Magyar Idők, 2017. szeptember (3. évfolyam, 204-229. szám)

2017-09-09 / 211. szám

14 LUGAS 2017. szeptember 9., szombat ) KIÁLLÍTÁS - Salvador Dali, a kiváló marketinges Szegeden és Pápán „Én magam vagyok a drog” Terrán S­zürrealizmus északnyugaton és dél­keleten: a kackiás bajusz és az elfolyó idő ura a pápai Esterházy-kastélyba és a szegedi Reök-palotába is beköltözött. Szege­den Salvador Dali több mint hatvan alkotását láthatja a közönség, melyek ízelítőt adnak a ka­talán polihisztorból és a „Dali-jelenségből” az­által, hogy bemutatják legjellemzőbb, legnép­szerűbb, szürrealista korszakát. Dali grafikái, litográfiái, rézkarcai és kisplasztikái Prágából érkeztek meg Szegedre, a tárlat gerincét pedig a mester hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek­ben készített alkotásai adják. Eközben Pápán Thomas Emmerling német származású magán­gyűjtő mintegy kétszáz képével csillapíthatjuk tovább a huszadik század egyik legünnepeltebb figurája iránti kíváncsiságunkat. A Reck-palota szecessziós épületében tíz éve működik kortárs művészeti központ, ahol többek között megfordultak már Andy Warhol, Remb­randt, Hundertwasser és Mel Ramos alkotásai is. Legnagyobb termében Alfons Mucha művei után Salvador Dali különböző sorozataiból lát­ható válogatás, melyek elsősorban a művész sok­oldalúságát hirdetik. Szerepelnek lovak és koz­mosz inspirálta művek, továbbá az Énekek éneké­hez rajzolt illusztrációk is. Külön teremben mu­tatják be a művész feleségével, Gálával közösen kiadott szakácskönyv képeit, merthogy ilyet is készített. A tárlaton szerepelnek még Dali legis­mertebb festményeiről készített, szignált művé­szi reprodukciók, melyek mellett látható több, a képek ihlette kisplasztika, de kiállítottak néhá­nyat az alkotó dísztálaiból is, melyeket a limo­­ges-i porcelánmanufaktúra közreműködésével készített. A tárlatot Václav Chochola cseh fotó­művész Dalit a hatvanas években megörökítő so­rozata zárja, melyet Josef Nálepa szobrászmű­vész a mestert ábrázoló bronzportréja egészít ki. Pápán az Esterházy-kastélyban száz színes fametszet áll, amelyet Dali Dante isteni színjá­tékához készített illusztrációként, és amelyek­nél a zsák valóban megtalálta a foltját, hiszen a két alkotó stílusa remekül kiegészíti egymást. A festő nagyon szerette az arisztokratikus élet­formát, így a barokk kastély és a szecessziós palota is ínyére lett volna. Pápán ráadásul lát­hatjuk Ernest Hemingway Az öreg halász és a tenger című művéhez, valamint a Le Tricorne című spanyol balladához készült Dalí-illuszt­­rációkat, a termek kockáin pedig az excentri­kus alkotó híres-hírhedt idézetei olvashatók. Az 1904-ben született Salvador Dali alkotói stílusát a kubizmus, a dadaizmus és a szürre­alizmus jellemezte. Sokat emlegetett mondá­sa jól summázza személyiségét: „Mindig adó­dik egy pillanat az emberek életében, amikor rájönnek, hogy imádnak engem”, mint ahogy a „nem élek drogokkal, én magam vagyok a drog” is. Ellentmondásos, kissé egocentrikus figura, aki hangyászsünt sétáltat a metróhoz veze­tő lépcsőn, vagy 28-szor dobat a levegőbe há­rom macskát és egy széket a tökéletes róla ké­szült portré érdekében. Dali jelenség. Nem úgy volt zseni, mint Leonardo, és nem is reformál­ta meg a festészetet úgy, mint mondjuk Pab­lo Picasso. Nem ő találta fel a szürrealizmust, a stílusirányzatot mégis vele azonosítják. Sal­vador Dali zseniális marketingszakember volt már azokban az időkben is, amikor ez a foga­lom még hírből sem létezett. Létrehozott egy énmárkát életstílusával, humorával, feleségé­vel való, a közönség által ismert kapcsolatával és védjegyévé vált bajuszával. Szeretett szere­pelni, új dolgokba és műfajokba belefogni a fil­mes látványterveken át a tarot-kártya-készíté­­sig. Talán nincs is még egy olyan festő, akinek karaktere és mondásai ilyen mértékben adtak volna hozzá személyi kultuszához és művésze­tének értékeléséhez. A szegedi és a pápai kiál­lítás egy-egy szeletet ad Salvador Dali mérhe­tetlen sokoldalúságából, amely azok számára is érdekfeszítő lehet, akik nem rajonganak kü­lönösebben festményeiért. Az alkotó