Magyar Ifjúság, 1970. szeptember-december (14. évfolyam, 35-51. szám)

1970-11-27 / 47. szám

PlNCesztNHkl Egy régebbi előadás vala­melyikén véletlenül olyan gye­rekekből verődött össze a kö­zönség, akik bekiabáltak a színpadra, hangos megjegyzé­seikkel lehetetlenné tették az előadást. Kortársaik, a színé­szek nem hagyták abba a já­tékot. Az előadás végén fel­csattanó tapskor azonban nem jöttek a függöny elé. Csupán egyik társuk fordult a közön­ség felé, és így szólt: „Ma nem köszönjük meg a tapsot, mert nem tiszteltétek sem a mi munkánkat, sem a színhá­zat.” A nézőtéren síri csend volt a válasz. A ruhatáros né­nik mesélték: mindenki szó nélkül vette a kabátját, a szo­kásos viháncolás elmaradt. Az eset a Pinceszínházban történt. Rómeó és Júlia — farmerben és garbóban A parányi színpadon most Shakespeare halhatatlan sza­vai hangzanak, Rómeó és Jú­lia kétségbeesett búcsúzkodása az elválás hajnalán. Egy tava­lyi bemutató, a késői kísérlet felújító próbáján vagyunk. A következő jelenetben a veronai szerelmesek garbóban és far­merben már a ravatalon fek­szenek. Elhangzik a herceg in­tő epilógusa is, teljes a meg­hatottság. Ekkor a szerelmesek váratlanul felugranak holtuk­ból, s a többiek is, Mercutio, Páris, a Capuletek és Mon­­tague-k visszavedlenek mai pesti fiatalokká, akik színház­ról, változó előadási stílusok­ról, Shakespeare-ről és Brecht­­ről vitatkoznak. S ebben sem­mi különös nincs, ha megnéz­zük a darab alcímét: „Késői kísérlet (Rómeó és Júlia szo­morú történetével, ahogyan lelkes diákszínjátszók egy boltíves pincében igyekeznek eljátszani, nagy figyelemmel az örök színház örökké válto­zó törvényeire és törvényte­lenségeire ...)” Ez az előbbi jelenet is csak kísérlet volt: hogyan, hányfé­leképpen lehet értelmezni és előadni Shakespeare darabját. S miközben ezek a kísérletek, bizonygatások folynak, az if­jú néző, játszva és szórakozva, anélkül, hogy egy extra ma­gyarórán érezné magát, na­gyon sok mindent megtud ma­gáról Shakespeare-ről, az­­an­gol reneszánsz színházról, és a brechti elidegenítő effektusok­ról. Nézőből közönséggé avatni Kicsit hosszúra nyúlt pró­bálkozások után, talán csak az utóbbi két évben sikerült a Pinceszínháznak és vezetőjé­nek, Keleti Istvánnak megta­lálni azt a formát és funk­ciót, amit a többi színház mellett betölthet a fiatalok éle­tében. Itt a műalkotás meg­értésére és átélésére nevelik a fiatalokat. Sikerült is kiala­kítani egy állandó közönség­gárdát. A nézők között közép­iskolás diákok és szakmunkás­­tanulók egyaránt megtalálha­tók. A klasszikusokat is úgy, olyan formában játsszák, hogy az a mának, a fiataloknak szóljon, hiszen a színházban a fiatalok elsősorban önma­gukkal, saját világukkal, gondjaikkal, bajaikkal akar­nak találkozni. S e találkozás közben nézőből közönséggé szeretnék avatni a Pinceszín­ház lelkes látogatógárdáját, hogy — mondják a „színé­szek” — a fiatalok ne mint nézők, hanem mint „látók" ül­jenek be aztán a ,,nagy" szín­házakba, s oda ne ki kapcso­lódni, hanem