Magyar Ifjúság, 1966. január-június (10. évfolyam, 1-25. szám)

1966-05-21 / 20. szám

Az Eötvös Loránd Tudo­mányegyetem bölcsészkarának hirdetőtábláján hetek óta kint függ 340 kínálkozó ál­lás. A 305 végzős hallgató má­jus 14-ig bármelyik neki tet­szőt megpályázhatta. A dékáni hivatalban elké­szült a kínálat-kereslet mér­lege, s a pénteken-szombaton ülésező elhelyező bizottság előtt már konkrét megállapo­dások köttetnek. Milyenek az idén végzettek elhelyezkedési lehetőségei? A Művelődésügyi Minisz­térium és a szaktárcák 340 munkahelyet kínálnak, de Bu­dapestre csak egy tanári állás szól. A II. kerület egyik kö­zépiskolája keres spanyol— orosz szakos tanárt. Viszont a végzős hallgatók kétharmad része budapesti, illetve az egyetemi évek alatt vált fő­városi családi kötöttségűvé. Száz hallgató pályázott meg vidéki állást, de 120-an azt írták: „A kiírt állások közül nem tudok választani.” Köz­tük sok egyedülálló vidéki fiatalember is akad, akinél semmilyen körülmény sem in­dokolja a Pesten való mara­dást. Az elhelyező bizottság az ilyen válaszadókkal is tár­gyal, szóban is megkísérli a vidéki tanári katedrák elfo­gadtatását. A 305 hallgató közül 40 nem tanár szakos, hanem nép­művelő, könyvtáros, régész és levéltáros, az ő elhelyezésük­kel nincs különösebb problé­ma. A tanároknak számsze­rűen sok állás kínálkozik, de csak részben középiskolák­ban, nagyrészt kisebb vidéki általános iskolák felső tago­zataiban, ahol nagy hiány van szaktanárokban. Bár a kezdő fizetés itt sem alacso­nyabb, mint a gimnázium­ban, mégis nagy az idegenke­dés ezektől az állásoktól. Gon­dot okoz továbbá, hogy nem azonosak az igények az egye­temi szakpárosítással. Az egyetemi elhelyező bi­zottság olyan esetekben, ami­ 340 állás­ kor a családi körülmények, valamint az öt év alatt tanú­sított tanulmányi eredmény és magatartás ezt indokolja, szerződéses munkahely betöl­tését engedélyezi a főváros­ban. Indokolatlan esetekben azonban semmiféle segítséget sem nyújt a Pesten való ma­radáshoz. A pályázatok összesítésé­ben néhány furcsaság tűnt fel. Ilyen például, hogy Mis­kolc és Gyöngyös város gim­náziumi tanári állásaira senki sem tart igényt, a Balaton melletti fonyódi gimnázium­mal egyetemben. Tizenhárom lélektan­ szakos tanárnak sincs egyetlen állás, a Művelődés­­ügyi Minisztérium Gyermek- és Ifjúságvédelmi csoportja nem kereste meg igényével az egyetemet. Az évfolyamról tíz egyete­mista házaspár vállalna vi­déki állást, természetesen együtt, vagy egymáshoz kö­zeli iskolában, lakással. Az egyetem elhelyező bizottsága messzemenően támogatja őket, tárgyalásokat folytat a megyék illetékes oktatási szerveivel, hogy a házaspárok­nak belátható időn belül, — egy-két év alatt — biztosít­sanak szolgálati lakást. Az idén végzett tanársza­kosok 70 százaléka lány. So­kukban nincs elég bátorság az önálló élethez, a családtól való elszakadáshoz. Ugyan­akkor öt lány, együttes el­határozással, Szabolcs me­gyébe kérte magát, s a Mű­velődésügyi Minisztérium, a kisvárdai gimnáziumban biz­tosított nekik státust. Ma­gyar-francia, német—fran­cia, magyar—orosz