Magyar Hírlap, 2013. február (46. évfolyam, 27-50. szám)

2013-02-25 / 47. szám

WWW.MAGYARHIRLAP.hu Kati Mil VÉGET ÉRT A CÉZANNE-TÁRLAT A SZÉPMŰVÉSZETIBEN Búcsúzott a forradalmár festő SALÁNKI MIKLÓS Bezárt a Szépművészeti Múzeumban a Cézanne-kiállítás, amely a várako­zásokkal ellentétben nem döntött re­kordot. Meglehet, erről maga a fran­cia festőforradalmár tehet, aki a 19. század végén gyakorlatilag szétverte a klasszikus festészetet, amelynek rom­jaiból, a kubizmustól a fauve-izmusig számos irányzat felépült. Az élete so­rán bolondnak, a művészet anarchis­tájának tartott festőt életében olyany­­nyira nem értették meg, hogy amikor 1875-ben Pierre-Auguste Renoir rábe­szélésére a műgyűjtő Viktor Chocqut megvásárolta a Fürdőző nők című festményt, hazafelé arra kérte Renoirt, hogy a feleségének mondja azt, hogy a Cézanne-alkotás Renoir tulajdona, mert nem meri elmondani feleségé­nek, ő vette ezt a furcsa mázolmányt. Cézanne tehetségénél csak a hi­te volt nagyobb, több évtizeden át úgy festett több száz képet, hogy elismerő visszajelzést alig kapott. Még barátjá­tól, Émile Zolától sem, akinek róla írt, Mű című regényében a meg nem érte­­­tett festő a történet végén sem lesz si­keres, hanem felakasztja magát. Szü­lővárosában, Aix-en-Provence-ban pedig a múzeum igazgatója büsz­ke volt arra, hogy egyetlen festmé­nyét sem engedte be az intézménybe. Még kortársa, Édouart Manet sem ér­ti meg őt: „Soha sem vállalnék közös­séget Cézanne-nal, aki csak kőműves, aki malteros kanállal fest. ” A Szépművészeti Múzeumban Cé­zanne több jelentős műve látható volt a Modern Olympiától a Kártyázok so­rozat két remekművéig, s megcso­dálhattuk egyik legismertebb mű­vét, a Montagne Sainte Victoire a nagy píneával című festményt is. Cézanne festészete azért is külön­leges, mert nem a szépet akarta tük­rözni, hanem a fájdalmasan igazat: saját magához is könyörtelen volt - önarcképén ördögien néz ki -, s fele­ségéhez is, akiről több tucat képet fes­tett, közülük most kettő volt látható Budapesten. A 800 festményből álló hatalmas életmű nem jöhetett volna létre, ha bankár apja nem támogatja a fiát, akit élete végéig eltartott, miközben a hat­vanéves koráig lenézett, kigúnyolt festőforradalmár hiába vágyott az el­ismerésre, évtizedekig próbálkozott, hogy bekerüljön műve a Francia Aka­démia Szalonjába. Sokadik kudarca után azt nyilatkozta, hogy ő azt festi le, amit lát és érez. „Bennem van mersz. Bátran vállalom a nézeteimet, és aki utoljára nevet, az nevet a legjobban. ” A budapesti kiállításon láthattuk, a hit valóban csodákra képes. ■ Ké’OG­­­ HAZÁNKFIA VALÓS ALAKJA NYIKITYINA ÚJ REGÉNYÉBEN Egy magyar dísztőr nyomában HRECSKA RENÁTA Február közepén jelent meg magyar nyelven, Hazatérek hozzád címmel, Natalija Nyikityina legújabb köny­ve. A gróf Horthy Istvánné ajánlásá­ra könyvesboltokba kerülő háborús regény az orosz írónő ötödik magya­rul olvasható kötete. Ezúttal a máso­dik világháború témáját járja körül egy magyar pilóta, Imre történetén keresztül. Már az is különösen érdekessé te­szi a hazai olvasó számára a köte­tet, hogy vajon miként mesélhet egy (képzeletbeli) magyar repülőtiszt­ről egy 1957-ben született orosz író? A könyv egyszerű, egyben gördülé­keny nyelvezete, az ismerős-isme­retlen helyzetek, Imre lassanként kibontakozó személyisége az első ol­dalaktól kezdve figyelmet és várako­zást ébreszt. Nyikityina ragaszkodott a legtöbb háborús