Magyar Ifjúság, 1970. január-április (14. évfolyam, 1-16. szám)
1970-01-23 / 3. szám
■■■ ■■■ aaa ■■■ ■■■ ■ ■■ ■■■ BBB «■a ■■■ ■ IB aaa MAGYAR IFJÚSÁG1370/3 ■■■ ■■■ aaa aaa aaa aaa aaa Tizennégy F.H az Ódry Színpadon Az idén Csehovból vizsgáztak. A Három nővért játszatták a filmekből, „nagy" színházi előadásokból már ismert Piros Ildikó, Kern András, Blaskó Péter, Detre Annamária, és a többiek. De nemcsak Tóth Titusz, Sunyovszky Szilvia, Verebes István, és folytathatnánk a sort — mutatkoznak be a közönség előtt: a már „profik" is új arccal lépnek a színpadra. Eddig ugyanis a Madách, vagy Katona József Színházban életkoruknak, alkatuknak megfelelő szerepeket játszottak, ebben az előadásban viszont a nyolcvanéves öreg dadától kezdve a negyvenéves ezredesig, ötvenéves katonaorvosig mindenki közülük kerül ki. A főiskola pedagógiai elvei szerint egy végzős színésznek mindent el kell tudni játszani, bár színházaknál aligha kerülhet arra sor, hogy ilyen életkoruktól, alkatuktól teljesen távol eső szerepet kapjanak. Mindenesetre ez is közrejátszik abban, hogy a néző úgy érzi, ez nem Csehov, vagy nem egészen és nem igazában Csehov, ami a színpadon folyik. Természetesen Vámos László rendező tanár rendezői koncepciója az alapvetően maghatározó. Vámos mintha a novellista Csehovot állította volna színpadra. Csehov novellái és drámái között a gondolatkör, eszmei tartalom hasonlósága, azonossága mellett lényeges különbség van, ami az elbeszélésekben nyílt kitörésekben, monológokban fejeződik ki - a drámákban alárendelt szerepet kap. Lényegében itt is ugyanarról van szó, csakhogy Csehov hangulatot, életstílust, légkört visz a színpadra, sajátos szimbolikájából, gondolatokat, érzelmeket sejtető félmondatokból, gesztusokból bontakozik ki az írói üzenet. Vámos, és ennek következtében a színészek is, szinte teljesen figyelmen kívül hagyták a csehovi dramaturgiát, ezek a félmondatok, utalások elvesztik jelentőségüket, összefolynak a konkrét, szituáció meghatározta dialógusokkal, sőt értelmetlenné, zavarossá válnak. Ezért hat unalmas ismétlésnek, mániákus megrögzöttségnek e dráma szép szimbóluma, a három nővér Moszkvába vágyódása, mert míg Csehovnál Moszkva a boldogságot a szép, igaz életet, mentsvárat jelenti, ebben az előadásban puszta földrajzi névvé zsugorodik. A három nővér megformálói, Bodnár Erika, Sunyovszky Szilvia és Bús Kati már megjelenésükkel is jól jellemzik a figurát. Csehov vissza-visszatérő három nőalakja, az öregedő, a szerelemről, fiatalságról már lemondó szikár, csontos Olga, a szépséges álmodozó, az életet nem is igen élő, s aztán hirtelen szerelemre lobbanó Mása, s a szemünk előtt játékos gyereklányból gondolkodó, cselekvőkész felnőtté felnövő Irina kel életre játékukban. Talán csak ők hárman és Piros Ildikó, a kívül szép, belül kicsinyes és gonosz Natasa hitelesek, s mozognak őszintén a színpadon. (Bár néha Sunyovszky is kilép Csehovból, pféliás „nagyjelenete" például bántó). Lenz György, Mása férjének, a kisvárost sugalló gimnáziumi tanár, és Sipeki Tibor az elöljárósági öreg szolga alakjában egyszerűen túljátszszák szerepüket, ha mindezt visszafogottabban csinálják, jó lett volna, mert a figura lényegét érzik, tudják. Papp János alakításában nem egy javakorabeli tapasztalt filozofálgató