Magyar Hírlap, 2000. július (33. évfolyam, 152-177. szám)

2000-07-29 / 176. szám

6 Magyar Hírlap Négyszemközt Sepsey Tamással, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal elnökével „A korrupció a szabad verseny legnagyobb ellensége” Nagyobb létszámú nyomozó hatóság tudja csak eredményesen felvenni a küzdelmet a fehérgalléros bűnözőkkel - jelentette ki Sepsey Tamás, a Kormányzati Ellenőrzé­si Hivatal (Kehi) elnöke. Lapunknak adott interjújában Sepsey kritizálta a hatósá­gokat amiatt, mert egy év telt el a Nádor- és a Postabank-ügyekben tett Kehi-felje­lentések óta, mégsem történt érdemi előrelépés. A hivatal elnöke nem tartja elég hatékonynak a jelenlegi törvényi előírásokat a korrupció visszaszorítására sem. Sepsey szerint a Kehit nem lehet megvádolni azzal, hogy politikai tevékenységet folytat, az előző ciklus gazdasági ellenőrzése azt a célt szolgálja, hogy a kormány ne kövesse el elődje hibáit. - A Nemzeti Színház kapcsán kibonta­kozó polémiába bekapcsolódott a Kehi is. Schwajda György egy nyilatkozatá­ban megelőlegezte a hivatal vizsgálatá­nak eredményét. Mint mondta, a revi­zorok szerint ki kellett volna zárni mind a hét pályaművet a pályázatból, mert nem feleltek meg a kiírásnak. Lezárult már a vizsgálat? - A Nemzeti Színházzal kapcsolatos vizsgálatról nincs felhatalmazásom nyi­latkozni. - A Kormányzati Ellenőrzési Hiva­talról általában csak akkor hallani, ha valamilyen vizsgálatba kezd Ezek eredményei azonban - pedig az sokkal érdekesebb lenne - csak ritkán kerülnek nyilvánosságra. Miért? - Alapértelmezésben az állampolgá­roknak joguk van mindenféle informá­ciót megtudni, de vannak olyan adatok, amelyek kifejezetten a kormány műkö­déséhez nélkülözhetetlenek. A Kehi vizsgálatai az Állami Számvevőszék el­lenőrzéseivel szemben a kormányzat mindennapi munkájának elősegítését célozzák. Ezért a vizsgálatok eredménye nem nyilvános. - Milyen különbség van egy ÁSZ- vizsgálat és egy Kehi-ellenőrzés között? - Alapvetően az, hogy az ÁSZ az al­kotmány alapján végzi a tevékenységét és a jelentései nyilvánosak. Kivéve azo­kat a jelentésrészeket, amelyek állami, szolgálati vagy üzleti titkot tartalmaz­nak. Nálunk viszont fordított a helyzet. A főszabály az, hogy a hivatal jelentései nem publikusak, azok a kormány, illetve a kormányfő részére készülnek. Nyilvá­nosságra csak az kerülhet, amire a kabi­net vagy a miniszterelnök engedélyt ad. A számvevőszék jogosítványai az Or­szággyűlés legfőbb pénzügyi, gazdasági ellenőrző szerveként korlátlanok, gya­korlatilag mindenhol vizsgálódhat. A hi­vatal a kormány ellenőrzési szervezete, hatásköre lényegesen szűkebb, mint az ÁSZ-é. - Mennyire vádolható a Kehi azzal, hogy politikai célokat szolgál a kor­mányzat irányításával? Az elmúlt idő­szakban szinte egymást érték az előző ciklus minisztériumainak vizsgálatai. - A Kehi nem folytat politikai tevé­kenységet. Kormányzati szerv, amely­nek munkáját a kabinet irányítja. A kor­mány persze politizál, ez tény és való, ez a feladata. Van tehát politikai elem az ál­lamigazgatásban, de a Kehi nem olyan feladatokat kap, hogy mindenáron vala­kinek a