Magyar Hírlap, 1998. április (31. évfolyam, 89-101. szám)

1998-04-30 / 101. szám

6 Magyar Hírlap Egyre több, magát romának kiadó, ám nem roma származású magyar állampolgár kér menedékstátust Kanadában - így nyilatkozott lapunknak egy neve elhallgatását kérő roma fér­fi, aki szintén ilyen címen szeretne letelepedni az észak-ame­rikai országban. Jelenleg kint tartózkodó, illetve már hazaér­kezett romák azt állítják, elsősorban a hazai foglalkoztatási diszkrimináció, valamint a szkinhedek támadásai miatt akar­ták elhagyni szülőföldjüket. Az Újvilágban nem mindenki ta­lálta meg számítását. Ráadásul, ha a kérelmeknek nem adnak helyt, a menedékre várókat az országból örökre kitiltják. MH/RSK__________________ Egyik interjúalanyunk tavaly októberben negyedmagával érkezett Torontóba, s mint a Magyar Hírlapnak elmondta, a repülőtéren menekültként jelentkeztek a bevándorlási hivatal kirendeltségénél. „Státusnélküliként” regiszt­rálták őket, ami egyrészt nyelvtanulásra, másrészt ese­tenként különböző mértékű támogatásra jogosít. A négy­tagú család 570 dollár támo­gatást kap, és lakásuk fenntar­tásainak költségét is a kana­dai állam fedezi. A státusnél­külieknek 140 órás angol nyelvtanfolyamon kell részt venniük, s ha ezt teljesítik, vállalhatnak munkát. Hat-hét órás beszélgetés után dönte­nek arról, hogy kapnak-e me­nekültstátust. Olyan ez - mondja -, mint egy bírósági tárgyalás, lefolytatásához ügyvédet, tolmácsot ingyen biztosít a kanadai állam. Ezt követően három év múlva kaphatnak a menekültek ál­lampolgárságot. Kérdésünkre, hogy miért vágott útnak, a férfi elmond­ta: Magyarországon állandó megkülönböztetésnek volt ki­téve. Súlyos atrocitás soha nem érte, ám a normális élet­vitelt folyamatosan mérgező „hétköznapi” diszkrimináció­ról - amit „igazán az utcán le­het érezni” - igen. Elmondta azt is, hogy érettségivel, há­rom szakmával és felsőfokú képesítéssel sem tudott elhe­lyezkedni. „Rám néztek, s rögtön mondták, hogy betelt”. Meg­jegyezte: „Otthon senki sem marasztalt, senki sem bánta, hogy elmegyek.” Itthon min­denüket eladták, s akkor sem jönnének vissza, ha nem sike­rülne megszerezniük a mene­kültstátust. Abban az esetben családjával együtt Ausztráliá­ba mennek tovább. A kanadaiaknak pontos is­mereteik vannak a cigányok magyarországi megkülönböz­tetéséről. Judith Simms, a ma­gyarországi menekültek jogi képviseletét ellátó kanadai ügyvéd a Roma Sajtóköz­pontnak elmondta: országa is­meri a magyar romák foglal­koztatási, egészségügyi, okta­tási és lakáshelyzetét. A hiva­tal tisztviselői közül sokan jár­tak Magyarországon. Tudnak nagyobb jogsértésekről, a tár­sadalmi előítéletekről és a rendőrök romákról vallott né­zeteiről - mondta az ügyvéd­nő. A kanadaiak számára egyébként már az is bizonyí­ték a diszkriminációra, hogy Magyarországon az újságok kiírják, ha egy bűnelkövető roma származású - nyilatko­zott lapunknak még tavaly egy Torontóban élő magyar­­országi cigány zenész. Ennek némiképp ellent­mondott Jacques Beaulne, a bécsi kanadai nagykövetség tanácsosa, aki szerint Kana­dában minden kérelmezőnek bizonyítania kell politikai ül­döztetését - a cigány szárma­zás nem elegendő. Kanada évente 200 ezer emigránst fogad be, 200-300- at Magyarországról. Interjúalanyunk azt is el­árulta, hogy egyre több, ma­gát