Magyar Hírlap, 1997. december (30. évfolyam, 280-292. szám)
1997-12-11 / 289. szám
10 ■ HALLÓ 1997. DECEMBER ÜZLETI KOMMUNIKÁCIÓ wrmmmmfm Uniós üzenetek A távközlési technológiák és szolgáltatások kutatásának, fejlesztésének több mint 150 nemzetközi projektjét fogja össze az Európai Unió Advanced Communications, Technology and Services - ACTS - programja. A program Eurorim projektjében részt vevők a jövő évtized európai interaktív multimédia-szolgáltatásait elemzik. Sokféle alkalmazás fejlődésének, egymásra hatásának lehetőségeit vizsgálják. Ilyen az otthonról végezhető munka, a távoktatás, a hálózati banki szolgáltatás, a távvásárlás, az Internet-hozzáférés, a virtuális CDROM, a hírek lekérdezése tetszőleges időpontban, a video-, illetve audioprogramok kívánság szerinti, tetszőleges időpontban indíthatósága, a tévé- és rádió-műsorszórás számos új lehetősége, késleltetett műsorszórás, az interaktív játékok sora vagy akár a karaoke. Ericsson-kutatás Budapesten Mint ismeretes, az Ericsson magyarországi tevékenysége 1996-ban új területtel bővült. Tizenöt hónappal ezelőtt kezdte meg működését Budapesten az Ericsson alapkutatássalfoglalkozó kutatólaboratóriuma, a Traffic Lab (Traffic Analy Island Network Performance Laboratory). A laboratórium fő feladata a távközlőhálózatok modellezése, tervezése, menedzselése, mérése, a nagy sebességű hálózatok forgalmi viszonyainak analizálása. A hazai és nemzetközi fórumokon is jelentős szakmai sikereket arató laboratórium most az Ericsson Távközlési Kft.-vel együtt ez év őszén költözött át az Ericsson új óbudai székházába. Az eddig „ideiglenes” helyen működő laboratórium mostantól a XXI. század technológiáját alkalmazó, a feladatokhoz méltó új környezetben végezheti munkáját. A konferenciát december 1-jén és 2-án az Ericsson új székházában rendezték meg 140 fő részvételével (45 külföldi vendég). A megnyitón Boda Miklós, a Traffic Lab igazgatója, Fodor István, az Ericsson Távközlési Kft. vezérigazgatója, Gordos Géza, a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékvezetője, Erik Örnulf, az Ericsson rádiórendszerekért felelős elnökhelyettese, valamint Torbjörn Johnson, az Ericsson üzleti infocom igazgatóságának stratégiai igazgatója tartott bevezető előadást. A megnyitó ünnepséget követően előadások hangzottak el a Traffic Lab tevékenységéről, legfontosabb eredményeiről, továbbá a laboratórium és a Budapesti Műszaki Egyetem immár hagyományosan gyümölcsöző együttműködéséről. A konferencián mind az oktatás „világa” (például BME, University of Rene Descartes, University of Texas), mind a távközlés területén kutatással foglalkozó cégek (például Télia Kutatólaboratórium, magyarországi Tesco) több előadóval is képviseltette magát. A piacnyitás Híf-kódexe A távközlési törvényben nevesített szolgáltatások piacának 2002 utáni megnyitása, illetve az egyéb szolgáltatások terén meglévő szabad verseny megteremtette az alternatív távközlési szolgáltatók piacra lépésének lehetőségét Magyarországon. A Hírközlési Főfelügyelet (Híf) független szakértői által készített tanulmány szerint a piacra lépés esélyeit jelentősen befolyásolja, hogy milyen akadályokba ütközik a hálózat kiépítéséhez, az eszközök üzembe helyezéséhez és működtetéséhez, valamint a szolgáltatás nyújtásához szükséges engedélyek, jogosítványok megszerzése. Azok a potenciális belépők, akik valamely területen már