Magyar Idők, 2015. december (1. évfolyam, 78-102. szám)

2015-12-05 / 82. szám

www.magyaridok.hu ÉVFORDULÓ - Woody Allen nyolcvanéves Abszurd alak Minden évben forgat új filmet. A nézők vagy nagyon szeretik, vagy borzasztóan utálják. Huszon­négyszer jelölték Oscar-díjra, ebből négyszer nyert is, de sosem vette át az elismeréseit. A közelmúlt­ban Annie Hall (1977) című filmjét minden idők legviccesebb mozijának nyilvánította az Amerikai írók Céhe (Writers Guild of America). Woody Allen filmrendező december 1-jén ünnepelte nyolcva­nadik születésnapját. Sárdi Krisztina W­oody Allen, aki Allan Stewart Königsbergnek született, igazi XXI. századi polihisztor, forga­tókönyvet ír, és filmjeinek nemcsak rendezője, hanem jó darabig rendszeresen játszott is ben­nük. A The New Yorker magazinban is jelen­nek meg cikkei, mindemellett zenél. Zeneka­rában, a Woody Allen & His New Orleans Jazz Bandban klarinétozik. 2007-ben a budapesti Arénában is felléptek. Gyerekkora óta különös vonzalommal viseltetik a varázslás iránt - ta­lán nem véletlen, hogy Füles (Scoop, 2006) és Káprázatos holdvilág (Magic in the Moonlight) (2014) című filmjének középpontjában is a bű­vészkedés áll. De ha úgy vesszük, minden mo­zijában akad egy csepp mágia. Senki más nem képes olyan abszurditással, filozófiával, szere­lemmel, rejtélyekkel, bűnügyekkel és nem ke­vés (ön)iróniával átitatott atmoszférát teremte­ni, mint ő. Mindez persze együtt jár a zsenikre oly jellemző bolondossággal és botrányokkal. Komikusi pályafutása a zenéléssel egy idő­ben kezdődött: 16 éves korában kezdett el szö­vegeket írni, ekkor használta először a Woody Allen nevet, melyet a híres klarinétos, Woody Herman iránti tisztelete jeléül vett fel. Elein­te csak osztálytársait, barátait szórakoztatta kártyatrükkökkel és poénokkal, majd hivatás­­os viccgyártó lett a népszerű The Ed Sullivan Show-ban, illetve kandi kamerás műsorokban. A New York-i egyetem filmes szakára járt, de miután megbukott első filmes vizsgáján, a The City College of New Yorkban fejezte be tanul­mányait. Huszonöt évesen aztán úgy döntött, ő maga tudja a legjobban előadni po­énjait, így lett a vörös hajú, nem éppen szemet gyönyör­­ködtetően szép fiatalember­ből a Greenwich Village-i klubok és egyetemi cam­­pusok keresett stand-up komikusa. Filmes karrierje 1965- ben indult be, amikor Clive Donner rendező felkérte a Mi újság, cicamica? (What’s New, Pussycat?) című film forgatókönyvének megírására. A sikeres kezdőlökés után első sa­ját filmje, a Mi újság, Tiger Lily? (What’s Up, Tiger Lily?) (1966) még nem kifejezetten önál­ló alkotás, csak adaptáció: egy japán kémfilm újraszinkronizálása. A hetvenes évek amerikai filmgyártói közül már kiemelkedik fanyar hu­morával, első vígjátékaiban (Banánköztársaság, Amit tudni akarsz a szexről, Fogd a pénzt, és fuss!) megjelennek későbbi munkássága jelleg­zetes motívumai, az egzisztenciális problémák hétköznapokba való beágyazása, a spontán(nak látszó) karakterábrázolás. Az igazi áttörést végül az 1977-ben bemu­tatott Annie Hall jelenti, amelyért átveheti a legjobb rendezőnek és forgatókönyvírónak járó Oscar-díjat. Ráadásul akkori múzsájának, Diane Keatonnek is aranyszobrot ért a női fősze­rep. Az Annie Hall központi alakja Alvy Singer stand-up komikus, akit Allen maga játszik (Os­­carra is jelölték érte) húszas éveinek tapaszta­latai alapján. Innentől kezdve jó darabig film­jei meghatározó figurája lesz az önmagán él­­celődő, kissé neurotikus New York-i zsidó ér­telmiségi. Hol komolyabban, hol vidámabban értekezik a világ és a benne élő ember állapo­táról - ez, a keserűséget teljesen el nem fedő, abszurd humor pedig a mai napig meghatáro­zó eleme beszédmódjának. Filmjeiben és in­terjúiban is