romának kiadó, ám nem roma származású magyar ál­lampolgár kér menedéket Ka­nadában. Ezt más források is megerősítették. Ügyvédjétől kapott adatokra hivatkozva úgy vélte: Magyarországról több ezren várnak menekült­státusra. Elmondása szerint Kanadában létezik egy úgy­nevezett „gipsy refugees” program, mely idén július el­sejéig tart. Kanadában nem létezik menekültprogram a ci­gányok számára - közölte a Magyar Hírlappal René Mer­­cier, a kanadai bevándorlási hivatal szóvivője. Megerősí­tette, hogy Kanadában nem nemzetiségi alapon döntenek arról, hogy valakit befogad­­nak-e menekültként, vagy sem. Az eddig beérkezett ügyek nagy része még folya­matban van. Idén 28 magyar és 31 cseh állampolgárnak ad­tak menedéket a kanadai ha­tóságok, de nem lehet tudni, hogy közülük mennyien vol­tak cigányok. A szóvivő hatá­rozottan cáfolta, hogy már több ezer cigány érkezett vol­na menekültként Kanadába. Farkas Ferenc néhány nap­ja tért haza Kanadából. Mint a Roma Sajtóközpont munka­társának elmondta, megérke­zésük után lakást béreltek. Feleségével és két gyermeké­vel egy kétszobás lakásba köl­tözött, amiért 700 dollárt fize­tett. A család 1000 dolláros segélyben részesült, a megma­radó 300 dollár csupán a csa­lád minimális megélhetéséhez volt elegendő. Egyelőre csak a családfő tért haza, felesége és gyerme­kei Kanadában maradtak, mi­vel itthon eladták lakásukat. Elmondása szerint rendkívül nehéz Kanadában munkát ta­lálni. Kinntartózkodásuk ide­jén munkavállalási engedélyt nem kaptak, így csak fekete­munkákat tudtak vállalni. Egy másik, Torontóban tartózkodó magyar állampol­gár, aki 11 tagú családjával ja­nuárban érkezett, az MH ér­deklődésére elmondta: Ma­gyarországon rendszeresen bántalmazták a szkinhedek. „Egyszer villamoson öten-ha­­tan odajöttek, az sem tudtam merre hány méter... Elkezd­tek ott szidalmazni, hogy miért nem ölt meg benneteket Hitler. Senki nem kelt a vé­delmünkre, elfordították a fe­jüket.” Az eset végül tettle­­gességig fajult, betörték a fe­jét. Kérdésünkre, hogy tett-e feljelentést, azt válaszolta: „Nem foglalkoztak az ügyünkkel. Meghallgattak, de aztán nem történt semmi. Azt mondták, adjak személyle­írást, de milyen személyleírást adjak? Örültem, hogy el tud­tam menekülni!” A család Budapesten a VIII. kerület­ben lakott. Hallották, hogy Kanada befogadja „az olyan embereket, akik fajgyűlölet alatt élnek”. A család ügye el­bírálás előtt áll, egyelőre csak az önéletrajzukat adták le az ügyvédjüknek. Jelenleg egy menekültszállón élnek és nyelvet tanulnak. Judith Simms, aki anyagi­lag is érdekelt abban, hogy menekültekkel foglalkozzon, a Roma Sajtóközpontnak ki­jelentette: a Kanadába kiván­dorló magyarországi mene­kültek túlnyomó része roma. A kanadai hatóságok tudják, hogy Magyarországon senki nem kaphat jogilag bizonyító erejű dokumentumot a szár­mazásáról. Mivel leginkább a romák esetében tartják meg­alapozottnak az üldöztetésről szóló állításokat, a bevándor­lási és menekültügyi hivatal (Immigration and Refugee Board) munkatársai szemé­lyes beszélgetések során pró­bálnak meggyőződni a mene­kült származásáról. Számos kulturális jellegű, a romák szokásaira és életmódjára, hiedelmeire, családi kapcsola­taira vonatkozó kérdést tesz­nek fel, és ezek alapján döntik el, hogy a kérelmező valóban roma, vagy sem. Kanada