bűnösségét igazolja. Minden kormányváltást követően elvitathatat­lan, hogy a kormányfő tisztában akar lenni olyan területekkel, amelyeket ko­rábban, ellenzékként nem tudott átlátni. A tisztázás célja lehet, hogy az új kor­mány a döntéseivel nem kíván az elődjé­hez hasonló hibákat elkövetni, illetve olyan információkat vagy félinformáció­kat akar ellenőrizni, amelyek korábban elhangzottak, de nem volt lehetőség a tényállás tisztázására. Úgy vélem egyéb­ként, hogy mindazon vizsgálatok, ame­lyek a korábbi kormány tevékenységé­vel hozhatók összefüggésbe, mint pél­dául a Művelődési és Közoktatási Mi­nisztérium megbízási szerződései és a frankfurti könyvvásár előkészületei, mind olyan hiányosságokat, helyenként jelentős mulasztásokat tártak fel, ame­lyeket jobb, ha elkerül ez a kormány. És nem politikai okok miatt, hanem a köz­pénzek hatékonyabb és szabályszerű fel­­használása érdekében. - Mennyire befolyásolja az ön mun­káját, hogy pártpolitikusként került a Kehi élére? - Jelentős mértékben. Minden olyan esetben, amikor a vizsgálati jelentések megállapításainak esetlegesen politikai kihatása lehet, fokozott gondossággal el­lenőrzöm ezeket. Még a látszatát is el kí­vánom kerülni annak, hogy politikai né­zeteim befolyásolják a vizsgálatok ob­jektivitását. - Éppen az előző kultuszminiszter, Magyar Bálint nyilatkozta azt, hogy politikai szándékokat sejt a Kehi­vizsgálatok mögött. - A vizsgálatok okáról nem tudok nyilatkozni, a megállapításokról vi­szont igen. Ezek pedig nagyon szomo­rúak a minisztérium előző vezetésére nézve, mert a gazdasági szabályosság területét teljes egészében elhanyagol­ták. Nagyon nagy káoszt tapasztaltak a revizorok, amikor több területen is megnézték a tárca gazdálkodását. Itt a több területet hangsúlyozom, hiszen egy-egy vizsgálatból még nem lehetne általánosítani. A könyvvásár előkészí­tésére 30-35-en utaztak külföldre. Nem tudtak bizonylatokat produkálni, illet­ve arra sem volt válasz, milyen tapasz­talatokat szereztek a frankfurti rendez­vényre készülődve az Egyesült Álla­mokban és Kanadában. Hiányoztak az utalványokról az ellenjegyzések, az utalványozó aláírása. Sajnos kénytele­nek voltunk megállapítani, hogy a ko­rábbi minisztériumi vezetés kétszer is semmibe vette a közbeszerzési tör­vényt, és olyan szerződéseket kötött a kön­yvvásár előkészítésére, szervezésé­vel kapcsolatban, amelyek pazarló gaz­dálkodásnak minősülnek. A Közbe­szerzések Tanácsa is megerősítette azt a sajnálatos tényt, hogy az MKM élenjárt a közbeszerzési törvény be nem tartásában. Annál is inkább figye­lemre méltó ez, hiszen ha egy központi államigazgatási szerv nem tartja be a nagyon világos és egyértelmű közbe­szerzési törvényt, akkor elég nehéz el­várni másoktól a szabályok követését.­­ Az MKM-mel több vizsgálat is foglalkozott. Miért ez a különös érdek­lődés? - A minisztérium gazdálkodása az el­múlt időszakban számos kivetnivalót ha­gyott maga után, ám így is csak a súlyá­nak megfelelően foglalkozunk vele. A földművelésügyi tárca is az ellenőrzé­sek homlokterében állt és áll, a mező­­gazdasági támogatások nagyságrendje miatt. Nemrégiben fejeztük be például az állami kezesség beváltásának vizsgá­latát a vetési hitelek esetében. 