Magyar Idők, 2015. december (1. évfolyam, 78-102. szám)

2015-12-05 / 82. szám

12 LUGAS FOLYÓIRAT Lebomló falak Rédai Gergely A Szépirodalmi Figyelő köztudottan nem csak a szépirodalmat figyeli, jó ideje már a XXI. századi kultú­ratudomány bázispontjáról követi az esemé­nyeket, ahonnan a szélekre sodródott műfajok is éppolyan tisztán látszanak, mint a piedesz­­tálra emelt klasszikus elbeszélésformák. Csak az utóbbi másfél évben terítékre került a rap­­zene, a slam poetry, a képregény, a legfrissebb lapszámban pedig a televíziós sorozatokról kö­vethetünk elemzéseket. Az irodalmi szemle blokkban az otthon, az otthontalanság és az utazás hívó szavaival ösz­­szefogható verseket és két prózai szemelvényt olvashatunk. Bresik Vilmos Repedés című no­vellájában megfigyelhetjük, hogy a külső házfa­lakon keletkezett, eleinte ártalmatlannak tűnő repedés hogyan terjed szét a házon és a házon keresztül az otthonon, egészen a család és csa­ládtagok lelkéig. Bereményi Géza önéletírásá­nak fejezetéhez - azon túl, hogy önmagában is rendkívüli húzóerővel ránt be minket egy há­nyattatott családtörténetbe - érdemes hozzá­olvasni Zsolnai György Sztoikus szériák című tanulmányát a 63. oldalon. Ez a tévés filmfolya­mok kapcsán vizsgál olyan komédiákat, ame­lyekben repedezni látszanak a szerzőt és a sze­replőt élesen elszigetelő elméleti falak. A tanul­mányíró izgalmasan szálazza szét a karakte­rek és a hús-vér alkotók identitásának bonyo­lult összefonódásait. Barna Péter elemzése a House of Cards (Kár­tyavár) című sorozatban tekinti át, hogyan bom­lik le az a bizonyos negyedik fal a politikai sza­tíra díszletei között. A negyedik fal eredetileg a színházkritika frázisa volt: az a képzeletbe­li, láthatatlan határ, amely a színházban elvá­lasztja a nézőket a színpad külön világától. Itt a képernyő felé forduló Underwood magyaráz­kodása hívja elő ezt a metaforát, aki minden ellenszenvessége ellenére sajátos azonosulási pontként köt össze minket a történettel. A kritikai rovatban is a narratíva és a kimon­dás mikéntje (vagy annak lehetetlensége) ma­rad a vizsgálódások vezérfonala. A posztmo­dern irodalomban már meglehetősen kiakná­zott téma az elbeszélés megvalósíthatatlansá­­ga, kevésbé újszerű jelenség, mint a tévésoroza­tok esetében, a kritikusok mégis számos példát szolgáltatnak friss regénykiadásokat elemezve a jelenség értelmezésének eredeti fogásaira is. A novemberi Szépirodalmi Figyelő írásainak tanulsága szerint ha az elbeszélés módszerei­nek és bizonytalanságának takarófalait lebont­ják a művek, a sokáig lenézett sorozatok is elő­hívhatnak olyan összetett olvasatokat, amelyek korábban inkább csak mozi, vagy még inkább a szépirodalom tárgykörében voltak honosak, de ez a fajta áttetszőség nem pusztán a „szak­értők” rágógumija lehet, hanem például a köz­érthető, mégis egyedi humor forrása vagy a fe­szültségteremtés sajátos eszköze is. (Szépirodalmi Figyelő, 2015/5.) Szépirodalmi Figyelő Irodalmi, kritikai, s/t-mk /o­lohok­ai Bereményi Géza prózája | Mohácsi Árpád, Tóth Éva. | ^ Turczi István versei | Keszeg Anna, Barna Péter, Balogh Iy Zsolnai György tanulmányai | Dudás Győző képregénye | Kritikák Danyi Zoltán, Elmer István, Brenzovics Marianna, Kiss László, f­orgách András. Papp-Zakor Ilka könyveiről Rezeda Kázmér útjai A füredi Karolina R­ezeda Kázmér lelkének jelentős része rokokó lélek volt, kár is volna ezt ta­gadni. Ha nem lett volna rokokó lel­ke szegénynek, soha nem vállalkozik erre az útra, és soha nem keresi fel Balatonfüreden a Karolina kávéházat. Rokokó hely ez, csokonai­­san rokokó. Ahogy Csokonai ott folytatta a ver­set, ahol könyvei abbahagyták, a Karolina tulaj­donosai