szakos nyelvtanárok ők, s azzal in­dokolták kérésüket, hogy so­kat hallottak Szabolcs me­gye rossz pedagógus-ellátott­ságáról, s arra akarnak vál­lalkozni, hogy a távoli iskolá­ban fővárosi szintű nyelvokta­tást valósítanak meg. K. É. A tolvaj A tunolocui minden elcsen­deseneu. Pol tizkor már al­­szik a „nép”, hiszen kora reg­gel, négyaoc, ötkor elresztve a csepelre, Újpestie járottat. A szopapan naistan meg­reccsent a szek­vény, majd lassan kinyílt az ajtaja és sötét árny bújt elő. Kulcs­osat dolgozott, szinte nesz­telenül. Reggel, az öntözésnél izga­tott keresgélés kezdődött: — Hol az orkánkabátom? Úgy emlékszem, este ide tet­tem. .. A kimenő előtt pedig zok­niban­­ izgatott szaladgá­lás: — Srácok! Ne bolondozza­tok, adjátok elő a cipőmet! A kárvallottaknak mindenki gyanús volt. Hiába rendel­tek el motozást, a hiányzó ruhaféle nem került elő. Néhány nap múlva azonban ismét nyoma veszett néhány holminak. A fiúk háborogtak, megalá­zó, hogy tolvajnak hihető mindenki. Mentek az igaz­gatóhoz, engedje meg, hogy elkezdjék a nyomozást, mert a gyanú megfertőzi a kollé­gium légkörét. Egyik éjjel valaki feléb­redt, s Heiler ágyára esett a pillantása. — De furcsa — gondolta álomittasan. A Hefiből rongy­kupac lett. Felkelt, megtapo­gatta. Igazi rongykupacot ta­lált. — Srácok! A Hefi nincs itt! — gyújtott hirtelen villanyt. Álmosan hunyorogtak, míg végre megértették, hogy Hefi nincs közöttük, pedig este együtt feküdt le velük. A szekrényből szedték elő. Szépen, mindent bevallott. Elmondta, hogyan vitte ki, hogyan rejtette el a Kocsis­réten a lopott holmit. Mint a méhkas, olyan volt ezen a hajnalon a kollégium. A rendőrség az erkély alatt megtalálta és azonosította a cipőnyomokat. A nyomozó kutya pedig, amikor szima­tot kapott, háromszor válasz­totta ki Heflert a fiúk so­raiból. Mint kiderült, egy galeri­nek „dolgozott”. Ma már a „hűvösön” elmélkedhet a tár­saság valamennyi tagja — tetteiről. Azóta csendesek az éjsza­kák, mindenki az igazak ál­mát alussza a kollégiumban. Pedagógiai kísérlet Szőke fejű, szeplős. Jancsi­nak hívják. Fél évvel ezelőtt egy iparitanuló-otthonból he­lyezték ide, mert csavargoit. Szigorúan fogadták. Ám cso­dák csodája­ Jancsival hetekig nem volt semmi baj. — Elégedett vagyok veled — hivatta egy reggel Jancsit az otthonvezető. — Úgy határoz­tunk, amiért rendesen, kifo­gástalanul viselkedtél, 1400 forint jutalmat kapsz, és te­­tőtől-talpig csinosan felöl­tözhetsz. Jancsi az új ruhában, fe­hér ingben, ragyogó cipőben, szinte magára sem ismert. — Pedagógiai siker — vél­ték a kollégium vezetői. S be­biz­nyosodott, hogy — ku­darc. Az új ruhában Jancsi két napra eltűnt. Amikor visz­­szatért, szigorúan fogadta az igazgató. — A nevelőapámnak mu­tattam meg az új ruhám... — mentegetődzött a fiú. — Na, de két napig? — Hát, csavarogtam is. Az új ruhában jólesett. Kamaszlélek. A próbát azon­ban kiállta. Ez pedig így tör­tént. — Jancsi, vasárnap van, itt egy ötvenes. Kimenőt kapsz és végy a pénzből azt, ami jólesik.