Magyar Ifjúság, 1969. július-december (13. évfolyam, 27-53. szám)

1969-09-05 / 36. szám

A CIGÁNYLÁNY ÓTA Omega koncert Régen nem volt olyan „hangorkán” a Kisstadionban, mint az augusztus 23-án meg­tartott Omega koncer­ten, amelyen vendég­ként részt vett a Me­teor-­­ és az Atlantisz­­együttes is. A lemez­program után kezdett a Meteor-együttes és szép sikert aratott. Dé­vényi Tibor rövid­ kon­­feransza szakította meg a zenét, majd az At­lantisz következett. Az Omega-együttes műsorában a már is­mert számok mellett szerepelt néhány dal az ősszel megjelenő nagy­lemezről is. Első hallás­ra is kirobbanó sikert arattak. A koncertet a „Régi csibészek” című dal zárta. Az Omega-együt­tes­ legközelebb szep­tember 22-én, az Ifjú­sági Parkban találko­zik budapesti rajongói­val. TOP Az angol slágerlista heti élmezőnye na­gyon érdekesen alakult. Annyira, hogy ezút­tal — kivételesen — nemcsak az első három vagy öt, hanem az első tíz helyezett dal cí­mét és előadójának nevét közöljük. Hogy kedvetekre böngészhessetek ... 1. In The 5­ear 2525 — Zager & Evans 2. Honky Tank Women — Rolling Stones 3. My Cherie Amour — Stevie Wonder 4. Saved By The Bell — Robin Gib£ 5. Make Me An Island — Joe Dolan 6. Too Busy Thinking About My Babay — Marvin Gaye 7. Viva Bobby Joe — Equals 8. Early In The Morning — Vanity Fare 9. Conversations — Cilia Black 10. Curly — Move MiOtSäEänSE • „ütii ilHflMfffflS A Cigánylány volt a Bajtala-trió első dala, amely sikert aratott. Ez még 1965-ben volt. Az­­­­tán a Rádió is felvette. Az idén tavasszal a RITMUS slágerlistá­jára is feliratkozott, nem is a legrosszabb helyre. Hosszú idő egy dal történetben négy év! De ennyi idő múltán is, töretlen folytatják annak a muzsikának a népszerűsítését, amelyet elkezdtek. Soul-os ele­mekkel gazdagítják a populáris jazzt, amely ezáltal még ritmuso­­sabbá, még izgal­masabbá válik. Ősszel a Szentkirályi utcai klubjukban játsza­nak. S vasárnaponként a Fővárosi Művelődési Házban, ahol az Illés­­klub működik. A BAJTALA-TRIÓ: Csáky Béla (dob), Baj­­tala János (zongora, or­gona, ének), Lakatok Béla (basszusgitár, ének). ORI-NAPTÁR Szeptember­­­ 6: Csepeli Sportcsarnok Vegyes tánczene 20: Budapest, Corvin mozi Hofi—Koós sh­ow 21: Budapest, Corvin mozi Hofi—Koós show 27: Budapest, Corvin mozi Hofi—Koós show 28: Budapest, Corvin mozi Hofi—Koós show Schöck Ottó, a Meskró­­együttes tagja, huszon­három éves. Talán a legfiatalabb azok közül, akik a fesztiválok során elnyerték a Zeneműki­adó Vállalat zeneszerzői különdíját. Kertész Kornélnál ta­nult jazz-zongorát. 1965 őszén a Metró basszusgitárost keresett. Schöck Ottó, aki több hangszeren is játszik, elvállalta a szerepet. Sőt, énekelt is. És — komponált. Első dalai közül a Gyémánt és arany aratta a legnagyobb si­kert. Aztán megjelent a Schmith úr és a Bell, a részeges kutya, — ezt is ő énekelte. Tavaly a Va­lami újat szeretnék című száma lett igen népszerű. Az újjáalakult Metró­együttesben a zongora előtt ül, vagy az orgona előtt áll. Újabb nagy sikere: a Pár csepp méz. Közben Zalatnaynak (Hordár, Bolond vagy, Boldog idők), Kovács Katinak is (Álmodozom a világról, Festő és a fecskék) komponált. Koncz Zsuzsa nagyleme­zére az Utcák című dalt választotta a Schöck­­számok közül. A fesztiválra Dusán­nal együtt komponálta a Régi kép, szobrok című dalt, amely a zsűri és­ a közönség lel­kes egyetértésével ke­rült be a döntőbe. Schöck Ottó ezért kapta a zeneszerzői külön­díjas Kisfaludy András (dob), Bianki Iván (szólógitár), Baksa Soós János (ének), Imre Attila (basszus­­gitár), Doleviczényi Mik­lós (zongora). A Kex-együttesről ré­gen adtunk hírt. Azóta nemcsak kis klubok kö­zönsége, hanem az Ifjú­sági Park csütörtöki programjainak jóvoltá­ból ezrek is találkozhat­tak velük. Sokan megszerették őket. De vannak, akik még nem értik, hogy mit is akarnak ezek a fiúk. Hát... talán a jö­vőben több derül ki ró­luk. Nemrég a Rádióban