Magyar Ifjúság, 1970. január-április (14. évfolyam, 1-16. szám)

1970-04-17 / 15. szám

ELTÁNCOLNI A MÁT Bátorság és a kockázat vál­lalása nélkül nem lehet újat kezdeni. Amikor tíz évvel ez­előtt létrejött a Pécsi Balett, ez a bátorság és kockázatvál­lalás a vakmerőséggel, majd­hogynem az öngyilkossággal látszott határosnak. Tízegy­néhány, a balettintézetből alighogy kikerült táncos, meg egy táncosnak már jó pár éves múltú, de koreográfusnak még újonc fiatalember kihívta a sorsot: vidéken, egy teljesen más profilú színház kereté­ben, hasonló produkcióknak még hírét se ismerő közönség előtt, meg akarta teremteni a korszerű magyar balettet, be akart hozni valamit abból a több évtizedes hátrányból, amelyben a magyar táncmű­vészet a legfrisseb törekvések­hez képest akkor volt. Hitek és harcok A vállalkozást akkor még a legoptimistábbak — maguk az együttes tagjai — is szo­rongások közepette kezdték. Fogadtatásukat, készülő pro­dukciójuk visszhangját ille­tően nem nagyon voltak illú­zióik, de ezzel nem sokat tö­rődtek. Meghatóan fiatalok, nagyon tehetségesek és mér­hetetlenül szívósak voltak. S ami a legfőbb: megszállottan hittek abban, amit csinálni akartak. A kezdet szinte hihetetlen munka- és életkörülményei között, olyan fizetés mellett, amelynél számtani rejtvény volt, hogyan tudtak megélni belőle, ellenkezések, meg nem­­értések és dühödt tiltakozások közepette, mégis létrejött egy új együttes, amely valósággal belerobbant a magyar kultu­rális életbe. Műsoraik ese­ményszámba mentek, szokássá vált Pécsre zarándokolni egy­­egy bemutatójukra, produk­cióik a szakma és a kritika tüzében és ellentüzében állot­tak, elragadtatott dicséreteket és vitriolos támadásokat egy­aránt kaptak. Egyet azonban sosem: hogy tudniillik észre­vétlenül, közömbösen mentek volna el a Pécsi Balett tánc­kompozíciói mellett a kriti­kusok, a szakma, a közönség. Voltak nagyszerűek és voltak gyöngék, de szürkék, közép­szerűek soha. Mi volt — mi ma is — si­kereik titka? Mindenekelőtt az, hogy a klasszikus balett abszolút tánca, annak dekora­tív szépségű sablonjai helyett mai, mindenkiben meglevő, élő és izgalmas gondolatokat akartak a tánc eszközével megfogalmazni, közvetíteni. Mai drámát, vívódást, küzdel­met, diadalt, bukást, tragédiát és humort, költészetet és bru­talitást, ideológiát és politikát. Vallották és vallják, hogy a modern táncművészet erre éppúgy képes, mint más mű­vészetek. Persze, a maga for­manyelvén, amely — bár nem nélkülözheti a klasszikus ba­lett alapjait — gyökeresen más szó- és mondattant hasz­nál, mint a hagyományos ba­lett Ha az elmúlt tíz év alatt értetlenséggel találkoz­tak, ez leggyakrabban éppen ennek a korszerű, a panto­mim, a művészi torna, a nép­tánc, sőt a modern társastán­cok elemeit is szerves egység­gé olvasztó, merész kompozí­ciókat, mozgásokat teremtő nyelvnek szólt. Még klasszikus produkcióikat is átitatták e mo­dern nyelv ízei. Az együttesnek nemcsak nemzetközi hírneve, hanem nemzetközileg is szá­mon tartott stílusa van. És en­nek a „pécsi stílusnak” ma már elvitathatatlan a szerepe a modern magyar táncművé­szet megújításában. Ha majd megírják a magyar táncművé­szet történetét, annak egy fe­jezete biztosan ezt a címet vi­seli: „A Pécsi Balett.” Eck A pécsi Nemzeti Színház öreg épületében újonnan ki­alakított balett-terem, körben a szokásos korlátok, hatalmas tükörfal, zongora, magnó, kí­méletlenül erős neonvilágítás. Folyik a jubileumi előadás­­sorozat műsorainak próbája. Eck Imre — néhány napja kap­ta meg a korábbi Liszt-díj mel­lé az érdemes művész címet — az együttes művészeti ve­zetője dolgozik a táncosokkal. Nem bánik velük kesztyűs kézzel. Sohasem bánt. Ezt a műfajt nem lehet lazsálva csi­nálni. A próba éppen olyan erőbedobást, koncentrációt, átélést kíván, mint az előadás. Eck afféle örökké robbanni kész alkat, egy egyszerű inst­rukciót is sistergő hőfokon közöl, szikrázik és