b­e­kapcsolódni járjanak. Egyiknek hobby, másiknak hivatás Ezek a farmeres, trikós, tor­nacipős Júliák és Rómeók többségükben középiskolás diákok. Néhány­an viszont már dolgoznak. Húszan-harmincan lehetnek, ki felvételi hirdetés­re jelentkezett, kit meg bará­tai, ismerősei hoztak maguk­kal. Sokan a nézőtérről kerül­tek a színpadra. Legtöbbjük — amint itt az öltözőben kö­rülöttem állók: Hoff­inger And­rás, Gyabronka József, Korcs­­máros György, Szabados Zsu­zsa mondják — színész sze­retne lenni. Most ebben az évben hármat vettek fel kö­zülük a főiskolára, s jövőre is többen próbálkoznak először, másodszor vagy — harmad­szor. Frank Erika huszonhárom évével valóságos „öregnek" számít közöttük. A Pinceszín­ház egyik alapító tagja. Kira­katrendező a Keravillnál. Le­tett arról, hogy hivatásos szí­nész legyen, a játék örömét ezen a színpadon találja meg. Most Ibsen Nórájának adap­tációs változatában Nórát játssza, miután néhány napja az egri Auróra szavalóverse­nyen első lett. Az együttjátszás öröme — Nem színészeket, nem is amatőröket akarunk itt ne­velni — mondja Mezei Éva, a színház rendezője. A szakmá­ból is csak annyit tanítanak meg — beszéd- és mozgás­technikát —, ami azért szüksé­ges, hogy élvezhető előadás szülessen. A színpadon játék közben sem kívánnak tőlük színészi teljesítményeket, meg sem kísérlik például, hogy ko­ruknál sokkal idősebb figurá­kat alakítsanak. Mondom, hogy a gyerekek szerint sokan színésznek készülnek. A ren­dezőnő fejét rázza, s a szín­padon mozgó fiatalokra mutat: — Ő is meg ő is meg a töb­bi is tudja már, nem valószí­nű, hogy felveszik. Sőt már azt is tudják, mihez kezdenek érettségi után. A gyerekek közben a próba szünetében szabadon improvi­zálnak, ötleteikkel szórakoz­tatják magukat, készülődnek a következő jelenetre. — Látod, pontosan ezt szeretnénk meg­valósítani játék közben is — súgja Mezei Éva —, a fiatal­ság, életteliség levegőjét vin­ni színpadra, az együttjátszás örömét, amit az ember érez és lát, valahányszor csak lát­ja itt ezeket a fiatalokat.” Székely Gabriella NÓRA ■ ■ Rómeó és Júlia: Gyabronka József és Szabados Zsuzsa Fotó: Ágoston Mire felcsendül a tánczene — a klub már mindig tömve van. És a tágas helyiségben iga­zán nemzetközi közön­ség táncol. Vannak itt angolok, franciák, ola­szok, németek, csehszlo­vákok, jugoszlávok, a távoli Afrika diákjai — és természetesen len­gyelek. Az „Interclub ZAK", a Lengyel Diákszövetség egyik legrégibb diák­klubja, 1957 táján lett igazán híres, amikor tagjai sorába tartozott (ha ritkán járt is ide) Zbiegniew Cybulski, a neves lengyel filmszí­nész is, aki valósággal vonzotta maga után a lengyel kulturális élet különböző ágainak fia­tal reprezentánsait. A klub, mely délelőtt tizenegytől este tízig áll látogatói rendelkezésére, már majdnem másfél évtizede nyáron éli leg­forgalmasabb napjait, amikor is képkiállításo­kat, diákszínházi előadá­sokat, különféle jazz­­rendezvényeket, jam sessionöket és érdekes találkozásokat szervez