éppen így ott folytatják az életet, ahol őseik abbahagyták. Ők maguk így vallanak er­ről míves és gondolatgazdag étel- és itallapjuk bevezetőjében: „Amikor a Karolina kávéházat megálmod­tuk, egy pillanatig sem volt kétséges, hogy drá­ga nagymamánkról fogjuk elnevezni. Ezzel ál­lítunk neki emléket azért a sok szépért és jóért, amit élete végéig tőle kaptunk. Mi is szeretnénk hasonlót adni a világnak, valami széppel, egye­divel és különlegessel. Minden nap igyekszünk önökkel megosztani azokat a felejthetetlen íz­csodákat, amiket mi is megéltünk. Kellemes idő­töltést kívánnak a tulajdonosok: Schindele Péter és Schindele Viktor" Külön érdekesség, hogy a rokokó kávéház­nak mindjárt a bejáratánál akkora barokk ká­vépörkölő fogad, mint annak a bizonyos kálvi­nista templomnak az orgonája, de ez csak ki­emeli aztán a benti rokokó csodák pompáját és finomságát. Ott vannak elsőül a teák. Rezeda Kázmér szerette a teákat, és különös­képp szerette a teázás módját. És ezt a Karoli­nában is szeretik. Látszik ez a teáskészletek mi­nőségén, és azon legfőképpen, hogy bár az ét­lapon is feltüntetik, de a kedves pincérlány külön felhívja a figyelmet a megrendelt tea áz­­tatási idejére. A Karolina fő attrakciói a tálak, amelyek­ből háromfélét kínálnak. Sajttálat, sonkatálat és lazactálat. A visszajáró vendégek - mint Rezeda Káz­mér például - nagy bajban vannak. Ugyanis képtelenek eldönteni, melyik tálat is rendeljék ki maguknak, így aztán az esetek döntő több­ségében megrendelik mindhármat, amelyek el­fogyasztása után viszont erősen megtelnek, és különféle borokba menekülnek gyógyulásért. A Karolina sajttálja rendkívül kellemes kecs­kesajtot vonultat fel egyebek mellett. A sonka­tál szeszélyes, változó, kiszámíthatatlan - de mindig elragadó. Egyetlen állandó szereplője az elképesztően finoman füstölt, hajszálvékony házi sonka. Őmellé csapódik aztán hol egy kis házi májas, hol libatepertő, hol disznótepertő - mind-mind kényeztetően finom. A tálak kísérői a szőlő, az olívabogyó, a dió, az alma, idényben a sárgadinnye. És akkor ott van még a lázactál. A füstölt lazacot valamilyen ördögi tehetség­től vezérelve éppen olyan vastagságúra szelik, amilyen vastagságúra szelni kell. Citrommal és magától értetődően tormával adják. S Rezeda Kázmér a Karolinában is, lázad­árját fogyaszt­va, elégedetten szemlélve a békésnek tűnő kül­világot, kénytelen volt megállapítani magában, hogy a tormával baj van. Nem a Karolinában van baj a tormával, hanem generálisan van baj a tormával, az egész országban, de lehet, hogy az egész világban. A világ talán egy súlyos tor­maválság küszöbére került, és erről majd hama­rosan írni is fog, határozta el magában. Legutóbb sárga muskotályt kért Rezeda Káz­mér a Karolinában, ízlett neki, bár kissé rövid­nek találta. Ezért juhfarkra váltott, és az tel­jes megelégedésére volt. Egész a mélyén valami különös, de nagyon odaillő zamatot talált Re­zeda Kázmér annak a juhfarknak, és el is ha­tározta, hogy ideköltözik hamarosan, valaho­vá a környékre. Erőt gyűjteni a harmadik grádics megjárá­­sához. Mert sok erő kell az örökkévalósághoz. És ezt az erőt a füredi Karolina kínálja. Ennél többet pedig nem is lehet ajánlani. Talán csak egy falat Csokonait, a rokokó végett... Oszolj széjjel, kis selyem köd, tisztulj fel, Ne fogd el napomat, kis fellegecske! Bár tégedet drága pénzért, tanúit kézzel Szövött is az ázsiai legszebb menyecske. Szerényi Gábor rajza Az Úr Nyolcadik Kerülete Az idegen Pál Dániel Levente V­alaki elvált közülük. Cigány férfiak kántáltak hol együtt, hol egymást vált­va fájdalmas siratóéneket. Visszhan­­gos utcákon kanyargott a hangjuk, elcsendesí­tette a kisbolt