nem nemzetiségi alapon dönt a befogadásról Kivándorló álromák, szigorú Újvilág Igazolás csak hatóságtól kapható Mint arról lapunk korábban beszámolt, több kisebbségi önkormányzat a mene­kültstátus megszerzésének feltételezett megkönnyítése érdekében igazolást ad ki a romák származásáról. Hegyesiné Orsós Éva, a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hi­vatal elnöke ezzel kapcsolatban vizsgála­tot kezdeményezett Majtényi László adat­védelmi biztosnál, de párhuzamosan Kal­tenbach Jenő kisebbségi ombudsman is vizsgálja az ügyet. A kisebbségi törvény a kisebbségi ön­­kormányzatokat nem ruházta fel hatósági jogkörrel, így ilyen igazolásokat nem ad­hatnának ki - tudtuk meg Belánszky Gyu­lától, a kisebbségi jogok országgyűlési biz­tosi hivatalának főosztályvezetőjétől. Ok­mány kiadására csak a települési önkor­mányzat jegyzője jogosult. A szabad iden­titásválasztás alapján tehát indokolt eset­ben a jegyző hatósági bizonyítványba fog­lalhatja, hogy előtte mint hatóság előtt a kérelmező romának vallotta magát. Az igazolás szükségességének megítélésében azonban mérlegelési joga van a jegyzőnek, ami eltérő joggyakorlatot eredményezhet. Amennyiben megtagadja a bizonyítvány kiadását, határozata ellen a közigazgatási hivatalnál lehet fellebbezni. Az ügy ille­tékkötelezettség alá esik. A másik lehető­ség, hogy a kérelmező közjegyző előtt fog­laltatja közokiratba identitásáról tett nyi­latkozatát, ezért valamivel többet kell ugyan fizetni, de a közjegyző nem kérdezi, miért van szükség az okiratra. • N. I. E. BELFÖLD 1998. ÁPRILIS 30., CSÜTÖRTÖK A végeredmény a bizonytalan választókon múlik A Századvég és a Tárki empi­rikus vizsgálatának adatai szerint hosszú idő óta először 1998 áprilisában a Fidesz- MPP választói támogatottsá­ga statisztikailag azonos mér­tékűnek mutatkozik az MSZP-ével. A tegnapi lap­számban közölt áprilisi köz­vélemény-kutatási adatok azt mutatják, hogy a Fidesz és az MSZP a pártot választók sza­vazatainak egyaránt mintegy egyharmadával fej-fej mellett halad a választások felé. Az áprilisi empirikus felvétel eredményeit az 1. táblázat mutatja. Miként a táblázatból látha­tó, a pártpreferencia-adatok magyarázatának többféle módja is lehetséges. Az eddi­giek során a Századvég és a Tárki a pártok támogatottsá­gára vonatkozó adatokat az összes megkérdezett, valamint a pártpreferenciát nyilvánítók körében mutatta be. Más inté­zetek és elemzők azonban rendszeresen elkülönítve köz­ük a pártpreferenciát nyilvání­tók körén belül a választási részvételüket is biztosra ígé­rők („biztos szavazók”) vála­szai alapján kapott adatokat. Egyes vélemények szerint ez a kategória a legalkalmasabb a választások tényleges kimene­telének előzetes becslésére. Minthogy a „biztos szavazók” kategóriájának megkülönböz­tetésére használatos kérdés a Századvég és a Tárki kérdő­íveiben is rendszeresen szere­pel, lehetőség van arra, hogy a mandátum-előrejelzés készí­tésekor is figyelembe vegyük a részvételi hajlandóság szerint megkülönböztethető választói csoportok közötti különbsége­ket. Erre a megfontolásra építve alakítottuk ki a pártok támogatottságát jelző „kombi­nált” kategóriát, amely a vá­lasztási részvételüket „biztos­ra” (biztosan részt vesz), illet­ve „valószínűre” (valószínűleg részt vesz) ígérő válaszolók