Magyar Hírlap, 2000. július (33. évfolyam, 152-177. szám)
2000-07-29 / 176. szám
6 Magyar Hírlap Négyszemközt Sepsey Tamással, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal elnökével „A korrupció a szabad verseny legnagyobb ellensége” Nagyobb létszámú nyomozó hatóság tudja csak eredményesen felvenni a küzdelmet a fehérgalléros bűnözőkkel - jelentette ki Sepsey Tamás, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) elnöke. Lapunknak adott interjújában Sepsey kritizálta a hatóságokat amiatt, mert egy év telt el a Nádor- és a Postabank-ügyekben tett Kehi-feljelentések óta, mégsem történt érdemi előrelépés. A hivatal elnöke nem tartja elég hatékonynak a jelenlegi törvényi előírásokat a korrupció visszaszorítására sem. Sepsey szerint a Kehit nem lehet megvádolni azzal, hogy politikai tevékenységet folytat, az előző ciklus gazdasági ellenőrzése azt a célt szolgálja, hogy a kormány ne kövesse el elődje hibáit. - A Nemzeti Színház kapcsán kibontakozó polémiába bekapcsolódott a Kehi is. Schwajda György egy nyilatkozatában megelőlegezte a hivatal vizsgálatának eredményét. Mint mondta, a revizorok szerint ki kellett volna zárni mind a hét pályaművet a pályázatból, mert nem feleltek meg a kiírásnak. Lezárult már a vizsgálat? - A Nemzeti Színházzal kapcsolatos vizsgálatról nincs felhatalmazásom nyilatkozni. - A Kormányzati Ellenőrzési Hivatalról általában csak akkor hallani, ha valamilyen vizsgálatba kezd Ezek eredményei azonban - pedig az sokkal érdekesebb lenne - csak ritkán kerülnek nyilvánosságra. Miért? - Alapértelmezésben az állampolgároknak joguk van mindenféle információt megtudni, de vannak olyan adatok, amelyek kifejezetten a kormány működéséhez nélkülözhetetlenek. A Kehi vizsgálatai az Állami Számvevőszék ellenőrzéseivel szemben a kormányzat mindennapi munkájának elősegítését célozzák. Ezért a vizsgálatok eredménye nem nyilvános. - Milyen különbség van egy ÁSZ- vizsgálat és egy Kehi-ellenőrzés között? - Alapvetően az, hogy az ÁSZ az alkotmány alapján végzi a tevékenységét és a jelentései nyilvánosak. Kivéve azokat a jelentésrészeket, amelyek állami, szolgálati vagy üzleti titkot tartalmaznak. Nálunk viszont fordított a helyzet. A főszabály az, hogy a hivatal jelentései nem publikusak, azok a kormány, illetve a kormányfő részére készülnek. Nyilvánosságra csak az kerülhet, amire a kabinet vagy a miniszterelnök engedélyt ad. A számvevőszék jogosítványai az Országgyűlés legfőbb pénzügyi, gazdasági ellenőrző szerveként korlátlanok, gyakorlatilag mindenhol vizsgálódhat. A hivatal a kormány ellenőrzési szervezete, hatásköre lényegesen szűkebb, mint az ÁSZ-é. - Mennyire vádolható a Kehi azzal, hogy politikai célokat szolgál a kormányzat irányításával? Az elmúlt időszakban szinte egymást érték az előző ciklus minisztériumainak vizsgálatai. - A Kehi nem folytat politikai tevékenységet. Kormányzati szerv, amelynek munkáját a kabinet irányítja. A kormány persze politizál, ez tény és való, ez a feladata. Van tehát politikai elem az államigazgatásban, de a Kehi nem olyan feladatokat kap, hogy mindenáron