Magyar Hírlap, 2004. március (37. évfolyam, 51-76. szám)

2004-03-18 / 65. szám

Rovatvezető Szarka Klára/e-mail szarka@mhirlap.hu/telefon 470-1283 Egy polgárpukkasztó kiállítás képei - Tony Fekete gyűjteménye a Vigadó Galériában Egészséges EUrotika A Vigadó Galériában - amely átépítés miat már nem a belvá­rosi Vörösmarty téren, hanem a terézvárosi Vörösmarty utcá­ban található - tegnap nyílt és május 2-áig látogatható az EU­rotika és HomoArt címet viselő­ kiállítás. Ez szerves folytatása annak a két évvel ezelőtti tárlat­nak, amelyen az Angliában szü­letett, ám Magyarországon élő gyűjtő, Tony Fekete magánkol­lekciójából származó szobrok, grafikák, festmények és fotók voltak láthatók. Tóth Tamás Tony Fekete tizenkét éve foglal­kozik erotikus témájú műalkotá­sok gyűjtésével. 2002-ben gon­dolta úgy, hogy magángyűjtemé­nyét mások számára is élvezhe­tővé teszi. Az akkori tárlat há­rom hét alatt 12 ezer látogatót vonzott, idén ennél lényegesen több nézőre számítanak. Fekete célja kezdettől az volt, hogy vitát provokáljon, az emberek termé­szetes voyeur hajlamát kihasz­nálva éket verjen a prüdéria falá­nak repedéseibe, ugyanakkor bemutasson egy egészen külön­leges világot, a XX. század mű­vészetének virgonc vadhajtását, amit neveltetésünk a tabuk spa­nyolfalaival rejtett el előlünk. A tiltott, az erkölcs által feledés­re ítélt, ám sokakban létező vá­gyak, gondolatok kelnek itt élet­re, amelyek egészen a közelmúl­tig félhomályos szobák mélyére száműzettek. Ezért is különös érzés, nem mindennapi élmény ezeket a kiállítási tárgyakat má­sokkal közösen, velük egy idő­ben szemlélni, látni a többiek in­tenzív érdeklődését, és hagyni, hogy ők is tanúi lehessenek a mi reakcióinknak. A mostani kiállítás a két évvel ezelőttihez képest teljesen új anyagot, hazánkban eddig még nem látott műveket vonultat fel. Az alkotások mintegy 70 száza­léka Tony Fekete tulajdona, a többi külföldi magángyűjtemé­nyekből származik. Az élmény sokszínűségét az eszközök és a műfajok változatossága bizto­sítja: a falakon festmények, fo­tók, plakátok, ex librisek, nyo­matok, rézkarcok, grafikák vált­ják egymást, a talapzatokon agyag- és fémszobrokat, a vitri­nekben illusztrált kéziratokat, obszcén kalendáriumot, festett selyemsálakat találunk. A meg­közelítésmód a humortól a mé­lyen megélt, sorvasztó szenve­dély fojtott hangú megjeleníté­séig, míg az ábrázolásmód az éterien erotikustól a naturalis­táig, a frissen kifejlő nemiség szégyenlősségétől az eltúlzott méretekig, az ember nagyságú falloszok és barlangnyílásként mindent elnyelő vaginák tola­kodó jelenlétéig terjed. A Vigadóban hat héten át lát­ható, kizárólag nagykorúaknak szánt tárlat három témát jár kö­rül. Nemzetközi szinten is egye­dülállónak számít a kiállítás ke­let-európai művészek alkotásait bemutató része, amely az EUro­tika címet viseli. Az itt helyet ka­pott képek között láthatjuk Zi­chy Mihály, Gaál Margit, Szé­kely Alex, Vértes Marcell és Ke­lemen Károly alkotásait, vala­mint Vogel Eric erotikus témájú műveit. A kiállításon a magyar népi erotika világának humoros és egyedi művei, köztük az 1940-es évekből származó paj­zán témájú festett selyemken­dők is helyet kaptak. Itt látható még egy horvát művészek eroti­kus