különböző híres embe­rekkel, és minden este hét órától táncolni le­het ... Annak idején az ősi Hanza-város serdültebb diákifjúsága rendezte a Gdansktól mindössze ti­zenkét kilométernyire fekvő népszerű üdülő- és kirándulóhelyen, So­­potban, a híres nagyer­dei szabadtéri színpadon az első amatőr jazzfesz­­tivált, amelyből később a mai „Sopoti Nemzet­közi Dalverseny” szüle­tett meg. A gdanski KAK adott otthont az 50-es évek közepén híressé vált diákszínháznak a „Bom- Bom”-nak, melynek töb­bek között a fiatal len­gyel színészet két nagy halottja, a már említett Zbiegniew Cybulski és a közelmúltban elhunyt Jerzy Kobiela is tagja volt. De a ZAK adott ott­hont egy időben Toma­­szewski később híressé vált pantomim-társula­tának. Egy másik To­­maszewski, Jan, a neves zenész pályája is­­ itt kezdődött. A ZAK egyébként az 50-es évek végétől elsősorban ze­nei rendezvényei ré­vén szerzett hírnevet. Alek Musial, Wlodzi­­mierz Nahorny, Jerzy Sapiejewski, Ryszard Kruza, Stanislaw Cies­­lak és Wieslaw Sku­­ba, a mai lengyel jazz neves művelői mind itt kezdték pályafutásukat, s közösen jöttek arra az ötletre, hogy a klubon belül egyre szaporodó tánc- és jazzegyüttesek részvételével, más kör­nyékbeli együttesek mozgósításával meg kel­lene rendezni a téli hó­napokban sorra kerülő „Odera menti jazzna­­pokat”, melyekre az idén már tizenkettedszer ke­rül sor, s amelyek már hetedik éve nemzetkö­ziek .. . INTERCLUBI GDANSK Ugyancsak a ZAK ad­­­uhont a gdanski Or­vosegyetem ma már Európa-hírű énekkará­nak, mely a múlt évti­zedben tizennégy or­szágban, köztük Angliá­ban, Olaszországban, Hollandiában, Jugoszlá­viában, a Szovjetunió­ban, Bulgáriában, Ro­mániában szerepelt pre­­klasszikusokból és ro­mantikusokból összeál­lított kórusműsorával. A ZAK vezetőinek öt­letére szervezték meg az úgynevezett „Pro Mom­­ca" versenyt, mely egész­ Lengyelországból össze­gyűjti a zeneművészeti főiskolák és konzervató­riumok legtehetségesebb hallgatóit, akik kilenc kategóriában mérhetik össze erejüket. Nemzet­közi zsűri választja ki közülük a legjobbakat, akik a nemzetközi ze­nei versenyeken képvi­selik a lengyel színeket. Fiatal képzőművészek­nek nemcsak tárlatokat rendeznek, hanem sze­rény anyagi kereteiknek megfelelően ösztöndíja­kat is biztosítanak ne­kik, s a nyári hónapok­ban a fiatal lengyel gra­fika és képzőművészet legjobbjai­ szinte már mind a ZAK vendégei voltak a tengerparton két-három­ hónapig. S minden művész egy vagy több művét aján­dékozza hálából a klub­nak, mely nagy becsben tartja az így szerzett ké­peket. A ZAK vezetői nem hajlandóak eladni eze­ket a műveket, sőt most valamennyiből külön ki­állítást szerveznek, mely a közeljövőben külföldi körútra is indul, az NSZK-ban, Hollandiá­ban, Svájcban, Jugoszlá­viában és a tengeren túl. Amerikában láthatják majd az érdeklődők. A kitűnően dolgozó lengyel diákklub életét mutatja be képripor­tunk. Fotó: Endrényi Egon ZAK NEMZETKÖZI AMATŐRFILM PÁLYÁZAT A LENIN-CENTENÁRIUMRA A Magyar UNESCO Bi­zottság