­­ Mekkora kísértés! Egy bar­na ötvenes! — Na, hogy érezted ma­gad? — lépett Jancsihoz este az igazgató. — Jól — mondta szűksza­vúan és kinyitotta markát. Benne volt az ötvenes. — Miért nem költöttél be­lőle? — csodálkozott az igaz­gató. — Hiszen enned kel­lett volna... — Nem az enyém... — tette le a pénzt az igazgató elé. Pedagógiai kudarc és si­ker váltja itt egymást, amíg a kamaszból helyes erkölcsi ítéletet alkotó fiatalember válik. A közösség ereje A Gellérthegy déli lejtő­jének villái között bújik meg a MOM 42-es, Sziklai Sándorról elnevezett kollé­giuma, a „Hotel Ménesi”. A gondozott, kétemeletes épüle­tet kis park veszi körül. A napsütött udvaron kerti szé­kek, vidám piros ernyős asztalokkal. Középen szökő­kút, körülötte kis szikla­kert. Nem­ is kellemesek, gondozottak a szobák. Rend­ben vetett ágyak, lakkozott parkett, a szobák ajtaján zászlók, „a legtisztább szo­bának”, „a legrendesebb szo­bának”. .. A közösség ereje. Bizalom és esztétikus környezet. Így foglalható össze a kollégium­ban szerzett első tapasztalat. Erről beszélgettünk Gárdos Györggyel, a kollégium igaz­gatójával, aki tapasztalt pe­dagógusként végzi itt, tíz éve, munkáját. Egy évvel ezelőtt vált kollégiummá az otthon, amelyhez hasonló út akad csak az országban. — A közösségről annyit, hogy a kollégium erkölcsi normáit védelmezi. Ez tör­tént akkor, amikor egy em­berként a tolvaj ellen for­dultak és igazságot szolgál­tattak. De a közösség ereje abban is megnyilvánul, hogy nem tűr lazaságot. Sokszor­­ vitatkoznak az újonnan ér­kezőkkel. Kifogásolják, külö­nösen a harmadévesek , miért kell már kilenc óra­kor az otthonban lenniök, s miért van már fél tízkor ta­karodó? Eleinte nem értik, vajon hogyan dolgoznának másnap az éjszaka virrasztók vagy kimaradozók, az öntö­dékben, a hengerművek és az ejtőkalapácsok között? Nem kockáztathatjuk a bal­esetveszélyt, inkább szigo­rúak vagyunk... Bizalom. Jancsi csak egy példa. A tanulók legtöbbje tanyai iskolából érkezik, rend­hez, fegyelemhez kell szok­nia, amely láthatólag korlá­tokat szab ugyan az egyéni szabadságnak, de megtanítja a közönség helyes és elen­gedhetetlenül szükséges tör­vényeinek elfogadására. Itt a közösség törvénye például, hogy csak a folyosó megha­tározott helyén lehet ciga­rettázni. De lehet! Mert sok­kal jobb módszer megenged­ni a bohmányzó kamaszoknak, hogy elszívják az áhított ci­garettát, mint tiltani, s bosz­­szankodni azon, hogy a mosdó előcsarnokában vágni lehet a füstöt. Esztétikus környezet. Nin­csenek letört kilincsek, om­ladozó vakolat és nincs be­tört ablak. De a folyosón ott van a szembetűnő felirat: „Annyit tégy meg környeze­tedért, amennyit államunk tesz érted”. A fiúk maguk takarítanak, megtanulják megbecsülni a rendet, a tisz­taságot, és környezetüket. Tervszerű, átgondolt szok­tatással, a mindennapok ki­próbált pedagógiai módsze­reivel nevelik itt a fiúkat ön­tudatosan cselekvő szocialis­ta emberré. És jó szakmun­kássá. Mert ez a kollégium büszkélkedhet a szakma leg­jobb öntőtanulójával, Ké­ninger Lászlóval, s itt isme­rik, szeretik a Chopin-muzsi­­kát is. Erről azonban legkö­zelebb. Kovács