Magyar Hírlap, 2015. február (48. évfolyam, 27-50. szám)

2015-02-14 / 38. szám

MAGYAR HÍRLAP KULTÚRA 2015. FEBRUÁR 1., HÉTVÉGE WWW.MAGYARHIRLAP.HU SEBESTYÉN JÁNOS VISSZAEMLÉKEZÉSEI A VEZÉRIGAZGATÓ LETARTÓZTATÁSÁRÓL, A TÖMEGDALOKRÓL ÉS A BEVETHETŐ „VÍZÁGYÚKRÓL” Egy rádiós élete a diktatúra éveiben Sebestyén János nemzetközileg elis­mert csembaló- és orgonaművész tíz évvel ezelőtt fogott tollat, hogy meg­írja a rádióban eltöltött éveinek élmé­nyeit. 1950 novemberében, 19 éve­sen került a Bródy Sándor utcába, és haláláig, 2012-ig szolgálta az intéz­ményt. Egy rádiós naplójából, Azok a rádiós évek..., Emlékek szárnyai - ezek voltak legemlékezetesebb so­rozatai. Röviddel halála előtt rendel­kezésemre bocsátotta azt a kéziratot, amelyben az ötvenes évekre tekintett vissza. Ebből válogatunk most. Visszaemlékezését a Népszava 2005 márciusában megjelent cikkével kezdi, amelyben ez volt olvasható: „Rádiósnak születni kell, és az ember élete végéig tanulja a rádiósságot. ” Se­bestyén reakciója: „Rádiósnak nem lehet születni, legfeljebb született in­telligenciával és a rádió utáni vonzó­dással lehet átlépni a Bródy Sándor ut­cai kaput. Odabent majd eldől, kiből lesz rádiós és mikor, és ki az, aki ér­tetlenül áll a benti felfordulásban, ami csak látszólag az, igazából sietős rend­nek nevezném, amivel - és itt jön a magunkkal hozott érték -megbarát­kozunk vagy idegenek maradunk. No meg, ha nem kerülünk a kapun kívül­re... Évtizedekig tarthat ez a barátko­­zás, és sohasem lesz teljes.” A sorokat ars poeticának is felfoghatjuk. A szerző azzal folytatja, hogy 1945- ben a „vetkőztetés nyara” volt Buda­pesten. Ha az augusztusi hőségben a rablók megpillantottak egy kitárt ab­lakot, zumm, gyorsan bemásztak, és pillanatok alatt elvitték, amit lehetett. Erre a sorsra jutott Hammerschlag Já­nos ruhája, cipője és alsóneműje is. Hammerschlag a magyar zenei élet különleges egyénisége volt: zenetör­ténész, orgona- és csembalóművész, zeneszerző, főiskolai tanár. „Az idős tanár apámnak telefonált - írja Sebes­tyén -, aki a Svéd Vöröskereszttől órá­kon belül pótolta a hiányt. ” Titkos archívum Amikor Sebestyén János 1950 novem­berében a rádióhoz került, már messze volt az „első akció”: 1948-ban ugyanis három dolgozó postás táskával a nya­kában órák alatt háromszáz felmon­dólevelet kézbesített. Kit hol ért, ott adták át őket, volt, aki ebéd alatt, a büfében vagy éppen az élő adás alatt vehette át az elbocsátó szép üzenetet. „Ettől kezdve a földszinti stúdiókban »művész úr«, az emeleti szerkesztő­ségekben »elvtárs«, a munkatársak között »Sanyikám« volt a megszólí­tás. ” Az író megemlíti, hogy csak négy napja volt a rádió munkatársa, ami­kor „a nagy hatalmú” Szirmai István a büfében megszólította, és arról ér­deklődött, mi újság a Zeneakadémi­án. „Köpni-nyelni nem tudtam. Alig pár órája vagyok ott, honnan ismer? Később elmondták, hogy napon­ta többször is megjelenik a stúdiók­ban, mindenkit ismer és mindent tud. A hiányosságokat pedig azonnal meg­bünteti.” Alább ez olvasható: „Szir­mai Istvánt vezérigazgatói szobájá­ból vitték el [1953 januárjában­­ K. A.] csendben, hang nélkül, nem tud­ták felfogni, hogy mi történt. Szir­mainak az volt a kérése, hogy ne bi­lincseljék meg az épületben, és még odaszólhatott valakinek, hogy ki he­lyettesítse. Mi volt a vád, ma sem tu­dom pontosan, tán ő sem tudta... Né­mi hasonlóság van a rendszerekben: ma faxszal vagy SMS-sel mozdítanak el vezető embereket, sőt biztonsá­gi őrrel vezettetik ki őket az utcára, és többet nem léphetnek be az épületbe, ahol