Magyar Ifjúság, 1969. július-december (13. évfolyam, 27-53. szám)

1969-09-05 / 36. szám

A RAJZOLT VILÁG A beszélgetés kezdetben egyenlőtlen feltételek mellett zajlott. Richly Zsolt, a fiatal rajzfilmesek egyike megfosz­­tatott elemi kifejezési eszközeitől. Se ceruza, se papír — csal- szavak. A pályafutásáról. Holott a szakmában sem szereti a sztorit, lírikus alkatnak vallja magát, egy ízben a tv-ben is a festészet, a festőiség és a rajzfilm kapcso­latáról mondhatott véleményt. Ekkora előnyt, viszonzás nélkül nem vállalhatok, cserében megkísérlem úgy formálni róla gyűjtött adatai­mat, ahogy elképzeléseim szerint Richly Zsolt teszi film­beli figuráival. Az eredendő élmény Az utca, ahol a nagypapa cukrászdája volt, nevezetes házcsoport. A Csehországból származó mester édes készít­ményei zamatos borok szom­szédságában keltek el. A nagy­papa nemcsak a torták ízére adott, hanem díszítésükre is bőségesen áldozott idejéből és a cukros mázból. Mintáit meg­festette, album őrzi ma is a rég elfogyasztott süttetek formáját, s tanúskodik a mester deko­ráló kedvéről. A szülői ház mindenkor a festészet otthona volt. Amiből korántsem következik, hogy a kisiskolás fiúnak órák alatt ál­latfigurák rajzolásával kellett magára vonnia padtársa fi­gyelmét és a tanárok szigorát. Később a rajzfilmek és a vicc­lapok közkedvelt hősei töltöt­ték meg az irkákat, sejtetve, hogy bajok lesznek a pályavá­lasztással, lévén minden művé­szeti felsőiskola túlságosan is­­ vonzó. Tehát az érettségi után: — Két év kirakatrendezés következett — mondja Richly Zsolt.. — Mondanom sem kell, hogy a dekorativitás iránt ér­zett vonzalmam, az a játékos szenvedély, hogy egyik formá­ból átmenthetjük egy másikba az anyagot, a kirakatban meg­erősítést nyert. Gondolom, nagyapám fantáziáját mindig is korlátozta a cukrász-maté­riák makacssága. Én az anya­gok közül jöttem vissza a raj­zokhoz, nálam az átalakítás — mely a valóságban ellenállás­ba ütközik — simán megvaló­sítható. * Az inasévek Az iparművészeti főiskola következett. Hosszas magya­­rázgatással válna világossá, miért szakosodhatott először és utoljára iparművészetis rajz­filmtervező és -rendező szakra. Elégedjünk meg annyival, hogy így történt. Fordítsuk inkább figyelmünket arra, hogy míg jobbnál jobb történetek ját­szódnak rajzfilmjeinken, míg a korábbi nemzedék sajátos felfogásával, művészetével si­kerrel szerepel a nemzetközi porondon, egy 25 éves fiatal­ember vizsgafilmjét József At­­tila-versre tervezte.­ Megteremtette ezzel az alapos gyanút, hogy tudniillik irodal­mi művek illusztrálására kár­hoztatja a filmet (Ady Endré­től is kölcsönzött azóta „forga­tókönyvet”), és felkészült a gyanú elhárítására: — Nagyon remélem, hogy nem illusztráltam. De indul­junk el távolabbról. Volt egy­szer Walt Disney, a maga na­turális, sehonnan sem gyöke­rező művészetével. Elementáris siker a közönség részéről. Ele­mentáris ellenkezés valamivel később a filmesek részéről. Az ellenkezésből kialakult a nem­zeti rajzfilm, a lengyel, cseh­szlovák, jugoszláv iskola. Oly­kor magyar filmek, verték a nemzetközi mezőnyt. Manapság van jópofa sztori — ugyan­csak amerikai cégjelzéssel — és minden, ami fantáziáktól telik. Jelszó is van, nem egé­szen újkeletű; minél inkább távolodunk az igazi filmtől, an­nál inkább megtaláljuk a rajz­film korszerű nyelvét. Rugasz­kodjunk el a köznapi valóság­tól is? Az űrkorszakban a do­kumentumok magasan verik a fantasztikus találgatásokat; egyszerű krim­itümek olyan szerkezeteket, szörnyeket jele­z hollófürtű, büszke járású, szicíliai Assunta elindul Lon­donba, hogy megmentse be­csületét, vagy annak romjait. Assuntát elrabolta és elcsá­bította a délceg Vincenzo, de hamar megelégelte a „szívtip­­rást”, s kereket