Margit :EREK kudarcok esetek HOTEL MÉNES Megjelent a Füles Kiskönyvtárában: KI MIT TUD ? A korszerű technika és az ifjúság kapcsolatáról közöl különféle rejtvényekben vetélkedőt. A KI MIT TUD? pályázatot is hirdet. Változatos tartalmá­ban négy nagy keresztrejtvény szerepel. Ezek megfejtői között 20 000 FORINT készpénzjutalom kerül kisorsolásra. A KI MIT TUD? minden lapárusnál kapható, ára 2 forint. VÍZHÁNYÓ JÓZSEF: A válság kezdete IV. 1964-ben felvetődött a kérdés. M képviselje a MEFESZ-t a Nemzetkö­zi Diákkonferencia új-zélandi köz­gyűlésén. A Nemzetközi Titkárság úgy határozott, hogy Ruszkát, a kül­ügyi alelnököt küldi. Ruszkának ha­marosan meg is érkezett a meghí­vója és ekkor ébredt fel Metz úr, a Szabad Európa Bizottság párizsi irodájának vezetője. Miután már hónapok óta, a tagszövetsége­ket meglátogatva, nyíltan tá­madta Ruszkát, amiért az betű sze­rint értelmezte a MEFESZ alapsza­bályzatát — ennél nagyobb bűne ugyanis nem volt Ruszkának —, megpróbálta elérni, hogy a COSEC pénzén ne Ruszka, hanem Somogyi utazzék. Költségvetési év vége volt, már alig volt pénze a SZER párizsi irodájának. Amikor nyilvánvalóvá vált, hogy Ruszka lehet csak a kül­dött, mert már akkreditálták, mégis előkerített 3 ezer dollárt Somogyi útiköltségére, hogy mint megfigyelő, „vigyázzon” Ruszkára. Közben a magyarországi helyzet­ről szóló jelentés megtette hatását. IX. Annyit vitatkoztak rajta, annyit szidtak, hogy végül is megbarátkoz­tak egyes gondolataival. Vihar ke­letkezett a MEFESZ-ben és ez arra késztette az elnököt, hogy idő előtt összehívja a soron következő kongresszust, Genfbe. Ez a kongresszus zártkörű volt. A jelentés, amelyet az előző kong­resszus, mint vitaalapot, elfogadott, itt határozatra emelkedett! De hiba lenne ezt is túlértékelni. Mert a határozatok csak gyakorlati munkával alátámasztva válnak lé­nyegesekké. És ami a MEFESZ gya­korlati ténykedését illeti, az alapve­tően nem támadta az emigrációs po­litika alapjait, hanem a Kovács Zol­tán úr által meghirdetett fellazítási taktikához idomult. Ezt több mindennel lehet bizonyí­tani. Még a VIII. St. Moritz-i közgyűlé­sen létrehoztuk a Művelődési és Oktatási Tájékoztató Irodát (MOTI), melynek az lett volna a feladata, hogy a MEFESZ-től jogilag függet­lenül finanszírozza a hazai diákok nyugati tanulmányait, utazásait. A kezdeti helyes, sajnos naiv elképze­lések, melyek magyarországi diákok, értelmiségiek tudásszomját kívánták kielégíteni, csakhamar megbuktak a Szabad Európa közvetlen beavatko­zásán. A SZER mind bővebb infor­mációs lehetőségként kezelte MOTI-t, arra törekedett, hogy a hélyezendő, vagy ösztöndíjban ízesítendő magyar diákok kikérde­zésével szubverzív igényeket elégít­sen ki. A SZEB munkatársai, első­sorban báró Albrecht Dezső úr, be­tekintést kértek a hazai ösztöndíja­sok dossziéjába, tanulmányozni akarták őket, kiválasztani behatoló céljukhoz a megfelelő fiatalokat. A MOTI-vezetők ezt nem engedték meg, és emiatt komoly nézeteltéré­sek keletkeztek. A jó szándékú, az őszinte megismerést óhajtó MOTI- vezetők egyszeriben rájöttek, milyen