röviddel azelőtt még élet és halál urai voltak...” Szirmait koholt vádak alapján tar­tóztatták le. Felrótták neki, hogy az 1952-es helsinki olimpiáról kommen­tárokat írt a rádió részére, amelyeket aztán elszámoltatott magának. Egy 1954. január 7-i bizalmas jelentésben viszont az áll, hogy: „A vizsgálat nem bizonyította be az ellene emelt váda­kat, ezért szabadon engedték.” Aztán 1955 végén rehabilitálták, és 1966-ig magas pártfunkciókat töltött be. De vissza a kézirathoz. Sebestyén János egy alkalommal zuhogó esőben érkezett a rádióba. Az előre elkészített belépőigazolvány azonban véletlenül az összecsukható ernyőbe csúszott, és hosszú percekig tartott, amíg megta­lálta. „Kivert a víz - írja -, mert abban az időben az őrt állók nem tréfáltak. ” Elmereng az 1950 táján kiteljese­dő diktatúrán: „Népnevelésre, nép­­bolondításra az élet minden területén volt lehetőség, szerencsére a stúdióban csak a politikai főosztály és a hírszer­kesztőség volt kötelezve erre. Bach, Mozart, Beethoven maradt a helyén, finom kis körítésekkel, amit el lehetett viselni, na de a tömegdalok... Ha fü­lünk szelektív volt, egyiken be, a má­sikon ki. A zene nem volt rossz, csak­hogy a szöveg érthetővé tétele rádiós feladat volt... Menekvés alig akadt. ” Keserűen állapítja meg, hogy „az úgynevezett dokumentációs érzék a rádióban nulla fokon állott. Nem érez­ték szükségét, nem is tudták, hogy mi az, így egy macska-egér játék volt.” Freymann Magda, aki 1957-ben a rá­dió hivatalos zongorakísérője lett, és félállásban szerkesztő is volt, igen sok archív anyagot töröltetett, illet­ve semmisíttetett meg­­ felsőbb pa­rancsra. Ugyancsak fentről kapott utasítást bizonyos anyagok törlésére Latorcai Ferenc, az archívum vezető­je is, ő azonban sok száz ún. 40 cm-es nagy lakklemezt visszatartott, és ez­zel az 1949-1953-as évek számos kon­certjét, produkcióját őrizte meg. Se­bestyén büszkén vallja be, hogy több szalagot ő is kihúzott a szemétkosár­ból. „A politikai anyag - állítja - más volt, azt szigorúan őrizték, mígnem 1956 októberében a II. emeleti folyo­són Rákosi, Gerő és mások beszédei­nek lakklemezszőnyegén lépdelhet­tünk, így került hozzám egy-egy ma már történelmi beszéd...” A bemondó a burzsoá osztály „ter­méke”, nincs helye a nép rádiójának mikrofonja előtt - ez volt az elv a for­dulat évében. Elsőnek a bársonyos hangú, gyönyörűen artikuláló, nyel­veket beszélő Skoff Elzát küldték el, akinek kommunista párttagságára csak később derült fény. Őt 1956 után visszahívták, és a Szív küldi bemon­dója lett. Elbocsátották Deseő Dezsőt - a dzsesszt is játszó mélyhegedűs, Deseő Csaba nagybátyját - és felesé­gét, Csiky Máriát. Távozni kénysze­rült az 1933-tól dolgozó intelligens, de „zenei füllel száraz hangú”, igen szép arcú Natter Gitta. Átvészelte viszont a háborús éveket a sok nyelvet beszé­lő Randé Jenő. Petur György főszer­kesztő szerint ő volt a legjobb hírközlő. Egyébként éveken át a napló munka­társa, segítője, mígnem Bozó Lász­ló főrendező, akinek szívbe markoló, borostás nyelve volt, s a humorát érte­ni kellett, megsértette. „Randé sarkon fordult, és otthagyott bennünket. Ko­csival mentek érte és hozták vissza. ” A bemondók nyakában Az újonnan felvettek között volt id. Pintér Sándor. „Sokáig tagadta, hogy a háborús évek végén a Filmhíradót konferálta. Nem számított arra, hogy egy makacs gyűjtő a személyem­ben pont az 1944-es híradókat szer­zi meg...” Bemondó lett Körmendy László, aki Gundel lányt vett el fele­ségül, és ott volt Bán György, akinek képét a régi televízió reklámozásakor