valakinek a bűnösségét igazolja. Minden kormányváltást követően elvitathatatlan, hogy a kormányfő tisztában akar lenni olyan területekkel, amelyeket korábban, ellenzékként nem tudott átlátni. A tisztázás célja lehet, hogy az új kormány a döntéseivel nem kíván az elődjéhez hasonló hibákat elkövetni, illetve olyan információkat vagy félinformációkat akar ellenőrizni, amelyek korábban elhangzottak, de nem volt lehetőség a tényállás tisztázására. Úgy vélem egyébként, hogy mindazon vizsgálatok, amelyek a korábbi kormány tevékenységével hozhatók összefüggésbe, mint például a Művelődési és Közoktatási Minisztérium megbízási szerződései és a frankfurti könyvvásár előkészületei, mind olyan hiányosságokat, helyenként jelentős mulasztásokat tártak fel, amelyeket jobb, ha elkerül ez a kormány. És nem politikai okok miatt, hanem a közpénzek hatékonyabb és szabályszerű felhasználása érdekében. - Mennyire befolyásolja az ön munkáját, hogy pártpolitikusként került a Kehi élére? - Jelentős mértékben. Minden olyan esetben, amikor a vizsgálati jelentések megállapításainak esetlegesen politikai kihatása lehet, fokozott gondossággal ellenőrzöm ezeket. Még a látszatát is el kívánom kerülni annak, hogy politikai nézeteim befolyásolják a vizsgálatok objektivitását. - Éppen az előző kultuszminiszter, Magyar Bálint nyilatkozta azt, hogy politikai szándékokat sejt a Kehivizsgálatok mögött. - A vizsgálatok okáról nem tudok nyilatkozni, a megállapításokról viszont igen. Ezek pedig nagyon szomorúak a minisztérium előző vezetésére nézve, mert a gazdasági szabályosság területét teljes egészében elhanyagolták. Nagyon nagy káoszt tapasztaltak a revizorok, amikor több területen is megnézték a tárca gazdálkodását. Itt a több területet hangsúlyozom, hiszen egy-egy vizsgálatból még nem lehetne általánosítani. A könyvvásár előkészítésére 30-35-en utaztak külföldre. Nem tudtak bizonylatokat produkálni, illetve arra sem volt válasz, milyen tapasztalatokat szereztek a frankfurti rendezvényre készülődve az Egyesült Államokban és Kanadában. Hiányoztak az utalványokról az ellenjegyzések, az utalványozó aláírása. Sajnos kénytelenek voltunk megállapítani, hogy a korábbi minisztériumi vezetés kétszer is semmibe vette a közbeszerzési törvényt, és olyan szerződéseket kötött a könyvvásár előkészítésére, szervezésével kapcsolatban, amelyek pazarló gazdálkodásnak minősülnek. A Közbeszerzések Tanácsa is megerősítette azt a sajnálatos tényt, hogy az MKM élenjárt a közbeszerzési törvény be nem tartásában. Annál is inkább figyelemre méltó ez, hiszen ha egy központi államigazgatási szerv nem tartja be a nagyon világos és egyértelmű közbeszerzési törvényt, akkor elég nehéz elvárni másoktól a szabályok követését. Az MKM-mel több vizsgálat is foglalkozott. Miért ez a különös érdeklődés? - A minisztérium gazdálkodása az elmúlt időszakban számos kivetnivalót hagyott maga után, ám így is csak a súlyának megfelelően foglalkozunk vele. A földművelésügyi tárca is az ellenőrzések homlokterében állt és áll, a mezőgazdasági támogatások nagyságrendje miatt. Nemrégiben fejeztük be például az állami kezesség beváltásának vizsgálatát a vetési hitelek esetében. 