villámlik. Könyörtelen koreográfus, de nem önmagáért, hanem a produkcióért az. Volt, hogy té­vedett, voltak hangos sikerei mellett hangos fiaskói is, de azokból is ez a hőfok égetett. Meglepően nyugodt viszont, ha beszélgetni kezd. A Pécsi Balett és Eck Imre elválaszt­hatatlan fogalmak, ő hozta létre, ő teremtette meg a stí­lusát, ő verekedett, hogy meg­maradjon az együttes, őt ér­ték a leghevesebb támadások, neki szóltak a dicséretek is. — Mindkettőt túléltem —, mondja csipkelődve — S kü­lönben is: itt egy társulatot illet a dicséret vagy az elma­rasztalás. A tagok nélkül nem lenne az az együttes, ami. Igaz, hogy annak idején nem­csak lehetőséget, hanem sze­mélyeket is kaptam, de mind­ebből együtt lett Pécsi Ba­lett.­­ — Tíz év után hogyan ösz­­szegezné az együttes és a ko­reográfus céljait, eredmé­nyeit? — Meg akartuk — meg akartam — mutatni, hogy ma és it­t lehet olyan táncművé­szetet teremteni, amely a mi korunk gondolataival, monda­nivalójával, sőt, annak sajáto­san magyar megjelenési for­máival foglalkozik a tánc nyelvén, s hogy ez a nyelv sokkal, de sokkal színesebb, kifejezőbb, mint azt idehaza gondolják. Mindebben benne volt persze az én látásmódom, az, hogy é­n ezt és ezt így és így látom, gondolom, fejezem ki. De hiszen minden művész­ember így alkot: az egyéniség jegye írónál, festőnél, kompo­nistánál stiláris és ideológiai­­gondolkozásbeli jegy is. Rá­adásul úgy próbáltam — és próbáltunk mi itt közösen — beszélni nagy emberi problé­mákról, hogy ugyanakkor, amikor sajátosan magyar ve­­tületben szólunk róluk, tud­junk valamit­ mondani a vi­lágnak is. Legsikeresebb pro­dukcióink talán ezért találtak lelkes fogadtatásra Londontól Moszkváig és Stockholmtól Bolognáig. Véleményem sze­rint a magyar táncművészet­nek ez éppúgy feladata, mint irodalmunknak vagy képző­művészetünknek. Erre viszont csak a korszerű balett képes, vagy az képes a legjobban. — Merre vezet tovább az út az együttes és a koreográ­fus számára? — Ebben a rövid életű szak­mában mérhetetlenül fontos, miképp tudja megújítani ma­gát egy koreográfus anélkül, hogy feladná a saját stílusát. Minden munkámban újra és újra meg kell fogalmaznom önmagamat, szándékaimat, mondanivalóimat. Ez egyben a stílus újramegfogalmazását is jelenti, s még tágabban: az együttes újraalkotását is. Sok­szor mondták rólunk, hogy avantgarde együttes vagyunk. Az igazság az, hogy mi itthon néha tényleg annak tűnünk, de ha a legújabb tánctörek­véseket nézzük, azokhoz ké­pest bizony majdnem konzer­vatívoknak számítunk. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a korszerűség nem el­vont, hanem nagyon is hely­hez és időhöz kötött fogalom. Mi itt másképp vagyunk kor­szerűek, mintha teszem azt amerikai, francia vagy olasz együttes lennénk, s ez nem is baj. Ha a „merre tovább?”-ra keresem a választ, akkor csak ezt mondhatom: továbbra is a máról akarunk, akarok be­szélni, a mának, mai nyelven, úgy, ahogyan valaki, aki ben­ne él a mában, s annak prob­lémáit a bőrén érzi, beszélni tud. És amiként ez a ma foly­ton változik, megújul, úgy kell változnunk, megújulnunk ne­künk is. „Kocka”, az igazgató Tóth Sándor az együttes alapító tagja, sikert sikerre halmozó szólótáncosa volt ki­lenc éven át. Most „Kocka” — ez a beceneve — a balett igazgatója, önként vállalta a feladatot, amelyre keresve se lehetett volna megfelelőbb embert találni. Született peda­gógiai érzéke, szívós akarat­ereje a fő jellemzői. Egy év alatt, amióta igazgatja a Pé­csi Balettot, elérte, hogy vég­re a munkájuknak megfelelő fizetést kapnak az együttes tagjai, rendeződtek a munka­­körülmények, javultak a la­kásviszonyok, szervezettebb lett az egész tevékenység. At­tól kezdve, hogy vannak-e, és milyen minőségben próbatri­kók és spicc-cipők, addig, hogy kinek milyen rándulása, sérülése van a táncosok kö­zött, minden az ő gondja. És csinálja szívesen, szívósan. El­temette magában a táncost, hogy