előszeretettel viccelődik az élet­tel, amely talán maga sem más, mint egy nagy vicc. Hogy jó vagy rossz, annak eldöntését a nézőre bízza. Az Annie Hall-t követő másfél évtizedben rendezi talán legsikerültebb, elsősorban pár­kapcsolati témájú, úgynevezett „vígdrámáit”: 1979-ben a Manhattannel, a ’86-os Hannah és nővéreivel (amelyben második múzsája és későbbi élettársa, Mia Farrow játssza a cím­szerepet), majd az 1992-es Férjek és feleségek című munkájával végérvényesen beírja magát a filmtörténelembe. „Hollywood és Európa kö­zött félúton sikerül elegyítenie Billy Wilder és Ingmar Bergman művészetét, úgy ábrázolni a New York-i értelmiségi felsőközép életét, aho­gyan még senki sem látta, de már sokan meg­élték” - jellemezte őt 2011-ben a Filmvilág ha­sábjain Csillag Márton. A kilencvenes évek az útkeresés időszakát hozzák. A New York-i alapanyagból kifogyva új témákat, műfajokat keres: a színdarabként és tévéfilmként is bemutatott Semmi pánik (1994) a vígjátékokhoz vezeti vissza, az 1999- es A világ második legjobb gitárosa című mű­vével pedig a zenés filmek és a dzsesszkorszak felé tesz kitérőt. Az ezredfordulót követően az­tán a bűntények és szélhámosok válnak meg­határozó témájává, például a fentebb említett Fülesben vagy a Zsigmond Vil­mos által fényképezett Kasszand­ra álmában (2007). Az abszurd humorral tarkí­tott krimik mellett a 2005-ös, Londonban játszódó Match Pointtal újabb korszak kezdődik pályafutásában: az európai vá­rosok (London, Barcelona, Pá­rizs, Róma) előtt tisztelgő fil­mek időszaka. A Vicky Cristi­na Barcelona (2008) után a csú­csot az ismét forgatókönyvírói Oscart érő Éjfélkor Párizsban (Midnight in Paris) (2011) jelenti, mely Ma­rion Cotillard-ral és Owen Wilsonnal a fősze­repben a húszas évek varázslatos Párizsának és az elveszett nemzedék íróinak (Ernest He­mingway, Francis Scott Fitzgerald), művészei­nek (Dali, Picasso) állít emléket. Az elmúlt évek filmtermését (Blue Jasmine, Káprázatos holdvilág, Abszurd alak) látva úgy tűnik, Allen ismét kedvet kapott hosszú, intel­lektuális eszmefuttatások írásához, megmarad­va a válsághelyzetek és kissé életunt karakte­rek ábrázolásánál, mindezt a maga jellegzetes „káoszával” fűszerezve. A 2016-ra várható legújabb filmje mellett életében először sorozatkészítéssel foglalkozik a rendkívül népszerű amerikai Amazon Prime Video (az Amazon.com online csatornája) szá­mára. A hír bejelentését olyan igazi Woody Al­­len-es módon csak így kommentálta: „Nem tu­dom, hogyan keveredtem ebbe az egészbe. El­képzelésem sincs róla, és azt sem tudom, ho­gyan kezdjek neki.” Hol komolyabban, hol vidámabban értekezik a világ és a benne élő ember állapotáról - ez, a keserűséget teljesen el nem fedő, abszurd humor pedig a mai napig meghatározó ele­me beszédmódjának. Filmjeiben és interjúiban előszeretettel viccelő­dik az élettel, amely talán maga sem más, mint egy nagy vicc Fotó: Reuters FILMEK AZ URÁNIÁBAN December 1-jén, kedden este az Annie Hall-lal retros­pektív filmsorozatot indított az Uránia Nemzeti Filmszínház a mester nyolcvanadik szüle­tésnapját köszöntendő. A következő hetekben műsorra tűzik a Manhattant (december 15.), amelyet a Hannah és nővérei követ 2016. január 12-én. Az első két darabban Woody Allent Kern András méltán híres magyar szinkronjával hallhatjuk majd. Szintén januárban (26- án) lesz látható A Jade skorpió átka (2001), 2016. február 9-én pedig a Hollywoodi történe­tet (2002) vetítik. LUGAS 11 SZÓBAN FORGÓ Zsongó hangok Pomázi Péter K­inek ne lett volna életében olyan kol­légája vagy unatkozó szomszédasszo­nya, akit siettében messziről elkerült volna idejében levezényelt hátraarccal... Csak­hogy az ilyen emberek különös képessége, hogy hamarabb észrevesznek