rendelkeznek ezekkel, előnyt élveznek másokkal szemben. A piaci potenciál meghatározása nagyon nehéz, kevés támpontot adhat a felmérésben, hogy milyen távközlési piacokra léphet be az új szolgáltató, s a piacok milyen kilátásokkal kecsegtetik a belépni szándékozókat. emitek Távközlési Rt. S' Én ott leszek! II. Halasi Expo Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium 1997. december 11-14. Az Emitel-standnál a Halasi Expón garantáltan Ön sem fog unatkozni, hiszen sok-sok meglepetést és nyereményjátékot tartogat a társaság látogatói részére, gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt. Bemutatótermünkben Ön szabadon szárnyalhat az Interneten, s kipróbálhatja modern szolgáltatásainkat! Mindennap 10-18 óráig ügyfélszolgálat: szolgáltatásaink bemutatása, ügyfél-tájékoztatás, videofilm-vetítés. „Képek az Emitel Rt. életéből”, nyilvános faxszolgáltatás, illetve telefonkártya, telefonkönyv és hívókártya árusítása December 11., csütörtök 12.00- 12.30 „Kérdezz, felelek!” Endrei Judit játékvezetésével 14.00 Szakmai konferencia benne: Emitel szolgáltatásbemutató 14.00- 16.00 Folyamatos tájékoztatás távközlési fejlesztéssel kapcsolatban 15.00 Emitel-zászló és karácsonyfadísz-készítés, papírhajtogatás gyerekeknek 16.00 Internet-bemutató 17.00- 17.30 „Kérdezz, felelek!” Endrei Judit játékvezetésével December 12., péntek 11.00 Internet-bemutató 11.30 Vetélkedő 14.00 Szolgáltatásbemutató 14.00- 16.00 Folyamatos tájékoztatás távközlési üzemeltetéssel kapcsolatban 15.00 Vetélkedő 16.00 Internet-bemutató December 13., szombat 10.00- 12.00 Jogi tanácsadás távközléssel kapcsolatban 11.00 Internet-bemutató 11.00- 13.00 Gyermekrajzverseny és jotóverseny ajándékokkal 14.00 Szolgáltatásbemutató 14.00- 16.00 Jogi és pénzügyi tanácsadás 15.00 Karda Beáta műsora a színpadon benne: „3 éves az Emitel!” 16.00 Internet-bemutató 16.30 Gyermekrajzverseny eredményhirdetése December 14., vasárnap 10.00- 12.00 Jogi tanácsadás távközléssel kapcsolatban 10.30 Vetélkedő 11.00 Internet-bemutató 12.00 Az Emitel-totó leadási határideje 14.00 Szolgáltatásbemutató 14.30 Léggömbfújó verseny gyerekeknek 16.00 Internet-bemutató 16.30 Emitel-totó nyereménysorsolása Jöjjön el Ön is! A három nagy üzlete Eurokártyavár A hitelkártya után immár a telefonkártya is a legjobb úton van ahhoz, hogy országhatároktól függetlenül, bárhol hasznát lehessen venni. Természetesen ehhez szükség van a pénzügyi háttér és az egységes standard megállapítására. Ennek elősegítésére jött létre az a szolgáltatói szövetség, amelynek alapító tagjai a holland, a német és a svájci távközlési társaságok. A nemzeti szolgáltatók nemzetközi szövetségéhez csatlakozott 1996-ban a Matáv is. Az üzleti terv az, hogy a társult tagok országaiban a nyilvános telefonkészülékeknél kölcsönösen használhatók legyenek a társaságok telefonkártyái. A Matávnál jelen pillanatban komoly korszerűsítés folyik, amelynek célja az egész országot lefedő nyilvános telefonkészülék-rendszer még biztonságosabbá tétele. Az a cél, hogy ezek a készülékek több szolgáltatásra legyenek alkalmasak, mint jelenleg. A fejlesztés célja az is, hogy korszerűbbé váljon az elszámolási rendszer a nemzetközi forgalomban is, a helyi és a külföldi szolgáltatók között. A fejlesztésben, amely mind a szoftvert, mind a hardvert érinti, részt vesz a francia Ascom Monetel és a magyar Mechanikai Művek által alapított konzorcium