1992-ben vezették be azt a konstrukciót, hogy a gazdák és az egyéni gazdákat összefogó integrátorok a vetéshez, a vetőmag vásárlásához hitelt vehessenek föl, amelyre az állam garanciát nyújt. Mind ez idáig az állam 111 milliárd forintért vállalt kezességet. Ez elég jelentős összeg, viszont csak 3 milliárd volt az, amelyért az államnak kellett helytállni, és kifejezetten elenyésző, mindössze 900 millió visszafizetését engedték el természeti csapások miatt. Tettünk jobbító javaslatokat, hogy még hatékonyabb legyen az állami érdekek érvényesítése, de összességében nagyon jó konstrukciónak találtuk. De ugyanígy a belügyi és a gazdasági tárcával is foglalkoztunk annyit, mint az oktatási tárcával. - Mit állapítottak meg a jelentések a mostani minisztériumokról? - Idáig nem találtunk olyan minisztériumot, amely megsértette a közbeszerzési törvényt. Persze ez nem zárja ki, hogy történhet ilyen. Mi sem vagyunk ott mindenhol. - Lezárult-e A Miniszterelnöki Hivatal felépítéséből adódó működési folyamatok rendszerhatékonysági vizsgálata címet viselő ellenőrzés? - Igen, lezárult. - Lehet-e tendenciákról beszélni a közpénzek felhasználásában? - Javul a pénzügyi fegyelem. Ennek számos összetevője van. Ironikusan azt lehet mondani, hogy automatikusan javul a fegyelem, ha működnek az ellenőrző szervezetek. A vizsgálati eljárások végén harmincnapos intézkedési terv kidolgozására szólítjuk fel az ellenőrzötteket. Arra még nem volt példa, hogy az elkészült koncepciót korrigálnunk kellett volna, általában maguk a miniszterek, és nem a közigazgatási államtitkárok foglalkoznak a feltárt hiányosságok kiküszöbölésével. - Ön hangsúlyozta megválasztásakor, hogy a Kehi a jövőben nem csak az adófizetők pénzének szabályszerű felhasználását, annak hatékony felhasználását is vizsgálja. Miként értékeli a saját hivatala hatékonyságát? - Ha a pénzügyi ellenőrzés hasznosságát szeretnénk megmutatni, akkor minimum két fajlagos mutatót lehet felmutatni. Az egyik az ellenőrzések által feltárt pénzügyi visszaélések, illetőleg az az összeg, amelyet ezek után „visszatérítenek” a költségvetésnek. Ezek messze meghaladják a Kehi fenntartási költségeit. Egy jelentésünkben például feltártuk, hogy elmaradt az egyik költségvetési törvényben előírt állami kezességvállalási díj felszámolása. A vizsgálat után az érintett minisztériumnak 35 millió forintot kellett befizetni. Vagy vizsgáltuk a Magyar Távirati Irodának az 1998-as választásokhoz kapcsolódó költségvetési juttatás felhasználását. Megállapítottuk, hogy az igényektől eltérő célra, jutalmazások kifizetésére és részben olyan műszaki fejlesztésekre használták a támogatást, amelyek egy vagy két nappal a voksolás előtt nem szolgálhatták az in-formációk sokrétűségét. Közel 30 millió forint visszafizettetésére tettünk javaslatot a Pénzügyminisztériumnak. Egyébként önmagában az ellenőrzés ténye visszatartó hatású. - A Magyar Televízió is fizetett már? A Kehi állapította meg, hogy a tavaly év végén kapott több mint kétmilliárdos