pártpreferenciáiból épül fel. Ezt az adatsort alkalmaztuk tehát a most bemutatásra ke­rülő számítógépes mandátum­előrejelzés során. A „kombinált” kategórián kívüli egyéb oszlopok tájékoz­tatnak a közvélemény-kutatás eredeti adatairól, láthatóvá té­ve, hogy miként viszonyulnak ezekhez a „kombinált” kate­gória kompozit adatai. A „kombinált” kategória és az „összes megkérdezett” kate­gória adatai közötti kis kü­lönbségek például arról tájé­koztatnak, hogy a választási részvételtől elzárkózók köré­ben is nagyjából hasonló a na­gyobb pártok támogatottsága, mint a részvételt ígérők köré­ben. A közvélemény-kutatási eredménytáblázatban a leg­szembetűnőbbek kétségtele­nül az MSZP és a Fidesz tá­mogatottságának a „biztos” és a „valószínű” kategóriákban mutatkozó eltérése. A párt­­preferenciával rendelkezők több mint 60 százalékát kitevő „biztos” szavazók körében az MSZP három százalékponttal vezet a Fidesz-MPP előtt. A pártpreferenciával rendelke­zők mintegy 19 százalékát ki­tevő „valószínű” választók kö­rében ugyanakkor a Fidesz vezet 15 százalékpontnyi előnnyel. Tegnapi cikkünkben már bemutattuk a két párt kö­zött e kategóriákban mutatko­zó különbségeket, most pedig közöljük az e különbségeket is figyelembe vevő mandátum­előrejelzés eredményeit. A számítógépes mandá­tum-előrejelzési modellek végső soron a parlamenti mandátumok várható eloszlá­sát mutatják be, az eljárás leg­bonyolultabb eleme azonban kétségtelenül a várható szava­zatok számának külön válasz­tókerületenként pártokra le­bontott kalkulálása. A máso­dik forduló intézménye külö­nösen nehéz feladat elé állítja a mandátum­becsléshez alkal­mazott modelleket, hiszen számtalan előre nem látható fejlemény, pártok közötti szö­vetség alakulhat a két forduló között, amelyek akár alapjai­ban is átrendezhetik az első fordulós preferenciákat. A most bemutatott előrejelzés empirikus és statisztikai mo­dellek integrált alkalmazásá­val becsli az első fordulóban várható országos egyéni vá­lasztókerületi szavazatokat, ezt követően pedig a közvéle­mény-kutatás különféle infor­mációinak felhasználásával becsli a második fordulóban várható szavazatokat. A má­sodik fordulós eredmények kalkulálásakor a modell figye­lembe veszi a „amennyiben saját jelöltje nem jutna be, melyik párt jelöltjére szavaz­na a második fordulóban” tí­pusú kérdésre adott válaszo­kat. Az erre az igen fontos kérdésre adott válaszok alap­ján kialakult eloszlásokat a 2. táblázat mutatja. Az empirikus adatok alap­ján az 5 százalékos parlamen­ti küszöböt átlépő pártok kö­zül - az MSZP kivételével - a Fidesz szerepel legnagyobb arányban saját jelölt híján a második fordulóban legin­kább támogatott pártként. Még az SZDSZ szavazótábo­rából is többen adnák voksu­­kat - saját jelölt híján - a Fi­­deszre (42 százalék), mint az MSZP jelöltjére (38 száza­lék). A legerősebb - mintegy 70 százalék körüli - alterna­tív második fordulós támoga­tottság az FKGP szavazótá­borából irányul a Fidesz felé, ám ettől nem sokkal marad el az MDF szavazótáborban mutatkozó mintegy 66 száza­lékos támogatottság sem. A MIÉP és a KDNP szavazótá­borában ugyanakkor nem a Fidesz, hanem az FKGP a legnépszerűbb alternatív má­sodik fordulós párt. Végül pedig, az MSZP szavazóinak több mint fele választaná szo­cialista jelölt hiányában az