előtt szotyizó népeket. Egy asz­­szony keresztet vetett, egy férfi tiszteletteljesen mozgott valamit, kiköpött. Lehajtott fejjel sétáltam el köztük. Még nem volt érkezésem hazamenni, kerülőt tettem, jár­tam egyre elveszettebb köröket a környező utcá­kon, kerültem a lámpák fénykörét és a tekinte­teket. Átmentem inkább az utca másik oldalára, behúzódtam, ha valaki szembejött. Két sarokkal odébb már ismeretlen helyen jártam, hiába la­kom itt majdnem évtizede, kihullott kezemből a fonál, bolyongtam céltalan és ismeretlen, kopott falak és halovány lelkek között. Hiába olvastam le az utcatáblákat, az utcákat nem ismertem, se az utcaneveket. Majd befordultam ki tudja, há­nyadik sarkon, vagy ugyanott, ki tudja, hányad­­szorra megint. Rossz irányba mentem volna el, vagy harmadszorra és negyedszerre is ugyan­ott keringtem, nem törődtem már ezzel. Meg­álltam, nagy levegőt vettem, erőltettem a sze­mem. Kinéztem gondolatom háta mögül, és le­nyűgözött egy kopott ház fala, a lövésnyomok, a penész virágai, a hulló vakolat marionettje, majd a következő ház ugyanígy megint, és a követke­ző ugyanígy megint. Kavarogtam mindenfelé, talán már a nevem sem jutott eszembe, fordul­tam jobbra, aztán balra, hátam mögé köptem, és fordultam balra, aztán jobbra. Egyszer csak különös érzés kerített hatalmá­ba. Gyomorból indult, és lassan, lépésről lépésre elterpeszkedett. Hiába éreztem egy perce még a testemen végigáradó nyugalmat, hiába merül­tem el az idő lassan hömpölygő folyamában, ez a különös érzés nem hagyott nyugodni, vékony szárú vízinövények sokaságaként tekeredett tag­jaimra, ahogy úszó gabalyodik láthatatlan lassú életekbe ismeretlen­ sötét vizeken. Azt éreztem, hogy egyre több alak figyel. Ide­gen vagy, így súgta fülembe a sípoló szél, idegen vagy köztük, idetartozni soha nem lesz tied. És félhomály szállt alá, nem köd, hanem valami át­láthatatlan dzsuva, melyben látni, de még mo­zogni sem lehetett rendesen. Úgy éreztem, en­gem nem takar, de őket­­ bárkik legyenek is, bármilyen szándékkal - egyre jobban. A kapu­aljakból és a sötét ablakok el-elhúzódó függö­nyei mögül kifénylett a sok, az egyre több gya­nakvás, az egyre sűrűsödő kétség és félelem. És ezzel egy időben egyre sűrűsödött bennem az is, hogy ne menjek tovább, tovább ne keringjek itt, hanem szedjem össze maradék erőm, és takarod­jak innen el, kifelé, bárhová. Idegen vagy, súgta fülembe halkan a szél, idegen vagy köztünk, ide­tartozni soha nem lesz tied. Mégsem hagytam magam, ha már ide költöztem, ha már a magam módján megszerettem itt, ha már idáig eljutot­tam, megyek tovább. És folytattam a keringést. Egy láthatatlan lakásból kiabálás folyt ki, öm­lött le körém, elárasztotta az utcát, a parkoló au­tókat, a lépéseim visszhangtalan és tompa zaját. „Menj már el! Menj már el!” - üvöltötte üveg­hangon egy női hang. Nem tudtam, tényleg hal­lom-e, vagy csak bennem nyüszít így a félelem. „Takarodj már innen! Hagyj már engem bébibe’! Hagyj már engem nyugodni!” - sikoltozott tovább, és ahogy ismételgette, egyre inkább mintha két­ségbeesett sírás vegyült volna dühének sűrű, ra­gacsos masszájába. „Hagyj már! Ne! Neee! Neee!” - es csörömpölés, majd ajtócsapódás, és válasz helyett ütések tompa puffanása. A hang elhall­gatott, bennem is és nem bennem is, bárhol lett légyen is a forrása. Fejem azon nyomban kitisztult, és hideg pen­gével húsomba vágott, hogy bárki volt ez, segíte­ni nem tudok, rendőrt hívni céltalan teher, ami meg nem old semmit, de engem megpecsétel, és lett légyen bármi ez, nekem mennem kell innen, mennem kell azonnal és gyorsan. Mert idegen va­gyok, nem ide tartozom, és soha nem is fogok. 2015. december 5., szombat

Next