Magyar Hírlap, 2011. április (44. évfolyam, 76-100. szám)

2011-04-30 / 100. szám

mii | án­TCD tét MAGYAR HÍRLAP |SZILI&cCllm | UK 2011. ÁPRILIS 30. HÉTVÉGE Micsoda tavasz A pozsonyi Duna-part mondjuk 1894. április 17-én, egy mosolygós kedd reg­gelen. Másodszor költöznek, de ezúttal sokáig laknak Bartókék a koronázó­városban. Béla megjegyezi a Duna-kőparton sétáltakban a Hajó utca sarkán: Ez bizony nem olyan kék, mint „A Duna folyásában” írtam. Inkább szürke. Háromgombos, fekete posz­tókabátka van rajta. A mű, amely még Nagyszentmiklóson fogant, de már itt nyert befejezést, a tizenhárom éves komponista leghosszabb munkája. Húszperces. Túl sok lánynév van a polkáid címei­­­ben, mondja a mellette lépdelő kis­lány. A derekánál behúzott, fodrokkal díszített, fehér ruhában van. Béla, aki még a heti zsebpénzt (14 fillér) is megőrzi, és ha baj van, köl­csönad édesanyjának harminckét ke­mény forintokat, mintha meg sem hallotta volna. Azért jó volna itt lakni. Aztán hoz­záteszi: Az „Elza polka” is bánt? A sötétszőke, homlokból hátrafé­sült hajú, copfos lánykának ma felvág­ták a nyelvét. Miért nem tetszik neked a Kórház utca? Szép, magas házak vannak ott. Neked mindig a más a jó! Még csak kilenc, és máris övé az utolsó szó. Béla egy sóhajjal leül egy ki­kötőbakra, a kislány mellé kuporodik. Hogy látszik a nap a vízzel, mond­ja a lányka. Elég nagy folyó ez ahhoz, hogy tud­ja, nincs miért sietni, mondja Béla ko­moran. Odaérünk. Már a Váraljai révparton baktatnak. Egy császárszakállas, dülledt szemű úriember jön velük szembe. Bizony­talan járását szélesre vetett lábakkal leplezi, harciasan előreálló pocakján a felöltőt elfelejtette begombolni. Vagy már nem is tudja. Most hallgass, mondja a lánykának Béla. Ez a bácsi tanít összhangzattan­ra. Erkel László, a nagy Erkel fia. Kér­vényt írt a minisztériumba a mama ügyében. Meg se szólaltam, mondja a lány lebiggyesztett ajakkal. Jó napot kívánok, tanár úr. Adjon az isten, fiam. A hegyes, szin­te aszimmetrikus potrohú férfiú meg­­­áll, sétabotjára támaszkodik. Liheg. Újra Pozsonyban? Ezúttal végleg? Igen, tanár úr. Édesanyámat kine­vezték a Magyar Királyi Tanítóképző Intézet gyakorlóiskolájába. A fiú a ta­nára szemébe néz. De hisz a tanár úr írt kérvényt a minisztériumba. Khm, khm. Örvendek, fiam, édesanyád sikerének. És gyakorol­tál ott a szász kalmárok közt, a mesz­­szi végeken? Minden áldott nap, tanár úr. És az áldatlanokon? Azokon jobban. Na, ez derék. És ki ez az ifjú hölgy? A húgom, Elza. Nagyon bájos. Akkor látjuk egy­mást, nemde? Mondjuk csütörtök délután háromkor. A Liszt-kották még megvannak? Hogyne, tanár úr kérem. Még vá­sároltam is hozzájuk. Na persze nem Besztercén. Ott nincs zene. A verbunkosok, fiam. Ne feledd a verbunkosokat. A d’Orsay grófkisasszonyok, majd a belőlük lett Rotibor und Thurn Ta­xis hercegnék zongoratanára meg­­böki a kalapját botjával, és szó nél­kül tovább­ billeg vastag talpú cipőin. Mint aki nagy terheket cipel a vállain. Szegény, mondja Béla. Az apja az ő legnagyobb ballasztja. Maga elé hull a mosolya a girbegurba kövekből rótt útra. A Templom utca sarkán, a katolikus templom előtt, egy padon, Elza vastag újságot pillant meg. Idenézz, Bélus. Kézbe kapja a tisz­teletet parancsoló küllemű Vasárnapi Újságot, és máris a padon ül. A bátyja lustán mellételepszik. Na, olvasd, mondja megadón. Amit akarsz. A címlapot, jó? A kislány mo­hón