SZDSZ-jelöltet a második fordulóban, ám ennek jelen­tőségét meglehetősen mér­sékli, hogy aligha adódik majd olyan választókerület, ahol a szocialista jelölt nem jut be a második fordulóba. Az előzőekben ismertetet­tek figyelembevételével ké­szült mandátum-előrejelzés eredményét a 3. táblázat mu­tatja. Bár a választási részvé­telt biztosra ígérő, ám a tá­mogatandó pártot tekintve még bizonytalan választók meglehetősen magas aránya, továbbá a hátralévő kam­pányidőszak fejleményei igen komoly bizonytalansági tényezőként tekintendők, ez­úttal mégis mindössze egyet­len előrejelzési táblát köz­lünk, amely azonban az ápri­lis végén rendelkezésünkre álló összes információ integ­rálásával előállított legvaló­színűbb megoszlást mutatja. Voltaképp mit jeleznek az előrejelzés adatai? Több kö­vetkeztetés is felmerül ezzel a kérdéssel kapcsolatban. Előrejelzések az 1998-as választások kimenetelére 1. Kicsi az esélye annak, hogy bármely párt megsze­rezze az önálló parlamenti mandátumtöbbséget. Az MSZP pedig nemcsak az ön­álló többségét veszítheti el, hanem veszélybe került az SZDSZ-szel közösen kiala­kuló többség lehetősége is. A 3. táblázat az MSZP szá­mára 39 százaléknyi várható mandátumot jelez, az SZDSZ számára azonban csak 5 százalékot. Az SZDSZ relatíve gyenge választói tá­mogatottságát más intézetek felmérései is alátámasztják, így az áprilisi közvélemény­kutatási eredmények alapján meglepő lenne, ha a párt tis­tás szavazatainak aránya a 10 százalékot meghaladná. A Fidesz-MPP számára­­ az MSZP-hez hasonlóan ugyancsak valószínűtlennek tűnik a parlamenti többség megszerzése, még abban az esetben is, ha az MDF parla­mentbe jutó jelöltjei csatla­koznak a Fideszhez. Mate­matikailag egy esetleges Fi­­desz-FKGP-koalíció képes lenne parlamenti többséget formálni, számos politikai körülmény miatt azonban egy ilyen, koalíció létrejötte meglehetősen valószínűtlen­nek tűnik. 2. Az MDF-re leadott listás szavazatok nem halad­ják meg az 5 százalékos ha­tárt, ennek ellenére az MDF Fidesszel közösen állított je­löltjei a Fidesz parlamenti frakciójához csatlakozva akár a legtöbb mandátum­mal rendelkező párttá is te­hetik a Fideszt. Az előrejel­zés szerint ugyan csak legfel­jebb egyetlen önálló MDF-es jelölt egyéni választókerületi mandátumszerzése tűnik va­lószínűnek, azonban a Fi­desszel közösen állított 39 je­lölt - melynek hozzávetőleg egyharmadát az MDF dele­gálja - több egyéni választó­­kerületben is győzelmet sze­rezhet. Ez azt jelenti, hogy az MDF a számára legjobb eset­ben is - vagyis ha az összes Fidesz-MDF közös jelölt győztesen végez a második fordulóban - legfeljebb 1+13 mandátumra számíthat, de még ez sem lenne elegendő önálló parlamenti frakció alakításához. Az egy MDF- es és az összes közös jelölt győzelmének feltételezése viszont azt is jelenti, hogy ezek a jelöltek a Fidesz vár­hatóan körülbelül 123 fős frakciójához csatlakozva - az extra 40 mandátummal - a szocialistákat 10 mandátum­mal meghaladó legnagyobb parlamenti párttá tehetnék a Fideszt. Mindezek a feltételezések persze alapvetően csak a ma­tematikai lehetőségeket szemléltetik, de egyben azt is jól érzékeltetik, hogy az MDF-nek rendkívül kicsi az esélye önálló parlamenti frakció megalakítására. Az MDF az ötszázalékos tistás küszöb elbukásával egyéb­ként a Fidesz