költségvetési juttatásból 180 millió forintot a közszolgálati tévének vissza kell fizetnie, mert az előre jelzettnél kevesebb embert bocsátottak el. Még nincs lezárva az ügy, az összeg nem helytálló. Van egy fehér folt, ahol aprólékos és hosszadalmas vizsgálatra van szükség. Megállapítottunk bizonyos szempontból jogosulatlan kifizetéseket, másrészt kritika tárgyává tettük a korábbi vezetés szerződéskötési gyakorlatát, amely ellentétes a költségvetési érdekekkel. Hiszen hiába tűnik úgy, hogy a Magyar Televízió egy részvénytársaság, amely saját bevételeiből gazdálkodik, az MTV alapvetően az adófizetők pénzéből fenntartott intézmény. Ebben az esetben nem lehet olyan szerződéseket kötni, amelyek a munkavállaló számára kirívóan egyoldalú előnyöket biztosítottak. A Kehi büntetőfeljelentéseket is tett, egyebek között a Nádor- és a Postabank-ügyben. Előbbinél a hivatal azt állította, hogy a szakszolgálat az előző ciklusban a leszállított eszközöknél 1,2 milliárd forintot fizetett ki a Nádor ’95 számára. A gyanút a Budapesti Katonai Ügyészség nem találta megalapozottnak, és részben megszüntette, részben pedig a vám- és pénzügyőrséghez tette át az ügyet. A Nádor-ügyben én személy szerint nagyon rossznak tartom, hogy az eljáró hatóságok már több mint egy éve illetékesség hiányára hivatkozva ide-oda tologatják az iratokat. Végül a legfőbb ügyészhez kellett egy különleges panaszt beadni ahhoz, hogy kiderüljön: tévedtek a hatóságok, amikor bűncselekmény hiányában megszüntették az eljárást. Sokkal alaposabb vizsgálat eredményeként lehet csak állást foglalni ebben a több mint egymilliárd forintos kárt okozó ügyben. Megítélésem szerint, ha a nyomozó hatóságok úgy gondolják, hogy elegendő polgári perben rendezni egy ilyen ügyet, amelyben az adófizető állampolgárokat horribilis kár érte, nem beszélve arról, hogy a beruházásnak már rég működni kellene, akkor a kisebb ügyekben sem járnak el kellő hatékonysággal. A gazdasági bűncselekmények esetében teljesen más felfogással kellene eljárni a nyomozó hatóságoknak, mint az úgymond klasszikus bűncselekmények esetében. A lopás leleplezésének módszerei kikristályosodtak, miként jók az emberölések felderítési mutatói is. A gazdasági bűncselekmények azonban ma Magyarországon nagyon bonyolult tényállásokon keresztül valósulnak meg. Ezeknek a felderítése specifikus szakértelmet kíván. Elcsépelt kifejezés, de itt nagyon helytálló, hogy az adófizetők pénzét minden eszközzel védeni kell. Az nem polgárjogi, hanem büntetőjogi kategória, ha egy köztisztviselő aláír egy szerződést, amelyben az állami kötelezettségvállalás messze nem áll arányban a teljesítménnyel. Meg kell vizsgálni, ugyan mi volt az oka, hogy egy felelős beosztású minisztériumi vezető herdálja, osztogatja a magyar állam pénzét. A nyomozó hatóságnak vannak meg azok a lehetőségei, hogy ilyen ügyekben eljárjon, tanúkat hallgasson meg, akár titkosszolgálati eszközöket vegyen igénybe. A Kehi csak annyit tud tenni, hogy a tényállás alapelemeit feltárja. - Ön egy fórumon a korrupcióval kapcsolatban megjegyezte, hogy szükség