célt, feladatot szán a SZEB a MOTI- nak, ami az egész elképzelés csőd­jéhez vezetett. Nem véletlen, hogy a MOTI három év alatt csupán egyet­len ösztöndíjat tudott felkínálni a St. Galleni Kereskedelmi Főiskolá­ra, amelyet — éppen a SZER sze­repe miatt — a jelölt visszautasí­tott. A MOTI válságát nem lehet a MEFESZ egész válságától elszakítva vizsgálni. A történelem ugyanis las­san kihúzta a szőnyeget a MEFESZ alól. Kétfajta módon. A diákok, akik egykor automatikusan tagjai voltak, idővel elvégezték az egyetemet. De nem ez a legfőbb ok. A MEFESZ éveken keresztül mindent elkövetett azért, hogy a hazai diákság képvise­lője legyen, tehát akadályozza az Országos Diákbizottság (ODB) nem­zetközi működését. Ez a merev, az ODB elszigetelődését célzó politika 1963-ban már csorbát szenvedett. Hazánk nemzetközi­­tekintélyének gyors növekedése a diákéletben is éreztette hatását. A haladó nyugati diákszervezetek után még a jobbol­dali, nyugati orientációjú diákszer­vezetek, elsőnek éppen a nyugatné­metek, kapcsolatot létesítettek az ODB-vel. Ezek a szövetségek rájöt­tek, hogy a magyar diákok Magyar­­országon vannak! És a velük való kapcsolatot nem helyettesítheti a MEFESZ. Az új helyzetnek megfe­lelően a MEFESZ mindent elkövet azért, hogy a kapcsolatokban vala­milyen szerephez jusson. Erre a cél­ra elsősorban a MOTI-t kívánja fel­használni, amely a vonatkozó kong­resszusi határozat szövegével ellen­tétben most már nem a magyar diá­kok külföldi tanulmányait, hanem azok megakadályozását szolgálja. Ezt maga a Genfi Egyetem Diák­­újságja, az Action Étudiant is leleje­­lezte egyik cikkében. A cikk írója bebizonyította, hogy a nyugati nem­zeti diákszövetségek és a magyar ODB kétoldali kapcsolatait látszólag helyeslő MEFESZ-politika csupán taktika, a valóságban a szövetség ép­pen e kapcsolatok kialakítását aka­dályozza. 1965-ben a MEFESZ Evianban an­kétet tartott, amelynek titkos célja a hazulról meghívott közgazdászok „megdolgozása” volt. Ez látszott ki abból is, hogy erre az ankétra hazai előadókat is meghívtak. Ám való­ságban mi történt? A magyarorszá­gi közgazdászok hozzáértő, a hazai helyzetet és a fejlődés tendenciáját tárgyilagosan bemutató előadásai nyomán a magyar gazdasági életet támadó „szakértők” sarokba szorul­tak. Még a SZER is kénytelen volt megállapítani, „a hazai előadók po­zícióját megkönnyítette, hogy a je­lenlevő tíz nyugati magyar specialis­ta legalább ötféle közgazdasági irányzatot képviselt”. Az emigrációs közvélemény nem kapott hű tájékoz­tatást az ankéton elhangzottakról, csupán a Nemzetőr adott róla be­számolót, amely ezt az alkalmat is megragadta, hogy szélsőséges hang­nemben, a konferencián elhangzott hozzászólásokat elferdítve, politikai propagandát csináljon. A beszámolót egyébként egy genfi közgazdász írta, akinek neolibera­­lista cikke nem felelt meg a Nem­zetőrnek és a szerkesztők ezért teli­tűzdelték ismert politikai, szélsősé­ges frázisokkal. (Lényegében hason­ló módon tájékoztatott az eviani an­kétről a Szabad Európa Rádió is.) Ám a jelenlegi Nemzetközi Titkár­ság, amely a cikk megjelenésekor már­­hivatalban volt, nem tiltako­zott, hanem bölcs hallgatásba bur­kolózott ... Az emigráció és a MEFESZ sem tudja átlépni saját árnyékát. 