történet kiinduló­pontjához: a harc kezdete ezúttal is két szerelmes fiatalt szakít szét. Imre életén keresztül betekintést nyer az olvasó a korabeli életbe is, azonban a szálak nincsenek elvarrva, az író in­kább felszínesen érinti a viszonyokat, a katona lelkében zajló folyamatokról mégis sokat megtudunk. Az eleinte villámháborúnak induló harcok egy folytonos, „vidám hétvége” érzetét sugallják, ám a háború véres valósá­ga szinte egyik pillanatról a másikra válik Imre számára megkerülhetet­­lenné. Bár még megpróbálja kívül­állóként szemlélni, szuggerálja ma­gát, hogyha nem gondol azokra, akik miatta haltak meg, tulajdonképpen nem is történik semmi. Az első rész végén azonban tovatűnik az otthon őt váró szerelem illúziója. A felisme­rés, hogy ez a háború nem az, aminek eddig vélte, átformálja az életről való gondolkodását. Nyikityina a pápai 5. Vadászrepü­lő Ezredben szolgáló apja akaratára kezdte el írni a kötetet. Apja ugyan­is az ötvenedik születésnapjára az egyik barátjától, akivel együtt szol­gált, egy magyar pilóta dísztőrét kap­ta ajándékba - a penge felirata szerint Sántha Imréé volt. Az írónő célja az, hogy egy elképzelt valóságot lefest­ve elmesélje, mi történhetett volna a fiatalemberrel, ha nem esik el a Don­­kanyarban. „Talán így sikerül rátalál­nom Sántha Imre hadnagy rokonaira, és átadhatom nekik a dísztőrt. Éppen úgy, ahogy apám kívánta, aki maga is katonai pilóta és örök álmodozó volt - bizonyára a valódi Imre is ilyen le­hetett” - vallja. ■ Natalija Nyikityina: Hazatérek hozzád LiBri Kiadó , 406 oldal, 2990 forint 2013. FEBRUÁR 25., HÉTFŐ KULTÚRA MAGYAR HÍRLAP Száz éve, 1913-ban készült el a Faso­ri református templom, a Városligeti fasor elején. A magyaros motívumok, a skandináv hatású formaképzés és a campanile-szerű harangtorony öt­vözete a hazai szecesszió érdekes képviselőjévé teszi - ráadásul valódi összművészeti alkotásként Zsolnay­­kerámiák és Róth-üvegmunkák te­szik teljessé az élményt. Az eredetileg festőnek készült - Lotz Károlynál és Székely Bertalannál is tanuló - Árkay Aladár egyik fő műve a száz éve, 1913-ban elkészült Faso­ri református templom, amely a VII. kerületben, a Városligeti fasor elején áll. A Temesváron 1868-ban született Árkay a festészetről szülői nyomás­ra tett le, végül a Műegyetemen dip­lomázott, ezután párizsi tanulmány­utat tett, majd a híres színházépítő Fellner és Helmer irodájában dolgo­zott Bécsben. Hauszmann Alajosnál is segédkezett­­ a királyi palota épít­kezésén, például­­, végül apósával, Kallina Mórral társult. Közösen jegy­zik a múlt századfordulótól kezdve többek között a Budai Vigadó - ma a Hagyományok Háza működik itt -, az Andrássy út és a Hősök tere sarkán ál­ló szecessziós egykori Babocsay-villa ma átépítve a Szerb Nagykövetség működik itt, ide menekült annak ide­jén Nagy Imre, innen is hurcolták el­­, a volt Honvéd Főparancsnokság­­ ma a félemeletig visszabontott rom­ja van csak meg, a tervek szerint ez év végén turisztikai központként meg­nyílik­­, valamint számos templom épületét. Utolsó tervét, a városligeti templomot végül fia, Bertalan irányí­tásával fejezték be - ekkorra már el­jutott a historizmustól a szecesszión át a modern stílusig. A Fasori református templom a ha­zai, egyébként is sajátos szecessziós emlékek közül neves közreműködői és remek formaképzése miatt emel­kedik ki. A Szegő György-Haba Péter által írt, 111 év - 111 híres ház című kötet­ben