lenne olyan jogi tényállásra, amely szerint büntethető lenne, ha valaki egy számára korábban nyújtott előnyt később, döntéshozatali pozícióba jutva viszonoz. Elégedetlen a jelenlegi gyakorlattal? Nem elég hatékony a törvényi megfogalmazás ahhoz, hogy mindenkit el lehessen érni. Visszautalva a korábban elmondottakra, a hatóságok sem tesznek meg mindent annak érdekében, hogy ez a lánc teljes egészében felderítésre kerüljön. Sok esetben nem az érintett kapja az előnyöket, hanem áttételesen a hozzátartozója. Tehát a vagyongyarapodás kimutatása a Kehi által már lehetetlen, a nyomozó hatóság által viszont lehetséges. Senki nem gondolhatja, hogy a kísértés nem elegendő egyesek megtévedéséhez. A Tocsik-ügy, a fővárosi önkormányzatnál kirobbant városházi botrány azt mutatja, hogy van erre példa. A hatóságoknak viszont fel kellene készülniük, mert a korrupció nemcsak önmagában mételyezi a társadalmat, a közerkölcsöt rongálja, ráadásul a szabad verseny legnagyobb ellensége is. Befolyásolják a döntéseket, és nem a legjobb nyer. A rosszabb minőséggel a társadalom egésze fizeti a korrupció árát. - Ön szerint a hatóságok miért nem tesznek meg mindent? - Még jobban fel kellene készülniük, a jelenlegi szint ugyanis kevés. Csatlakoztunk különböző nemzetközi szervezetekhez, képzések folynak, a kormányzat minden eszközzel a korrupció visszaszorításán munkálkodik, de ez nem biztos, hogy önmagában elég hatékony lesz. A másik oldal eszközrendszere, a szervezettsége, módszerei egyre erőteljesebbek lesznek. Óriási pénzekről van szó. - A Postabank-ügyben is tettek feljelentést, amely szintén nem jutott el vádemelésig. - Ebben az ügyben az ellenőrző szervezetek a megvizsgálandó területhez képest nagyon gyorsan, nagyon hatékonyan és precízen végezték a munkájukat. Azért mondtam ellenőrző szervezeteket, hisz nemcsak a Kehi, hanem az Állami Számvevőszék is végzett vizsgálatokat. Mind a két szervezet nagyjából azonos következtetéseket vont le, és megtette a büntetőjogi feljelentés. Ez egy éve történt. Ettől kezdve nem a mi kezünkben van az ügy, hanem a nyomozó hatóságokéban. - Negyvennégy vizsgálatot folytattak tavaly. Idén hogyan állnak? - Nagyjából ütemezetten folyik a munka, bár van néhány késés. A befejezési határidőt nagyon nehéz megtervezni, hiszen menet közben derülnek ki olyan momentumok, amelyek arra sarkallnak főleg engem, hogy tovább kutakodjak. - Nem zárult még le a szolgálati lakások körüli vizsgálat sem? - Éppen ez az egyik ellenőrzés, ahol szükségessé vált pótlólagos adatok bekérése. Ezt a vizsgálatot nagyon figyelemreméltónak és a társadalom tagjai számára fontosnak tartom. A szolgálati lakások jellege olyan, hogy az egyfajta beosztáshoz kötődik, ezért kapja valaki valamilyen munkakör betöltéséhez. Na most, ha a munkakör megszűnik, felvetődik a kérdés, hogy megvásárolható-e a lakás, vagy azt el kell hagyni. Azt vizsgáljuk, hogy kellő gondossággal jártak-e el, amikor az elmúlt időszakban értékesítettek nagy értékű állami ingatlanokat. Az elrendelt kiegészítés azt mutatja, hogy itt nem lehet minden rendben. - Természetesen, a