alkotásaiból álló gyűjte­mény, többek között Szergej Glumac és Milivoj Uzelac mű­veivel. Utóbbi Párizsban tett szert világhírre, midőn Ovidius, Balzac, De Sade és La Fontaine munkáit illusztrálta. Uzelac volt az első a horvát művészet törté­netében, aki nyíltan alkalmazott erotikus és buja motívumokat festményein, s aki obszcén kari­katúrákat is készített. A csehe­ket a híres fotográfus, Critikol fényképei, továbbá a kelet-euró­pai szürrealizmus központi fi­gurája, Jindrich Styrsky eroti­kus könyvsorozatának darabjai, Toyen litográfiái, valamint egy erotikus könyvritkaság, Styrsky és Nerzal Emily álmomban el­jött hozzám című műve képvise­li. A hatvanas-hetvenes évek Csehszlovákiájában több mű­vészt is börtönbe zártak erotikus grafikái miatt, hiszen a téma lá­zadás volt a fennálló rendszer, a szocialista közerkölcs ellen. A hazai érdeklődők, de a régió közönsége is először láthatja a női és férfi homoszexualitást be­mutató alkotásokból válogató HomoArt kiállítást, amely csak­nem száz művet vonultat fel, el­sősorban francia, német, ma­gyar, dán és horvát alkotóktól. A tárlaton több más mellett Jean Cocteau rajzai, Jean Genet, Os­car Wilde és Verlaine munkái, továbbá a téma híres művészé­nek, a német Otto Schoffnak a művei láthatók. A harmadik, mindössze négy fotóban testet öltő témakör címe A szépség nem a tökéletesség, amely egy ukrán fotóművész megrázó, ugyanakkor gyönyörű sorozata. Jurij Szomolko modellje egy ba­lettművész lány, Jelena, aki egy vasúti balesetben térdtől lefelé mindkét lábát elvesztette, ám így sem maradt híján a szépségnek és szexualitásnak. A neves ukrán művész képeivel a művészi szép hagyományos fogalmát kérdője­lezi meg. „A tökéletes szépség nem véletlenül a torzóban való­sul meg” - írja a Jelenát ábrázo­ló képek kapcsán a kiállítás „ideológusa”, Bakács Tibor Set­tenkedő. Az ábrázolásmód az éterien erotikustól a naturalistáig, a fris­sen kifestő nemiség szégyenlős­­ségétől az eltúlzott méretekig terjed Bemutatkozik a Bacsó Kristóf Quartet Párizs, Boston és New York után újra itthon a fiatal szaxofonos S13 rtv 1111N­­­ A huszonnyolc éves dzsessz-sza­­xofonos és zeneszerző, Bacsó Kristóf - Párizsban, Bostonban és New Yorkban töltött évek után - idén januártól ismét Ma­gyarországon él és dolgozik, koncertezik, tanít, lemezfelvé­teleket készít. Saját kvartettje holnap este mutatkozik be a Fo­nó Budai Zeneházban. Retkes Attila A Bacsó Kristóf Quartet tavaly nyáron, a Sziget Fesztiválon ját­szott először - akkor a szaxofo­nos Bacsó, a nagybőgős Szandai Mátyás és a dobos Mohai And­rás mellett a jelenleg Los Ange­lesben tanuló Oláh Cumó Árpád zongorázott. A mostani felállás­ban viszont nincs zongorista: a Bacsó-Szandai-Mohai trióhoz Czirják Csaba gitáros csatlako­zott. Holnap este a Fonóban jó­részt Bacsó saját kompozícióit játsszák, s mellette néhány stan­dardét, például Thelonious Monk és Joe Henderson szerze­ményeit. „A kilencvenes évek elején, még a dzsessz tanszak hallgatójaként kezdtem kompo­nálni. Nehezen tudnám megha­tározni, hogy milyen stílusú ze­nét írok, hiszen sokféle hatás ért az elmúlt időszakban. Sokan azt mondanák, hogy ez a zene mainstream jazz, de én nem sze­retem ezt a kifejezést” - mondja a fiatal