belekezd. Mint aki nagyon örül a felolvasásnak. Gyors zene ez. Kos­suth Lajosról. Baksay Sándornak a kunszentmiklósi templomban 1894. március 28-án tartott gyászbeszé­­déből. Micsoda tavasza ez a mi föl­dünknek? Micsoda fekete virágok nyílnak a mi tornyainkon? Micso­da gyászszegélyű levelekben bim­bóznak a fák, és a leveleken micso­da sírások és jajszók vannak írva? Micsoda mérhetetlen áradása az az embertengernek, amely a főváros felé összefoly, részt venni egy olyan temetésen, aminőt a világ nem lá­tott soha, és nem is fog látni mási­kat soha? Azért vegyél levegőt is, mondja a báty. Április elsején majd elvesztünk. Emlékszel a pesti tömegre, a koporsó­­ra, akkor hozták haza Turinból. Száz­ezer ember énekelte Kossuth-nótát! Nézegetik a képeket. Most? Bólintás a válasz. Irodalom és művészet. Mikszáth Kálmán hosszabb elbeszélést ír a Va­sárnapi Újság számára, melyet művé­szi illusztrációval fogunk nemsoká­ra közölni. A jeles író időnként kisebb dolgozatokkal, rajzokkal és tárcákkal is érdekesbíti lapunk tartalmát. Jókai Már, Gyarmathy Zsigáné, Herczeg Fe­renc írásait is hozzuk. Érdekesbíti? Jókai Már? Gyarmathy Zsigáné? Nagyon jó! Tovább! Démo­nikacaj. Árva szerelem. Eredeti regény két kötetben, írta Mosdóssy Imre, aki új ember az irodalomban, és nem min­dennapi becsvágyat s bátorságot mu­tat, ha most, mikor a rövid lélegzetű, kisebb szépirodalmi rajzok és apró re­gények korát éljük, két nagykötetes regénnyel kívánja fölhívni a figyelmet saját magára és művére. Jaj! Müvér. A mosdóssított huszár! Na jó. A kislány lapoz. Akkor legyen az. Egyveleg. Táviratozott hangjegyek. Egy olasz távírótiszt kieszelte a mód­ját, hogy miként lehet hangjegyeket táviratozni. Az idevonatkozó terve­zetet benyújtotta az olasz közlekedés­­ügyi miniszternek, aki azt most egy bizottsággal tanulmányoztatja. Van még? Add ide! Add már ide! A fiú ki akarja venni a húga kezéből a lapot. Elza nem engedi, felkiált: Megmondalak a mamának! A fiú elengedi a lapot. A húga mint­egy kiengesztelésül odasúgja: Megnézed a sakkrejtvényt? Az is van itt. Nem. A fiú a homlokát kopogtatja a mutatóujjával. Tudod mit, megnézem mégis. A fiú átveszi a lapot, a hátoldalt kez­di olvasni. Világi gyomorpor. Dr. Gólis-féle egyetemes emésztőpor. Korona epe­­szappan. Velentine pipere hölgypor. Keleti-féle gumi haskötő, sérvkötő. Szénásy, Hoffmann és Társa Semély­­áruháza lyoni és párisi újdonságai. Vi­dékre (megvető gúnnyal ejti ki a szót) mintákkal készséggel szolgálunk. Ezek ám csak a hírek, Bartók kisasszony! Odahúzza magához a megszeppent lányt, puszit nyom a fejére, és felmutat a vár négy saroktornyára: Látod, ezek nem bástyák, ezek futók. TEMESI FERENC Visszatér a fortélyos félelem, folytatás all. oldalról Úgy látszik, gyakorlattá kezd válni az a pár hónappal ezelőtt még elszigetelt, egyedinek tűnő eset, amikor egy vi­déki színház igazgatóját mandátuma lejárta előtt művészeti, tartalmi kér­désekre hivatkozva menesztették. Ez a kialakuló gyakorlat bizonytalansá­got és félelmet kelthet. Volt idő, ami­kor fortélyos félelem igazgatta ezt az országot, ismerjük ezeket az időket, és kár, hogy ezek most egyes helyeken visszatérni látszanak.