1992-ben vezették be azt a konstrukciót, hogy a gazdák és az egyéni gazdákat összefogó integrátorok a vetéshez, a vetőmag vá­sárlásához hitelt vehessenek föl, amely­re az állam garanciát nyújt. Mind ez idá­ig az állam 111 milliárd forintért vállalt kezességet. Ez elég jelentős összeg, vi­szont csak 3 milliárd volt az, amelyért az államnak kellett helytállni, és kifejezet­ten elenyésző, mindössze 900 millió visszafizetését engedték el természeti csapások miatt. Tettünk jobbító javasla­tokat, hogy még hatékonyabb legyen az állami érdekek érvényesítése, de összes­ségében nagyon jó konstrukciónak talál­tuk. De ugyanígy a belügyi és a gazdasá­gi tárcával is foglalkoztunk annyit, mint az oktatási tárcával. - Mit állapítottak meg a jelentések a mostani minisztériumokról? - Idáig nem találtunk olyan miniszté­riumot, amely megsértette a közbeszer­zési törvényt. Persze ez nem zárja ki, hogy történhet ilyen. Mi sem vagyunk ott mindenhol. - Lezárult-e A Miniszterelnöki Hi­vatal felépítéséből adódó működési fo­lyamatok rendszerhatékonysági vizsgá­lata címet viselő ellenőrzés? - Igen, lezárult. - Lehet-e tendenciákról beszélni a közpénzek felhasználásában? - Javul a pénzügyi fegyelem. Ennek számos összetevője van. Ironikusan azt lehet mondani, hogy automatikusan ja­vul a fegyelem, ha működnek az ellenőr­ző szervezetek. A vizsgálati eljárások vé­gén harmincnapos intézkedési terv ki­dolgozására szólítjuk fel az ellenőrzöt­teket. Arra még nem volt példa, hogy az elkészült koncepciót korrigálnunk kel­lett volna, általában maguk a miniszte­rek, és nem a közigazgatási államtitká­rok foglalkoznak a feltárt hiányosságok kiküszöbölésével. - Ön hangsúlyozta megválasztása­kor, hogy a Kehi a jövőben nem csak az adófizetők pénzének szabályszerű fel­­használását, annak hatékony felhasz­nálását is vizsgálja. Miként értékeli a saját hivatala hatékonyságát? - Ha a pénzügyi ellenőrzés hasznos­ságát szeretnénk megmutatni, akkor mi­nimum két fajlagos mutatót lehet felmu­tatni. Az egyik az ellenőrzések által fel­tárt pénzügyi visszaélések, illetőleg az az összeg, amelyet ezek után „visszatéríte­nek” a költségvetésnek. Ezek messze meghaladják a Kehi fenntartási költsé­geit. Egy jelentésünkben például feltár­tuk, hogy elmaradt az egyik költségveté­si törvényben előírt állami kezességvál­lalási díj felszámolása. A vizsgálat után az érintett minisztériumnak 35 millió fo­rintot kellett befizetni. Vagy vizsgáltuk a Magyar Távirati Irodának az 1998-as vá­lasztásokhoz kapcsolódó költségvetési juttatás felhasználását. Megállapítottuk, hogy az igényektől eltérő célra, jutalma­zások kifizetésére és részben olyan mű­szaki fejlesztésekre használták a támo­gatást, amelyek egy vagy két nappal a voksolás előtt nem szolgálhatták az in-­­formációk sokrétűségét. Közel 30 millió forint visszafizettetésére tettünk javasla­tot a Pénzügyminisztériumnak. Egyéb­ként önmagában az ellenőrzés ténye visszatartó hatású. - A Magyar Televízió is fizetett már? A Kehi állapította meg, hogy a ta­valy év végén kapott több mint kétmil­liárdos költségvetési juttatásból 180 millió forintot a közszolgálati tévének vissza kell fizetnie, mert az előre jelzett­nél kevesebb embert bocsátottak el.