egy jelenleg 27 tagú együttes minden gondját-ba­­ját viselje helyette. — Ez csak részben igaz — mondja azzal a kisfiús fél­mosollyal, amely még komoly arcán is ott játszik. — Tíz év alatt annyi szép feladatot kap­tam, hogy húsz évre valót táncolhattam. Koreografáltam is. Már ez is út volt a mosta­ni pozíció felé. Úgy látszik, van is bennem hajlam erre a munkára. És még ma is tán­colok, de ma már nem elégí­tene ki, ha csak táncolnék. Amit most csinálok, azért köz­vetlenül nem szól a taps, de az együttes munkáján feltét­lenül látszik, és ez a lényeg. S nemcsak ezt a munkát szere­tem, hanem azokat is, akikkel dolgozom, hiszen tíz éve a tár­saim jóban-rosszban. Ma már nemcsak a „törzs­gárda” van itt: Bretus Mária, Handel Edit, Szimácz Gabriel­la, Uhrik Dóra, Csifó Ferenc, Hetényi János meg a többiek mellé odasorakoztak az újak. De még mindig nem elég a létszám: körülbelül negyven táncosra lenne szükség ahhoz, hogy egy-egy váratlan sérülés, betegség ne jelentsen megold­hatatlan problémát, s hogy a fiatalok is kellően fejlődhes­senek, nagy feladatokat old­hassanak meg. Néhány éven belül ez is sikerül majd. A pé­csi városi tanács megértően támogatja az együttest, amely ugyan szervezetileg a szín­házhoz tartozik, ellátja a szín­ház műsorrendjéből adódó táncos feladatokat — (operák táncbetétei, operettek táncka­ra stb. is) —, de már régen önálló művészi egység. — Bízom benne, hogy ter­veink — évi egy magyar, és egy neves modern, külföldi vendég-koreográfus készítette műsor — újabb fejlődési le­hetőséget jelentenek majd. A vendégművészek rendszerét már az idén meghonosítottuk: s világhírű táncművész, Al­berto Alonso munkája egyik legszebb produkciónk, a Vero­nai szerelmesek mártíriuma. Külföldi turnéink mellett — idén csehszlovák, jugoszláv meghívásaink vannak — sze­retnénk sok vidéki városba el­jutni, akárcsak eddig, mert a Pécsi Balett nemcsak Pécsé. Ma és holnap Április 24. és 28. között ün­nepi előadássorozattal emlé­kezik meg eddigi útjáról a Pécsi Balett. A műsorokban a hagyományokhoz kötődés épp­úgy kifejezésre jut, mint a legújabb törekvések. Felsora­koztatják a tíz év régi nagy sikereit is: a klasszikus Vi­­valdi-kompozíciókat, a Bar­tók-műveket, meg azt a sok új magyar művet, amelyet élő komponistáink kifejezetten a pécsiek számára írt balettze­néjére készítettek. (Működé­sük e szempontból is külön fejezete a magyar tánc- és zeneművészet napjainkbeli kapcsolatának!) Gazdag a múlt, van miről számot adni. A jövőről a záróest műsora vall majd, s az ezutáni új mű­vek. A Pécsi Balett, amely amel­lett, hogy kivívta az új ma­gyar táncművészetben az őt megillető helyet, mindig szo­rosan kötődött az ifjúsági mozgalomhoz is (két VIT-en szerepeltek nagy sikerrel, szá­mos országos ifjúsági rendez­vény rangját emelték produk­cióikkal). Méltán kapta a ju­bileumra az együttes és Eck Imre, valamint Tóth Sándor a KISZ Érdemérmet, s három alapító tagja: Szimácz Gab­riella, Csifó Ferenc és Debre­­czeni István az aranykoszorús KISZ-jelvényt. Liszt-díjasaik sorát az idén két új név bő­víti: Handel Edité és Csifó Ferencé. Születésnapi köszöntésünket mi mással végezhetnénk? Újabb, jó küzdelmekkel és szép sikerekkel teli, munká­jukba vetett hitükből sze­mernyit sem engedő, fiatalos izzású és lendületű évtizedet érjenek meg, táncművésze­tünk hasznára és hírnevének öregbítésére! Eck Imre koreografál Szöveg: TAKÁCS ISTVÁN Fotó: ÁGOSTON ISTVÁN Tóth Sándor, az együttes szólótáncosa Gulyás­ Eck: Pókháló című művében Az új balett-teremben: Fodor Antal, az együttes alapító tagja, ma az Operaház koreográfusa, beállít egy jelenetet régebbi koreográfiájából, Vivaldi: Ballo Concertante című muzsikájára. A próba éppoly kemény munkát kíván, mint az előadás. A ritkán adódó pillanatnyi szünetekben így fújják ki magukat a táncosok Az együttes lányai civilben a pécsi utcán - próba után, esti előadás előtt MAGYAR IFJÚSÁG1170/15

Next