Magyar Ifjúság, 1971. január-április (15. évfolyam, 1-18. szám)

1971-02-26 / 9. szám

Pennys vigasz... A papucs Barnard Papillon nyomában Angliában megkezdődött az új időszámítás!... Sen­ki se lepődjék meg, hi­szen a szigetország nap­tárai továbbra is ugyan­azt mutatják, mint akár a francia vagy a magyar naptárak. Mégis, ez az idei február teljesen ki­forgatta mivoltukból a brit polgárokat, s egy csapás­ra minden megváltozott, amikor életbe lépett az új, tizes pénzrendszer. Egy font többé nem 240 penny, hanem csupán száz, s megszűnt a shilling - hogy a többi változásról ne is beszéljünk! Hogy ez milyen felfordulást okozott Angliában, azt hadd il­lusztráljuk a UPI-hírügy­­nökség két felvételével. Az egyiken Mrs. Alice Ro­binsont látjuk, aki 87 éves létére így válaszolt a ti­zes pénzrendszer beveze­tésére: „Bezárom az üzle­temet ... Én már túl öreg vagyok ahhoz, hogy ezt megtanuljam..." A lon­doni „Quartier Latin" ven­déglő előtt pedig enyhén szólva lengén öltözött csi­nos lányok új félpennys érmék osztogatásával igye­keztek megkedveltetni az angol férfiakat. Többen ugyanis - a bonyolult szá­mításokra való hivatkozás­sal - elkerülték az italmé­réseket ... Csak azt nem tudjuk, a szegény angol férfiaknak ezek a „félfillé­resek”, avagy a félmezte­len lányok jelentették a vigaszt? ... Esetleg a whisky? ... Egy más téma. Bizonyára emlékszik még a kedves olvasó, milyen gyakori sze­replője volt tavaly Tol­lánknak Christian Barnard dél-afrikai orvos. Különö­sen válása és házassága révén lett a 48 éves fok­városi szívsebész a bul­várlapok bonvivánja! Dr. Barnard legutóbb az NSZK-ban tűnt fel: egy fogadáson jelent meg 21 éves felesége, apósa és anyósa kíséretében. Az egyik közelébe férkőzött újságíró kérdésére így fe­lelt: „Mielőtt válaszolnék, ki kell kérnem apósom és anyósom véleményét!” Az após, aki mellékesen na­gyon gazdag, kurtán ezt válaszolta az újságírónak: „Ellentmond az illem sza­bályainak, hogy egy or­vosprofesszor az újság­írók kérdésére válaszol­jon!" És Barnard illedel­mesen hallgatott. Ki gon­dolta volna ... hogy pa­pucs lesz belőle? ... És mi lett Charriére-ból, a Francia-Cuayana-i Ördög­­szigetről megszökött fe­­gyencből, akinek Papillon című regénye nemcsak hír­nevet, hanem kasszasikert is hozott? Charriére, mint már beszámoltunk róla, szerepelt a könyvéből írt filmen, de ennél is érde­kesebb Hans O. Staub­nak, a svájci Weltwoche főszerkesztőjének Papillon egykori börtönében tett látogatása. Charriére-t ugyan nagy hazugnak tartja az a néhány ember, akik ezeken a kis szigete­ken élnek. De mégiscsak a „Papillon”-nak köszönik sorsuk jobbra fordulását. Sok gazdag ember kiván­csi ugyanis az ördög-szi­geti fegyenctelepre, amely­nek egyik épületét szállo­dává alakították ... azok számára, akik nem sajnál­ják a pénzt, hogy szemé­lyesen győződjenek meg arról, mekkorát hazudott a Papillon szerzője ... (Sebes) FOR CMh dcvGhu vedüttBele ■na ! a patr partéra« Claude Cardnak­ 71/9 MAGYAR IFJÚSÁG KÉRDEZZ - FELELEK Február 28-án, egy évvel a hivatalos határidő előtt, meg­kezdődnek az indiai parla­menti választások. Az ered­mény nemcsak India jövőjét befolyásolhatja. A világpoli­tika szempontjából sem mind­egy, hogy a kontinensnyi or­szágot a haladó vagy a visz­­szahúzó erők irányítják-e. India, ez az ázsiai szubkon­tinens, 14 alkotmányosan el­ismert, de a valóságban több mint 800 nyelvet és dialek­tust beszélő, több mint fél­­milliárd lakosával, hallatlanul bonyolult gazdasági és politi­kai ellentmondásaival szám­talan kérdőjelet állít azok elé, akik legalábbis megkísérlik eligazodni ebben a szöve­vényben. E kérdőjelek közül próbálunk néhányra választ adni lapunk olvasóinak kér­dései alapján. 