jártak, ahol hat dalukat rögzítettek szalagra. Kö­zöttük van a Pálpusztai, a Vacsora című számuk, és József Attila versére komponált Három kirá­lyok. Ezek már eddig is szép sikerrel szerepeltek az együttes műsorán. CINI Zalatnay Sarolta szep­tember elején kezdődő úti­ programja: Anglia —­­Svédország­­— Hollandia. A budapesti hangle­mez-stúdióban elkészül­tek első nagylemezének felvételei. Majd egy nyugat­németországi turné kö­vetkezik. röpülj­ pávai Felrepült a páva, megtette első szárnypróbálgatásait: el­kezdődtek a „Röpülj páva” felszabadulási népdalverseny megyei döntői. A KISZ, a Mű­velődésügyi Minisztérium és a Magyar Televízió közösen meghirdetett — országos mé­retű — versenyének az a köz­vetlen célja, hogy ápolja ha­zánk n­épdal Hagyományait, a régi dalok gyűjtésére ösztö­nözzön, ismeretlen népdal­kincseket hozzon felszínre, s tehetséges énekeseknek nyújt­son lehetőséget a megmutat­kozásra. Erre a versenyre minden népdalszerető jelentkezhet, az ifjúsági és idősebb kategó­riában, s öt percig övé a mikrofon: előadhat népda­lokat és népdalfeldolgozáso­kat. A megyei döntőkről 4—4 szereplő — egynek számítanak a kórusok és együttesek is — jut tovább az elődöntőbe, majd a kö­zépdöntőbe. A televízió tíz alkalommal sugározza az elő­döntőket, október 12-től két­hetenként, s a döntő 1970. március 29-én lesz, Sopron­ban ... Négy megyeszékhelyen le­zajlott már, a megyei döntő: Debrecenben, Szegeden, Nyír­egyházán és Békéscsabán. Meglepően nagy volt ezeken a versenyeken a fiatalok rész­vétele, a 35 éven aluli kate­góriában is sok volt a diák. Az összetételre jellemző még, hogy juhásztól tanárig, gép­lakatostól bolti eladóig szin­te minden foglalkozási ág képviselteti magát. ■ Ez az érdeklődés, ez a nagy nép­dalszeretet figyelemre méltó. Vannak azonban másfajta jelzések is, s­­ezek mellett sem szabad szó nélkül elmenni. Sok versenyző ugyanazzal a népdallal, vagy népdalcsokor­ral jelentkezik. Ezeket csak­nem úgy fújják, mint a di­vatos slágereket. A fiata­lok leginkább az iskolában tanult népdalokat sorakoz­tatják fel, s nemigen vesz­nek fáradságot, hogy újat­­tanuljanak, gyűjtsenek, bá­nyásszanak elő. Általános kép — term­észetesen csak az előbb említett négy megyét véve alapul —, hogy eddig is­meretlen, vagy legalább ke­véssé ismert népdalok nem bukkannak felszínre, még az idősebbek kategóriájában sem! A fiatalok, iskolai tanul­mányaik alatt,, megtanulták megkülönbözteni egymástól a népdalokat és a műdalokat, a verseny során mégis sok nóta és műdal hangzik el a zsűri előtt... A versenyzők között megtaláljuk a citera­­együttesek­et, menyecskekóru­sokat, de szinte alig hall­hatunk eredeti népi hang­szereket, nemzetiségi dalo­kat, a pásztorélet, a kubtikos­élet folklórmuzsikáját. Mint­ha nem vennék a verseny­zők a fáradságot, hogy vala­mi újat, eredetit, eddig nem hallottat hozzanak. A négy megyei döntő leg­jobbjaival találkozhatunk majd a képernyő előtt is: a püspökladányi menyecske­kórussal, egy tizennyolc éves hortobágyi szakjuhásszal, a tápéi diétásokkal és a for­ráskúti asszonyokkal, az oros­házi madrigál-kórussal, amely régi kurucdalokat dolgozott fel, a tizenöt éves Lipták Ág­nessel, vagy a dévaványai Mácsa­ János bácsival, aki ci­­terakészítő... A többi megye még hátra van, folyamatosan zajlanak a megyei döntők. Ismételten fel­hívjuk a jelentkezők figyel­mét arra, hogy a zsűri — a jó népdalválasztás, a színvo­nalas előadás mellett — kü­lön örül minden olyan je­lentkezőnek, aki újat, is­meretlent, tájjellegűt produ­kál, esetleg saját gyűjtésű dalaival lép a mikrofon elé. Az első szárnypróbálgatás után, reméljük, biztosabban és a célratörőbben röpül tovább a páva! Karinthy a tv-ben Holnap reggel címmel Karinthy Frigyes írásaiból tv-filmet forgatnak. Főszereplők: Bálint András, Szakács Eszter (ké­pünkön), Ráday Imre, Körtvélyessy Zsolt és Szilágyi Ti­bor. Rendező: Horváth Ádám. (Fotó: MTI­­-7 Benkő)

Next