oldott. Ez a tény — Szicília ősi és szigorú erkölcsi törvényei szerint — vagy házasságot, vagy ... vért kíván! Assunta, tehát elindul Vincenzo keresésére, s legfél­tettebb poggyásza egy fekete kézitáska, benne egy irdatlan nagy pisztimmal... . A lány végigbukdácsolja Angliát, hogy csővégre­­ kap­hassa kétségbeesetten mene­külő csábítóját, aki — egérutat keresve — még arra is vállal­kozik, hogy halálhírét költ­sék ... Végül azonban megfor­dul a kocka: Vincenzo fut a ragyogó nővé, elegáns foto­­modellé átalakult Assunta után, aki már nem szorongat pisztolyt a kezében, s aki fa­képnél hagyja a fülig szerel­mes Vincenzót, hogy a maga életét élje, s a maga boldogsá­ga elé induljon. „Lány a pisztollyal" — ez a címe Mario Monicelli filmvíg­­játékának, amelynek címsze­repét, Assuntát, Monica Vitti formálja remekbe. Monica Vitti vonaton érke­zett Moszkvába. — Hiába, nem bírom elvi­selni a repülőgépet, inkább három napig vonatoztam! — mondta az éttermi asztalnál, s beszéd közben jóízűen falato­zott a kaviárból. — Ez a ked­venc ételem! Most nem a fekete, tempe­ramentumos Assunta, hanem az igazi, civil, szőke Monica Vitti ült előttem. Mégis, min­den mozdulata, minden pil­lantása egy-egy régi filmbeli alakítását idézte. Az arca fur­csán összetett. Néha gyönyörű, néha zilált vonású. Valami fojtott idegesség vibrál benne. Mintha megérezte volna, hogy vizsgálgatom, egészen fe­lém fordult, s azt mondta: — Nem szeretek hétköznap is színésznő lenni! Igyekszem úgy élni, járni, beszélni, enni, inni, nevetni és szomorkodni, mint a többi emberek... — s fejét félrebillentve, tekinteté­vel kérdezte, vajon sikerült-e ez?— önt Antonioni múzsájának tartják, s az általa megálmo­dott nőalakok legkitűnőbb megtestesítője. Antonioni filmjében, „A kaland”-ban láthattuk először a filmvász­non is, 1959-ben, s ezt követte „Az éjszaka”, a „Napfogyatko­zás”, a „Vörös sivatag”... Most hátat fordított meki­­nítenek meg, hogy szegény­­rajzoló láttukon leteszi a ce­ruzát. Átérzem a bekerítettséget. A tömörség kedvéért rajzolok egy kört, egy egyenlőségjelet, és felírom melléjük, perspek­tíva.— Ne viccelj — hangzik a szelíd okítás. — Ezt nem mondtam. Már ebből a körből annyi mindent lehet kihozni, hogy kisebb életmű lehet be­lőle. Kör áthúzva. A magyarázat kezdődik elölről: — Miért keresi az ember a verset? A szépségéért, gondola­táért? Persze. Szerintem ősi forrás, s ha a művészet ta­nácstalan, mindig a kezdetekig, megy vissza. Voltaképpen már a jelennél tartunk.,Adósságom, hogy nem említettem az indiai repülőtár­saságnak készített reklámfil­met. A háttereket Richly Zsolt tervezte-rajzolta. Egyszercsak felnő Az ős­források értelmezése hosszabb időt vesz igénybe. Pi­­hentetőül közös ismerősünk vi­selt dolgaira terelem­­a szót. Régi meggyőződésem, hogy másokról beszélve magunkat mutatjuk meg. Mondom: — Nem tetszik nekem, hogy magányossá vált. Sokra becsü­löm az egyedüllétet, de... — Amikor eljutsz valaminek az igenléséig, másokkal is el­­­ kell fogadtatnod. Azt hiszem, ez a szakasz a magányosságé. — Tehát a dalok? — Kodály Zoltán népdalfel­dolgozásai. A film pedig az, ami nekem róluk eszembe jut. Egyfajta stilizálása ez a népi­­motívumoknak; a történés nem más, mint a figurák átalakulá­sa, bizonyságul, hogy minden­ből lehet bármi. Szóban zava­ros, adj papírt! Rettenetes kavarodás, fehér alapon. Közben varázsszavak, vagy tudom követni vagy nem: — Ez a Katalinka ... Törö­kök ... Ugyanebből az alap­rajzból malom__így ... Tudom, hogy miként hat a filmen, nyugodt lelkiismerettel bólinthatok. Csakhogy én ér­tem a szöveget is, ismerem a motívumokat, sőt, a stilizálás sem téveszt meg, elég, ha népi faragóink munkáira emléke­zem. Mit mond vajon az öt dalra épülő film annak, akinek minden