1» Milyen befolyása van a központi kormánynak a helyi kormányzatokra Indiában? Indira Gandhi miniszterel­nök-asszony mondotta egyszer saját hazájáról: „Indiáról egyetlen olyan megállapítást sem lehet tenni, amely telje­sen igaz lenne..." Vonatko­zik ez az indiai politikai pár­tok többségére is. Ezek az egyes szövetségi államokban, helyi, nemzeti, nacionalista, polgári vagy éppen vallási érdekeket képviselve, olyan bonyolult kapcsolatokat ala­kítanak ki, amelyekre a leg­nagyobb igyekezettel sem le­het ráhúzni az európai érte­lemben vett „jobb-” vagy „baloldal” uniformisát. Egyes pártok, amelyek valamelyik államban szövetségre lépnek, a másikban éppen elkesere­dett ellenfelei egymásnak. A helyi kormányzat nem egy­szer szemben áll a központi kormánnyal,­ mint Észak-In­­dia legfontosabb államaiban: Uttar Pradeshben, Biharban, Orissában, Mysore-ban, Guja­­ratban. Vagy vegyük például India ,,probléma-államá”-nak Nyu­­gat-Bengálnak helyzetét, amely az ország ipari terme­lésének egyharmadát adja, s ezért egyrészről az indiai mo­nopoltőke, másrészről viszont a legnagyobb nyomorban élő munkás- és paraszttömegek központja. Ebben az állam­ban 1969 elején a Kongresz­­szus Párt helyi szervezetéből kivált haladó erők és ,más progresszív pártok koalíciója alakított kormányt. Ez az egy­ségfront-kormány sem tudta azonban végrehajtani azt a haladó politikát, amelyet meghirdetett. A jobbszárny nem volt képes elszakadni a helyi földbirtokosok és tőké­sek érdekeitől, a másik fő ok pedig a kommunista mozga­lom tragikus megosztottsága volt. Az összindiai szinten is kettészakadt kommunista moz­galomból Bengálban egy har­madik, a legnyíltabban a kí­nai vonalat követő párt is ki­szakadt, amely fegyveres pa­rasztháborút követelt. Végül is Indira Gandhi 1970 elején kénytelen volt feloszlatni a helyi kormányzatot, és azóta Delhiből, elnöki hatalommal irányítja a Kalkutta székhe­lyű Nyugat-Bengált. Másutt viszont, mint pél­dául Dél-Indiában az Indira Gandhi Új Kongresszus Párt­ját támogató tamil párt, a DMK van fölényben, s olyan állam is akad — Kerala — ahol a Kommunista Párt, a CPI koalíciós kormányt ala­kított az Új Kongresszussal. Mi okozta az indiai Kong­resszus Párt kettészakadását? Amikor a Kongresszus Párt vezetősége 1966-ban, Sasztri halála után Indira Gandhit emelte a kormányelnöki szék­be, még nem is sejtette, hogy a régi pártgépezet ezzel sa­ját ellenségét jutatta hata­lomra. Akkor úgy gondolták, hogy Nehru lánya jelképnek elég erős, a megcsontosodott hatalmi felépítés lerombolá­sához azonban túlságosan gyenge. Nem így történt. A politikai és hatalmi harcok­ban igencsak jártas és a cse­lekvésre is erős Indira Gan­dhi nem vállalta a frakciók közötti egyensúly szerepét, és szembefordult a konzervatív, hatalmához kétségbeesetten ragaszkodó Kongresszus Párti csoporttal, az úgynevezett Szindikátussal. Felismerte, hogy ez a vezetés már nem élvezheti a nép teljes bizal­mát. A felismerés helyessé­gét igazolták az 1967-es vá­lasztások, amelyeken a Kong­resszus Párt elveszítette ed­digi abszolút többségét. Míg 1962-ben az 500 alsóházi man­dátumból 358 volt a párté, addig 1967-ben az 520 képvi­selői hely közül mindössze 284-et tudott megszerezni. Indira Gandhi és a mellé álló pártvezetők 1969-ben meghirdették a korábbinál radikálisabb gazdaságpoliti­kát, majd a miniszterelnök bejelentette a 14 legnagyobb bank államosítását. A Szindi­kátus ezután a legkülönbözőbb módszerekkel megpróbálta ki­szorítani a hatalomból Indi­ra Gandhit , sikertelenül. Sőt, a miniszterelnök még akkor is csatát nyert, amikor a pártapparátus hivatalos je­löltjével szemben a haladó po­litikai elveket valló V. V. Girit támogatta az elnökvá­lasztásokon. Mindez arra késztette a Szindikátust, hogy kettészakít­sa a Kongresszus Pártot. Így Indira Gandhi Új Kongresz­­szusa kisebbségbe került a parlamentben, de megfelelő szövetségi politikával — a már említett két kommunista párt és a Tamil Párt támoga­tásával — kormányzóképes maradt. 3. Milyen szerepe volt a ma­haradzsa-ügynek a választá­sok előbbrehozásában? 