1962- ben beszélt Kovács Zoltán arról, hogy — egy rugalmasabb taktika ér­dekében —, meg kell ismerni a mai Magyarországot, de a kísérlet két­szeresen is önmaga ellen fordult. Egyrészt a szocialista országok fel­ismerték az új taktikát és tettek is ellene. Másrészt az ismerkedés ide­je alatt az emigrációra nagyon is hatottak az objektív igazságok, a va­lós magyarországi helyzet, a szocia­lizmus építésének sikerei. A MOTI, amely kezdetben a fellazítás eszköze lett volna, ma már dehogy is kezde­ményez! Akadályoz. És nem véletle­nül. Az emigráció kapcsolt... Kovács Imre a Délamerikai Ma­gyar Hírlapban így kesereg 1965 januárjában: „Az élet nem áll meg, a kommunizmusban sem áll meg, nélkülünk és bizony ellenünk is fej­lődik. Ide jutottunk, forradalmárok­ból ellenforradalmárokká lettünk?” És miután még egy sort elkesereg azon, hogy az emigráció már-már kezd hinni az otthoni változások po­zitívumaiban (egyik barátja szemébe vágta, hogy: „már mindenki kibé­kült a hazáddal, csak te támadod”), figyelmeztet: a mai magyar helyzet fejlődése csak taktikai engedmény, mert „marad a kommunizmus, csal jobbá, elviselhetőbbé teszik”. Ez már másfajta lemez, mint Ko­vács Zoltáné, egy fokkal harcosabb. Kecskési-Tollas Tibor csendőrfő­hadnagy még a színpadon van a ma­ga fasiszta szélsőségességével, sőt, már készítik is elő a MEFESZ és a Nemzetőr kibékülését, alakul a nyu­gatnémet—amerikai—innsbrucki „szent szövetségnek” és a MEFESZ jelenlegi Nemzetközi Titkárságának összefogása. A MEFESZ újabban fokozatosan jobbratolódik. (Folytatása következik) a se­ré- MEFESZ Az iskolarádió holnapja Az Iskolarádió jelenleg öt tantárgyból, heti 200 percet su­gároz. A tantárgyak majdnem azonosak más országok nagy­­múltú iskolarádióinak tantár­gyaival — anyanyelv, iroda­lom, történelem, zene, idegen nyelv. Ezenkívül külföldön, például filozófiából indítanak sorozatokat és nem ritka a kultúrtörténeti, képzőművésze­ti, tudományos sorozat sem. A külföldi tapasztalatok és a ha­­igények alapján az iskola­­rádió azt tervezi, hogy a vi­lágnézeti, erkölcsi tárgyú osz­tályfőnöki órákhoz a társadal­mi, világnézeti, politikai kate­góriák megmagyarázásával já­rul hozzá. Az új énekes könyv illusztrálására zenei műsorokat készítenek a 8. osztályoknak. De egyébként is bővítik a rá­dió-szerű zenei adásokat az is­kolások részére, továbbra is ismertetik a zenei stílus irány­zatot, hangszereket, zenei for­mákat. A jövőben a tantervvel és tanmenettel „szinkronban” több színházi közvetítést, hang­játékot sugároznak, főleg a vi­déki tanulóknak. A műsorok­hoz bővebben merítenek a rá­dió gaulag hangdokumentáció­jából. Szélesítik a rádió idegen nyelvi oktatását, hogy nagyobb segítséget nyújtsanak a tanár nélküli nyelvtanuláshoz a kö­vetkező tanévre elkészül az ál­talános iskola orosz társalgá­si, alapfokú adása, néhány gimnáziumi osztály részére a nyelvtanu­lást „karbantartó” és