minket, mint mi őket, s már rabjai is vagyunk történeteik végtelen fo­lyamának. Hiába feszengünk, és tennénk této­va kísérletet a szabadulásra jelentőségteljesen óránkra pillantva, mindez csak arra jó, hogy még közelebb lépve jobban ránk vessék történeteik hálóját. Vannak persze más mesélők is életünk­ben - az enyémben volt sok különleges is, kik­re örök szeretettel gondolok. Ők még életük al­konyán is szívből megkacagtattak anekdotáik­kal, melengettek mesékbe zárt életörömükkel. Unokáikkal ma is ihatunk még őszi pincékben a régi hordókból, érezhetjük a sültek illatát, csak régi közös történeteink hiányoznak a kecskelá­bú asztal mellől. Amit annyira szeretünk, sok­szor törékeny virág, amit kerülnénk, gyakran páncélban jön szembe. Az újmódi nyelvi áludvariasságok, kéretlen információk is ilyen páncélosok: alig van me­nekvés előlük. Zsibbasztó erővel öntenek nya­kon a nagyváros valódi emberi szótól elidege­nedő forgatagában. A hangszennyezés a szép, új, világoskék hetesen is utolér: a körtértől a Gel­­lért térig háromszor tudjuk meg a nagy forgal­mi helyzetet. Ha rövid, lényegi információ vol­na, bizony sokaknak hasznos lenne. Viszont a rétestészta hosszúságú, parttalan ismételgetett dolog előbb-utóbb ellenhatást vált ki. A kikép­ző őrmesterre sem bírt figyelni már senki, ami­kor századszor mondta fel ordítva a napi leckét. Amit ötödszörre a legbutább is megtanult, szá­­zadszorra már senki sem tudott, csak a feje zson­gott. A négyes metrón, bár nem mértem meg, legalább félpercesnek tűnik az a hegyi beszéd, amellyel a beszállást tanítják az utasoknak. Ha százszor nem hallottam, egyszer sem. Csoda­szép svájci vonatainkon mostanában naponta kétszer kell végighallgatnom, hogy hol lehet je­lentkezni motorkocsi-segédvezetőnek, jegyvizs­gálónak vagy ellenőrnek. Korábban pedig jó hó­napig zenés klipet kellett hallgatnom arról, ho­gyan tervezzek, gondolkodjam, közlekedjem, azaz válasszam a közösségi közlekedést! Bennem még élénken él Kölcsey Husztjának erkölcsi impera­tívusza, de e kései, hármas felszólítós ökoután­zata csak bántani tudott. Mint ahogy a legtöbb utastársamat is, akik szintén eleve a vasutat vá­lasztották. Sokan már a felvezető fanfár hang­jaira fásultan meredtek kifelé az ablakon. Egyéb­ként talán dolgoztak, beszélgettek, álmodoztak vagy aludtak volna. Egyiket se lehetett, de nem ez a legrosszabb. Sőt nem is az a pályaudvari automata, amely szebb ugyan, mint elődje, cse­rébe a szoftvere végtelenül bonyolult és lassú. Régen tíz másodperc volt megvenni egy jegyet, most minimum harminc, mert az automata csi­csereg, beszélget, adatot gyűjt és feldolgoz, csak épp jegyet nem akar adni. A vonat meg elindul. Talán még nem is tudom, milyen a legrosz­­szabb hangszennyezés, azt viszont igen, hogy nem vagyok hirtelen haragú ember. Nemrég mégis majd földhöz vágtam telefonom a buda­pesti Elmű ügyfélszolgálati vonala miatt. A kí­vánt menübe - harmadjára lemértem - több mint másfél percnyi kéretlen reklám, agylágyí­tó jogi ismertető után juthattam, melynek végén szépen ki is derült, hogy minden ügyintéző fog­lalt... Újabb kísérlet, újabb bő másfél perc kéret­len duruzsolás, újabb beintés. Végül beláttam, az egészről nem az én telefonom tehet. Emberi szó ugyanis egyre kevesebb akad a metropolisz utcai forgatagában, ezzel szemben, azazhogy ta­lán éppen ezért terjed az automata­ áludvarias­­ság. A gépekből ájtatos hangúak csicseregnek, százszor halljuk egy nap fölöslegesen, hogy ezt meg azt köszönjük - szívből jövően persze csak akkor, ha jó sorsunk kedves élőszóval ajándékoz meg minket. Ha meggondolom, ennél a minden­napi hangszennyezésnél még a leghosszabb tör­­ténetű kollégám és a legborzasztóbb szomszéd­­asszony is jobb és emberibb.

Next