katonatiszt áll előttünk, hanem egy fiatalember. Hasonló a helyzet Kern Andrásnál is, nem értjük, miért éppen őt választja Irina, mert nem nyújtja a hadnagy figurájának emberi nagyságát. Blaskó Péter jó az öreg, magányos katonaorvos szerepében, ő az egyetlen, aki „öreg” tud lenni. Székely Gabriella Az impozáns, új székházban tulajdonképpen semmi sem mutatja, hogy ma különleges naphoz érkeztek. A különböző csoportok próbái éppúgy folynak, mint máskor, a ház muzsikától, énekszótól zsong, fergeteges ritmusú dobogások jelzik a táncosok munkáját. A KISZ Központi Művészegyüttese „felhajtás" nélkül üli meg fennállása huszadik évfordulóját, pedig e két évtizedes tevékenység a legmagasabb mércével mérve is párját ritkító eredményeket sorakoztat. Nemzetközi díjaik száma régió - ha az öt VIT-ről hazahozott tizenöt első díjat, az arezzói nemzetközi kórusfesztivál aranyérmeit, vagy a tánckar Cagliariból, a nemzetközi táncversenyről elnyert első díját említem, csak a legfontosabbakról esett szó. Bejárták - Portugália, Spanyol-, Török- és Görögország kivételével - egész Európát, van ország - az NDK -, ahol tizenháromszor turnéztak, kétszer voltak Kínában, ellátogattak Japánba, Mongóliába, Algériába. Közel egymillió kilométert utaztak, megszámlálhatatlan felvétel, lemez, film készült velük, róluk. A kritikák, fotók vaskos köteteket töltenek meg, s talán egy sincs köztük, mely ne az együttes dicséretét zengené, Tokiótól Londonig. Rengeteget dolgoznak: évi átlagban 900 koncertet adnak, ebből - sokan talán nem is tudják ezt - itthon 700-at. Jelenleg összesen több mint ötszáz tagú az együttes, a különböző műfajokban - rajkózenekar, énekkar, tánckar, szimfonikus zenekar, irodalmi színpad - három-négy együttes is működik, korcsoportok szerinti megoszlásban, úttörőktől kiszes korúakig. Ez a nagy létszám teszi lehetővé a sok fellépést, és azt, hogy az együttesek teljesen egyenrangúak legyenek. A siker záloga az a páratlan nevelőmunka, amellyel az együttes állandó utánpótlását biztosítja. A rajkók bentlakásos általános iskolája, zeneiskolája és gimnáziuma legendás hírű, s az egészen kis úttörők csoportjaiból kerülnek ki folyamatosan a „nagy" együttes tagjai. Így érik el két évtized óta, hogy nem öregszik az együttes, bár manapság már nem egy olyan úttörő tagja van, akinek az édesapja vagy édesanyja annak idején az együttes alapítói között volt. A szép jubileumot is munkával ünnepük: az év első negyedében öt külföldi turné, három itthoni, nagy vidéki körút és hat díszelőadás vár az együttes csoportjaira; az egyik úttörő tánccsoport és az egyik úttörő rajkózenekar pár napja utazott hoszszabb szovjet turnéra. A KISZ Központi Művészegyüttese két évtizede áll itthon a folklór életbentartói és propagálói első sorában, s tesz elévülhetetlen szolgálatokat a magyar népzene és népművészet megismertetésének világszerte. Köszöntjük őket az évfordulón, s külön abból az alkalomból is, hogy harmadszor nyerték el a Kiváló Együttes címet, és kívánunk nekik még sok-sok, eredményes, nemes munkában eltöltött esztendőt! JUBILÁL A KISZ EGYÜTTES aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa PIROS ILDIKÓ FOTO: KOTROCZÓ ** f. ! a r v:,-> T. I. FOTO: CSUZI mtm aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa aaa BBB aaa aaa