­­ Még nincs lezárva az ügy, az összeg nem helytálló. Van egy fehér folt, ahol aprólékos és hosszadalmas vizsgálatra van szükség. Megállapítottunk bizonyos szempontból jogosulatlan kifizetéseket, másrészt kritika tárgyává tettük a ko­rábbi vezetés szerződéskötési gyakorla­tát, amely ellentétes a költségvetési ér­dekekkel. Hiszen hiába tűnik úgy, hogy a Magyar Televízió egy részvénytársa­ság, amely saját bevételeiből gazdálko­dik, az MTV alapvetően az adófizetők pénzéből fenntartott intézmény. Ebben az esetben nem lehet olyan szerződése­ket kötni, amelyek a munkavállaló szá­mára kirívóan egyoldalú előnyöket biz­tosítottak.­­ A Kehi büntetőfeljelentéseket is tett, egyebek között a Nádor- és a Pos­tabank-ügyben. Előbbinél a hivatal azt állította, hogy a szakszolgálat az előző ciklusban a leszállított eszközöknél 1,2 milliárd forintot fizetett ki a Nádor ’95 számára. A gyanút a Budapesti Kato­nai Ügyészség nem találta megalapo­zottnak, és részben megszüntette, rész­ben pedig a vám- és pénzügyőrséghez tette át az ügyet.­­ A Nádor-ügyben én személy sze­rint nagyon rossznak tartom, hogy az el­járó hatóságok már több mint egy éve il­letékesség hiányára hivatkozva ide-oda tologatják az iratokat. Végül a legfőbb ügyészhez kellett egy különleges pa­naszt beadni ahhoz, hogy kiderüljön: té­vedtek a hatóságok, amikor bűncselek­mény hiányában megszüntették az eljá­rást. Sokkal alaposabb vizsgálat eredmé­nyeként lehet csak állást foglalni ebben a több mint egymilliárd forintos kárt okozó ügyben. Megítélésem szerint, ha a nyomozó hatóságok úgy gondolják, hogy elegendő polgári perben rendezni egy ilyen ügyet, amelyben az adófizető állampolgárokat horribilis kár érte, nem beszélve arról, hogy a beruházásnak már rég működni kellene, akkor a kisebb ügyekben sem járnak el kellő hatékony­sággal. A gazdasági bűncselekmények esetében teljesen más felfogással kelle­ne eljárni a nyomozó hatóságoknak, mint az úgymond klasszikus bűncselek­mények esetében. A lopás leleplezésé­nek módszerei kikristályosodtak, mi­ként jók az emberölések felderítési mu­tatói is. A gazdasági bűncselekmények azonban ma Magyarországon nagyon bonyolult tényállásokon keresztül való­sulnak meg. Ezeknek a felderítése speci­fikus szakértelmet kíván. Elcsépelt kife­jezés, de itt nagyon helytálló, hogy az adófizetők pénzét minden eszközzel vé­deni kell. Az nem polgárjogi, hanem büntetőjogi kategória, ha egy köztisztvi­selő aláír egy szerződést, amelyben az ál­lami kötelezettségvállalás messze nem áll arányban a teljesítménnyel. Meg kell vizsgálni, ugyan mi volt az oka, hogy egy felelős beosztású minisztériumi vezető herdálja, osztogatja a magyar állam pén­zét. A nyomozó hatóságnak vannak meg azok a lehetőségei, hogy ilyen ügyekben eljárjon, tanúkat hallgasson meg, akár titkosszolgálati eszközöket vegyen igénybe. A Kehi csak annyit tud tenni, hogy a tényállás alapelemeit feltárja. - Ön egy fórumon a korrupcióval kapcsolatban megjegyezte, hogy szükség lenne olyan jogi tényállásra, amely sze­rint büntethető lenne, ha valaki egy szá­mára korábban nyújtott előnyt később, döntéshozatali pozícióba jutva viszonoz. Elégedetlen a jelenlegi gyakorlattal?