Magyar Ifjúság, 1974. május-augusztus (18. évfolyam, 18-35. szám)

1974-08-30 / 35. szám

Tinere­tului Az idegenes hangzású cím magyarázatául csak annyit, hogy testvérlapunk, a Scin­­teia Tineretului vendégeként látogattam sorra a román klu­bokat. Egyebek között az Ate­­neul Tineretuluiban jártam, kétszer is, no és a Teatrul Ti­neretuluiban ... A „scinteia” jelentése szik­ra, az „ateneus” így önmagá­ban, alighanem lefordíthatat­lan; a „teatrul” viszont annál inkább. Nagyon is hasonlít a teátrum szóhoz. A lényeg azonban mégiscsak a közös birtokos. A „tineretului”, vagyis becézve: tini, az ifjú­ság valamijét (szikráját, klub­ját, színházát) jelenti. A hajdani kéjlakban Vendéglátóim bukaresti csa­vargásaim közepette sem hagy­tak magamra, az alapos klub­programhoz hevenyészett tér­képvázlatot mellékeltek. El a központtól­­ mondták, a vá­ros szélén tórendszerre buk­kanok, villanegyeden kell át­haladnom, meglátok egy gyö­nyörű palotát, az a keresett klub. Tényleg szép, ráadásul so­kak szerint a román főváros talán legötletesebben tevé­kenykedő klubja Ezt termé­szetesen nem mondja, nem is mondhatja a rokonszenves igazgató, Petre Adrian, de azért a büszkeség ki-kihallik szavaiból.­­ Az épület 1960 óta a miénk — mutatja —, a törté­nete azonban sokkal régibb. Az ország egyik leggazdagabb gyárosa lakott itt, a király va­dásztársa. Igaz, többnyire csak nőket hajtottak. Ez volt a kéj­lak. S valóban, még most is van valami megmagyarázhatatlan fülledtség a levegőben. A für­dőszobák például akkorák, mint egy tisztességesebb lakó­telepi otthon, persze tetőtől talpig csempével borítottak, olykor pedig a csempét ha­misítatlan velencei tükör fedi. A hálószobák egyikében-mási­­kában akár nagygyűlést is tarthatnának, s az a fogadó­terem ... Márvány és már­ványoszlop, tágasság és remek akusztika — eszményi hely az öntevékeny fiatalok bemutat­kozására és bemutatására. Hidverés Irodalmi est a felszabadulá­si évforduló alkalmából. Mondhatom, érdekes és jel­lemző összeállítás. A jól arti­kuláló, visszafogottan verselő fiatalok felidézik "az írtak­at, mi több­ hosszasan időznek a ré­gen történteknél. A dákok megpróbáltatásaival kezdik, a törökellenes harcok pásztor­hőseit dicsérik, a parasztláza­dások vezéreivel folytatják, az első világháborúban elesette­ket siratják, természetesen az 1944. augusztus 23-i népmoz­galom sem maradhat ki, s vé­gül azokra a mindennapi hő­sökre emlékeznek, akik nélkül most aligha öntevékenyked­hetnének. Az én ízlésem sze­rint kissé didaktikus össze­állítás ez. Riportkörutam so­rán gyakorta szembesültem a hazafias nevelés mozzanatai­val. Az irodalmi est tehát csak elgondolkoztatott, a Fehér szé­kek együttese azonban magá­val is ragadott. A kitűnő moz­gáskultúrájú csoport, a klub szándékához híven, legkülön­bözőbb társadalmi rétegekből verbuválódottakat fogja össze. Nos, a színjátszók furcsa dol­got művelnek: a szemünk előtt „szerelik össze” az előadást. Rögtönöznek és rögtönöznek, ez a lételemük. Cicero, Pele, Armstrong — szavak röppen­nek föl, mondatokká kereked­nek. Csattanó. Indulhat a tör­ténet. Miről is? Ezt kár meg­kérdezni, mert jószerint csak magukról beszélnek. Szeren­csére. Ezért őszinték, ezért van mondanivalójuk az egész vi­lágról. A színházszerető néző­vé és a kritikus emberré való nevelésnek alighanem ez a leghatásosabb módja. Egy pil­lanatra kilépek a krónikási fe­gyelemből, hogy idejegyezhes­sem: eggyel több ok arra, hogy teljesüljön kívánságuk, s kap­csolatba kerülhessenek ha­sonló törekvésű magyarorszá­gi együttesekkel. „Megyünk is, maradunk is” Már jó pár száz kilométerrel északabbra nézelődöm, a Csal­­hó tövében. A több mint két­ezer méteres csúcs átlátszik Erdélybe is, ám ez itt még Moldva, gyönyörű kolostorai­val, völgyben megbúvó falvai­­val, virágzó folklórjával. És egy híres, szokatlanul híres színházzal. A Csalhó lábánál fekvő kisváros, Piatra Neamt szellemi mozgatói fiatalok, az együttes átlagéletkora huszon­öt (!) év körül van. Természe­tesen ők is vágyakoznak a fő­városba, abban azonban külön­böznek magyarországi színész­társaiktól, hogy mégis szíve­sen maradnak az isten háta mögött. Egyelőre. Tudják ugyanis, hogy előbb­­utóbb Bukarestbe kerülnek. Ezt garantálja Eduard Covali, az ismert színházi szakember, s ezt bizonyítják a hagyomá­nyok is. Pedig ez a város iga­zán nem dicsekedhetett efféle hagyományokkal, hiszen Co­vali alig egy évtizede terem­tett itt színikultúrát. Mégpe­dig azzal, hogy a főiskoláról magával hozta frissiben dip­lomázott osztályát, mind a huszonhárom színészt. Épüle­tet kapott, jószándékot és érintetlen közönséget is, ,a profil — Az ifjúság színháza —’ eleve adott volt, a tehetségről nem is szólva... Mi kell még a boldoguláshoz ? — Azért kellett egy és más — mosolyog naivitásomon Sybilla Oarcea, a társulat ve­zető színésze, aki kolozsvári születésű, tökéletesen beszél magyarul —, gondoljon csak arra, hogy bukarestiek vol­tunk, vagy legalábbis hozzá­szoktunk a fővároshoz. S egy­szeriben ide csöppentünk, a világ végére. Hát, nagyon-na­­gyon nehéz volt, de megérte. A főszereplő — kiszolgál Persze, hogy megérte. Kül­földi fesztiválsikerek tanús­kodnak erről, hazájukban a legizgalmasabb együttesek kö­zött tartják számon őket, ezek a fiatalok hozták tető alá a miénkhez hasonló drámatörté- Összpontosítás, sugárzó szemek - próbál a Fehér székek együttes Színen az egész társulat­i munkában Románia legkisebb és talán legizgalmasabb együttese, a Fiatra Neamt-i Ifjúsági Színház A névadó - az együttes neve az első előadás legfontosabb kellékeitől származik Mindenesetre furcsa tinédzserkaland­­ a főszerepben: Constantin Cojocaru FOTÓ: HEGŐCZKI FERENC

Next