szaxofonos. Bacsó Kristóf hegedüléssel kezdte a zenetanulást, de korán megismerte a dzsesszt, s már ti­zenhárom évesen, 1989-ben sza­xofonra váltott. Kezdetben a le­gendás muzsikus, Lakatos Abla­kos Dezső óráira járt - tőle ta­nulta meg a zene iránti feltétlen tiszteletet -, később Borbély Mi­hály, majd a dzsessz tanszakon Csepregi Gyula és Siliga Miklós tanította. A diploma megszerzé­se után a párizsi konzervató­riumba kapott ösztöndíjat, majd a legjobb amerikai dzsesszfőis­­kolának tartott bostoni Berklee College of Music következett, ahol két és fél évet töltött. 1999- ben - Zana Zoltánnal holtver­senyben - megnyerte a Magyar Rádió szaxofonversenyét. Ame­rikai diplomája után még egy évig New Yorkban élt és dolgo­zott, s bár közben időnként ha­zajárt - tavaly májusban például a világhírű amerikai nagybőgős, John Patitucci társaságában ze­nélt a kongresszusi központban -, véglegesen csak idén január­ban tért vissza Magyarországra. Jelenleg a csepeli Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépisko­lában tanít dzsessz-szaxofont, s emellett az egyik legtöbbet fog­lalkoztatott muzsikus. Rendsze­resen együtt dolgozik a jórészt Franciaországban élő, Európa­­szerte elismert gitárossal, Gadó Gáborral, az énekes-fuvolista Winand Gáborral, játszik Czir­ják Csaba kvintettjében, a klez­­mer és a dzsessz elemeit ötvöző Nigun együttesben, az Elsa Valle kubai énekesnőt kísérő, többek között Szakcsi Lakatos Béla és Babos Gyula nevével fémjelzett Latin Jazz Syndicate-ben, a trieszti székhelyű, uniós pénzek­ből finanszírozott Europlane Orchestrában, illetve Fassang László orgonaművésszel duó­ban. „Ez utóbbi már nem dzsessz, sokkal inkább improvi­­zatív kortárszene.” A zenélés és tanítás mellett leginkább otthoni hangstúdiójá­ban tevékenykedő Bacsó Kristóf pontosan tudja, milyen nehéz betörni a dzsessz nemzetközi él­mezőnyébe, a műfaj európai fő­városainak - Berlin, Amszter­dam, Párizs, London - koncert­életébe. Ennek ellenére keresi a lehetőséget, hogy ne csak itthon, hanem nemzetközi szinten is mielőbb megismerjék. 1O 67 (0) CL­­D­O Bacsó Kristóf 2004. március 18., csütörtök • Magyar Hírlap • 17 Illúziók és csalódások Monográfia a brit-magyar diplomáciáról A londoni magyar nagykövetsé­gen mutatták be a fiatalon el­hunyt Bán D. András angolra lefordított és átdolgozott tanul­mányát a brit-magyar kapcso­latokról. A Routledge Kiadó ál­tal megjelentetett könyv címe Hungarian­ British diplomacy 1938-1941. Sárközi Mátyás / London Hogy a kötet megjelenhetett, az Váci Sándor londoni építész ér­deme. Néhány évvel ezelőtt megismerkedett Bán D. And­rással, elolvasta a könyvét, és úgy érezte, az angoloknak is tudniuk kell, hogyan kénysze­rültek bele a magyarok a máso­dik világháborúba, és miként jelentette ez az angolbarát poli­tikusok és egyéb társadalmi té­nyezők vereségét a németbará­tokkal szemben. Váci Sándor látott hozzá a pénzgyűjtéshez, maga is adakozott, majd kiadót talált a tanulmány megjelente­téséhez. A könyvavatón két jeles tör­ténész méltatta Bán D. András munkáját. Robert Evans, az Ox­fordi Egyetem professzora kiemelte a kötet egyik legérté­kesebb vonását: azt, hogy nem száraz dokumentumgyűjte­mény, hanem a hivatalos iratok ismertetésén túlmenően a ma­gánjellegű brit-magyar kapcso­latokat is behatóan elemzi. Evans professzor rámutatott, hogy a revizionizmus időszaká­hoz, a Trianon utáni időkhöz kell visszatérni ahhoz, hogy a második világháborúban né­met csatlóssá vált Magyaror­szág hadba lépésének okait megértsük. John Lukacs ameri­kai egyetemi tanár, aki magvas előszót írt az angol kiadáshoz, arról beszélt, hogy Bán D. And­rás könyvének szokatlan a szer­kezete, de ez még értékesebbé teszi a könyvet. 