számára az or­szágos listáról szerezhető mandátumok tekintetében konkrét veszteséget is okoz­na. A Fidesz országos listájá­ra ugyanis az MDF-fel közö­sen állított 78 jelöltre eső ún. töredékszavazatoknak az ér­vényes megállapodás szerint csak mintegy kétharmada ke­rülne fel, a parlamenti küszöb elbukása miatt az MDF-re eső egyharmadnyi töredék­szavazat - jóllehet annak mintegy 94 százaléka Fidesz­­szavazóktól származna - el­veszne. Ha tehát az MDF el­­bukja az ötszázalékos küszö­böt, az azt jelenti, hogy a Fi­desz az MDF-fel közösen állí­tott jelöltek esetében 94 szá­zalék invesztálással csak 66 százalék megtérülésre számít­hat a töredékszavazatok te­kintetében. Ez az oka annak, hogy - miként az előrejelzés mutatja - a Fidesz az MSZP- hez képest több területi listás, ám lényegesen kevesebb or­szágos listás mandátumhoz jutna, nagyjából azonos sza­vazatszám mellett. A Fidesz tehát az MDF-fel kö­tött választási szövetség miatt országos listás mandátumo­kat veszíthet. 3. Az FKGP elvben „ki­rálycsináló” párt lehet, amennyiben képes a két leg­nagyobb párt valamelyikével együttműködési megállapo­dást kötni. A kisgazdák a vár­ható mintegy 14 százalékos mandátumarányukkal akár az MSZP-t, akár a Fideszt hozzásegíthetik a koalíciós parlamenti többséghez. Arra mindenesetre számítani le­het, hogy ennek a lehetőség­nek a fényében a választások két fordulója között és a vá­lasztások után egyaránt - legalábbis a színfalak mögött - igen fontos alkuajánlatok hangzanak majd el. Minden­esetre az FKGP számára az előrejelzés által várható vá­lasztási eredmény, parlamen­ti mandátumainak „megdup­lázása” már önmagában is a legnagyobb politikai győze­lem lenne 1990 óta. 4. Az újonnan megalaku­ló parlamentben csak négy párt alakíthat majd frakciót. A ’94-’98-as ciklusban parla­menti frakcióval rendelkező pártokon kívül más egyéb párt nem szerez a frakcióala­kításhoz elegendő számú mandátumot, és legalább két párt - a KDNP és az MDNP - ténylegesen „kiesik” a parla­mentből. A közvélemény-ku­tatás által jelzett két százalék körül várható listás szavazat­­arány alapján sem a KDNP, sem az MDNP nem számíthat mandátumszerzésre, jóllehet egy vagy két egyéni mandá­tum megszerzése ismert poli­tikus révén nem kizárt, fő­ként az MDNP részére. Ez azonban politikai erőpozíció szempontjából teljes mérték­ben irreleváns. A mostani vá­lasztás tehát legfeljebb az MDF sorsa fölött dönt, ám legnagyobb a valószínűsége annak, hogy a választások után négypárti parlament ala­kulhat. 5. A közvélemény-kuta­tások által előrejelzett szava­zatarányok felborulhatnak, ha a választási részvételüket biztosra ígérő, de pártprefe­renciájukban még bizonyta­lan szavazók a választásokon végül szisztematikusan az egyik vagy a másik párt tábo­rához csatlakoznak. Az 1. táblázatban közölt „kombi­nált” oszlop - amely a biztos és a valószínű résztvevők pártpreferenciáit mutatja - adataiból kitűnik, hogy ezek­nek a szavazóknak mintegy negyede még nem döntött a támogatandó pártról. Ez az egynegyed legalább akkora arányt képvisel, mint akár a Fidesz, akár az MSZP teljes szavazótábora, érzékelhető tehát, hogy ennek a bizonyta­lan tömegnek az esetleges át­billenése valamelyik oldalra alapjaiban módosíthatja a legutóbbi empirikus adatok által kirajzolódó erőviszo­nyokat. A jelen cikkben