Magyar Ifjúság, 1968. július-december (12. évfolyam, 27-52. szám)

1968-12-06 / 49. szám

OSZTÁLYZATOK TRÓNFOSZTÁSA . „Gyéres tanár úr felállott a pódiumon és körülnézett az osz­tályban. Feszült kínos percek következ­tek, mert most nézte ki, hogy kit szólítson fel feleletre . .. Igyeke­zett tehát mindenki olyan közö­nyös és fel nem tűnő lenni, hogy valamiképp ki ne hívja a figyel­mét ... Misi ü­lt némán, s retteg­ve ... el volt rá készülve, hogy a tanár úr legelőször őtet fogja lec­kéztetni, s mindent kikérdez, amit n­em tud. Már előre látta, hogy belesül a feleletbe ... Valahol a hátulsó padban szólí­tott ki egy gyereket a tanár és Misi fellélegzett, érezte, hogy meg van mentve.” ★ Ki ne ismerné saját diákéveiből Nyilas Misi szorongását? A szív­dobogást, az izgalmat, a pisz­­szenéstelen csendet, amikor osz­tálykönyvében lapoz a tanár. Talán nem véletlen, hogy az irodalomban is számtalan alka­lommal ábrázolják a pedagógust — hajdani diákjai, az írók — rettegett „élet-halál urának”, aki megfellebbezhetetlen ítéletével felemel, vagy porba sújt. De féle­lem nemcsak a régi iskolák falai közt született. Érdekes felmérést végzett pél­dául a Sziget utcai iskola egyik tanítója, aki száz gyermeknek tette fel a kérdést: „féltél-e már életedben, ha igen, kitől, vagy mitől?” A válaszok negyedrészé­ben első helyen állt: „az osztály­zástól, a feleltetéstől féltem”. Magától adódik a kérdés, vajon kiküszöbölhetetlen-e az iskolai órák alatt a félelem, a szorongás, vagy korszerűbb pedagógiai mód­szerek alkalmazásával elkerül­hető? Dr. Welker Ottó, a Művelődés­­ügyi Minisztérium gimnáziumi osztályának vezetője hosszú ideig volt gyakorló tanár, szakfelügye­lő, végül iskolaigazgató. Sokat gondolkozott és-­évekig kísérlete­zett, hogyan lehetne megkímélni a diákokat a számonkérés okozta rettegéstől. Már csak azért is, mert ha az órákból 15—20 perce­ket vesz el a noteszlapozgatás, a feleltetés, kevesebb idő marad a tényleges tanításra, az ismeretek gyarapítására és ez érthetően nö­veli a tanulók otthoni munkáját, túlterhelését. A pedagógusokat egyrészt köti az érvényben levő iskolai rend­tartás, amely a 19. paragrafus második bekezdésében kimondja: „fél évenként valamennyi tanuló munkáját legalább 3—4 alkalom­mal ellenőrizni és érdemjeggyel értékelni kell. A nevelő figyeljen fel a tanulónál fellépő gátlásokra és közvetlen segítséggel oldja fel azokat”. A rendtartásban foglaltak meg­valósításának természetesen nem egyetlen módja az, hogy a szá­monkérésekkor a rettegés birodal­mává váljon az osztály, s hogy a táblához kirendelt „vallatásnak” alávetett diák, az osztályzatokért való küzdelemben azt is elfelejt­se, amit tud. ★ Mi tehát a másik mód? Az ér­dekel bennünket, hogy a kísérleti osztályokban hogyan, milyen módszerekkel oldották meg a szo­rongás kiküszöbölését? Welker Ottó elmondta, hogy­­ a Berzsenyi Dániel Gimnáziumban oktató tanártársaival együtt leg­először is azt a szemléletet igye­keztek felszámolni, amely szerint az osztályzat, a kalkulus az, amiért tanulni kell, tehát nem elsősorban a tudásért, hanem, hogy a noteszbe jó jegyek kerül­jenek. — Meggyőződésem — mondta —, hogy egy pár perces felelet nem ad valós képet a tényleges tudásról, így az arra adott kalku­lus is hamis. Egy kis indiszponált­­ság vagy szerencse teljesen téves következtetésre vezethet. Ezért számonkérések, feleltetések­­he­lyett — notesz-, osztálykönyvi lapozgatás és más tanári modo­rosság nélkül — az órákon be­szélgettünk, problémákat, felada­tokat oldottunk meg és eközben ar­ról igyekeztünk információt kapni, melyik tanuló mit tud. Ez igen fontos. A tudásért dicsértünk, ahol hiba mutatkozott, ott elma­­­­gyaráztuk