1970 nyarán az indiai al­sóház elfogadta Indira Gan­dhinak azt a döntését, hogy meg kell fosztani jogaiktól a maharadzsákat. A törvény­­tervezet azonban a felsőház­ban megbukott. Egyetlen sza­vazat hiányzott az elfogadás­hoz szükséges kétharmados többséghez. A miniszterelnök ekkor Gizi elnö­k segítségé­vel, elnöki rendelet útján haj­totta végre elképzelését, s ezt távolról sem azért tette, mintha lényegesen könnyített volna országa pénzügyi gond­jain. A maharadzsák jogainak többsége teljesen formális jel­legű volt — saját zászló, aranykeretű rendszámtábla a gépkocsikon — a nekik jut­tatott évi két és fél millió an­gol font pedig az állami költ­ségvetés kiadásainak mind­össze egy ezreléke. Igaz, a személyi használati cikkek behozatalának vámfz mentessége és a teljes adómentesség nagy előny, mégis a jogfosztás tényleges oka nem gazdasági, hanem politikai volt. Nagy fontosságú politikai tett keve­sek előjogait megszüntetni egy olyan államban, ahol az egy főre eső nemzeti jövede­lem alig lépi túl az évenkén­ti 60 dollárt. Amikor 1970. december 15- én az indiai Legfelsőbb Bíró­ság törvényellenesnek ítélte a maharadzsák jogfosztását, Indira Gandhi megtehette volna, hogy újból a parlament elé terjeszti a törvényjavas­latot. A miniszterelnök azon­ban ismét felismerte, hogy itt a megfelelő lélektani pilla­nat a parlament feloszlatásá­ra, hiszen az új választások kiírásával feltehette a töme­geknek a kérdést: ki van ve­lünk, a maharadzsák ellen, s ki ellenünk, a maharadzsák mellett? 4. Milyen politikai és gaz­dasági tényezők szóltak a vá­lasztások előrehozása mellett? Ami a politikai tényezőket illeti, nyilvánvaló, hogy In­aira Gandhi ellenfelei között nincs egység. A parlament feloszlatása után megalakult ugyan a Régi Kongresszus, vagyis a Szindikátus választási szövetsége a szélsőséges hin­du nacionalista Jana Sangh­­gal és a két szárnyra szakadt szociáldemokrata mozgalom egyik részével, de igazi közös programjuk nincs; szövetsége­süket csak a miniszterelnök­­ellenesség tartja össze. A másik politikai szempont: ha rendes időben tartják a választásokat, akkor a köz­ponti parlamenttel egyidőben kell megválasztani az állami törvényhozási szerveket is. Márpedig, amint ez az első kérdésre adott válaszból is kiderült, ez sok helyütt ked­vezőtlen az Új Kongresszus szempontjából. Az előreho­zott választásokon azonban csak Indira Gandhi politiká­jára adhatják szavazatukat az indiai tömegek. Gazdaságilag igen kedvező helyzetet biztosít Indira Gan­dhi pártjának az az egyszerű tény, hogy 1969 és 1970 a „jó monszunok” két esztendeje volt. Ez bizonyos fajta gazda­sági biztonságot jelent egy olyan országban, ahol a la­kosság 70 százaléka a mező­gazdaságból él, az összterme­lés felét adja. 5. Mik az indiai választások kilátásai, megszerezheti-e In­dira Gandhi pártja az abszo­lút többséget a parlamentben? Először a kérdés második felére válaszolva, azt kell mondanunk, aligha. Az indiai közvéleménykutató intézet felismerése szerint az Új Kongresszus megszerezheti a szavazatok 30 százalékát, a Szindikátus pedig körülbelül 10 százalékot. A Jana Sangh és a Swatantra együttesen mintegy 20 százalékra számít­hat, s így világosnak látszik, hogy a parlamenti szavazati többség biztosítása Indira Gandhinak a­ttól is függ, ho­gyan szerepel a választásokon az Új Kongresszust támogató többi haladó párt. Ez a „papírforma”. India azonban — mint tudjuk — az ellentmondások és meglepeté­sek országa. Az mindeneset­re nyilvánvaló, hogy a visz­­szahúzó erők esetleges előre­törése nemcsak az ország bel­politikai életét befolyásolná negatívan, hanem India eddi­gi semleges külpolitikai irány­vonalát is. A tét tehát nagy, s ezért mondottuk a bevezetőben: a mostani indiai választások eredménye a világpolitika szempontjából sem lehet kö­zömbös. Balogh Judit • Srinagar • Shillong Bokard­ MKlSZtÁNÚ $§n^á! ‘666/: Jahakhapát'nám : Cl Szén i ▲ Vas ® Mangán áSz Csillan * Hasadó­­^ anyagok US Arany­­ Kőolaj é Erőmű Atomipar & Kohászat Gépipar «O Vegyipar M Textilipar ̇ Élelmiszeripar «=» Vasút Kikötő OA Nemzetközi repülőtér » Gyapot Mengalo­e» + Cochin ■ : Yr'ivar^runP

Next