­­ Nem elég hatékony a törvényi meg­fogalmazás ahhoz, hogy mindenkit el le­hessen érni. Visszautalva a korábban el­mondottakra, a hatóságok sem tesznek meg mindent annak érdekében, hogy ez a lánc teljes egészében felderítésre ke­rüljön. Sok esetben nem az érintett kap­ja az előnyöket, hanem áttételesen a hozzátartozója. Tehát a vagyongyarapo­dás kimutatása a Kehi által már lehetet­len, a nyomozó hatóság által viszont le­hetséges. Senki nem gondolhatja, hogy a kísértés nem elegendő egyesek megté­vedéséhez. A Tocsik-ügy, a fővárosi ön­­kormányzatnál kirobbant városházi bot­rány azt mutatja, hogy van erre példa. A hatóságoknak viszont fel kellene ké­szülniük, mert a korrupció nemcsak ön­magában mételyezi a társadalmat, a köz­erkölcsöt rongálja, ráadásul a szabad verseny legnagyobb ellensége is. Befo­lyásolják a döntéseket, és nem a legjobb nyer. A rosszabb minőséggel a társada­lom egésze fizeti a korrupció árát. - Ön szerint a hatóságok miért nem tesznek meg mindent? - Még jobban fel kellene készülniük, a jelenlegi szint ugyanis kevés. Csatla­koztunk különböző nemzetközi szerve­zetekhez, képzések folynak, a kormány­zat minden eszközzel a korrupció vissza­szorításán munkálkodik, de ez nem biz­tos, hogy önmagában elég hatékony lesz. A másik oldal eszközrendszere, a szer­vezettsége, módszerei egyre erőteljeseb­bek lesznek. Óriási pénzekről van szó. - A Postabank-ügyben is tettek fel­jelentést, amely szintén nem jutott el vádemelésig. - Ebben az ügyben az ellenőrző szer­vezetek a megvizsgálandó területhez ké­pest nagyon gyorsan, nagyon hatéko­nyan és precízen végezték a munkáju­kat. Azért mondtam ellenőrző szerveze­teket, hisz nemcsak a Kehi, hanem az Állami Számvevőszék is végzett vizsgá­latokat. Mind a két szervezet nagyjából azonos következtetéseket vont le, és megtette a büntetőjogi feljelentés. Ez egy éve történt. Ettől kezdve nem a mi kezünkben van az ügy, hanem a nyomo­zó hatóságokéban. - Negyvennégy vizsgálatot folytat­tak tavaly. Idén hogyan állnak? - Nagyjából ütemezetten folyik a munka, bár van néhány késés. A befeje­zési határidőt nagyon nehéz megtervez­ni, hiszen menet közben derülnek ki olyan momentumok, amelyek arra sar­kallnak főleg engem, hogy tovább kuta­kodjak. - Nem zárult még le a szolgálati la­kások körüli vizsgálat sem? - Éppen ez az egyik ellenőrzés, ahol szükségessé vált pótlólagos adatok be­kérése. Ezt a vizsgálatot nagyon figye­lemreméltónak és a társadalom tagjai számára fontosnak tartom. A szolgálati lakások jellege olyan, hogy az egyfajta beosztáshoz kötődik, ezért kapja valaki valamilyen munkakör betöltéséhez. Na most, ha a munkakör megszűnik, felve­tődik a kérdés, hogy megvásárolható-e a lakás, vagy azt el kell hagyni. Azt vizs­gáljuk, hogy kellő gondossággal jártak-e el, amikor az elmúlt időszakban értéke­sítettek nagy értékű állami ingatlanokat.