is. Az együttműködés vezetője a francia cég. A konzorcium magyar résztvevője az MM Rt. vezérigazgatója, Kasza Károly elmondta, hogy a korszerűsítéstől azt is várják, hogy Magyarországon is forgalomba kerül majd az Európa-szerte használható második generációs telefonkártya. Az MM Rt. a Monetel S. A. oldalán 1992-ben nyerte meg a Matáv Rt. által meghirdetett chipkártyás telefonrendszert. E világbanki tender eredményeként a mai napig több mint 17 ezer kártyás telefon került a magyar utcákra, közterületre. A nagyszámú készülék működését 50 számítógépes felügyeleti rendszer ellenőrzi, amelynek szállítását és beüzemelését - kevés kivétellel - az MM Rt. végezte. Magyarország készen áll arra - mondta a vezérigazgató -, hogy amennyiben a szövetség arra az elhatározásra jut, hogy az eurokártya-használat feltételei megteremtődtek, akkor Magyarország is képes lesz ezt bevezetni. A Matáv Rt. időben kezdte meg a fejlesztést, tehát ez is egy olyan terület, ahol Magyarország képes lesz a világ élvonalába kerülni. Most folyik a megfelelő kártya kiválasztása. A különböző országok kártyáit - francia, német, holland kártyák - ez idő szerint tesztelik. Az eurochipkártya bevezetése után a jelenlegi kártyák továbbra is használatban maradhatnak. A jelenleg Magyarországon felszerelt valamennyi készüléket korszerűsítik majd oly módon, hogy ezeknek az új kártyáknak a leolvasására is alkalmasak legyenek. Egy ideig mind a két kártya párhuzamosan forgalomban lesz. Tehát aki már megvette a hagyományos kártyáját, az továbbra is felhasználhatja azt. (A Magyarországon felszerelt nyilvános telefonkészülékek hardverjének háromnegyede az MM Rt.nél készült és a korszerűsítés után is a hardvert itt fogják gyártani.) A magyar telefonálók a korszerűsített készülékeknél szinte semmilyen változást nem fognak észrevenni, ugyanakkor azonban a kártyahamisítás csaknem kizárható lesz. Már 1998-tól elvileg Magyarországon is használhatók lesznek az eurochip kártyák, bevezetésük felsőbb szintű döntéstől függ, mely érinti majd a nemzetközi elszámolási rendszert is. Magyarországon nem gyártanak telefonkártyát, mert erre a technológiára csak két-három európai cég képes ma ezek gazdaságos előállítására. Nem valószínű, hogy a közeljövőben hazai gyártásra sor kerül. Bonta Miklós : A Mechanikai Művek Rt.-t 1936-ban alapították, a hadiipari termelés céljaira. A cég hamarosan a tüzérségi lőszerek gyártásának és fejlesztésének legfontosabb oázisa lett. Jelenleg a cég 98,2 százalékos állami tulajdonban van. A céget 1996-ban kormányhatározat emelte be a nemzetgazdaság és védelem szempontjából kiemelt fontosságú cégek sorába, és a privatizáció jóváhagyását kormányhatáskörbe vonták. Ez a kormányhatározat a közelmúltban született meg, és ennek szellemében történik meg a cég átalakítása és több lépcsőben történő privatizálása. A privatizáció előkészítése most a közepénél tart. Megalakult a Kondenzátor Rt. és a Szerszám Kft. Mindkettő július 1-je óta működik. A telefondivízióból és a speciális divízióból kft., illetve rt. alakul majd. Ez utóbbi a hagyományos védelmi gyártási tevékenységet folytatja, de emellett igen jelentős és alapjában meghatározó a polgári, ipari robbanóanyagok és eszközök gyártása is. Az átalakítás után a cég egyes kft.