felderítőgépek Magyaror­szág légterében járőrözést kezdtek a boszniai repülési tilalom betartásának ellenőrzésére. 1994. február 8. Jeszenszky Géza külügy­miniszter Brüsszelben aláírta a „béke­partnerség” keretegyezményét. 1994. május 9. és 29. A parlamenti válasz­tásokon a Magyar Szocialista Párt arat győzelmet. 1994. november 15. Kovács László külügy-, és Keleti György honvédelmi miniszter Brüsszelben ünnepélyesen véglegesítette a NATO és Magyarország kétoldalú együttműködési munka­­programját. 1995. február 9. Horn Gyula miniszter­elnök Brüsszelben megbeszélést folyta­tott Willy Claes NATO-főtitkárral. 1995. május 26-29. Budapesten tartotta ülésszakát az Észak-atlanti Közgyűlés: a NATO-parlament negyvenéves fennál­lása óta első ízben tanácskozott nem NATO-országban. 1995. december 5. Az Országgyűlés megszavazta, hogy magyar műszaki kontingens vegyen részt a délszláv vál­ság békés rendezésének végrehajtását biztosító nemzetközi erők (IFOR) munkájában. 1996. április 9. A brüsszeli NATO-köz­­pontban Somogyi Ferenc külügyi állam­titkár átadta a taggá válás előkészületi fo­lyamatával kapcsolatban megfogalma­zott hivatalos magyar dokumentumot. 1996. szeptember 16. Göncz Árpád köz­­társasági elnök brüsszeli látogatásán fel­kereste a NATO központját. 1996. december 17. Az Országgyűlés el­fogadta a magyar műszaki részvételt az újonnan felállítandó délszláv stabilizá­ciós (SFOR) erőkben. 1997. szeptember 16.-október 29. Csatla­kozási tárgyalások. EZ TÖRTÉNT Antall-Wörner-találkozó Budapesten Elkerülhetetlen katonai beszerzések A hadsereg jelenlegi eszközei mindenképen megértek a cse­rére, a honvédségnek, akár NATO-tagok leszünk akár nem, milliárdos összegeket kell fordítania korszerűsítésre. Nagyobb szabású modernizá­lásra legutóbb a ’80-as évek elején került sor. Azóta bár az orosz államadósság fejében 28 darab MiG-29-es és mintegy 500 páncélozott jármű került a honvédséghez (az oroszok több mint egymilliárd dollárt írhattak le adósságukból), és T-72-es harckocsikat vettünk Fehéroroszországtól (az új ár nyolc százalékáért, összesen 2 milliárd forintért). Szakértők szerint a beszerzések mégsem javították jelentősen a hadse­reg ütőképességét. Igaz, leg­alább lassította a leépülést. Egyes vélemények szerint egy esetleges riadó esetén a teher­autók fele (negyedük idősebb 25 événél) kétszáz méter meg­tétele után leállna, a Dunai Flottilában pedig a még a má­sodik világháborúban is szol­gáló hajókat kellene lecserélni. Az ezredfordulóig már el­készült a hadsereg fejlesztési terve. Ennek kiemelt felada­tai: a vezetési rendszer átala­kítása, a légvédelem és a légi irányítás fejlesztése, az állo­mány felkészítése az új hadi­­technikára, valamint a nyelvi képzés. Mindehhez a követ­kező évtől kezdődően az ez­redfordulóig évente a nemzeti jövedelemből a honvédségre jutó hányad 0,1 százalékkal emelkedik, az idei 100-120 milliárd forintról 2000-ig 210- 220 milliárdra nő. Keleti György a honvédség 10-12 éves korszerűsítési program­jának összköltségét 800 mil­liárd forintra becsüli. A hon­védelmi büdzséből jelenleg 17 százalék, mintegy 20 milliárd forint jut fejlesztésre, a költ­ségvetés nagyobb részét a mű­ködési költségek és a bérek emésztik fel. A beszerzésekre fordítható arányt szeretné fel­tornázni a tárca 25 százalékra. Jelenleg azonban pusztán a védelmi költségvetésből na­gyobb beszerzéseket nem le­het elvégezni. A legszüksége­sebb vásárlások finanszírozá­sára ezért az Országgyűlés kü­lön forrást szavazott meg. A két prioritást kapott be­szerzés a kis magasságú raké­tákra és a légtért figyelő rada­rokra vonatkozik. Az előbbit az indokolta, hogy a légvédel­mi rakéták hajtóanyagának felhasználási ideje lejárt, gya­korlat közben számos rakéta maradt az állványban. A lég­térfigyelés pedig akkor gyen­gült meg, amikor a szovjet egységek elhagyták az orszá­got. Számos lukas folt maradt a magyar légtéren, néhány he­lyen egyszerűbbnek és haté­konyabbnak tűnik a távcsöves felderítés, mint az elavult rendszerek üzemeletetése. A két beszerzés értéke közel 20-20 milliárd forint. A rakéta­tender eredményhirdetésére már sor került, jövőre meg­kezdődik az első részletek törlesztése, de számos tapasz­talattal szolgált a pályáztatás. Ilyen összegű beszerzések­nél a nyertes kihirdetése után elkerülhetetlen a vesztesek felháborodása. A honvédelmi tárcának tavaszi döntését bí­róságon kellett megvédenie. Mégsem emiatt halasztódik a radarbeszerzés. A HM-ben a Pénzügymi­nisztériumra mutogatnak a csúszás miatt, a tárca ugyanis még egyezkedik a törlesztés és a magyar beszállítás mérté­kéről. Ez az úgynevezett of­szet konstrukció nagy hang­súlyt kap a következő évek várhatóan legnagyobb hon­védségi beszerzésénél, a va­dászgépvásárlásnál. A közel egymilliárd dolláros üzlet a legnagyobb gyártókat csalo­gatta Magyarországra, akik beruházásokkal, ipari koope­rációk felajánlásával, techno­lógiaátadással és a magyar áruk piacra jutásának elősegí­tésében egymással versenyez­nek. Egyelőre a tendert elha­lasztotta a kormány, de 2000 körül a MiG-29-eseken kívül a magyar vadászgépek elérik a repülhető idő maximumát. A NATO-ban betöltött szere­pünktől függ, hogy kell-e gé­peket vennünk, vagy a légtér­ellenőrzés bizonyos feladatait átvállalja a szövetség. • Haszán Zoltán

Next