Magyar Hírlap, 2009. szeptember (42. évfolyam, 204-229. szám)

2009-09-05 / 208. szám

MAGYAR HÍRLAP VÉLEMÉNY ÉS VITA 2009. SZEPTEMBER 5., HÉTVÉGE Bibó István értékítélete ÁDÁM ATTILA a Magyar Polgári Demokráciáért Alapítvány igazgatója, Európa-jo­gi szakjogász Az igazság, az hiányzott ebből a rend­szerváltoztatásból - mondta Orbán Viktor az MTI-nek adott év eleji inter­jújában: igazság alatt ebben az eset­ben a kádári rendszer politikusainak felelősségén alapuló igazságtételt ér­tett. Ami a népköztársaságnak ne­vezett államformából a köztársa­ságba való politikai átmenetet illeti, nincs egyedül azzal a meggyőződésé­vel, hogy hamis alapvetések és azok­ra épülő hamis illúziók kísérték. Azt gondolom azonban, hogy azokat a hazug konstrukciókat, amelyek sze­rint a társadalom az életét berendez­te, csak részben a rendszerváltás ala­kította ki. Inkább arról van szó, hogy a már meglévőket nem számolta fel, azokkal kiegyezett, és tulajdonkép­pen azokból nőtt ki. A közjogi berendezkedés megvál­toztatását megelőző egypártrendszer a most harminc éve elhunyt Bibó Ist­ván szavaival hitelesen leírható úgy, mint olyan időszak, amely alatt „a magyar nemzet olyan politikai és tár­sadalmi konstrukciókban élt, ame­lyekben a dolgokat a maguk nevén nevezni nemcsak hogy nem lehetett, hanem nem is volt szabad, ahol a té­nyeket nem az okok és okozatok egy­szerű láncolatában, hanem azon kívül álló feltevések és várakozások jegyé­ben kellett értelmezni és magyarázni, ahol álbajokra kellett pazarolni jó erő­ket, s ráolvasással gyógyítani valósá­gos bajokat, ahol a valóságos tenniva­lók körén kívül, s azokra való tekintet nélkül lehetett és kellett cselekedni, s ahol hiányzott a cselekedetek helyes­ségének az objektív mértéke, és he­lyette a félelmek és sérelmek egy bi­zonyos rendszere szerepelt erkölcsi értékmérőként”. Ezeket a jelensége­ket a politikai rendszer megváltozta­tása nem szüntette meg, hanem mai napig élővé konzerválta, kiegészítve a maga új keletű adományaival. Ezek közül a legrombolóbb hatású talán az, hogy a rendszerváltozásnak ne­vezett folyamat lebonyolítói elhitet­ték a társadalommal (és magukkal), hogy a modern demokrácia lényege nem több mint a pártok versengése a hatalomért. Bibó géniusza hívta fel a figyelmet arra a törvényszerűségre, hogy ha egy közösség szerkezetébe ilyen ha­mis konstrukció épül be, az szükség­képpen elindít egy fordított kiválasz­tási szisztémát: a közéletben nem jut érdemi szerephez olyan ember, aki nem kész, vagy képes magáévá ten­ni a közösségi hazugságoknak azt a rendszerét, melyen az egész közélet felépül. Ez nem pusztán a politikusokat, az egész elitet korrumpálja, aki igazo­dik a hamis kategóriák szabta rend­hez, számíthat az elismerésre, a nép­szerűségre, a nyilvánosságra. Ebből kifolyólag a közösségi értékek irán­ti érték is összezavarodik, az értékek háttérbe szorulása, illetve zűrzavara válik jellemzővé. Bibó meglátása az, hogy ez a zűrzavar nemcsak a vég­ső értékekre, hanem a mindennapos emberi viselkedési formákra is kiter­jed. Zavarodottság keletkezik abban a tekintetben, hogy a nevelésnek a sza­bad versenyben való egyéni helytál­lásra, vagy a társadalmi szolgálatra, a közös céloknak való alárendelődés­­re kell-e irányulnia. Nem tisztázott a mindennapi használatban a szabad­ság és a fegyelem határa. Bizonyta­lanság van abban, hogy a nemi élet örökölt tilalmi rendszerét kell-e erő­síteni, vagy minden ilyet el kell-e tá­volítani, zavarosak az igazi nőiesség­re és az igazi férfiasságra vonatkozó ideálok. Ilyen helyzetben - vonja le a következtetés Bibó - az élet külön­böző területein érvényesülő értékek ellentmondása az emberi jellemet, ahelyett hogy összefogná, szétesővé teszi, mert az, amit az emberek éle­tük egyik szektorában cselekszenek, teljességgel összefüggéstelenül ma­rad