­­ Az elrendelt kiegészítés azt mutat­ja, hogy itt nem lehet minden rendben. - Természetesen, a jelentéstervezet­tel én személyesen nem voltam megelé­gedve, és a hivatal jelentéseiért az elnök felel. Nem vállaltam, hogy azt a terveze­tet aláírjam. - Miért? - Nem volt kellő mélységben ele­mezve a kérdéskör. Olyan területek ma­radtak tisztázatlanok, amelyek nagy va­lószínűséggel kideríthetők. - Lapunk számolt be arról, hogy a miniszterelnök felkérésére vizsgálják az állami vezetők külföldi útjait. Hogyan lehet megállapítani a tárgyalások haté­konyságát? - Miután nem láttam a jelentésterve­zetet, ebbe a kérdésbe nem kívánok na­gyon belemenni. Nem lehet eltekinteni attól, hogy a Kehi jelentéseinek még ter­vezetként is nagyon megalapozottnak kell lenni. - Ez azért valószínűleg érzékeny je­lentés lesz. - Nem biztos. A közvélemény részé­ről felfokozott várakozás előzi meg, hogy ki hányszor utazott, mennyibe került. De ez nagyon áttételes. Van, amikor a foga­dó ország vállalja a költségeket, ez az adott út költségvetési kiadási rovatában nem jelentkezik. Viszont általában vissza kell hívni a partnert. A visszajelzésekből látszik, hogy van ilyen gyakorlat. Rákér­dezünk ezekre az adatokra is, hogy nagy­jából korrekt tényállást tudjunk felállíta­ni. A hatékonyság esetében pedig egy­­egy útnak nem azonnal és kézzelfogható módon jelenik meg az eredménye, ha­nem valamikor később. Esetenként nem úgy jelenik meg, hogy szerződést köt a magyar kormány a partnerrel vagy ked­vező feltételeket lehet elérni a tárgyalá­sok során, hanem áttételesen. Személye­sen is tapasztaltam, hogy a nemzetközi kapcsolatok ápolásának nagyobb jelen­tősége van, mint bármi másnak. Ez dön­tő lesz az uniós csatlakozásnál is. - A pénzügyi ellenőrzés az egyik leg­fontosabb része a csatlakozási tárgya­lásoknak, és ebben nem is kérhetünk halasztást. Hogy áll a terület? - Lezárták ideiglenesen azzal, hogy bizonyos területeken fokozni kell erőfe­szítéseinket. Elsősorban a belső ellenőr­zésnek a függetlenségi garanciáját nem látják teljes egészében biztosítottnak az EU szakemberei. - Mire vonatkozik ez? A kormány­tól való függőségre? - Nem, de ezt igazán részletesen nem fejtették ki. Valamilyen módon vissza kell térni arra, hogy a funkcionális füg­getlenség alatt mit értenek. Haszán Zoltán „Az adófizetők pénzét minden eszközzel védeni kell” fotó: habik csaba Közelkép Sepsey Tamás Benedek ügyvéd. 1956. április 13-án született. Diplomáját az EL­TE jogi karán szerzi 1980-ban, 11 évig a budapesti 50. számú ügyvédi munkakö­zösségben dolgozik, 1989-ben lép be az MDF-be. 1991 és 1994 között az Orszá­gos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal elnöke, címzetes államtitkár. A követ­kező ciklusban az MDF országgyűlési képviselője, a párt országos választmá­nyának alelnöke, majd elnöke. Tagja a parlament önkormányzati és rendészeti bizottságának, az emberi jogi és kisebbségi bizottságnak, majd a számvevőszé­ki bizottság alelnöke és az alkotmány-előkészítő bizottság tagja. 1998-ban kép­viselőjelölt. A kormányváltás után államtitkári rangban a Kormányzati Ellenőr­zési Hivatal elnöke. Nős, két gyermeke van. INTERJÚ Utasváró Hirdetésfelvétel: tel./fax: 470-1178 utazási irodák napi ajánlatai A torna tours autóbuszos ajánlatai ERDÉLYI BARANGOLÁS augusztus 2-6. 