néha még ma is láthatjuk. „Az igazi, szép, kedves, iskolázott, rutinos ze­nei hang Erdei Klárié volt. Nem csoda, hiszen színiiskolát végzett. Leányneve Kárpáti volt, és bátyja, Kárpáti Zoltán a Nemzeti Színház igen jóképű, tehet­séges színművésze. Sajnos alkoholista lett, és fiatalon hunyt el. ” A földszint hangulatához a műsor­ellenőrök is hozzátartoztak. Egyikük, Kovács Sándor „kis termete ellenére bátor ember volt”. Amikor 1954-ben, az elvesztett világbajnoki futballdön­­tő után egy nagyobb csoport a rádió elé vonult, hogy felháborodásának adjon hangot, „Kovács Sanyi két »vízágyú« közé állott az udvaron (akkoriban ez közönséges slaug volt), és szép szó­val hazaküldte a gyülekezőket. ” A párt rájött, hogy a földszinti adásstúdiók így nincsenek biztonságban, és hala­déktalanul hozzáláttak az első emeleti műszaki fronton két adásstúdió kiala­kításához, amelyek tágasabbak lettek, és még a műsorellenőröknek is volt kis mozgási terük. „Odalent, főleg a hírek alatt, a bemondók nyakában ültek.” A bemondó 1950-ben még zeneélve­ző emberként élt Sebestyén János kép­­­zeletében. De első, 6. stúdióbeli jelen­létekor, a Rádiózenekar műsorának élő adásakor, 21 és 22 óra között, háttal nekik, egy nyúlánk fiatalember elmé­­lyülten olvasott. Majd 21 óra 57 perckor az órájára nézett, felkelt, csendben ki­ment a stúdióból és eltűnt. Három perc múlva, 22 órakor az adóstúdióból hal­latszott a hangja. Híreket mondott, de előzőleg lekonferálta a 6. stúdiót. „Ez így volt rendjén, de bennem összetört a zeneszerető bemondó képe. ” A személyzetis főnök a visszaem­lékező szerint a hírhedt, nagy baju­­szú Kozák Tibor volt, élet és halál ura, akinek két fia 1956-ban disszidált. Et­től kezdve az apjuk is eltűnt a közsze­replés színpadáról. Állítólag idegösz­­szeomlás követte fiainak eme lépését. A rádió pagodája reggel, délben, es­te zsúfolt volt színészekkel, rende­zőkkel, és a büfé gőzerővel működött „Lacikával az élen, aki a hatvanas évek végén már a belvárosi Anna-presszó­ban dolgozott. Később divatba jött a dugott limonádé (a szesztilalom elle­nére egy kis vodka került az italba). ” „Nem érek rá" Az 1956-os forradalmat is érinti Se­bestyén János. Leírja, hogy egy zenei rendezői csoport október 28-tól vál­lalta: zenei anyagokkal segíti a Parla­mentből sugárzott adást. Elmentek a Bródy Sándor utcába, ott kiválogattak egy teherautónyi szalagot, és vitték az Országházba. Tíz-tizenöt-húsz per­ces zenei blokkokat állítottak össze, de előfordult, hogy egyórás műsort. Az utolsó jelenés november 3-án es­te volt, mielőtt a Mindszenty-beszéd elhangzott. „A hercegprímás szózatát már otthon hallgattam, és fel is vet­tem lakklemezre. Tudniillik volt egy lakkvágóm, amit Gallia Tamástól, a rádió akkori rendezőjétől 400 forin­tért vettem. (A havi fizetésem 761 fo­rint volt 1950-ben.) Egy dobozban volt a hangszóró, s a Fillér utcai ab­lakból harci zajokat is rögzítettem ve­le.” Ami a politizálást illeti: a rádióze­nekar titkárnője egyszer megkérdezte Sebestyént: „Nem lépnél be a pártba?” A válasz így hangzott: „Eszikém, nem érek rá. ” Aztán a titkárnő még egyszer megpróbálta rábeszélni a rendező-ri­portert erre a lépésre, de akkor is az hangzott el: „Nem érek rá.” Amikor utoljára jártam Sebes­tyén Jánosnál, elmondta, hogy utód­ja nincs, nem tudja, mi lesz annak a fantasztikus gyűjteménynek a sorsa, amely a birtokában van. Félve kérde­zem: vajon jó kezekbe került e? Elismert csembaló- és orgonaművész volt, de évtizedekig dolgozott a Bródy Sándor utcában is FOTÓ: MTI/BRUZÁK NOÉMI

Next