­­ Mit gondol, mi lehet a szavai sze­rint „nem összeálló mozaikdarabok” hátterében? - Csak azt tudom elmondani, amit hallok. Többen megkerestek és meg­osztották velem a feltételezéseiket. Én ezekből próbálom összetenni a ké­pet, meg természetesen a saját, 2008 óta felgyűlt fehérvári tapasztalataim alapján. A felmondásom hírének esté­jén sorra jöttek az SMS-ek, ezek közül az első az volt: „Kinek kell a helyed?”, egy másik így szólt: „Nem kellett vol­na megpiszkálnod azt a felújítást!” Amikor átvettük az épületet, valóban megvizsgáltuk, mert úgy éreztük, ez­zel az épülettel komoly gondok van­nak. Ez be is bizonyosodott, a felújítás körüli botrányok okán pert is indított a város. A polgármester úr választá­si ígérete az volt, hogy megvizsgálja a nagyberuházásokat. Amióta hivatal­ban van, azóta némaság van a színház felújítása körül, még a garanciális hi­bákat sem segít kijavítani az önkor­mányzat, pedig ezek most már ko­molyan akadályozzák a működést. A másik felvetéssel kapcsolatos, hogy a rendkívüli közgyűlés napján, ami­kor én 12.30 kor szembesültem a té­nyekkel, volt olyan színházi dolgozó, aki állítólag már reggel azzal kür­tölte tele a várost, hogy végre jöhet Moravetz Levente. A helycsináláshoz pedig mindig el kell valakit távolítani. Abban a városban, ahol ilyen vezetői technikák uralkodnak, ott elképzel­hető, hogy a városvezetőknek nem tetszik az, ha a színházvezetés a szak­maiságot tartja mindenek felett álló­nak. Lehet, hogy az sem tetszik, hogy a színházvezetés nem az urambá­­tyám, komám, húgom sógorom vi­lágában, egyéni előnyök szerint szer­vezi a szakmai munkát. Gondolom, nem tetszik, hogy a színház­vezetés­nek van szakmai elképzelése, és nem akar olyan zenére táncolni, ami fals. A mi szakmánkban a színpadon tör­ténő dolgok a legfontosabbak. A szín­pad pedig nagyon különös hely, egy olyan prizma, amin keresztül min­den látszik, ami mindent felnagyít. Itt csak olyan embereknek van hely, akik tehetségük, képességük, adott­ságaik alapján valók ide.­­ Ezzel arra utal, hogy nem a „megfelelő” színészek és a „megfele­lő ” darabok kerültek színpadra? - Érdekes, amit felvet, mert épp most áprilisban Brájer Éva alpolgár­mester előterjesztésére született egy közgyűlési határozat, amelynek ér­telmében a színház igazgatójának 2011-től a polgármester, illetve a köz­gyűlés elé kell terjeszteni elfogadásra azt, hogy a színházban milyen dara­bok kerülnek színre, azokat kik ren­dezik, valamint a szereposztást is. Te­hát csupa olyan művészeti kérdésben vindikálja magának a jogot a fenntar­tó valamely szervezete vagy képvise­lője, amely szerintem nem tartozik a kompetenciájába, hiszen nem érthet hozzá. Ráadásul az alkotmány akként szól, hogy Magyarországon támogat­ják és tiszteletben tartják a művészeti élet szabadságát. Úgy gondolom, azért hozták az utóbbi idők több ponton jogsértő közgyűlési határozatait, mert valakinek vagy valakiknek a jogsza­bályoktól és a szakmai szempontok­tól eltérő, egyéb elképzelései voltak a színházat illetően. Ezek a másfajta el­képzelések és gyakorlatok reménye­im szerint a jogalkotókat és felügyeleti szerveket is elgondolkodtatják, és ál­lásfoglalásra késztetik majd. - Cser - Palkovics András azt nyi­latkozta, hogy a vidéki színházak legjobbjai között szeretné tudni a színházat. Hasonlíotta önöket más színházhoz? - Lehet hasonlítgatni akármit akár­mihez, és lehetnek mindenféle politi­kusi elvárások is, de pusztán ezekből ütőképes társulat még soha az élet­ben nem fejlődött ki. Ütőképes tár­sulat olyan helyen fejlődik ki, ahol a város biztosítja az alkotói légkör fel­tételeit. Hagyja dolgozni a