mozzanata új ? — Látod, ez engem is ag­gasztott. Úgy látszik azonban, az ősi források egymáshoz kö­zel fakadnak. Az alaphelyzet magyarázata után külföldiek is értették. — A legfontosabbról még nem szóltunk. Amennyire én a szakirodalmat , ismerem, min­dennemű alkotót betájolnak a műértők. Valamilyen iskolához vagy irányzathoz — gondolom azért, hogy később könnyebb — Antonioni fedezett fel, ő formált filmszínésznővé, éve­kig vele dolgoztam. Sokat köszönhetek neki, de ez nem jelenti azt, hogy örökre hozzá kötöttem magamat! Szó sincs látványos hátat fordításról, s ezentúl is fogunk majd együtt dolgozni, feltéve, ha Antoni­­oninak szüksége lesz rám va­lamelyik filmjében ... — A „Lány a pisztollyal” egészen más jellegű film,­­ mint amilyeneket eddig Moni­ca Vittitől megszoktunk. Ho­­­gyan érezte magát Assunta bőrében, a vígjátéki szituációk forgatagában? — Nagyon szeretem ezt a filmet, amely vígjátéki stílu­legyen kikeresni. Nem érzed szükségét az önbesorolásnak, vagy inkább rám bízod ma­gad? — Egyszer már belekezdtem, csak kizökkentettél a köröd­del. Említettem az iskolákat. Nos, mindenkiben él a hiú re­mény, hogy talál magának új­szerű mondandót, önálló kife­jezési formát. Az, hogy magyar népi eredetű motívumok ke­rüljenek a rajzfilmbe, sajátos tartalom hordozóiként, szervi­sa ellenére, nagyon komoly és fontos kérdést feszeget, neve­zetesen a szicíliai erkölcs, s a vérbosszú problémáját. Ma­rio Monicelli, a „Hűtlen asz­­szonyok”, „A nagy háború”, az „Elvtársak” rendezője azért nyúlt ehhez a témához ilyen eszközökkel, mert a kinevette­­tés gyilkos fegyver, s amin ne­vetnek a nézők, arra «nagyon odafigyelnek!_ Ami pedig engem illet:­­színpadi színész­nőként kezdtem a pályát, s megszoktam, hogy drámai és komikus szerepekben egyaránt otthon érezzem magam. — A filmezés mellett is hű maradt a színházhoz? — Igen, bár a kettő össze­egyeztetése nem mindig sike­rül, hiszen a film sok időt igényel. Két évvel ezelőtt ját­szottam utoljára színpadon, Rómában, Artur Miller „Bűn­beesés után” című drámájában a női főszerepet. "Egyik leg­kedvesebb színpadi szerepem Csehov „Sirály”-ának hősnője volt, s az a vágyam, hogy ezt a szerepet egyszer filmen is eljátszhassam. — Milyen új Monica Vitti filmet láthatunk a közeljövő­ben? — Most fejeztem be egy filmvígjátékot, Alberto Sor­aival. A címe: „Add nekem a szerelmedet, drágám”, ősszel ismét forgatok, Ditto Risivel, de emellett szeretnék végre rendszeres színházi munkát vállalni. Remélem, sikerül! Somos Ágnes nem megéri a fáradságot. Ezt a munkát alkatomhoz közelinek érzem, hogy a feladat méltó kezekbe került-e, pont én dönt­­sem el? Néhány film, egyetlen ember elgondolása egyébként sem irányzat, nem iskola. Na­gyon remélem, hogy szemmel láthatóan létezik magyar is­kola, abban lesz majd helyem. — A „láthatóan” eléggé ke­sernyésen hangzott, a rajzfil­mek szünetpótló szerepére cé­loztál, már ami a mozikat il­leti ? ... Széttárt karok. Célozni? Ho­vá? Befejező ecsetvonások Gyermeki szelídség, végtelen türelem. Előbbit, kérdéseim tették próbára, utóbbira akkor van szüksége, amikor néhány ezredik rajzát készíti ugyanah­hoz a filmhez. Újkeletű lakás­­tulajdonos, többnyire otthon dolgozik. Márciusban töltötte be 28. évét, kissé őszül, nem­csak a divat kedvéért. Alapfi­zetése 1600 forint. Szorgalom, fantázia " — jöhet még hozzá. Maros Dénes EGY FILMKOCKA A KATALINKÁBÓL MONICA VITTI ÜDVÖZLETE (A szerző felvétele) FIÚK FIGYELEME Az Egyesült Gyógyszer- és Tápszergyár FELVESZ gyógyszergyártó ipari tanulókat 17 éves korig. A képzés hároméves, ezalatt ösztöndíjat kapnak a tanulók. Szakmunkásvizsga után két év alatt érettségizni lehet. ÉRDEKLŐDÉS: * a Vállalat Szakoktatási Csoportjánál. Telefon: 138-860/157 mellék.

Next