jelentéstervezettel én személyesen nem voltam megelégedve, és a hivatal jelentéseiért az elnök felel. Nem vállaltam, hogy azt a tervezetet aláírjam. - Miért? - Nem volt kellő mélységben elemezve a kérdéskör. Olyan területek maradtak tisztázatlanok, amelyek nagy valószínűséggel kideríthetők. - Lapunk számolt be arról, hogy a miniszterelnök felkérésére vizsgálják az állami vezetők külföldi útjait. Hogyan lehet megállapítani a tárgyalások hatékonyságát? - Miután nem láttam a jelentéstervezetet, ebbe a kérdésbe nem kívánok nagyon belemenni. Nem lehet eltekinteni attól, hogy a Kehi jelentéseinek még tervezetként is nagyon megalapozottnak kell lenni. - Ez azért valószínűleg érzékeny jelentés lesz. - Nem biztos. A közvélemény részéről felfokozott várakozás előzi meg, hogy ki hányszor utazott, mennyibe került. De ez nagyon áttételes. Van, amikor a fogadó ország vállalja a költségeket, ez az adott út költségvetési kiadási rovatában nem jelentkezik. Viszont általában vissza kell hívni a partnert. A visszajelzésekből látszik, hogy van ilyen gyakorlat. Rákérdezünk ezekre az adatokra is, hogy nagyjából korrekt tényállást tudjunk felállítani. A hatékonyság esetében pedig egyegy útnak nem azonnal és kézzelfogható módon jelenik meg az eredménye, hanem valamikor később. Esetenként nem úgy jelenik meg, hogy szerződést köt a magyar kormány a partnerrel vagy kedvező feltételeket lehet elérni a tárgyalások során, hanem áttételesen. Személyesen is tapasztaltam, hogy a nemzetközi kapcsolatok ápolásának nagyobb jelentősége van, mint bármi másnak. Ez döntő lesz az uniós csatlakozásnál is. - A pénzügyi ellenőrzés az egyik legfontosabb része a csatlakozási tárgyalásoknak, és ebben nem is kérhetünk halasztást. Hogy áll a terület? - Lezárták ideiglenesen azzal, hogy bizonyos területeken fokozni kell erőfeszítéseinket. Elsősorban a belső ellenőrzésnek a függetlenségi garanciáját nem látják teljes egészében biztosítottnak az EU szakemberei. - Mire vonatkozik ez? A kormánytól való függőségre? - Nem, de ezt igazán részletesen nem fejtették ki. Valamilyen módon vissza kell térni arra, hogy a funkcionális függetlenség alatt mit értenek. Haszán Zoltán „Az adófizetők pénzét minden eszközzel védeni kell” fotó: habik csaba Közelkép Sepsey Tamás Benedek ügyvéd. 1956. április 13-án született. Diplomáját az ELTE jogi karán szerzi 1980-ban, 11 évig a budapesti 50. számú ügyvédi munkaközösségben dolgozik, 1989-ben lép be az MDF-be. 1991 és 1994 között az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal elnöke, címzetes államtitkár. A következő ciklusban az MDF országgyűlési képviselője, a párt országos választmányának alelnöke, majd elnöke. Tagja a parlament önkormányzati és rendészeti bizottságának, az emberi jogi és kisebbségi bizottságnak, majd a számvevőszéki bizottság alelnöke és az alkotmány-előkészítő bizottság tagja. 1998-ban képviselőjelölt. A kormányváltás után államtitkári rangban a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal elnöke. Nős, két gyermeke van. INTERJÚ Utasváró Hirdetésfelvétel: tel./fax: 470-1178 utazási irodák napi ajánlatai A torna tours autóbuszos ajánlatai ERDÉLYI BARANGOLÁS augusztus 2-6. 