-it egyenként hirdeti meg privatizálásra. A központi telephely és az ingatlangazdálkodás kezelésére, a tervek szerint, az MM Ipari Park Rt. fog megalakulni. Már ma is a központi telephelyen létezik egy ipari park, több mint 60 szereplővel, vannak közöttük bérlők és kisebb mennyiségben tulajdonostársak is. Az MM Speciális Rt. 50 százalék plusz egyszavazatnyi tulajdonrésze állami tulajdonban marad. A cég jelenleg legnyereségesebb része a telefondivízió, amelynek szinte teljes termelése export, ugyanis a hazai nyilvános telefonkészülékek is tulajdonképpen exportnak minősülnek, mivel az MM Rt. a külföldi bejegyzésű Ascom Monétel beszállítója. Egyik kiemelt exportpiaca Mexikó. A speciális divízió szintén exportorientált, bár hazai ipari megrendelése lassan, de növekszik. Barangolások a cellában Jön, lát, győz az ezernyolcszázas?! Egy cellában annál kellemetlenebb, minél többen vannak benne. Ez a megállapítás a mobiltelefóniára is igaz. A telefonálókat kiszolgáló, a hívásokat fogadó és továbbító egységek, a bázisállomások egy adott területen - mobilos szóval cellában - meghatározott számú telefonálót képesek kiszolgálni. Ha valamelyik helyen túl sokan fogadnak vagy kezdeményeznek hívást, a kapcsolat létre sem jön, vagy megszakadhat. A zsúfoltság egyre gyakrabban okoz problémát a nagyvárosokban. A Motorola egy prágai tanácskozáson vázolta a fejlődés lehetőségeit. A helyszínt azért választották, mert a kelet-közép-európai régióban a cég kapcsolóközpontokkal, bázisállomásokkal cseh, lengyel és román vezeték nélküli szolgáltatókat lát el. Magyarországon egyik legnagyobb sikerük a Matáv RLL tenderének elnyerése volt, melynek alapján egy év alatt közel kétszázezer előfizetőt - többségüket Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár megyében - juttattak olyan telefonhoz, mely rádió adó-vevő segítségével tartja a kapcsolatot a telefonközponttal. A Motorola megcélozta azt is, hogy a jelenlegi vagy megszülető magyar GSM-szolgáltatók rendszerbeszállítója legyen. Ma ugyanis ezen a területen konkurensei rendelkeznek biztos pozíciókkal, a Nokia a Pannon GSM, az Ericsson pedig a Westel 900 partnere. A Motorolánál azt remélik, sikerül meggyőzniük a mobilcégeket arról, hogy ne egyetlen szállítóval dolgozzanak, hanem több lábon álljanak. Ez nem lehet könnyű feladat, mivel a szolgáltatók szakemberei szerint tudásban vagy árban egyelőre nincs akkora különbség a különböző gyártmányok közt, mely alapján váltást tartanának szükségesnek. Ez az oka annak, hogy a GSM-társaságok versenykiírásait a korábbi győztes szokta nyerni, aki azzal a helyzeti előnnyel is rendelkezik, hogy már jól ismeri a pályáztató vállalatot. , Az 1800 megahertzes frekvencia itthon jövőre esedékes megnyitása nagy lehetőségeket rejt a Motorola számára, mert a cég sok tapasztalattal rendelkezik e téren: elsőként mutatta be a 900-as és 1800-as frekvencián egyaránt működő telefonját, sőt a következő évben megszüntetik az egy sávon üzemelő készülékek gyártását, s a későbbiekben csak két-, illetve háromnormás kézitelefont forgalmaznak majd. Elsőként jelent meg a vállalat azzal az irányítórendszerrel is, melynek segítségével a vezérlőközpont a terheléstől függően megkeresi a kétsávos telefonokat, és átkapcsolja a beszélgetőt a legelőnyösebb frekvenciára. Ez az egyszerűbb készülékekkel rendelkezőknek is kedvező, hiszen az ő sávjukban is több lesz a hely, ahogy mások átlépnek az új csatornára. „Az előfizetők gyarapodásával a kapacitást is növelni kell, s ezt két módon tehetjük meg: