Magyar Horgász, 2014 (68. évfolyam, 1-12. szám)

2014. május / 5. szám

s reggelire, hogy csak néztem. Bekebeleztük az „emberes” étket, aztán összeszedelőzködtünk és irány a Duna. Az erdei csapáson velünk szemben határőrök jöttek, egy láthatóan izga­tott kutyával. - Vigyázzanak! - mondta egyikük. - Működés volt, hülye a kutya. Behúzódtunk a gazba. A járőr alig bírt a behemót farkaskutyá­val - fellélegeztünk, elmentek. A másik határőr lekezelt Pista bátyámmal, ismerték egymást, rólam azonban kérdezősködött, s megnézte az irataimat. - Horgászni, horgászni..? Csak nem csapott fel maga is pecásnak főnök? - kérdezte a gátőrt. - Á, dehogy, van is nekem arra időm - mondta a gátőr. Bennem ekkor tudatosult, hogy okos dolog volt Mohácson éves horgászjegyet vennem, mert meggyőző érv volt a személyimben. Végre kint voltunk a partoson. Ha behu­nyom a szemem, most is magam előtt látom a Gabriella-szigetvég tornyosuló fáit, a sűrű szegélyerdő övezte Cigáncsi-Duna alig balla­gó, igen mélynek tűnő, sejtelmes vízét, s az előttem tátongó szakadást, sok-sok bedőlt fával, burványló lángokkal. Az itt is, ott is freccsenő rablások lát­tán mindjárt el is kapott a horgászhév. Egy csendes tangóban percek alatt összefogdostam vagy 30 snecit, aztán útikalauzom megmutatta, hol szoktak az erdőfűiek pontyozni, csukázni, kecsegézni. - És süllőzni? - kérdeztem. - Na várjon, megkérdezem a katonától. -Jár ide egy kövér főtörzs - mondta a szolgálattevő határőr - az innen a rézsűről szokott jobb süllőket fogni. - Ja, a Littmann Péter - mondta Pista bátyám. - Ő tényleg jó horgász. Nekem se kellett több, kisvártatva már a vízen tapogattam, mártogattam. .Akadoztam víz alatti fába, tuskóba, leginkább azonban süllőbe. .Ami zsákmány ott volt! Első, kiló körüli süllőmet a katonának aján­lottam. Köszönte szépen, de nem tudott mit kezdeni vele, visszaengedtem. Pista bátyám egy bő kettő és felest szívesen elfogadott, de többet nem kért. Egymás után engedtem vissza vagy egy tucatnyi süllőt, mire megszólalt egy parton gubbasztó idősebb erdei ember: - Megy ez magának, fiam. Adhatna egyet. - Egy szép fogas meg két pufi kősüllő máris az övé lett. - Kiss Ambrus vagyok a böki erdészettől - mutat­kozott be, s a halakat munkás­zubbonyába csavarva mindjárt el is búcsúzott. További süllőimet - egy vacsorára szánt példány kivé­telével - mind visszaengedtem, lehettek vagy harmincan. Az a július hetedikei horgászél­mény felejthetetlen volt. És elegendő az „örök visszatérésre” álmaim vízére. Manapság persze egészen mások a körül­mények és a horgászlehetőségek. Akik jól isme­rik a haltanyákat, kedvező időjárást és vízállást fognak ki, mostanság is eredményesen hor­gászhatnak. Motoros csónak nélkül azonban a halfogás esélyei nagyon szerények. A halállo­mány utánpótlásához kedvező tavaszi vízállások egyre ritkábban adódnak, s ha olykor-olykor elő is fordul jó írás, a növendékhalakat az egyre gyarapodó kárókatona-csapatok kártétele csap­panja meg. A haltelepítés meg mire elég. És ott van még a szállás kérdése. Amikor a rendszerváltozást követően a határőrség innen is levonult, objektumaikat privatizálták. Csak másodkézből önkormányzati tulajdonba került a Duna-széli Lábasház, amely Mohács város erdei iskolájaként működik. Előzetes bejelent­kezéssel turistaszállásként is igénybe vehető. Érdeklődni a városi Tourinform-iroda 06-69- 505-515-ös vagy a 06-69-510-113-as telefon­számain lehet. Az épületet bekerített, füvesített térség övezi, van egy komplett hajókikötője is. Szomszédságában hamarosan elkészül egy turisztikai létesítmény. Szálláslehetőség még az erdőlűi Erdősi Major Vendégház, a bédai Ökoház, továbbá az alacsonyabb komfortos­ságok ellenére is nyárelőtől ősz végéig eléggé foglalt budai horgásztanyák. Mostani horgásztúrám kezdete október 10. Az időjárás őszelőt sejtető, a 213 cm-es mohácsi vízállás optimális, a víz hőfoka 13,7 Celsius. A lecuccolásban Jónás Robin barátom és társai segítenek, így is ránk esteledik, mire a trógerolással nagyjából végzünk. Még rendezke­­dek a kvártélyban, amikor betoppan Szidonya Jancsi barátom, az egykori gátőr távoli rokona. Véleménye szerint egyre többen horgásszák a délvidéki Dunát, de kiugró eredményekről nincs tudomása. - Hanem mi is készülődünk a Bédába - jegyezte meg -, s talán megmutat­hatjuk, hogyan kell csinálni. Csónakom vízre bocsátásának megbeszélt terminusa pár nappal még odébb van, addig a felkészülés, és a vízparti körülmények fürké­szése a program. Az előző évi kikötési bonyo­dalmak okán alaposan át kellett gondolnom, mit tehetek vízi parkolásom érdekében. Jónás Robin barátom közbenjárására alkalmi bebo­­csáttatást nyerek a Lábasház előtti vadona­túj önkormányzati kishajó kikötő-pontonjára, Omadht Károly gondnok jóvoltából. Van hol kikössek! Álomkikötő. Vízre bocsáttatásom kora reggelén együtt a Beregi István vezette, nagy erőket képviselő kis csapat. Csónakom a vízen, Pista a kezembe nyom egy zsák etetőkukoricát, ha netán pon­tyozásra is kedvem kerekedne. Mire köszönetet mondanék, segítőimet elnyeli a kanyargós erdei út. Elfoglalva kikötőhelyemet, kissé körülnézek a pontonon: csúszásmentesített bejáróhíd, és ugyane célból érdesített fémfelület mindenütt; napkollektorral működtetett automatikus esti kivilágítás - ez tényleg egy „álomkikötő”. Miközben az ámulatból visszazökkenve csó­nakom felszerelésével és horgászkészségeim összeállításával foglalkozom, az előttem dokkoló motorcsónak tulajdonosa érkezik. Rosta Endre népi iparművésszel, a híres mohácsi busójárá­sokat szervező rendezőség egyik munkatársával ismerkedek meg, aki maga is elismert hor-► Barátom legszebb Magyar Horgász 35