29 900 Ft/fő Párizs-Versailles-Loire augusztus 19-27. 58 900 Ft-tól Nyaralás kirándulásokkal az Adriai-tenger partján Olaszország - Udo di Volano augusztus 18-27. 40 900 Ft-tól Velence - történelmi hajóregatta szeptember 2-5. tp. 21 900 Ft/fő Róma-Nápoly-Pompeji szeptember 26.-okt. 1. 52 900 ft/fő Toscan városok és az Elba szeptember 12-17. 47 900 Ft/fő Autóbuszos útjainkhoz Budapesten és több vidéki városban felszállási lehetőség! Jelentkezés a (74) 412-144-es telefonon és az IBUSZ, valamint a Budapest Tourist irodáiban A tffl Szuper last minute-akció Szardínia szigetére Július 30. és augusztus 15. között egyéni indulással 60 000 HUF/fő, 10 éjszakára, 6 fős tengerparti villában (az ár az utazás költségeit nem tartalmazza). 1061 Budapest, Andrássy út 1. Tel.: (36-1) 267-8600, 267-8602 KÖRUTAZÁSOK V1225?S­Z(S)EPPELINNEL SKANDINÁV NAGYKÖRÚT augusztus 9., 10 nap reggeli 169 800 Ft PÁRIZS-BRETAGNE augusztus 12., 9 nap reggeli 112 900 Ft PÁRIZS-VERSAILLES augusztus 18., 6 nap reggeli 58 900 Ft KÖZÉP- és DÉL-FRANCIAORSZÁG augusztus 23., 10 nap reggeli 124 000 Ft ANTIK GÖRÖG KÖRUTAZÁS augusztus 17., 9 nap reggeli 87 900 Ft SVÁJC ÉS A NYUGATI-ALPOK augusztus 9., 7 nap reggeli 86 800 Ft IZLAND-GRÖNLAND augusztus 12., 7 nap reggeli 295 000 Ft SÖRFESZTIVÁL MÜNCHENBEN szeptember 20., 3 nap félpanzió 42 000 Ft Szeged, Kígyó u. 4. Tel.: (62) 426-084,329-567 Kecskemét, Deák F. tér 6. Tel.: (76) 320-555 11., TUNÉZIA finyl last minute Augusztus 8. Augusztus 3,10. Üdülések: Hotel*1­87 900 Ft-tól/16/7 és 87900Ft-tól/f1/7éj Klubszállodák (animáció, ingyenes sportolási lehetőségek) Hotel» 11900FM*1éj 77 900 Ft/«V7 éj Luxusüdülés: Hole!*»* 109 900 Ft*tól/fcV7 és 99 900 Ft-tól/fő/7 éj Gyermekkedvezmény 2-12, ill­et éves korig 25%. A fenti írok a repülőjegyet is tartalmizík! Utazás Airbus és Bééin­­ Opush­ repülőkkell MEDINA TOURS 1061 Budapest, Andrássy út 3. Tel.: 266-0832,266-0833 1073 Budapest, Erzsébet krt 21 Tel.: 352-1588,352-1230 ^to­na tours REPÜLŐS ÚTJAI Körutazás SPANYOLORSZÁGBAN Madrid-Escorial-Avilla-Segovia-Toledo- Cordoba-Granada-Sevilla-Gibraltár- Granada-Valencia-Barcelona és fakultatív program Marokkóba szept. 24.-okt. 4.11 nap 169 900 Ft/fő PORTUGÁLIA BOMBAÁRON! október 23-29. teljes panzió 156 900 Ft/fő Kalandozások az IBÉRIAI-FÉLSZIGETEN Körutazás SPANYOLORSZÁGBAN és PORTUGÁLIÁBAN október 8-16., 14 nap 215900FMÖ Jelentkezés: Tolna Tours Kft., Szekszárd. Tel.: (74) 412-144 és valamennyi IBUSZ- és Budapest Tourist-irodában. AUTÓBUSZOS imOPROGRAMOK ÉS CSILLAGTÚRÁK Veneto-Toscana VÜL 2-9. 73 800 Ft kulturális látnivalókkal Nagy-Loire-völgy IX. 5-13. 77 800 Ft kulturális látnivalókkal Provence-Côte d’Azur VII. 26.-­TII. 3. 81 900 Ft kulturális látnivalókkal Földközi-tenger gyöngyszemei IX.29.-X.8. 118 900 Ft (Málta-Szicília-délolasz körút repülővel és autóbusszal) Érdeklődni: Unitra,el, 1665 Bp., Bajcsy-Zs. út 27. Tel.: 302-1295,302-2678,312-1462 DR. LÁNG UTAZÁSI IRODA Pécs, Jókai tér 3. Tál.: (72) 516-244, (72) 516-243 Budapesti felszállással: FRANCIA BORÚT: Champagne, Bur­gundia, Rajna menti borok hazájában Időpont: szept. 