29 900 Ft/fő Párizs-Versailles-Loire augusztus 19-27. 58 900 Ft-tól Nyaralás kirándulásokkal az Adriai-tenger partján Olaszország - Udo di Volano augusztus 18-27. 40 900 Ft-tól Velence - történelmi hajóregatta szeptember 2-5. tp. 21 900 Ft/fő Róma-Nápoly-Pompeji szeptember 26.-okt. 1. 52 900 ft/fő Toscan városok és az Elba szeptember 12-17. 47 900 Ft/fő Autóbuszos útjainkhoz Budapesten és több vidéki városban felszállási lehetőség! Jelentkezés a (74) 412-144-es telefonon és az IBUSZ, valamint a Budapest Tourist irodáiban A tffl Szuper last minute-akció Szardínia szigetére Július 30. és augusztus 15. között egyéni indulással 60 000 HUF/fő, 10 éjszakára, 6 fős tengerparti villában (az ár az utazás költségeit nem tartalmazza). 1061 Budapest, Andrássy út 1. Tel.: (36-1) 267-8600, 267-8602 KÖRUTAZÁSOK V1225?SZ(S)EPPELINNEL SKANDINÁV NAGYKÖRÚT augusztus 9., 10 nap reggeli 169 800 Ft PÁRIZS-BRETAGNE augusztus 12., 9 nap reggeli 112 900 Ft PÁRIZS-VERSAILLES augusztus 18., 6 nap reggeli 58 900 Ft KÖZÉP- és DÉL-FRANCIAORSZÁG augusztus 23., 10 nap reggeli 124 000 Ft ANTIK GÖRÖG KÖRUTAZÁS augusztus 17., 9 nap reggeli 87 900 Ft SVÁJC ÉS A NYUGATI-ALPOK augusztus 9., 7 nap reggeli 86 800 Ft IZLAND-GRÖNLAND augusztus 12., 7 nap reggeli 295 000 Ft SÖRFESZTIVÁL MÜNCHENBEN szeptember 20., 3 nap félpanzió 42 000 Ft Szeged, Kígyó u. 4. Tel.: (62) 426-084,329-567 Kecskemét, Deák F. tér 6. Tel.: (76) 320-555 11., TUNÉZIA finyl last minute Augusztus 8. Augusztus 3,10. Üdülések: Hotel*187 900 Ft-tól/16/7 és 87900Ft-tól/f1/7éj Klubszállodák (animáció, ingyenes sportolási lehetőségek) Hotel» 11900FM*1éj 77 900 Ft/«V7 éj Luxusüdülés: Hole!*»* 109 900 Ft*tól/fcV7 és 99 900 Ft-tól/fő/7 éj Gyermekkedvezmény 2-12, illet éves korig 25%. A fenti írok a repülőjegyet is tartalmizík! Utazás Airbus és Bééin Opush repülőkkell MEDINA TOURS 1061 Budapest, Andrássy út 3. Tel.: 266-0832,266-0833 1073 Budapest, Erzsébet krt 21 Tel.: 352-1588,352-1230 ^tona tours REPÜLŐS ÚTJAI Körutazás SPANYOLORSZÁGBAN Madrid-Escorial-Avilla-Segovia-Toledo- Cordoba-Granada-Sevilla-Gibraltár- Granada-Valencia-Barcelona és fakultatív program Marokkóba szept. 24.-okt. 4.11 nap 169 900 Ft/fő PORTUGÁLIA BOMBAÁRON! október 23-29. teljes panzió 156 900 Ft/fő Kalandozások az IBÉRIAI-FÉLSZIGETEN Körutazás SPANYOLORSZÁGBAN és PORTUGÁLIÁBAN október 8-16., 14 nap 215900FMÖ Jelentkezés: Tolna Tours Kft., Szekszárd. Tel.: (74) 412-144 és valamennyi IBUSZ- és Budapest Tourist-irodában. AUTÓBUSZOS imOPROGRAMOK ÉS CSILLAGTÚRÁK Veneto-Toscana VÜL 2-9. 73 800 Ft kulturális látnivalókkal Nagy-Loire-völgy IX. 5-13. 77 800 Ft kulturális látnivalókkal Provence-Côte d’Azur VII. 26.-TII. 3. 81 900 Ft kulturális látnivalókkal Földközi-tenger gyöngyszemei IX.29.-X.8. 118 900 Ft (Málta-Szicília-délolasz körút repülővel és autóbusszal) Érdeklődni: Unitra,el, 1665 Bp., Bajcsy-Zs. út 27. Tel.: 302-1295,302-2678,312-1462 DR. LÁNG UTAZÁSI IRODA Pécs, Jókai tér 3. Tál.: (72) 516-244, (72) 516-243 Budapesti felszállással: FRANCIA BORÚT: Champagne, Burgundia, Rajna menti borok hazájában Időpont: szept. 