egyre kisebbre szabdalhatjuk azokat a cellákat, melyeket lefedünk, s ellátásukat több kisebb bázisállomással oldjuk meg, így a lecsökkentett területeken tartózkodó kevesebb előfizetőt már kiszolgálhatjuk. Érdemes lehet akár egyetlen üzletközpontot vagy irodaházat külön ellátni, ha ezt a forgalom nagysága indokolja. A másik lehetőség az újabb frekvencia alkalmazása, a hívások átterelése. A legjobb hatásfokkal a két módszer kombinálása működik. Az 1800 megahertzes tartomány egyébként olyan fizikai tulajdonságokkal bír, melyek kisebb méretű cellák kialakítását teszik lehetővé. E sáv felhasználása a kis kiterjedésű, ám emberekkel teli helyeken célszerű, ahol a legnagyobb igények jelentkeznek. Ott megéri új bázisállomásokat működtetni, bevetni az új hullámsávot. A gyér kihasználtságú helyeken, például egy pusztában felesleges az 1800-as kapacitások kiépítése, mert ott a jelenlegi háttér bőven elég” - említette meg Domingo Munoz, a Motorola madridi központjának munkatársa. John Harrington londoni menedzser kijelentette: „Az ügyfelet nem érdekli, milyen technikával dolgozik szolgáltatója. Telefonálni akar, s elvárja a jó minőségű kapcsolatot megszakadás vagy túlterheltség nélkül. A több sávot használó (multiband) technika lehetővé teszi az erőforrások optimális kihasználását, a teljesen automatikus, az előfizető számára észrevétlen választást egy hívás 1800 vagy 900 megahertzen továbbítása között.” „Az ezernyolcszázas rendszer elterjedése serkenti egészen kis mobilcégek megalakulását, amelyek csak saját környezetükben nyújtanak közvetlenül szolgáltatást, de bel- és külföldi nagyobb rádiótelefon-társaságokkal megállapodást kötnek, melyek a kisebb vállalkozás ügyfeleiknek akkor is biztosítják a telefonálás lehetőségét, ha körzetüket elhagyták. A mobil kishalak a csekélyebb beruházási és fenntartási költségek miatt rendszerükön belül nagyon kedvező árakat kínálhatnak fogyasztóiknak” - mondta a Motorola brit irodájának egyik vezetője. Magyarországon eldől rövidesen, mely szolgáltatók kapják az új, 1800-as frekvenciát. A régiek is szívesen jogot szereznének, mert így megelőznék teljesítményhiány kialakulását a frekventált helyszíneken, s mert kevesebb lenne a versenytárs, megszilárdíthatnák pozícióikat. Az állam minél nagyobb koncessziós díjat szeretne. A fogyasztó alacsony árakat és magas minőséget. Jövőre kiderül, kik nyernek, s hogy az előfizetők is köztük lesznek-e. I. Y. G. Kemény verseny a személyhívók piacán Miért mostohagyerekek? A mobiltelefon-szolgáltatás árnyékában szinte észrevétlenül terjednek - igaz, a szolgáltatók elképzelésétől nagymértékben elmaradva - a személyhívók. A piacon - akárcsak a mobiltelefonoknál - Magyarországon három szolgáltató működik: az Operator Hungária Kft. (OH), az EasyCall Rt. (EC) és az Eurohívó Rt. Az arányaiban legnagyobb üzemeltető OH ügyvezető igazgatója, Binder László a jelenlegi helyzetet úgy minősíti, hogy a három szolgáltató egymásnak csak látszatkonkurensei, hiszen mindhármuk mozgástere erősen beszűkült. A versenytársak nem a piac jelentős bővítésében érdekeltek, hanem abban, hogy a másik kettő előfizetőit magukhoz édesgessék. A szűk piaci lehetőségek egyenes következménye, hogy a szolgáltatás megismertetésére nem képesek megfelelő mértékben pénzt fordítani. A versenytársak arra is képtelenek, hogy közös érdekeiknek együttesen adjanak hangot. Amennyiben a külső piaci