azzal, amit életük más területén művelnek. Bibó kifejti: az elit működésének alapvető feltétele az, hogy a kiválasz­tását igazoló értékelési rend mögött olyan eleven társadalmi meggyő­ződés álljon, amely ezt az értékelést magáévá teszi és az elit kiválasztott­ságát egészében elismeri. Hiába van tehát egy társadalmi csoport a meg­szokás, vagy csak a kész helyzet tehe­tetlenségi erejénél fogva a társadalmi irányításhoz szükséges pozíciók bir­tokában, ha a társadalom már nem is­­­meri el azt az értékelési módot, mely­nek alapján a társadalom adott rendje létrejött. Nálunk a közjogi rendszervál­tás nyomán a társadalmi rendbe be­épülő hazug konstrukciók elfogadá­sa és éltetése révén korrumpálódott elit az önigazolását szolgáló hamis kategóriák kialakításával, köztu­datba helyezésével és gyakorlati al­kalmazásával az elmúlt húsz évben a közösségi értékek valódi zűrzava­rát idézte elő. Kérdésesé válik, hogy abban az értelemben, ahogy Bibó meghatározta, beszélhetünk-e még egyáltalán elit létezéséről, vagy az a helyzet áll elő, melyben a társada­lom sorsa és vezetése egyetlen dol­gon múlik: a politikai erők hatalmi harcán, és ezzel önbeteljesítő jóslat­tá válik a rendszerváltás egyik alap­hazugsága, mely szerint a demokrá­cia lényege éppen ez. Létezik-e visszaút, hogyan lehet ezt az állapotot elkerülni? „Nekünk, magyaroknak állapítja meg Bibó - a közösségi átrendeződés méltó lefolytatására van egy törté­nelmi példánk, a magyar reformkor és az 1848-as törvényhozás példáján nyugvó nemes tradíciónk. (...) Az ak­kori magyar elit végig merte gondol­ni - a reformmozgalom keretein belül - az átrendeződés feladatait, és adott pillanatban az előkészített megoldá­sokat maga tette politikai realitás­sá. Szomorú látvány ezzel szemben az olyan elit, mely nem ura sorsának, hanem megvárja, hogy erőszak vagy az események állítsák félre, s akkor azután duzzog, szabotál, s teljesítet­len igényein rágódik. ” ■ Évnyitó TÓTH ERZSÉBET író, költő Érdekes, az évzárókra jobban emlék­szem. Az orgonákkal földíszített táb­lákra, a szabadulás örömére. Még egy versembe is bekerült: „Ahogy a bal­lagásra földíszített tábláról letörlik a krétaport a lopott orgonák.” Igen, és volt visszaszámlálás, fogytak a VA­KÁCIÓ! betűi, szaladhattunk, mint a kiscsikók. De jó volt az is, készülni a szeptemberre, mert azokat a régi, nagymamánál töltött nyarakat meg­unni nem lehetett ugyan, de szelí­­debbek lettek a tombolások, fel-fel­merült bennünk, hogy előbb-utóbb vége. Már gyerekfejjel készültünk a feladatra. Nem volt nehéz. A hatal­mas nyírségi akácok és a talpunkat perzselő homok után visszajönni, és igába hajtani a fejünket. Lassan le­kopott rólunk indiánszínünk, tanul­tunk is hébe-hóba, végül is jó kaland volt az iskola. Emlékszem, húgom mindig szavalt az évnyitókon. „Je­gyezd meg, fiam, hogy a tanárnak mindig igaza van! Akkor is, ha nincs! ” - mondta Anyánk, és mi megjegyez­tük. Eszünkbe nem jutott még csak visszafeleselni sem a tanárnak, hogy is jutott volna, amikor a tornát ma­ga Kertész Aliz olimpiai bajnok ta­nította. Nekem a torna volt a leg­fontosabb. Keményen küzdöttem, a gimnáziumban már versenyszerűen tornáztam, vannak érmeim is, arany, ezüst, bronz. A fehér gyantapor si­­mogatását, amivel a felemáskorlát­­gyakorlat előtt bekentük a kezünket, nem lehet elfelejteni. Főleg, ha tor­nászokat mutatnak a tévében. Csak a tornában tűntem ki, a többi még ké­sőbbre várt. Akkoriban olyan nem lé­tezett, hogy valaki ne iskolaköpeny­ben legyen. Kötelező volt a sötétkék egyenköpeny, azon felül aztán lehe­tett divatozni, feltűnősködni, kér­kedni, versenyezni. Mert persze mit csinálnak a lá­nyok? Versenyeznek. És a fiúk? Ők verekednek is mellé. A versenyszel­lem a génjeinkben van. Kinek látszik ki szebb gallér a köpenye alól, kinek rövidebb a szoknyája, hosszabb a ha­ja, ki