22—30-ig Városok: Strasbourg, Nancy, Reims, Dijon, Beaune Részvételi díj: 68 000 Ft CSEH VÁRAK -PRÁGAI HANGULATOK Időpont: aug. 31.-szept. 4-ig Részvételi díj: 42 500 Ft HANNOVERI VILÁGKIÁLLÍTÁS Időpont: aug. 16—20-ig, okt. 11—15-ig Városnézés: Prága, Drezda, Magdeburg Részvételi díj: 27 500 Ft és 35 000 Ft Kérésre postán részletes programot küldünk! 2000. július 29., szombat ~ JL CjÁÍtlfiííCCN. Zöoo A körutazások specialistája! Izraeli körutazás: Vili. 11., IX. 5., IX. 22., X. 10., XI. 7, XI. 30. 8 nap/repülő 136 900 Ft + repülőjegy ártól Izrael-Jordániai körutazás: X. 20. 10 nap/repülő 178 900 Ft + repülőjegy Izraeli körutazás ellati üdüléssel: X. 3., X. 31. 10 nap/repülő 177 900 Ft + repülőjegy ártól Üdülés Netanyán: IX. 14. 8 nap/repülő 112 900 Ft + repülőjegy Holt-tengeri gyógyüdülés: 8 nap/repülő/félpanzió: 132 000 Ft + repülőjegy ártól Izraeli szállodák: Jeruzsálem, Betlehem, Tel-Aviv, Netanya, Eilat stb. Baráti társaságok, csoportok részére kívánság szerinti programok összeállítása Izraelben. REPÜLŐJEGY-ÉRTÉKESÍTÉS! 1053 Budapest, Ferenciek tere 7-8. (Kárpátia-udvar) Tel.: 266-3910,266-3911; fax: 266-3921 VIVAT TOURS PARALIA szállás apartmanban + busz már 36 300 Ft/főtől KORFU aug. 3-tól, 12 nap, repülővel, ap.-ban 59 900 Ft/főtől KRÉTA aug. 3., 10., 17-től, 1 hét, repülővel, ap.-ban 59 900 Ft/főtől RABACI hét szállodában, félpanzióval 48 900 Ft/főtől MURTER, Primosteni, Vodice magánapartmanok, júl. 29-től 31 750 Ft/főtől OLASZ apartmanok nagy választékban! (Breclea Mare, Rimini, Riccione...) AUSZTRIAI pihenés 4 nap, félpanzióval, egyéni utazással 19 800 Ft/fő SZAFARIPARK július 29., aug. 5., 19., autóbusszal 4500 Ft/fő 1074 Budapest, Dohány u. 30/A (bejárat a Kazinczy u.-ról) Tel.: 484-0771, 268-0198 1061 Bp., Jókai tér 7. Tel.: 475-0228,475-0227 HORVÁTORSZÁG - AKCIÓ! Pula, Pav. Verudela, reg. 32 500 Ft/fő Minibusz 13 000 Ft/fő Pula, 4 fős lakókocsi 60 000 Ft/hét Forec, 4 fős Astra apartman 28 650 Ft/fő Magánapartmanok, szállodák még foglalhatók! Olaszország, 4 fős apartman 23 500 Ft Maldív-szigetek, rep., júl. 211 000 Ft/fő Srí Lanka, körutazás 239 300 Ft/fő Kréta, 4 fős ap., rep. 59 900 Ft/fő Paralia, busszal, ap. 31 900 Ft/fő JaudseV, WasoU Corkw.&el Col aug. 12-19., aug. 26 - szept. 2. "szállodában, félpanzióval 129 900 Ft-tól. Csak repülőjegy: Budapest - Malaga - Budapest 49 900 Ft + illeték. tiM** CzKftU* '‘szállodában, félpanzióval aug. 04,11.115 900 Ft-tól aug. 18-25., aug. 25 - szept. 1. 119 900 Ft-tól Csak repülőjegy: Budapest - Palermo - Budapest aug. 04. 29 900 Ft + illeték aug. 11,18,25. 44 900 Ft + illetékekA«UitUl K&katonás pihenéssel Costa del Sol-on szept. 16-23.187 200 Ft Az árak a repülőjegy díját is tartalmazzák. Várjuk szíves érdeklődését: Bp. V. József nádor tér 8. ♦ Tel.: 266-2261 Bp. VI., Teréz tat. 26.Tel.: 302-6845 Bp. IX., Köztelek u. 4/b. • 0. 216-8340 Bp. II. Rózsakert Bevásárlóközpont • Tel.: 207747 Bp. II„ Rózsadomb Centr. • Tel.: 325-7303 www.chemottravel.hu • M 439