a szerzők felhívják a figyelmet: a magasabb, a harangoknak otthont adó torony gótizáló - főképp a gú­la alakú sisak miatt­­, a kisebb, hen­geres torony viszont finn hatásról ta­núskodik, amint a kapuzat fölötti háromszög oromzat is. De ha jobban megfigyeljük, maga a kapuzat is vég­ső soron a gótikus katedrálisok bélle­­tes, íves bejárati részét idézi - persze voltaképpen szecessziós „átírásban”, hiszen színes, magyaros motívu­­mú kerámiákkal díszítette a terve­ző. A magasabb torony pedig akár egy itáliai campanile is lehetne. A beltér hasonlóképp míves: a gö­rögkereszt alaprajzú templomtér­ben visszaköszönnek a kapuzat ke­rámiamotívumai, a szószék mögött és az Árkay által tervezett csillárokon is. A külső belső kerámiák a Zsolnay­­gyárban készültek, az üvegmunkákat pedig Róth Miksa műhelyében ké­szítették. Ennek kivételével a motí­vumokat mind-mind Árkay rajzol­ta - hiszen ugye festőnek készült - , és amint a fentebb említett könyvben is rámutatnak: az egyéb magyaros raj­zok mellett a minták legjellemzőbb eleme az életfa, amely itt talán a tudás fájának, avagy az égi és a földi szféra közötti kapcsolatnak a szimbóluma. A templom ma is remek formá­ban van, belseje olyan, mintha nem­rég készült volna el, külsején, bár a kőből épült részek talán megsötéted­tek, szintén a gondos karbantartás látszik. ■ 1 ^21 VMiouptJf / REJTETT ÉRTÉKEK: ZSOLNAY, RÓTH MIKSA ÉS TÁRSAIK ÖSSZMŰVÉSZETI ALKOTÁSA A VÁROSLIGETI FASOR SZÁZÉVES REFORMÁTUS TEMPLOMÁBAN Életfamotívumok a kerámiafalon ZSIRAY-RUMMER ZOLTÁN Árkay Aladár, a neves építész egyik legfontosabb alkotása az 1913-ban elkészült istenháza. Míves beltere és izgalmas formavilága teszi különlegessé GYÁSZ Elhunyt a híres karmester Nyolcvankilenc évesen elhunyt Wolfgang Sawallisch német karmester és zongo­raművész, a Bajor Állami Opera volt el­ső karnagya és igazgatója, a Bécsi Filhar­monikusok egykori fő-zeneigazgatója - jelentette az MTI. A világszerte elismert művész 1957-ben, 34 évesen a Trisz­tán és Izoldát vezényelve minden idők legfiatalabb karnagyaként lépett fel a Bayreuthi Ünnepi Játékokon. Később, 1960-tól tíz éven át vezette a Bécsi Fil­harmonikusokat, után 21 éven át volt a Bajor Állami Opera fő-zeneigazgató­ja, több éven át egyben az igazgatója is, 1993-tól 2003-ig a Philadelphiai Filhar­monikusokat vezette. (ZS) HÓDMEZŐVÁSÁRHELY Könyv a majolikagyárról Hiánypótló tanulmánykötetben dol­gozta föl a százéves hódmezővásárhelyi majolikagyártás történetét Nagy Vera, a Tornyai János Múzeum néprajzkutató­ja - tájékoztatta Elek András, a közgyűj­temény sajtóreferense az MTI-t. A Mű­vészek Majolika és Agyagipar Telepének társulási szerződését 101 évvel ezelőtt, 1912. február 5-én írták alá Endre Béla és Tornyai János festőművészek, Rubletzky Géza, Kallós Ede, Pásztor János szob­rászművészek, Smurák József építész és Weisz Mihály csizmadia mester. (RZ) HARGITA Székelyföldi típustervek Megspórolhatják a tervezési költségeket azok a Hargita megyei polgárok, akik a székelyföldi hagyományos építkezés je­gyeit viselő házat építenek - írta a távirati iroda. A Hargita megyei tanács a Modern Székely Ház Programmal azt szeretné, hogy korszerű, kényelmes, ugyanakkor tájba illő házak készüljenek fiatal értel­miségi családok számára. A programot Gergely Attila építész mutatta be a kon­ferencián, aki elmondta: a kilenc típus­ból készült házterveket ingyen szándé­koznak odaadni bárkinek. (ZZ)

Next