Magyar Hírlap, 2005. szeptember (38. évfolyam, 204-229. szám)
2005-09-10 / 212. szám
MAGYAR HÍRLAP , 2005. SZEPTEMBER 10., SZOMBAT A SZERZŐ FELVÉTELEI Lausanne ► agyai felnőtt és gyerek, melyek közül egyet ha ismerek. A hátsó teremben meditatív szoba. Sötét van, a falak feketék. Az íves terem egyes falrészletein óriásnak látszó, lassított birkózók közelképen. Pontosan nem tudom, mit kell érezni. Az emeleti rész tárgygyűjteményében sportágak relikviái sorakoznak, többek között Egerszegi Krisztina fekete színű Aréna úszósapkája, Kárpáti Rudolf kardja. Muhammad Ali bokszcsukája furcsa, túl hosszú és túl keskeny, mint egy fiatal cukorrépa. Az emelet másik részében a „Találjuk meg a sport gyökereit” című kiállításon ősi sportok kellékei, videói peregnek. Szívszorító volt látni, amint egy színes bőrű látogatót erőnek erejével sem tudta elrángatni svájci felesége a sok száz éves afrikai dárdákat bemutató vitrintől. Az emeleten büfé, hogy legyen hol inni a nagy győzelmek emlékére. A nap nemsokára alászáll, de marad idő sétára a hajóállomás félszigetén. Pezseg az élet, zizegnek a fiatalok, és Santanát nyomnak az átszerelő színpadmunkások. A levegőben a világ összes konyhájának illata száll, sörhabok púposodnak, friss dinnyékkel, amott sonkákkal, sajtokkal megrakott pultok a szabad ég alatt. A feleségem végre jót nevet, mondom, a suliban mennyire mást tanultak a nagy Léman-tóról, most meg itt nézem, és egyszerűen csak megéhezem. ■ A kulturális melléklet támogatója a Pannon GSM AHOGY TETSZIK DVD: Constantine, a démonvadász ...TETSZIK, NEM TETSZIK „Tétessen igazság, pusztuljon bár a világ”, olvasható Constantine öngyújtóján, melyet a film kedvéért kétszer akkorára készítettek rézből, mint amekkora amúgy a tűzszerszám. Cinikus gondolat, különösen azért, mert a gyújtó a démonvadászé, aki őrzi és megtisztítja az emberek világát az árnyékbirodalomból előlépő ördögi lényektől, ám annyi spangli izzik föl egyetlen nap alatt lángjától Constantine szájában, hogy halálos kór rágja a férfi tüdejét. Az extrák menü persze nem tért ki ennek patológiai elemzésére, ám olyan gazdagon tárja elénk a történet és a forgatás hátterét, hogy öszszességében erősebb élményt nyújt, mint a film. A film dupla lemezes DVD-kiadása figyelemre méltó, második korongja alapos munka - bár a képernyő zsúfolt a túlszínezett háttérképektől, és a magyar feliratot is csak a gyorsolvasók tudják követni. Tartalmilag mégis különleges. Megmutatja, hogyan készítették el a Habsburg Múzeumban látható római dárda - amely állítólag halálra sebezte Jézust a kereszten - másolatát, miért vésték Szent Benedek, a boszorkányok elleni harc védőszentjének medálját a démonvadász öngyújtójára, s kiderül, hogyan használták fel a Trinity and Beyond eredeti felvételeit csak azért, hogy az atombomba pusztításához hasonlatos világot teremtsenek a pokolbéli jelenetek ábrázolásához. Az extrákban kiemelt szerepet kap a képregényhős Constantine bemutatása - mert hát, eredetileg az volt. Szerencsére csak az extrákból sejlik ki a démonvadász összetett képregényhős jelleme, a film már nem akarja élő anyaggá gyúrni a grafikát. A korong tizenhárom kimaradt jelenetet kínál, valamint egy alternatív befejezést. Menüsorában csak annyit trükköt használ, amely még élvezhető látványt nyújt, nem kényszerít ránk unalmas rendezőinterjút, azokkal törődik, akik létrehozták a filmet, megdolgoztak érte. A sztárok keveset beszélnek - elvégre övék a film, az extrák az alkotóké. Francis Lawrence (első)rendező(s), tudja, kinek kell megköszönni a munkát. LANGEL .............7 ■ ■ ■ Keanu Reeves ezúttal