kö­zölt mandátum-előrejelzés természetesen nem kalkulál­hatott ennek a választói cso­portnak az esetleges maga­tartásával, a gyakorlatban is megvan tehát az esélye a kö­zölt mandátum-előrejelzés­hez képest akár egy jelentő­sen eltérő választási végered­ménynek. Az előrejelzés per­sze e mellett a kockázati té­nyező mellett az eddigi vá­lasztási és empirikus kutatási tapasztalatok alapján a leg­nagyobb valószínűséggel vár­ható megoszlási arányokat közli. Századvég Politikai Elemzések Központja 2. táblázat 1. táblázat 1998. áprilisi pártpreferenciák Biztos választó 62% Valószínű választó 19% Kombinált 81% Összes 100% összes pártválasztó összes pártválasztó összes pártválasztó összes pártválasztó n 1 925 628 285 168 1210 796 1499 864 MSZP 24 35 14 24 21,5 32,7 19 33 Fidesz 22 32 23 39 22,0 33,5 19 33 FKGP 12 17 11 19 11,5 17,5 12 18 SZDSZ 5 7 4 7 4,8 7,3 4 7 MDF 2 2 2 3 1,5 2,2 1 2 KDNP 1 2 1 2 1.3 2,0 1 2 Egyéb 3 4 4 6 3,1 4,8 2 5 Nem tudja 22 36 25,2 24 Nem válaszol 10­­ 6 — 9,1 — 8 — Nem menne el - - - - - -11-Összesen 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% „Amennyiben az Ön által választott párt nem jutna be a második fordulóba, melyik más párt jelöltjére szavazna?” Első fordulós MSZP Fidesz FKGP SZDSZ Nem menne el Összesen választás MSZP­­ 28% 6% 53% 13% 100% Fidesz 17%­­ 39% 32% 12% 100% FKGP 8% 70%­­ 9% 14% 100% SZDSZ 38% 42% 7%­­ 13% 100% MDF 6% 66% 18% 0% 10% 100% KDNP 13% 25% 49% 0% 13% 100% Munkáspárt 71% 12% 6% 0% 11% 100% MIÉP 0% 26% 62% 0% 12% 100% 3. táblázat Mandátum-előrejelzés Feltételezések: 1. a Fidesz és az MDF jelöltjeinek 90 százaléka támogatja a két párt közös jelöltjeit 2. az FKGP és a KDNP a második fordulóra választási szövetséget köt (100 ismételten futtatott szimuláció átlageredményei) Egyéni Területi Országos Összesen Mandátum Szavazat választókerület lista lista % % . MSZP 78 52 22 152 39 32,7 Fidesz 54 56 13 123 32 33,5 FKGP 4 27 22 53 14 17,5 SZDSZ 0 5 13 18 5 7,3 MDF 1 0 0 1 0 2,2 KDNP 0 Ö 0 0 0 2,0 Fidesz-MDF 39­­ 39 10 Egyéb 0 0 3 0 0 4,8 Összesen 176 140 70 386 100 100 A közölt mandátum-elő­rejelzés a Kenneth Benoit I 1 m/fth * által kifejlesztett kompu- tílijjú L W' terizált statisztikai szimu­ g­lációs modell segítségével készült. A modell a köz- r vélemény-kutatási adata­ ; •W- TAD1/ I kát alakítja az egyes pár­tok által választókerüle- ' ' ’­­■' tenként várható szavazatokká olyan véletlen­ szimulá­ciós eljárás alkalmazásával, amelybe az előző választá­sok empirikus tapasztalatait is betáplálták. Ezt köve­tően a magyar választási rendszer számítógépes modell­je végzi el az egyes pártok számára kiosztott szavazatok mandátumokká konvertálását, vagyis kiosztja az egyéni választókerületi mandátumokat, a területi listás és az országos listás mandátumokat, a hatályos választási sza­bályoknak pontosan megfelelve. Az egyéni választókerületi második forduló szavaza­tainak kiszámítása az előző választásokon tapasztalt vá­lasztói magatartásmintákra épülő algoritmussal történik. Az előrejelzési modell a kis pártokat ugyancsak az előző választások empirikus tapasztalataival szoros összefüg­gésben kezeli, vagyis míg elméletileg ugyan lehetséges, hogy egy kis párt támogatottsága országos szinten nem haladja meg az 5 százalékos küszöbértéket, ennek elle­nére mégis