1939 és ’41 kö­zött Nagy-Britannia volt az egyetlen nagyhatalom, amelyik pontosan tisztában volt a hitle­ri Harmadik Birodalom veszé­lyével. A semlegességgel pró­bálkozó magyarok ezért próbál­tak különleges kapcsolatokat teremteni Londonnal, mint er­re a könyv rávilágít. Sajnos Anglia túl elfoglalt volt ahhoz, hogy a magyar gondokat kellő súllyal számba vegye. kultúra Szabó Magda is kilépett Szabó Magda az alábbi leve­let írta Kalász Mártonnak, a Magyar Írószövetség elnöké­nek: „Tisztelt Elnök úr! Saj­nálom, hogy részint a Párizs­ból való érkezésem után azonnal intéznivalók miatt csak most értesíthetem a kö­vetkezőkről: választmányi tagságommal rendelkezze­nek, s tekintsék nagyon át­gondolt döntésnek elhatáro­zásomat, hogy az írószövet­ségből kilépek. Jó egészséget kíván, s írói minőségében sok sikert: Szabó Magda Kos­­suth-díjas író, Debrecen dísz­polgára, a Református Teoló­gia és a Miskolci Egyetem díszdoktora, Jellow az Egye­sült Államok iowai egyete­mén, a református hittudo­mány doktora.” (mh) Ösztöndíj határon túli íróknak Új ösztöndíjakat hirdet a kul­turális minisztérium határon túli magyar íróknak és irodal­mároknak. A tárca négy alko­tói ösztöndíjat indít útjára: a költészet és drámaírás terüle­tén alkotók számára Székely Jár­ás-, a prózaíróknak Gion Nándor-ösztöndíjat hirdet­nek, a kritikusok a Schöpflin Aladár-ösztöndíjra, míg az if­júsági regény-, mese-, bábjá­ték- és gyermekszíndarab­­írók a Benedek Elek nevét vi­selő ösztöndíj támogatására pályázhatnak. (mh) Magyar filmek a Közel-Keleten A tegnap kezdődött damasz­kuszi fesztivál programjában öt magyar játékfilm szere­pel: a 6:3, Az utolsó blues, a Meseautó, a Romani Kris és a Sobri. Az izraeli Eilatban ugyancsak tegnap kezdődött az a nemzetközi fesztivál, amelyen húsz ország filmjei között Bereczki Csaba Bol­­dogok éneke című alkotását a versenyprogramban mu­tatják be. (mh) •I mondatban • ,A József Attila Kör (JAK) további lépései a nyilatkozat­ban megszólítottak reakciójá­nak függvényében alakulnak majd” - pontosította a Ma­gyar Hírlap tegnapi számá­ban megjelent Egyre durvuló irodalmi kiszorítósdi című cikket Menyhért Anna, a JAK elnöke. (mh) • Ma délután három órától a világhírű cseh rendező, Jirí Menzel dedikálja Hát még mindig nem tudom... című kötetét az írók Boltjában (Budapest VI., Andrássy út 22.). (mh) • A Nemzeti Táncszínház sajnálattal közli, hogy a Győri Balett ma estére tervezett Macbeth című előadása tech­nikai okok miatt elmarad, a jegyek a helyszínen egy héten belül visszaválthatók. (mh) HIRDETÉS Lapunk jövőre is megjelenik - KIVÁLT HA ÖN SEGÍT NEKÜNK. Jövedelemadója egy százalékáról rendelkezzen a mi javunkra! ÉLET ÉS • Élet és Irodalom mnn. , .. | Alapítvány |IRODALOM| Adószám: 18001776-1-42

Next