elmélyítő adás. Érdekes tervek vannak a tá­volabbi jövőre. Eszerint vizs­gaidőszakban rádió-konzultá­ciókat tartanának egyetemis­táknak elsősorban filozófiából, közgazdaságtanból, legújabbko­­ri történelemből. O. K. * VITA AZ ÖSZTÖNDÍJ­RENDSZERRŐL Sokoldalú információt! Ösztöndíjrendszerünk egyik legfontosabb hibája, hogy a háromféle ösztöndíjforma (ál­lami, társadalmi, népköztársa­sági) szerint kapott anyagi támogatás nem tükrözi kellő­képpen a hallgatók közötti különbséget. Egy példa erre: az 1,9 ta­nulmányi átlagot elért hallga­tó havi 650 forint társadalmi ösztöndíjat kap. (I. kategória + vidéki pótlék.) Ugyanakkor a népköztársasági ösztöndíj II. fokozata havi 700 forintot je­lent és egy III. kategóriába tartozó jó rendű hallgató havi ösztöndíja 150 forint. Az ilyen és ehhez hasonló példák több dologra hívják­ fel a figyelmet. JAVÍTANI A SZERKEZETEN Az egyik — az ösztöndíjak szerkezete. Az ösztöndíj egyik része a szociális támogatás. Ezt az összeget aszerint álla­pítják meg, hogy mennyi a családban az egy főre jutó kereset. Ez a mutató azonban igen gyakran nem a reális helyzetet tükrözi. Egyrészt azért, mert a családtagok kö­zé csak a testvéreket számít­ják, az eltartottakat nem. Pe­dig egy eltartott nagymama , vagy egy beteg rokon, aki­nek semmiféle jövedelme sincs, gyakran nagyon lecsök­kenti az egy főre jutó tény­leges jövedelmet. A másik — a tanulmány­ átlag, és az esetleges utóvizs­gák száma. A tanulmányi átlagok kö­zött valóban igen széles ha­tárok vannak. Helytelen, hogy a 3,51-es átlagú hallgató ugyanolyan összegű ösztöndí­jat kap, mint a 4,50-es. Itt tehát még egy kategóriát kel­lene felállítani. Ami pedig a közepeseket illeti, a jelenlegi ösztöndíjrendszerben én sem tartom indokoltnak, hogy ta­nulmányi ösztöndíjban része­süljenek. (Köztük és a még gyengébbek között a tandíjkü­lönbözet úgy is mutatja a kü­lönbséget.) Az utóvizsgák száma szin­tén jelentősen befolyásolja a hallgatók anyagi támogatását, de igazságtalan, hogy egyen­lő elbírálásban részesül az, aki csak egy és az, aki több utóvizsgát „szerzett”. Bár az utóvizsgás hallgató tanulmányi átlaga szerint fi­zet tandíjat, indokolt lenne az ösztöndíjnál is figyelembe venni, a tanulmányi átlagot, tudniillik, már egy utó­vizsga esetén is igen nehéz jó átlagot elérni. Itt azonban meg lehetne kötni, hogy az utóvizsgát 4-es, de legalább 3-as eredménnyel kell leten­ni. Ebben az esetben ugyan­is nem fordulhat elő az, hogy ha valakinek az első vizsgája nem sikerül, utána „leáll”, hiszen ösztöndíjat úgysem kap. Ha a tanulásra ösztönző té­nyezőket vizsgáljuk, világosan látszik, hogy ösztönözni csak az ösztöndíj tanulmányi ré­szének felemelésével lehet. És nem úgy, ahogyan Halász György elképzeli: emeljük fel az alacsony keresetű szülők gyermekeinek támogatását, míg 1000 forint egy főre jutó kereseten felül ne adjunk szociális ösztöndíjat. Igen sok olyan hallgató van, aki — bár a legmagasabb kategóriá­ba tartozik — saját maga tartja el magát. Ilyen eset­ben természetesen kevesebb idő marad a tanulásra. Tanul­ni azonban nem is mindig „kifizetődő”, hiszen — idejé­nek feláldozásával — sokkal többet meg tud keresni, mint amennyi ösztöndíjat akár ki­tűnő eredménnyel is kaphat. (Szociális támogatást ugyan­is nem kap.) A második probléma a nép­köztársasági ösztöndíj odaíté­lése körül tapasztalható. SOK AZ EZER FORINT? Elhangzott olyan javaslat, amely szerint a népköztársa­sági ösztöndíj összegét egysé­gesen 700 forintban kellene megállapítani. Ha ezt a javas­latot elfogadnánk, abban az esetben még jobban elmosód­nának a hallgatók közötti kü­lönbségek. Halász Györggyel ellentétben én nem tartom magasnak az 1000 forintos összeget. Különösen akkor nem, ha figyelembe vesszük, hogy ezt a hallgatók kitűnő tanulmányi eredményét, pél­dás tanulmányi fegyelemért kapják. Viszont a jeles és kitűnő ta­nulók közötti 300 forintos kü­lönbséget soknak tartom. Ez ugyanis — különösen az elbí­rálás fonákságai miatt — nem fed nagy tudásbeli különbsé­get. Olyan ösztöndíjrendszert kellene tehát bevezetni, amely egyrészt — reálisan tükrözi a hallgatók közötti különbséget, másrészt — jobb tanulásra, és — mert ez népgazdasági szem­pontból előnyös — társadalmi szerződéskötésre is ösztönöz. Ezt az ösztönzési rendszert a következőképpen képzelem el. Alkossa az ösztöndíj egyik részét a szociális juttatás. Ezt az összeget azonban ne dif­ferenciáljuk annyira, mint je­lenleg, hanem legyen annyi, amennyi a létfenntartáshoz feltétlenül szükséges. A mos­tanival ellentétben ez az ösz­­szeg azonos lehetne az állami és a társadalmi ösztöndíjnál egyaránt. Ezt az összeget azonban ne csak az egy főre jutó kereset alapján határozzák meg, ha­nem a hallgatók egyéb kö­rülményeit is vegyék figye­lembe. (Például: ha vidéki hallgatókat nem vesznek fel a kollégiumba, a szülők ma­gas keresete miatt, vegyék fi­gyelembe lakáskörülményei­ket is.) A szociális részhez járulhat­na, kiegészítésképpen, a ta­nulmányi rész, amelyet szin­tén nemcsak az átlag hatá­rozna meg, hanem a KISZ, a diákbizottság és más társadal­mi szervek véleménye szerinti sokoldalú információ. Ez az összeg viszont lehet­ne sokkal magasabb, mint a mostani. Ebben az esetben az ösztöndíj nem azonos mérték­ben növekednék az átlagered­mények szerint, hanem a jeles és kitűnő tanulók sokkal na­gyobb összeget kaphatnának. A társadalmi ösztöndíjat il­letően — a szerződéskötésre való ösztönzés miatt — a ta­nulmányi rész lehetne sokkal magasabb, mint az állami ösz­töndíj esetében. Érzésem sze­rint ilyen elvek alapján sok­kal jobban érvényesülne az ösztöndíj tanulásra ösztönző jellege. És végül még egy meg­jegyzés: A diákok anyagi támogatá­sát szolgáló másik eszköz a rendkívüli szociális segély. Hogy ennek elosztását igazsá­gosabbá tehessük, ehhez a kollégistákra jutó összeget a kollégiumi diákbizottságokra kellene bízni. Ezek ugyanis, általában sokkal jobban tud­ják, kik a legjobban rászoru­lók. Kozma Judit ■ - ' - ' ,­­ vs . mff gr / fórum Vitánkat az egyetemi ösztöndíj-rendszer re­formjáról ezzel lezár­juk. Reméljük, a Fórum szerzői segítséget adtak az illetékeseknek az ösz­töndíj-rendszer tökéle­tesítéséhez.

Next