mint Constantine. A pokolban forrás whw Gothár: na, apa, mit gondolsz? Anyja Básti Juli, apja Gothár Péter. A színészet, a filmrendezés, az operatőri munka, a hangosítás-világosítás, a vágás és a fotózás területén már kipróbálta magát. A huszonkét éves Gothár Márton bemutatóra készül társulatával. A beszélgetés során kemény ellenfél, nem könnyű belemászni. Visszafogott, kimért. Gyakran rágyújt, válaszait fontolgatja. Hároméves, amikor a szülei elválnak. Anyjánál nő fel, apjához ingázik, érzelmileg stabil. Szeret bejárni a színházba, a kelléktár varázsa hívja. Izgatja minden, amit a néző lát és amit nem - s hogy miért jó az, ha nem látja. Felfedezi a színházat. Ha unalmas az előadás, a keverőpultot nézi. Egyik szülő sem hajtja a szakma felé, megfertőzi a színházi légkör. Tíz-tizenkét éves korától már pályaválasztási listát ír: színész, rendező, operatőr, hang- és képutómunkás, fotós. Már akkor tudja, munkája a színházat és a technikát egyesíti. Anyja félti: „Kisfiam, csak színész ne legyél!” apja csak annyit mond, hogy gondol ugyan valamit a színészetéről, de jöjjön rá magától. Gothár Márton Szentesen végez a Horváth Mihály Gimnázium drámatagozatán. Tizennyolc évesen a harmadik rostán esik ki a főiskoláról. Kaposvárra megy segédszínésznek, a szülei is ott kezdték. Mohácsi Jánossal, Ascher Tamással, Jeles Andrással dolgozik. Jázik, de érzi, sokszor elszúrja. A szülei nem minősítik, csak elmondják véleményüket. A harmadik év végére rájön, mi az, ami hiányzik a színészetéből: a tapasztalat és az önismeret. Megismeri a színészvilág árnyoldalát. Érti, anyja miért óvta, rájön, mire célzott apja. Tudja azt is, milyen érzés az, ha soha többé nem jönne le a színpadról. Háromszor próbálkozik a főiskolán. Kitartó, mégis megakad. Rutin, tehetség, alázat kellene, úgy érzi, ki kell próbálnia mást is. Visszatér a fővárosba, és a Magyar Televízió segédoperatőri képzésére jelentkezik. Reméli, kiderül, beválna-e operatőrnek - vagy kihúzza azt is a listáról. Pénzt a Vidám Színpadnál keres mint hangosító-világosító, gyakornokként. Három hét után a kis színház ösz-991 Anyja félti: „Kisfiam, csak színész ne legyél!”, apja csak annyit mond, hogy gondol ugyan valamit a színészetéről, de jöjjön rá magától. Ezes előadását megcsinálja. Nem tanulta, csak leül a fénypult elé, nyomogatja a gombokat, és érti. Művészileg nem elégíti ki, de szívesen csinálja. Időközben lehetne segédoperatőr vagy kameraman, de nem érdekli a tévés munka, kevés művészi szabadságot érez benne, csábítja a film szabadabb világa. Megalapítja barátaival a Mer- Ka-Ba Társulatot. A fiatal művészek egyesíteni akarják a prózai színházat, a filmet, a mozgást és az élőzenét. Akad egy-két szponzor, mégis önfenntartók. Az ő feladata a színpadtechnika, a fény, a hangmérnöki munka, a video-, a hangvágás, a hang- és fényterv. Forgatja a társulat filmjét, rendezi és vágja. A debütáló darab Craig Lucasnak A haldokló Gallus című művét dolgozza fel - címe: The Laossoos Project. Bemutató szeptember 16-án a Vidám Színpad Kisszínpadán. Szemlélete és értékrendje folyamatosan változik, nem lát előre. A bemutató után próbafotó-kiállítást nyit. Mindig nála van a gép, és ha valamit meglát, lekapja. Apja - nagyon jó fotós - tanítja. Azt kívánja magának: szeptember 16-án úgy sikerüljön az előadás, ahogy szeretnék. Izgulni szokott, falfehér lesz, remeg - de ahogy a színpadra áll, mindez megszűnik. Tervezi, meghívja apját a bemutatóra. Utána leülnek, és megkérdi tőle: „Na, apa, mit gondolsz?” TISZA KATA Gothár Márton. Csábítja a filmek világa fotó: soós milán I 25 rrma élvtarl. MMIM