22—30-ig Városok: Strasbourg, Nancy, Reims, Dijon, Beaune Részvételi díj: 68 000 Ft CSEH VÁRAK -PRÁGAI HANGULATOK Időpont: aug. 31.-szept. 4-ig Részvételi díj: 42 500 Ft HANNOVERI VILÁGKIÁLLÍTÁS Időpont: aug. 16—20-ig, okt. 11—15-ig Városnézés: Prága, Drezda, Magdeburg Részvételi díj: 27 500 Ft és 35 000 Ft Kérésre postán részletes programot küldünk! 2000. július 29., szombat ~ JL CjÁÍtlfiííCCN. Zöoo A körutazások specialistája! Izraeli körutazás: Vili. 11., IX. 5., IX. 22., X. 10., XI. 7, XI. 30. 8 nap/repü­lő 136 900 Ft + repülőjegy ártól Izrael-Jordániai körutazás: X. 20. 10 nap/repülő 178 900 Ft + repülőjegy Izraeli körutazás ellati üdüléssel: X. 3., X. 31. 10 nap/repülő 1­77 900 Ft + repülőjegy ártól Üdülés Netanyán: IX. 14. 8 nap/repülő 112 900 Ft + repülőjegy Holt-tengeri gyógyüdülés: 8 nap/repülő/félpanzió: 132 000 Ft + repülőjegy ártól Izraeli szállodák: Jeruzsálem, Betlehem, Tel-Aviv, Netanya, Eilat stb. Baráti társaságok, csoportok részére kívánság szerinti programok összeállítása Izraelben. REPÜLŐJEGY-ÉRTÉKESÍTÉS! 1053 Budapest, Ferenciek tere 7-8. (Kárpátia-udvar) Tel.: 266-3910,266-3911; fax: 266-3921 VIVAT TOURS PARALIA szállás apartmanban + busz már 36 300 Ft/főtől KORFU aug. 3-tól, 12 nap, repülővel, ap.-ban 59 900 Ft/főtől KRÉTA aug. 3., 10., 17-től, 1 hét, repülővel, ap.-ban 59 900 Ft/főtől RABACI hét szállodában, félpanzióval 48 900 Ft/főtől MURTER, Primosteni, Vodice magánapartmanok, júl. 29-től 31 750 Ft/főtől OLASZ apartmanok nagy választékban! (Breclea Mare, Rimini, Riccione...) AUSZTRIAI pihenés 4 nap, félpanzióval, egyéni utazással 19 800 Ft/fő SZAFARIPARK július 29., aug. 5., 19., autóbusszal 4500 Ft/fő 1074 Budapest, Dohány u. 30/A (bejárat a Kazinczy u.-ról) Tel.: 484-0771, 268-0198 1061 Bp., Jókai tér 7. Tel.: 475-0228,475-0227 HORVÁTORSZÁG - AKCIÓ! Pula, Pav. Verudela, reg. 32 500 Ft/fő Minibusz 13 000 Ft/fő Pula, 4 fős lakókocsi 60 000 Ft/hét Forec, 4 fős Astra apartman 28 650 Ft/fő Magánapartmanok, szállodák még foglalhatók! Olaszország, 4 fős apartman 23 500 Ft Maldív-szigetek, rep., júl. 211 000 Ft/fő Srí Lanka, körutazás 239 300 Ft/fő Kréta, 4 fős ap., rep. 59 900 Ft/fő Paralia, busszal, ap. 31 900 Ft/fő J­aud­seV, WasoU Corkw.­­&el Col aug. 12-19., aug. 26 - szept. 2. "szállodában, félpanzióval 129 900 Ft-tól. Csak repülőjegy: Budapest - Malaga - Budapest 49 900 Ft + illeték. tiM** CzK­ftU* '‘szállodában, félpanzióval aug. 04,11.115 900 Ft-tól aug. 18-25., aug. 25 - szept. 1. 119 900 Ft-tól Csak repülőjegy: Budapest - Palermo - Budapest aug. 04. 29 900 Ft + illeték aug. 11,18,25. 44 900 Ft + illeték­ekA«UitUl K&katonás pihenéssel Costa del Sol-on szept. 16-23.187 200 Ft Az árak a repülőjegy díját is tartalmazzák. Várjuk szíves érdeklődését: Bp. V. József nádor tér 8. ♦ Tel.: 266-2261 Bp. VI., Teréz tat. 26.­Tel.: 302-6845 Bp. IX., Köztelek u. 4/b. • 0. 216-8340 Bp. II. Rózsakert Bevásárlóközpont • Tel.: 207747 Bp. II„ Rózsadomb Centr­. • Tel.: 325-7303 www.chemottravel.hu • M 439

Next