helyzet nem változik és a hatóságok sem teremtenek megfelelő működési körülményeket a személyhívószolgáltatóknak, akkor az sem kizárt - véli Binder László, hogy két év múlva ezekről a cégekről már csak múlt időben beszélhetünk. A személyhívók vásárlói mindenütt a világon a kis- és közepes vásárlóerejű rétegek közül kerülnek ki. Magyarországon ez a vevőkör inkább a mobil mellett döntött. Az alacsonyan tőkésített személyhívó társaságok ezért relatíve többet költenek a reklámtevékenységre, mint a mobiltársaságok, amit nehezen tudnak megvalósítani. (A személyhívók használata ugyan nem bonyolult, mégis részletesebb magyarázatot igényel az elmagyarázása, mint a mobiltelefonoké, a vezetékesekről nem is beszélve.) Ez is az oka annak, hogy nehezebb számukra kellő mennyiségű megrendelést szerezni. A személyhívó-szolgáltatóknak be kellett látniuk: korábban a vezetékes telefonok hiányából származó űrt jobban betöltötték nálunk a mobiltelefonok, mint ők maguk. Binder László célszerűnek tartaná, ha a személyhívók számára érkező üzenetek feladása a Matáv telefonvonalain az emelt díjas kategóriába kerülne. (A telefontársaság ugyanis a megkülönböztető számra érkező hívások díjából bizonyos hányadot átenged a szám tulajdonosának.) A személyhívópiac vezető szolgáltatója az OH. Az összes előfizető több mint a felét mondhatják a magukénak. Az országos lefedettség 75 százalékos mértéke is náluk a legmagasabb. Jelenleg 20 ezer készülékük van kinn a felhasználóknál, de ezekből kevesebb mint 18 ezret használnak ténylegesen, azért csak ennyit, mert a többi előfizetőnek díjtartozása van, és kizárták őket a forgalomból, vagy pedig mert a készüléktulajdonos nem használja a készülékét, de nem töröltette magát az előfizetők sorából, csak szünetelteti az előfizetést. Az OH ügyvezető igazgatója a teljes, jelenlegi magyar piacot 30 ezer darab személyhívó-készülékre becsüli, a potenciális piac is kisebb 100 ezernél. A piacot a stagnálás, sőt egyes társaságoknál a fogyás jellemzi. Az OH a számára kedvezőtlen piaci helyzet ellenére nyereséges. Működésének hét esztendeje alatt mindig fizettek osztalékot, a negyedik évtől már megtérült az induló befektetés, ez azonban nem a hazai tevékenységüknek köszönhető, hanem annak, hogy az általuk alkalmazott, hazai fejlesztésű technológiai rendszerre sikerült külföldi megrendelőket találniuk. Az exportpiacon olyan sikereket érnek el, hogy a legnagyobb külföldi rendszerszállítókkal is képesek felvenni a minőségi versenyt. Az OH által használt rendszer működik Finnországban, a Cseh Köztársaságban, Lengyelországban, Szlovákiában, Lettországban, továbbá Afrikában, illetve az Egyesült Államok teljes területén. (A dolog pikantériája, hogy a koncessziósok ugyan az ÉRMES- rendszeren nyertek, ugyanakkor 1996 óta az OH által kifejlesztett, nemzetközi szabványokhoz igazodó rendszerhez közeli Pocsagot használják, holott nem ennek alkalmazásáról szólt a pályázatuk, amelyből egyébként annak idején az OH-t, a pályázati feltételek el nem fogadása miatt ki is zárták, akárcsak a Pocsag-rendszer alkalmazását. Az így kialakult helyzet az OH és a két koncessziós közötti feszültség egyik forrása.) A személyhívó-szolgáltatóknak újra kell gondolniuk helyzetüket. Ha megtalálják azt a rést, ahol eredményesen működhetnek, akkor - kemény piaci versenyben - javíthatnak pozíciójukon. De, mint már említettük, a bukás sem kizárt. B.M.