és a Magyar Ama­tőrfilm Szövetség Lenin születése századik évfor­dulójára hirdette meg nem­zetközi amatőrfilm-pályá­­zatát. A kiírás szerint az amatőrfilmeseknek Lenin életéről, élő emlékéről, il­letve a lenini eszmék tár­sadalmi hatásáról és térhó­dításáról kellett filmet ké­szíteniük. A pályázatra igen sok film készült, a szovjet, len­gyel, bolgár, NDK és­ ma­gyar helyi előzsűrizések után azonban csak harminc film jutott a budapesti ver­seny nemzetközi zsűrije elé. A Bán Róbert filmrendező elnökletével működő, len­gyel, NDK, francia és ju­goszláv tagokból álló bí­ráló bizottság igen tekinté­lyes összegű díjak fölött ítélkezhetett. A filmek megtekintése után a zsűri úgy döntött, hogy az első díjat nem adja ki, ellenben kiad — eredetileg ki nem írt — negyedik díjakat. A végeredmény ezek sze­rint így alakult: II. díjat kapott ’(12 ezer forint) A legyőzhetetlen című bolgár animációs film és Az arc című magyar film (alkotói Kárpáti György és Péter­fi István). III. díjat (6 ezer forint) kapott A föld című szovjet-litván film, míg a két TV. díjat (5 ezer forint) A szimbólum című NDK- film és a Misáék című magyar film (Kiss István alkotása) kapta. Szép elis­meréssel jutalmazta a zsű­ri a Magyar Amatőrfilm Szövetséget is: a legjobb kollekcióért és a kifogásta­lan rendezésért 10 ezer fo­rintos különdíjat adomá­nyoztak a magyar amatőr­filmesek szervezetének. A művek színvonala — s nemcsak a díjnyerteseké — kiegyenlítetten jó volt. Né­hány alkotás — így az egyik IV. díjat nyert NDK- film — a hivatásos filmké­szítők technikai szintjét is elérte. Más alkotások — a magyar Az arc, a bolgár A legyőzhetetlen — filmes ötleteikkel tűntek ki. Igé­nyes, de eszközeiben bi­zonytalankodó film volt a magyar Misáék, amely a mai tizen- és huszonéves nemzedék életében kereste a lenini eszmék továbbélé­sét, hatását. Kár, hogy a legjobb magyar amatőrfil­mesek közül igen sokan tá­volmaradtak erről az érde­kes és gondolatébresztő pá­lyázatról — talán a propa­ganda erőtlensége vagy az előzetes szervezés gyengesé­ge miatt is. T. I. SLÁGER - 45 Mostani (Legutóbbi) Hetek h­elyezés száma 1 tu Kégli dal - ILLÉS 10 2 (2) Jaj, nem vigyáztam — KOVÁCS KATI 8 3 (8) Menekülés — ILLÉS 33 4 (5) Hétszínű virág — SCHÖCK-EGYÜTTES 2 5 (3) Gyöngyhajú lány — OMEGA 45 6 (6) János bácsi pipája — ZALATNAY SAROLTA 10 7 (4) André (je t’aime) — KONCZ ZSUZSA 20 8 (9) Mária volt — METRÓ 45 9 (10) Sört kérek én — ARADSZKY LÁSZLÓ 11 10 (11) A régi ház körül — KOVÁCS KATI 30 11 (7) Micsoda igények — SZÉCSI PÁL­ 12 (13) Én nem tudtam azt, kérem — KONCZ ZSUZSA 27 13 (12) Tízezer lépés — OMEGA 45 14 (15) Hej, rolli, rolli — HUNGÁRIA 24 15 (14) Történet M-ről — ILLÉS 44 A szavazatok beküldésének határideje: kedd (decem­ber 1.), déli 12 óra. Címünk: Magyar Ifjúság szerkesztősége, Slágerlista, Bp. VIII., Somogyi Béla u. 6. Kérjük, hogy szavazataitokhoz feltétlenül mellékel­jétek heti „46”-o­s jelzésű slágerlista-szelvényünket. SLÁGERLISTA - 46 . MAGYAR IFJÚSÁG 1370/47

Next