művészeit, hagyja, hogy azok kiteljesedjenek, fej­lődjenek, és nem szól bele folyamato­san egy társulat belügyeibe. Ahol napi szinten beleavatkoznak a társulat bel­ügyeibe, ott nem fejlődik a társulat, bármennyire is szeretnék ezt a politi­kusok, hanem szép lassan leépül. Per­sze ide lehet hozni ilyen olyan társu­latokat rengeteg pénzért - bár most valószínűleg gazdaságilag sincs olyan helyzetben a város, hogy ezt megte­hesse -, de ha azt akarjuk, hogy Szé­kesfehérvárnak legyen jó társulata, akkor azt ápolni, gondozni kell türe­lemmel, mint egy ritka szép virágot.­­ A napi szintű beavatkozás ezek szerint az önök esetében fennállt? Sajnos azt kell hogy mondjam: igen. Szomorúan mondom, hogy ez nagyjából a kinevezésem óta így volt. Leginkább a kulturális terület vezetője, Brájer Éva volt az, aki egészen meglepő és érthetetlen módon a munkáltatói döntések befolyásolásáig is elmerész­kedett. Nem nagyon mutatott hajlan­dóságot a megértésre, amikor azt ma­gyaráztam neki többször, hogy egy független művészeti intézmény veze­tőjét korlátozni abban, hogy milyen darabok kerüljenek ott bemutatás­ra, azokat kik rendezzék, kik játsszák, és kik legyenek a vezető munkatársai, alkotótársai, az 2011 ben szerintem több mint furcsa. Mint ahogy furcsa az is, ha egy polgármester és egy alpol­gármester asszony fontos közfelada­taikat félredobva, hívatlanul jelennek meg a színház szakszervezete és köz­alkalmazottai által összehívott, zárt körű megbeszélésen, hogy az igazga­tó távollétében tények eltorzításával és személyeskedéssel ássák alá a vezetői tekintélyt és a munkafegyelmet. Saj­nálom, hogy a folyamatos zavarkeltés sok szempontból ellehetetlenítette a munkánkat. Hála a színházban dolgo­zók többségének, gyakran emberfe­letti munkájának, e nehéz helyzet el­lenére is rengeteg eredményt értünk el ez alatt a rövidke idő alatt is. - Ha jól értem, azt mondja, hogy szükségük lett volna még egy kis időre? - Nagyon komoly fejlődésben akasztották meg most a színházat. Bí­zom benne, hogy a városvezetés meg­találja majd azt az embert, aki újra emelkedő pályára tudja állítani a szín­ház működését, de ez valószínűleg fá­radságos munka lesz. Ha a színház le­szálló ágban lenne, akkor mélységesen megértettem volna a döntést, és én kértem volna elnézést a hátrahagyott hibákért, a sorozatos bukásokért. De meg kell hogy jegyezzem: az utóbbi két évadban nem volt bukásunk. Pedig a színházkészítésbe ez is beleférne. Meg sok minden más is, de egy semmiképp: a tisztázatlanság. A mi szakmánk na­gyon gyakorlati szakma, nem tesz jót neki, ha összekeverednek a dolgok. Egyébként másnak sem. Mert ha a lek­várfőző asszony készíti a cipőt, és a ci­pésszel akarja főzetni a lekvárt, akkor lehet, hogy hamar szétmállik a cipő, és ízetlen lesz a lekvár. Az ügyben szerettük volna megszólaltat­ni Cser-Palkovics Andrást is, de Székesfe­hérvár polgármestere jelezte: nem kíván nyilatkozni Vasvári Csaba leváltásával kapcsolatban. TÁRCA Végzettség nélkül Brájer Éva alpolgármesternek, aki egy­ben a kulturális bizottság elnöke, Szé­kesfehérvár kulturális életét is felügyeli, lapunk értesülése szerint nincs is felső­fokú végzettsége. Állítólag csupán egy szakmunkás-bizonyítvánnyal rendel­kezik. Ami önmagában nem is baj, nem kell szégyellni. Viszont egy város életé­ben fontos kulturális döntéseket hozni ilyen képzettséggel, végzettséggel, nem kis merészség. ■

Next