meri festeni magát? Mert per­sze a smink tilos volt. Amikor a gim­názium első osztályába kerülve, azt közölte hatalmas grimaszokkal egy lány, hogy a smink természetesen ti­los, még azt se tudtam, mi az a smink. Az építőtáborban aztán kipróbáltunk minden rúzst, szemfestéket, púdert, amit csak el tudtunk hozni otthon­ról. Festettük egymást veszettül, úgy néztünk ki, mint az ördögök. Este, a paplanok alól vagy alatt nagyon­ nagy titkokat hallgathatott ki a táborlidérc. Kalandjaikat mesélték a nagyobb lá­nyok, vagy akik már nagynak tartot­ták magukat. Kötelező volt a sötétkék egyenköpeny, azonfelül aztán lehetett divatozni, kérkedni, versenyezni. Különös, hogy az iskoláról nem a ta­nulás jut eszembe, bár az érettségi előtti éjjelt soha nem fogom elfelej­teni. Egy percet nem aludtam, reggel égő, piros szemekkel néztem a zsú­folásig írt fecniket, mit hova rakjak? Aztán nem vittem el semmit. Jöjjön, aminek jönni kell. Komolyan vettük magunkat, és azt hiszem, a tanárok is minket. Volt még iskolatej, hatalmas lekváros kenyerek délután a napkö­ziben, én igazán nem akartam, hogy vége legyen, de vége lett. Jól tanul­hattam, mert még diplomám is van. Hogy aztán nem használtam soha, az már az én bajom. És Ady versénél egy kicsit mindig könnyes a szemem: „Bár zord a harc, megéri a világ, ha az ember az marad, ami volt: nemes, küzdő, szabadlelkű diák.”« . ■oJ Hetes busz HUTH GERGELY főszerkesztő-helyettes „Régóta társadalomtudományi ku­tatások mutatják a cigányellenesség elképesztő elterjedtségét. Magyar­­országon a felnőtt lakosság nyolcvan százaléka szoft cigányellenes, 50-60 százalék pedig kifejezetten rasszis­ta, cigánygyűlölő, és az antiszemitiz­mus is lényegesen elterjedtebb, mint amiről beszélni szoktunk” - olvasom Vásárhelyi Mária szociológus ször­nyülködését a Mozgó Világ augusz­tusi számában. Közben a hetes busz már egy ideje áll a Blaha Lujza téren. A balhé hangjai szüremlenek át a tö­megen. Leteszem a füzetet, próbálok úgy hátrafordulni a mocskos kárpito­­zású ülésen, hogy közben ne töröljem le ingem ujjával az ablaküveg párká­nyán sok éve gyűlő port. Lökdösődés, kiabálás, két ideges, karján ellenőr­szalagot viselő hölgy préselődik át az embereken. Nagydarab cigány asz­szony szökken le a hátsó ajtón, majd az elsőn vissza. Fülsértően rikácsol, hogy őt ne faggassa senki holmi jegy­ről, bérletről. Leszállni sem hajlan­dó. - Az autóbusz a rendőrség intéz­kedéséig nem megy tovább - recsegi a hangszóró. Sokan leszállnak, há­tulról kigyúrt atlétapólós romák cso­portja avatkozik a vitába. - Mindig a cigányokat kell megtalálni? Lelöklek, kurva - vágja oda az egyikük. Sziré­názó rendőrautó érkezik. A cigány asszony leugrik a buszról, eltűnik a tömegben. Felberreg a motor, tíz perc csúszással, de folytatjuk az utunkat. Az utasok megtalálják a közös té­mát a Pesten nem szokatlan jelenet után. Ahogy kihallatszik, 50-60 szá­zalékkal lefelé tévedett a militánsan liberális, kérlelhetetlenül kormány­párti médiakutató. Legalábbis a hete­sen vett gyorsmintából kiindulva... Néhány szóval elütöm a szemben ülő utas felhívását egy kis megoldá­sokat kereső beszélgetésre. A gon­dolataim visszakúsznak Budára, fel a hegyre, a balos értelmiség kényelmes lakásaiba, íróasztalaira. „Teljesen működésképtelen és az országot a mai állapotába taszító kérdésfeltevésnek tartom azt, amit a Fidesz és Orbán a kilencvenes évek közepén eldöntött, hogy tőle jobbra ne legyen senki. Lát­hatólag ez csak úgy sikerül, ha maguk is rendszeresen átlépik a demokrati­kus határokat. Igenis szalonképessé tették és legitimálták a szélsőjobbol­dal mentalitását, beszédmódját” - olvasom tovább az elmélkedést. Csakhogy, kedves Mária, egy dolog az elmélet és egy másik a gyakorlat. Az itt van lent, a hetes buszon. ■ huth.gergely@magyarhirlap.hu WWW.MAGYARHIRLAP.Hll

Next