szerez egyéni mandátumokat, a valóságban ennek bekövetkezte rendkívül valószínűtlen. Az előrejelzés a második fordulós eredmények becslé­sekor az empirikus kutatás során speciálisan ebből a cél­ból feltett kérdés eredményeire támaszkodik. A kérdés így hangzik: „előfordulhat, hogy az Ön által választott párt egyéni jelöltje nem jut be a választások második for­dulójába. Ha a második fordulóban a következő jelöltek közül kellene választania, akkor melyiket választaná, a/az ... párt jelöltjét?” Az egyéni jelöltek választókerületi megoszlásának struktúrája a szimulációs modellben tük­rözi a Központi Nyilvántartó és Választási Hivatal által közölt 1998. április 27-ei frissítésű hivatalos helyzetképet. A társadalom fele idegenkedik A kisebbségekhez való viszony a társadalom „lelki állapotának” egyik legfontosabb fokmé­rője - állapítja meg Erős Ferenc pszichológus, a Magyar Tudományos Akadémia munkatár­sa egy 1997-es tanulmányban. Az elemzésből kiderül: egy négy éve, ezer főn elvégzett vizs­gálat szerint a megkérdezettek 90 százaléka vélekedett úgy, hogy a cigányok gondjai meg­oldódnának, ha végre elkezdenének dolgozni. Több mint kétharmaduk szerint a bűnözési hajlam a cigányok vérében van. 49 százalék helyeselte, hogy vannak még olyan szórakozó­helyek, ahová a cigányokat nem engedik be, s 34 százalékuk teljesen elkülönítené a cigányo­kat a társadalom többi részétől. Egy szintén ezerfős mintán készült 1995-ös vizsgálatból pedig arra is fény derül: a megkér­dezettek több mint 10 százaléka nem engedné gyerekének, hogy cigány barátját vendégségbe hívja, de 60 százaléknál többen nem is enged­nék gyermeküket cigányokkal barátkozni. A választható csoportok közül ennél rosszabb megítélésben csak a kábítószeresek, a homo­szexuálisok, a bőrfej­űek és a büntetett előéle­­tűek részesültek. Valamennyi népcsoport, így az arab, a néger és az ázsiai is jobb elbírálás alá esett, mint a cigányság. A Gallup Intézet reprezentatív felmérésé­ből (Népszava 1998. 01. 17.) kiderül, hogy az utóbbi években erősödött a cigányellenesség. A közvélemény-kutató intézet adatai szerint 1993- ban a lakosság 42 százaléka idegenkedett a cigányoktól, ’94-ben 40 százaléka nyilatko­zott ekképp, majd ez az arány fokozatosan nö­vekedve (1995-ben 41, ’96-ban 45 százalék) a tavalyi évre elérte a magyar lakosság 50 száza­lékát. Ez az arány tavaly a szakmunkás és a kö­zépfokú végzettségűeknél volt a legmagasabb (52 százalék), míg a diplomások 41 százaléka jelentette ki, hogy idegenkedik a romáktól. Az 1994- es adatokhoz képest meglepő pálfordulá­­son mentek keresztül a 8 általánost végzettek, akik négy éve a legalacsonyabb számban (36 százalék) nyilatkoztak negatívan, míg tavaly náluk is 51 százalék volt az arány. A köz­vélemény-kutató intézet pártpreferenciák sze­rint is vizsgálta a cigányokhoz való viszonyt. Kiderült: az FKGP szavazóinak 60 százaléka idegenkedett a romáktól. Az MSZP-nél ez az arány 54, a KDNP-nél 53, az MDF-nél és a Fi­­desznél 44, az SZDSZ-nél pedig 35 százalék. A romaellenesség egyre kevésbé számít szalonképtelennek - állapítja meg összegez­ve a Gallup Intézet munkatársa: a közvéleke­désben összefér, ha valaki magát liberális­nak, demokratának, kereszténynek vagy szo­cialistának mondja, s közben vállalja romael­­lenességét. • N. I. E.

Next