pedig ma sem pihen, Dalit ugyanis egy apasági vizsgála­tot követelő asszony kérésére exhumálták júli­us végén. A teszt eredménye ugyan negatív lett, ám van olyan érzésem, hogy a művész bajusz­­pöndörítéssel nyugtázná, hogy még mindig a figyelem középpontjában van. (A Salvador Dali munkásságát bemutató tárlat szeptember 24-ig látogatható Szegeden. A Wel­come into my brain - Üdvözöllek az agyamban című kiállítás október 31-ig látható Pápán) Szelfi készül Dali portréja előtt a szegedi Reök-palotában Fotó: MTI­ Kelemen Zoltán Gergely HONLAP - Paródiák és anekdoták Tompa Mihályról a Spanyolnáthán Könyv nélkül papoló Kulin Borbála É­n itt híres, divatos pap vagyok - e sza­vakkal jellemezte magát Tompa Mihály hanvai lelkészi szolgálatára utalva, de elmondhatná ezt ma is magáról, ha rákukkan­tana a Spanyolnátha irodalmi-művészeti folyó­irat (spanyolnatha.hu) kezdőlapjára. A folyóirat ugyanis Tompa Mihály, írói álnéven Rém Elek születésének 200. évfordulója alkalmából arra kérte fel rendszeres szerzőit, hogy emlékezzenek meg a híres adomázóról és jó szónokról. Az idei év ugyanis nem csak Arany-emlékév: szeptember 28-án lesz kétszáz éve, hogy meglát­ta a napvilágot Tompa Mihály költő és reformá­tus lelkész Rimaszombaton. Korában igen nép­szerű volt, előbb Petőfivel, később Arany Jánossal is személyes ismeretséget kötött, a korabeli kri­tika triászként tekintett rájuk­­ Tompát Arany és Petőfi egyenrangú társának látva. Manapság kevéssé olvassuk, neve is inkább irodalomtörté­neti adomákból ismert, Petőfivel és Kerényi Fri­gyessel folytatott költőversenyével (egy erdei lak megverselésére) ma emlékmű dicsekszik Eperje­sen, Arannyal kötött barátságáról, Arany Tom­­páéknál tett családi látogatásáról pedig Arany László számol be, megemlítve, milyen vidám tár­saságot jelentettek egymás számára, adomázá­­sokkal, leoninus versek faragásával töltve az időt. Tompa fellépése az irodalom színterére nagy­jából Petőfiével egy időre tehető (1841-ben jelent meg az Athenaeumban Alkonyatkor című verse, majd a Mohos váromladékon... című elbeszélő köl­teménye, egy évvel Petőfi debütálása előtt), később népregéi tették igazán népszerűvé. Ma leginkább egy-két versét idézzük (A madár, fiaihoz, A gó­lyához), s a bravúros szónok alakját. Egy Arany­hoz írt levelében maradt fenn önjellemzése: „Én itt híres, divatos pap vagyok, tán derék is, de ez­zel még igen kevés van mondva; csak azt jelenti, hogy a többi tán olyan sincs. Hangom monoton, imádkozni egyáltalában nem tudok, nincs abban semmi kenet, semmi buzgóság; tudj’ az Isten! szé­gyenlek olyan Istent lábánál lehúzó tempókat és hosszú farizeus képet csinálni imádság közben, mint soktól látom. Azt azonban meg kell adni, hogy könnyen papolok, mindig könyv nélkül, mi egyszersmind azt is teszi, hogy a prédikáczió soha­sincs velem a templomban. Improvisálni a csalásig tudok; nyelvem jó, pereg, mint az orsó, de akkor nagyon sietek, és igazán néha olyan jól beszélek, hogy szinte sajnálom, hogy az egész beszéd elvész.” A Spanyolnátha folyóirat a Tompa adomái alapján készült alkotásokat külön blokkban köz­li. Karádi Zsolt versparódiáját (A miskolci bíró) Tenczer Tamás Lóvátehetetlenül című írása kö­veti. Tenczer „ismeretlen” Tompa-sorokat közöl, amelyek bevallása szerint „egy golyó ütötte Káro­­li Biblia lapjai között rejtőztek, s csupán a vakvé­letlennek köszönhetően kerültek elő egy padlás­téri keresztgerenda korhadó pillérének megrop­panását követő statikai skandallum bekövetke­zése nyomán”, az idén Tokaji írótábor díját elho­zó Nagy Zsóka improvizatív verse (A kacsaláb­hoz - Hommage a Tompa Mihály) nem felhőtle­nül vicces: „Gerincsérves jelen, / nem tudok csak lápra állni, / bokasüllyedt hazám / Csak csonto­kon jár, / nincs íve a megbocsájtásnak, / ’rút szi­­barita vár’. // Csak a harag és a gyűlölet trappol / Tornacsukákban, papucsokban, / topánkákban.” A folytatásban jeles szerzők, Petőcz András, Miklya Zsolt, Deák-Takács Szilvia szövegeiért is érdemes felkeresni a honlapot. (spanyolnatha.hu) Tompa Mihály, a reformkor költője korában nép­szerű volt Fotó: MTI/reprodukció

Next