újra, amit kellett. Osz­tályzatokról szó sem volt. Csupán egy-egy nagyobb anyagrész lezár­ta után 6—7 nappal, hogy legye­n­ idő a tanultak megemésztésére. — Hogy lehet számonkérés nél­kül osztályozni? — Egyszerűen. A tanárnak, persze, munkatöbbletet jelent, mert órák után emlékeztetőül kénytelen feljegyezni magának egy-két szóval a beszélgetések so­rán a tanulókról szerzett pozitív információkat. Amikor végül osztályzásra kerül ,sor, felteszi a kérdést: „gyerekek, álljon fel, aki úgy érzi, jelesre tudja ezt az anyagrészt”. Meglepődik szinte az ember, milyen pontos az önkriti­kájuk, ítélőképességük. Az osz­tály véleménye rendszerint meg­egyezik a tanári besorolással, ahol mégsem,­­ott megvitatjuk a dolgot, a túl szerényeket ösztö­nözzük, aki magasabb kategóriá­ba sorolja magát, annak módot adunk, hogy tudásáról meggyőz­zön bennünket. A jelest pedig nem a gyors felfogásért adjuk. Aki egy-két órával később sajá­títja el mélyen és alkalmazásra éretten egy-egy feladatrész lé­nyegét, tudásáért ugyanúgy meg­érdemli a jó jegyet, mint aki — mert esetleg otthon többet foglal­koznak vele — első pillanatra megértette. Az ilyen osztályzások is keltenek zsongást, izgalmat, de félelmet sosem! — Kísérletünk lényege, a dif­ferenciálás. A gimnáziumokba sokféle gyerek jár, van, aki te­hetséges, később egyetemre ké­szül, a másikat úgy hozzák a szü­lei, mintha valami biztonságos megőrzőhelyre tennék, ahol 18 éves koráig nincs vele gond. Ve­gyes a társaság ez elkerülhetet­len, de ha a velük szemben tá­masztott követelmény azonos, az csak a közepeseknek jó. A te­hetségesek — erőpróbák híján el­lustulnak — a­ gyengék, az eleve túl magas mérce miatt elveszítik kedvüket. Az ideális az, ha — sporthasonlattal élve —, a mérce átugorható, de kell azért nekifu­tás, erőfeszítés. Matematika sza­kos tanár lévén, osztályomat a, b, c. csoportra osztottam az első kéthónapi ismeretség után. Közö­sen beszéltük meg, ki kerüljön a leggyengébbek közé az a-ba, a kö­zepesek a b-be, vagy a legjob­bakhoz a c-be. Ők aztán külön­böző feladatokat, más dolgozatté­mát kaptak, így a gyengébbeknek is lehetett sikerélménye, megnyu­godtak, és idővel ha észrevettem, hogy egyik-másik már „lazsál” és könnyen végez az egyszerűbb fel-­ adatokkal, akkor került sor az „előléptetésre”. A felszabadult, vidám osztálylégkör azt mutatta, hogy nem tévedtünk. Szép eredményeket értünk el az erő­höz méretezett, mondhatnám „testre szabott” feladatokkal. A gyerekek kedvvel, szívesen tanul­tak, megszabadulva a naponkénti számonkérés félelmeitől. Az út, amelyen a modern, kí­sérletező pedagógusok járnak, nem teljesen sima. Sok szülő nem ismeri fel azt az igazságot, hogy a csupán osztályzat­gyűjtő szán­dékkal végzett formális ellenőrzés nem eredményez okvetlenül tu­dást, még a valódi tudás pontos lemérését sem. Számtalanszor panaszolják, hogyan­ kaphat gyer­mekük gyenge osztályzatot a bi­zonyítványban, hiszen „nincs is terve, alig felelt”. Kétségtelen, idő kell: míg min­denki megérti, hogy ideje fellép­ni az osztályzatok fetisizálása el­len, ideje az iskolákban ma hasz­nálatos, rossz emlékeket ébresztő „számonkérés” kifejezést trónfosz­tásra ítélni. A ma is tartó kísérletek azt bi­zonyítják, hogy az az­ a módszer, amelyet pedagógusaink választot­tak, helyes. Talán lesz még olyan iskola is, ahol az osztályzatok sze­repe nem más, csak annyi, hogy az egész év alatt szerzett tudást jelzik. Hogy mi kell mindehhez? A kísérletek alapján pontosan ki­dolgozott módszer és néhány mo­dern gondolkozású pedagógus, aki saját munkája megnehezítésével is hajlandó tenni valamit, hogy száműzzük végre a félelmet az is­kolapadokból — a tudás érdeké­ben! Red«» Sv» ★

Next